If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Nee is niet raar.Guillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:03:
[...]
Is het raar als ik dat nog heel even voor me wil houden? Ivm privacy enzo
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
@TS: Kwikfit APK keuring van 260 euro terwijl ze alleen 30 minuten onder de auto doorgelopen hebben, paar krabbels op een formulier gezet hebben en je er weer mee weg hebben laten rijden is gewoon pure oplichting. Ik ken geen enkele garage die zoveel rekent voor een APK, ook als je hem ongerepareerd en afgekeurd weer meeneemt.
[ Voor 22% gewijzigd door _JGC_ op 30-07-2012 18:11 ]
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Hij heeft hem af laten keuren dus dit bedrag is niet betaald!
[ Voor 3% gewijzigd door henkyyyyyyy op 30-07-2012 18:13 ]
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
Exacthenkyyyyyyy schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:11:
APK keuring zou 260 euro kosten als hij alle reparaties had laten doen om hem goed te laten keuren!
Hij heeft hem af laten keuren dus dit bedrag is niet betaald!
FastFred schreef op maandag 30 juli 2012 @ 17:10:
Of ja, hoe heten die dingen ook al weer, de lagers die binnen in de zuiger de drijfstang met de zuiger verbind zeg maar
Daar zit alleen een zuigerpen, geen (naald)lager zoals bij een tweetakt. Gewoon ijzer op ijzer
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Ten eerste, nieuwe zuigers plaatsen is ook een nieuwe koppakking, nieuwe zuigerveren enz enz... dat kan nooit voor dat bedrag. En dan heb ik het nog niet over de uren die dit qua tijd kost. Een beetje monteur is hier toch zeker minimaal 5 a 6 uur mee bezig. Of te wel, zeker minimaal een dag.....
Ik weet niet wat je wil geloven, maar bij mij zouden alle haren overeind gaan staan. Dit klopt namelijk van geen kant.
Cogitationis poenam nemo patitur
600 euro was enkel materiaalkosten btw. Hij bouwde het zelf (gratis?) in.
Heb alle facturen: 100 euro voor een nieuwe cilinderkop, 2 gebruikte cilinders, 300 euro voor revisie van de motor, koppakking. Interesse in het exacte?
Meeste handelaren steken geen poot meer uit naar je auto nadat je bent weggereden.
[ Voor 25% gewijzigd door Radiant op 30-07-2012 19:19 ]
Prijzen zijn nog steeds erg vaag.... Hoelang is hij er mee bezig geweest? Heb zo'n idee dat hij je als zoethoudertje de onderdelen heeft mee gegeven. Helemaal vaag is het dat de meeste handelaars geen eigen werkplaats hebben. Met onderdelen kunnen ze dan vaak nog wel wat doen, maar uren zullen ze moeten inkopen.Guillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:02:
@Bullet, daar was ik al bang voor. Ik ben inderdaad denk ik te goed van vertrouwen geweest.
600 euro was enkel materiaalkosten btw. Hij bouwde het zelf (gratis?) in.
Heb alle facturen: 100 euro voor een nieuwe cilinderkop, 2 gebruikte cilinders, 300 euro voor revisie van de motor, koppakking. Interesse in het exacte?
Een handelaar is een handelaar omdat ze niets tot weinig aan een auto doen, geen onderhoud, geen garantie enz enz. Het gene waar hij mee komt, 600 euro voor een complete motorrevisie is mij veel te vaag.
Zomaar wat minimale prijzen.
Cilinder/zuigers zitten op minimaal 80 euro per stuk. €240
Koppakking 80 tot 150 euro (set) €80
Cilinderkop nieuw, zoals jij schrijft komt eigenlijk nooit voor, kleppen, pakking enz enz kunnen wel stuk gaan maar de kop zelf is eigenlijk altijd wel te hergebruiken. Een erg vreemd verhaal....
Dan ben je er natuurlijk nog lang niet, klein materiaal enz enz, nieuwe koelvloeistof, motorolie enz enz.
Op een Duitse auto??
Verder vind ik dat er nogal voorbarig gereageerd wordt door veel mensen zonder dat iemand weet wat er aan de hand is.
Ten eerste, 3000 voor een Corsa uit 2005 met 80K kilometer, import, inclusief wat rest-BPM en importwerk van de verkoper lijkt me helemaal niet te teveel, zeker geen absurd hoog bedrag.
Op dit soort bedragen krijg je ook 0 garantie van bijvoorbeeld de BOVAG, dus veel meer had je niet kunnen doen. Een handelaar mag je op dit gebied wel vertrouwen., een aankoopkeuring is zoals gezegd niet heilig, maar dit soort defecten waren waarschijnlijk ook niet eens zichtbaar, omdat de auto goed liep op moment van aankoop.
Want die handelaar zal waarschijnlijk ook wel iets aan de auto gedaan hebben, al is het alleen maar olie vervangen. Dat hij nu kapot gaat kan zoveel oorzaken hebben, een scheef, dus lekkend oliefilter, kan ook al voor dit soort schade zorgen natuurlijk. Niemand zal kunnen bewijzen dat de handelaar van die situatie op de hoogte was en of het al zo was bij verkoop. Eigenlijk is het helaas dus gewoon dikke pech voor jou.
Maar die verkoper wil natuurlijk ook geen slechte naam, dus hij lost het netjes op. 600 euro vind ik dan zeker geen extreem laag bedrag zoals hier geroepen wordt. Een dag of 2 werk inclusief onderdelen voor een handelaar die geen duur personeel heeft lopen maar wel een naam hoog te houden heeft, is zeker niet gek.
Ik hoor het vaker zelfs, zeker bij kleinere handelaren. Consumenten wijzen snel naar de garage, terwijl deze er niet altijd wat aan kan doen. Dus de klant tevreden houden is, zeker als je een kleine zaak hebt echt niet vreemd.
We weten ook niet wat het probleem precies is geweest, zonder olie gestaan? Een dealer zegt dan al snel dat het rijp voor de sloop is, maar die tellen een motorrevisie niet minder in uurtarief als de rest natuurlijk, dan zit je al snel op de dagwaarde van de auto aan kosten en is het niet meer efficiënt. Voor iemand die handig is en het verder toch niet zo druk heeft in de vakantieperiode, is het misschien niet eens duur.
Tot zover denk ik dus eigenlijk dat jij je niet moet aantrekken dat je pech had of dat je een slechte auto hebt gekocht (je kon het niet weten, shit happens). En de handelaar, ik kan hem niet beoordelen, maar ik zie zeker geen aanleiding om meteen van kwaadwilligheid uit te gaan (die man is ook niet zo dom je expres een auto te verkopen waarvan hij weet dat hij binnen een week ermee stopt).
Wat ik wel vreemd vindt: Waarom verkoopt hij je de auto zonder geldige APK? Als hij toch bij de RDW was voor import-keuring, dan is het vrijwel standaard dat je dan meteen een APK laat doen, want dat kost bijna niks extra en een geldige APK vind ik toch wel het minste dat je kan verwachten bij het kopen van een import auto.
Ik heb daar vraagtekens bij, maar ik weet de reden niet.
Enige dat ik nou nog mis in dit verhaal: Hoe staat het nu met de auto? Rijdt hij nu goed? Want zo'n schade is lastig te beoordelen. Kan op termijn nog problemen opleveren natuurlijk, lijkt me in elk geval niet gunstig voor de levensduur van de auto. Misschien had je de auto beter vóór de reparatie moeten teruggeven. Maar dat is achteraf makkelijk gezegd. Ik kan je daar technisch geen advies in geven, ten eerste omdat ik er te weinig van weet, ten tweede omdat wij niet weten wat er nou precies aan de hand was. Maar qua handelswijze vind ik het dus tot zover geen vreemd verhaal (voor zover dat helpt).
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Dank voor je bericht. Een paar antwoorden:
De oorzaak was waarschijnlijk een lekke waterpomp.
Hij wou `m niet terug nemen, dat hebben we bijna gesmeekt.
Hij verkocht `m zonder APK omdat bij de RDW ze niets gingen vervangen als er iets niet klopte en hij er zo zeker was dat het 100 % goed zat en dus niet nodig was. Echt, als ik het terug hoor sla ik me voor m`n kop.
