• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:30
Hallo iedereen,

Ik heb sinds anderhalf jaar een Canon EOS 550D.
Na lang geschoten te hebben met de 18-55 kitlens en een 50mm 1.8 ben ik tot de conclusie gekomen om een nieuwe lens te kopen. Ik heb vaker andere lenzen in gebruik gehad maar deze vond ik niet ideaal voor mijn stijl of ze zijn simpelweg te duur bijvoorbeeld de Canon 70-200mm f/2.8L IS
Ik fotografeer vooral muziekevenementen en feesten en daarvanuit zit ik te kijken naar een bereik tussen de 15 - 300mm en een diafragma van rond de F/2.8 of F/3.5

Ik heb een aantal lenzen gevonden en wil hier graag een keuze uit maken, suggesties zijn natuurlijk ook welkom. Mijn budget is ongeveer €550. De lenzen waar ik vooral tussen twijfel zijn de:

Sigma 17-70mm f/2.8 pricewatch: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)
Tamron 18 - 270mm f/3.5 6.3 pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Canon)
Tamron 17-50mm f/2.8 pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II VC LD ASP IF (Canon)
Canon EF 18-85mm f/3.5 5.6 pricewatch: Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Tamron 28-75mm f/2.8 pricewatch: Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon)

Wat zou jullie persoonlijke keuze zijn voor mijn type fotografie?

Alvast bedankt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Lucky0wn op 20-07-2012 16:35 . Reden: Fout in linkje ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

diafragma is inderdaad belangrijk, zodat je een hoop licht naar binnen haalt en je zodoende je sluitertijd/iso acceptabel kan houden.
De sigma 17-70 is 2.8 tot 4 (diafragma van 2.8 op 17mm en loopt op tot F/4 op 70m). Een aardig lichtsterke lens dus, maar lichtsterker op groothoek dan op tele).
De sigma 17-50 is 2.8 over zijn hele bereik en heeft wat dat betreft dus de voorkeur, omdat hij 2x zoveel licht door laat op zijn tele kant van de lens (f/2.8 ipv F/4 is een verdubbeling qua licht).

De andere 2 die je noemt zijn beiden gewoon niet lichtsterk te noemen en zitten zo rond de 5.6 tot zelfs 6.3 aan hun tele kan van de lens. Ga je dus met die lenzen inzoomen, dan verlies je een behoorlijke berg licht. Voor muziekevenementen heb je de lichtsterkte hard nodig en kan je je het vaak niet veroorloven om op 5.6 te schieten.

Mijn advies zou dus de 17-50 2.8 zijn, met als alternatief de tamron 17-50 (eveneens 2.8 over zijn hele bereik)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-01 09:29
Muziekevenementen zouden ook op een buiten podium en overdag kunnen zijn. Dan is een lichtsterke lens minder belangrijk. Maar zelfs dan zou ik voor de Sigma of Tamron 17-50/2.8 gaan. En daarnaast doorsparen voor een goede 70-200/2.8 (Canon, Sigma, Tamron of Tokina hebben een dergelijke lens).

• Lucky0wn
Wolfensteijn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:19:
Muziekevenementen zouden ook op een buiten podium en overdag kunnen zijn. Dan is een lichtsterke lens minder belangrijk. Maar zelfs dan zou ik voor de Sigma of Tamron 17-50/2.8 gaan. En daarnaast doorsparen voor een goede 70-200/2.8 (Canon, Sigma, Tamron of Tokina hebben een dergelijke lens).
Klopt, meestal zijn ze buiten maar buiten het seizoen ook binnen. Daarom zou ik ook graag voor de Canon 70-200mm f/2.8 pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM gaan maar deze ligt ver buiten mijn budget, sparen zal ook moeilijk gaan omdat ik het voor de hobby doe en ik student ben die het sowieso niet breed heeft!

Ik heb even in de pricewatch zitten kijken maar kan geen 70-200mm lenzen van Sigma/Tamron of Tokina vinden. Als ik google kan ik deze wel vinden maar zou graag bij een pricewatchwinkel willen bestellen omdat dit toch wel een hele grote aankoop voor mij is!

Ook zie ik een nadeel aan de Tamron, deze heeft volgens google geen IS, wat voor mij toch wel een must is.
De Tokina blijkt erg zeldzaam en wordt niet meer gemaakt en er zijn volgens mij zover ik heb kunnen vinden, geen Canon versies voor!

