Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:44:
Volgens mij weten jullie beide niet wat een schuldenaar is?
Jawel, maar ik schreef schuldenaar terwijl ik schuldeiser bedoelde. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Aghanim schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:35:
Waardoor er minder verkocht wordt, het bedrijf op de fles gaat en de bank niet meer kan betalen waardoor deze staatssteun nodig heeft. Betaald door.... ;)
Mwah... dergelijke kredieten worden zelden tot nooit door de bedrijven zelf gegeven maar vrijwel zonder uitzonderingen door bedrijven als Primeline. En die nemen ook het kredietrisico op zich.
Voor dat soort bedragen is wanbetaling inschatten natuurlijk core business. Dat deze business winstgevend is (uitermate zelfs) zegt al genoeg.... nooit doen dus.
Ook één jaar 'renteloos' uitgesteld betalen: Primeline haalt de marge uit die mensen die net een dag te laat betalen en waar dan meteen 21% rente gaat tikken met terugwerkende kracht.

Primeline is overigens van BNP Paribas, dus zal niet (direct althans) gered gaan worden met Nederlands belastinggeld, hooguit indirect via het ESM. Maar meestal hebben dergelijke toko's nog aardig wat vet op de botten omdat dergelijke financieringen altijd idioot lucratief waren.
De andere grote in NL is Comfort Card, en dat is Santander, een Spaanse bank....

Reden dat geen enkele normale Nederlandse bank er meer in wil is ook niet dat het geen geld oplevert. De Nederlandse banken zijn alleen te bang geworden door de negatieve exposure die dergelijke bedrijven bijna automatisch met zich mee brengt.

Maar on topic: nooit, maar dan ook nooit, meedoen aan zo'n renteloos uitgesteld betalen actie. Daar wordt niemand wijzer van behalve de kredietmaatschappij. Dan kun je inderdaad nog beter bij je bank rood gaan staan.

[ Voor 10% gewijzigd door xahmol op 19-07-2012 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 364447 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:48:
Doordat iedereen een betweter wilt spelen is NIEMAND meer ontopic...

triest dit XD
Mensen die XD gebruiken kunnen ook als triest bestempeld worden, schiet je verder ook weinig mee op.
Je hebt toch je antwoorden en een keuze gemaakt? Lenen voor luxe producten wordt over het algemeen als not done beschouwd hier, heb je kunnen lezen, dus wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364447

Topicstarter
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:59:
[...]

Mensen die XD gebruiken kunnen ook als triest bestempeld worden, schiet je verder ook weinig mee op.
Je hebt toch je antwoorden en een keuze gemaakt? Lenen voor luxe producten wordt over het algemeen als not done beschouwd hier, heb je kunnen lezen, dus wat wil je nog meer?
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
warp schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:49:
[...]

Jawel, maar ik schreef schuldenaar terwijl ik schuldeiser bedoelde. :$
Idem, typo. Aangepast inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 13:24
Wat denk je dat het kost als je straks uit huis wil? 20000 euro sparen is wel het minste wat je nodig hebt als je een huis gaat kopen. Ik lees dat je de Mac puur uit luxe wil, je bent niet wijs als je dat doet. Als je straks vrienden hebt die een eigen huis hebben ben je echt niet blij bij je ouders met je Mac. Dan maar op een Windows bak voor 300 euro, kan je ook alles zo niet meer mee.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ph4ge schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:56:
Wat denk je dat het kost als je straks uit huis wil? 20000 euro sparen is wel het minste wat je nodig hebt als je een huis gaat kopen. Ik lees dat je de Mac puur uit luxe wil, je bent niet wijs als je dat doet. Als je straks vrienden hebt die een eigen huis hebben ben je echt niet blij bij je ouders met je Mac. Dan maar op een Windows bak voor 300 euro, kan je ook alles zo niet meer mee.
Komt goed dat heb ik al uitegvogeld ;). Maak je daar maar niet druk om. Dat zijn mijn zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Gun je om een zestal maanden een kadootje en zet er wat geld voor opzij. Betaal verder je rekeningen en profiteer van het feit dat je thuis zit en "grote" bedragen kunt sparen.

Luxe producten kopen op afbetaling terwijl je nog thuis zit is jezelf al financieel achterstellen, voor dat je zelf al begonnen bent met een kapitaal te bouwen. Ik weet dat het brandt en zo'n gloednieuwe mac is allemaal heel leuk... maar op lange termijn ga je het geheid jezelf beklagen én je gaat hier een engagement aan waarbij allerlei risico's aan verbonden zijn die je op lange termijn serieus het zuur kan opbreken.

Je gaat jezelf érg dankbaar zijn als je een kapitaaltje hebt, dat niet onder druk staat door nare lange termijns afbetalingen, als je eens begint aan je eigen leventje.

Alleen gok ik dat je erg gebrand bent om die mac in huis te halen en dat dit je wat verblindt bij het afwegen van pro en contra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MonoKid schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:07:
Gun je om een zestal maanden een kadootje en zet er wat geld voor opzij. Betaal verder je rekeningen en profiteer van het feit dat je thuis zit en "grote" bedragen kunt sparen.

Luxe producten kopen op afbetaling terwijl je nog thuis zit is jezelf al financieel achterstellen, voor dat je zelf al begonnen bent met een kapitaal te bouwen. Ik weet dat het brandt en zo'n gloednieuwe mac is allemaal heel leuk... maar op lange termijn ga je het geheid jezelf beklagen én je gaat hier een engagement aan waarbij allerlei risico's aan verbonden zijn die je op lange termijn serieus het zuur kan opbreken.

Je gaat jezelf érg dankbaar zijn als je een kapitaaltje hebt, dat niet onder druk staat door nare lange termijns afbetalingen, als je eens begint aan je eigen leventje.

Alleen gok ik dat je erg gebrand bent om die mac in huis te halen en dat dit je wat verblindt bij het afwegen van pro en contra.
Precies wat monokid zegt. Ik ga niet elke maand wat leuks doen maar om de 6 maanden iets kopen kan geen kwaad. En zoals ik al eerder heb vermeld ga ik ervoor sparen ipv op afbetaling kopen(ookal zou ik het renteloos en binnen 4 maanden kunnen afbetalen).
Maar idd ik wil het huis verlaten met aardig wat zakcentjes. Dus dat gaat goedkomen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Als je zo graag een Apple wilt dan kun je beter sparen, zo duur is zo'n iMac niet, als je twee maanden spaart kun je er eentje kopen.

Als je geld gaat lenen loop je onnodig risico, ik heb ondertussen zoveel spaargeld vast staan dat ik van die rente iedere jaar wel een nieuwe iPad bij wijze van spreken kan kopen. Dus je kunt beter sparen en heb je genoeg dan koop je pas.

Overigens is een hypotheek voor mij ook net zo goed een lening, maar die schijnt nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:11:
Overigens is een hypotheek voor mij ook net zo goed een lening, maar die schijnt nodig te zijn.
Twee grote verschillen:
- een huis is geen consumptiegoed maar (afgezien van wat pieken en dalen) een goed met een duurzame waarde. Een PC is eerder waardeloos dan de lening is afgelopen. Een auto idem;
- sparen voor een huis duurt wat te lang terwijl je ondertussen moet huren waarmee je waarschijnlijk minstens zo veel kwijt bent (verhoudingsgewijs tov woonruimte natuurlijk). Dus tenzij je tot je 40e bij je ouders wilt en kunt wonen is sparen voor een huis wat lastig. Al ben ik helemaal voor het méér sparen voor je huis dan nu gebruikelijk is om tot een wat gezondere verhouding lening/onderpandwaarde te komen.

Naar mijn mening is het maar om twee redenen verstanding om te lenen:
- huis, zie hiervoor;
- investering in toekomstige verdiencapaciteit. Lenen voor studie kan dus nadrukkelijk wel een verstandige optie zijn.

Dus idd tenzij TS niet zonder nieuwe iMac kan vanwege werk of het krijgen van werk.....

[ Voor 15% gewijzigd door xahmol op 19-07-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:11:
Als je zo graag een Apple wilt dan kun je beter sparen, zo duur is zo'n iMac niet, als je twee maanden spaart kun je er eentje kopen.

Als je geld gaat lenen loop je onnodig risico, ik heb ondertussen zoveel spaargeld vast staan dat ik van die rente iedere jaar wel een nieuwe iPad bij wijze van spreken kan kopen. Dus je kunt beter sparen en heb je genoeg dan koop je pas.

Ik ben al tot die conclusie gekomen:P. Maar je hebt idd gelijk. Dat wordt eff wachten tot na m'n vakantie! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xahmol schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:20:
[...]

Twee grote verschillen:
- een huis is geen consumptiegoed maar (afgezien van wat pieken en dalen) een goed met een duurzame waarde. Een PC is eerder waardeloos dan de lening is afgelopen. Een auto idem;
Veel mensen komen nu van de koffie terug, de baby boomers hebben zo geld kunnen verdienen, maar nu moeten mensen hun huizen met verlies verkopen.

Mauw eigelijk vind ik dat beetje vreemd, lenen is fout maar zodra het voor een huis is dan is het plots okay 8)7 Ik snap best dat veel mensen dan geen huis zouden kunnen kopen, maar die hypotheek is net zo goed een risico als een gewone lening, alleen de rente is lager.

Maar ik weet niet hoe men in andere landen een huis doet kopen, in Nederland kun je zelfs beter een hypotheek nemen i.v.m. met fiscale voordelen van de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:25:
[...]

Veel mensen komen nu van de koffie terug, de baby boomers hebben zo geld kunnen verdienen, maar nu moeten mensen hun huizen met verlies verkopen.
Klopt, maar dat komt omdat iedereen hutjemutje tot 6,5x jaarsalaris op twee inkomens en op 125% executiewaarde gefinancierd heeft.
Als je op 70% nieuwwaarde financiert, zoals in bijna alle buitenlanden gebruikelijk is, is er niets aan de hand. Je kunt dan 30% prijsval koppen voor je in problemen komt. Restwaarde van onroerend goed zal in normale gevallen nooit 0 zijn (en tegen veel van de niet normale gevallen ben je als het goed is verzekerd).

