Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enkele foutjes in Roundup: 4 travelzooms

Pagina: 1
Acties:

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-11 20:55

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
reviews: Roundup: vier travelzooms met groot bereik

"Bij minder licht en kunstlicht presteert de Samsung, samen met de Canon, het best. De beelden van de TZ30 en de S9300 hebben zijn dan te warme, en bovendien zorgt de automatische witbalans van de S9300 voor een lichte groenzweem."

Het dikgedrukte woord moet natuurlijk zijn "warm".

Dan het volgende:
"Al met al is de Canon PowerShot SX260 HS de duidelijke winnaar, al wordt het toestel op de voet gevolgd door de Lumix TZ30 van Panasonic. De beeldkwaliteit van de Canon-camera is uitstekend, maar de SX260 HS is weer wat goedkoper en biedt wat aardige extra's als het gebruik van kaartenmateriaal."

Het woordje "maar" in die zin duidt op een tegenstelling tussen de zinskern vóór het woordje "maar" en die erachter.
Dus wanneer jullie het in beide zinskernen hebben over de Canon, dan moet het woordje "maar" veranderen in "en". Anders moeten jullie een van de merken/types van de camera veranderen in 1 deel van de zin.

Daarnaast wordt voorafgaand aan het woordje "en" vaak een komma gebruikt. Over het algemeen wordt er bij "en" en "of" geen voorafgaande komma gebruikt, althans bij "en" niet. Bij "of" gelden wat uitzonderingen (weet niet meer welke).

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 18-07-2012 09:46 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Buiten die paar foutjes is de hele review wat karig.
Deze toestellen worden gekenmerkt door een groot zoombereik en een compacte behuizing, een combinatie die vooral onder vakantiegangers populair is.
Er word gemeld voor de vakantie ganger, maar er komt nergens terug waarom dit een goede vakantie camera is.
- Geen voorbeelden van foto's in vakantie situaties (buiten in verschillende lichtomstandigheden)
- Hoe zien de foto's eruit bij de verschillende zoomstanden (dat zie je niet in een crop)
- Accuduur, kan ik een dag plaatjes schieten.

Als je een camera test, ga dan naar buiten als het om een camera gaat die buiten gebruikt wordt en geef aan wat de ervaring is.

Tweakers is geweldig als het gaat om "tweakbare" producten (pc's, smartphones, SSD's) maar zodra het om producten voor een andere doelgroep gaat (zie ook de lenovo review een paar dagen geleden) dan slaat tweakers wat mij betreft de plan erg mis. Een review is dan leuk om te lezen maar gebruiken om te kijken of niet om te kijken of het de aanschaf waard is. Daarvoor zijn andere reviews sites dan beter.

Misschien toch een keus maken om niet de breedte in te gaan en van toegevoegde waarde te blijven.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Deathchant schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:44:
reviews: Roundup: vier travelzooms met groot bereik

"Bij minder licht en kunstlicht presteert de Samsung, samen met de Canon, het best. De beelden van de TZ30 en de S9300 hebben zijn dan te warme, en bovendien zorgt de automatische witbalans van de S9300 voor een lichte groenzweem."

Het dikgedrukte woord moet natuurlijk zijn "warm".
Fixed (en fixed)
Dan het volgende:
"Al met al is de Canon PowerShot SX260 HS de duidelijke winnaar, al wordt het toestel op de voet gevolgd door de Lumix TZ30 van Panasonic. De beeldkwaliteit van de Canon-camera is uitstekend, maar de SX260 HS is weer wat goedkoper en biedt wat aardige extra's als het gebruik van kaartenmateriaal."

Het woordje "maar" in die zin duidt op een tegenstelling tussen de zinskern vóór het woordje "maar" en die erachter.
Dus wanneer jullie het in beide zinskernen hebben over de Canon, dan moet het woordje "maar" veranderen in "en". Anders moeten jullie een van de merken/types van de camera veranderen in 1 deel van de zin.
De tweede moet uiteraard de TZ30 zijn, de Canon kan niet overweg met kaartenmateriaal.
Daarnaast wordt voorafgaand aan het woordje "en" vaak een komma gebruikt. Over het algemeen wordt er bij "en" en "of" geen voorafgaande komma gebruikt, althans bij "en" niet. Bij "of" gelden wat uitzonderingen (weet niet meer welke).
...zie de topicstart van het Spel- en tikfoutjestopic. Een komma voor 'en' is zeker wel toegestaan en die zal ik zeker blijven toepassen als de leesbaarheid daarmee gediend is :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-11 19:13
Specificatiepagina laat zien dat de Panasonic:
gps met ingebouwd kaartmateriaal

In de conclusiepagina:
Al met al is de Canon PowerShot SX260 HS de duidelijke winnaar, al wordt het toestel op de voet gevolgd door de Lumix TZ30 van Panasonic. De beeldkwaliteit van de Canon-camera is uitstekend, maar de SX260 HS is weer wat goedkoper en biedt wat aardige extra's als het gebruik van kaartenmateriaal.

