Verwijderd

Topicstarter
Beste,

ik heb een zeer vervelend probleempje |:(. In mei heb ik een nieuwe desktop gekocht van HP, maar na enkele weken begon hij af en toe vervelende geluidjes te maken, dit gebeurt nu meer en meer. Hij loopt nu regelmatig ook vast, er staat nochtans nog niet zo heel veel op geïnstalleerd. CCleaner en Spybot S&D gebruikt, maar geen resultaat.

Dit is hem: http://www.computerstore....hpe-h8-1100be-azerty.html
(Op de foto zie je bovenaan ook 2 icoontjes: 1 voor draadloze verbinding, en een tweede dat ik niet zeker weet voor wat het is, want dat brandt/knippert altijd. Ik dacht voor een cd/dvd die gelezen wordt, maar dat klopt dus niet)Dit gebeurt ook als er niet eens veel open staat, gewoon de webbrowser bv is genoeg. Eens het tikken begint, stopt het niet meer, ook al sluit ik elk programma af.

Dit is een filmpje over het stomme geluidje, ik denk dat het komt van onderaan links. Het tikken wordt erger vanaf ergens in de helft:
Het geluid...

Aangezien ik totaal geen idee heb wat het probleem zou kunnen zijn, zou dit wel eens in het verkeerde forum kunnen staan :mellow:

Alvast bedankt voor de hulp :-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Draai HD Tune (de gratis versie, "hdtune_255.exe" is prima ) eens, en post dan een screenshot van het tabblad "Health".

Ik vermoed dat je hardeschijf naar de mallemoeren is, en een symptoom daarvan is vaak dat een hardeschijf gaat tikken. Het vastlopen wordt waarschijnlijk ook daardoor veroorzaakt. Zorg sowieso dat je alle belangrijke data op een andere hardeschijf o.i.d. hebt opgeslagen voordat je huidige hardeschijf er misschien ineens helemaal mee ophoudt ;)

Dat 2e icoontje is je HDD-activiteit indicator. Als die knippert betekend het dat je hardeschijf bezig is.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2012 13:40 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-02 12:26

Koenvh

Hier tekenen: ______

ThinkPadd schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:36:
Draai HD Tune (de gratis versie, "hdtune_255.exe" is prima ) eens, en post dan een screenshot van het tabblad "Health".

Ik vermoed dat je hardeschijf naar de mallemoeren is, en een symptoom daarvan is vaak dat een hardeschijf gaat tikken. Het vastlopen wordt waarschijnlijk ook daardoor veroorzaakt. Zorg sowieso dat je alle belangrijke data op een andere hardeschijf o.i.d. hebt opgeslagen voordat je huidige hardeschijf er misschien ineens helemaal mee ophoudt ;)
Als dat het geval is:
Elke seconde telt! :+
Snel een externe HDD eraan en backuppen!

Ik zag net dan een minpunt het gebrek aan een SSD was, misschien overwegen er een SSD bij te kopen... En een 1TB HDD natuurlijk. (Als de HDD kapot is natuurlijk)

offtopic:
Natuurlijk kan je ook heel vaak natuurlijk in een paar regels zetten

[ Voor 15% gewijzigd door Koenvh op 20-07-2012 13:42 ]

🠕 This side up

Verwijderd

Topicstarter
Merci voor de antwoorden, een vriend van me dacht ook al dat het de harde schijf zou zijn. Ik heb het programmatje laten lopen. Vreemd genoeg heeft de computer de gehele tijd niet 'getikt', voorlopig ook nog niet en dit is het resultaat van de scan:

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/2847/21427369.png

Kan de harde schijf ook kapot zijn zonder dat het progje dat aangeeft? Bij de volgende keer dat hij tikt, zal ik het nog eens opstarten alleszins...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je geeft een rits data waar niemand wat aan heeft !

(dat moet je ook maar net kunnen).

We willen de s.m.a.r.t. zien.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat zou volgens mij in het Health tabblad moeten staan, maar die is leeg..

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Navi schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:44:
Dat zou volgens mij in het Health tabblad moeten staan, maar die is leeg..
Precies! En dat komt door de controller denk ik. Effe tussen IDE/AHCI/RAID switchen en dan nog een keer proberen :)

Dit gebeurt ook als je een schijf via USB wil uitlezen : Dat gaat niet en kan valse data opleveren !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:42:
Je geeft een rits data waar niemand wat aan heeft !

(dat moet je ook maar net kunnen).

We willen de s.m.a.r.t. zien.
:') ik moest lachen

Vreemd dat hij geen tikkend geluid geeft als je een schijfcontrole draait.

[ Voor 13% gewijzigd door Viper® op 20-07-2012 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet daar allemaal zeer weinig van, dus heb ik gewoon HD Tune laten scannen (eens in het Benchmark tabblad, en eens in het Error Scan tabblad).
Ik wil met plezier de 's.m.a.r.t.' geven, maar geen idee wat dat is ;-)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
tja, we kunnen wel vanalles bedenken, maar ik heb eens naar dat geluidje geluisterd. Klinkt echt niet lekker. En dan valt de computer ook uit.
Ik zou zeggen, breng dat ding maar gauw terug voor de garantie.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat zal waarschijnlijk gewoon het beste zijn. Enige probleem is natuurlijk wel dat het zich niet 100% zeker zal voordoen als ze ernaar kijken, ik kan wel het filmpje tonen. Bedankt!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-02 16:36
Heb je al gekeken of er niet een kabel in de buurt van een fan hangt, vooral die van de CPU of GPU?

Heb je een tweede hardeschijf die je eraan kunt hangen en een OS op kunt zetten? Haal de andere dan van stroom af en kijk of 't gebeurd.

De S.M.A.R.T instellingen kan je wijzigen in de BIOS (startup F2 of Del), bij Storage Controller of iets dergelijks. Als je die aanzet dan kan bv. HDDTune de S.M.A.R.T uitlezen.

Iig. zoveel mogelijk componenten van de stroom halen en kijken of het geluid niet voorkomt. Of het proberen beter te localiseren door in je kast te kruipen *wink.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
Het lijkt wel een relais wat omklikt ongelooflijk wat een herrie.
Koppel die cd-rom eerst eens los, ik kan mij niet voorstellen dat een hd zo veel herrie maakt.
Misschien een fan die vaststaat achter een schroef die elke keer probeert te starten?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
Ik vermoed ook de harde schijf, maar een schijf heb ik nog nooit zo hard horen tikken. Probeer er een andere HD aan te hangen en die een tijd te laten draaien.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou even Seatools downloaden en branden op een cdtje, booten en even laten lopen. (De dos versie) Dan kom je volgens mij wel achter het antwoord. Ik vermoed de harde-schijf gewoon.

Edit:

Even over het geluid, ik ben tijdens mijn werkzaamheden harde-schijven tegengekomen die net een papiervernietiger leken. Dus dat kan best hard zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door melvinnie op 30-07-2012 21:10 ]

Pagina: 1