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 19-07-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:45
Je zit nog in je proeftijd. Het lijkt me heel aannemelijk dat het daarom niet is goedgekeurd. Dat is ook meteen de reden dat je het niet moet doen, want in je proeftijd kun je zonder opgaaf van reden op straat staan.

Sta je daar met je imac op afbetaling zonder inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:13
xahmol schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:20:
[...]

Eens met het hele verhaal behalve dat het een hardnekkig misverstand is dat de belastingbetaler de schulden betaald bij schuldsanering.
Dat is dus nadrukkelijk NIET zo. Schuldsanering dwingt de oorspronkelijke schuldenaar de schuld fors te verlagen. De oorspronkelijke schuldeiser draait dus op voor de kosten.

EDIT: Typo. Bedoelde uiteraard schuldeiser ipv schuldenaar.
Direct niet, maar indirect wel door middel van hogere belasting op rechtbank, instanties etc etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SlaadjeBla schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:57:
Je zit nog in je proeftijd. Het lijkt me heel aannemelijk dat het daarom niet is goedgekeurd. Dat is ook meteen de reden dat je het niet moet doen, want in je proeftijd kun je zonder opgaaf van reden op straat staan.

Sta je daar met je imac op afbetaling zonder inkomsten.
Zoals k al zei heb k al een vast contract(hiervoor al 2x verlengd dus ben verrrree van proeftijd:p)
Maar k snap je punt. Maar ik doe niet zomaar iets zonder na te denken. Ik HAAT risico's mr heb hier wel het gevoel dat het waterdicht zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 08:19
Je hebt geen vakantiegeld gekregen want je bent deze maand pas in dienst gekomen. Maar je hebt al wel een vast contract en je tijdelijke contract hiervoor is al twee keer verlengd geweest.

Right..

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik heb me altijd afgevraagd wat voor mensen vallen voor die 'nu kopen, later afbetalen' slogans......maar nu is het me wel duidelijk.

Lenen voor huis en studie is ok, das het enige wat ik geleerd heb en ook daarvan zelf zoveel mogelijk proberen in te leggen.

Maar goed, ik ben hier waarschijnlijk de moraalridder.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 01:21:
[...]

Zoals k al zei heb k al een vast contract(hiervoor al 2x verlengd dus ben verrrree van proeftijd:p)
Maar k snap je punt. Maar ik doe niet zomaar iets zonder na te denken. Ik HAAT risico's mr heb hier wel het gevoel dat het waterdicht zit!
je haat risico's en toch wil je een laptop op afbetaling kopen :*)
je hebt geen vakantiegeld gekregen dit jaar, maar toch ben je al meer als een jaar in dienst (2x verlengd)

Als je al een jaar werkt, heb je dan nog niks gespaard om eens iets te kopen? of is je inkomen gelijk aan je uitgaven?

NOFI, maar je lijkt me iemand die perse een apple wilt omdat het "cool" staat, en omdat je er dan mee kan patsen naar je kameraden. Als je daarvoor een laptop koopt, have fun zou ik zo zeggen! Weet wel dat je (qua specs, misschien niet qua patserigheid, afgewerktheid) voor hetzelfde geld een betere laptop kan kopen, waar je misschien nog langer mee kan doen.

Kheb heel h et topic doorgelezen, en je stjil van berichten posten zegt wel iets over jou vind ik. Het komt op me over alsof iemand je gezegd heeft: joh die mac moet je kopen, dat is de shit!!!!!1111 en dat je dan direct springt omdat je mee wil zijn.

Anyway, verhalen van lenen voor luxeproducten zijn hierboven al uitvoerig uitgelegd, en ze hebben eigenlijk altijd gelijk. Stel dat je binnen 2 maand je laptop laat vallen, je kat pist op je laptop,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:22:
[...]

je haat risico's en toch wil je een laptop op afbetaling kopen :*)
je hebt geen vakantiegeld gekregen dit jaar, maar toch ben je al meer als een jaar in dienst (2x verlengd)

Als je al een jaar werkt, heb je dan nog niks gespaard om eens iets te kopen? of is je inkomen gelijk aan je uitgaven?

NOFI, maar je lijkt me iemand die perse een apple wilt omdat het "cool" staat, en omdat je er dan mee kan patsen naar je kameraden. Als je daarvoor een laptop koopt, have fun zou ik zo zeggen! Weet wel dat je (qua specs, misschien niet qua patserigheid, afgewerktheid) voor hetzelfde geld een betere laptop kan kopen, waar je misschien nog langer mee kan doen.

Kheb heel h et topic doorgelezen, en je stjil van berichten posten zegt wel iets over jou vind ik. Het komt op me over alsof iemand je gezegd heeft: joh die mac moet je kopen, dat is de shit!!!!!1111 en dat je dan direct springt omdat je mee wil zijn.

Anyway, verhalen van lenen voor luxeproducten zijn hierboven al uitvoerig uitgelegd, en ze hebben eigenlijk altijd gelijk. Stel dat je binnen 2 maand je laptop laat vallen, je kat pist op je laptop,...
Koop je er toch nog een op afbetaling? Als je hem van je spaargeld had gekocht had je dat niet kunnen doen ;)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Bart schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 03:18:
Je hebt geen vakantiegeld gekregen want je bent deze maand pas in dienst gekomen. Maar je hebt al wel een vast contract en je tijdelijke contract hiervoor is al twee keer verlengd geweest.

Right..
Ik snap het ook niet meer (en TS ook niet, denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
DGTL_Magician schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:36:
[...]

Koop je er toch nog een op afbetaling? Als je hem van je spaargeld had gekocht had je dat niet kunnen doen ;)
jij snapt het ;)

en dan kijken we raar als er zoveel mensen problemen hebben met uit het rood te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

merauder schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:59:
Dat ligt er aan. Zodra je keurig betaald wordt krijg je hier geen last mee. Sterker nog, je toont een bepaalde kredietwaardigheid aan.
Waarbij even vergeten wordt dat de partij waar je geld van leent jou aanmeld en afmeld. Je bent dus volledig afhankelijk van die partij. Melden zij je niet keurig af dan levert je dat heel erg veel narigheid op. Zit je wel in een stressvolle periode wat zo ook z'n weerslag op andere dingen zoals werk kan hebben.
BKR registraties zijn een probleem voor de mensen die 3 auto's, 5 computers en een flatscreen op afbetaling hebben gekocht, en nu met betalingsregelingen zitten.
BKR registraties zijn voor iedereen een probleem. De meesten lopen er gelukkig niet tegenaan.

Met lenen van geld moet je verdomde goed oppassen. Lenen is nooit gratis want men zal altijd proberen om er een slaatje uit te slaan ten koste van jou. Je zult vooraf heel erg goed moeten uitpluizen hoe en wat want je zult je tegen allerlei juridische risico's moeten gaan indekken. Tegen de tijd dat je dat voor elkaar hebt ben je ook alweer ruim een maand verder en heb je ineens 2 maandsalarissen. Dan hoeft het lenen al niet meer omdat je dan alweer dusdanig veel gespaard hebt dat je het zo kunt betalen.

Afgezien hiervan is het nog maar de vraag of het op dit moment wel zo verstandig is om een iMac te kopen. Ze zijn alweer een tijdje verouderd en er zijn nu geruchten dat ze ergens in de herfst worden geupdate. Als je echt heel erg graag een iMac wilt zou je er nu eentje kunnen kopen natuurlijk maar dan is het wellicht ook handig om eens te neuzen wat een tweedehands Mac doet. Naast lenen kun je ook domweg leren om je geld slimmer te besteden door bijv. niet meteen het allernieuwste te kopen maar tweedehands en bijv. ook niet direct na het uitkomen maar een paar maanden later bij een actie (je krijgt dan dingen als korting, extraatjes, enz. waardoor je weer geld bespaart). Het beste wat je jezelf kunt aanleren is niet te impulsief te handelen maar even wat meer na te denken en dingen op een rijtje te zetten. Voor in de toekomst kan je dit heel erg veel ellende besparen.

Wat vele pro-leners hier niet lijken te beseffen is de hele nare kant aan het lenen van geld. De addertjes onder het gras worden vaak gemist (voorwaarden niet gelezen, geen duidelijke taal maar stugge juridische taal, etc.) waardoor er steeds meer mensen in de problemen raken. Veel van die mensen komen uiteindelijk bij dingen als de Stadsbank terecht of komen onder bewind te staan. Dan gaat een ander voor jou bepalen wat je wel en niet mag met je geld en heb je dus feitelijk geen enkele zeggenschap meer. Je moet voor jezelf gaan afwegen of je dat allemaal het risico waard is. Bij het lenen van geld gaat men er namelijk wel van een zekere betalingstermijn uit. Als je ergens deze maand begonnen bent zit je nog in je proefperiode (die tot 2 maanden kan duren). In die proefperiode hebben beide partijen (werknemer en werkgever) de mogelijkheid om zonder opgave van reden per direct het contract op te zeggen. Als je werkgever je niet ziet zitten in de proefperiode kun je het schudden. Sta je op straat zonder baan, zonder geld maar wel met een lening die je dient te betalen. En dan? Waar moet het geld dan vandaan komen? Wat als die proefperiode goed doorlopen wordt, er een half jaar later een reorganisatie plaatsvindt en je het veld moet ruimen? Zelfde situatie. Wat dacht je van arbeidsongeschiktheid? Hoe zorg je dat rekeningen dan worden afbetaald? M.a.w. leningen lopen over langere termijn waardoor je ook zelf over langere termijn moet gaan nadenken. Dit zijn een paar voorbeelden van dingen die je vooraf in kaart moet brengen. Dat zijn er nogal wat vandaar dat het je ook aardig wat tijd gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
iemand stelt een vraag over een imac financieren en krijgt gelijk de worst case scenario's over zich heen ..

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:45
Lenen kost altijd meer geld dan het product in één keer betalen. Bij de Media Markt heb je inderdaad de mogelijkheid om binnen 12 maanden rentevrij een lening af te sluiten, maar dat kost alsnog €45 aan administratiekosten. Dus je bent sowieso €45 duurder uit dan wanneer je het in één keer zou betalen.

En het is en blijft een lening en dat staat nooit goed, mocht je ooit een hypotheek willen ofzo, dan kan dat best eens roet in het eten gooien. En mocht je het niet binnen de 12 maanden terug hebben betaald, dan krijg je rente over het uitstaande bedrag en dat loopt hárd op.