De canon is inderdaad iets goedkoper, maar de panasonic bied het kaartmateriaal?
Laatste zinnetje veroorzaakt bij mij wat verwarring

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

nickko schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:29:
Specificatiepagina laat zien dat de Panasonic:
gps met ingebouwd kaartmateriaal

In de conclusiepagina:
Al met al is de Canon PowerShot SX260 HS de duidelijke winnaar, al wordt het toestel op de voet gevolgd door de Lumix TZ30 van Panasonic. De beeldkwaliteit van de Canon-camera is uitstekend, maar de SX260 HS is weer wat goedkoper en biedt wat aardige extra's als het gebruik van kaartenmateriaal.

De canon is inderdaad iets goedkoper, maar de panasonic bied het kaartmateriaal?
Laatste zinnetje veroorzaakt bij mij wat verwarring
Dat is naar aanleiding van de topicstart aangepast :P Was me nog niet opgevallen dat de Canon de goedkopere is - ik neem aan dat dat een gevolg is van prijswijzigingen sinds het schrijven van de review, maar ik heb het voor de duidelijkheid maar weggehaald.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10 10:01

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Is er Expliciet een reden dat de Sony HX* niet is meegenomen in deze vergelijking. Nu voelt het daardoor net iets tegen zo lijkt het =O.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

• dutchgeneral
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11 22:43
sorry dat ik je lastig val maar waarom zijn die buitenfoto's door een raam genomen?

was het te nat voor de camera's?

:o

in je artikel zei je dat je uit het raam heb gehangen.. maar ik zie toch duidelijk spetters op het raam....
onder de XXX op gebouw op foto sx260...

erg jammer..

[ Voor 48% gewijzigd door dutchgeneral op 18-07-2012 21:24 . Reden: typo & addon ]

qware pro 3 7" ROM : Gusev v0.3.1 TEST

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 09:25
Niet zozeer een fout, maar in mijn ogen wel een gemis;

waarom zijn de videofuncties van deze camera's niet getest? Zeker in het travel segment, en met de almaar beter wordende videokwaliteit van compactcamera's lijkt me dat zeker iets om aandacht aan te besteden bij een review.

Voor mij was dat persoonlijk bijvoorbeeld een reden om de TZ30 te verkiezen boven de SX260. Ik wil niet met een losse videocamera en een fotocamera slepen; maar als ik dan toch een compactcamera aanschaf dan maar eentje die enigszins fatsoenlijk kan filmen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:20
dutchgeneral schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:12:
sorry dat ik je lastig val maar waarom zijn die buitenfoto's door een raam genomen?

was het te nat voor de camera's?

:o

in je artikel zei je dat je uit het raam heb gehangen.. maar ik zie toch duidelijk spetters op het raam....
onder de XXX op gebouw op foto sx260...

erg jammer..
Ziet er nogal pijnlijk uit, om zo uit het raam te hangen :9.

Daarnaast vind ik het ook erg jammer dat het niet onder wat meer vakantie-achtige omstandigheden gebruikt is. De camera's zullen waarschijnlijk weer terug moeten naar de fabrikant, maar een testje met wat zand een drupje water had mijn inziens niet erg geweest. Vooral met het oog op vakantiegangers...

Maar goed, hetzelfde als het Lenovo artikel, hier blijkt ook weer dat je op SlashdotTweakers zit met gewoonweg koude, theoretische tests. Feitjes en nummertjes zijn natuurlijk erg leuk om tegen elkaar op te stellen maar zegt uiteindelijk weinig over het gebruik. Zo kan het menu van bijvoorbeeld de Lumix het allerbeste zijn, terwijl de Canon een mooiere camera is, maar de Samsung wel de beste foto's maakt. Niet om lullig te doen, maar zaken zoals realistische situaties lijken in deze test ondergeschikt aan de oh-zo-geile ISO-waarden.

Om het even constructief te maken; test bijvoorbeeld eens hoe lang het duurt om een SD-kaartje te vervangen, of de batterij; of hoe lang het duurt om een foto te maken met scene X en instelling Y. Daar kun je dan ook nog een leuk informatief filmpje over maken en dan is iedereen blij.