[ Voor 12% gewijzigd door Lucky0wn op 20-07-2012 00:44 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 14:35
Als je geen Sigma of Tamron kan vinden, dan zoek je niet goed ;)

pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG APOMacro HSM II (Canon) zonder stabilisatie
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Canon) met stabilisatie
pricewatch: Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Canon) zonder stabilisatie

De Sigma 70-200 OS (stabilisatie) is dus op zich het meest interessante en is letterlijk (minder dan) de helft van de Canon 70-200 f/2.8 IS II.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 20-07-2012 00:43 ]

The devil is in the details.

• Lucky0wn
Hahn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:41:
Als je geen Sigma of Tamron kan vinden, dan zoek je niet goed ;)

pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG APOMacro HSM II (Canon) zonder stabilisatie
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG OS HSM (Canon) met stabilisatie
pricewatch: Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Canon) zonder stabilisatie

De Sigma 70-200 OS (stabilisatie) is dus op zich het meest interessante en is letterlijk (minder dan) de helft van de Canon 70-200 f/2.8 IS II.
Thanks, ik heb Sigma 70-200 ingetypt in de zoeklijst en niets kunnen vinden!
Al liggen al deze lenzen ver buiten mijn budget :( Begin toch te twijfelen om de aankoop uit te stellen en die Sigma 70-200 met stabilisatie te kopen of een Tamron 28-75mm f/2.8

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Lucky0wn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:46:
[...]

Al liggen al deze lenzen ver buiten mijn budget :( Begin toch te twijfelen om de aankoop uit te stellen en die Sigma 70-200 met stabilisatie te kopen of een Tamron 28-75mm f/2.8
Wat dacht je van de 70-200mm f/4 L (non IS). Die is tweedehands voor €350,- te krijgen (je hoeft er tweakers niet voor te verlaten O-) ).

Het is geen f/2.8, maar het is een flinke verbetering in:
-kwaliteit van beeld
-bereik
-lichtsterkte (zeker ten opzichte van de alternatieven in je startpost op hun langste bereik)
-het is L!!!! Dat scheelt in bouwkwaliteit, focussnelheid, patsergehalte etc.

Je was op zoek naar f/2.8-f/3.5. Nou deze f/4 lens is maar één stop verwijderd van f/2.8, dat is het enige nadeel.
Stabilisatie is prima als je stilstaande objecten fotografeert, of als je alle beweging van je eigen hand wilt verwijderen. Op evenementen is alleen het tweede van toepassing, en dat valt op te vangen met een tripod, leunen tegen iets etc. Het alternatief is veel duurder gaan voor IS (en wie weet niet eens zo'n goed glas).

Zelf heb ik de Tamron 17-50 f/2.8 (geen VC, want VC is optisch iets minder). Hij is rete scherp en ik gebruik hem graag. Het enige nadeel is dat hij als een koffiemolen klinkt tijdens scherpstellen, maar hij is er wel snel mee (als mijn body niet besluit te gaan hunten bij het gebruik van een exotisch focuspunt).
Een aanrader als lens, zelf heb ik er tweedehands €210,- voor betaald 5 maanden terug.

[ Voor 28% gewijzigd door Sibylle op 20-07-2012 01:26 ]

Ctrl+k

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lucky0wn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 00:46:
[...]

offtopic:
had je op dat moment niet een filter op merk=canon of zo aan staan? Want als ik in de pw zoekfunctie Sigma 70-200 intyp krijg ik een hele waslijst aan lenzen te zien :)
Begin toch te twijfelen om de aankoop uit te stellen en die Sigma 70-200 met stabilisatie te kopen of een Tamron 28-75mm f/2.8
Wat zoek je nu eigenlijk? Een vervanger voor je 18-55, of een lichtsterke telelens? Of eigenlijk allebei?

Als je krap bij kas zit moet je even goed naar je eisen kijken en naar wat er nu echt belangrijk is voor je. Als je het grootste deel van het jaar buiten bezig bent (lichtsterkte minder belangrijk) en vooral tele-bereik mist, dan is een betaalbare telelens een nuttigere aanschaf dan een lichtsterke groothoekzoom.

Als je je vooral ergert aan de kwaliteit en gemis aan lichtsterkte van de 18-55, en slechts af en toe meer tele-bereik had willen hebben, dan is een lichtsterke vervanger van de 18-55 een betere keuze.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Helemaal eens met Orion84.