Dus: gewoon sparen als je het binnen een paar maanden bij elkaar kan sparen. Een iMac is geen wasmachine die je per se nodig hebt :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
PZOOO schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:25:
iemand stelt een vraag over een imac financieren en krijgt gelijk de worst case scenario's over zich heen ..
Op zich begrijpelijk, omdat ik en ik vermoed velen met mij, denken dat het hier niet bij blijft en TS zich e.e.a. rooskleuriger voorstelt (en misschien wel voordoet?) dan het daadwerkelijk is.
Als TS echt dat geld binnenkrijgt wat hij zegt dat hij krijgt, en echt alleen de uitgaven doet die hij zegt dat hij doet (kleding, cadeaus, uitgaan, vakantie etc???), en hij heeft geen spaargeld, dan heeft hij ergens anders een probleem.
Een iMac dan willen kopen is van de zotte en zal waarschijnlijk de opmaat zijn naar meer (en nog ergere) onverantwoorde beslissingen.
Deels gebaseerd op inhoudelijke opmerkingen van de TS, maar ook deels gebaseerd op de schrijfstijl.

@TS:
spaar 2 maanden, wacht tot de nieuwe iMacs uit zijn en als je dan geld genoeg hebt om een nieuwe laptop ineens te betalen, kan je je gang gaan met het kopen van het oude danwel het nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12
Geld lenen om een iMac te kopen is al een worst case scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Vind je het gek?
-Hij zit hoogstwaarschijnlijk in zijn proeftijd, dus in een onzekere situatie.
-Hij heeft geen spaargeld, ondanks dat hij al een tijd werkt en weinig kosten heeft.
-Hij heeft geen vangnet om op terug te vallen, want zijn ouders konden het niet voorschieten
-De kredietverstrekker wijst hem nota bene af.

Alle signalen staan op rood. Het worst-case scenario is in dit geval een heel likely scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-05 18:08
espnl.. español... trol?

Serieus, als je zo enorm weinig spaargeld hebt EN een negatieve BKR registratie (dus in het verleden problemen gehad met schulden/betalingen) EN net pas een baan EN ouders die jij helpt ipv dat ze jou helpen, kan ik me niks dommers voorstellen dan een aankoop doen op afbetaling (of uberhaupt wat dan ook doen met je geld, waarbij je niet minimaal 1000,- spaargeld over laat voor onvoorziene omstandigheden).

Ga sparen en leef vandaag in plaats van morgen. En kijk anders naar die ondertussen ruim 1 miljoen Nederlanders die hetzelfde dachten een voorschot te nemen op morgen en nu met de crisis dik in de problemen zitten.

Bovendien:
Sparen - levert rente op (dus effectief kost het product je minder)
Lenen - betaal rente (dus effectief kost het product je meer, nog afgezien van de administratiekosten)
Voordat je er erg in hebt zit er 10% tussen sparen en dan kopen, of kopen en dan afbetalen.

[ Voor 38% gewijzigd door Xanaroth op 20-07-2012 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dualnibble
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-09-2024
Op zich is het ook wel een mooie oefening om je af te vragen of je 'iets wat je wilt kopen' ook echt nodig bent. Natuurlijk lijken al die producten in de winkel hardstikke mooi, maar besef dat dit ook precies het doel van de producent / winkel is. Ze willen hun producten verkopen. Uiteindelijk kun je jezelf waarschijnlijk ook behelpen met iets wat je al in je bezit hebt. (Of wat veel goedkoper is). Met een oud afgeschreven bedrijfs DELL-etje, kun je prima het internet bezoeken. (wat toch wel een beetje het meest essentiele is wat men tegenwoordig op de computer doet) Net zoals je met een ouwe nokia 3210 ook nog prima kan bellen.

Wat ik zelf doe is dingen die ik 'heel graag wil hebben' opschrijf op een lijstje. Dat lijstje blijft tenminste 6 maanden liggen. Na die 6 maanden vind ik dingen terug op dat lijstje, waar ik tijdens die 6 maanden geen moment aan heb gedacht. 9 van de 10 dingen op die lijst worden zowiezo niet aangeschaft omdat ik er geen behoefte meer aan heb. Veel van die 'wensen' zijn een opwelling, en het kan soms goed zijn om er even afstand van te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Myrdreon schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:28:
espnl.. español... trol?

Serieus, als je zo enorm weinig spaargeld hebt EN een negatieve BKR registratie (dus in het verleden problemen gehad met schulden/betalingen) EN net pas een baan EN ouders die jij helpt ipv dat ze jou helpen, kan ik me niks dommers voorstellen dan een aankoop doen op afbetaling (of uberhaupt wat dan ook doen met je geld, waarbij je niet minimaal 1000,- spaargeld over laat voor onvoorziene omstandigheden).

Ga sparen en leef vandaag in plaats van morgen. En kijk anders naar die ondertussen ruim 1 miljoen Nederlanders die hetzelfde dachten een voorschot te nemen op morgen en nu met de crisis dik in de problemen zitten.

Bovendien:
Lenen - betaal rente (dus effectief kost het product je meer, nog afgezien van de administratiekosten)
Voordat je er erg in hebt zit er 10% tussen sparen en dan kopen, of kopen en dan afbetalen.
en de rest.

Als jullie echt hadden opgelet wat ik had gezegd waren al deze comments niet nodig.

1 Ik heb wel een vast contract(dus hoef me niet druk te maken om proeftijd etc) werk er al een tijdje alleen nu echt fulltime(voorheen parrtime ivm school).
2 Ik heb nergens schulden of schulden gehad. Het was afgewezen omdat ik waarschijnlijk nog als student stond ingeschreven. En die maken weinig tot geen kans.
3 Ik woon idd nog thuis en heb dus weinig kosten. De feit dat ik mijn ouders help is gewoon een bedankje en waardering voor wat hun voor mij doen(kleren wassen koken etc). Bedoel wie zou dat niet doen als je fulltime werkt en thuis woont? Zou het meer onbeschoft vinden als je dat niet zou doen in mijn situatie.

En om grappen te maken over mijn nickname slaat helemaal nergens op..?
espnl komt van espinal(wat mijn achternaam is). Laat weer zien wat het niveau is.

Had alleen meer de gedachten dat ik (sinds ik kort echt fulltime werk) nu even kan genieten met een imac voordat ik keihard ga sparen. Maar die gedachte is ook alweer veranderd.

Voor de komende comments die gaan komen: Ik ga het NIET financieren..

dus rustig maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
geenstijl schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:48:
[...]
Op zich begrijpelijk, omdat ik en ik vermoed velen met mij, denken dat het hier niet bij blijft en TS zich e.e.a. rooskleuriger voorstelt (en misschien wel voordoet?) dan het daadwerkelijk is.
Als TS echt dat geld binnenkrijgt wat hij zegt dat hij krijgt, en echt alleen de uitgaven doet die hij zegt dat hij doet (kleding, cadeaus, uitgaan, vakantie etc???), en hij heeft geen spaargeld, dan heeft hij ergens anders een probleem.
Een iMac dan willen kopen is van de zotte en zal waarschijnlijk de opmaat zijn naar meer (en nog ergere) onverantwoorde beslissingen.
Deels gebaseerd op inhoudelijke opmerkingen van de TS, maar ook deels gebaseerd op de schrijfstijl.

@TS:
spaar 2 maanden, wacht tot de nieuwe iMacs uit zijn en als je dan geld genoeg hebt om een nieuwe laptop ineens te betalen, kan je je gang gaan met het kopen van het oude danwel het nieuwe model.
Ik kan wel zeggen dat ik niet lieg maar of je me gelooft is een andere zaak.
Natuurlijk heb ik weinig spaargeld. Ik werk daar sinds kort echt fulltime. En voorheen werkte ik parttime en betaalde ik zelf mijn studie. Dus toen kon ik sowieso weinig sparen.

En zoals ik al eerder vermeld heb, ben ik al tot de conclusie gekomen dat financieren niet een optie is. Gewoon wachten dus.

Bedankt dat je moeite neemt om mij raad te geven(ook al hoefde je me niet af te kraken op mijn schrijfstijl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:48
De schrijfstijl heeft mij ook al 3x naar zijn profiel doen gaan om te kijken of ik het echt goed gezien had :p

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
je zegt enerzijds dat je je spaargeld gebruikt hebt om je studie te betalen, en nu zeg je dat je part time hebt gewerkt om je studie te betalen.

Ofwel is het een hele dure studie (wat natuurlijk ook kan, die informatie is er niet) en had je beide nodig. Ofwel heb je een beetje een gat in je hand, en dan is lenen niet echt handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tarkin schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:44:
je zegt enerzijds dat je je spaargeld gebruikt hebt om je studie te betalen, en nu zeg je dat je part time hebt gewerkt om je studie te betalen.

Ofwel is het een hele dure studie (wat natuurlijk ook kan, die informatie is er niet) en had je beide nodig. Ofwel heb je een beetje een gat in je hand, en dan is lenen niet echt handig
Wat ik verdiende zette ik opzij om mijn studie te betalen(hbo + boeken en laptop etc)
En ik ben het met je eens. Wil mezelf uiteraard niet in problemen brengen. Dus ga ik het ook niet doen.

Maar een gat in mijn hand heb ik zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-05 10:44
Myrdreon schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:28:
Bovendien:
Al is sparen op dit moment niet zo interessant met de lage rentes en loopt je geld achteruit door inflatie (als die hoger is dan je spaargeld). Een beetje sparen is geen slecht plan, maar teveel geld oppotten is ook goede oplossing.

Overigens ben ik geen voorstander van lenen op een hypotheek na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Omdat in de praktijk blijkt dat dit broodnodig is. Het is niet voor niets dat men tegenwoordig overal bij moet vermelden dat geld lenen geld kost. We hebben de afgelopen jaren gezien wat voor vuilakkerij die financiële sector uithaalt en dat de toezichthouders zoals DNB en AFM dan schitteren in afwezigheid en dus niet doen waarvoor ze zijn aangesteld. Worst case scenario's of niet maar zoiets heet nadenken en jezelf tegen shit indekken want een ander doet het niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
ppl schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:54:
[...]
We hebben de afgelopen jaren gezien wat voor vuilakkerij die financiële sector uithaalt en dat de toezichthouders zoals DNB en AFM dan schitteren in afwezigheid en dus niet doen waarvoor ze zijn aangesteld.
<Begin rant>
Goed, we daar gaan we weer..... de bankiers hebben het weer gedaan.

