"Over smaak valt natuurlijk te twisten" ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
In deze review: reviews: Asus Zenbook Prime: oogstrelende ultrabook
staat onder de Samsung:
Over smaak valt natuurlijk te twisten
Dat klopt niet echt ;) .
Het spreekwoord luidt juist: "over smaak valt niet te twisten". Ofwel; over smaak kun je niet discussieren / ruzie maken omdat ieder nu eenmaal zijn eigen smaak heeft :).

bronnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 08:38
Het is inderdaad een minder juist gebruik van het spreekwoord, maar ik vind het ook niet fout genoeg om het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 16:34
Maar.. eigenlijk kun je dus wel over smaak discussiëren, najuist omdat het zo'n niet definiëerbaar feit is ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05 08:38
Zo had de schrijver het kennelijk bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Over smaak valt wel te twisten, daar door wordt 90% van de posts op GoT veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Rann schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:30:
Maar.. eigenlijk kun je dus wel over smaak discussiëren, najuist omdat het zo'n niet definiëerbaar feit is ? ;)
Nee, juist niet. Een discussie voer je op basis van argumenten, wáárom je iets vindt. Maar omdat smaak een persoonlijk iets is, kun je dat dus niet als argument voeren, en er dus ook niet over discussiëren.

Persoon A: "Blauw is mooi."
Persoon B: "Blauw is niet mooi."
Dan kun je wel argumenten gaan verzinnen waarom je blauw wel of niet mooi vind, maar uiteindelijk komt dat dus op smaak neer. De één vindt blauw wel mooi, de ander niet. Einde discussie. Dus: over smaak valt niet te twisten ;).
Delpozo schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:28:
Het is inderdaad een minder juist gebruik van het spreekwoord, maar ik vind het ook niet fout genoeg om het aan te passen.
Minder juist? Het is simpelweg een onjuist gebruik van het spreekwoord. De kracht van een spreekwoord is juist dat het een vaststaande tekst is, waar je dus niet zomaar mee moet gaan rommelen.
Kenmerkend voor een spreekwoord is de onveranderlijkheid van de formulering en de woordkeus.
Als het spreekwoord niet past in de context, dan moet je het niet gebruiken en een andere zinsnede verzinnen. Maar niet zomaar het spreekwoord aan gaan passen, dat is niet de bedoeling en komt onprofessioneel over.

Maar goed; het ligt uiteindelijk bij jullie natuurlijk. Ik heb mijn punt gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Modbreak:Ga jij je mail maar 'ns lezen.

[ Voor 85% gewijzigd door Rataplan op 25-07-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
HyperioN schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 11:51:

Minder juist? Het is simpelweg een onjuist gebruik van het spreekwoord. De kracht van een spreekwoord is juist dat het een vaststaande tekst is, waar je dus niet zomaar mee moet gaan rommelen.
Waarom niet? Je mag toch wel een variant op een spreekwoord maken? Het lijkt me in ieder geval duidelijk wat de auteur bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 01:00

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

RoD schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:32:
[...]
Waarom niet? Je mag toch wel een variant op een spreekwoord maken? Het lijkt me in ieder geval duidelijk wat de auteur bedoelt.
In dit geval is het een slecht argument wat gebruikt wordt: "wij vinden hem nog mooier dan Asus' ultrabook"
Daar kun je dus als lezer helemaal niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:57
[...]

Volgens mij heeft de auteur duidelijk een klap van de 'fan' gehad ..
>:)

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 399 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:52:
Over smaak valt wel te twisten, daar door wordt 90% van de posts op GoT veroorzaakt.
Kan je dan niet beter zeggen 'maar smaken verschillen'? Heb je de hele twisten discussie ook meteen weggehaald.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Laatst online: 02-06 13:24

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

tweaker2010 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:44:
[...]

In dit geval is het een slecht argument wat gebruikt wordt: "wij vinden hem nog mooier dan Asus' ultrabook"
Daar kun je dus als lezer helemaal niets mee.
Waarom zou een auteur geen mening mogen geven over het uiterlijk, of daarin een keuze mogen maken tussen modellen? :?

Ik zit het stuk te lezen maar ik zie echt het probleem niet met deze zinsnede. Iedereen weet wat het spreekwoord is (hoort te zijn), maar iedereen weet ook dat er juist over smaak veel getwist wordt. Dat KnetterGek zegt dat 90% van de user's inhoud op Tweakers.net daarover gaat is misschien wat overdreven, maar hij heeft absoluut een punt.

