Toon posts:

USB Flash Disk - Format probleem / Data corrupt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Het betreft een USB 2.0 stick van 32GB, een Kingston DataTraveller G3.
Een enkele partitie FAT32 gemaakt en files erop.

Nu na enkele tijd was eerst een enkel bestand niet meer te opene (corrupt), maar nu gisteren is de hele partitie RAW in plaats van FAT32. Er zijn dus problemen met de partitie of met de USB stick in het algemeen.
Vroeger gebruikte ik nog welleens een tool zoals disk doctor, maar wat kan ik het beste gebruiken voor USB sticks en dan met name dit partitie probleem? Wil eerst kijken of ik het kan herstellen, voordat ik recovery software ga gebruiken/aanschaffen.
Wellicht eerst een img file maken van de hele usb stick (om verdere corruptie te voorkomen) ?

Graag wat advies,

BEDANKT! _/-\o_

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Advies:

Thematopic: Datarecovery

Maar gooi het ding gewoon weg en koop een nieuwe, deze is waarschijnlijk stuk.

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als de file system als RAW wordt aangegeven dan is de partite corrupt. Je zou moeten werken met tools die de data terug kan krijgen .Easeus heeft een goede tool ervoor.

http://www.easeus.com/

[ Voor 8% gewijzigd door Squ1zZy op 21-07-2012 13:33 ]

• Squ1zZy
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:31:
Advies:

Thematopic: Datarecovery

Maar gooi het ding gewoon weg en koop een nieuwe, deze is waarschijnlijk stuk.
Euhm, weggooien? Ding is niet kapot. Alleen de partitie wordt niet herkend.

• Q

Q

Nog makkelijker, gewoon formatteren.

• Squ1zZy
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:38:
Nog makkelijker, gewoon formatteren.
"Wil eerst kijken of ik het kan herstellen"

Lees je wel?

• speedy090
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-01 19:46
GetDataBack for FAT. Heb ik al goede ervaringen mee. Als alles gebackupt is probeer dan eens de USB te formatteren. Probeer er daarna gewoon mee te werken maar zorg telkens dat je een copy hebt van wat er op de USB sta. Mocht het opnieuw mislopen..

Toevallig vergeten veilig verwijderen? :-)

• Q

Q

Squ1zZy schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:39:
[...]

"Wil eerst kijken of ik het kan herstellen"

Lees je wel?
Waarom zou je? Formatteren is makkelijker. Data haal je terug van backup. Dit gaat nergens over.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 21-07-2012 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Veel reacties, maar weinig concreets, afgezien van een aantal data recovery tips :O :)

Uiteraard wil ik graag:
1) proberen de data terug te krijgen van de stick
2) wellicht proberen eerst de partitie te "herstellen" om data recovery makkelijker te maken? geen idee of dat kan, maar aangezien de partitie 'defect' lijkt te zijn zijn hierdoor de files ook niet meer te openen.

Wat ik daarna doe is uiteraard de usb formatteren en daarna testen op defecten, maar dat is voor later.
Nu eerst mijn bestanden terugvinden en/of de partitie herstellen :?

• Squ1zZy
  • Niet online
Je zou tools moeten gebruiken dan.

Verwijderd

Topicstarter
Sja, tools, voor data recovery weet ik dat wel, maar voor het fixen van partities, of bestanden? :?
Het is misschien ook geen gek idee om de USB te scannen voor een virus, want dat zou zelfs ook nog zomaar kunnen.
Dus de vraag blijft:
1) welke tools voor usb disks, voor het herstellen van corrupte partities / bestanden
2) welke virus scan speciaal voor usb sticks voor het vinden van virus op de stick?

Thanks! :>

• Q

Q

Volgens mij heb je een serieuze computer cursus nodig, je hebt de klok horen luiden maar de klepel? Je wilt data recovery maar begrijpt dat niet en wuift die tips weg. Partitie recovery is niet relevant voor data recovery. Er bestaat niet zoiets als een virus scanner speciaal voor usb sticks. Die raken niet corrupt door virussen, die raken corrupt door hardware fouten of gebruikers die ze zomaar uit computers trekken zonder te ejecten.

Oh, en als er geen backup van die data is die op die stick stond, dan was die data om te beginnen al niet relevant. Waarom dan recoveren?

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 22-07-2012 01:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de hele klok, inclusief klepel in het vizier hoor :P
Ik wuif de data recovery tips zeker niet weg, ben hier zelf al mee bezig geweest op een image van de stick, maar als je koelkast kapot is, dan kun je al je artikelen er wel snel uithalen en 'redden', maar je zou ook kunnen kijken waarom de koelkast kapot is en zien of een eenvoudige fix mogelijk is. :Y
Als bijvoorbeeld chkdsk het al kan verhelpen, wat ik uiteraard al geprobeerd heb, dan hoef je niets te redden, toch? En ik kan best leven zonder de data, al had ik inderdaad een backup moeten maken 7(8)7 ...

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je hebt 2 mogelijkheden:

1 met recover software de files terughalen.

2 formateren.

Verwijderd

Probeer gewoon eens wat recovery utilities uit, die kunnen zoeken naar bestanden binnen een beschadigd bestandssysteem. Dan kun je misschien nog wel wat files recoveren. Vroeger heb ik hiervoor Active@ File Recovery gebruikt. Maar kijk zelf even in het datarecovery topic voor meer info.

• Squ1zZy
  • Niet online
Is het het wel waard? Anders gewoon wat Q aangeeft formatteren. Je bent nu langer bezig als nieuwe foto´s maken als die erop staan.

Anders zou je toch als eerste moeten proberen je data terug te krijgen. Mocht een recovery niet lukken van je partitie kan je alsnog data recovery uitvoeren.

Gewoon formatteren en voor de volgende keer een backup maken :)
Pagina: 1