Voor de goede orde: geen normale Nederlandse bank zit nog in 'kopen op krediet' sinds DSB failliet is. Normale NL banken willen daar allang hun vingers niet aan branden.
'Kopen op krediet' is in NL volledig in handen van buitenlandse banken (met name dus Santander en BNP Paribas) en wordt heftig gepromoot door detailhandel om omzet op te krikken. Dat kun je moeilijk DNB/AFM verwijten.

Bovendien vind ik het stuitend hoe gemakkelijk men even de eigen verantwoordelijkheid opzij schuift.
Iedereen die met dollartekens in de ogen voor een tiende procent meer rente naar Ice Save ging, een achtergestelde deposito bij DSB nam of per sé de WinstVertichDubbelaar wilde was natuurlijk ineens zielig toen er opeens ook risico's aan bleken te zitten..... en dan is het opeens de schuld van AFM/DNB.
Je wilt niet weten door hoeveel mensen ik zo rond het jaar 2000 voor compleet idioot ben verklaard omdat ik toen al niet geloofde in de waanzin van lenen voor het kopen van aandelen, laat staan om dit te doen middels een complex financieel product. Was een dief van mijn portomonee werd verteld want aandelen konden immers alleen maar omhoog.
Banken die die producten toen niet aanboden hadden domweg geen business meer. Iedereen moest en zou opeens verzekeringen op aandelen. En verzekeraars of banken die adviseerden dat dat wellicht toch niet zo handig was voor het profiel van de klant waren betweters.

Het is gotdorie ook nooit goed, want als je dan besluit om stukken conservatiever te zijn krijg je dezelfde Radar, Kassa en hypocriete politici weer over je heen die nu steen en been klagen dat het zo zielig is dat die mensen niet meer kunnen lenen......

Toppunt vind ik nog wel die achtergestelde deposito's bij DSB: mensen krijgen eerst een stuk hogere rente omdat ze meer risico willen lopen, maar als DSB omvalt zijn ze opeens zielig en krijgen toch nog hun inleg terug inclusief nog niet uitbetaalde te hoge rente....
Hier hadden ze tenminste het verschil tussen de hogere rente en een normale deposito rente moeten aftrekken. Dit is gewoon oneerlijk.... wel de lusten van het risico, niet de lasten.

Kortom: Natuurlijk, banken moeten meer naar het belang van de klant kijken en dat belang is niet altijd (of eigenlijk altijd niet) wat de klant zegt dat zijn belang is. Overigens is daarin al veel veranderd inmiddels. Maar klanten van financiële diensten mogen wat mij betreft ook wel veel meer op de eigen verantwoordelijkheid worden gewezen.
<einde rant>

[ Voor 11% gewijzigd door xahmol op 20-07-2012 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 364447 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 14:18:
Ik woon nog thuis.
Heb maandelijkse vaste inkomen van 1400 netto.
Enige wat ik betaal is:
- 350 (mams helpen in huis)
- 50 (telefoon kosten)
- 120 ( zorg verz)
- 120 (ov kosten)

dus met geld omgaan kan ik zeker.
Dan hou je dus 760 euro per maand over.

En ben je een complete idioot als je gaat lenen voor een iMac. Kwestie van even een half jaartje wachten - rekening houdende met vakanties en wat kleinere uitgaven - en je kunt hem zo ophalen bij de winkel.

Stel dat je vakantie 1000 euro kost (wel bizar, maar goed) en de iMac 1650 euro (basis 27"). Stel dat je van die 760 euro gemiddeld 500 euro overhoudt. Dan spaar je de eerste 2 maanden voor de vakantie, en de volgende 4 maanden voor de iMac. Klaar is kees.

[ Voor 31% gewijzigd door Lethalis op 20-07-2012 15:54 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lethalis schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:50:
[...]

Dan hou je dus 760 euro per maand over.

En ben je een complete idioot als je gaat lenen voor een iMac. Kwestie van even een half jaartje wachten - rekening houdende met vakanties en wat kleinere uitgaven - en je kunt hem zo ophalen bij de winkel.
lol rustig aan he:P ik heb al 213131 x vermeld dat ik NIET ik herhaal NIET ga lenen. Niet slaan ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:54:
[...]

lol rustig aan he:P ik heb al 213131 x vermeld dat ik NIET ik herhaal NIET ga lenen. Niet slaan ;(
Je wil dat apparaat gewoon te graag :P

Geduld hebben en sparen. Dat kun je beter nu alvast oefenen, voordat je straks 1 van die tig miljoen schapen in Nederland bent met torenhoge schulden.

En koop dat apparaat alsjeblieft bij een service gerichte winkel als Correct.

Mediamarkt heeft doorgaans een slechte reputatie wat betreft garantie afhandeling. Bij Correct kon ik een defecte iMac gewoon langs brengen en was hij binnen 4 weken weer gefixed.

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 20-07-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lethalis schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:56:
[...]

Je wil dat apparaat gewoon te graag :P

Geduld hebben en sparen. Dat kun je beter nu alvast oefenen, voordat je straks 1 van die tig miljoen schapen in Nederland bent met torenhoge schulden.
hahah ja t is ook gewoon een mooi ding :P .
Maar gelijk heb je! Gewoon genieten op vakantie. Rustig sparen en dan komt het wel. Ik wil ook niet spijt hebben dat ik niet heb gewacht als ze opeens met een nieuwe iMac komen.

Meer reden om te wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:50:
[...]

Stel dat je vakantie 1000 euro kost (wel bizar, maar goed)
Euh ik weet niet hoe jij op vakantie gaat, maar ik doe weinig geks en ben de gemiddelde vakantie toch een stuk meer kwijt. Maar ikw eiger dan ook op zo'n hoempapa bestemming in een all-inclusive te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sander schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:59:
[...]

Euh ik weet niet hoe jij op vakantie gaat, maar ik doe weinig geks en ben de gemiddelde vakantie toch een stuk meer kwijt. Maar ikw eiger dan ook op zo'n hoempapa bestemming in een all-inclusive te gaan zitten.
Tickets heb ik al betaald en neem 1000 euro zakgeld mee ongv. (ik ga btw ongv 10 dagen).
Moet goed komen. Ik kan niet wachten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:58:
[...]

hahah ja t is ook gewoon een mooi ding :P .
Maar gelijk heb je! Gewoon genieten op vakantie. Rustig sparen en dan komt het wel. Ik wil ook niet spijt hebben dat ik niet heb gewacht als ze opeens met een nieuwe iMac komen.

Meer reden om te wachten!
Deze herfst komen er inderdaad nieuwe iMacs. Deze zullen Mountain Lion er op hebben staan, Ivy Bridge aan boord hebben en misschien nog wel meer leuke dingen zoals USB 3.

En ik herhaal: koop dat apparaat alsjeblieft bij een service gerichte winkel als Correct.

Mediamarkt heeft doorgaans een slechte reputatie wat betreft garantie afhandeling. Bij Correct kon ik een defecte iMac gewoon langs brengen en was hij binnen 4 weken weer gefixed.

Dat is overigens wel een nadeel van een iMac. Bij een PC kan ik het altijd zelf even fixen. Even voeding vervangen, of moederbord, of harddisk, en we zijn weer operationeel. iMac ben je gewoon weken kwijt en dan is het wel handig als je een backup machine hebt om op terug te vallen.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 20-07-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Sander schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:59:
[...]

Ik vind het simpelweg niet belangrijk.

Vanaf morgen doe ik een lang weekend Brugge bijvoorbeeld. Dan zijn we voor 300 euro per persoon klaar en dan was dat voor mij mijn zomervakantie. Daarna zit ik nog anderhalve week thuis een beetje te prutsen en dat was het :P

Ik heb in mijn leven maar 2 hele dure vakanties gehad van 1000 euro per persoon. Het ene was een wintersportvakantie in Zwitserland, het andere een week Parijs met elke dag uit eten etc.

De rest gewoon ergens voor een week in een huisje zitten en van de natuur genieten (Zwarte Woud, Eiffel, Ardennen, Zuid Frankrijk, etc) of een paar dagen een stad bezoeken. Meestal zijn we dan 300 tot 500 euro per persoon kwijt.

Ik vind het zonde van het geld eigenlijk als het meer dan 500 euro per persoon kost en gebruik mijn vakantiegeld doorgaans voor andere dingen (zoals vorig jaar een macbook pro ;) ).

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 20-07-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lethalis schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:01:
[...]

Deze herfst komen er inderdaad nieuwe iMacs. Deze zullen Mountain Lion er op hebben staan, Ivy Bridge aan boord hebben en misschien nog wel meer leuke dingen zoals USB 3.

En ik herhaal: koop dat apparaat alsjeblieft bij een service gerichte winkel als Correct.

Klinkt goed!
Zo iets hoorde ik al eerder over de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

Dat is overigens wel een nadeel van een iMac. Bij een PC kan ik het altijd zelf even fixen. Even voeding vervangen, of moederbord, of harddisk, en we zijn weer operationeel. iMac ben je gewoon weken kwijt en dan is het wel handig als je een backup machine hebt om op terug te vallen.
Dat is wel zo. Mijn vorige pc toonde steeds meer kuren. Eerst voeding daarna mn videokaart toen weer mijn hdd. En nu mijn moederboard. Ik vertik het gewoon om onderdelen te blijven kopen. Maar aan de andere kant heeft het mij wel 6 jaar plezier geleverd.

Maar de kans dat ik onderdelen moet vervangen bij een iMac zijn een stuk minder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:23:
[...]

Dat is wel zo. Mijn vorige pc toonde steeds meer kuren. Eerst voeding daarna mn videokaart toen weer mijn hdd. En nu mijn moederboard. Ik vertik het gewoon om onderdelen te blijven kopen. Maar aan de andere kant heeft het mij wel 6 jaar plezier geleverd.