De auto rijdt nog. Verbruik ligt momenteel vrij hoog (heb 100km/u gereden max en na 100 km ging er 7 liter in)
[ Voor 74% gewijzigd door Guillome op 30-07-2012 20:13 ]
Met nieuwe zuigers zou dat best kunnen (en daarnaast, het is een nieuwe auto voor je, verbruik kan je pas meten over een langere tijdGuillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:13:
[...]
Dank voor je bericht. Een paar antwoorden:
De oorzaak was waarschijnlijk een lekke waterpomp.
Hij wou `m niet terug nemen, dat hebben we bijna gesmeekt.
Hij verkocht `m zonder APK omdat bij de RDW ze niets gingen vervangen als er iets niet klopte en hij er zo zeker was dat het 100 % goed zat en dus niet nodig was. Echt, als ik het terug hoor sla ik me voor m`n kop.
De auto rijdt nog. Verbruik ligt momenteel vrij hoog (heb 100km/u gereden max en na 100 km ging er 7 liter in)
XBO Gamertag: BeerkeeperNL
Want ten eerste: een import auto heeft natuurlijk nooit een geldige APK, die is dus altijd nodig en moest er sowieso komen. Dus eigenlijk moet jij meteen voor de kosten opdraaien, klinkt als verantwoordelijkheid afschuiven, zelfs bij een 100% goedkeur had je dat geld gekost, dus waarschijnlijk wist hij ook wel dat er wat aan hand was lijkt me dan... Ik zou daar nooit akkoord mee zijn gegaan, maar dat had je zelf ook al door.
Ten tweede: Een waterpomp zal geen APK punt zijn, maar dat zal toch vrijwel zeker bekend zijn geweest, is denk ik niet iets dat zomaar ontstaat binnen een dag. Maar nogmaals, te weinig technische kennis.
Ik zou er zelf in elk geval geen goed gevoel bij hebben inderdaad, maar voor 3000 euro weet ik niet of het heel veel moeite is er nu nog veel tijd in te stoppen.. .
Overigens is een verbruik van 7 liter op 100km niet echt veel, zeker niet als hij nog wat moet inlopen na nieuwe zuigers gehad te hebben.
Volgens mij treft de verkoper geen blaam in deze, de koper daarentegen...
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Vertel eens, wat voor blaam voor mij?warhamstr schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:36:
De verkoper verkoopt een auto volgens hem zeggen die 100% in orde is, blijkt uiteindelijk halve motor zijn vervangen, de verkoper treft geen blaam? Dat hij het achteraf repareert (nouja, bewijzen dat die cilinders uit jouw auto komen is punt 2), neemt niet weg dat de verkoper dus een 'niet deugelijke' auto verkocht.warhamstr schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:36:
De auto is nu toch goed? Je hebt in eerste instantie een auto met problemen gekocht die je niet hebt opgemerkt want je hebt er geen verstand van. Vervolgens repareert de verkoper de auto voor een best schappelijke prijs. Je krijgt de vervangen onderdelen mee... En het enige probleem is een ws best onschuldige storing.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Alsof ik dat zelf al niet genoemd had... en we hebben de auto goed bekeken. Maar nee, de waterpomp niet..warhamstr schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:41:
Dat je hebt verzuimd de auto goed te bekijken en te controleren. Je koopt iets zonder garantie, zonder apk voor een lage prijs? Dan kun je wat verwachten.
De rest is beetje zout in de wonden strooien. Wat wil je daarmee bereiken?
Zie je het voor je?warhamstr schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:41:
Dat je hebt verzuimd de auto goed te bekijken en te controleren. Je koopt iets zonder garantie, zonder apk voor een lage prijs? Dan kun je wat verwachten.
-Ja haal die motor ook maar even uit elkaar, wil ik even elk onderdeel bekijken of het wel goed is.
-Oja, trek de versnellingsbak ook maar open, even kijken of de tandwielen nog goed zijn
-als je toch bezig bent, laat even de koppelingsplaten zien..
Mijn eerste beurt kon ik ook meteen remschijven/klauwen vervangen, er zit een grens aan wat een 'koper' kan beoordelen van een auto, ik vraag me af of een ANWB aankoopkeuring dit zelfs had kunnen vinden.
[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 30-07-2012 20:45 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Hmmm, Waterpomp laat zich slecht bekijken, echter hoor je hem wel wanneer hij defect is.Guillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:42:
[...]
Alsof ik dat zelf al niet genoemd had... en we hebben de auto goed bekeken. Maar nee, de waterpomp niet..
De rest is beetje zout in de wonden strooien. Wat wil je daarmee bereiken?
Als alles te heet is geworden zoals TS zei dan kan het best dat de cilinderkop niet (direct) te hergebruiken is, die kan dan kromtrekken. Wellicht is een tweedehands kop dan goedkoper dan de oude kop te laten vlakken en verder herstellen.Bullet NL schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:03:
[...]
Cilinderkop nieuw, zoals jij schrijft komt eigenlijk nooit voor, kleppen, pakking enz enz kunnen wel stuk gaan maar de kop zelf is eigenlijk altijd wel te hergebruiken. Een erg vreemd verhaal....
Dan koop je gewoon geen auto zonder garantie, nap, apk w/e Dan zorg je gewoon dat het op elk punt klopt. Daarom zeg ik dus dat ik het heel coulant vind van die handelaar dat ie t ding terugneemt en fixed voor een mooie prijs. Meer zeg ik niet?
Ik heb ook verschillende keren een auto zonder garanties en/of apk's gekocht, dan moet je gewoon niet vreemd opkijken als je een aantal zaterdagen op moet offeren om 't spul rollend te houden. En dat zijn niet de klussen waar een grage op zit te wachten daaorm is het niet gek dat de garage al snel zegt dat zo'n ding total loss.
Ts begint toch over rechtsbijstand en evt. terugnemen van de auto door de handelaar? Dat vind ik dus door bovengenoemde feiten onterecht.
[ Voor 8% gewijzigd door warhamstr op 30-07-2012 20:53 ]
@Radiant: klopt. Hij was te heet en die koppen konden amper gevlakt worden. Hij heeft daarom goede zuigers (2 gebruikte en 1 nieuwe) gebruikt
100x roepen dat je dom bent geweest en dat je je hebt om laten praten maakt het niet minder stom hoorGuillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:52:
@warhamstr: lees het topic nog eens rustig en meng je dan in de discussie
...
Heb ook nog het idee dat je hem verdedigt, of probeer je juist je eigen actie (auto via handel zonder garantie) te verdedigen?Guillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:52:
@warhamstr: lees het topic nog eens rustig en meng je dan in de discussie
@Radiant: klopt. Hij was te heet en die koppen konden amper gevlakt worden. Hij heeft daarom goede zuigers (2 gebruikte en 1 nieuwe) gebruikt
Om op je topictitel terug te komen, wat wil je bereiken?
Ik vind het ook vreemd waarom hij zo welwillend is als hij het absoluut niet zou hoeven..
Point made, thankswarhamstr schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:01:
[...]
100x roepen dat je dom bent geweest en dat je je hebt om laten praten maakt het niet minder stom hoor
[ Voor 26% gewijzigd door Guillome op 30-07-2012 21:04 ]
Maar ik ben niet goed thuis in consumentenrecht, maar het lijkt me afhankelijk van de situatie.
Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.occasionadvies.nl/handboek/152?page=3
Alleen het lastige is: Je bent al akkoord gegaan met de reparatie en deze is ook uitgevoerd zoals afgesproken, dus eigenlijk is er nu niks meer mis met de auto.
Ik heb geen idee of je nu achteraf nog wat kan eisen, omdat "je gevoel er niet goed bij is". Dat zal echt coulance zijn en ik denk niet dat hij daar toe bereid is. Leg dat eens voor aan een juridisch loket ofzo, of wacht tot er hier iemand komt die thuis is in dit soort zaken.
Maar mij lijkt het zelf een gevalletje "wijze les voor de volgende keer".
Zou mischien nog wel rechten hebben, maar dan moet het wel duidelijk zijn wat de problemen met de daarbij horende oorzaken zijn. Aan waarschijnlijk heb je niks bij de rechter.
