• De-Hamster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 22:16
Beste Tweakers,

Ik ben nu al enkele weken op zoek naar een nieuwe televisie. Deze moet minimaal 42 inch zijn en ik wil er eigenlijk alles wel mee kijken. Films, voetbal, televisieprogramma's eigenlijk alles dus. Verder wil ik op den duur (mij kennende korte duur) een aantal home cinema boxjes erop aansluiten zodat het geluid van verschillende kanten komt. En ik wil mijn laptop erop kunnen aansluiten zodat ik eventueel op bed kan browsen via mijn televisie.

Ik heb geen kaas gegeten van televisiespecs, ik wil niet dat jullie me gaan vertellen welke televisie ik moet pakken ik heb een aantal vragen:

1. Is meer Hertz altijd beter? Mijn vader zei dat ik toch wel moet kijken voor minimaal 100 Hz omdat bij 50Hz de televisie alweer teveel verouderd is? Wat kunnen jullie me daarover vertellen?

2. Als ik een 3D televisie koop, kan ik dan enkel 3D zien? Want op de een of andere manier kan ik niet naar 3D beelden kijken, zowel bioscoop als demo modellen in de winkel krijg ik er enkel hoofdpijn van en zie ik niets meer dan wazige 2D beelden.

3. Plasma wil ik niet want men zegt dat deze kan inbranden en dat het behoorlijk energievretender is. LED is het best en het duurst? Klopt dit?

4. Wat is beter bij de contrastratio ik zie ene keer 1:500 staan maar ook 1: 100.000.

5. Een kijkhoek van 180 graden betekend dat je zelfs van net niet aan de zijkant van het toestel nog mooi beeld hebt? Want ik heb televisies gezien als je op drie meter afstand twee meter links van het toestel zit dat je al donkerder beeld hebt.

6. Is het nu wel of niet slim om naar de winkel te gaan kijken? Op internet is die vaak goedkoper en in de winkel zetten ze beeldkwaliteit verstekers/signaal versterkers erop waardoor je nooit het mooie beeld van de winkel thuis in je woonkamer zal krijgen? Waar of niet waar?

7. Nog andere tips waar ik op moet letten?

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-02 09:16
1, meer hertz zorgt voor een vloeiender beeld dat is waar, echter gaan de meeste mensen bij 60Hz of hoger niks meer merken. (voor 3d heb je minimaal 120Hz nodig omdat het 2 keer het beeld moet uitsturen in de zelfde tijd..

2, Weer een fabel.. een 3D tv kan 3D content weergeven maar ook 2D content.

3, Plasma is meestal mooier. Energie verbruik is wel verminderd in de afgelopen jaren. In branden van logo's komt af en toe nog voor.

4, Hogere contrast ratio maakt beter beeld bij dondere scenes. Let wel op, een dynamisch contrast is meestal niet zo goed.

5. Grotere kijkhoek is inderdaad dat je nog steeds goed beeld hebt als je schuin op je tv kijkt.

6. Ga alsjeblieft naar de winkel. Fijn voor die versterkers maar als je een DVD/BlueRay kijkt dan heb je (meestal) zelfde kwaliteit. plus dat je goed het verschil kan zien tussen Plasma, LCD en LED

7. Uitgangen op je TV, Smart-TV en eventueel andere functies (Vraag bij de verkoper)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-02 22:21

mr.paaJ

generatie cmd+z

Meer Hz (binnen een merk) is bijna altijd beter, niet alleen vanwege beeldverwerkingstechnieken maar zeker ook de kwaliteit LCD paneel.

Een 3D TV is een toestel dat 'goed genoeg' is voor 3D, dat hoef je niet te gebruiken. Deze functie krijg je er bij elke goede TV automatisch bij.

LED/Plasma is persoonlijk, op beeldkwaliteit is er veel te zeggen voor plasma maar daar zitten inderdaad de nodige nadelen aan. Een kwalitatief goed LED scherm (zeker Full LED) is doorgaans duurder dan eeninstapmaarkwaliteitsplasma zoals de Panasonic ST30.

Contrast moet je lekker laten zitten, daar kun je niets meer uit opmaken tenzij je de reviews met metingen binnen één site vergelijkt.

Kijkhoek wordt vaak op 178 genoemd, maar dat is het punt dat contrast afloopt naar een minimumwaarde. LCD verloopt al vrij snel als je er niet recht voor zit. Bekijk dit dus in de winkel en ga niet van zo'n getal uit. Plasma springt hier duidelijk positief uit.

Een winkel is niet optimaal, maar beter dan niets. In het echt zien ze er altijd anders uit dan op het plaatje, en je krijgt in ieder geval een indruk van contrast, kijkhoek en mogelijkheden. Speel even met de bediening en loop beeldinstellingen af, eventueel met verkoper als het je weinig zegt.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2025

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

ik zelf heb een samsung smart tv 8000 serie , das een 3d tv ,en nee dan hoef je niet alles 3d te kijken :)
led is volgens mij inderdaad zuiniger dan plasma maar volgens mij zijn plasma`s ook al eens stuk zuiniger dan in het begin. ik zou als ik jou was gewoon naar de winkel gaan en kijken wat je zelf het mooist vind, ik vond zelf toen ik in de winkel stond en rond keek dat samsung tv`s er echt uit springen met het beeld kwaliteit
maar dat is denk ik persoonlijk . we kunnen wel van alles voorstellen maar wij kunnen niet in je portemonai kijken, en de prijzen verschillen nogal met smart tv`s . suc6 :D

YO! fucknuts! It's Probing time!

• De-Hamster
Hartstikke bedankt allemaal, hier kan ik wel wat mee.

Dan ga ik de komende dagen eens de winkels af.

Toch zie ik dat Plasma schermen vaak hogere Hertz hebben dan de andere? Een Panasonic wat in mijn budget past had bijvoorbeeld 800 HZ en een LCD/LED van LG maar 200Hz.Is dit dan wel een andere manier van meten?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lees vooral dit nog even: [FAQ] Welke TV moet ik kopen?

• De-Hamster
Had ik vantevoren al gedaan maar ik had toch nog deze vragen. Ik zal jullie op de hoogte houden mocht ik er ene gekocht hebben.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:00
ytterx schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:23:
1, meer hertz zorgt voor een vloeiender beeld dat is waar, echter gaan de meeste mensen bij 60Hz of hoger niks meer merken. (voor 3d heb je minimaal 120Hz nodig omdat het 2 keer het beeld moet uitsturen in de zelfde tijd..
Alleen in geval van een actieve bril
Pagina: 1