Vragen in verband met volgende project C64

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-03 08:28
Beste,

Ik wil me al op voorhand verontschuldigen als ik dt topic op een verkeerde plaats heb geplaatst en/of het in strijd is met de forumregels.

Ik had dus het plan aangevat om vintage computers(C64,IBM I,enz.) te gaan upgrade maar de buitenkant in originele staat laten. Zo wou ik beginnen met een Commodore 64. Alles ging goed hardware lijst gemaakt.
  • ASRock H67M-ITXMini-ITX Socket Intel 1155 Chipset Intel H67
  • Intel Core i5-3570K 4x 3400 MHz Quad Core Socket Intel 1155
  • Kingston HyperX Grey Werkgeheugen 8 GB DDR3-RAM 1600 MHz
  • OCZ SSD-harde schijf SYN-25SAT3-64G 64 GB 2.5 " SATA-III Synapse
  • Akasa AK-CCE-7106HP
  • Eventueel als de voeding het toelaat nog een fan van 44 mm in behuizing
  • picoPSU-???-XT 12V Plug-in DC-DC ATX PSU with Mini-Fit JR
Tja, nu het probleem had gedacht een picoPSu te nemen maar het juiste wattage blijft het probleem.

Alvast bedankt voor de hulp,

Kris

PS: Als jullie opmerkingen hebben over de hardware zeg het maar dan kan ik het nog aanpassen voor de bestelling.

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 16:10
Lijkt me een leuk systeem

Snel zat voor meerdere doel einden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 11-07 13:24
Als je één SSD neemt zit je met 120W wel veilig denk ik. Overigens is een wat betrouwbaardere SSD wel aan te raden, Samsung 830 of Crucial m4 zijn de beste keuzes daarin. Wat wil je trouwens met een 3570K als je toch niet kunt overklokken icm een H67 bord? Je kunt dan ook voor de i5 3450 gaan.
Verder raad ik je aan om voor een H77 bord te gaan, voor ITX heb je daarbij deze keuzes. H77 borden werken altijd icm Ivy Bridge processors, voor H67 is er dan vaak een BIOS update nodig. Bij H77 zit je dan veiliger :)

Ben trouwens benieuwd hoe je dit in een Commodore 64 gaat maken! Maak maar een CiP aan, we zijn benieuwd!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Je kan natuurlijk ook het ding kant en klaar al kopen...
http://www.engadget.com/2...m-powered-pc-in-a-replic/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
MartijnLoarne schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:14:
Als je één SSD neemt zit je met 120W wel veilig denk ik. ... Bij H77 zit je dan veiliger :)

Ben trouwens benieuwd hoe je dit in een Commodore 64 gaat maken! Maak maar een CiP aan, we zijn benieuwd!
TX, voor de info mare als in er nog een kleine hdd erbij zou doen kom ik dan toe met een voeding v.an 150W? Ben op dit moment alleen het nog aan het uitdenken. Moet alles nog bestellen en opzoek naar en deftige commodore case.
Dan is de fun er toch vanaf

[ Voor 5% gewijzigd door Kridri op 19-07-2012 10:40 ]

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Kridri schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:28:
[...]

TX, voor de info mare als in er nog een kleine hdd erbij zou doen kom ik dan toe met een voeding v.an 150W? Ben op dit moment alleen het nog aan het uitdenken. Moet alles nog bestellen en opzoek naar en deftige commodore case.
Gaaf idee...maarre...waarom moet die extra harde schijf er in?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Nee dat moet niet maar teveel opslag kan geen kwaad!! Of ik kan die ruimte eventueel nog voor iets anders gebruiken. GPU???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Kridri schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:09:
Nee dat moet niet maar teveel opslag kan geen kwaad!! Of ik kan die ruimte eventueel nog voor iets anders gebruiken. GPU???
Gezien de beperkte ruimte in een C64 zou ik de extra disk extern doen...
Weet niet of je een GPU gaat redden met je voeding..dan zou je sowieso een fanless moet nemen...die zijn een brok zuiniger...

