Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01

Stembureauleden

Op een gemiddeld stembureau zitten 3-4 leden. Daarnaast wordt er meestal gewerkt met twee ploegen en zo kom je tot maximaal 7 leden per stembureau. (Maximum staat in de Kieswet in Artikel E 1)

Deze personen zien toe op het goed verlopen van de verkiezingen en zorgen dat alles via de wetten/regels gebeurd. Daarnaast zorgen ze voor de inrichting en het opbouwen van het stembureau en voor het tellen van de stemmen. Als laatste brengt de voorzitter de stemformulieren en andere bescheiden terug naar de verzamelplaats.

Vergoeding

Stembureauleden kunnen van de gemeente een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden op het stembureau. Deze vergoeding kan worden aangeduid als vrijwilligersvergoeding of als presentiegeld. Over presentiegeld dient aangifte te worden gedaan. Indien het een vrijwilligersvergoeding dient het te voldoen aan de eisen die de belastingdienst stelt, maar dan is het belastingvrij.

Inventarisatie

Ik ben benieuwd welke tweakers hier op een stembureau zitten en wat de vergoeding daarvoor was/is in hun gemeente.

Ik zal zelf beginnen. (Tabel probeer ik aan aan te vullen a.d.h.v. de reacties).

GemeenteVergoeding 2011Vergoeding 2012tweaker
GroningenVz € 175
Lid € 145
Vz € 175
Lid 145
Delerium
RotterdamVz € 120
Lid € 100
Vz ?
Lid ?
Malarky
ZoetermeerVz € 180
Lid € 150
Vz € 125
Lid ?
jvdmeer

(Reden is de enorme bezuiniging die Zoetermeer heeft doorgevoerd. Ik was benieuwd of dat een landelijke trend is)

[ Voor 5% gewijzigd door jvdmeer op 18-08-2012 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Om heel eerlijk te zijn heb ik moeite om dit echt als verkiezingsgerelateerd te zien; het gaat niet om de politiek, toekomst etc, maar om de financiele vergoeding voor een bepaalde handeling, die in dit geval rondom de verkiezingen gebeurt.

Ik ga even in conclaaf om te kijken of dit niet beter in een ander subforum past :)

Edit: het blijft gewoon hier staan :)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 24-07-2012 18:32 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54
Waarom is er eigenlijk sprake van een vergoeding? En waarom wil je dit (wat?) inventariseren?

Als ik op wiki lees, kom ik op bijna 10.000 stembureau's. Als ik dat uitga van jouw 7 leden een gemiddelde vergoeding van 100 euro, kom je dus al op 7 Miljoen aan vrijwilligersvergoedingen??

Dat je een onkostenvergoeding krijgt in de vorm van broodjes/drinken/maaltijd vind ik niet meer dan normaal (en die krijg je er waarschijnlijk nu nog naast?), maar waarom moet daar ook nog geld tegenover staan?

Hebben de gemeenten zo'n enorm probleem om vrijwilligers te vinden voor deze functie?

Ik lees dat jouw gemeente besloten heeft om geen vrijwilligers meer in te zetten, maar alleen nog maar ambtenaren. Helaas voor de komende verkiezingen dan weer niet vanwege de korte tijd en de vakantieperiode (...) maar vanaf 2014 geen vrijwilligers meer!
http://www.zoetermeer.nl/...het-stembureau_38877.html

Ik mag hopen dat dit inderdaad een landelijke trend is...
Waarom niet zoveel mogelijk ambtenaren inzetten? En wat er aan vrijwilligers nog nodig is kan om te beginnen door de partijen zelf geleverd worden. (natuurlijk wel evenredig verdeelt, zodat je niet een PVV of SP stembureau krijgt).

Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat dit zoveel geld moet kosten elke 4 2 jaar.
We doen vaak over minder geld een stuk moeilijker met z'n allen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sanderb schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:59:
Waarom is er eigenlijk sprake van een vergoeding?
Mwoh, het is niet een gebeuren wat je aan Jan en alleman over kan laten, er zal neem ik aan een screening etc aan vooraf gaan. Een vrijwilligersvergoeding lijkt me niet onredelijk; over de hoogte kan je wel debatteren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
[...]
Waarom niet zoveel mogelijk ambtenaren inzetten?
[...]
Ik weet niet of je met ambtenaren veel goedkoper uit bent. Een normale verkiezingsdag is ongeveer vanaf 6:45 tot 23:00 (of later). Als er ambtenaren gebruikt worden ze aangewezen, en dan zullen ze dus ten eerste ongeveer 8 uur lang niet werken. En daarnaast zullen ze ook nog 4 uur of meer aan overwerk hebben.
En ik betwijfel of 4 uur overwerk goedkoper is dan ca € 100 vergoeding.