Maar de kans dat ik onderdelen moet vervangen bij een iMac zijn een stuk minder toch?
offtopic:
Dat lijkt me niet, als je gewoon A-merken in je pc hebt zitten is de kans dat er iets defect gaat net zo groot/klein als bij een iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:23:
[...]
Je kunt het simpelweg niet zelf. Het enige waar je makkelijk bij kan, is het geheugen. Voor de rest zul je met zuignappen het scherm er af moeten trekken en daar heb je wat lef en zelfvertrouwen voor nodig :P

En tsja, de kans dat het stukgaat.. het blijft een product dat gewoon Made In China is. Als jij een PC bouwt van degelijke onderdelen, dan is die net zo stabiel als een iMac. Goedkoop is duurkoop.

Het meeste gezeik heb ik altijd met PC's gehad waar goedkope onderdelen in zaten. MSI, AMD, etc. Sinds ik PC's bouw met Intel processoren en Gigabyte mobo's ben ik eigenlijk weinig problemen meer tegengekomen. Belangrijk punt daarbij is wel altijd airflow en de temperatuur van de onderdelen tijdens belasting. Ik bouw ze nu meestal ook zo dat ze lekker koel blijven.

Apple computers gaan ook gewoon weleens stuk en worden vaak verdomd heet als je ze zwaar belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lethalis schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:32:
[...]

Je kunt het simpelweg niet zelf. Het enige waar je makkelijk bij kan, is het geheugen. Voor de rest zul je met zuignappen het scherm er af moeten trekken en daar heb je wat lef en zelfvertrouwen voor nodig :P

En tsja, de kans dat het stukgaat.. het blijft een product dat gewoon Made In China is. Als jij een PC bouwt van degelijke onderdelen, dan is die net zo stabiel als een iMac. Goedkoop is duurkoop.

Het meeste gezeik heb ik altijd met PC's gehad waar goedkope onderdelen in zaten. MSI, AMD, etc. Sinds ik PC's bouw met Intel processoren en Gigabyte mobo's ben ik eigenlijk weinig problemen meer tegengekomen. Belangrijk punt daarbij is wel altijd airflow en de temperatuur van de onderdelen tijdens belasting. Ik bouw ze nu meestal ook zo dat ze lekker koel blijven.

Apple computers gaan ook gewoon weleens stuk en worden vaak verdomd heet als je ze zwaar belast.
Klopt helemaal. Met een pc kan ik wel prutsen maar met een mac... hell no!:P
Ik kan me herrineren dat ik mijn pc'tje heb gebouwd met mijn zielige jumbo loon. Maar het was het waard!
Denk wel dat ik datzelfde gevoel ga krijgen met mijn toekomstige iMac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
ppl schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:23:
[...]
BKR registraties zijn voor iedereen een probleem. De meesten lopen er gelukkig niet tegenaan.
Dat de administratie een puinhoop kan zijn, dat is inderdaad een risico welke kleeft aan een eventuele lening. Het zelfde geld eigenlijk voor een nuts-bedrijf welke je onbedoeld als wanbetaler aanmaakt. Zolang mensen ergens aan werken is er een risico dat er fouten gemaakt worden.

Heb je een lening, dan staat deze enkel geregistreerd te wezen. Ga je buitensporig lenen, of zelfs niet betalen, dan heb je een probleem waardoor je geen of een lagere lening krijgt wanneer je een volgende lening, zoals bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten.
Met lenen van geld moet je verdomde goed oppassen. Lenen is nooit gratis want men zal altijd proberen om er een slaatje uit te slaan ten koste van jou. Je zult vooraf heel erg goed moeten uitpluizen hoe en wat want je zult je tegen allerlei juridische risico's moeten gaan indekken. Tegen de tijd dat je dat voor elkaar hebt ben je ook alweer ruim een maand verder en heb je ineens 2 maandsalarissen. Dan hoeft het lenen al niet meer omdat je dan alweer dusdanig veel gespaard hebt dat je het zo kunt betalen.
Helemaal mee eens. Bezinnen voor je wel/niet een lening aangaat is ALTIJD een verstandig idee. Lenen voor een luxegoed zoals een iMac is nooit een goed idee, maar als je zonder iMac zonder inkomsten zat, dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12

vhal

ಠ_ಠ

Rond die leeftijd had ik al een flinke buffer gespaard...maargoed, de enige lening is voor mij te verdedigen valt is een hypotheek.

Ik zou er niet aan beginnen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41
Heb je de iMac nodig om geld mee te verdienen, of is het alleen voor ontspanning/privegebruik?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Er is niks mis met AMD componenten. Dat een Apple niet betrouwbaarder is qua hardware dan een PC die bestaat uit A-merk componenten klopt als een bus, er zit dan immers hetzelfde in. Echter AMD is ook gewoon een A-merk.
[...]

Euhm...

Jij vindt het een pré dat ze 4 weken nodig hadden om je weer een werkend product te geven? Mijn conclusie was geweest dat je bij een service gerichte winkel wilt kopen, waarbij Correct dat blijkbaar niet is. Als je zolang er op moet wachten kan je beter gewoon de goedkoopste winkel uitzoeken, veel slechter dan dat kan het toch niet worden.

(En ik neem aan dat je bij Apples net als bij de meeste andere merken gewoon rechtstreek contact met ze kan opnemen voor garantie zolang je nog binnen fabrieksgarantie zit, in die tijd heb je dus de winkel helemaal niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
xahmol schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:20:
Eens met het hele verhaal behalve dat het een hardnekkig misverstand is dat de belastingbetaler de schulden betaald bij schuldsanering.
Dat is dus nadrukkelijk NIET zo. Schuldsanering dwingt de oorspronkelijke schuldenaar de schuld fors te verlagen. De oorspronkelijke schuldeiser draait dus op voor de kosten.

EDIT: Typo. Bedoelde uiteraard schuldeiser ipv schuldenaar.
Dus de andere klanten van de schuldeiser betalen mee ;)
Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:54:
...En zoals ik al eerder vermeld heb, ben ik al tot de conclusie gekomen dat financieren niet een optie is. Gewoon wachten dus....
Sparen is uiteraard ook financieren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Roenie op 20-07-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

xahmol schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:26:
[...]

<Begin rant>
Goed, we daar gaan we weer..... de bankiers hebben het weer gedaan.

Voor de goede orde: geen normale Nederlandse bank zit nog in 'kopen op krediet' sinds DSB failliet is. Normale NL banken willen daar allang hun vingers niet aan branden.
'Kopen op krediet' is in NL volledig in handen van buitenlandse banken (met name dus Santander en BNP Paribas) en wordt heftig gepromoot door detailhandel om omzet op te krikken. Dat kun je moeilijk DNB/AFM verwijten.
Lees nou eerst eens dit stukje terug voor je dom verder loopt te ranten. Er staat letterlijk een schuldbekentenis dat dit wel is gebeurd maar dat men dat nu niet meer doet. Niets nieuws onder de zon want dat zijn we al lang te weten gekomen door al die onderzoeken in binnen- en buitenland. Het is een zekerheid dat de financiële sector het heeft gedaan en het is een zekerheid dat het toezicht van de toezichthouders wereldwijd tekort is geschoten. Bij ons kwam dat o.a. doordat er onduidelijkheid was wie nou mocht doen tussen de DNB en AFM. Daarnaast heeft nota bene de DNB zelf toegegeven dat ze fouten hebben gemaakt en veel te laat zijn geweest met alles. En de DNB is niet de enige in de financiële sector die het boetekleed heeft aangetrokken. Kijken we echter naar het heden dan zien we weer gesjoemel. Eerst was het alleen Barclays maar inmiddels is duidelijk dat er veel meer partijen bij betrokken waren.

Voor de goede orde: het staat als een paal boven water dat de financiële sector het heeft gedaan, daarvoor is het bewijs te overweldigend en zijn er erg veel schuldbekentenissen.
Bovendien vind ik het stuitend hoe gemakkelijk men even de eigen verantwoordelijkheid opzij schuift.
Dat is te gemakkelijk gezegd. De financiële markt is een hele lastige markt, zeker voor de gemiddelde consument. Wat iedereen deed was advies inwinnen en daarbij keken de adviseurs veel te veel naar hun eigen portemonnee. Mensen zijn voorgelogen, er is verkeerd advies gegeven, etc. Inmiddels zien we dat de financiële sector het boetekleed hiervoor aantrekt en mensen tot een bepaald niveau schadeloos stelt. Kortom, men heeft volop misbruik gemaakt van de onwetendheid van de consument en dat is zeer kwalijk en in zekere gevallen zelfs een strafbaar feit (en dan hebben we het niet over een overtredinkje maar over een misdrijf).

Je hebt natuurlijk een punt dat je je eigen verantwoordelijkheid moet nemen en dat hebben velen ook wel gedaan door bij diverse partijen advies in te winnen. Als zij echter onjuist advies krijgen en voorgelogen worden is het absoluut niet terecht om de consument hiervoor aansprakelijk te stellen. Sterker nog, wettelijk gezien hebben zij keurig netjes aan hun plicht om informatie in te winnen voldaan. De andere partij heeft zich niet aan de wet gehouden. Zij hebben niet voldaan aan hun informatieplicht omdat ze valse informatie hebben gegeven.
Het is gotdorie ook nooit goed, want als je dan besluit om stukken conservatiever te zijn krijg je dezelfde Radar, Kassa en hypocriete politici weer over je heen die nu steen en been klagen dat het zo zielig is dat die mensen niet meer kunnen lenen......
Dat komt om de manier waarop het is gegaan. Het is nu totaal de andere kant opgeslagen. Voorheen was er geen balans en daarna ook niet. Waar je voorheen zonder problemen geld kon lenen is het nu al bijna niet mogelijk om 1 euro te lenen. Ze zijn veel te bang dat morgen dan de wereld ophoudt met bestaan. Men klaagt omdat de financiële sector nog altijd geen balans hier in heeft gevonden.
Toppunt vind ik nog wel die achtergestelde deposito's bij DSB: mensen krijgen eerst een stuk hogere rente omdat ze meer risico willen lopen, maar als DSB omvalt zijn ze opeens zielig en krijgen toch nog hun inleg terug inclusief nog niet uitbetaalde te hoge rente....
Nogmaals, dat komt omdat die mensen door DSB zijn voorgelogen. Een groot aantal heeft het na geplozen en het zat helemaal snor. Tja en nu komt de aap uit de mouw en roept iedereen dat het nooit snor heeft gezeten.
Kortom: Natuurlijk, banken moeten meer naar het belang van de klant kijken en dat belang is niet altijd (of eigenlijk altijd niet) wat de klant zegt dat zijn belang is. Overigens is daarin al veel veranderd inmiddels. Maar klanten van financiële diensten mogen wat mij betreft ook wel veel meer op de eigen verantwoordelijkheid worden gewezen.
En juist dat laatste is massaal door de financiële sector aan de laars gelapt en door de toezichthouders genegeerd want iedereen zag gouden bergen. Als consument kun je niet veel meer doen advies inwinnen maar als dat advies keer op keer onjuist is dan is dat niet de schuld van de consument. Die houding moet de financiële sector echt eens afleren. They screwed up, gewoon toegeven, oplossen, doorgaan en zorgen dat het niet meer gebeurd. Dat gejammer heel de tijd, dat is pas sneu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
ppl schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 20:45:
[...]

