Toon posts:

HD uit NAS kan niet worden gelezen via hard disk adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak mijn backups op een Iomega NAS. Nu heb ik per ongeluk een deel van de bestanden op de NAS gewist en wil deze met een undelete programma terughalen. Ik heb begrepen dat dit niet gaat met netwerkdrives en ik heb de HD (Seagate Barracuda LP 1Tb) uit de NAS gehaald en deze via een losse Hard Disk Adapter (SAT / IDE to USB van Icidu) gekoppeld aan mijn laptop.

Nu wordt de adapter wel herkend, maar de harde schijf niet. Als ik bij de apparaateigenschappen kijk dan ziet het systeem blijkbaar wel een harde schijf en een volume (zie afbeeldingen), maar in MijnComputer verschijnt er geen extra drive.
Wie weet waarom ik de inhoud van de hd niet kan lezen (als ik de drive weer in de NAS stop zie ik alle -niet gewiste- bestanden).

Alvast bedankt voor de hulp

Afbeeldingslocatie: http://www.dorna.nl/tweakers/afbeelding01.png

Afbeeldingslocatie: http://www.dorna.nl/tweakers/afbeelding02.png
De volumes hieronder werden pas getoond na het klikken op de knop Invullen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dorna.nl/tweakers/afbeelding03.png

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 09:11

Cybje

First Post!

Wat voor NAS heb je? Redelijke kans dat je NAS op een Linux-achtige draait en er dus ook een Linux filesystem op de harddisk staat (bijv. Ext3 of Ext4). Windows herkent dat niet.

Wat ruist er door het struikgewas

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Waarschijnlijk gebruikt je NAS (heel vaak gebaseerd op de Linux kernel) een ander bestandssysteem dan Windows kan lezen.

Mogelijk kun je met een Linux live-CD opstarten en zo je harde schijf benaderen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Probeer het eens onder Linux, volgens mij gebruiken die Iomega dingen een ext filesystem, wat onder windows niet leesbaar is.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Verwijderd

Wellicht omdat de Iomega NAS een ander filesystem aanhoud dan Windows standaard kan lezen?

Eerst achterhalen welk FS Iomega gebruikt en dan kijken of er recovery software voor te vinden is.

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:16
zitten er meerdere schijven in je NAS? Dan heb je kans dat het ook raid set was en heb je bijde schijven nodig.

• Cybje

Cybje

First Post!

barry457 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:01:
zitten er meerdere schijven in je NAS? Dan heb je kans dat het ook raid set was en heb je bijde schijven nodig.
Dat ligt eraan. Bij een RAID1 kun je probleemloos op 1 schijf draaien.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is volkomen logisch. Die NAS gebruikt een file-system wat niet compatible is met Windows. Dus het missen van een drive-letter is volkomen logisch.

Er zal een linux bestandssysteem op staan vermoed ik, EXT2 of EXT3, en daar kan Windows niet mee overweg.

Je zal dus een data recovery programma moeten zoeken die overweg kan met het file-system wat op de schijf staat. GetDataBack kan het bijvoorbeeld niet. Wellicht zal je met een Limux LiveCD aan de gang moeten.

Lees anders het volgende draadje even door: Thematopic: Datarecovery

Ey!! Macarena \o/

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zo heb ik het laatst gedaan: http://www.howtoforge.com...x-partitions-from-windows

methode 3 beviel mijn het beste, dan kun je hem gewoon benaderen uit de explorer. is wel iets traag

[ Voor 21% gewijzigd door Mr.Nobody op 29-07-2012 13:06 ]

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:16
Cybje schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:02:
[...]

Dat ligt eraan. Bij een RAID1 kun je probleemloos op 1 schijf draaien.
True. Verwacht alleen niet dat hij meerdere disk heeft, maar 1 of 2. En bij 2 wil men hem het liefst in raid 0 voor je performance i.p.v. backup. Maar je hebt gelijk en verwacht ook dat de TS er maar 1 heeft.

Wat TS kan gebruiken om de disk te lezen via windows is Ext2Read.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 22:56
barry457 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:06:
[...]
Wat TS kan gebruiken om de disk te lezen via windows is Ext2Read.
Dat kan alleen als het FS ext2 is of ext3 met aanpassingen of ext4 met onzinnige aanpassingen. Kans is dus laag dat het gaat werken.
Werkt ook alleen als het ext2 of ext3 met aanpassingen is.

