Toon posts:

Dolby Digital van laptop naar receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Ik maak vaak gebruik van mijn laptop welke ik aangesloten heb op mijn tv en versterker. Ik speel hier zowel muziek (mp3) als films af (HD) mee af. De laptop is het centrale apparaat voor aansturing in huis met een klein draadloos toetsenbord en muis op de tafel.

Mijn apparatuur en bekabeling heb ik in een tekening weergeven:
code:
1
http://speedy.sh/Rp3Eg/Visio-Multimedia.pdf

Ik vraag me af wat de beste oplossing is om mijn filmgeluid (Dolby Digital?) van mijn laptop naar mijn versterker te versturen. Op dit moment ligt er een audio jack naar rca kabel. De versterker ondersteund helaas geen HDMI waardoor ik aan een optische toslink vast zit. HD geluid doorvoeren zal hierdoor niet gaan werken.Op internet heb ik 'USB geluidskaarten' gevonden om aan een pc/laptop aan te sluiten. Hierop kan vervolgens een optische kabel op aangesloten worden. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ook zijn er geen toslink aansluitingen op mijn versterker meer vrij, voldoet een willekeurige toslink splitter mer een kanaalschakelaar?

Een out of the box mediacenter is voor zover ik kan inschatten voor mij geen optie, ik wil de volledige functionaliteit van Windows 7 kunnen benutten vanuit de bank.

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2012 16:42 . Reden: update ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 00:12
Je kan idd prima een usb geluidskaartje gebruiken. Dat kost de kop niet. Voor 25 euro ben je klaar. Als je geen ingangen op je versterker meer vrij hebt, zal je daar idd iets op moeten bedenken. Een schakelaar kan goed werken, maar je ook stekkertjes wisselen :)

http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=2401&cat=298
pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
1. Zo's schakelaar werkt inderdaad prima, maar is niet vanaf afstand bedienbaar (het is een handmatige draaischijf afaik), dus helemaal vanaf de bank gaat niet lukken.

2. Het is heel goed mogelijk dat er in je normale 3,5mm line out ook een mini-toslink 'verstopt' zit. Deze kun je dmv van zoiets of een mini-toslink <-> toslink-kabel omzetten naar reguliere toslink. Lees de manual van je latop er even op na. Als dit niet kan is een externe geluidskaart inderdaad een optie. Deze hoeft niet duur te zijn, maar als je op de laptop ook wilt gamen moet hij Dolby Digital Live ondersteunen.

3. Je kunt optische S/PDIF lossless converteren naar coaxial S/PDIF dmv van een dergelijk kastje. Dan hoef je vooralsnog geen switch te gebruiken.

4. Ook is het het overwegen waard om het geluid dmv 3 x 3.5 te laten lopen (groen-oranje-zwart). Dit is de enige manier om op de Z-906 HD audio af te kunnen spelen. Een bijkomend voordeel is dat je ook in games direct surround hebt zonder on-the-fly the moeten gaan transcoden naar Dolby Digital. Wat dan wél belangrijk is, is dat je een (externe) geluidskaart met een goede DAC vindt. Maar als je een goede hebt dan klinkt het waarschijnlijk beter dan via S/PDIF. Als je voor deze optie gaat moet je net als bij 2. een externe USB-geluidskaart hebben, maar dan moet je dus letten op de DAC ipv op Dolby Digital Live. Dit is waarschijnlijk wel een wat duurdere kaart dan bij 2.

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2012 13:51 . Reden: typo ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik ga het uitzoeken

Ik wist niet dat het toch mogelijk is om HD audio af te spelen. Ik ga dus voor 'de beste optie' dan hoef ik ook niet of te schakelen (toslink) of een coaxial converter te kopen. Ik kan niet teruglezen dat er toch een roslink in mijn 3,5mm aansluiting van de laptop verstopt zit.

voor de beste oplossing moet ik dus een goede usb geluidskaart aanschaffen en de groen oranje zwart kabel. That's it? ;)

Hebben jullie overigens nog andere opmerkingen om beeld/geluid te optimaliseren qua hoe het nu is aangesloten en wat eventueel 'betere' mogelijkheden zijn in mijn setup?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2012 13:40 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Geen antwoord op je vraag; maar waarom koop je niet gewoon een mediaspeler? Heb je ook geen geklooi met subs en dergelijke. Ik hing eerst ook mijn laptop aan mijn TV, maar een mediaspeler is zoveel fijner.

• HarmoniousVibe
Volgens mij is dat inderdaad de beste optie. Het idee is om het apparaat dat daar het beste in is het geluid om te laten zetten van digitaal naar analoog. En de DAC van de Z-906 is nu eenmaal niet erg goed en je laptop heeft geen 5.1 analoog-uit, dus dan blijft over een USB-geluidskaart.

