Stembureauleden
Op een gemiddeld stembureau zitten 3-4 leden. Daarnaast wordt er meestal gewerkt met twee ploegen en zo kom je tot maximaal 7 leden per stembureau. (Maximum staat in de Kieswet in Artikel E 1)Deze personen zien toe op het goed verlopen van de verkiezingen en zorgen dat alles via de wetten/regels gebeurd. Daarnaast zorgen ze voor de inrichting en het opbouwen van het stembureau en voor het tellen van de stemmen. Als laatste brengt de voorzitter de stemformulieren en andere bescheiden terug naar de verzamelplaats.
Vergoeding
Stembureauleden kunnen van de gemeente een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden op het stembureau. Deze vergoeding kan worden aangeduid als vrijwilligersvergoeding of als presentiegeld. Over presentiegeld dient aangifte te worden gedaan. Indien het een vrijwilligersvergoeding dient het te voldoen aan de eisen die de belastingdienst stelt, maar dan is het belastingvrij.Inventarisatie
Ik ben benieuwd welke tweakers hier op een stembureau zitten en wat de vergoeding daarvoor was/is in hun gemeente.Ik zal zelf beginnen. (Tabel probeer ik aan aan te vullen a.d.h.v. de reacties).
| Gemeente | Vergoeding 2011 | Vergoeding 2012 | tweaker |
|---|---|---|---|
| Groningen | Vz € 175 Lid € 145 | Vz € 175 Lid 145 | Delerium |
| Rotterdam | Vz € 120 Lid € 100 | Vz ? Lid ? | Malarky |
| Zoetermeer | Vz € 180 Lid € 150 | Vz € 125 Lid ? | jvdmeer |
(Reden is de enorme bezuiniging die Zoetermeer heeft doorgevoerd. Ik was benieuwd of dat een landelijke trend is)
[ Voor 5% gewijzigd door jvdmeer op 18-08-2012 18:17 ]