Voor de goede orde: het staat als een paal boven water dat de financiële sector het heeft gedaan, daarvoor is het bewijs te overweldigend en zijn er erg veel schuldbekentenissen.!
Laatste wat ik er over zeg omdat ik het topic niet meer wil kapen als ik al gedaan heb:
Ik beweer ook nergens dat de financiele sector geen blaam treft. En inderdaad hebben ze het negatieve imago nu voor een groot deel aan zich zelf te wijten (al zijn het ook hier weer een paar erg rotte appels die met name het beeld bepalen).
Probleem is echter dat veel mensen erg veel boter op hun hoofd hebben in die kritiek, politici en overheden voorop.
En wat het erger maakt is dat er dan kortzichtig maatregelen genomen worden die voor een deel erg goed zijn maar ook negatieve gevolgen op de korte termijn hebben (Basel III, Gedragscode Hypotheek Financieringen) en deels volstrekt averechts werken (met name de bankentaks: die raakt niet de bankbestuurders. Ook niet de aandeelhouders, want die kregen vanwege Basel III voorlopig toch al geen dividend meer vanwege noodzaak kapitaalversterking, Enige die het raakt zijn de klanten omdat minder winst betekend dat banken minder snel voldoende kapitaal hebben onder Basel III en dus nog minder kunnen uitlenen omdat tegenover leningen kapitaal moet staan).
Overigens komen die strenge leningnormen van de AFM, niet van de banken. Daarom is het zo stupide dat politici klagen over te weinig uitlenende banken. Het is nml een overheidsorgaan die die normen op straffe van boetes en publieke schandaal deze normen afdwingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Stefandepefan schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 14:52:
[...]
Al is sparen op dit moment niet zo interessant met de lage rentes en loopt je geld achteruit door inflatie
Inflatie? TS mag deflatie verwachten. Hij spaart niet voor producten die waarschijnlijk duurder gaan worden, maar voor een iMac. Die worden goedkoper in de aanloop naar nieuwe modellen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Diegenen die vinden dat het hier vol zit met moraalridders en vinden dat je een luxeproduct zonder problemen op afbetaling moet kunnen kopen hebben volgens mij de valstrik die een krediet is nog nooit van dichtbij bekeken. Als je iets op krediet koopt en het loopt 1x mis word het leven direct een stuk moeilijker. Kredietverstrekkers zijn onvergeeflijk op dat gebied.

Toen ik mijn eerste eigen PC heb gekocht heb ik dat niet met mijn eerste loon gedaan, ik heb eerst een half jaar lang geld opzij gezet gehad en heb daarna mijn droomcomputer gekocht.

Maar wat je ook wilt aankopen in het leven, probeer kredieten zoveel mogelijk te mijden. Bouw een goede spaarrekening op om tegenslagen op te vangen ipv dat je direct naar een krediet moet grijpen. Zelf kan mijn zichtrekening niet onder 0 gaan, het krediet op mijn visa kaart word elke maand volledig ingelost ipv afbetaald over een periode en wanneer het moeilijk gaat trek ik men broeksriem aan. Ik spaar voor mijn eerste auto en het enige langlopende krediet dat ik heb betreft mijn woning (zelfs goedkoper dan een gelijkaardige woning huren).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Ik ben zelf van mening dat iedereen zijn droom moet kunnen waarmaken, en als TS met een lening zijn ultieme droom realiseert dan moet hij dat vooral doen.

Toen ik studeerde had ik een huisgenoot die absoluut een auto wilde hebben. Hij is zijn hele familie rondgegaan om het geld (7.500 gulden of zo, fors bedrag) bijeen te sprokkelen. In anderhalf jaar was alles terugbetaald, maar hij was nog veel langer bezig met toezeggingen als familie ophalen van Schiphol, grootouders naar ziekenhuizen brengen enz.enz. Ik heb veel respect voor hem - omdat hij bereid was om dit alles te doorstaan.

Dus... hier een lijst van goedkoop lenen, werk van boven naar beneden.

1. Lenen bij familie en vrienden. Ik praat over suikerooms, grootouders, goede vrienden enz. Je zal wel moeten uitleggen waarom je dit absoluut nu nodig hebt - maar dat moet geen probleem zijn. Lastig is wel dat ze waarschijnlijk gaan vragen waarom je op vakantie gaat, als je die annuleert hoef je veel minder te lenen... toch? Je zal dit moeten uitleggen.

Heb je geen rijke familie en vrienden, of zijn ze gierig:
2. Voorschot bij werkgever. Ook hier moet je de situatie uitleggen. Ze zullen vreemd opkijken maar het geven van voorschotten aan werknemers komt vaker voor - al is het ongebruikelijk voor iemand die zo kort in dienst is.

Ziet je werkgever dit niet zitten:
3. Lenen bij een bank. Daar waar de voorgaande mogelijkheden vaak zonder rente kunnen, kost dit wel rente. Vraag daarom eerst aan de dealer of je korting kan krijgen als geen gebruik maakt van die afbetalingsregeling, en direct betaalt. In principe is een behoorlijke korting (denk aan 10%) mogelijk. In sommige gevallen is er sprake van een gecombineerde actie en kan je geen korting krijgen, dan moet je naar andere verkopers op zoek.
Vervolgens ga je naar de bank waar je salaris wordt gestort en vraag je om een persoonlijke lening. Hier betaal je minder rente over dan bij roodstaan. Je kan andere banken proberen maar die zien niet jouw salaris binnenkomen en zullen dus uitgaan van BKR, je weet hoe dat gaat aflopen.

Let wel: mocht je de situatie niet kunnen uitleggen dan is er iets mis met jouw grote wens - kennelijk wil je toch niet zo graag. En als je de situatie niet *wilt* uitleggen aan familie, vrienden, werkgever enz. dan is er nog veel meer mis. Denk aan mijn huisgenoot, hij deed dat wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Free rider op 22-07-2012 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Blokker_1999 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 18:15:
Diegenen die vinden dat het hier vol zit met moraalridders en vinden dat je een luxeproduct zonder problemen op afbetaling moet kunnen kopen hebben volgens mij de valstrik die een krediet is nog nooit van dichtbij bekeken. Als je iets op krediet koopt en het loopt 1x mis word het leven direct een stuk moeilijker. Kredietverstrekkers zijn onvergeeflijk op dat gebied.
Ik was 1 van die "moraalridders", maar hoe wordt het leven op dat moment moeilijker? Van welke valstrikken maken zij gebruik? Ik ken de slechte naam van de verstrekkers en de problemen waarin mensen kunnen komen bij deze kredieten, maar wat zijn concreet de gevaren? Volgens mij is dat hier nog niet aan de orde gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
SlaadjeBla schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:23:
[...]

Ik was 1 van die "moraalridders", maar hoe wordt het leven op dat moment moeilijker? Van welke valstrikken maken zij gebruik? Ik ken de slechte naam van de verstrekkers en de problemen waarin mensen kunnen komen bij deze kredieten, maar wat zijn concreet de gevaren? Volgens mij is dat hier nog niet aan de orde gekomen.
'Gratis' financiering met administratiekosten van 50 euro
Afbetaling ook maar met een dag missen na dat 'renteloze' jaar: meteen met terugwerkende kracht vanaf het begin 21% rente verschuldigd. En ze sturen je uiteraard geen reminder.
Geen enkele flexibiliteit bij betalingsproblemen, meteen incasso bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Is natuurlijk ook logisch, er moet iets van een business model zijn, voor niets gaat de zon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-05 13:54
Free rider schreef op zondag 22 juli 2012 @ 03:39:
1. Lenen bij familie en vrienden. Ik praat over suikerooms, grootouders, goede vrienden enz.
Geld lenen van bekenden is een mijnenveld, dat gaat zo vaak mis. Is een iMac je een goede relatie met een vriend of familielid waard? Die iMac gaat misschien 5 jaar mee...
Free rider schreef op zondag 22 juli 2012 @ 03:39:
Heb je geen rijke familie en vrienden, of zijn ze gierig verstandig
Gefixt, dat de enige reden dat mensen geen geld uitlenen gierigheid is past natuurlijk in het fijne consumptie-idee dat je gelukkig wordt van dingen kopen en dat voorzichtigheid en sparen voor losers is. Het is echter natuurlijk nog steeds wel klinklare onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
timag schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:46:
[...]

Geld lenen van bekenden is een mijnenveld, dat gaat zo vaak mis. Is een iMac je een goede relatie met een vriend of familielid waard? Die iMac gaat misschien 5 jaar mee...
Waarom is lenen van bekenden een mijnenveld :? Misschien voor mensen die zich niet aan afspraken kunnen houden, maar als jij afspreekt €1000 te lenen en je betaalt elke maand €200 terug en je doet dat ook netjes, dan zie ik niet wat er mis kan gaan.

Zelf sparen is altijd beter natuurlijk, maar als je gewoon goede afspraken maakt en leent van mensen die je echt willen helpen (bijvoorbeeld je ouders), dan moet dat prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
juist dat is het probleem.

het zorgt voor zoveel perikelen. Gaat het al eens mis, dan moet je aan je neefje zeggen van ja, je moet deze maand nog zoveel betalen hoor!!! Of als mensen zeggen, ja deze maand gaat het even niet, het zal voor later zijn. Dan sta je daar dan.

