Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

defiant schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:53:
Het land of de bedrijven? Het zijn de bedrijven die vaak geen brood zien in mensen met een 'vlekje'.
Heeft er wellicht ook mee te maken dat hier veel eerder en makkelijker 'vlekjes' uitgedeeld worden die iemand meteen stigmatiseren? En dat voor alle 'vlekjes' meteen een fikse pot subsidiegeld klaargezet wordt?
De Nederlandse overheid wil daar geen directe invloed op uitoefenen, iets met vrije markt ofzo.
Denk je dat in de landen waar ik het over heb 'vlekjesquota' gelden voor bedrijven, die vervolgens gecontroleerd worden door de overheid of ze genoeg 'vlekjesmensen' in dienst hebben? Of dat de overheid daar zoals hier 'vlekjeswerk' zwaar subsidieert?
Daarnaast, zijn in 2e of 3e wereld landen de eisen voor banen en de levensstandaard een stuk lager, daar kan iedereen werken en in z'n levensonderhoud voorzien.
Zijn er in Nederland geen banen waarvoor lagere eisen gelden?
Waarom moet in Nederland verplicht perse een bepaalde - hoge - levensstandaard opgehouden worden?
Mensen die echt gehandicapt zijn worden vaak onderhouden in daar nog sterke familiebanden.
Ik heb het hier niet over mensen die echt gehandicapt zijn, maar over mensen die een afwijking hebben en daarom als gehandicapt weggezet worden. Voor de rest van hun leven.

En over familiebanden gesproken: is het in Nederland niet een enorme 'handicap' dat de familie vaak in plaats van de handschoen op te nemen en actief bezig te gaan met zorg en het zoeken van een oplossing maar wat blij is dat die verantwoordelijkheid voor vader, moeder, broer, zus, zoon en dochter kan worden afwenteld op de overheid -> want die zorgt immers wel voor huisvesting, opleiding, (baan,) verzorging en maandelijks geld terwijl zij rustig ongestoord kunnen doorgaan met hun eigen egoistische leventje?
Die vergelijking gaat imho dus niet op.
Natuurlijk wel. Je argumenten waarom Nederland zou afwijken van een groot deel van de rest van de wereld gaan i.m.h.o. niet op. Dat het in de praktijk zo is ga ik niet ontkennen, sterker nog dat is de hele aanleiding van mijn uitspraak.
Ik betwist echter dat het perse zo moet zijn en maar als 'fact of life' geaccepteerd moet worden: het systeem in dit land - waarbij mensen als 'afwijkend' gebrandmerkt worden en vervolgens in een geldverslindende zieligemensensubsidiemolen belanden waar ze nooit meer uit komen en waar vooral de daarop parasiterende zieligemensenindustrie rijk van wordt - is i.m.o. gewoon verrot.

[ Voor 12% gewijzigd door Cheetah op 19-07-2012 00:36 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En over familiebanden gesproken: is het in Nederland niet een enorme 'handicap' dat de familie vaak in plaats van de handschoen op te nemen en actief bezig te gaan met zorg en het zoeken van een oplossing maar wat blij is dat die verantwoordelijkheid voor vader, moeder, broer, zus, zoon en dochter kan worden afwenteld op de overheid -> want die zorgt immers wel voor huisvesting, opleiding, (baan,) verzorging en maandelijks geld terwijl zij rustig ongestoord kunnen doorgaan met hun eigen egoistische leventje?
Want gehandicapten zijn uitsluitend de verantwoordelijkheid van hun familie? Je kan het ook "lekker egoistisch" noemen om als samenleving de zorg voor gehandicapten op hun familie af te wentelen. En wat als de familie inderdaad uit egoisten bestaat die er geen boodschap aan hebben? Laten creperen? Gezien de Nederlandse volksaard zal er dan heel wat gecrepeerd worden.

Het is nu eenmaal een gegeven dat een deel van de mensen geboren wordt met een handicap die het onmogelijk maakt dat zij hun eigen broek ophouden in de maatschappij, en dat er daar door ongelukken en ziekten nog een aantal bij komen. En nee, die hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. We kunnen ervoor kiezen de zorg daarvoor om te slaan over de hele samenleving, of om het op de willekeur van hun sociale netwerk aan te laten komen. Het tweede leidt in veel gevallen tot uitsluiting, uitbuiting, armoede en alle ellende die daarbij hoort. De hele derde wereld is daarvan getuige.
Ik betwist echter dat het perse zo moet zijn en maar als 'fact of life' geaccepteerd moet worden: het systeem in dit land - waarbij mensen als 'afwijkend' gebrandmerkt worden en vervolgens in een geldverslindende zieligemensensubsidiemolen belanden waar ze nooit meer uit komen en waar vooral de daarop parasiterende zieligemensenindustrie rijk van wordt - is i.m.o. gewoon verrot.
Het is niet het systeem dat die mensen brandmerkt. Bijvoorbeeld, lees eens wat posts van Diqiulong, vind jij het verbazend dat hij moeite heeft om een baan te vinden? Heb jij het gevoel dat het enkel de diagnose is die dat verhindert, of zou dat gewoon komen door het verschil tussen hoe hij is en hoe de samenleving verwacht dat mensen zijn? Zo zijn er hier op tweakers wel meer voorbeelden te vinden.