Het wensenlijstje sluit niet aan bij het budget, dus je moet heel goed kijken waar je nu precies behoefte aan hebt.

Om de boel nog wat moeilijker te maken nog een extra optie die wellicht interessant is: 100mm f/2
Lichtsterk en tele en ruim binnen het budget.

Geen 300mm, maar als ik zie wat gebruikt is bij evenementen fotos dan komt daar meer 100mm in terug dan 300mm...

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 20-07-2012 09:45 ]

• Lucky0wn
Orion84 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:10:
[...]

offtopic:
had je op dat moment niet een filter op merk=canon of zo aan staan? Want als ik in de pw zoekfunctie Sigma 70-200 intyp krijg ik een hele waslijst aan lenzen te zien :)

[...]

Wat zoek je nu eigenlijk? Een vervanger voor je 18-55, of een lichtsterke telelens? Of eigenlijk allebei?

Als je krap bij kas zit moet je even goed naar je eisen kijken en naar wat er nu echt belangrijk is voor je. Als je het grootste deel van het jaar buiten bezig bent (lichtsterkte minder belangrijk) en vooral tele-bereik mist, dan is een betaalbare telelens een nuttigere aanschaf dan een lichtsterke groothoekzoom.

Als je je vooral ergert aan de kwaliteit en gemis aan lichtsterkte van de 18-55, en slechts af en toe meer tele-bereik had willen hebben, dan is een lichtsterke vervanger van de 18-55 een betere keuze.
Ik erger me vooral aan de lichtsterkte van de kitlens, vaak als ik zit te fotograferen moet ik de sluitertijd zover omhoog gooien dat ik er geen goede foto's uit krijg. qua zoom zou ik graag rond de 60 - 150mm zitten. Als ik met de kitlens ga fotograferen zit ik al gauw op de 55mm te schieten en daarbij mis ik vaak net dat beetje extra zoom. (88mm FF equivalent) Ook bij slecht weer en binnenconcerten heb ik vaak te weinig licht om fatsoenlijke foto's te maken. Dit los ik vaak op de met 50mm F/1.8 maar door gemis aan zoom krijg ik hier niet vaak het gewenste resultaat.
mjtdevries schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:44:
Helemaal eens met Orion84.

Het wensenlijstje sluit niet aan bij het budget, dus je moet heel goed kijken waar je nu precies behoefte aan hebt.

Om de boel nog wat moeilijker te maken nog een extra optie die wellicht interessant is: 100mm f/2
Lichtsterk en tele en ruim binnen het budget.

Geen 300mm, maar als ik zie wat gebruikt is bij evenementen fotos dan komt daar meer 100mm in terug dan 300mm...
Naar deze lens zou ik graag willen kijken alleen ik ben bang dat ik door het gemis van zoom en IS. ( De IS versie ligt alweer gauw redelijk dicht tegen de prijs van de Sigma 70-200mm F/2.8 aan.) Artiesten willen nogal eens bewegen en toen ik de Tamron 28-75mm F/2.8 gebruikte had ik hier zelfs al een klein beetje last van al kan dit misschien ook door gewenning opgelost worden is mij verteld, daar heb ik zelf niet veel verstand van.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je lichtsterkte wilt en bij je kitlens bijna altijd op 55mm schiet omdat ie niet verder gaat, dan zou ik zeggen:
pricewatch: Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC II HSM (Canon)
Dit oudere model is bij een paar zaken nog verkrijgbaar voor een best wel mooie prijs.

Of de nieuwere versie, met OS:
pricewatch: Sigma 50-150mm F/2,8 APO EX DC OS HSM
Die is wel een stukje duurder.

Overigens ga je het bewegen van artiesten natuurlijk niet oplossen met IS. Dat stabiliseert alleen je eigen trillende handen :)

[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 20-07-2012 15:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Sibylle
Lucky0wn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:48:
[...]

Ik erger me vooral aan de lichtsterkte van de kitlens, vaak als ik zit te fotograferen moet ik de sluitertijd zover omhoog gooien dat ik er geen goede foto's uit krijg. qua zoom zou ik graag rond de 60 - 150mm zitten. Als ik met de kitlens ga fotograferen zit ik al gauw op de 55mm te schieten en daarbij mis ik vaak net dat beetje extra zoom. (88mm FF equivalent) Ook bij slecht weer en binnenconcerten heb ik vaak te weinig licht om fatsoenlijke foto's te maken. Dit los ik vaak op de met 50mm F/1.8 maar door gemis aan zoom krijg ik hier niet vaak het gewenste resultaat.