En de inventarisatie was eigenlijk omdat ik verhalen hoor over omliggende gemeenten dat zij ongeveer €200 ontvangen (in geval van Den Haag).

Ik vind het niet raar dat er een vaste vergoeding tegenover staat, maar wel dat deze niet landelijk vastgelegd is. Het werk is toch overal het zelfde of je in Den Haag zit, of in Lutjebroek.
In de meeste gevallen ben je er toch een hoop tijd aan kwijt. Vorig jaar maakte ik zelfs mee dat ik een uitzendkracht op het stembureau had, en die kost toch ook al meer dan die € 150 toen.

* jvdmeer moet ook wel toegeven dat het ook leuk is om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom is er eigenlijk sprake van een vergoeding? En waarom wil je dit (wat?) inventariseren?

Als ik op wiki lees, kom ik op bijna 10.000 stembureau's. Als ik dat uitga van jouw 7 leden een gemiddelde vergoeding van 100 euro, kom je dus al op 7 Miljoen aan vrijwilligersvergoedingen??

Dat je een onkostenvergoeding krijgt in de vorm van broodjes/drinken/maaltijd vind ik niet meer dan normaal (en die krijg je er waarschijnlijk nu nog naast?), maar waarom moet daar ook nog geld tegenover staan?

Hebben de gemeenten zo'n enorm probleem om vrijwilligers te vinden voor deze functie?

Ik lees dat jouw gemeente besloten heeft om geen vrijwilligers meer in te zetten, maar alleen nog maar ambtenaren. Helaas voor de komende verkiezingen dan weer niet vanwege de korte tijd en de vakantieperiode (...) maar vanaf 2014 geen vrijwilligers meer!
http://www.zoetermeer.nl/...het-stembureau_38877.html

Waarom niet zoveel mogelijk ambtenaren inzetten? En wat er aan vrijwilligers nog nodig is kan om te beginnen door de partijen zelf geleverd worden. (natuurlijk wel evenredig verdeelt, zodat je niet een PVV of SP stembureau krijgt).

Ik sta er eerlijk gezegd van te kijken dat dit zoveel geld moet kosten elke 4 2 jaar.
We doen vaak over minder geld een stuk moeilijker met z'n allen.
We hebben het hier over 7 miljoen, dat is minder dan 50 cent per Nederlander, voor toezicht op een vrije en eerlijke verkiezingen. Dat is in mijn ogen dus echt niks, de staatsschuld per dag stijgt al het tienvoudige hiervan. http://www.destaatsschuldmeter.nl/

Geen vrijwilligers maar ambtenaren is waarschijnlijk een stuk duurder, 70.000 ambtenaren die een dag niet kunnen werken, en er zijn volgens mij niet eens 400.000 ambtenaren (bron: toekomst van werk; bakas 2009) op bruikbare functies (lokaal,provincie,landelijk), dus niet politie,brandweer,etc.. Dus dan verlies je 17,5% van de totale ambtenaren voor 1 werkdag waardoor de economische impact meer zal zijn dan 7 miljoen.
Ik weet dat er vaak moeilijk over 1 of 2 miljoen gedaan is, maar dat is puur symbool politiek. De uitgaven van de staat zijn 257.400 miljoen euro, ik denk dat er grotere kostenposten zijn waar geld te besparen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:00:
[...]
ik denk dat er grotere kostenposten zijn waar geld te besparen is.
Die zijn er bijna altijd...

Ik vond het gewoon opvallend dat er een vergoeding tegenover staat. Als ik die vrijwilligers zie, dan lijken me dat niet meteen mensen die het voor het geld doen (zou ook een verkeerde incentive zijn).

Ik heb nog nooit actieve werving gezien door de gemeente?
Komen die mensen niet zonder die vergoeding?
Moet het geld zijn? of kun je ook al die vrijwilligers een vrijkaartje voor de efteling geven (om maar eens iets te noemen)?