Ik zie namelijk 2 problemen: A, niet door de APK en B, het motorprobleem.
Gebreken onder A zouden dan te verhalen zijn bij de handelaar, mits deze redelijkerwijs bekend zouden moeten zijn met de kennis als autohandelaar. Zoals de naam zegt is een autohandelaar geen garage of merkdealer. Ook heb jezelf enige mate van inspectieplicht.
Moet er bij zeggen dat ik van een APK bij kwikfit weinig op heb. Heb 2 jongens gekend die daar hebben gewerkt, 2 verschillende vestigingen in 2 verschillende steden en dezelfde gruwelverhalen
Bij B word het moeilijker. Was het bij de handelaar bekend, dan heeft hij het opgelost door het te repareren. Zou bijvoorbeeld kunnen dat hij zijn fout (100% goed) wil goedmaken ookal is het hem misschien niet eens te verwijten. Goede naam word snel teniet gedaan met de interwebs.
Kan natuurlijk ook nog door Kwikfit komen. Na bezoek daaraan gelijk grote problemen. Zie ze er best voor aan dat ze je auto saboteren. Te gierig om die 260,- te betalen om "glansrijk" door de APK te komen dan zorgen wij wel dat je nog veel duurder uitkomt
Pure pech kan natuurlijk ook natuurlijk. Als iets kapot gaat dan is niet altijd van te voren te zien wanneer die tijd komt
Blijft grappig dat je blijft hameren op APK, NAP en garantie, maar garantie heb je niet (bovag geld niet onder de 4500 en vanuit garage kan je al niets verwachten), APK en NAP zeggen niets over de technische staat van de auto zelf. APK keurt niet meer dan een berg punten, maar technische aspecten van de motor of onderdelen van aandrijving (distributieriem, koppelingsplaten, etc) worden niet grondig bekeken.warhamstr schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:50:
Dan koop je gewoon geen auto zonder garantie, nap, apk w/e Dan zorg je gewoon dat het op elk punt klopt. Daarom zeg ik dus dat ik het heel coulant vind van die handelaar dat ie t ding terugneemt en fixed voor een mooie prijs. Meer zeg ik niet?
Ik heb ook verschillende keren een auto zonder garanties en/of apk's gekocht, dan moet je gewoon niet vreemd opkijken als je een aantal zaterdagen op moet offeren om 't spul rollend te houden. En dat zijn niet de klussen waar een grage op zit te wachten daaorm is het niet gek dat de garage al snel zegt dat zo'n ding total loss.
Ik had netjes APK, NAP en 'garantie' op mijn vorige auto, toch in nog geen 4 maanden tijd al ruim 1700 euro uitgegeven aan de auto en dat niet bij zomaar een 'handelaartje'.
Als je wel garantie hebt en je geeft dan alsnog € 1700 uit aan defecten die zijn ontstaan na aankoop, dan zegt dat misschien meer over jou, dan over garantievoorwaarden. Dat je geen garantie kan hebben op een voertuig wanneer de verkopende partij niet is aangesloten bij Bovag is natuulijk onzin. Al helemaal als je vervolgens denkt dat BOVAG voorwaarden van toepassing zouden zijn op handelaren die hier compleet onafhankelijk van opereren. Als de handelaar/garage bij de bovag is aangesloten is een garantie verplicht indien het aankoopbedrag minimaal 4500 bedraagt of het verkoopbedrag >35% van de cataloguswaarde bedraagt. Vaak is er wel de mogelijkheid om je garantie af te kopen, dit noemen ze dan vaak meeneemprijzen. Let op, want op internet wordt er veelvuldig geadverteerd met deze meeneemprijzen.SinergyX schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 00:33:
[...]
Blijft grappig dat je blijft hameren op APK, NAP en garantie, maar garantie heb je niet (bovag geld niet onder de 4500 en vanuit garage kan je al niets verwachten), APK en NAP zeggen niets over de technische staat van de auto zelf. APK keurt niet meer dan een berg punten, maar technische aspecten van de motor of onderdelen van aandrijving (distributieriem, koppelingsplaten, etc) worden niet grondig bekeken.
Ik had netjes APK, NAP en 'garantie' op mijn vorige auto, toch in nog geen 4 maanden tijd al ruim 1700 euro uitgegeven aan de auto en dat niet bij zomaar een 'handelaartje'.
Een handelaar/garage (BOVAG of niet) kan er echter ook voor kiezen om garantie te geven op iedere auto die ze willen, onafhankelijk van het aankoopbedrag. Wel worden hier dan vaak clausules ingebouwd, zodat je alleen garantie hebt op motor en schakelbak. Als het carrosserie uit elkaar valkt, kan je dus fluiten naar je garantie.
In mijn ervaring (er zullen vast voldoende positieve uitzonderingen zijn) is de garantie bij een handelaar niet veel meer dan een wassen neus. Reparaties worden vaak uitgevoerd door "hobbyisten", die bij ingewikkelde klussen soms meer schade veroorzaken, dan ze repareren. Ik loop voortaan met een grote boog om dit soort handelaren heen, omdat het heel moeilijk is om hier je recht te halen. Indien een garage aangesloten is bij BOVAG, dan heb je in ieder geval een onafhankelijke organisatie die jouw belangen behartigt.
Zie het als € 3000 leergeld. Het is niet goedkoop, maar 4 jaar Inholland is duurder en daar leer je minder
[ Voor 99% gewijzigd door Guillome op 31-07-2012 10:26 ]
Post eens een foto'tje als je wilt?Guillome schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:13:
Ja die heb ik meegekregen
Vaak bu'j te bang!
Nee, je leest het verkeerd. Als verkoper heb je een garantieplicht indien verkoopprijs is >4500SinergyX schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:23:
Snap je punt niet, je geeft nu zelf het antwoord, minimaal 4500. En om welk auto's gaat het hier? Onder dat bedrag.
Dit impliceert toch helemaal niet dat je als koper geen garantie hebt wanneer de verkooppijs <4500 ?
Maar goed, ontopic, ik probeer je te helpen:
Tijdlijn, heb ik het goed?
1. TS koopt auto voor 3000 euro in Duitsland.
2. TS importeert auto en krijgt Nederlands kenteken.
3. TS rijdt met de auto naar Nederland.
4. TS brengt auto naar de kwikfit voor APK, dit is immers nodig nu hij een kenteken heeft.
Zeer relevante en onbeantwoorde vraag 1: Hoeveel kilometer heb je er mee gereden tussen stap 3 en 4?
5. Kwikfit keurt hem APK voor bedrag X, dit bedrag is niet genoemd en is geen 260 euro. Hij is afgekeurd en reparatie zou 260 euro kosten.
Zeer relevante en onbeantwoorde vraag 2: Waarom staat dit niet in de topicstart? Je verwijst ergens tegen iemand "je moet wel hele topic lezen" maar zet in godsnaam dit soort extreem verwarrende dingen niet in topicstart. Daar staat nu dat je 260 euro hebt betaald voor afkeuren, dat valt niet anders te lezen.
6. TS laat auto afkeuren.
7. TS rijdt naar huis van kwikfit
8. Auto stuk, volgens garage motor stuk
9. Garage haalt auto op
10. TS betaald 600 euro aan garage voor
- Zuigers vervangen
- Koppakking vervangen
- Motorrevisie
11. Er brandt een lampje dat er mogelijk teveel Co2 in uitlaatgassen zit
Mijn persoonlijke mening als niet opgeleide auto hobbyist over de gang van zaken
Niets wijst er op dat de garage je een defecte auto heeft verkocht. Alles wijst er op dat kwikfit iets heeft verneukt. Ik wil heel graag weten hoeveel kilometer je ongeveer hebt gereden voordat hij bij de kwikfit kwam. Als dat langer is dan dat je hebt gereden van de kwikfit naar huis vind ik het bijzonder. Je komt doorgaans niet ontzettend ver met kennelijk een lek in de waterpomp. Daarnaast is het, hoewel het niet bij de APK hoort volgens mij, echt heel bijzonder dat kwikfit niet even je koelwater niveau afleest.