Als tip, kijk ook eens naar de 'productreviews' van Coolblue. De (video)reviews van The Verge of Engadget en camera-speicifiek naar dpreview. Alhoewel de laatste erg theoretisch is, maken ze wel overal foto's van en proberen ze alles uit te leggen om het meest duidelijke beeld te schetsen.

• dutchgeneral
  • Laatst online: 02-11 22:43
ik dank als je buitenfoto's gaat maken dat echt buiten moet gaan doen en niet door een raam.
een raam kan een negatieve invloed op de kwaliteit hebben. als een soort filter.
dus die foto's zouden niet echt objectief zijn in deze test.

teminste zeg dit dan dat ze door een raam gemaakt zijn.. en niet zo populair "uit het raam gehangen"

later :P

[ Voor 17% gewijzigd door dutchgeneral op 19-07-2012 19:33 . Reden: addon ]

qware pro 3 7" ROM : Gusev v0.3.1 TEST

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
Jullie krijgen geen inhoudelijke reactie omdat de redacteur vakantie heeft.

Ik weet alleen van de HX20 dat we die al getest hebben. Zie: reviews: Sony HX20V: verreikende sprinter

Wat betreft de tests, hier word aan gewerkt. Hopelijk is het in de toekomst dan ook mogelijk om eerder geteste camera's mee te nemen in latere reviews. Zoals we dan bijvoorbeeld ook bij laptops of tablets doen.

• alex3305
Hij had misschien de camera's mee kunnen nemen op z'n vakantie, had het misschien een wat betere review opgeleverd :+.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 22:36
Ik ben eindelijk in de gelegenheid om te reageren (na een weekje met slechte verbindingen en weinig tijd wegens gezin).

Allereerst is ervoor gekozen om de HX20V niet mee te nemen in de roundup omdat we die al in een eerdere recensie behandeld hebben en meer dan vier modellen met elkaar vergelijken bij ons huidige redactiesysteem lastig is. Dat gaf ons de kans om een ander model toe te voegen, in dit geval de Samsung WB850F.

Zoals Marc al aangaf willen we naar een systeem waarbij foto's van verschillende camera's met behulp van een vast opgestelde testscene met consistente belichting een-op-een met elkaar te vergelijken zijn. Net als bij de prestatietabellen bij processors en grafische kaarten, kunnen we dan eenvoudig de beeldkwaliteit van eerder geteste camera's met nieuwe vergelijken, iets dat nu eigenlijk nog niet mogelijk is. Een dergelijk beeldvergelijkingssysteem vergt echter ontwikkeltijd en voorlopig zit dat er nu niet in.

Over het nemen van de foto's door een ruit; dat levert over het algemeen wel mindere foto's op dan zonder ruit, maar helaas kunnen de ramen op de 7e verdieping waar we zitten niet zodanig open dat dat mogelijk is. Aangezien de foto's met de verschillende camera's direct na elkaar genomen werden, is toch een goed vergelijk te maken, terwijl het uitzicht wel genoeg te bieden heeft om te vergelijken.

En het liefste hadden wij de camera's op vakantie mee willen nemen voor vakantiekiekjes, maar daar ontbrak de tijd en de mogelijkheid voor. Verbetersuggesties voor accuduur en fotokwaliteit uit- en ingezoomd nemen we de volgende keer mee, terwijl we dan ook een test voor flitsen mee kunnen nemen. Is er trouwens animo voor een roundup van bridgecamera's, of haalt de Tweaker daar zijn neus voor op?

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-11 23:58

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
1 ding vraag ik me dan wel af: als je de Sony toch al had gereviewed, waarom meldt je dat dan niet even in de inleiding en neem je hem ter referentie niet even mee in je conclusie?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 22:36
Dat was inderdaad beter geweest. Mea culpa.

