Areca eruit en over op Z77 RAID?

Pagina: 1
Acties:

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:17

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Sinds vele jaren gebruik ik naar volle tevredenheid mijn Areca 1220 met daaraan 5 x 1TB Hitachi in RAID 5.

Nu heb ik gisteren een upgrade gedaan qua moederbord/RAM en een i5, komende vanaf de C2Duo 6400 ( 2008, dus vrij antiek ;) )
Nu wil het geval dat alles keurig netjes draait en werkt met de nieuwe setup. Alleen als ik mijn Areca erin prik gaat het booten dermate traag dat ik er moe van word. Het booten van de kaart duurde al lang zoals gebruikers weten, maar nu krijgen we het vlaggetje van Windows 7 ook nog eens erg lang in beeld. Niet echt wat je wil op een nieuw snel systeem.

Ik gebruik mijn systeem voor fotografie en het spelen van CoD. Naast externe backups heb ik de RAID 5 altijd gebruikt als snel en veilig systeem voor de vele fotobestanden.

Nu zijn we inmiddels heel wat generaties verder en zat ik te denken om de Areca eruit te gooien en de HDD's aan de Z77 te hangen. Nu is de vraag natuurlijk hoe stabiel en betrouwbaar zijn deze chipsets tegenwoordig tov een HW controller? Ben ik bij een upgrade naar een ander moederbord se array kwijt, of is deze nog overzetbaar.
Dan nog de vraag, puur voor mijn fotografie, wat zal ik dan doen, 4 x HDD in RAID 4, of 5 x in RAID 5. Zoals gezegd, ik backup ook extern en heb nooit veel meer dan 1 tot 1.5 TB op de computer staan aan data.
OS en games draaien vanaf eigen SSD's.

Nog een andere gedachte was de Areca eruit te gooien en een nieuwe 4 disk NAS te kopen van Netgear oid en die in RAID 5 op te zetten met de huidige schijven.

Ik kom er even niet meer uit, te veel bomen, te veel bossen... En te weinig kennis van de hedendaagse mogelijkheden van RAID op moederbord chipsets.

Making an ass of myself since the 70's

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
Ik zou in ieder geval niet beginnen aan een onboard raid oplossing. Dan nog liever gewoon de Areca aanhouden.
Er zijn tig voordelen aan een aparte NAS t.o.v. je data integreren in je workstation. Daarnaast is zelf een NAS bouwen en bestaande NAS distro's gebruiken tegenwoordig een peulenschil waardoor je direct gebruik kunt maken van het superieure ZFS. Zie de bijbehorende topics:

Het grote ZFS topic
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:26
Ik raad je af om raid5 onboard te doen, de snelheden zijn vaak om te huilen.
Welke snelheid haal je nu met je raid5?
Ik haal met een 1210 met 4 schijven rond de 300MB/s.
Het booten van de kaart is heel traag (30sec) maar dat doe ik maar 1x per dag, dus niet zo erg.
ZFS is leuk en aardig maar nog altijd een no-go voor windows. :(

• CurlyMo
Mijn ZFS suggestie geldt dan natuurlijk ook alleen als hij zou kiezen voor een aparte NAS. Als je data je veel waard is zou ik sowieso niet kiezen voor RAID 5 maar RAID 6. De kans dat tijdens een rebuild (waar in geval van een Areca de gehele schijf wordt gebruikt) een tweede schijf eruit knalt is redelijk groot. De vraag is ook of er voor RAID gekozen wordt voornamelijk voor de snelheidswinst of de data veiligheid. Als het onboard betreft maakt dat overigens niet zoveel uit want deze is niet echt veilig en niet snel.

Toenertijd mijn 1210 kunnen verkopen voor +/- 175 euro dus de aankoop van nieuwe onderdelen voor een zelfbouw NAS was niet eens zo'n grote investering. Een 1220 moet 1,5 keer zoveel doen, dan kan je zo goed als een gehele zelfbouw NAS voor kopen.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:17

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Hey, bedankt voor de adviezen zover.

Dan blijven we toch maar van het on-board gebeuren af. Ik draai nu snelheden tot ongeveer 360mb/s. Is wel leuk, maar de snelheid doe ik eigenlijk weinig mee voor foto's.
Dan blijft dus over of zelf bouwen, een NAS kopen, of zo blijven draaien...

Nou zelf bouwen ga ik niet doen. Kan wel een computer in elkaar draaien, maar de noodzakelijke kennis om met allerlei vreemde OS'en aan de slag te gaan en dan een raid 5 op te zetten gaat me meer kosten dan me lief is.
Zo blijven draaien kan natuurlijk. Het draait prima, buiten het trage opstarten.
Dan blijft over een NAS. Blijft een goede optie denk ik. Deze halen natuurlijk de snelheid niet die de Areca draait, maar ik kan ze netjes wegzetten en zelfs op een co-locatie zetten als backup. Mmhh. mischien is er wel iemand die een leuke NAS wil ruilen tegen de Areca... tsja...