[...]

Naar deze lens zou ik graag willen kijken alleen ik ben bang dat ik door het gemis van zoom en IS. ( De IS versie ligt alweer gauw redelijk dicht tegen de prijs van de Sigma 70-200mm F/2.8 aan.) Artiesten willen nogal eens bewegen en toen ik de Tamron 28-75mm F/2.8 gebruikte had ik hier zelfs al een klein beetje last van al kan dit misschien ook door gewenning opgelost worden is mij verteld, daar heb ik zelf niet veel verstand van.
Je zegt het zelf al: je voorwerp beweegt (mensen, artiesten). Dus dan heb je niks tot weinig aan IS! Je moet je sluitertijd kort houden om je objecten er stil/scherp op te krijgen, dus dan zit je toch op sluitertijden die zo snel zijn dat het IS systeem zijn werk amper doet. Reken op ongeveer 1/#mm. Dus op 100mm is een sluitertijd van 1/100s nog goed te doen zonder IS uit de hand met wat oefenen.
Dat zal ook zeker het minimum zijn dat je wilt bij artiesten, anders staan ze er bewogen op. Dat betekend: geen IS nodig! :D Prachtig, want dat scheelt veel qua prijs.

Dan blijven dus over:
17-50mm f/2.8
100mm f/2
70-200mm f/4

Allemaal een goede keuze met hun eigen voor- en nadelen. Vraag jezelf af wat je wel en niet belangrijk vindt. Een foto die de sfeer goed vastlegt hoeft niet ragscherp te zijn bijvoorbeeld, wat ruis vinden de meeste mensen helemaal niet erg. Wat ze wel vervelend vinden is een bewogen gezicht.

Is het een idee om eens rond te vragen in het topic over evenement fotografie? Zelf zou ik gaan voor: -17-50mm f/2.8 € 210,-
-Goedkope ETTL flitser (yn-565) €140,-

Dan blijf je ruim binnen budget en samen met de 50mm f/1.8 ben je heel erg wenbaar en maak je prachtige foto's :-)

Ctrl+k

• Lucky0wn
Sibylle schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:01:
[...]

Je zegt het zelf al: je voorwerp beweegt (mensen, artiesten). Dus dan heb je niks tot weinig aan IS! Je moet je sluitertijd kort houden om je objecten er stil/scherp op te krijgen, dus dan zit je toch op sluitertijden die zo snel zijn dat het IS systeem zijn werk amper doet. Reken op ongeveer 1/#mm. Dus op 100mm is een sluitertijd van 1/100s nog goed te doen zonder IS uit de hand met wat oefenen.
Dat zal ook zeker het minimum zijn dat je wilt bij artiesten, anders staan ze er bewogen op. Dat betekend: geen IS nodig! :D Prachtig, want dat scheelt veel qua prijs.

Dan blijven dus over:
17-50mm f/2.8
100mm f/2
70-200mm f/4

Allemaal een goede keuze met hun eigen voor- en nadelen. Vraag jezelf af wat je wel en niet belangrijk vindt. Een foto die de sfeer goed vastlegt hoeft niet ragscherp te zijn bijvoorbeeld, wat ruis vinden de meeste mensen helemaal niet erg. Wat ze wel vervelend vinden is een bewogen gezicht.

Is het een idee om eens rond te vragen in het topic over evenement fotografie? Zelf zou ik gaan voor: -17-50mm f/2.8 € 210,-
-Goedkope ETTL flitser (yn-565) €140,-

Dan blijf je ruim binnen budget en samen met de 50mm f/1.8 ben je heel erg wenbaar en maak je prachtige foto's :-)
Ik bedoelde ook, om ze te volgen met je camera dan ;) dan lijkt me IS toch bijzonder handig :+ Ik weet het, ben lastig, het is voor mij een hele grote aankoop waar ik ook jaren mee wil doen!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-01 16:59
Lucky0wn schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:21:
[...]

Ik bedoelde ook, om ze te volgen met je camera dan ;) dan lijkt me IS toch bijzonder handig :+ Ik weet het, ben lastig, het is voor mij een hele grote aankoop waar ik ook jaren mee wil doen!
Bedoel je dat je video wilt maken? Dat stelt weer hele andere eisen aan je lens.