Mijn mening: ik vind het een leuke aanpassing van dat suffe spreekwoord :p

/mijn persoonlijke mening

[ Voor 7% gewijzigd door Cloud op 26-07-2012 12:57 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

tweaker2010 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:44:
Dat is dan ook geen argument, maar een mening.

En verder: een beetje dichterlijke vrijheid moet kunnen. Vrijheid, vrolijkheid ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 18:37

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Nee, juist niet. Een discussie voer je op basis van argumenten, wáárom je iets vindt. Maar omdat smaak een persoonlijk iets is, kun je dat dus niet als argument voeren, en er dus ook niet over discussiëren.

Persoon A: "Blauw is mooi."
Persoon B: "Blauw is niet mooi."
Dan kun je wel argumenten gaan verzinnen waarom je blauw wel of niet mooi vind, maar uiteindelijk komt dat dus op smaak neer. De één vindt blauw wel mooi, de ander niet. Einde discussie. Dus: over smaak valt niet te twisten ;).

[...]
Apple VS PC VS Console

Voor een groot gedeelte een kwestie van smaak, maar OH wat een discussies kunnen ze er hier over voeren :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:30
Wie een kuil graaft voor een ander...wordt moe!
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat.
Wie het laatst lacht, is traag van begrip.

Allemaal leuk voor een blog, maar voor een (serieuze) review voegt het niets toe.
Tenzij de hele review grappig is bedoeld, maar daar is Tweakers.net niet op gericht.

Maar in dit geval kan het. Ligt er maar aan hoe je het twisten over smaken interpreteert.

Je kan twisten welke smaak beter is. Over smaak valt te twisten.
Je kan vinden dat iedereen zijn eigen smaak heeft. Over smaak valt niet te twisten.

Off topic: Raar woord twisten. Moet je eens langzaam achter elkaar blijven zeggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xyphoid op 26-07-2012 13:04 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hmm, een argument is niets anders dan een reden, en die reden kan net zo goed smaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Rataplan schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:57:
[...]
Dat is dan ook geen argument, maar een mening.
Klopt, dat het een mening is, maar de voorkeur van de reviewer gaat op zo'n manier wel de doorslag geven in de score. Zie ook onderstaande quote uit de review van (heel toevallig) de Series 9:
De trend is dat de gebruikservaring steeds belangrijker wordt en dat het voor de gemiddelde consument dan ook steeds minder belangrijk zou worden welke hardwareonderdelen er aanwezig zijn.
[...]
De gebruikservaring van de nieuwe Series 9 is zeer goed. De laptop heeft een heel mooi uiterlijk,
Wat is de definitie van mooi? Mooi is een rekbaar begrip en ik zou het mooi vinden als de specs de doorslag geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 10:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

tweaker2010 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:54:
Wat is de definitie van mooi? Mooi is een rekbaar begrip en ik zou het mooi vinden als de specs de doorslag geven. :)
Maar dan is de betekenis van 'mooi' het uiterlijk niet meer ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 26-07-2012 14:56 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

@tweaker2010
Waarom denk je dat die mening, in plaats van specs, ineens de doorslag geeft in reviews?

Ik denk dat gebruikers zelf wel kunnen beslissen of ze iets wel of niet mooi vinden. Om nu te zeggen dat Tweakers.net daar helemaal geen uitspraak meer over mag doen; dat gaat wel wat ver vind je niet? Ik denk dat de redactie daar een prima inschatting van kan maken, kijkend naar wat er op de markt is :)

/persoonlijke mening

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SynergyX schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:56:
[...]
Kan je dan niet beter zeggen 'maar smaken verschillen'? Heb je de hele twisten discussie ook meteen weggehaald.
Waarom? Er wordt toch over getwist? Dat is wat er gezegd wordt en dat is gewoon waar.
tweaker2010 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:54:
Klopt, dat het een mening is, maar de voorkeur van de reviewer gaat op zo'n manier wel de doorslag geven in de score. Zie ook onderstaande quote uit de review van (heel toevallig) de Series 9:
Een review is altijd deels persoonlijk - als het enige wat je doet specs vergelijken is is het geen review maar een lijstje cijfers. Daar hebben we pas nog een relletje over gehad.
Of over getwist, eigenlijk. :+

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 399 op 26-07-2012 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Cloud schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:09:
@tweaker2010
Waarom denk je dat die mening, in plaats van specs, ineens de doorslag geeft in reviews?
Iedereen mag zijn mening hebben natuurlijk, maar een review dient te draaien om specs en benchmarks.
Het uiterlijk van een product kan de consument zelf beoordelen. Maar goed, da's mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Anoniem: 399 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:09:
Een review is altijd deels persoonlijk - als het enige wat je doet specs vergelijken is is het geen review maar een lijstje cijfers. Daar hebben we pas nog een relletje over gehad.
Of over getwist, eigenlijk. :+
Over specs valt niet te twisten :Y

Maar natuurlijk bevat een review altijd een persoonlijke invalshoek. Zaken als de user interface van een product zijn vrijwel niet kwantificeren, dus die kwalificeren we :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
[...]