Maar het aller belangrijkste: Een undelete op een linux FS vanuit windows gaat NOOIT werken.

Het beste is gewoon een linux live cd die krijgt toegang tot je drive. Het nadeel is dat je daarna een undelete wil doen op een linux FS. Volgens mij is er niet veel undelete software voor linux. Misschien dat je een kloon kunt draaien van de disk en daarna verder kunt kijken of je fileheaders terug kunt zetten.

Verwijderd

Check dan ff wat voor filesystem je draait. En sowieso booten met een Linux livecd natuurlijk.

Verder kun je kijken naar e2undel voor ext2 fs: http://pwet.fr/man/linux/administration_systeme/e2undel

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 13:28 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Nee in ubuntu zit geen undelete in!!!!!!!!!!

In ubuntu zit "Digital Forensics Framework", is een open source pakket.
Zelf heb ik dit nog niet gedaan, maar zou undelete kunnen.

en
extundelete zit erin.

en
http://www.ehow.com/how_7168966_undelete-files-ubuntu.html

en
YouTube: How to recover deleted files in Ubuntu #12

En je hebt nog bootable cd's, ubcd, hirens boot cd, parted magic en andere, wat deze precies kunnen moet je even uitzoeken.

[ Voor 66% gewijzigd door jan99999 op 29-07-2012 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen erg bedankt voor de reacties. Het is inderdaad Linux:
Afbeeldingslocatie: http://www.dorna.nl/tweakers/afbeelding04.png
Nu heb ik zelf geen Linux en 1 Tb is erg groot om even een image van te maken dus eens kijken of er tussen de reacties wellicht iets staat dat ik vanuit Windows toch bij de inhoud kan komen.

Verwijderd

Linux LiveCD proberen en USB stickje gebruiken om verloren gegane bestanden naar te kopieeren?

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik toch aan de Linux. Ga ergens oude laptop opsnorren en kijken hoe ik zo'n LiveCD moet maken en gebruiken. kan dat ook vanaf een USB-stick? (raken hiermee waarschijnlijk off topic)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 14:21 . Reden: was wat vergeten ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01 20:12

Koenvh

Hier tekenen: ______

Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:21:
Moet ik toch aan de Linux. Ga ergens oude laptop opsnorren en kijken hoe ik zo'n LiveCD moet maken en gebruiken. kan dat ook vanaf een USB-stick? (raken hiermee waarschijnlijk off topic)
Ja. Alleen om je bestanden te kopieren...

LiveCD is een besturingssysteem op een CD, er gaat dus niks op je PC verloren/aangepast

🠕 This side up

• Cybje

Cybje

First Post!

Hij geeft ook md1_LVM aan, dus ik neem aan dat het een MD RAID partitie is met daar bovenop LVM. Het is eigenlijk wel handig om dan enige Linux kennis te hebben, want dat is net iets ingewikkelder dan een simpele partitie met een filesystem erop.

Verwijderd

Topicstarter
Heb Ubunto op systeem draaien, maar nu ziet deze de Hard Disk Adapter niet (dus helemaal geen HD)...

Verwijderd

Topicstarter
Heb het systeem inmiddels zo ver dat hij HD herkent, zegt echter dat het een Array is en krijg de melding "Unable to mount location", heeft Cybje gelijk en wat kan ik nu doen?

P.s. best wel aardig systeem dat Linux, alleen erg wennen aan sluiticoon linksboven
Cybje schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:34:
Hij geeft ook md1_LVM aan, dus ik neem aan dat het een MD RAID partitie is met daar bovenop LVM. Het is eigenlijk wel handig om dan enige Linux kennis te hebben, want dat is net iets ingewikkelder dan een simpele partitie met een filesystem erop.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Let op dat je het LVM volume moet mounten, niet de partitie zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu TestDisk (of is het PhotoRec) aan de gang die zegt ruim 8 uur nodig te hebben om 1949444658 bit door te spitten, hop dat er wat tib-bestanden boven water komen. Over Crashcourse Linux gesproken ...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 19:03 . Reden: woordje vergeten ]

Pagina: 1