Geld heeft al heel wat families kapotgemaakt, en al helemaal geld lenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Hahn schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:51:
[...]
Waarom is lenen van bekenden een mijnenveld :? Misschien voor mensen die zich niet aan afspraken kunnen houden, maar als jij afspreekt €1000 te lenen en je betaalt elke maand €200 terug en je doet dat ook netjes, dan zie ik niet wat er mis kan gaan.

Zelf sparen is altijd beter natuurlijk, maar als je gewoon goede afspraken maakt en leent van mensen die je echt willen helpen (bijvoorbeeld je ouders), dan moet dat prima kunnen.
Dus al die mensen in de schuldhulpverlening hadden maar van bekenden moeten lenen, want dan hadden ze hun aflossingstermijnen wel kunnen betalen?

Bijna alle mensen die geld lenen denken dat het aflossen geen problemen gaat geven. Als die problemen er dan wel komen dan kan je beter een zakelijk geschil met een bank of financieringsmaatschappij hebben dan een familieruzie.

Ik heb om me heen al zoveel voorbeelden gezien dat dit faliekant verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 19:48
Hahn schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:51:
[...]
Het gaat mis als je na enkele maanden ineens niet in staat bent om 200 euro terug te betalen. Je moet dus niet alleen afspreken hoe er geleend en terugbetaald wordt, maar je moet dan ook afspraken maken over de consequenties van het niet meer afbetalen - bijvoorbeeld de iMac of zo innemen en verkopen. Als je dat soort dingen niet afspreekt, dan kan een familierelatie best wat onder druk komen te staan.

Edit: huh,in twee minuten tijd drie gelijke reacties...

[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 23-07-2012 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
timag schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:09:
[...]

Dus al die mensen in de schuldhulpverlening hadden maar van bekenden moeten lenen, want dan hadden ze hun aflossingstermijnen wel kunnen betalen?

Bijna alle mensen die geld lenen denken dat het aflossen geen problemen gaat geven. Als die problemen er dan wel komen dan kan je beter een zakelijk geschil met een bank of financieringsmaatschappij hebben dan een familieruzie.

Al die mensen in de schuldhulpverlening hebben misschien geen bekenden om van te lenen of hebben zoveel schuld dat het niet van bekenden te lenen valt. Maar we hebben het nu over een bedrag van hooguit €2000, als je dat niet binnen een jaar terug kunt betalen, dan moet je er sowieso niet aan beginnen, want dan ga je inderdaad problemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
als je thuis woont en vast werkt, waarom kan je dan niet beter 2 maand wachten en het dan ineens kopen ipv te moeten lenen?

Blijkbaar moeten we alles nu direct hebben en de betalingstermijnen nemen we daar dan maar voor lief bij. Dat snap ik echt niet.

En de meeste mensen (ik zeg de meeste, niet allen) in schuldhulp kunnen gewoon niet met geld omgaan. Dus door te lenen van een bank ipv familie, hebben ze in the end nog steeds familie. Anders was die relatie ook al lang en breed opgeblazen. Geld doet gekke dingen met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het nadeel als je van familie leent is dat je vaak geen bewijs hebt dat er geleend is, ik zie het in mijn eigen familie ook, dat begint met kleine bedragen die je niet terug krijg en uiteindelijk grotere bedragen en natuurlijk is er geen schuld bekentenis getekend.

Dus ik doe principieel geen geld uit lenen aan familie, ik leen het wel aan de bank dan krijg ik er nog een beetje rente voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Anoniem: 318025 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:51:
Het nadeel als je van familie leent is dat je vaak geen bewijs hebt dat er geleend is, ik zie het in mijn eigen familie ook, dat begint met kleine bedragen die je niet terug krijg en uiteindelijk grotere bedragen en natuurlijk is er geen schuld bekentenis getekend.
Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen door het wel zwart op wit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
het gaat inderdaad, ook zwart op wit. Maar je hebt maar 2 resultaten, ofwel betaalt hij alles terug, ofwel niet en dan heb je een familieruzie. Mij is het dat zeker niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:25
Mij is gewoon altijd geleerd:
Als je geen geld hebt, kan je het niet kopen.
Simple as that.
Als je 200 kan afbetalen kan je zelf ook 200 sparen.
Besef je ook nog eens beter wat je er allemaal voor moet doen ipv simpel lenen..

Je gaat je product ook meer waarderen als je weet wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
timag schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat als iedereen van familie en vrienden zou lenen, dat er dan veel minder schuldhulpverlening nodig is. Leners moeten dan veel beter hun situatie gaan toelichten aan mensen die hun al goed kennen. Ik denk dat leners dan beter gaan overdenken hoe zij gaan terugbetalen en vaker zullen besluiten om *niet* te lenen. Immers, zij zetten hun relatie met familie en vrienden op het spel.

Hoe anders is dat met financieringsmaatschappijen en banken. Zij verdienen hun geld met uitlenen, ze adverteren zelfs. Ze proberen hun klanten te overtuigen om geen twijfels te hebben over het lenen zelf.

Stel je wil 2000 Euro voor ... maakt eigenlijk niet uit. Zou je het van je ouders lenen? Dan heb je wat uit te leggen. Of je creditcard, waar je een bestedingslimiet van 3000 hebt? Dat kost een paar tientjes rente maar je hoeft niets meer uit te leggen. Het is daarom dat ik mijn buurman respecteer die juist van familie geld ging lenen, en niet voor de makkelijke oplossing ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GeeMoney schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:19:
Mij is gewoon altijd geleerd:
Als je geen geld hebt, kan je het niet kopen.
Simple as that.
Als je 200 kan afbetalen kan je zelf ook 200 sparen.
Besef je ook nog eens beter wat je er allemaal voor moet doen ipv simpel lenen..

Je gaat je product ook meer waarderen als je weet wat het waard is.
Mij ook, maar kijk wat onze overheden doen, die geven meer geld uit dan ze daadwerkelijk hebben. Alle landen hebben schulden maar volgens mij is China het enige land dat juist rijk is en geen schulden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Anoniem: 318025 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:28:
[...]
volgens mij is China het enige land dat juist rijk is en geen schulden heeft.
Grapjas...

Financial Times artikel

Wikipedialinkje

[ Voor 11% gewijzigd door timag op 23-07-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Mij ook, maar kijk wat onze overheden doen, die geven meer geld uit dan ze daadwerkelijk hebben. Alle landen hebben schulden maar volgens mij is China het enige land dat juist rijk is en geen schulden heeft.
En wat is je punt hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat we het slechte voorbeeld krijgen uit Den Haag ( Wereld ) en vooral van bepaalde politieke partijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 23-07-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
[...]

Zwaar off topic hier, maar iedere euro, dollar, yen, frank, kroon, yuan etc. ontstaat als gevolg van het aangaan van een schuld door iets of iemand. Alle (fiat) geld ziet het levenslicht in de vorm van krediet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-05 16:37
Hahn schreef op maandag 23 juli 2012 @ 13:52:
[...]
Dat is natuurlijk makkelijk op te lossen door het wel zwart op wit te zetten.
In mijn familie weet ik ondertussen wie kredietwaardig is, en wie niet. Ik ken mijn familie al dusdanig lang dat ik weet hoe ze financieel ervoor staan, en hoe ze met geld om gaan. Mijn vader is van het type die wel eens zijn portemonnee vergeet. Meestal schiet ik het dan zonder aarzelen voor en krijg ik binnen een dag / 2 dagen mijn geld terug. Het zelfde gaat op wanneer iemand bijvoorbeeld op zaterdagmiddag een grote aanschaf wil doen, en je met een weeklimiet van de pinautomaat zit.

Een aantal binnen mijn familie zijn daarentegen een dusdanige financiele ramp dat ik ze juist geen geld geef, maar krijgen ze wanneer het nodig is een zak met boodschappen. Dit omdat ik mijn ervaring is dat mensen die verkeerde prioriteiten stellen, vaak ook het laatste beetje geld over de balk gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 20:53
Precies. De mentaliteit is niet goed. Door alleen al te denken aan het financieren van zoiets als een Apple product (zwaar overpriced maar dat terzijde) geef je niet blijk van gezond financieel verstand.

Lenen is een voorschot nemen op de toekomst. TS heeft net een contract en vliegt er ook als eerste uit bij de economische tegenwind die steeds harder gaat waaien.

Dan zit je dan werkeloos te zijn, 200 euro per maand te betalen voor een stukje wit plastic. :X

Maar goed, je leeft nu, dus direct maar op vakantie (vroeger (1950) was vakantie voor velen ondenkbaar) én witte Apple rommel kopen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
of het nu apple is of iets anders, het blijft allemaal hetzelfde hoor. Lenen voor hardware is gewoon nooit een goede zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Anoniem: 364447 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:10:
[...]
Precies wat monokid zegt. Ik ga niet elke maand wat leuks doen maar om de 6 maanden iets kopen kan geen kwaad. En zoals ik al eerder heb vermeld ga ik ervoor sparen ipv op afbetaling kopen(ookal zou ik het renteloos en binnen 4 maanden kunnen afbetalen).
Maar idd ik wil het huis verlaten met aardig wat zakcentjes. Dus dat gaat goedkomen;)
Not to rain on your parade, maar je plukt hier behoorlijk mijn post uit de context. Jezelf af en toe iets gunnen is best mogelijk - als je er ook het kapitaal voor hebt.

