Aankoop Receiver (met 2 Zones?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:16
Voor ons huis dat we momenteel aan het verbouwen zijn zoek ik voor de woonkamer een receiver (Speakers heb ik al een tijdje geleden gekocht). Mijn eerste gedachte was, ik zoek even bij de MM of via de pricewatch naar een met goede reviews en niet te duur, maar dat valt even tegen. Toen besloten om er iets dieper in te duiken, maar momenteel zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat zoek ik: (minimaal, bij alles geld: Meer mag, minder (liever) niet)
  • Minimaal 3x HDMI in.
  • 1x HDMI uit (obvious)
  • 5.1 surround
  • Digital audio IN (Optical)
  • FM tuner aan boord.
Budget: ruwweg zo'n 300 - 500 euro (minder is beter, belangrijker is Prijs/Kwalteit).

Nu hoor ik jullie denken, koop de Onkyo TX-SR309, of de Yamaha RX-V371 etc.. (Genoeg te vinden).

Maar wat ik ook wil: Muziek in de keuken.. Omdat we toch alles nieuw aanleggen wil ik direct in de keuken aansluitingen maken waaraan speakers kunnen hangen (In Plafond of aan de muur / boekenplank is nog niet bekend (Tips welkom uiteraard)). Deze aansluitingen zou ik dan in een Wandcontactdoos in de woonkamer bij de Home Cinema kunnen laten uitkomen en aansluiten op Zone-2 (???).

Echter, zie ik ook dat bij vrijwel elke receiver de Zone-2 alleen te gebruiken is als Onversterkte uitgang, en dat hierop alleen analoge bronnen (lees FM) kunnen worden doorgegeven. (Terwijl me dan bv ook een CD / DVD / BR wel leuk lijkt).

Wat is nou voor mij de beste oplossing.
  1. Een receiver (Welke?) met Zone 2 ( evt + versterker ed).
  2. Een simpele receiver (Onkyo TX-SR309 / Yamaha RX-V371) en in de keuken een eigen FM radio? (geinspireerd door dit topic)
Het liefst kies ik voor de Alles in 1 oplossing (keuken speakers rechtstreeks aansluiten op een evt Zone 2 van een receiver), indien dit mogelijk is

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38
Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Receivers met versterkte zone2-uitgangen zijn wel te vinden. Niet in de low-end modellen, maar voor €500 moet dat zeker lukken. Van Onkyo weet ik toevallig dat deze beginnen bij de NR609 (2011) of NR515 (2012). Andere merken hebben ongetwijfeld ook powered zone 2 receivers in het aanbod zitten en het zal vast niet allemaal mid-high-end zijn. Wat je ook altijd nog kunt doen is gewoon actieve speakers kopen voor in de keuken. Of er een simpele, kleine class D amp tussenhangen.

Een groter probleem is het kunnen afspelen van digitale bronnen op zone 2 is een ander verhaal. Zelf ken ik er geen één en als ze überhaupt bestaan zit die functionaliteit waarschijnlijk alleen in de high-end-modellen. Je kunt kijken of de apparaten die je ook in zone 2 af wilt spelen zowel digitaal als analoog kunt aansluiten. Maar goed, dan moet je dat wel én op de receiver intellen én op het apparaat zelf, tenzij je het apparaat zover krijgt simultaan geluid te outputten over digitaal en analoog.

[ Voor 26% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-07-2012 16:36 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Als ik dat zo lees gaat optie 1 hem dus niet worden.
Goedkoopste oplossing is dan dus optie 2, een (relatief) eenvoudige receiver en een eigen radio in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat dacht je van een Sonos setje? Dat doet precies wat jij wilt, en die kun je onversterkt, versterkt of als speaker kopen. Alle bronnen (PC/NAS, Spotify, Line-in, optical in, etc) in alle ruimtes onafhankelijk van elkaar te beluisteren. Geen fijner systeem dan dat. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
Hmm, sonos... als ik kijk wat ik dan nodig heb, wat het gaat kosten weet ik niet of het me dat waard is allemaal.
Daarnaast is Sonos zo te zien meer de Streamer, dus zou ik nog de Receiver nodig hebben + speakers voor de keuken? dan denk ik dat het een receiver wordt van +- 300 euro + voor ca 100 euro aan radio in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Denon 1912 kan volgens mij alles wat je opnoemt.