Het gaat me er niet zozeer om dat het een hoop geld kost, maar de vraag waarom het geld moet kosten.
De ambtenaren als alternatief werd door de gemeente gegeven, niet door mij. Ik kan nog wel andere mensen bedenken die daar kunnen gaan zitten hoor. Maar het leek mij eigenlijk altijd een soort van 'eervol' baantje dat je uit overtuiging doet en waarbij de vrijwilligersvergoeding een bedankje is en meer niet.

Vandaar ook de vraag "waarom dit topic"... Is het belangrijk wat andere stembureauleden krijgen? Doet TS het niet meer als blijkt dat een naburige gemeentje het dubbele betaald? Gaat hij met meer plezier als blijkt dat anderen niets krijgen? Is de vraag getriggered doordat het dit keer minder zal zijn?

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdmeer
sanderb schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:08:
[...]
Vandaar ook de vraag "waarom dit topic"... Is het belangrijk wat andere stembureauleden krijgen?
nee, op zich is het niet belamgrijk. Maar ik begreep al dat er verschillen zijn. Alleen al in het feit dat sommige gemeentes het belastingvrij uitkeren en bij andere je er belasting over betaald. En dan ook nog verschillende bedragen.
Dus het was gewoon nieuwsgierigheid.
Net zoals zo een onderzoek over bouwleges. Vraag ik een bouwvergunning aan. En dan maakt het mij niet uit of de buurgemeente niets vraagt of het drievoudige.
Maar door de verschillen in kaart te brengen, kan je kijken wat er aan gedaan kan worden.
Doet TS het niet meer als blijkt dat een naburige gemeentje het dubbele betaald?
Nee hoor, het is leuk werk, en dat doe ik toch wel. Alhoewel, ik zou natuurlijk me ook in die andere gemeente kunnen aanbieden (blijf toch ook Nederlander ;) )
Gaat hij met meer plezier als blijkt dat anderen niets krijgen?
Nee hoor, ik doe het met plezier. Ik zit elke keer met dezelfde ploeg mensen, en het is lekker bijkletsen.
Is de vraag getriggered doordat het dit keer minder zal zijn?
Ja, het is inderdaad getriggered doordat het minder is. Logisch, toch. Al die jaren was het bedrag hetzelfde, en dan plotseling 30% minder. Toen vroeg ik me af of Zoetermeer hier de enige in was, of dat een landelijke trend is.

En nee, voor het geld hoef je 't niet te doen. Het gaat om in totaal om ca 15 uur werk voor € 125. (En daar gaat ook nog belasting vanaf). Dus zo ongeveer €90/15= 6 euro/uur. Kan ik beter gewoon naar mijn werkgever gaan, die betaald beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als ik die vrijwilligers zie, dan lijken me dat niet meteen mensen die het voor het geld doen (zou ook een verkeerde incentive zijn).
Volgens mij heb je een vreemd idee van het begrip vrijwilliger. Ze krijgen geen salaris, ze krijgen een relatief kleine vergoeding voor een verantwoordelijke en niet echt spannende functie voor de maatschappij. Dat ze het voor het geld zouden doen, alleen omdat ze een vergoeding krijgen, is iets wat nergens uit blijkt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

gambieter schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:28:
[...]

Volgens mij heb je een vreemd idee van het begrip vrijwilliger. Ze krijgen geen salaris, ze krijgen een relatief kleine vergoeding voor een verantwoordelijke en niet echt spannende functie voor de maatschappij. Dat ze het voor het geld zouden doen, alleen omdat ze een vergoeding krijgen, is iets wat nergens uit blijkt :) .
Wat je relatief klein noemt... Veel mensen zouden willen dat één dag werken ze 125 euro oplevert ;) . Dan heb je het al snel over een maandsalarisvergoeding van 2500+

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 26-07-2012 10:12 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je naar de tijden kijkt die hier genoemd worden heb je het over een relatief kleine vergoeding ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

naitsoezn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:11:
[...]
Wat je relatief klein noemt... Veel mensen zouden willen dat één dag werken ze 125 euro oplevert ;) . Dan heb je het al snel over een maandsalarisvergoeding van 2500+
Je bedoelt dat je vanaf 7:30 tot diep na middernacht bezig bent?

In Groningen is de vergoeding trouwens, net als vorig jaar, 175 euro voor voorzitters. De overige leden krijgen dacht ik 145 euro oid. En dat bedrag mag je dan zelf bij de belastingen aangeven.