• alex3305
blackTIE schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 01:42:
Ik ben eindelijk in de gelegenheid om te reageren (na een weekje met slechte verbindingen en weinig tijd wegens gezin).
Duidelijk. Het is vakantietijd en ik denk dat we dat gewoon kunnen respecteren hier.
Allereerst is ervoor gekozen om de HX20V niet mee te nemen in de roundup omdat we die al in een eerdere recensie behandeld hebben en meer dan vier modellen met elkaar vergelijken bij ons huidige redactiesysteem lastig is. Dat gaf ons de kans om een ander model toe te voegen, in dit geval de Samsung WB850F.
Die had inderdaad misschien in de conclusie meegenomen kunnen worden dunkt mij.
Zoals Marc al aangaf willen we naar een systeem waarbij foto's van verschillende camera's met behulp van een vast opgestelde testscene met consistente belichting een-op-een met elkaar te vergelijken zijn. Net als bij de prestatietabellen bij processors en grafische kaarten, kunnen we dan eenvoudig de beeldkwaliteit van eerder geteste camera's met nieuwe vergelijken, iets dat nu eigenlijk nog niet mogelijk is. Een dergelijk beeldvergelijkingssysteem vergt echter ontwikkeltijd en voorlopig zit dat er nu niet in.
En zo komen we weer bij de Lenovo review uit en eigenlijk ook bijna alle recente reviews van Tweakers. Het is leuk dat jullie een systeem willen om alles zoveel mogelijk te kunnen vergelijke, maar soms is dat gewoonweg niet interessant of alleen bijzaak. Waarom zou ik een camera'tje van 100 euro willen vergelijken met een DSLR van 1500 euro of duurder? Want dan kan ik je op voorhand op een presenteerblaadje geven dat die van 100 euro toch echt slechter gaat presteren.

Daarnaast zijn die tests allemaal leuk, maar welke vakantieganger maakt er nu een macro-shot van z'n DS spel? En dan kun je wel aangeven dat je dat met de volgende 100 camera's ook gaat doen. Leuk. Maar zet dan gewoon een simpele studio neer met wat kleuren zodat dat te vergelijken is en differentieer jezelf in de andere foto's. Doe gewoon waar die camera voor bedoeld is. Op andere sites zie ik namelijk ook niet dat er altijd dezelfde shots genomen worden en op deze manier komt Tweakers alleen over als een veredelde vergelijkingsdatabase.
Over het nemen van de foto's door een ruit; dat levert over het algemeen wel mindere foto's op dan zonder ruit, maar helaas kunnen de ramen op de 7e verdieping waar we zitten niet zodanig open dat dat mogelijk is. Aangezien de foto's met de verschillende camera's direct na elkaar genomen werden, is toch een goed vergelijk te maken, terwijl het uitzicht wel genoeg te bieden heeft om te vergelijken.
Sorry, maar daar kan ik je gewoon niet in volgen. Dan had je net zo goed foto's kunnen maken van je pc of de muur, want ze zijn na elkaar genomen en dus te vergelijken 8)7. Waarom ben je niet gewoon even naar buiten gelopen en daar foto's gemaakt? Eventueel met een statiefje zodat het 'altijd' hetzelfde is.
En het liefste hadden wij de camera's op vakantie mee willen nemen voor vakantiekiekjes, maar daar ontbrak de tijd en de mogelijkheid voor. Verbetersuggesties voor accuduur en fotokwaliteit uit- en ingezoomd nemen we de volgende keer mee, terwijl we dan ook een test voor flitsen mee kunnen nemen. Is er trouwens animo voor een roundup van bridgecamera's, of haalt de Tweaker daar zijn neus voor op?
De camera's hoeven natuurlijk niet mee op vakantie. Maar je had bijvoorbeeld wel de camera's een dag mee kunnen nemen naar het CS van Amsterdam of ergens in de binnenstad. Jullie zitten daar dichtbij genoeg voor en zo kun je als 'toerist' toch wat leuke kiekjes maken die vergelijkbaar zijn. Zoiets zie ik ook regelmatig langs komen op verschillende review sites. Vooral sites waarbij de redacteuren in verschillende landen leven (nogmaals: Engadget, The Verge).

Waar Tweakers denk ik voor op moet passen is dat nu reviews, veredelde hardwarevergelijkingen zijn. Het is allemaal erg droog en eigenlijk iets wat iemand thuis kan doen, mits deze alle producten zou aanschaffen. Wat mij interessanter lijkt is dat Tweakers de mogelijkheid heeft om reviews te maken die thuisgebruikers niet zomaar na kunnen maken. En weet je, dat kunnen jullie ook. Want jullie hebben de hardware om de vergelijkingen te doen!

Met andere woorden, probeer je te onderscheiden ipv specs te beschrijven. Ik merk namelijk aan mezelf al dat ik bij reviews maar doorklik naar de conclusie, want die benchmarks beginnen eigenlijk saai en afgezaagd te worden :O.

• tweaker2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

blackTIE schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 01:42:
Is er trouwens animo voor een roundup van bridgecamera's, of haalt de Tweaker daar zijn neus voor op?
Dat lijkt me een goed idee! Je ziet tegenwoordig steeds meer bridgecamera's. Ik ben voor :)
Pagina: 1