Nou, het "mag" wel, er is geen politie voor, maar het komt onprofessioneel over en is plat gezegd maar "not done".
Het is ook geen harde regel, maar dus wel een richtlijn dat een spreekwoord onveranderlijk is qua woordkeus en formulering. Een schrijver die zichzelf serieus neemt zou er dus goed aan te doen om dit te volgen en spreekwoorden dus óf letterlijk over te nemen, of een andere zinsnede te verzinnen.
Erg overdreven gezegd is het een beetje hetzelfde als Comic Sans gebruiken op je (serieus getinte) website. Mag het? Ja. Doe je het? Nee, want dat komt onprofessioneel over.

Daarom gaf ik het ook even aan. Tweakers.net is een serieuze site die in haar content erg op diverse (taalkundige) details let; denk aan bijvoorbeeld het hoofdlettergebruik bij bedrijfsnamen en afkortingen. Als je toch zo professioneel bezig bent en streeft naar (taalkundige) perfectie, dan hoort dit daar ook bij, vind ik.

Daarom gaf ik het even aan.
Overigens, of het spreekwoord juist is of niet, dat is een compleet andere discussie.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 26-07-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Waarom niet? Je mag toch wel een variant op een spreekwoord maken? Het lijkt me in ieder geval duidelijk wat de auteur bedoelt
Really?
Als het maar duidelijk is dan mogen onjuistheden in zinnen gewoon voorkomen?
Ik belachelijk vind dit. (duidelijk toch?)

edit:
In ieder geval niet minder juist maar volledig onjuist.
Over smaak valt niet te twisten, heel simpel.
Over wat wel of niet mooi is wel, maar niet over smaak.

[ Voor 28% gewijzigd door Mental op 26-07-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mental schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:00:
[...]

Welke onjuistheden? :? Het is een volledig correcte Nederlandse zin toch? In tegenstelling tot de voorbeeldzin die jij hier neer zet ("Ik belachelijk vind dit." is inderdaad een incorrecte zin).

Er staat nergens in de taal-, spelling- en grammaticaregels dat als een schrijver een zinsnede gebruikt die sterk lijkt op een spreekwoord, dat plotseling als 'onjuist' bestempeld moet worden. Alsof de woorden in een spreekwoord alleen voorbehouden zijn aan gebruik binnen dat spreekwoord en nergens anders.

Het is een keuze of je een spreekwoord wel of niet gebruikt. De auteur koos in dit geval voor een stukje vrijheid door dat niet te doen maar een creatieve zin neer te zetten die lijkt op een spreekwoord.

/mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Cloud schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:09:
@tweaker2010
Ik denk dat gebruikers zelf wel kunnen beslissen of ze iets wel of niet mooi vinden. Om nu te zeggen dat Tweakers.net daar helemaal geen uitspraak meer over mag doen; dat gaat wel wat ver vind je niet? Ik denk dat de redactie daar een prima inschatting van kan maken, kijkend naar wat er op de markt is :)
Sterker nog, alleen de gebruiker zelf kan beoordelen of hij het ontwerp mooi vindt of niet, dat is ook het punt. De term "mooi" zegt mij als lezer van een artikel helemaal niets. Als wordt uitgelegd dat een ontwerp, strak, modern, klassiek of organisch is kan ik me daar een voorstelling van maken. Bij de term "mooi ontwerp" krijgt iedereen een ander beeld, dus het voegt niets toe in een review.