* Delerium heeft er zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

furby-killer schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:34:
Als je naar de tijden kijkt die hier genoemd worden heb je het over een relatief kleine vergoeding ja.
Delerium schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:58:
[...]

Je bedoelt dat je vanaf 7:30 tot diep na middernacht bezig bent?

In Groningen is de vergoeding trouwens, net als vorig jaar, 175 euro voor voorzitters. De overige leden krijgen dacht ik 145 euro oid. En dat bedrag mag je dan zelf bij de belastingen aangeven.

* Delerium heeft er zin in.
Nergens zeg ik dat het geen lange dag is. Ik vind een vergoeding van 125 / 145 / 175 euro alleen niet weinig, en al helemaal niet als je bedenkt dat het een 'vrijwilligers'baantje is. Nee, 125 / 145 / 175 euro per dag is gewoon een normale vergoeding voor een dag werken, daar komt geen vrijwilligershart bij kijken. Vrijwilligerswerk doe je.. ehm, tja, vrijwillig. Mag best een betaalde lunch, drankjes en / of een pizza oid in de avonduren tegenover staan, maar persoonlijk vind ik het met deze vergoedingen geen vrijwilligersklus meer. Begrijp me niet verkeerd, ik gun de mensen die op verkiezingskantoren zitten hun salaris, maar noem het dan ook gewoon salaris :Y) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:37

Herman

FP ProMod
Dat je een vergoeding krijgt, vind ik logisch en ook correct :)

Vergeet niet dat sommigen er onbetaald verlof voor moeten opnemen. Dan lijkt me een relatief kleine vergoeding als € 150 ook billijk :) Vergeet niet dat een gemiddelde ambtenaar intern wordt doorbelast met tarieven van € 30 per uur of meer.

Daarnaast juich ik toe dat vrijwilligers meehelpen en niet alleen ambtenaren het werk doen. Dan betrek je m.i. de samenleving bij het stemproces.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:00
In België doen we het met Chinese vrijwilligers :) . Dan krijg je x aantal weken voor de verkiezingen een aangetekende brief en dan ben je verplicht om je op de verkiezingsdag aan te melden: van pakweg 7 tot 13 uur als bijzitter en in de namiddag/avond als je als stemmenteller fungeert. De vergoeding hiervoor is minimaal, maar de voorzitter van mijn kiesbureau had wel een hele mooie broodjeslunch georganiseerd, inclusief soep en dessert :).

In principe word je alleen opgeroepen in het jaar dat je 30 wordt, maar als de voorzitter weet dat hij van jou positieve medewerking kan verwachten, dan kan je wel een keertje extra opgeroepen worden. Het lijkt ondertussen namelijk een nationale sport geworden om die oproep uit te komen - plotselinge ziektes zijn heel populair. Sommigen laten het zelfs tot een rechtszaak komen en dan moet je je toch afvragen of dat opweegt tegen een voormiddagje paspoorten controleren of stembrieven uitdelen. Zelf vond ik het best leuk, je ziet op zo 'n ochtend je hele buurt passeren en dan wordt het eigenlijk meer mensen kijken dan wat anders.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvdmeer schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:06:
[...]
Vorig jaar maakte ik zelfs mee dat ik een uitzendkracht op het stembureau had, en die kost toch ook al meer dan die € 150 toen.
Exacte bedrag van vorig jaar weet ik niet, maar bij de keren daarvoor toen ik nog als uitzendkracht fungeerde (ook in 079) was de vergoeding ook in die orde van grootte. Het uitzendbureau zou in dit opzicht alleen maar duurder zijn doordat men (uiteraard) een vergoeding vraagt voor het werven + screenen, maar als een ambtenaar dat zou moeten gaan doen ben je ook wat kwijt...

En zoals gezegd; met het aantal uren wat je draait + het incidentele karakter zijn de genoemde bedragen niet echt schrikbarend hoog te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:24

ralpje

Deugpopje

naitsoezn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:44:
Nergens zeg ik dat het geen lange dag is. Ik vind een vergoeding van 125 / 145 / 175 euro alleen niet weinig, en al helemaal niet als je bedenkt dat het een 'vrijwilligers'baantje is. Nee, 125 / 145 / 175 euro per dag is gewoon een normale vergoeding voor een dag werken, daar komt geen vrijwilligershart bij kijken.
Laten we zeggen dat er van 7:30 tot 0:00 gewerkt wordt, tegen een vergoeding van 145 euro. Dat maakt 145 / 16,5 = €8,79 per uur.
Volgens http://www.loonwijzer.nl/.../minimumlooncheck/uurloon is het minimumloon voor 23 jaar en ouder sinds 1 juli 2012 €9,07.