Ik denk dat je vooral even moet kijken welke brandpuntsafstand cq. welk bereik je wilt, want er komen nu zowel standaard zooms, primes en telelenzen voorbij.

Even voor de zekerheid: je hebt al geprobeerd om met een hogere ISO instelling te fotograferen?

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wil je de Sigma of de Tamron :?
Dit is een EF-S lens die een bereik heeft van 15-85 mm. en IMHO de beste keuze als je ook mag flitsen, maar is buiten je budget denk ik of niet ?!
Dit is een hele oude lens en eigenlijk voor Full Frame bedoeld dus die zou ik niet op je crop toestel gaan gebruiken, want je hebt dan totaal geen groothoek :)

Verder : Hoe donker is het en hoe ver sta je van de artiesten af ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Je wilt een lichtsterke lens, snelle focus en meer dan 50mm bereik. Als je video wil gaan doen, heb je niks aan IS, dan wil je gewoon een tripod met fluidhead. Als je concertfotografie wil gaan doen, dan heb je een hoop mogelijkheden afhankelijk van wat je kan en mag op een concert.
1) Sta ver sta je van de artiesten af? Is dat in de fotopit op een groot concert, of in een zaaltje van bijvoorbeeld in een jazz-club? (welk bereik heb je nodig)
2) Mag je een flitser gebruiken? (aka drag-the-shutter, oftwel, lange sluitertijd, IS een een voordeel, bevriezen met flits)
3) Hoe is de verlichting?
4) Hoe groot is het podium? (weer, welk bereik heb je nodig)
5) Hoe bewegelijk ben je? (moet je op een plek blijven of kun je ook op andere plekken gaan staan)
6) Hoe zijn de mogelijkheden om van lens te verwisselen? (primes zijn vaak lichtsterk, maar zul je ook vaker moeten wisselen om tussen close-up en wide te veranderen)

Zelf heb ik met een Nikon D70 gedurende drie jaar in een jazz-club foto's gemaakt. Ik mocht van de meeste artiesten flitsen, dus mijn Sigma 80-400 f/4.5-f5.6 in combinatie met lange sluitertijden, flits en 1600 ISO was voldoende. Mocht ik niet flitsen, dan ging de Tamron 28-75 f/2.8 erop en werd er een spotje extra erbij gezet.

Ik zou in jouw situatie uitkijken naar een Sigma 70-200 f/2.8 HSM zonder OS. Is een leuke veelzijdige lens die je voor rond de 600 euro zou moeten krijgen:
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG APOMacro HSM II (Canon)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Lucky0wn
Ralph Smeets schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:19:
Je wilt een lichtsterke lens, snelle focus en meer dan 50mm bereik. Als je video wil gaan doen, heb je niks aan IS, dan wil je gewoon een tripod met fluidhead. Als je concertfotografie wil gaan doen, dan heb je een hoop mogelijkheden afhankelijk van wat je kan en mag op een concert.
1) Sta ver sta je van de artiesten af? Is dat in de fotopit op een groot concert, of in een zaaltje van bijvoorbeeld in een jazz-club? (welk bereik heb je nodig) rond de 2 tot 6 meter
2) Mag je een flitser gebruiken? (aka drag-the-shutter, oftwel, lange sluitertijd, IS een een voordeel, bevriezen met flits) Nee, meestal is dit een no-go
3) Hoe is de verlichting? Heel verschillend maar meestal toch wel een flinke lichtshow.
4) Hoe groot is het podium? (weer, welk bereik heb je nodig) Dit verschilt heel veel, niet te zeggen.
5) Hoe bewegelijk ben je? (moet je op een plek blijven of kun je ook op andere plekken gaan staan) ik kan beperkt rondbewegen, behalve in het publiek, dan kan ik redelijk vrij rondbewegen.
6) Hoe zijn de mogelijkheden om van lens te verwisselen? (primes zijn vaak lichtsterk, maar zul je ook vaker moeten wisselen om tussen close-up en wide te veranderen) Nauwelijks, meestal eerste 3 nummers fotograferen en dan weer wegwezen.