Sommige mensen redden het nu eenmaal niet alleen. Soms redden ze het wel dankzij inspanningen van wat jij nogal denigrerend de zieligemensenindustrie noemt, vaak ook niet. Tegen de vooroordelen van de maatschappij is het moeilijk vechten, zeker wanneer je echt een afwijking hebt en daardoor de vooroordelen constant bevestigt. Maar zonder organisaties die nog iets proberen voor dergelijke mensen, zouden ze een stuk slechter af zijn. En ja, daar verdienen mensen geld aan, soms zelfs schofterig veel. Moet het dan soms vrijwilligerswerk zijn, moet elke goede daad onbetaald zijn? Je kan het uitbuiting noemen om geld te verdienen aan gehandicapten, maar vergelijk dat eens met de uitbuiting die plaats zou vinden zonder sociaal vangnet. Afwijkende mensen over de hele wereld vervallen in zwerverschap, prostitutie en criminaliteit. Daarmee vergeleken doet het Nederlandse systeem het nog niet zo slecht.
Zijn er in Nederland geen banen waarvoor lagere eisen gelden?
Nee, die zijn er niet. We leven in een prestatiemaatschappij en er is geen enkel niveau waar niet hoge targets verlangd worden van personeel. Zelfs bij het meest simpele werk, bijvoorbeeld schoonmaken of werk in een kas, heeft niemand je nodig als je niet met een minimum aan gezeur en een maximum aan zelfstandigheid op topsnelheid werkt. En als je dan een lichamelijke handicap hebt of geestelijk moeilijk in de omgang bent, je niet kan voegen naar de mores van de arbeidsmarkt en het bedrijf waar je werkt, dan lig je er ook bij het simpelste werk zo uit. Want dan kost je meer dan je oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2012 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:Mensen, het gaat hier niet over de Wajong of de mensen die hier gebruik van maken, maar over blanco stemmen bij de aanstaande verkiezingen. Blijf svp on-topic :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Blanco stemmen beïnvloed naar mijn weten de uitslag van verkiezingen voor de 2e Kamer indirect door de kiesdeler maar kan dus niet veroorzaken dat een zetel leeg blijft. Slechts in de situatie waarbij geen enkele politieke lijst 1/150ste van de totale (geldige, dus inclusief blanco) stemmen krijgt blijft de gehele kamer leeg. Anders zullen de zetels, zoals ook nu het geval, verdeeld worden tussen de partijen boven de kiesdrempel met een complex systeem bedoeld om verhoudingen te waarborgen.

Kortom, in de praktijk kan blanco stemmen alleen veroorzaken dat er minder kleine partijen in de 2e Kamer komen.

Of dit voor de OP een wenselijk effect is kan ik niet beoordelen, maar het zou de vraag wel moeten beantwoorden.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

Wat mij verbaast (en wat ik ook schandalig vind) is dat we bij de verkiezingsuitslagen nooit te zien krijgen hoeveel er blanco gestemd is. Ook bij peilingen wordt niets over blanco stemmers vermeld.
Of ben ik gewoon blind?

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor peilingen is het geheel oninteressant aangezien die over de zetelverdeling gaan.

Van afgelopen verkiezingen is wel bekend hoe veel mensen blanco hebben gestemd: Wikipedia: Tweede Kamerverkiezingen 2010

(voor 2008 waren alle blanco stemmen geteld als ongeldig, sinds 2008 is er een onderscheid)

[ Voor 13% gewijzigd door Pikoe op 27-07-2012 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arrogant schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 02:13:
Wat mij verbaast (en wat ik ook schandalig vind) is dat we bij de verkiezingsuitslagen nooit te zien krijgen hoeveel er blanco gestemd is. Ook bij peilingen wordt niets over blanco stemmers vermeld.
Of ben ik gewoon blind?
Schandalig dat je het niet zelf kan vinden? ;)

Het staat gewoon bij de uitslag op Wikipedia, hoor: Wikipedia: Tweede Kamerverkiezingen 2010.

Blanco stemmen: 8.829 (0,09%). In 2006: 0,17%
Ongeldige stemmen 18.147 (0,19%). In 2006: 0,0%
Geldige stemmen 9.416.001 (99,71%). In 2006: 99,83%

Ah, spuit 11, net te langzaam :p

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 27-07-2012 02:28 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

gambieter schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 02:27:
[...]