[ Voor 17% gewijzigd door Mike2k op 19-07-2012 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Zal als ik en deftige c64 heb een kijken en meten en misschien is het wel beter om deze extern te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
Inderdaad. Wat je ook zou kunnen doen is een APU van AMD kopen, met een bijbehorend ITX bord. Dit trekt een PicoPSU ook wel, en je hebt gelijk mooi wat grafische kracht extra! CPU prestaties zijn wel minder als bij de Intel's, maar voor een allround systeem is een APU ook mooi, zeker in combinatie met een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

http://link.marktplaats.nl/578926360

Heel gaaf...kun je de casettespeler modden zodat je er een 2.5" sata schijfje in kan steken...als een casettebandje! Hot swappable...cool!

Echt wat een herinneringen...ik legde mijn voetjes altijd op die adapter...die heeft een schuine kant..paste precies en was lekker warm... (ik was 8 ofzo)

[ Voor 30% gewijzigd door Mike2k op 19-07-2012 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
@Martijn
Mooi voorstel maar hoe diep moet ik dan in de buidel tasten. Ik heb eens gekeken en ben ongeveer 625 euro kwijt aan hardware en dan nog de commodore 64 en overziene kosten erbij wordt het toch al prijzig voor een studentje.
Mike2k schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 12:44:
http://link.marktplaats.nl/578926360
...ik legde mijn voetjes altijd op die adapter...die heeft een schuine kant..paste precies en was lekker warm... (ik was 8 ofzo)
Dat zou we nice zijn, wel veel tijd in moeten steken maar ga toch hier wat specs over zoeken.

[ Voor 46% gewijzigd door Kridri op 19-07-2012 12:54 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-07 12:37
Als energieverbruik niet zo veel uitmaakt zou ik gewoon de 160W versie nemen van de PicoPSU. Voor de rest zou ik de OCZ schrappen en daarvoor een Samsung, Intel of Crucial SSD nemen. Deze zijn een stuk betrouwbaarder dan die van OCZ. Voor het geheugen zou ik het goedkoopste setje nemen van een bekende fabrikant. Misschien zelfs ValueRAM van Kingston. Als je verder nog een paar tientjes wilt besparen voor een H61 gaan ipv een H67 en je kunt ook nog besparen op de processor als je genoegen neemt met iets minder snelheid.

Overigens zou ik in zo'n kleine case misschien toch ook voor Sandy Bridge gaan in plaats van Ivy Bridge, dit verband met de koeling. Je kunt dan ook kijken naar een Noctua koeler voor betere prestaties. Mocht het allemaal passen natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Heb met de gekregen info een nieuwe lijst gemaakt en heb besloten dat ik de GPU voorlopig ga laten varen misschien later in de build.
  • Asrock H77M-ITX of Zotac H77ITX-A-E
  • Intel Core i5-3570K 4x 3400 MHz Quad Core Socket Intel 1155
  • Kingston HyperX Grey Werkgeheugen 8 GB DDR3-RAM 1600 MHz
  • Samsung SSD harde schijf MZ-7PC128B/WW 128 GB 2.5 " SATA-III
  • Akasa AK-CCE-7106HP
  • Fan van 44 mm in behuizing
  • picoPSU-160-XT 12V Plug-in DC-DC ATX PSU with Mini-Fit JR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
APU is goedkoper dan Intel :)
Bijvoorbeeld dit bord: pricewatch: Asrock A75M-ITX
Met deze APU: pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition
2x dit geheugen erbij: pricewatch: Samsung M378B5273DH0-CH9
Dit geheugen is goed overklokbaar, als je nieuws, meuk en forum kijkt zie je zo'n overkloktopic daarvan. APU's hebben baat bij snel geheugen :)
Voor meer inspiratie van een APU in een dunne kast: [CCIP] UltraThin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Is ook wel een mooie setup. Moet wel toegeven ben wel iets meer Intel geneigd. Ga dat topic eens doorlezen en dan beslissen. Moet wel zeggen dat deze in België moeilijker te verkrijgen zijn. Dus ga ik toch maar voor de Intel setup.