Zelf heb ik met een Nikon D70 gedurende drie jaar in een jazz-club foto's gemaakt. Ik mocht van de meeste artiesten flitsen, dus mijn Sigma 80-400 f/4.5-f5.6 in combinatie met lange sluitertijden, flits en 1600 ISO was voldoende. Mocht ik niet flitsen, dan ging de Tamron 28-75 f/2.8 erop en werd er een spotje extra erbij gezet.

Ik zou in jouw situatie uitkijken naar een Sigma 70-200 f/2.8 HSM zonder OS. Is een leuke veelzijdige lens die je voor rond de 600 euro zou moeten krijgen:
pricewatch: Sigma 70-200mm f2.8 EX DG APOMacro HSM II (Canon)
Wesco schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:45:
[...]

Bedoel je dat je video wilt maken? Dat stelt weer hele andere eisen aan je lens.

Ik denk dat je vooral even moet kijken welke brandpuntsafstand cq. welk bereik je wilt, want er komen nu zowel standaard zooms, primes en telelenzen voorbij.

Even voor de zekerheid: je hebt al geprobeerd om met een hogere ISO instelling te fotograferen?
Ik heb al verschillende ISO waardes gebruikt en daarmee krijg ik toch niet het WOW effect wat ik wil bereiken. Heb wel een voorbeeld wat ik zelf heb gemaakt met een geleende Tamron 28-75mm, weet niet of ik deze hier neer mag zetten.
Nee ik wil niet gaan filmen, maar voor sommige mooie shots volg ik wel eens de artiest(en) met mijn camera
Fotografie verschilt van onstage tot fotopit tot in het publiek. flitsen is meestal toch een nogo, heb het in ieder geval nog nooit gezien dat het mocht.

Eigenlijk een van mijn eerste concerten waar ik in de fotopit kon fotograferen, ik had toen ook net mijn camera :P Heb 'm even van FB moeten plukken want kan niet bij mn PC nu, zal ik proberen morgen of overmorgen de versie met EXIF te posten ;)
Voorbeeld: http://www.flickr.com/photos/77892063@N03/7609686560/

[ Voor 57% gewijzigd door Lucky0wn op 20-07-2012 16:50 . Reden: plaatje ]

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-01 14:57
Voorbeelden zijn meer dan welkom, ik denk zelf dat je een verkeerd beeld hebt over IS. Het gaat je niet helpen in jouw geval.

Sig

• Lucky0wn
Vandaag even bij de lokale fotozaak geweest kijken en heb van mijn ouders een flink bedrag kunnen lenen, mijn aanschaf is toch een Canon 70-200mm F/2.8!! Kan 'm volgende week verwachten. (online besteld)
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Verwijderd

ik heb jarenlang bands geschoten met alleen tamron 28-75, ging prima. op iso 400 tot 800. ook veel theater en dans met zelfde soort lampies. heb em onlangs verkocht, spijt van :(

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2012 16:00 ]

• Sibylle
Lucky0wn schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 15:07:
Vandaag even bij de lokale fotozaak geweest kijken en heb van mijn ouders een flink bedrag kunnen lenen, mijn aanschaf is toch een Canon 70-200mm F/2.8!! Kan 'm volgende week verwachten. (online besteld)
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Jaloers! :-P Ik lust die lens ook wel

Ctrl+k

Verwijderd

prima lens, wel lang voor kleinezaaltjes. be happy, deze ga je nooit meer weg doen,

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 17:58:
prima lens, wel lang voor kleinezaaltjes. be happy, deze ga je nooit meer weg doen,
jawel hoor :P, dan koop je de gestabiliseerde versie. Heb ik ook gedaan. Van 2.8 naar 2.8 IS (en F/4 lichte variant als ernaast zou ideaal zijn)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Lucky0wn
Nomad schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 18:03:
[...]

jawel hoor :P, dan koop je de gestabiliseerde versie. Heb ik ook gedaan. Van 2.8 naar 2.8 IS (en F/4 lichte variant als ernaast zou ideaal zijn)
Die was me net even te duur :9

Verwijderd

Met een 5Dm3 is IS al weer wat minder noodzaak. Vrouw blij :-)

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:29
Goeie keus, voldoet aan al je eisen en heeft ook fijne autofocus.
Ik vraag me wel af, als je vaak op 55mm fotografeerde en je kitlens niet lichtsterk genoeg vond, waarom gebruikte je de 50mm f1.8 dan niet gewoon? Veel concertfotografen houden het bij primes.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1