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
soepah schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:28:
Hmm, sonos... als ik kijk wat ik dan nodig heb, wat het gaat kosten weet ik niet of het me dat waard is allemaal.
Daarnaast is Sonos zo te zien meer de Streamer, dus zou ik nog de Receiver nodig hebben + speakers voor de keuken? dan denk ik dat het een receiver wordt van +- 300 euro + voor ca 100 euro aan radio in de keuken.
Sonos is inderdaad wat duurder, hoewel je bijvoorbeeld geen remote nodig hebt (kan ook met je telefoon, goede apps met constante doorontwikkeling door Sonos zelf). Het grote voordeel is dat het wat meer future-proof is: wil je bijvoorbeeld ook in je slaapkamer of een setje in je tuin, dan kun je dat er naadloos (en draadloos ;-) ) bijprikken.
In dit geval zou je een Sonos Connect en een Sonos Connect Amp (met ingebouwde versterker, voor je speakers in de keuken) of een Sonos Play 3/5 (met ingebouwde speakers) moeten kopen. En dan voor in de woonkamer nog een losse receiver inderdaad.

Het voordeel is dat je dan alles via je remote app kunt bedienen, incl. je iTunes/MP3 collectie, Spotify, internet radio stations, etc. Maar de eenmalige investering is wel wat hoger inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
cypher21 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:31:
Denon 1912 kan volgens mij alles wat je opnoemt.
't komt aardig in de buurt, maar het blijft een veredelde FM tuner dan.
NOTE
It is not possible to play the digital audio signals input from
HDMI, COAXIAL or OPTICAL terminals in ZONE2. Play using analog
connections (in stereo).
bron: http://denon.co.uk/Docume...2E2_EA_ENG_CD-ROM_v00.pdf
Plague schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:48:
[...]
In dit geval zou je een Sonos Connect en een Sonos Connect Amp (met ingebouwde versterker, voor je speakers in de keuken) of een Sonos Play 3/5 (met ingebouwde speakers) moeten kopen. En dan voor in de woonkamer nog een losse receiver inderdaad.

Het voordeel is dat je dan alles via je remote app kunt bedienen, incl. je iTunes/MP3 collectie, Spotify, internet radio stations, etc. Maar de eenmalige investering is wel wat hoger inderdaad.
Dan krijg ik dus het volgende?

Receiver (Woonkamer)
|

Sonos Connect ??? (Verstuurd draadloos dan?)
|

Sonos Play / Sonos Connect Amp (Ontvanger in de keuken?) (evt met Speakers voor de Amp)

hmm ik denk dat ik dan nog even wacht, en voorlopig maar niks vast aanleg. draadloos (Sonos of andere oplossing) kan ik dan altijd nog toevoegen.

[ Voor 49% gewijzigd door soepah op 23-07-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
soepah schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:04:
[...]

[...]

Ah, ik gebruik zelf zone 2 niet, dacht dat dit ook zou werken, weer wat wijzer geworden ;)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
soepah schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:04:
[...]

[...]

[...]

Dan krijg ik dus het volgende?

Receiver (Woonkamer)
|

Sonos Connect ??? (Verstuurd draadloos dan?)
|

Sonos Play / Sonos Connect Amp (Ontvanger in de keuken?) (evt met Speakers voor de Amp)

hmm ik denk dat ik dan nog even wacht, en voorlopig maar niks vast aanleg. draadloos (Sonos of andere oplossing) kan ik dan altijd nog toevoegen.
Soort van, ja. Eigenlijk is de Sonos Connect je basisstation. Die sluit je (draadloos of met ethernet kabel) aan op je bestaande netwerk. Aan de andere kant heb je digitaal/analoge outputs om je receiver op aan te sluiten. De Sonos Play/Amp praat vervolgens draadloos met de Sonos Connect en dus je centrale muziekcollectie.

Ik moet zeggen dat dit systeem echt zwaar briljant is, vooral omdat je al je muziek overal tot je beschikking hebt. Het is alleen wel even een eenmalige investering, maar verder vind ik dat elk huis standaard uitgerust moet zijn met een Sonos systeem. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
cypher21 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:09:
[...]

Ah, ik gebruik zelf zone 2 niet, dacht dat dit ook zou werken, weer wat wijzer geworden ;)
Zone 2 werkt inderdaad alleen met de ingebouwde radio-tuners, analoge tulp-ingangen, netwerkcontent en wellicht content aansgesloten op de USB-poort.