Overigens, @TS, als je niet weet hoe je koelwaterniveau en oliepeil afleest dan moet je per definitie geen auto hebben. Geen nieuwe en geen oude. Regelmatig hier naar kijken is ongeveer net zo belangrijk als regelmatig kijken of je benzine niet op is.
Dat de auto total-loss is maar dat het toch is gerepareerd voor 600 euro vind ik vrij aannemelijk. Het is verschrikkelijk veel werk wat de garage heeft gedaan. Een defecte motor is total-loss omdat het zo verschrikkelijk veel werk is. Materiaalkosten wegen doorgaans nog wel op.
Je moet je realiseren dat een motor in principe ook uit onderdelen bestaat en dus te repareren is. Bovendien gaat een motor op zich niet zo snel stuk. Ze gaan echter wel stuk als je zonder olie of koelvloeistof rijdt, dit is ook wat er in jou geval gebeurd is..
Een oplichter zou dit sowieso niet gaan repareren, dat toont aardig wat goodwill van de verkoper. Hij heeft hem zelfs voor je opgehaald! Wat hij heeft gedaan voor 600 euro heeft hem in elk geval geen geld opgeleverd, dat is wel duidelijk.
Dan rest de juridische vraag (IANAL), is het een defect bij aankoop? Zo ja, dan sta je inderdaad in je recht. Maar aantoonbaar is het niet, de auto is immers sindsdien bij een andere garage geweest. Voor hetzelfde geld heeft er iemand bij de kwikfit schade aangericht. Voor hetzelfde geld is het zelfs stomtoevallig.
De huidige situatie? Je hebt nu een werkende auto, met een brandend lampje.
Ten eerste maak ik uit je post op dat de auto geen APK heeft. Je mag er dus binnenkort niet meer mee rijden en je zult de defecten die kwikfit heeft geconstateerd moeten maken?
- Motor werkt weer naar behoren
- Er brand een lampje
- Geen APK
- Handremleiding half los
- Mistlamp vol algen
- Accu los
Technisch advies
Het lampje is op zich geen groot probleem. Hoogstwaarschijnlijk moet de ECU gereset worden. Ik weet niet hoe dat met die corsa zit, maar de auto's die ik ken reset je door de accu een tijdje te ontkoppelen. De ECU meet met de lambda sonde de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen om de werking van de motor er op aan te passen. Als die niet functioneert rijdt je auto minder zuinig (check!). Overigens is 1 op 14 best zuinig als je van 100km 80km in de stad rijdt maar je rijgedrag ken ik niet behalve max 100. In elk geval moet de ECU die lambda sonde ook uitlezen. Na werk aan de motor kan het goed dat de ECU wat ontregeld is en de gegevens niet verwerkt. Vandaar dat een reset vaak werkt.
Mocht de lambda sonde toch stuk zijn, vrij dure sensor, reparatie valt wel mee qua arbeid.
De handremleiding ga je niet dood van maar voor APK moet het wel gefixt worden, is ook niet het meeste werk. Mistlampen worden nu eenmaal niet zoveel gebruikt.
Accu los is ook niet echt een ramp verder. Het is wettelijk verplicht dat hij is verankerd (meestal met een spanband) aan het chassis. Dit in verband met accu's die bij ongelukken overal en nergens komen en enorme milieuvervuiling in de berm aan richten (accuzuur). Of aan ledematen.. Als een beunhaas de accu vervangt kan hij die band doorknippen en een nieuwe accu plaatsen. Mijne zit ook niet vast ATM (band was verrot dus maar doorgeknipt)
IMO naar een betrouwbare garage brengen, vragen de ECU te resetten en kijken of dat het lampje oplost, anders sonde laten vervangen. Daarnaast grote beurt incl. APK puntjes.
Slotsom: Volgens mij heb je een prima auto. Je motor is niet meer total loss (hij is immers gemaakt). Wellicht moet je er nog 600 euro tegenaan gooien en dan heb je voor ruim 4K een prima auto.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Bedankt voor je lange advies en mening. Ik zal helderheid verschaffen want je doet een hoop aannames (logisch) en bent her en der wat onnodig beledigend. Ik hoop dat dat met antwoorden uit de wereld geholpen wordt
Ik geef toe, weet weinig van auto`s. Maar kan wel oliepijl etc aflezen
Nee dit klopt niet. Antwoorden en juiste tijdlijn:Tijdlijn, heb ik het goed?
1. TS koopt auto voor 3000 euro in Duitsland.
2. TS importeert auto en krijgt Nederlands kenteken.
3. TS rijdt met de auto naar Nederland.
4. TS brengt auto naar de kwikfit voor APK, dit is immers nodig nu hij een kenteken heeft.
Zeer relevante en onbeantwoorde vraag 1: Hoeveel kilometer heb je er mee gereden tussen stap 3 en 4?
5. Kwikfit keurt hem APK voor bedrag X, dit bedrag is niet genoemd en is geen 260 euro. Hij is afgekeurd en reparatie zou 260 euro kosten.
Zeer relevante en onbeantwoorde vraag 2: Waarom staat dit niet in de topicstart? Je verwijst ergens tegen iemand "je moet wel hele topic lezen" maar zet in godsnaam dit soort extreem verwarrende dingen niet in topicstart. Daar staat nu dat je 260 euro hebt betaald voor afkeuren, dat valt niet anders te lezen.
6. TS laat auto afkeuren.
7. TS rijdt naar huis van kwikfit
8. Auto stuk, volgens garage motor stuk
9. Garage haalt auto op
10. TS betaald 600 euro aan garage voor
- Zuigers vervangen
- Koppakking vervangen
- Motorrevisie
11. Er brandt een lampje dat er mogelijk teveel Co2 in uitlaatgassen zit
1. Ik koop auto bij autohandelaar in nederland. Het betreft een duitse auto (was niet bewust van de gevaren hierbij, noob gevolg dus) dus hebben we samen bij RDW laten importeren. Ik betaalde BPM (500 euro). De auto heeft géén APK.
2. Ik rij ermee naar huis (á 70 km). Zonder APK en had een dagkenteken.
3. Ik heb een dikke week gewacht op de papieren van RDW. Niet met de auto gereden.
4. Hij kon voor APK dus ik rijd 35 km naar kwikfit.
5. Ik laat hem keuren voor 20 euro. De reparatie á 260 euro betaal ik niet. Dus is afgekeurd!
6. Ik rijd er mee naar huis. Na ongeveer 15 km stond ik langs de weg.
7. ANWB sleept me naar 'onze' garage. +- 15 km.
8. Garage zegt zelfde als ANWB: 3 cilinder niet te repareren, kost te veel, auto kan naar sloop.
9. Ik
10. De verkoper gebeld, hij haalt `m op en repareert `m. Manuren voor hem, materiaal á 600 euro voor mij.
- Zuigers vervangen. 1 Nieuwe á 101,15 euro. 2 gebruikte
- Koppakking vervangen á 30 euro
- Revisie Cilinderkop, Pakkingen delen ??? á 260 euro (bij Motoren Revisie Faber)
- Waterpomp á 115
- Kopboutenset á 26.50
- Zuigerveren á 80
- Hij heeft hem ergens APK laten keuren!
11. Ik rijd ermee naar huis vriendin met max 100 km/u á 110 km. Weinig vermogen maar dat kwam langzaamaan beetje terug.
12. Ik rijd naar eigen huis á 30 km en na 25 km ging het lampje branden en motortempmeter ging uit (naar koud)
13. Ik rijd langzaam naar huis en 2 dagen later naar de dealer. Dat is nu.
Koelvloeistof is ontsnapt omdat de temp te hoog was door kapotte waterpomp. Door de druk is het weggespoten. Dat dacht ten minste de ANWB en de garage..Dat de auto total-loss is maar dat het toch is gerepareerd voor 600 euro vind ik vrij aannemelijk. Het is verschrikkelijk veel werk wat de garage heeft gedaan. Een defecte motor is total-loss omdat het zo verschrikkelijk veel werk is. Materiaalkosten wegen doorgaans nog wel op.
Je moet je realiseren dat een motor in principe ook uit onderdelen bestaat en dus te repareren is. Bovendien gaat een motor op zich niet zo snel stuk. Ze gaan echter wel stuk als je zonder olie of koelvloeistof rijdt, dit is ook wat er in jou geval gebeurd is..