Je vindt 16,5 uur achter elkaar werken voor ca. 30 cent onder het minimumuurloon 'een normale vergoeding voor een dag werken'?

edit: oeh, schaamteloze kick zie ik net. Sowwy :+

[ Voor 3% gewijzigd door ralpje op 14-08-2012 10:13 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Voor de geïnteresseerden hoe het in België zit, volgend is de samenstelling van het stembureau:
  • Een voorzitter: verantwoordelijk voor het goed voorloop en de vertegenwoordiger is van de staat. Een magistraat, notaris, gerechtsdeurwaarder, onderwijzer of iemand die voor een overheidsinstelling werkt.
  • De secretaris: rechterhand van de voorzitter, staat in voor de administratieve molen van het stembureau. Wordt gekozen door de voorzitter.
  • Twee tot vier bijzitters (afhankelijk van de grootte van de gemeente): nemen de identiteitskaart aan van de kiezer, duiden de aanwezigheid aan en geven de identiteitskaart terug aan de kiezer na het stemmen. Kan iedere stemgerechtigde zijn
  • De getuigen: vrijwilligers die aanwezig zijn om getuige te zijn dat de verkiezingen correct verlopen. Afgevaardigden van politieke partijen.
De laatste verkiezingen was ik secretaris en kreeg daarvoor ongeveer €25. Dat is van 7u 's morgens wanneer je met de voorbereidingen begint tot 20u (en waar op papier gestemd wordt vast later) wanneer je de resultaten aan de rechtbank moet overhandigen.

Ik heb geen probleem met de schrale vergoeding. Voor mijn part is er zelfs geen. Om de 4 jaar je burgerplicht uitvoeren lijkt me niet zoveel gevraagd. Wie moet werken op een zondag (verkiezingen in België zijn altijd 's zondags) heeft overigens een gegronde reden om vervangen te mogen worden (al ligt die beslissing bij de voorzitter en is ze niet vastgelegd in de wet).

[ Voor 22% gewijzigd door YellowOnline op 14-08-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar is het vrijwillig in België?
(Je hebt het over 'burgerplicht', maar bij getuigen staat weer 'vrijwilliger'?)

[ Voor 55% gewijzigd door anandus op 14-08-2012 10:42 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

anandus schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:41:
Maar is het vrijwillig in België?
(Je hebt het over 'burgerplicht', maar bij getuigen staat weer 'vrijwilliger'?)
Enkel de getuigen, gelieerd aan een politieke partij, zijn vrijwillig. De anderen worden gekozen uit de kieslijsten (dwz. elke meerderjarige burger die zijn volle politieke rechten geniet). Je kan vrijwillig secretaris (zoals ondergetekende) of bijzitter zijn, maar dat is een zeldzaamheid.

[ Voor 10% gewijzigd door YellowOnline op 14-08-2012 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-10 15:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik heb bij de laatste verkiezingen (Provinciale Statenverkiezingen 2011) 120 euro als vicevoorzitter gekregen in de stad Rotterdam. Omdat de verkiezingen daarvoor zo belabberd waren verlopen (vriendjes gedoe bij met name stembureau's in dubieuze wijken) zette de gemeente Rotterdam rechtenstudenten van de Erasmus Universiteit in. Denk dat er wel zo'n 750 meededen. Geen screening, alle eerstejaars rechtenstudenten mochten meedoen. Een gewoon stembureau lid kreeg in ieder geval 100 euro en vicevoorzitters 120. Voorzitters weet ik niet, want die waren er niet onder de studenten. Daarnaast kreeg iedereen een lunchpakket en kwam bij iedereen een redd bull auto langs. De studenten werden naar willekeur door heel Rotterdam ingedeeld. Denk dat er zo'n 145 stembureau's in Rotterdam zijn, maar dat weet ik niet meer precies.