Als persoonlijke noot van de auteur mag het er natuurlijk instaan maar de nieuwswaarde is wat laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HyperioN schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:59:
[...]
Nou, het "mag" wel, er is geen politie voor, maar het komt onprofessioneel over en is plat gezegd maar "not done".
dit is wel heel erg jouw eigen mening en geen enkele vorm van feit...
Het is ook geen harde regel, maar dus wel een richtlijn dat een spreekwoord onveranderlijk is qua woordkeus en formulering.
"richtlijn"? Van je docent Nederlands toen je nog op school zat? Want er is echt geen richtlijn in het journalistengilde hierover.
Een schrijver die zichzelf serieus neemt zou er dus goed aan te doen om dit te volgen en spreekwoorden dus óf letterlijk over te nemen, of een andere zinsnede te verzinnen.
Ik denk dat de schrijver jouw mening wat minder serieus neemt, maar dat maakt hem als schrijver nog niet onserieus...
Erg overdreven gezegd is het een beetje hetzelfde als Comic Sans gebruiken op je (serieus getinte) website. Mag het? Ja. Doe je het? Nee, want dat komt onprofessioneel over.
Goed geschreven artikelen komen niet onprofessioneel over. Dat jij vind dat een gezegde mishandelen om een punt te maken onprofi is is jouw mening, geen feit, en het is zeker niet zo dat je een meerderheid van mensen gaat vinden die je gelijk gaan geven dat die zin in dat artikel onprofessioneel overkomt.
Daarom gaf ik het ook even aan. Tweakers.net is een serieuze site die in haar content erg op diverse (taalkundige) details let; denk aan bijvoorbeeld het hoofdlettergebruik bij bedrijfsnamen en afkortingen. Als je toch zo professioneel bezig bent en streeft naar (taalkundige) perfectie, dan hoort dit daar ook bij, vind ik.
Een spreekwoord *opzettelijk* herschrijven om een punt aan te duiden is niet onprofessioneel. Als je het per ongeluk doet wordt het wat anders.
Mental schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:00:
[...]
Really?
Ik belachelijk vind dit. (duidelijk toch?)
Ik vind jouw reactie eigenlijk heel belachelijk. Je doet nu net alsof die zin in dat artikel door een dyslect fout geschreven is terwijl het duidelijk correct en doelgericht zo geschreven is.
In ieder geval niet minder juist maar volledig onjuist.
Over smaak valt niet te twisten, heel simpel.
Over wat wel of niet mooi is wel, maar niet over smaak.
|:( not sure if trolling or...
Wat moois is IS smaak. Naar jouw smaak is die zin niet correct. Dat is smaak... en jij twist er nu over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Ik vind je bericht erg agressief en op-je-teentjes-getrapt overkomen, maar zal toch maar even in alle aardigheid reageren en wat rechtzetten.
Allereerst: ik heb nergens gezegd dat ik het artikel of de schrijver onprofessioneel vind. Dat vind ik ook absoluut niet zo. Het is een goed artikel en daar doet dat vervormde spreekwoord niks aan af.
Ik post wel vaker in GR met kleine taalkundige dingetjes zoals deze, gewoon puur om de redactie erop te wijzen. Misschien had ik [Kleinigheidje] in de titel moeten zetten, was je dan minder boos geweest?

Het gaat mij er ook helemaal niet om of ik gelijk heb of niet, en of "de meerderheid van de mensen" het met mij eens is of niet. Overigens heb je daar geen onderzoek naar gedaan. Dus je doet zelf ook mee aan het presenteren van jouw mening (uit de lucht gegrepen statistiek) presenteren als een feit.
Ik heb dit topic enkel en alleen aangemaakt om de redactie op dit kleinigheidje te wijzen, om een klein steentje bij te dragen aan T.net. Verder niks.
Ik denk dat de schrijver jouw mening wat minder serieus neemt, maar dat maakt hem als schrijver nog niet onserieus...
Huh? Dus omdat ik een heel klein beetje kritiek heb, wordt ik niet meer serieus genomen? Wat is dat voor vreemde gedachtegang.. Van kritiek kun je juist leren.
Ik denk dat elke schrijver de mening van zijn lezers serieus neemt. Zodra je dat niet (meer) doet, waar schrijf je dan nog voor?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperioN op 26-07-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HyperioN schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:27:
[...]
Ik vind je bericht erg agressief en op-je-teentjes-getrapt overkomen, maar zal toch maar even in alle aardigheid reageren.
Ik vond mijn bericht eigenlijk helemaal niet agressief, en zo is het ook niet bedoeld. althans, de allerlaatste zin wel, maar die is op iemand anders gericht ;)

Dat vind ik eigenlijk wél van het jouwe, doordat je aangeeft dat dingen onprofessioneel over komen, "not done" zijn, onprofessioneel over komen, tegen (imaginaire) richtlijnen indruisen, onprofessioneel over komen, de schrijver zichzelf niet serieus moet nemen als hij zulke dingen schrijft, en het onprofessioneel over komt.