Nog iets te beginnen tegen een kwikfit? Lijkt me ondoenlijk.Een oplichter zou dit sowieso niet gaan repareren, dat toont aardig wat goodwill van de verkoper. Hij heeft hem zelfs voor je opgehaald! Wat hij heeft gedaan voor 600 euro heeft hem in elk geval geen geld opgeleverd, dat is wel duidelijk.
Dan rest de juridische vraag (IANAL), is het een defect bij aankoop? Zo ja, dan sta je inderdaad in je recht. Maar aantoonbaar is het niet, de auto is immers sindsdien bij een andere garage geweest. Voor hetzelfde geld heeft er iemand bij de kwikfit schade aangericht. Voor hetzelfde geld is het zelfs stomtoevallig.
Bedankt voor je reactie!
Bovenstaand verhaal is heel helder en maakt veel dingen duidelijk, dat voorkomt aannames.
Defecte waterpomp is echt een belangrijk punt. Dat is iets anders dan een lek. Ik durf te zeggen dat je met een volledig defecte waterpomp niet eerst 70 + 35 kilometer kunt rijden. Met een defecte waterpomp zal de koelvloeistof gaan koken en via ventiel in reservoir verdwijnen. Dat gaat stomen, dat had je binnen 70 kilometer gemerkt. Rest de vraag waarom de waterpomp ineens stuk was.
Je zou een beknopt verhaal over de waterpomp eens op problemcar kunnen plaatsen. Als in "kan ik met een defecte waterpomp 75 + 35 kilometer rijden om vervolgens na een APK na 15 kilometer stil te staan". Er komen daar best evel professionals en semiprofessionele beunhazen die wel een idee daarvan kunnen geven. Dan kun je daarmee misschien naar kwikfit stappen, want er zit toch een luchtje aan.
Then again, auto's zijn auto's en waterpompen kunnen ineens stuk gaan. 9 van de 10 keer gaan er op tijd genoeg alarmbellen af om geen schade te hebben maar dat is ook enigzins russisch roulette voor je motor.
Maar goed, hij heeft nu APK. Alleen dat lampje moet uit want je vervuild het milieu en je rijdt niet zuinig.
Dealer kijkt er nu naar (opel garage dus?) dat is een goede beslissing van je.
Misschien was de zekering van je waterpomp was stuk en beunhaas heeft de zekering van de lambdasonde voor de waterpomp gebruikt
Verder maar even het verhaal van de dealer afwachten, qua kijken hoe het nou zit met kwikfit en verkoper.
[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 31-07-2012 13:56 ]
Je bent bij Kwikfit geweest voor de keuring, er is dus geen onderhoud uitgevoerd.Guillome schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:24:
[...]
Nog iets te beginnen tegen een kwikfit? Lijkt me ondoenlijk.
Bedankt voor je reactie!
Ik denk niet dat ze een waterpomp vernield hebben bij de 4-gasmeting. Er is op geen enkele wijze aannemelijk te maken dat Kwikfit verantwoordelijk/schuldig is voor/aan schade aan jouw voertuig. Bij een apk wordt er dus niet naar de staat van de waterpomp, of het koelvloeistofniveau gekeken.
De kwikfit valt hier volledig buiten.
Inderdaad, ongeacht of er wel of niet ergens iets gebeurd is kan het toeval zijn en is het op dit moment niet aannemelijk te maken dat er iemand verantwoordelijk voor is.newbreed schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:01:
[...]
Je bent bij Kwikfit geweest voor de keuring, er is dus geen onderhoud uitgevoerd.
Ik denk niet dat ze een waterpomp vernield hebben bij de 4-gasmeting. Er is op geen enkele wijze aannemelijk te maken dat Kwikfit verantwoordelijk/schuldig is voor/aan schade aan jouw voertuig. Bij een apk wordt er dus niet naar de staat van de waterpomp, of het koelvloeistofniveau gekeken.
De kwikfit valt hier volledig buiten.
Even afwachten wat de dealer zegt er van, maar zoals het er nu naar uit ziet kan TS het best zijn verliezen nemen en blij zijn met een auto die zeer grondig is nagekeken. Wat dat betreft haal je het er misschien nog wel uit, uiteindelijk
Zekeringen zijn dubbeltjes werk dus dat is niet waarschijnlijk.Makkelijk schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:53:
Misschien was de zekering van je waterpomp was stuk en beunhaas heeft de zekering van de lambdasonde voor de waterpomp gebruikt
De waterpomp wordt in het algemeen aangedreven door de distributieriem.
Lambdasondes kunnen stuk, ecu resetten lost het probleem niet op.
http://www.ngk.de/nl/tech...-een-defecte-lambdasonde/
Vaak bu'j te bang!
Je hebt gelijk en het 3 cilinderblokje heeft ook nog een ketting ipv riem.Peenutzz schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:57:
Waterpomp wordt niet aangedreven door de distributieriem, maar door de multiriem
Toch nog lastig zoeken met google.
Weet ik, maar het gaat hier over maar één auto-tom-562 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:46:
Verschilt per auto. Zijn er ook die aangedreven worden door de d-riem
Kortom, laat iemand nog even een computer aan je auto hangen, fix het laatste kleine beetje, en volgens mij heb je dan een prima betrouwbare auto aan dit ding. Al met al vind ik dat de handelaar zich nog best schappelijk heeft opgesteld: hij had niet zo coulant hóeven zijn, maar is dit wel geweest. Ik denk dat zowel jou als hem weinig blaam treft: afgezien van het mistlicht dat vol water stond waren geen van deze gebreken echt zichtbaar bij aankoop, en niks wat jij of de verkopende handelaar hadden kunnen vinden zonder de auto volledig uit elkaar te trekken (en dat doe je niet). Dat de auto kapot ging kan nu eenmaal gebeuren--zeker bij een tweedehands auto moet je er realistisch gezien eigenlijk altijd rekening mee houden dat er na aankoop nog wat gerepareerd moet worden. In dit geval was het 'wat' meer, maar heeft de handelaar zich imho keurig opgesteld door de arbeid voor zijn rekening te nemen.
Hij heeft je auto gefixt. Nee, niet gratis, had ik verkeerd begrepen (je post op de vorige pagina is een stuk helderder geschreven
Overigens kennen ze iets dergelijks als NAP ook in Duitsland, volgens mij zelfs beter geregeld dan hier. De echte kilometerstand is dus wel degelijk te achterhalen, lijkt me. Ik vind het namelijk wel ontzettend snel: na 80k km al een paar nieuwe zuigers + zuigerveren en een nieuwe koppakking, hoewel dat deels gevolgschade is. Klinkt alsof je hem in die eerste 100km "leeg" hebt gereden, dus de motorolie eruit.
Als de waterpomp lekte en de motor wordt niet goed gekoeld, kan de kop kromtrekken en de pakking lek gaan en kun je olie gaan verbruiken. In 100km zou dat wel heel snel zijn, maar misschien waren de niveaus in eerdere proefritten al aardig gezakt? En als je dan al klaagt dat hij boven de 100km/u niet lekker trekt, trap je natuurlijk wat verder door in de toeren... Dat helpt dan allemaal niet mee.
Maar goed, ik denk dat je gerust naar de garage kunt omdat de auto in orde lijkt. Die paar storinkjes lijken typische goedkoop op te lossen problemen, maar daar moet je niet te lang mee wachten. Als de thermostaat nml aangeeft dat je koelvloeistof koud is, kan het zijn dat hij defect is en het circuit niet openzet. Als je de kachel vol aanzet (zo heet mogelijk, ventilator op max), zie je de meter van de koelvloeistoftemperatuur dan zakken?
