• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Topicstarter
Beste Tweakers, in mijn huidige systeem heb ik gekozen voor de scythe mugen 2 als cpu-koeler.

Ik wil graag stapsgewijs meer leren en toepassen in mijn systeem v.w.b. verbeteren airflow en betere koeling dan ik nu heb. Na het doorlezen van het Cooling FAQ weet ik dat er heel veel mogelijk is, maar ook dat de materie voor mij nu nog erg pittig is. Gaf me het gevoel dat ik vroeger bij Natuurkunde beter had moeten opletten

Mijn i7 920 heb ik na 12 uur stresstesten met Prime95 nu stabiel draaien op 3.2 ghz. met max cpu temps van 79-82 graden bij full load. Dat lijkt mij vrij hoog en daarom wil ik leren hoe ik mijn airflow en cooling verder kan optimaliseren.

Wat zou een goede volgende stap zijn wetende dat ik nu alleen een speciale cpu-koeler heb?

Mijn systeem :
:o
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS30 Zwart€ 24,50€ 24,50
1Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case€ 74,95€ 74,95
1Scythe Mugen 2€ 35,95€ 35,95
1Razer Imperator 2012 Gaming Mouse€ 64,90€ 64,90
1Intel Core i7 920€ 260,61€ 260,61
1Corsair Enthusiast TX850 V2€ 99,95€ 99,95
1Samsung 830 series 256GB€ 169,-€ 169,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 47,81€ 47,81
1Gigabyte GA-EX58-UD3R€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N560OC-1GI€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 967,57

Life is all about Tweaking

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Foto's van je bak.

Je kunt tevens ook de losse topics van de tweakers hier doornemen die ook zoals jij op zoek zijn naar een betere cooling. Dit forum staat er natuurlijk vol van.
Ik flats maar even wat begrippen neer: Overdruk, onderdruk, windtunnel, 120mm fans, etc.

Get Airflow, save the world.

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 13:46
Ik ben niet zo'n airflow guru maar de temps van de cpu zijn best wel hoog. Er van uitgaand dat de koeler goed zit, op wat voor voltage draai je? Dit is 1 van die dingen die je temp nadelig zullen beinvloeden buiten de airflow in je behuizing.
Ook een videokaart met aftermarket koeler blaast vaak warme lucht rond in je behuizing (uiteraard vooral tijdens gamen), en als je kast daar niet op berekent is, loopt de cpu temp ook op.

• dere12

dere12

Topicstarter
Foto's van de kast heb ik snel even in een public folder gezet:
http://imgur.com/a/GynlG

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 13:46
Heb ff de foto's bekeken en wat me opvalt is dat de voeding met inlaat fan naar boven zit. Is dit bewust of past ie niet met fan naar beneden? Kan me vergissen maar dit werkt tegen de stroming in je kast in en trekt (relatief) warme lucht de voeding in.

• dere12

dere12

Topicstarter
morerevs schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:50:
Heb ff de foto's bekeken en wat me opvalt is dat de voeding met inlaat fan naar boven zit. Is dit bewust of past ie niet met fan naar beneden? Kan me vergissen maar dit werkt tegen de stroming in je kast in en trekt (relatief) warme lucht de voeding in.
Helaas is dit systeem ruim 3 jaar geleden nog geassembleerd door de webwinkel waar ik de componenten had besteld en heb geen idee waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt. Met de kennis van nu zal ik mijn volgende PC zeker zelf gaan bouwen. Jij vroeg nog welke voltages ik gebruik, heb gekozen voor het volgende startpunt:

160 MHz BCLK (x20), 1.22 V CPU Core, 1.64 V DRAM Core, 1.32 V QPI (tip uit GoT OC forum).

Ik lees in veel topics in dit forum dat Tweakers de stock Fans vervangen door krachtigere of stillere varianten. Daar wil ik graag meer over weten om het zelf ook te kunnen. Waterkoeling lijkt me voor mij nu nog een stap te ver, eerst maar eens de basis principes van warmtegeleiding, koeling en airflow begrijpen.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat je met je pc te re-assembleren al een heel eind komt. Koelpasta vervangen, alles netjes stofvrij maken en evt. een fan voorin je pc steken moest die er nog niet inzitten.

De blaasrichting van je fans is in orde, dat van die voeding wat hierboven gezegd wordt is evt. te nemen met een korrel zout, soms maakt het veel uit, soms helemaal niet. Uiteraard het testen waard als je tijd teveel hebt.

Een stockcooler heb je sowieso al niet meer dus daar moet je je geen zorgen over maken. Je fans kun je vervangen maar ik zou ze eerst proberen wat harder te laten blazen en zien wat je temperatuur doet (via een fancontroller, software controlled of zelf wat knutselen met voltages en molex stekkers).

Get Airflow, save the world.

• dere12

dere12

Topicstarter
Je fans kun je vervangen maar ik zou ze eerst proberen wat harder te laten blazen en zien wat je temperatuur doet (via een fancontroller, software controlled of zelf wat knutselen met voltages en molex stekkers).
Dat lijkt me een mooie vervolgstap die fancontroller, ga straks in de PW kijken welke het beste is om te nemen.

Mocht het nodig zijn om de stock fans te vervangen dan ga ik uitzoeken welk type fans in mijn kast passen. pricewatch: Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm kwam goed uit een test op silentpcreview.com.

<edit>
In de handleiding van Antec staat precies welke fans erin zitten en hoe je ze eenvoudig kan aanpassen:
- 1 top 200 mm TriCool™ fan with 3-speed switch control
- 1 rear 120 mm TriCool™ fan with 3-speed switch control
- 2 front 120 mm special black TriCool™ blue LED fans with
3-speed switch control to cool HDDs
- 1 side (optional) 120 mm fan to cool graphic cards
- 1 middle (optional) 120 mm fan to cool CPU or graphic cards
Heb de switches van "low" naar "high" gezet maar tijdens het testen met Prime95 zie ik in CoreTemp maar weinig temperatuur verschil. Niet zo vreemd aangezien de optionele 'middle fan' om de cpu extra te koelen niet standaard is meegeleverd.

[ Voor 34% gewijzigd door dere12 op 26-07-2012 09:48 ]

Pagina: 1