Het valt me op dat je die punten maar blijft herhalen alsof het feiten waren, en de herhaling blijft er ook op hameren dat het artikel, jawel, onprofessioneel over komt. Dat wordt vooral door de herhaling behoorlijk agressief c.q. drammerig en daar moet naar mijn bescheiden mening wel wat tegenwind op komen, want je mening, hoe dierbaar je die misschien ook is, telkens als een feit aan blijven dragen doet afbreuk aan het betreffende artikel.
Nog even ervan afgezien dat ik het fenomenaal oneens ben met je mening heb ik voor mijn werk een aantal jaren alle self-help documentatie voor interne en externe gebruikers in ons bedrijf geschreven, welke door ongeveer 5000 gebruikers gebruikt wordt om de helpdesk te ontlasten en door een kudde klanten om onze website te kunnen gebruiken toen die nog op Websphere liep (en een hel was om te bedienen). Ik heb daar een verplicht cursusje "documentatieschrijven voor Amerikanen" gehad (omdat het een Amerikaanse toko is en álles met een papiertje moet...) en een spreekwoord misbruiken om een punt aan te geven stond zeer zeker niet op de lijst met "don'ts".
HyperioN schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:27:
Huh? Dus omdat ik een heel klein beetje kritiek heb, wordt ik niet meer serieus genomen? Wat is dat voor vreemde gedachtegang.. Van kritiek kun je juist leren.
Van opbouwende kritiek kun je zeker leren. Maar van iemand die zijn mening als feit blijft herhalen tot hij gelijk krijgt leer je alleen maar hoe je een discussie niet moet voeren als je wat bereiken wilt. Sorry maar als je dezelfde mening gewoon blijft herhalen als "argumentatie" neemt niemand dat serieus.

Trouwens mooi dat je je aangevallen voelt door die zin, want jijzelf zegt wel dat de auteur:
HyperioN schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:59:
Een schrijver die zichzelf serieus neemt zou er dus goed aan te doen om dit te volgen en spreekwoorden dus óf letterlijk over te nemen, of een andere zinsnede te verzinnen.
nadat je al een paar keer gezegd hebt dat hij dingen doet die onprofessioneel over komen. Wat dar staat is "als je het niet zo doet als ik van mening ben dat het zou moeten neem je jezelf blijkbaar niet zo serieus".
Dat zou ik me als auteur óf niet laten zeggen, óf niet serieus nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 399 op 26-07-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Anoniem: 399 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:41:
[...]
nadat je al een paar keer gezegd hebt dat hij dingen doet die onprofessioneel over komen. Wat dar staat is "als je het niet zo doet als ik van mening ben dat het zou moeten neem je jezelf blijkbaar niet zo serieus".
Dat zou ik me als auteur óf niet laten zeggen, óf niet serieus nemen.
Nee, er staat "zou er goed aan doen". Dat is enkel goedbedoeld advies, verder niks.

Verder ga ik niet op je bericht reageren want je haalt me het bloed onder de nagels vandaan. Je doet je naam eer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HyperioN schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:48:
[...]
Nee, er staat "zou er goed aan doen". Dat is enkel goedbedoeld advies, verder niks.
Heb je door dat dat zo niet overkomt bij iedereen? Zeker niet door de hoeveelheid herhaling van mening zonder feiten of onderbouweing.
Verder ga ik niet op je bericht reageren want je haalt me het bloed onder de nagels vandaan.
Huh? Dus omdat ik een heel klein beetje kritiek heb, haal ik het blod onder je nagels vandaan? Wat is dat voor vreemde gedachtegang.. Van kritiek kun je juist leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Cloud schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:13:
[...]

Welke onjuistheden? :? Het is een volledig correcte Nederlandse zin toch? In tegenstelling tot de voorbeeldzin die jij hier neer zet ("Ik belachelijk vind dit." is inderdaad een incorrecte zin).

Er staat nergens in de taal-, spelling- en grammaticaregels dat als een schrijver een zinsnede gebruikt die sterk lijkt op een spreekwoord, dat plotseling als 'onjuist' bestempeld moet worden. Alsof de woorden in een spreekwoord alleen voorbehouden zijn aan gebruik binnen dat spreekwoord en nergens anders.

Het is een keuze of je een spreekwoord wel of niet gebruikt. De auteur koos in dit geval voor een stukje vrijheid door dat niet te doen maar een creatieve zin neer te zetten die lijkt op een spreekwoord.