Dit maakt zone 2 voor mij volslagen nutteloos. En voor de TS ook in grote mate.

Sonos ken ik alleen van naam en heb ik wel eens opgesteld zien staan bij de Saturn. Heb alleen even snel de website doorgelezen, maar is het niet zo dat je ook met een Sonos nog steeds met hetzelfde probleem zit? Je kunt namelijk nog steeds niet geluid 'routeren' van een digitale ingang naar de analoge zone2 outputs. Of daar nu actieve speakers aanhangen, een andere amp of een Sonos-ding.

[ Voor 22% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-07-2012 14:24 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:19:
[...]

Zone 2 werkt inderdaad alleen met de ingebouwde radio-tuners, analoge tulp-ingangen, netwerkcontent en wellicht content aansgesloten op de USB-poort.

Dit maakt zone 2 voor mij volslagen nutteloos. En voor de TS ook in grote mate.

Sonos ken ik alleen van naam en heb ik wel eens opgesteld zien staan bij de Saturn. Heb alleen even snel de website doorgelezen, maar is het niet zo dat je ook met een Sonos nog steeds met hetzelfde probleem zit? Je kunt namelijk nog steeds niet geluid 'routeren' van een digitale ingang naar de analoge zone2 outputs. Of daar nu actieve speakers aanhangen, een andere amp of een Sonos-ding.
Dat klopt inderdaad, maar met de voorgestelde optie heb je uberhaupt geen 'zone 2' op je receiver nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Plague schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:27:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar met de voorgestelde optie heb je uberhaupt geen 'zone 2' op je receiver nodig.
Ah zo, maar feitelijk heb je dan wel 2 receivers toch? En alles moet twee keer worden aangesloten. Één keer op de A/V receiver en een keer op Sonos Connect. Dat lijkt me nog steeds vrij onpraktisch.

Of is het idee om alles alleen op de Sonos aan te sluiten en dan de receiver op de Sonos? Dat kan, maar daarmee is de receiver nogal nutteloos geworden. Je gebruikt dan niet langer de vele aansluitingen, de goede DAC, de processing of andere aanverwante voordelen van een receiver. Het is dan niet meer dan een doorgeefluik.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-07-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:32:
[...]

Ah zo, maar feitelijk heb je dan wel 2 receivers toch? En alles moet twee keer worden aangesloten. Één keer op de A/V receiver en een keer op Sonos Connect. Dat lijkt me nog steeds vrij onpraktisch.

Of is het idee om alles alleen op de Sonos aan te sluiten en dan de receiver op de Sonos? Dat kan, maar daarmee is de receiver nogal nutteloos geworden.
Dat laatste ongeveer. Ik kan me voorstellen dat je de DVD-speler niet op de Sonos aansluit, want die gebruik je toch alleen bij de TV. Maar alle bronnen die je overal wilt kunnen beluisteren (en volgens mij is dat tegenwoordig toch redelijk beperkt tot: MP3 collectie, Spotify, FM) sluit je op de Sonos aan. Omdat dit al een netwerk device is, hoef je praktisch niets aan te sluiten: je PC's/NAS zit al op het netwerk, Spotify/FM (internetradio) zit ingebakken in de Sonos-apparaten. Dus: stekker in 't stopcontact, line/optisch/coax-kabeltje naar je receiver, verbinden met je draadloze netwerk, klaar.

Edit: je DAC e.d. gebruik je natuurlijk wel. Sonos is het doorgeefluik van bitjes. Dit bitjes komen binnen in je receiver, waarna je er weer mee kan doen wat je wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door Plague op 23-07-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

Lees eens wat handleidingen door van de nieuwe Onkyo's binnen je budget, geloof dat Zone 2 nu ook digitale bronnen kon doen. Zeker nu er ook al HDMI Out Zone 2 op diverse receivers zit. Wat de andere merken daarmee doen durf ik voor de huidige generatie niet te zeggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah zo. Alles networked. Feitelijk kan een receiver dat ook al, mits hij beschikt over een netwerkaansluiting. Want volgens mij kun je networked content wel op zone 2 afspelen. Alleen het draadloos verzenden naar de speakers kan niet. En waarschijnlijk heeft Sonos wel een betere interface als ik dat zo zie.

