twee gelijktijdige, onafhankelijke stereokanalen vanaf 1 pc

Pagina: 1
Acties:

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Ik ben op zoek naar een stukje software (en/of hardware?) waarmee ik het volgende kan bereiken.

Ik wil vanaf 1 computer 2 onafhankelijke stereokanalen outputten. Met behulp van software wil ik kunnen aangeven:
  • Al het geluid van programma X moet over stereokanaal A naar speakerset A
  • Al het geluid van programma Y moet over stereokanaal B naar speakerset B
Beide kanalen moeten tegelijkertijd afgespeeld kunnen worden.
Volgens mij moet dit mbv een 5.1 kaartje (of 2x stereokaart?) wel mogelijk zijn, maar ik kan nergens software hiervoor vinden (heb hier op het forum gezocht en op google).

Kan iemand mij in de goede richting wijzen?

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 12:37
Zoiets heb ik kunnen bereiken op linux met QjackCTL onder ubuntu, daarmee kun je zelf al je muziek signalen/in en outputs 'routeren'

• lo3k
Thanks :) Ik ben eigenlijk op zoek naar een Windows oplossing, maar die tip van jou heeft me wel een aantal nieuwe zoektermen opgeleverd. Ik ga even verder googlen :)

Kwam net al deze tegen, misschien zit hier iets tussen:
http://jackaudio.org/applications

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je kunt in Windows in zeer veel applicaties kiezen welk output device je gebruikt. Als je 2 soundcards hebt (waarvan misschien 1 onboard.) Kun je dus 2 keer output leveren als de applicatie toestaat een andere output te kiezen dan "Default Windows audio device"

Dit zou de simpelste oplossing zijn, maar hangt dus even af van de software. Dit werkt overigens niet in Windows XP als ik mij niet vergis. Dus je zult wel Windows 7 moeten gebruiken, maar daar ga ik voor het gemak maar even vanuit.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:39
Is IndieVolume niets voor je?
Two or more soundcards, but applications play only on one.

For example, if you have built-in sound card and SoundBlaster as second sound card, or USB/Bluetooth headset, you can configure certain applications play on built-in sound card, and others play on SoundBlaster or USB headset, fully employing your audio hardware.

• nero355
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Sinds Windows 7 (en ook Vista geloof ik) is het toch mogelijk om een 5.1 of 7.1 kaart als "Multiple Stereo" kaart te gebruiken ??

Kan je de front en rear speaker outputs scheiden als het goed is :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hann1BaL schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:09:
Dit zou de simpelste oplossing zijn, maar hangt dus even af van de software. Dit werkt overigens niet in Windows XP als ik mij niet vergis.
Hangt van de hardware/drivers af, met een Terratec 6-Fire is dit geen probleem onder XP.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Winamp heb ik in een zeer zeer grijs verleden ook zodanig ingesteld dat hij over de 'secundaire geluidskaart' speelde. Hiermee kwamen alle windowsgeluidjes en geluiden bij spellen (eigenlijk bij alle Programmas waarbij je het niet kon instellen) uit de computerspeakers en kwam muziek via mijn stereo installatie.

Dat was met Win 2k of met XP

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 00:12
lo3k schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:50:
Ik ben op zoek naar een stukje software (en/of hardware?) waarmee ik het volgende kan bereiken.

Ik wil vanaf 1 computer 2 onafhankelijke stereokanalen outputten. Met behulp van software wil ik kunnen aangeven:
  • Al het geluid van programma X moet over stereokanaal A naar speakerset A
  • Al het geluid van programma Y moet over stereokanaal B naar speakerset B
Beide kanalen moeten tegelijkertijd afgespeeld kunnen worden.
Volgens mij moet dit mbv een 5.1 kaartje (of 2x stereokaart?) wel mogelijk zijn, maar ik kan nergens software hiervoor vinden (heb hier op het forum gezocht en op google).

Kan iemand mij in de goede richting wijzen?
Het hangt er een beetje vanaf welke software je precies gebruikt om geluid af te spelen. Windows ondersteunt standaard meerdere geluidskaarten tegelijkertijd, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Als je niks instelt, gaat het geluid naar de default geluidskaart. Maar in veel programma's kan je selecteren welke geluidskaart je wilt gebruiken. Het is eigenlijk alleen de standaard meegeleverde software waarbij dat niet kan (internet explorer/media player ed).

Ikzelf heb bijvoorbeeld in mijn HTPC ook meerdere geluidskaarten zitten. 2 zitten er al standaard in: De hdmi uitgang en de onboard geluidskaart. Daar heb ik dan nog een hele goede semi-pro geluidskaart naastgezet. Werkt allemaal tadeloos. Alle videosoftware laat ik geluid uitsturen over HDMI, zodat het door mijn home theatre setje meerkanaals wordt afgespeeld. Maar audiosoftware (spotify, mediaplayer classic), laat ik juist via mijn semi-pro kaartje in stereo naar een losse audio-versterker lopen. Daar zitten dan ook mijn "goede" luidsprekers op aangesloten, zodat ik lekker van muziek kan genieten.

Dus met een beetje mazzel (en gepuzzel), hoef je er helemaal geen losse software voor te installeren en werkt het out-of-the-box al :)

• lo3k
Bedankt allemaal voor de suggesties!

Ik ga straks eens ff stoeien met IndieVolume. Die lijkt precies te doen wat ik nodig heb :)

Ik was er inderdaad van op de hoogte dat heel wat mediasoftware (VLC e.d.) hier ingebouwde opties voor heeft, maar het ging mij nu juist om die software die dit niet out-of-the-box ondersteund ;) Maar nogmaals dank voor het meedenken!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 00:12
lo3k schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:59:
maar het ging mij nu juist om die software die dit niet out-of-the-box ondersteund ;)
Dat wordt pas een probleem als je programma's die die selectie niet ondersteunen, toch naar verschillende outputs wilt sturen. Anders stel je de gewenste output gewoon als default in, in windows en ben je klaar :)

• _HugoBoss_
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 12:50
Simpel freeware programmaatje waarmee je dat kan doen: http://www.quicksoundswitch.toflo.de/
Sleep onder Settings een .exe naar dat tooltje en daarmee maak je een shortcut naar een applicatie en heb je gelijk de juiste soundcard gekoppeld.

Whatever..

Pagina: 1