/mijn mening
Het gaat om de betekenis van de zin die door de samenstelling ervan niet meer klopt; leg deze zin voor aan een willekeurige nederlander op straat en die zal je vertellen dat er een fout in staat (terwijl dat grammaticaal nderdaad niet zo is).
Over smaak valt namelijk niet te twisten, dat is geen mening maar gewoon een feit.
Dat klinkt misschien wat raar omdat smaak een subjectief iets is maar dat ligt weer in de oorsprong van het spreekwoord (waar het voor de duidelijkheid ook over gaat).
Die gaat namelijk niet over déze betekenis van smaak maar over de andere (als in de beleving van smaken door de smaakpapillen).
Door het spreekwoord bijna letterlijk neer te zetten maar het complete tegenovergestelde te bedoelen zaai je ontzettend veel verwarring en krijg je dus deze vragen / opmerkingen.

Ik respecteer je mening maar je bent dan een van de weinige mensen die snapt wat de auteur bedoelt.
Lijkt me niet heel handig voor een stuk wat niet voor interne publicatie is.
Wat moois is IS smaak. Naar jouw smaak is die zin niet correct. Dat is smaak... en jij twist er nu over.
Wat mooi is is iets anders dan wat ik mooi vind.
Eerste valt over te twisten, tweede niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Mental op 26-07-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mental schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 18:19:
[...]
Het gaat om de betekenis van de zin die door de samenstelling ervan niet meer klopt; leg deze zin voor aan een willekeurige nederlander op straat en die zal je vertellen dat er een fout in staat (terwijl dat grammaticaal inderdaad niet zo is).
Ik denk dat je het IQ van de willekeurige Nederlander onderschat, eerlijk gezegd. Die zin klopt toch gewoon?
Over smaak valt namelijk niet te twisten, dat is geen mening maar gewoon een feit.
Dat klinkt misschien wat raar omdat smaak een subjectief iets is maar dat ligt weer in de oorsprong van het spreekwoord (waar het voor de duidelijkheid ook over gaat).
Die gaat namelijk niet over déze betekenis van smaak maar over de andere (als in de beleving van smaken door de smaakpapillen).
Die betekenis die jij er aan geeft, waarvan trouwens helemaal niet feitelijk vast staat dat dat de juiste betekenis voor dat spreekwoord is (spreekwoorden zijn oud, en vaak door mensen in het leven geroepen op tijden dat ze nog dachten dat als je naar Australië ging je van de aarde af ging vallen...) is nit welke hier gebruikt wordt - daarom klopt de zin wel bij de inhoud.
Door het spreekwoord bijna letterlijk neer te zetten maar het complete tegenovergestelde te bedoelen zaai je ontzettend veel verwarring en krijg je dus deze vragen / opmerkingen.
Sorry maar... ontzettend veel verwarring? Bij hoeveel mensen? Vijf?
Ik respecteer je mening maar je bent dan een van de weinige mensen die snapt wat de auteur bedoelt.
Lijkt me niet heel handig voor een stuk wat niet voor interne publicatie is.
Voor zover ik het in kan schatten ben jij eerder één van de weinige mensen die iets anders denkt te begrijpen dan wat de auteur bedoelt. Ik denk dat je overschat hoeveel mensen die zin lezen en denken "huh?".
[...]
Wat mooi is is iets anders dan wat ik mooi vind.
Eerste valt over te twisten, tweede niet.
Wat mooi is bestaat niet. Hooguit wat jij mooi vindt. Of ik, of iemand anders. iets kan niet mooi zijn, alleen gevonden worden. In de normale omgang spreken we dan van iets dat mooi is waarmee we bedoelen "dat vind ik".
De illusie dat iets mooi kan zijn moet je direct los laten, dat zou wel eens kunnen zijn waarom je hier zo over valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Ik denk dat jij op jouw beurt het IQ wat overschat.
Verder heb je een heel goed punt op de aantallen na; de hoeveelheid mensen die de 'fout' zien zal vele malen groter zijn dan de hoeveelheid mensen die het belangrijk genoeg vinden om er over na te denken en nog veel groter dan de hoeveelheid mensen die er over valt en er een vraag over stelt / een mening erover uit.

Maargoed, dit blijven meningen die verder niet te toetsen zijn.

edit: zie dat ik in mijn 1e reactie een stukje vergeten ben te quoten, hier viel ik namelijk voornamelijk over:

[ Voor 22% gewijzigd door Mental op 26-07-2012 19:23 ]

Pagina: 1