Ziet er uit als een leuke, doch prijzige oplossing voor het probleem. Je kunt dan wel het meeste inderdaad gewoon op de receiver aansluiten (voor directe output) én op het netwerk (voor content-pull vanuit de Sonos).

Wel kun je met dilemma's komen te zitten als bepaalde devices niet networked zijn of alleen ingericht zijn om content te pullen en niet om het aan te bieden. Neem bijvoorbeeld een Xbox 360 of een DVD/SACD-speler. Nu is de Xbox een slecht voorbeeld omdat je waarschijnlijk toch geen muziek hoeft te streamen van de Xbox naar de keuken, maar bij een CD/DVD/SACD-speler ligt dat wellicht anders. Ik denk niet dat je dat zomaar over het netwerk kunt streamen en wellicht heb je toch CD's, SACD's of muziek-DVD(-A)'s die je in de keuken wilt kunnen luisteren.

Wat betreft de DAC heb je inderdaad gelijk; ik dacht dat het ingangen waren, maar het zijn uitgangen.
FeaR schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:56:
Lees eens wat handleidingen door van de nieuwe Onkyo's binnen je budget, geloof dat Zone 2 nu ook digitale bronnen kon doen. Zeker nu er ook al HDMI Out Zone 2 op diverse receivers zit. Wat de andere merken daarmee doen durf ik voor de huidige generatie niet te zeggen.
Deze restrictie staat inderdaad niet meer vermeld in de manuals vanaf de NR717. Goed om te weten. Ben zelf ook wel eens van plan geweest iets met zone 2 te gaan doen. Momenteel staat er gewoon een laptop met gare PC-speakertjes en trek ik het meeste gewoon over het netwerk.

[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-07-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

HarmoniousVibe schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:02:
maar bij een CD/DVD/SACD-speler ligt dat wellicht anders. Ik denk niet dat je dat zomaar over het netwerk kunt streamen en wellicht heb je toch CD's, SACD's of muziek-DVD(-A)'s die je in de keuken wilt kunnen luisteren.
Daar is dit ding voor : Afbeeldingslocatie: http://www.sonos.com/shop/i/products/connect.backzoom.png
Maar eerlijk is eerlijk : Een "Optical IN" was niet verkeerd geweest :)

Ik zit zelf ook een beetje "tussen Sonos en Squeezebox in" zeg maar en ik vroeg me eigenlijk af of er winkels in Nederland zijn waar ik uitgebreid met 1 van de 2 of beiden het liefst zou kunnen spelen een uurtje of zo ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb de afbeelding gezien en dat kan inderdaad, maar dan moet je bijvoorbeeld die DVD/SACD/BR-speler wel dubbel aansluiten. Immers, je wilt waarschijnlijk normaal DVD kunnen kijken in volledig surround op de HT-set (dus direct aansluiten middels hdmi/spdif/mch analoog, maar je wilt ook een DVD/SACD/BR met muziek kunnen streamen naar de Sonos. En er is maar één aansluiting, dus deze 'truc' kan met slechts één apparaat.

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-07-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
FeaR schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:56:
Hmm Thanks, zie in de handleiding van de nr-515 en ook de NR-609 dat je daarin zelf je source kunt kiezen, en dat deze een versterkte uitgang hebben (de 7-1 gebruiken als 5.1 + 2.0) dat zou ideaal zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door soepah op 24-07-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Nee! Nogmaals, er is een verschil tussen de vraag of zone 2 versterkt is of niet enerzijds en of hij digitale inputs accepteert anderzijds.

http://www.nl.onkyo.com/d.../6/Manual_TX-NR616_En.pdf, pagina EN-71.
Only analog input sources are output from the ZONE 2/ZONE 3
LINE OUT jacks and ZONE 2 L/R terminals. Digital input
sources are not output. If no sound is heard when an input source
is selected, verify that the source is connected to an analog input.
Slecht Engels, maar het idee is vrij duidelijk lijkt me. Dit staat in alle manuals < NR717.

Natuurlijk kun je voor zone 1 altijd de input kiezen die je wilt, maar dat is echt een heel ander verhaal. Je kunt voor zone 2 ook wel kiezen, maar dan zal hij altijd de analoge variant van bijvoorbeeld CAB/SAT of BR/DVD kiezen.

[ Voor 24% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-07-2012 18:44 ]

Pagina: 1