Heb je dat niet, hoor je te sparen. Het is heel erg simpel gesteld en kort door de bocht genomen, maar de financiële crisis is er mede aan te danken dat er partijen geld uitgeven dat ze (nog) niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 13:24
Tarkin schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:11:
of het nu apple is of iets anders, het blijft allemaal hetzelfde hoor. Lenen voor hardware is gewoon nooit een goede zaak
Vind ik niet helemaal waar. Als hij het echt nodig heeft voor zn bedrijf of zn studie dan kan het een verstandige investering zijn. Er zijn maar weinig gevallen die per se een Apple nodig hebben en echt niet met een goedkope oude Windows kunnen doen, maar ze zijn er wel. Maar ook in die gevallen zou ik dan nog eerder kijken naar een goedkope versie of een tweede hands als je ervoor moet gaan lenen. Het is gewoon niet verstandig, pas als je een mooi huis en een goede auto hebt plus de nodige reserves en een grote zekerheid op een vast inkomen heb je iets te zoeken bij dit soort luxe producten. Anders ben je aan het vragen om problemen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
MonoKid schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:27:
[...]
, maar de financiële crisis is er mede aan te danken dat er partijen geld uitgeven dat ze (nog) niet hebben.
Dat is de basis van het systeem, helaas. Geld = schuld en schuld = geld
Zonder schuld geen geld en zonder geld geen schuld.
Helaas begrijpt maar 0.01% van de bevolking dit principe.
Let wel dat ik geen waardeoordeel wil uiten, ik geef alleen aan wat de implicaties zijn van het monetaire systeem waarvoor we samen hebben gekozen, bewust of onbewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Henk007 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:47:
[...]

Dat is de basis van het systeem, helaas. Geld = schuld en schuld = geld
Zonder schuld geen geld en zonder geld geen schuld.
Helaas begrijpt maar 0.01% van de bevolking dit principe.
Let wel dat ik geen waardeoordeel wil uiten, ik geef alleen aan wat de implicaties zijn van het monetaire systeem waarvoor we samen hebben gekozen, bewust of onbewust.
Op zich heb je een punt, alleen ligt het er wel aan hoe de verhouding is. Leent een bank tien maal uit wat zij in kas heeft of bijvoorbeeld vijf maal. Dat maakt nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Er is geen excuus om te lenen voor luxe artikelen imo.
Als het nu "nodig" was, is het een ander verhaal. Maar ook ik ben van mening: als je geen geld hebt kun je het niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:41:
[...]
Het is gewoon niet verstandig, pas als je een mooi huis en een goede auto hebt plus de nodige reserves en een grote zekerheid op een vast inkomen heb je iets te zoeken bij dit soort luxe producten. Anders ben je aan het vragen om problemen.
Volgens die redenatie kunnen veel mensen nooit iets moois kopen.

Ik heb geen mooi huis en een kleine auto, maar wel een werkplek van ongeveer 3000 euro. Simpelweg omdat ik daar veel plezier aan heb.

Het enige bij mij is: ik had het geld over (naar mijn mening). Er stond destijds iets van 17k op mijn spaarrekening en toen heb ik mij getrakteerd op iets leuks. Ik hield immers nog 14k over.

Dat moet soms gewoon kunnen :P Als je er maar niet voor gaat lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Laatst online: 19-05 13:25
Weet je zeker dat je geen laptop van de zaak krijgt? Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
ph4ge schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:41:
[...]
Het is gewoon niet verstandig, pas als je een mooi huis en een goede auto hebt plus de nodige reserves en een grote zekerheid op een vast inkomen heb je iets te zoeken bij dit soort luxe producten. Anders ben je aan het vragen om problemen.
Dat hangt dan weer van je prioriteiten af, jezelf in de schulden steken om hardware te kopen alleen omdat je het mooi vindt is niet verstanding, maar wat je met geld dat je over hebt doet moet je zelf weten. Als je spaargeld genoeg hebt en verder weinig kosten zal een iMac je de kop niet kosten. Daar hoef je echt niet mee te wachten tot je een nieuwbouwhuis, 1,4 kind en nieuwe Renault Scenic voor de deur hebt.

Een goede auto vind ik persoonlijk geldverspilling. Ik heb een oud barrel (wel veilig en betrouwbaar) omdat ik dat financieel verstandig vind. Voor mij hebben wonen, prettig kunnen leven en financieel wat ruimte hebben hogere prioriteit dan een <vul maar een goede auto in>. Begrijp me niet verkeerd, ik kan best genieten van een mooie auto, maar er andere dingen voor laten zou ik nooit doen.

Ik heb ook een periode gehad waarin ik een mooi huis geldverspilling vond. Ik was toch altijd voor mijn werk op reis dus veel lol had ik er toch niet van, waarom zou ik er dan veel geld aan uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JeMoederr schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:09:
Weet je zeker dat je geen laptop van de zaak krijgt? Groet.
Dan krijg je meestal geen MBP van > 1200 euro, maar 1 of andere Dell die amper de helft kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Laatst online: 19-05 13:25
Lethalis schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:50:
[...]

Dan krijg je meestal geen MBP van > 1200 euro, maar 1 of andere Dell die amper de helft kost.
Nou, zelf heb ik een chique high-end laptop gekregen. Bovendien geven ze veel korting mocht ik een nieuwe apparatuur aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:07

Exirion

Gadgetfetisjist

MonoKid schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:27:
Not to rain on your parade, maar je plukt hier behoorlijk mijn post uit de context. Jezelf af en toe iets gunnen is best mogelijk - als je er ook het kapitaal voor hebt.
Er zijn inderdaad te veel mensen die zichzelf in grote problemen hebben gebracht omdat ze vinden dat ze iets verdienen zonder dat ze er geld voor hebben. Nog erger zijn de addicts die net als mensen met een eetverslaving zichzelf voortdurend belonen door dingen te kopen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:50
Lenen doe ik alleen in uiterste nood, ik heb dat ook maar 1 keer in mijn leven gedaan. Ik had een nieuwe baan welke 140km rijden was elke dag, ik reed in een auto onzuinige benzine auto uit 1996 met maar 1 airbag en een collega wilde carpoolen.

Voor de veiligheid heb ik toen een zuinige diesel genomen, helaas had ik toen maar 1000 euro spaargeld dus ik heb toen ook heel wat moeten lenen. Ik heb de lening in 1,5 jaar terug betaald (de lening van 7500 euro kostte in totaal 8500 euro), gelukkig heb ik wel behoorlijk wat geld bespaart door het carpoolen en omdat ik ben overgestapt naar een nieuwere dieselauto, in totaal was dat wel meer dan 1000 euro.

Alleen kan ik me niet voorstellen hoe een iMac zorgt dat je minder gewond kan raken of niet zo snel dood gaat met een ongeluk of hoe dat je er geld mee kunt besparen. Voor luxe goederen zou ik dus nooit een lening afsluiten.

Ook ik heb hier een Alienware laptop en Alienware desktop, maar daar heb ik eerst voor gespaard voordat ik die hier had staan. Ik ken dat gevoel wel als je bij je ouders woont en je hebt een lekker inkomen, maar dat houd ook in dat je heel wat sneller kunt sparen. Je kunt dus best 2 maanden wachten en dan heb je het al bij elkaar gespaard. Het sparen levert veel meer voordelen, je krijgt geen BKR notering dus als je ook aan het kijken bent voor op jezelf te gaan wonen of voor een auto waarbij het misschien wel nodig is om te lenen dan krijg je dan tenminste wel iets voor elkaar.

Ik weet niet of dit allemaal al is vermeld aangezien er al veel adviezen zijn gegeven :P.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
furby-killer schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 18:20:
Euhm...

Jij vindt het een pré dat ze 4 weken nodig hadden om je weer een werkend product te geven? Mijn conclusie was geweest dat je bij een service gerichte winkel wilt kopen, waarbij Correct dat blijkbaar niet is. Als je zolang er op moet wachten kan je beter gewoon de goedkoopste winkel uitzoeken, veel slechter dan dat kan het toch niet worden.

(En ik neem aan dat je bij Apples net als bij de meeste andere merken gewoon rechtstreek contact met ze kan opnemen voor garantie zolang je nog binnen fabrieksgarantie zit, in die tijd heb je dus de winkel helemaal niet nodig).
Bij winkels als iFactors rekenen ze eerst onderzoekskosten. Bezopen, maar echt waar. Om die reden kun je beter naar Correct.

Dat ze 4 weken nodig hadden, komt omdat ze de iMac stuurden naar de leverancier. Deze repareerde de Mac kostenloos, en stuurde hem weer terug naar Correct, zodat ik hem daar kon ophalen.

Dat laatste van jou is een aanname die gebaseerd is op het feit dat er dan een officiële Apple store in Nederland hoort te zijn. Die was er vorig jaar nog niet. Pas dit jaar is Apple officieel vertegenwoordigd in Amsterdam en kun je daar inderdaad direct terecht.

En anders moest je hem zelf naar Apple sturen met de post..

Garantieafhandeling bij Apple is sowieso geen sterk punt en je loopt altijd het risico een tijd zonder dat apparaat te zitten als hij stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
JeMoederr schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:27:
[...]

Nou, zelf heb ik een chique high-end laptop gekregen. Bovendien geven ze veel korting mocht ik een nieuwe apparatuur aanschaffen.
Dat zal best, maar is niet gangbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:07:
[...]
Dat laatste van jou is een aanname die gebaseerd is op het feit dat er dan een officiële Apple store in Nederland hoort te zijn. Die was er vorig jaar nog niet. Pas dit jaar is Apple officieel vertegenwoordigd in Amsterdam en kun je daar inderdaad direct terecht.

En anders moest je hem zelf naar Apple sturen met de post..

Garantieafhandeling bij Apple is sowieso geen sterk punt en je loopt altijd het risico een tijd zonder dat apparaat te zitten als hij stuk is.
Heb geen ervaring met apple nee, maar Acer heeft ook geen officiele acer store in Nederland, die konden wel gewoon mijn laptop repareren zonder dat dat via een winkel moest gaan. Zoals je zelf ook zei met je apple, die doen toch niks anders dan naar de fabrikant doorsturen (bij de winkel moet je trouwens wel zijn als je buiten fabrieksgarantie valt maar binnen wettelijke garantie).

Ik weet dat er een hoop slechte verhalen over Acer zijn, en oké het was mooier als hij niet 2x gerepareerd moest worden, maar dat ging wel netjes dat ik kon bepalen wanneer UPS hem kwam ophalen, en die bracht hem ook weer terug na een week (uiteraard op kosten van Acer).

Wel idioot dat een andere winkel onderzoekskosten in rekening brengt, mag dat uberhaupt? (Als er daadwerkelijk wat mis mee is). Je hebt toch garantie voor een reden. Maar ik blijf 4 weken erg lang vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 27-07-2012 21:29 ]

Pagina: 1 2 Laatste