[ Voor 30% gewijzigd door Kridri op 19-07-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Ik heb eigenlijk nog en vraagje voor jullie. Weten jullie als het mogelijk is om het I/O paneel van een moederbord gedeeltelijk te verlengen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Kridri schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:27:
Ik heb eigenlijk nog en vraagje voor jullie. Weten jullie als het mogelijk is om het I/O paneel van een moederbord gedeeltelijk te verlengen is?
Je kan de achterkant uitzaggen en dan je eigen atx i/o paneel plaatsen wat de meeste doen.
als je met verlengen bedoelt naar een andere plaats verlengen tuurlijk met de juist kabels. (de c64 heeft natuurlijk wel compleet andere I/O poorten dan een moedern bord.

Zelf raad ik je wel aan om nog even een grafische kaart bij te prikken zo'n cpu word tenietgedaan door geen ded gpu te gebruiken en dat is zonde.
Er zijn ook andere opties net als pico psu die tot 250/300 watt gaan dan heb je wat meer ruimte zodat je een sterke kaart erin kan doen theoretisch zou een gtx 670 dus kunnen maar ik zou het houden bij een HD7770(weinig verbruik makelijk te koelen).
http://www.mini-box.com/site/index.html (zelfde maker als pico psu)

[ Voor 3% gewijzigd door maarten12100 op 20-07-2012 11:15 . Reden: verkeerde link naar site ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Zoals ik al zij in de inleiding zou ik eigenlijk aan het origineel desing niet willen prutsen. Had gedacht om de huidige poorten (hdmi, usb, geluid) weg te werken in de oude poortomhulsels.

Tx, voor de site van de picoPSU had al gezocht maar vond er geen van + 200 watt. En dan een lichte gpu wel met pcle x16 kabel dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Kridri op 20-07-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ameesters
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-01-2022
je kan er ook gewoon 1 kopen, notabene van Commodore zelf:
http://www.commodoreusa.net/CUSA_C64.aspx

Maar goed, dat is natuurlijk geen uitdaging, misschien wel een optie voor mensen die geen zin hebben zelf te gaan modden.

Sorry was al geplaatst, zat niet op te letten 8)7 |:(

[ Voor 12% gewijzigd door ameesters op 20-07-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Is zelf niet gemaakt door de originele commodore maar door en bedrijf dat gewoon de naam overgekocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454252

kijk hier eens naar, misschien kan je er iets mee.
Er staan meer leuke dingen op deze website.

http://www.mini-itx.com/projects/c64/

http://www.mini-itx.com/projects/c1541/

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 454252 op 21-07-2012 00:54 . Reden: site bij geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Is wel mooi gedaan maar zou wel graag het oude omhulsel met eer respect beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

En een raspberry-pi om in te bouwen? Kost niet zo veel, is superklein en geeft je ruim voldoende mogelijkheden er iets leuks van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Had daar zelf ook al aan gedacht. Maar kunnen we het dan wel npog een fatsoelijke computer noemen. Dan zou ik eerder gaan voor de Cotton Candy. [url="cotton-candy"]http://www.zdnet.be/techzone/137378/cotton-candy/[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Nog een vraagje: Weet iemand of het mogelijk is om snelkoppelingen te maken in het bios. Ik bedoel hiermee (bv F1 = boot ssd; F2 = boot hdd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nog nooit van gehoord, maar dat zal ook van je bord afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat kan helaas niet. Een alternatief is BootIt van Terabyte Unlimited. Menu waar je uit meerdere boot entries kan kiezen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Tx, voor het antwoord.

Pagina: 1