De spec waar je het meeste op moet letten is wat mij betreft de signaal-ruisverhouding (SNR). Ter referentie, de DAC van de Z-906 heeft een SNR van 93dB, terwijl zelfs onboardchips op mobo's van minder dan 6 jaar oud een SNR halen van 105 tot 110dB. Niet dat je je daar helemaal op moet blindstaren, maar het is wel een indicatie voor de 'zuiverheid' van de conversie.

Zelf heb ik een aantal jaren geleden de Z-5500 gehad. De Z-906 is hier een soort quasi-opvolger van. Zelf heb ik er toentertijd ook voor gekozen hem analoog aan te sluiten, ook al had het mobo ook gewoon een coaxial S/PDIF out.

Overigens zou je ook nog even naar de icoontjes bij je geluidsuitgang kunnen kijken. De kans bestaat dat er bij de line-out twee icoontjes staan in plaats van één. http://i42.tinypic.com/rivssm.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 26-07-2012 14:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere opmerking tussendoor,

Welke bronnen versturen DTS-HD en Dolby TrueHD? Bijv een blueray mkv of iets anders
Onderstaande tabel uit de FAQ geeft aan dat een audio connectie via HDMI de beste kwaliteit kan doorlaten

Ik heb nu mijn tv en xbox via spdif aangesloten op de versterker
Als ik de externe usb geluidskaart heb zal dit via de drie kleuren aansluiting op mijn versterker aangesloten worden

Mis ik nu niet bepaalde kwaliteit?

DTS: S/PDIF en HDMI
Dolby Digital: S/PDIF en HDMI
DTS-HD (MA en HQ): HDMI
Dolby TrueHD:HDMI

Dolby Digital Plus
HDMI

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 00:53 ]

• HarmoniousVibe
Analoog kan ook alles. Het zal alleen al op de PC worden gedecodeerd en dmv van de geluidskaart worden omgezet naar analoog in plaats van door de receiver. That's all.

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-07-2012 07:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop heeft overigens geen spdif ondersteuning via de audio jack aansluiting.

Mooi, ik lees inderdaad dat er een externe geluidskaart nodig is om vanaf een pc/laptop de DTS en Dolby (flm en game) signalen door te sturen naar de Z906. Voor normale muziek (MP3 320kbps) zal de kwaliteit dus niet beter worden of je nou een audio jack, optisch, coaxiaal of 3 x 3.5 gebruikt?

Ook lees ik dat er *geen* kwaliteitsverschil is tussen spdif en coaxiaal (aangezien mijn xbox en hd recorder via spdif zijn aangesloten op de z906, is de enige optie voor beide apparaten)

Ik kom uit op deze geluidskaart: maar vind weinig terug over de ruis verhoudingen, kort door de bocht voldoet deze of bied bijv. een creative X-FI kaart meerwaarde?
pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

Ik vind goed geluid erg belangrijk, ik heb altijd wel muziek aan staan en kijk regelmatig een film. Op termijn zal ik dan ook de z906 vervangen voor goede speakers en een losse versterker (woon net op mezelf) .. op dit moment klinkt het muziek in mijn auto vele malen beter dan thuis ;)

• HarmoniousVibe
S/PDIF is een standaard die twee vormen kan aannemen: coaxiaal en optisch, beide zijn S/PDIF en er is in principe geen kwaliteitsverschil tussen de een en de ander.

Als je S/PDIF gebruikt dan heeft de laptop geen invloed op de kwaliteit, behalve als het geluid met opzet nog wordt verminkt. Ik geloof dat Windows XP dat standaard deed of doet. De kwaliteit is dan grotendeel afhankelijk van de Z906 en dan specifiek de DAC (Digitaal naar Analoog Converter) in de Z-906. Welke codec je dan gebruikt maakt niet uit, afgezien dan natuurlijk van de inherente verschillen tussen de codecs zelf. Als er geen Dolby of DTS wordt gebruikt wordt het niet als Doly of DTS gepassthrought, maar als LPCM. Sommige mensen denken dat LPCM (zeg maar .wav) analoog is, maar dit is net zo digitaal als Dolby Digital.

Als je analoog aansluit wordt de kwaliteit bepaald door de DAC in de (al dan niet externe) geluidskaart. De DAC in de Z-906 doet dan niets, want S/PDIF-signalen worden al door de geluidskaart omgezet naar analoog; dit hoeft de Z-906 dus niet meer te doen. Ook hier maakt het niet uit wat voor codec het is.

Samenvattend:
- S/PDIF: kwaliteit receiver bepalend
- Analoog: kwaliteit geluidskaart bepalend

De DAC van de Sweex heeft een SNR van ">90db" en een maximale bit dept en sampling rate van 16/48. Dat is niet erg goed. Dan is die van de Z-906 beter (93dB volgens mij).

De pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi Surround 5.1 Pro is beter: 99dB en heeft een resolutie van 24 bits / 96KHz. Wel staat Creative niet echt bekend om goede drivers.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gewoon kopen !! Ik heb deze ook gekocht voor surround geluid vanaf een laptop en zowel Dolby als DTS gaat gewoon helemaal goed d:)b

Enige wat ik flauw vind is dat de prijs van 12,50 € naar 25 € is gegaan op een bepaald moment. Blijkbaar erg populair geworden binnen korte tijd dus gooiden ze maar effe wat marge erbij :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ok, super bedankt voor de uitleg
Nu zie ik dat er ook een 'HD variant' is, het enige wat ik kan opmerken is dat de SNR veel hoger ligt. Heb jij er nog iets aan toe te voegen?
http://nl.creative.com/pr...roduct=19829&listby=usage

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 14:14 ]

• HarmoniousVibe
nero355 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:45:
[...]

Gewoon kopen !! Ik heb deze ook gekocht voor surround geluid vanaf een laptop en zowel Dolby als DTS gaat gewoon helemaal goed d:)b

Enige wat ik flauw vind is dat de prijs van 12,50 € naar 25 € is gegaan op een bepaald moment. Blijkbaar erg populair geworden binnen korte tijd dus gooiden ze maar effe wat marge erbij :D
Alleen als je de S/PDIF out gebruikt.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:07:
Ok, super bedankt voor de uitleg
Nu zie ik dat er ook een 'HD variant' is, het enige wat ik kan opmerken is dat de SNR veel hoger ligt. Heb jij er nog iets aan toe te voegen?
http://nl.creative.com/pr...roduct=19829&listby=usage
De HD-variant is géén surroundkaart:
Aansluitingen:
Microfooningang (1/4" aansluiting)
Hoofdtelefoonuitgang (1/4" aansluiting)
Lijn in/phono in* (2 RCA-aansluitingen)
Lijn uit (2 RCA-aansluitingen)
Optische SPDIF-invoer en -uitvoer (2 x optische connectors)
Hij wordt meer gepositioneerd als een recordingkaart.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, dan kies ik toch eieren voor mijn beld en ga direct voor de X-Fi ipv de Sweex
Ben benieuwd naar het resultaat!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:35:
Thanks, dan kies ik toch eieren voor mijn beld en ga direct voor de X-Fi ipv de Sweex
Ben benieuwd naar het resultaat!
Je hebt in ieder geval surround en het zal wel verbeteren, maar je moet natuurlijk geen wonderen verwachten. De speakers blijven de bottleneck.

Verwijderd

Topicstarter
i know, ik heb de z906 meer als 'tijdelijke' budget oplossing aangeschaft; speakers en receiver in 1
op termijn zal ik speaker zuilen en een losse versterker kopen, want het geluid met muziek is op de z906 matig voor in de woonkamer, mis vooral middentonen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2012 15:33 ]

• nero355

nero355

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:17:
Alleen als je de S/PDIF out gebruikt.
Daar heb ik hem ook voor gekocht. Ik zou het lekker goedkoop houden en de Sweex kopen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• HarmoniousVibe
nero355 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:06:
[...]

Daar heb ik hem ook voor gekocht. Ik zou het lekker goedkoop houden en de Sweex kopen :)
Nou ja, in principe ben ik het wel met je eens, omdat de Z-906 toch tijdelijk is. Maar TS heeft geen optische ingang meer vrij waardoor er een optical->coaxial S/PDIF-converter zal moeten worden aangeschaft. Dit doet het prijsvoordeel van de Sweex als sneeuw voor de zon verdwijnen. En met 3 x analoog kun je tenminste nog HD-muziek luisteren (mits de DAC ook HD is; de Sweex is dat niet) en gamen in surround zonder lelijke hacks als DD Live.

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-07-2012 16:12 ]

• nero355

nero355

Ja maar als die straks weg gaat en een HDMI versterker erbij komt dan moet je maar weer van die dure Creative af zien te komen... de Sweex kan je weggeven als cadeau desnoods :D

• HarmoniousVibe
nero355 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:22:
Ja maar als die straks weg gaat en een HDMI versterker erbij komt dan moet je maar weer van die dure Creative af zien te komen... de Sweex kan je weggeven als cadeau desnoods :D
Een beetje een vreemde redenering als je het mij vraagt. Voor de Creative zul je tweedehands meer kunnen krijgen dan voor de Sweex. En als je de Sweex + converter (€25 ofzo) koopt, dan moet je dáár ook nog van af. Een receiver heeft echt wel genoeg digitale ingangen en als je eenmaal hdmi hebt is de kans vrij aanwezig dat je dat je S/PDIF nog maar amper of helemaal niet meer zult gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik de externe Creative X-FI geluidskaart in gebruik
Het resultaat is zoals gewenst; de dolby en dts signalen van mkv's of bluerays welke ik vanaf mijn laptop afspeel worden prima weergeven. ik merk dat een dts audio spoor tov een dolby signaal een vollere weergave geeft (1 film op blueray 50)
Pagina: 1