Moeilijk...Iig al weer iets duidelijker en een staopje verder. Nu dus de vraag "To NAS, or not to NAS" ;)

Making an ass of myself since the 70's

• CurlyMo
shaggy8675 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:06:
Hey, bedankt voor de adviezen zover.

Dan blijven we toch maar van het on-board gebeuren af. Ik draai nu snelheden tot ongeveer 360mb/s. Is wel leuk, maar de snelheid doe ik eigenlijk weinig mee voor foto's.
Dan blijft dus over of zelf bouwen, een NAS kopen, of zo blijven draaien...

Nou zelf bouwen ga ik niet doen. Kan wel een computer in elkaar draaien, maar de noodzakelijke kennis om met allerlei vreemde OS'en aan de slag te gaan en dan een raid 5 op te zetten gaat me meer kosten dan me lief is.
Als je FreeNAS of ZFSGuru gebruikt (om er maar twee te noemen) komt je in het gehele proces niet in contact met linux of FreeBSD. De hele installatie en configuratie loopt via de webgui. Ik zou het gewoon eens proberen in Virtualbox.
Zo blijven draaien kan natuurlijk. Het draait prima, buiten het trage opstarten.
Dan blijft over een NAS. Blijft een goede optie denk ik. Deze halen natuurlijk de snelheid niet die de Areca draait, maar ik kan ze netjes wegzetten en zelfs op een co-locatie zetten als backup. Mmhh. mischien is er wel iemand die een leuke NAS wil ruilen tegen de Areca... tsja...
De tijd dat een hardware controller de keuze was voor RAID ligt al een tijdje achter ons. Sinds ZFS is hardware raid helemaal achterhaald. Vroeger was dit wel de beste optie omdat processoren niet snel genoeg waren om lekker gedeeld te worden met een software raid. Je computer werd er dus merkbaar langzamer van. Ook was toen alleen RAID in Windows het enige wat makkelijk te configureren of je koos voor een software raid van bijv. Promise. Vooral linux is al tijden een voorwaardig OS geworden voor normale thuisgebruikers waardoor je niet meer hoeft af te schrikken om ermee aan de slag te gaan (FreeBSD is nog wel wat lastiger). Dat Areca de best optie is voor RAID qua veiligheid en snelheid is dus niet meer zo. Vooral als het gaat om een NAS heeft de RAID oplossing gewoon beschikbaarheid over praktisch 90% van je processor kracht (die hij tegenwoordig lange na niet nodig heeft). Pas als je fancy dingen gaat doen zoals dedup of compressie, zal je het verschil tussen processoren merken.
Moeilijk...Iig al weer iets duidelijker en een staopje verder. Nu dus de vraag "To NAS, or not to NAS" ;)
Zoals eerder dus het advies, ga eens spelen met (als het even kan) ZFSGuru in Virtualbox of je het echt zo lastig vind. Kan je namelijk een hoop geld schelen... Tevens beschik je dan over de beste RAID oplossing die er is.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:26
CurlyMo schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:27:
De tijd dat een hardware controller de keuze was voor RAID ligt al een tijdje achter ons. Sinds ZFS is hardware raid helemaal achterhaald.
Ben ik niet met je eens, hoe wil je dan fatsoenlijke snelheden halen in je windows omgeving zonder externe rommel ?
Ik heb alleen fatsoenlijke snelheden gezien met hardware controllers.
Niet iedereen wordt geil van linux.

• CurlyMo
Hell-Slave schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:14:
[...]

Ben ik niet met je eens, hoe wil je dan fatsoenlijke snelheden halen in je windows omgeving zonder externe rommel ?
Ik heb alleen fatsoenlijke snelheden gezien met hardware controllers.
Niet iedereen wordt geil van linux.
Voor de prijs van een Areca controller kan je tegenwoordig ook een mooie NAS kopen. Ik gaf dan ook aan dat een Areca voor een windows omgeving de enige echte oplossing was. Het gaat er niet om of je nu wel of niet geil wordt van linux, het gaat erom wat de beste optie is voor het beoogde doel. De Areca webgui gebruiken voor je RAID of een webgui van linux/freebsd d.w.z. FreeNAS of ZFSGuru is naar mijn idee hetzelfde. Dan boeit het niet meer of er nu linux/freebsd/windows/solaris enz. achter zit.

Pagina: 1