[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 02-08-2012 16:18 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
@Grrrrrrrrene: waar je vandaan haalt dat ik geen mening van andere wilt horen is me erg onduidelijk. Volgens mij sta ik open voor alles
Eind goed, al goedGuillome schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:57:
@Laatste 2 reacties. De auto is 'gemaakt' voor 35 euro. Gereset en lijkt allemaal goed. Ik ben erg blij
Omdat als ik zeg dat ik vind dat je de verkoper een beetje negatief beoordeelt / wantrouwt, je daar meteen zo diep op ingaat ipv mijn punt te zien: die man heeft je auto weer netjes rijdend gekregen voor een mijns inziens erg schappelijke prijs. Hij is er financieel behoorlijk bij ingeschoten lijkt me@Grrrrrrrrene: waar je vandaan haalt dat ik geen mening van andere wilt horen is me erg onduidelijk. Volgens mij sta ik open voor alles
Ik heb het dus over termen als "ik heb me laten inpalmen" en "zijn praatjes" en dat terwijl hij je auto gefixt heeft en je nog een maand garantie heeft gegeven ook (met mogelijk een motorwissel als dat nodig was)! Ik ken weinig handelaars die zo netjes met hun klanten omgaan
Lees je startpost nog eens door. Het was een warrig verhaal dat gaandeweg het topic duidelijker werd. In je topicstart staat bijvoorbeeld niet eens dat je de auto terug hebt gekregen, alleen dat hij gemaakt "zou" worden. Het is niet voor niets dat meerdere gebruikers (waaronder ikzelf) dachten dat de Kwikfit voor 260 euro aan je auto had zitten sleutelen. Bedenk voortaan even goed of je verhaal goed leesbaar is, dat komt de sfeer in een topic wel ten goede en je zit zelf ook niet (geërgerd?) andere gebruikers te corrigeren omdat ze je verhaal niet goed begrijpen of de verkeerde conclusies trekken
[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 03-08-2012 12:26 ]
Ik heb helaas toch weer problemen
Het lampje brand weer (na zo`n 250 km) en ik hoor (licht) geratel bij het rijden. Niet altijd, vaak pas na een minuut of 10. En ook niet contstant maar wel vrijwel constant.
De olie en oliefilters moeten nog wel vervangen worden door gesleutel aan het motorblok. Volgens de dealer kon de storing daar niets mee te maken hebben..
Ik vind dat ik er onderhand van uit mag gaan dat ik een ondeugdelijke auto gekocht heb. Gezien dat ik binnen 100 km de motor aan gort had door een kapotte waterpomp, en na zijn reparaties het geratel erbij komt en het lampje.. Of hij er nou van wist of niet maakt niet uit, hij moet als bedrijf zijnde een ondeugdelijk verkocht product terug nemen volgens de wet.
Ik heb er geen vertrouwen meer in, hoe lang blijft dit doorzeulen met allemaal problemen die op een haar na nog niet opspelen? Alle problemen tot nu toe kwamen pas na enkele kilometers.
Verbruik kan ik nog niet helemaal meten, Maar ik heb nog nét minder dan een kwart tank over en heb met gem 110km/u 450 km gereden. En er gaat 35 liter in.
[ Voor 15% gewijzigd door Guillome op 04-08-2012 15:40 ]
Verwijderd
klinkt het metaalachtig of iets anders?
ik wil niet vervelend doen maar controlleer regelmatig je olie en ander vloeistoffen. ook al heb je recentelijk nog alles nagekeken. zeker gezien het een auto betreft met een aardig waslijst aan mankementen en defecten.
over je verbruik dat kan veel verschillende oorzaken hebben. dat het verbruik hoger ligt als met een ander vergelijkbaar auto.
ik lees het is een 3 cylinder a 12 kleppen, meestal gaan mensen ervanuit dat minder zuiniger is en dat is dus niet altijd zo.
een 1.2 16 klepper kan vele malen zuiniger zijn aangezien deze meer koppel ''kan'' hebben.
"110km/u 450 km gereden. En er gaat 35 liter in"
wees blij met deze waarde, privé rijd ik met een 4 liter lijn-6 (nee geen V6) en daarmee haal ik maar 400km max per tankbeurt, altijd tussen de 70 en 80 liter dat ik moet tanken en nee nooit helemaal leeg dus.
wat kan is dat ergens een lager is versleten of in elk geval die kant op gaat, aangezien het pas met een warme motor gebeurd.
Hoe dan ook: laat de verkoper of een andere monteur eens met je meerijden en wijs ze op de geluiden die je hoort. Misschien is het wel iets heel anders dan deze zijlijnanalyse van mij, geen idee, maar een second opinion van iemand (NIET van kwikfit, profile, euromaster of een andere fastfitter; ga naar een echte garage) kan in geen geval kwaad.
Je auto is niet ondeugdelijk—hij is alleen wat slordig gerepareerd. (Wen daar maar alvast aan: dat kom je als autobezitter vast nog wel meer tegen in de toekomst.) Laat de verkoper z'n werk afmaken, en geniet van je auto.
[ Voor 20% gewijzigd door wouterve op 06-08-2012 07:29 ]
Ik zal even wat extra info geven
@Wouter: De temperatuur loopt wel degelijk op. dus die lijkt me (als noob) wel te werken. Vooral in de stad komt hij tot 85 graden (max). Bedoel je dit met temperatuurmeter?
Het geratel heb ik de afgelopen 80 km ineens niet meer gehoord.
@Sreamer: het klinkt idd metaalachtig
Als dat geratel soms wel en soms niet te horen is zou dat goed de airco kunnen zijn ja, probeer die eens in standje diepvries te zetten en kijken of je het dan weer hoort. Hoeft overigens ook geen probleem te zijn, airco's maken wel vaker geluid.
Net bij opel dealer geweest en laten uitlezen.
Is of de al-genoemde lambdasonde (ik denk steeds aan een p => p.Id ding
Kosten á 200 euro.
Olie verversen en filters á 100 euro..
edit:
De beste meneer gebeld (verkoper) en hij neemt de auto terug voor 2900 euro.
Wel pas over 3 weken vanwege vakantie en hij al zijn geld in andere auto`s heeft zitten.
Ik laat het zwart op wit zetten.
Schade gelopen van zo`n 700 euro, maar dat is nog te overzien en te verwijten aan mijn gebreken die hier genoemd zijn.
Al met al moet ik inderdaad bekennen: heb niet veel vertrouwen in de reparaties en de auto, maar zijn service en welwillendheid is dik in orde! Mits het uiteraard goed gaat
[ Voor 49% gewijzigd door Guillome op 06-08-2012 13:01 ]
Dat mag best wat vriendelijker
[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 06-08-2012 15:11 . Reden: Trollende smiley verwijderd ]
Mwah, ik snap het best. Ik had met mijn eerste auto ook de nodige ellende. Een krukaskeerring aan versnellingsbakzijde (lastig bereikbaar) die vervangen zou zijn was gewoon ingespoten zodat hij even niet zou lekken, begon na 2-3 weken weer. De rammel die mogelijk de schokdemper zou zijn bleek gelukkig een stabilisatorstangrubbertje te zijn, maar was niet aangepakt. Alleen de lekkende en deels weggeroeste radiator was vervangen, want dat merk je natuurlijk wel als klant. Onderweg naar huis viel het hitteschild van het uitlaatspruitstuk er onder vandaan. Gevolg: krassen op de onderkant van de auto, maar werd opnieuw in de tectiel gezet.warhamstr schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:28:
Zo heb je het eindelijk voor elkaar? Nu alleen nog maar nieuw kopen bij een dealer he.
Ik had ook 4 relatief oude banden waarmee ik op de eerste kilometers naar vakantie een klapband kreeg. Ik heb er 1 vergoed gekregen, maar heb ze in Frankrijk alle vier laten vervangen. Daarna was de auto redelijk probleemloos, al bleek een jaar later de koppakking lek te zijn (kan gebeuren) en de carterpan doorgeroest.
Ik had toen ik de auto ging bekijken een vriend meegenomen die veel van auto's wist en die heeft heel wat dingen aangewezen die moesten worden aangepakt. Maarja, je kunt niet alles zien.
Wat ik daarvan heb geleerd is dat je vertrouwen moet krijgen in zo'n auto. Als je zo'n begin hebt als Guillome beschrijft, komt dat vertrouwen amper nog terug. Ieder klein dingetje is dan een bevestiging dat je een rampenbak hebt gekocht en je wil hem het liefst z.s.m. kwijt. Dus wat dat betreft snap ik wel dat je je verlies neemt en met 700 euro verlies die bak omruilt.