In Rotterdam bestond een bureau uit 3 leden. 2 aan tafel (1 voor id controleren en 1 voor stempas geven) en 1 iemand bij de deur om de mensen welkom te heten. Op veel plekken had de stad 2 bureau's in 1 ruimte, dus dan was je met 6 stembureau leden aanwezig. Daarnaast waren er ook 2 zalenbeheerders aanwezig in het gebouw, weet niet of die ook een vergoeding kregen.

Weet wel dat ik een aangetekende brief naar de gemeente heb gestuurd voor mijn taxi vergoeding van 40 euro, omdat we pas om 2u klaar waren met tellen (er was mij telefonisch beloofd dat de gemeente dat zou vergoeden), maar die is nooit betaald. Heb ik er maar bij laten zitten.

Wel tweemaal een brief gehad of ik deze keer weer mee wilde doen, maar ik focus even op studie.

Toevallig heb ik een leuk inkomen, maar voor de gewone student van rond de 20 jaar is het natuurlijk erg veel geld, gerekend naar uren. Zeker als hij in ruil daarvoor studiepunten krijgt en vrij af van de Universiteit. Toch zou ik graag nog een keer meedoen in de toekomst, zeker in de oude wijken van de stad. Studenten die met kratten bier binnenkomen en best wat analfabete buitenlandse vrouwen, waarbij de man denkt dat het de bedoeling is dat hij voor haar stemt. Best leuke dingen.

[ Voor 45% gewijzigd door Malarky op 28-08-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mank Thuis 25-04-2012 | 19:10 uur

Wat krijgen jullie bij AT5 voor salaris dat je dit riant noemt ?
;)

In http://www.rotterdam.nl/s...ocht_op_12_september_2012 is het nu hetzelfde bedrag, 75+100 euro=175 voor een gewoon lid. (Is Malarky afgezet? ;)) Het hangt blijkbaar toch van de grootte van de gemeente af (+ toevalsfactor hoe de gemeente het regelt)? Voor Amsterdam kan ik zo snel geen oproep vinden, dus ik neem aan dat het niet te maken heeft met vraag/aanbod.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

pedorus schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 00:03:
[...]
;)

In http://www.rotterdam.nl/s...ocht_op_12_september_2012 is het nu hetzelfde bedrag, 75+100 euro=175 voor een gewoon lid. (Is Malarky afgezet? ;)) Het hangt blijkbaar toch van de grootte van de gemeente af (+ toevalsfactor hoe de gemeente het regelt)? Voor Amsterdam kan ik zo snel geen oproep vinden, dus ik neem aan dat het niet te maken heeft met vraag/aanbod.
Nee hoor ;) Je kunt niet zowel de ochtendshift als de avondshift doen, dus je kunt die bedragen niet optellen. Het klopt dat er inderdaad een instructiebijeenkomst was (voor ons studenten verplicht) en dat daar ook een deel van de vergoeding uitvoorkwam. Wel vreemd is dat ik de vorige keer als plaatsvervangend voorzitter meer heb gekregen dan een stembureau lid. En ja, alle studenten deden enkel de late shift. Als ik nu middagshift weer zou doen zou ik 100+25 euro ontvangen en een voorzitter kan 125+25 krijgen. Dat zou betekenen dat de gemeente 5euro meer geeft deze keer, klinkt niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:03 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

emerald schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:25:
Eigenlijk bizar dat zo'n belangrijke taak (het mede in goede banen leiden en zorgen voor eerlijke verkiezingen) wordt overgelaten aan vrijwilligers en niet aan professionals. Heb ik nooit geweten.
Dit is toch gewoon een taak die de overheid dient te verzorgen i.p.v. maar hopen dat voldoende mensen dat op vrijwillige basis willen doen :?
In kon ik verklappen dat wij na de derde hertelling het nog niet kloppend kregen en dat ik toen in overleg (als vice voorzitter, maar ook als beginnend lid) in samenspraak met een zeer ervaren voorzitter mijn handtekening heb gezet onder een verkiezingsresultaat met zo'n 3 stemmen die niet meer te verifiëren waren.

Maarjah wat moet je, de overheid kent geen procedure voor gevallen waarin een stembiljet per ongeluk toch word meegenomen of kwijt raakt. Je mag niet weg voordat het kloppend is, ook al is het 100% zeker niet meer kloppend te krijgen. Dan moet je het wel kloppend maken, met je mondje dicht.

Ik weet van minstens nog 1 stembureu (met studenten) waar dit ook gebeurd is.
Pagina: 1