Schandalig dat je het niet zelf kan vinden? ;)
Wikipedia is niet mijn bron als ik verkiezingsuitslagen volg ;-)

Wat ik bedoelde is dat je op de verkiezingsdag tijdens de uitslagen op TV niet te zien krijgt hoeveel blanco stemmen er geteld zijn.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arrogant schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 02:35:
Wikipedia is niet mijn bron als ik verkiezingsuitslagen volg ;-)

Wat ik bedoelde is dat je op de verkiezingsdag tijdens de uitslagen op TV niet te zien krijgt hoeveel blanco stemmen er geteld zijn.
Dat komt omdat het aantal blanco stemmen zo gering is, dat de relevantie erg laag is, en dus de interesse ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

gambieter schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 02:49:
[...]

Dat komt omdat het aantal blanco stemmen zo gering is, dat de relevantie erg laag is, en dus de interesse ook :)
Ik vraag me af of dat de daadwerkelijke reden is.
Volgens mij is men bang dat blanco stemmen wel eens heel populair zou kunnen worden als er (meer) aandacht aan wordt besteed.

edit: misschien maar eens een campagne voor blanco stemmen gaan voeren :+

[ Voor 8% gewijzigd door Arrogant op 27-07-2012 02:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Waarom zou men daar bang voor zijn? Het maakt echt vrij weinig uit voor de verkiezingsuitslag.

In Delfzijl had in 2006 ruim 29% van de mensen blanco gestemd bij de gemeenteraadsverkiezingen. Hebben ze niets mee opgeschoten.
Het is niet alsof er iets heel erg gaat veranderen als je niet met alternatieven komt. Een blanco stem is een proteststem die alleen maar aangeeft dat je iets niet goed vind zonder dat je met oplossingen komt. Moet zeggen dat het wel wat weg heeft met de partijprogramma's van enkele partijen :)

edit: http://www.lijstblanco.nl/

Wat je beter kan doen is een protest politieke partij oprichten die de hele constitutionele monarchie op de hak neemt.
Gewoon zeggen de zetels die jouw partij krijgt leeg zullen zijn in de kamer en nooit zullen stemmen + dat je al het loon wat je krijgt terug stort in de staatskas.
Heb je en een kleinere overheid, de tweede kamer zal wat vaker op moeten komen dagen aangezien minimaal de helft van de tweede kamer aanwezig moet zijn op de vergaderingen en je komt elke week in het nieuws omdat je lege stoelen in de kamer staan en je de stemmingen verziekt.

[ Voor 36% gewijzigd door Pikoe op 27-07-2012 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
418O2 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:29:
Als jij als turk, afrikaan of waar je vandaan komt meedoet in de maatschappij maakt dat toch niet uit. Waar haal jij het idee vandaan dat Wilders íets tegen chinezen heeft?
Wat op zich weer vreemd is, want als groep zijn de Chinezen bepaald niet geintegreerd...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Blanco stemmen is aan de ene kant een signaal dat je echt niets van je gading hebt kunnen vinden in het aanbod van partijen. Aan de andere kant legitimeer je wel de uitslag en dus de zetelverdeling, want je hoort de volgende dag op het journaal dat het opkomstpercentage maarliefst x was. Daar zit jouw blanco stem dan ook bij.

Zelf zal ik nooit blanco stemmen. Deze keer vind ik geen enkele partij echt goed aansluiten bij wat ik zou willen dat er gebeurt, maar er zijn ook een aantal partijen waarvan ik absoluut niet wil dat ze gaan regeren. Dan maar stemmen op de minst slechte, dat helpt in ieder geval de invloed van de (voor mij) meest slechte opties verkleinen.

offtopic:
[quote]ijdod schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:05:
[...]

Wat op zich weer vreemd is, want als groep zijn de Chinezen bepaald niet geintegreerd...
[/quote]
Daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld, vooral als je het hebt over de jongere generatie. Gemiddeld goed opgeleid, spreken prima Nederlands, maar hebben sociale contacten bijna exclusief binnen de Chinees-Nederlandse groep. Wat mij betreft ben je dan gewoon goed geintegreerd. Het gaat er niet om wie je vrienden zijn maar of je maatschappelijk "meedoet" (om maar zo'n geitenwollensokken-vibe op te roepen). En dat doe je wat mij betreft als je de taal spreekt en een baan hebt.

Oh en hulde voor de "Linkse Robin Hood partijen + maar natuurlijk wel graag mijn eigen uitkering handhaven"-mentaliteit elders in dit topic... ;(

[ Voor 41% gewijzigd door Bundin op 27-07-2012 13:29 ]

Pagina: 1 2 Laatste