Ookal ergerde ik me aan je toon en smilie, toch even een vraag. Wat bedoel je met "nu alleen nog maar nieuw kopen bij dealer"? Dat is hoogstwaarschijnlijk synisch bedoeld. Ik ben hier gewoon nieuw in, en wil graag leren van mijn fouten en van anderen. Dus als je dat zou willen toelichten. Dealers juist wel of niet goed en betrouwbaar? Of alleen heel duur?warhamstr schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:28:
Zo heb je het eindelijk voor elkaar?Nu alleen nog maar nieuw kopen bij een dealer he.
[ Voor 83% gewijzigd door Guillome op 06-08-2012 14:53 ]
Verwijderd
Ook dat is geen garantie weet ik na 1150km op de teller en 2x ANWBwarhamstr schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:28:
Zo heb je het eindelijk voor elkaar?Nu alleen nog maar nieuw kopen bij een dealer he.
Maar iig binnen de garantieVerwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:53:
[...]
Ook dat is geen garantie weet ik na 1150km op de teller en 2x ANWB
Het meeste vertrouwen heb ik in dit segment nog in particuliere verkoop _met_ volledige onderhoudshistorie.Guillome schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:51:
Exact wat Grrrrrrrene beschrijft in de laatste alinea
[...]
Ookal ergerde ik me aan je toon en smilie, toch even een vraag. Wat bedoel je met "nu alleen nog maar nieuw kopen bij dealer"? Dat is hoogstwaarschijnlijk synisch bedoeld. Ik ben hier gewoon nieuw in, en wil graag leren van mijn fouten en van anderen. Dus als je dat zou willen toelichten. Dealers juist wel of niet goed en betrouwbaar? Of alleen heel duur?
• Maak een proefrit
• Neem iemand mee met verstand van auto's
• Bel de garage waar hij in onderhoud was*, vraag wat er voor bijzonderheden genoteerd zijn vorige keer (puntjes ivm apk, staat van onderhoud...). Zo ben ik veel over mijn auto's te weten gekomen
• Vraag om de nota's van onderhoud, kijk wat er zoal gedaan is. Veel onderhoud duidt niet op een probleemauto, maar geeft aan dat een aantal grote kostenposten al onderhanden genomen zijn.
• Doe bij twijfel een aankoopkeuring.
Garantie krijg je in dit prijssegment nergens. Coulance wel en dat heb je nu ook gehad, maar je weet nu ook wat je daaraan hebt. Op een auto van 3000 euro wordt misschien eens 300 euro verdiend als je niet te hard onderhandelt. Dan kun je zelf uitrekenen wat ze wel en niet onder garantie kunnen doen zonder hopeloos in te leveren op zo'n auto
Ik zou zelf met jouw budget zoiets kopen: http://www.autotrader.nl/...orolla-13i-spirit/detail/ of www.autotrader.nl/auto/to...e-eigenaar/specificaties/
Ja, het is ouder dan de Opel die je had, maar het is echt een bullet proof motor/auto met een verbruik van makkelijk 1:16. En traag is hij niet te noemen, heb ik me iig nooit aan gestoord met de mijne
* Is vaak wel te zien aan een kaartje om de richtingaanwijzer of om de pook of tussen de deur en het dashboard... Anders ff zien of het onderhoudsboekje in de auto ligt of er naar vragen vooraf.
[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 06-08-2012 15:09 ]
Ik ga trouwens mijn budget verhogen. Misschien tot 5 á 6 duizend. Nog een paar maanden sparen en beetje lenen bij ouders. Ben best wel verknocht aan een Peugeot 307 XS dieseltje.
Autoweek occassion Peugeot 307
Lage kilometerstand hoeft trouwens niks te zeggen over de technische staat van de auto. Sommige delen begeven het bij een bepaalde kilometerstand, en als jij net voor dat moment die auto koopt zit jij met de kosten daarvan. Zo had ik bij mijn 206 al vrij kort na aanschaf een draagarm, een richtingaanwijzerschakelaar en een brandstofleidingset te pakken, die bij een auto met 30K meer op de teller allang vervangen zouden zijn.
Zijn verder wel prima en fijne auto's, wel eens mee gereden en rij zelf al 1,5 jaar in een 207
Klopt helemaal, met name het electische deel is behoorlijk onderhevig aanstoringen, wil je een betrouwbare auto, kijk eens uit naar iets japans.....Radiant schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:39:
Ik wil je er wel op wijzen dat de 307 niet bepaald een probleemloze auto is, vooral qua elektrische dingetjes (raamknoppen die kapot gaan, deursensoren, achterwisser die slap gaat hangen, etc).. De motoren schijnen wel goed in orde te zijn. Allemaal niet erg schokkend en niet om je ergens van te weerhouden maar wat onderzoek is misschien wel aan te raden.
Zijn verder wel prima en fijne auto's, wel eens mee gereden en rij zelf al 1,5 jaar in een 207
Welke japanners adviseer je? Toyota`s vind ik er niet zoveel van die onder de 5k euro liggen, zuinig zijn en ook nog wat pit hebben.
(denk ik zeg het maar even)
Ik betaal voor mijn lichte 949kg wegende 206 1.4HDI iets van 60 euro/maand. Ik zit met dat ding nog net met 1kg marge in een lagere categorie. Pak je de 307XS 1.6 HDI 16V 90PK, dan zit je op 1235kg leeg, 3 klassen hoger dan mijn 206. Per klasse betaal je zo'n 10 euro extra per maand.
Wat is zuinig? Staar je niet blind op de verbruikscijfers in de spec's, daar klopt vaak geen zak van.Guillome schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:59:
Ik had het gelezen ja. Jammer, ze zijn erg zuinig en prettig in rijden lees ik zo.
Welke japanners adviseer je? Toyota`s vind ik er niet zoveel van die onder de 5k euro liggen, zuinig zijn en ook nog wat pit hebben.
Voor 5k zou ik kijken voor een leuke Corolla, of een Civic. Redelijk zuinig en vaak "potente" auto's zoals Knightwolf dat zou zeggen
Vaak bu'j te bang!
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Maar zo`n Peugeot die gem 5 loopt volgens de fabriek zal toch beduidend zuiniger moeten zijn dan een corolla of civic die gem minstens 6.3 loopt?
[ Voor 3% gewijzigd door Guillome op 08-08-2012 13:55 ]
Die specificaties zijn gewoon dikke kolder. Ze worden behaald in een test die niet overeenstemt met de werkelijkheid. Aangezien die test standaard is, is het dus ook mogelijk om de auto bij de test zo te programmeren dat ie altijd goed in die standaardtest presteert qua verbruik. Als je met die instellingen zou gaan rijden, zou je amper vooruit komen met je auto, bij de enige "zuinige" auto nog erger dan bij de andere "zuinige" auto.
Daarom is het beter om gewoon gebruikerservaringen door te nemen. Op spritmonitor.de kan je bijvoorbeeld zien wat de auto's over het algemeen verbruiken bij onze oosterburen.
I know, had alleen geen zin om gewichten / bedragen op te zoeken. Duizend euro leek me wel het minimum voor een 307 diesel._JGC_ schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:59:
Voor elke willekeurige moderne diesel betaal je dat, mogelijk zelfs nog meer.
Ik betaal voor mijn lichte 949kg wegende 206 1.4HDI iets van 60 euro/maand. Ik zit met dat ding nog net met 1kg marge in een lagere categorie. Pak je de 307XS 1.6 HDI 16V 90PK, dan zit je op 1235kg leeg, 3 klassen hoger dan mijn 206. Per klasse betaal je zo'n 10 euro extra per maand.
Dan snap ik werkelijk niet waarom je eerst een Corsa 1.0 hebt gekocht en nu nadenkt over een 307 diesel...Guillome schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:57:
JepMaar dat kan voor mij uit ten opzichte van nu. En vind diesels lekker rijden. En zijn over het algemeen zuiniger heb ik ondervonden
Voorbeeldje: heb zelf paar jaar terug een 206 2.0 diesel gekocht. Het omslagpunt lag toen voor mij bij ongeveer 20.000 km per jaar. En dat is nog een klein en relatief licht autootje (1049 kg), met een 307 betaal je meer belasting, dus je omslagpunt ligt hoger.
Wel met je eens dat diesel lekker rijdt, vooral op de snelweg.
Oh, en:
Volgens Albanthar verbruikt elke moderne auto zo'n 2.0 liter / 100 km meer dan het testverbruik.
Volgens mijzelf is dat verschil voor oudere auto's wat minder, maar daar zijn we nog niet helemaal over uit. Zie ook dit topic.
[ Voor 13% gewijzigd door dj1981 op 08-08-2012 15:35 ]
D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6
Dat doet die Corolla (die ik linkte) op benzine he? Niet op dieselGuillome schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:14:
Ik snap dat ik me niet moet blindstaren op zuinigheid. En fabrieksopgave is altijd veel te laag.
Maar zo`n Peugeot die gem 5 loopt volgens de fabriek zal toch beduidend zuiniger moeten zijn dan een corolla of civic die gem minstens 6.3 loopt?
Helaas.. ik was te goed van vertrouwen.Guillome schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:22:
De beste meneer gebeld (verkoper) en hij neemt de auto terug voor 2900 euro.
Wel pas over 3 weken vanwege vakantie en hij al zijn geld in andere auto`s heeft zitten.
Ik laat het zwart op wit zetten.
Schade gelopen van zo`n 700 euro, maar dat is nog te overzien en te verwijten aan mijn gebreken die hier genoemd zijn.
Al met al moet ik inderdaad bekennen: heb niet veel vertrouwen in de reparaties en de auto, maar zijn service en welwillendheid is dik in orde! Mits het uiteraard goed gaat
We hadden de afspraak dat hij hem gister op zou halen. Het betreft autohandelaar de vries uit Zwolle.
Woensdag, 2 dagen van te voren, nog gebeld om een en ander af te spreken. Afgezien van het uiterst vage communiceren van hem hadden we deze vrijdag afgesproken tussen 4 en 5. Hij zou bellen als hij zou vertrekken.
Om 5 uur niets gehoord. Sinds dien niets meer gehoord en neemt de telefoon ook niet meer op.
Het ergste vind ik wel hoe mensen zó kunnen belazeren. Als hij nou gewoon meteen had gezegd dat hij dat niet wil.. Misschien wil hij onder de wettige termijnen uit oid.
Verwijderd
Joh, er kan wat tussen gekomen zijn. Ik zou gewoon heel even afwachten en dan nog eens bellen of anders eens langsgaan. Die man kan zich niet blijven "verstoppen" hoor, die heeft een zaak dat gerund moet worden.Guillome schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:20:
[...]
Helaas.. ik was te goed van vertrouwen.
We hadden de afspraak dat hij hem gister op zou halen. Het betreft autohandelaar de vries uit Zwolle.
Woensdag, 2 dagen van te voren, nog gebeld om een en ander af te spreken. Afgezien van het uiterst vage communiceren van hem hadden we deze vrijdag afgesproken tussen 4 en 5. Hij zou bellen als hij zou vertrekken.
Om 5 uur niets gehoord. Sinds dien niets meer gehoord en neemt de telefoon ook niet meer op.
Het ergste vind ik wel hoe mensen zó kunnen belazeren. Als hij nou gewoon meteen had gezegd dat hij dat niet wil.. Misschien wil hij onder de wettige termijnen uit oid.
Het is jammer dat je zoveel pecht hebt gehad met je auto, maar deels is dat ook aan jezelf te wijten. Ik heb een tijd terug ook een auto gekocht die ik te graag wilde hebben. Daardoor ben ik niet objectief gaan zoeken naar vergelijkbare modellen en de eventuele zwakke punten. Dat heeft mij ook geld gekost, maar dat zie ik maar als leergeld.
In ieder geval de moed niet opgeven! Na het weekend gewoon weer even bellen. Die man heeft misschien wel meer aan zijn hoofd dan alleen jouw auto.
redelijk offtopic, maar wat ben ik blij dat ik in BE woon_JGC_ schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:59:
Voor elke willekeurige moderne diesel betaal je dat, mogelijk zelfs nog meer.
2200cc diesel op +1600kg, +-35€/maand.
De Nederbelg !
Klinkt in mijn oren als een handelaar die niet zoveel geld meer heeft. Er moet 2900 euro worden geschoven en het ene uitstel wordt op het andere gestapeld. Ook het verhaal van "al het geld zit in andere auto's" wekt geen vertrouwen.Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:52:
[...]
Joh, er kan wat tussen gekomen zijn. Ik zou gewoon heel even afwachten en dan nog eens bellen of anders eens langsgaan. Die man kan zich niet blijven "verstoppen" hoor, die heeft een zaak dat gerund moet worden.
Het is jammer dat je zoveel pecht hebt gehad met je auto, maar deels is dat ook aan jezelf te wijten. Ik heb een tijd terug ook een auto gekocht die ik te graag wilde hebben. Daardoor ben ik niet objectief gaan zoeken naar vergelijkbare modellen en de eventuele zwakke punten. Dat heeft mij ook geld gekost, maar dat zie ik maar als leergeld.
In ieder geval de moed niet opgeven! Na het weekend gewoon weer even bellen. Die man heeft misschien wel meer aan zijn hoofd dan alleen jouw auto.
Zo ja is ongeveer het moment gekomen om aangifte te doen.
Oslik blyat! Oslik!
Hij heeft het wel ontvangen maar nooit terug gestuurd..
Lastig. Je hebt dus geen bewijs van overeenkomst met hem. Heb je ooit iets op papier/email van hem ontvangen voor dat moment?Guillome schreef op maandag 03 september 2012 @ 13:09:
Ik heb een mail gestuurd met alle afspraken daar hard in. En de vraag of hij het wou printen en ondertekenen.
Hij heeft het wel ontvangen maar nooit terug gestuurd..
Oslik blyat! Oslik!
Ben bang dat ik weinig kans maak.
Enige wat ik kan doen is denk ik richten op wanprestatie van de reparatie wat me nu nog 300 euro kost.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Heel frapant net:
Ik bel hem. Hij neemt zowaar op!!
Maar zodra hij hoorde dat ik het was, en daarvoor was al duidelijk dat hij mij wel kon horen, werd het "ja hallo, HALLO?? Tuutt tuut.
En 2 min later zijn telefoon uit...
Ik had de hoop opgegeven nadat hij steeds niet opnam of gewoon deed alsof hij je niet hoorde, bij mij en mijn moeder. Dus ik ga `m laten maken, want hij gaf een storing in motormanagementsysteem.
Eerst de luchtmassameter volgens de dealer á 200 euro.
Dat was het niet. Nu zeggen ze lambdasonde á 400 euro..... G*D
Dus we gaan morgen naar de advocaat om te kijken wat onze rechten zijn. Dit is toch niet normaal?
Koop ik een auto van 2900 euro, ben ik dus 1200 kwijt aan reparaties binnen 1000 km.
Die storing komt elke keer na zo`n 300 km. En de dealer zegt dat dat vaak zo gaat bij storing in lambda of LMM. Dus de kans is groot dat hij dit al wist.
[ Voor 8% gewijzigd door Guillome op 11-09-2012 10:41 ]
Kerel, hier wordt je ook echt keihard mee genaaid! Zijn die dingen van goud?
[ Voor 11% gewijzigd door Vissa66 op 12-09-2012 16:25 ]
M3P 24'
Luchtmassameter, wederom van Bosch, zit voor deze auto op 273,58 euro.
Gok dat je de prijzen hebt omgekeerd en de genoemde prijzen incl montage zijn. Vraag me alleen af waarom die garage 400 euro rekent voor iets dat nog geen uur werk mag kosten, of zitten die opels zo ingewikkeld inelkaar dat je eerst de halve motor moet uitbouwen voordat de LMM eruit kan?
Lambda zit rond 400 zeiden ze. Heb ik niet laten doen. Advocaat (2 eigenlijk) en juridisch loket geven me zeer veel kans om te winnen en volledig gelijk. Heb het verhaal objectief (voor zover mogelijk) verteld. En ook gevraagd wat zijn rechten en kansen zijn als hij er had gezeten na mijn 'aanval'.
Kan elke garage btw zulke dingen uitlezen uit een opel oid?
edit : ja dus