2e hands auto kopen, wat nu na 'de deal' ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
Hallo,

Ik ben al enkele dagen op zoek naar een antwoord op mijn vraag. En met dagen bedoel ik dan niet 24 uur per dag, maar elke keer weer een andere zoekpoging.

Op internet kan ik alles vinden over waar ik op moet letten als ik een 2e hands auto wil kopen en de één verteld het nog mooier dan de andere.

Ik wil echter graag weten wat je te doen staat, of wat je vooraf zou moeten regelen, als je met je dealer/particulier 'de hand hebt geschut' c.q. akkoord gaat met de deal.

Ik neem aan dat de boel overgeschreven moet worden zodat ik de nieuwe eigenaar wordt. So far so good, er van uitgaande dat dit het 'postkantoor' deel is.
Ik hoop er echter ook gelijk weer mee terug naar huis te kunnen rijden, maar daar zal waarschijnlijk een verzekering voor moeten worden afgesloten, hier kan ik echter niet veel... of zeg maar niks over vinden.

Termen als een 'dagverzekering' heb ik wel voorbij zien komen, maar wat mij betreft rij ik zonder na te denken gewoon naar huis toe.

Hoe gaat dit allemaal en waar moet/kan ik dat regelen?

ik hoop geen "LMGTFY" reacties te krijgen, ik ben er al een tijdje naar op zoek en er zullen hier vast wel een paar mensen rondlopen die vaker met dat bijltje hebben gehakt.

Alvast bedankt.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Rijbewijs ;)
Verzekering (voorlopige dekking) bij maatschappij naar keuze.
Wegenbelasting, maar dat automatisch na het op naam zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door aZuL2001 op 15-07-2012 02:30 ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Ik weet niet of je een verzekeringsagent hebt, maar zodra ik een auto koop (en afspraak plan om deze op te halen) geef ik dat door aan de verzekeringsagent. Dit kan natuurlijk ook rechtstreeks aan je verzekeringsmaatschappij.

Als jij nergens iets aangeeft, en je laat een auto overschrijven zonder dit door te geven aan je verzekeraar (of vertegenwoordiger in de vorm van verzekeringsagent) is de auto niet verzekerd. Je wilt er niet aan denken dat je vervolgens iemand dood of invalide rijdt en wat de gevolgen hiervan zijn (buiten het feit dat dit altijd gevolgen zal hebben en je er niet aan wil denken dat dit gebeurt).

Zorg dus dat je de informatie door hebt gegeven, ook al is de verzekering niet geregistreerd (dit kan tot 30 dagen duren) is deze wel gestart en loop je niet het risico om onverzekerd een ernstig ongeval te veroorzaken.

Dit is overigens wel een mooie informatiebron: http://www.allesoververze...o-kopen/auto-verzekeren-1

[ Voor 15% gewijzigd door asfaloth_arwen op 15-07-2012 02:37 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
aZuL2001 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:29:
Rijbewijs ;)
Verzekering (voorlopige dekking) bij maatschappij naar keuze.
Wegenbelasting, maar dat automatisch na het op naam zetten.
Niet echt een antwoord waar ik wat mee kan.

Wat doe ik met het puntje 'Rijbewijs'? Ja, die heb ik wel, maar wie heeft daar belang bij?

Verzekering? Schut ik nu de hand en hang ik 5 minuten later aan de telefoon om het te regelen?
Ik kan wel akkoord gaan met de deal, thuis vervolgens alles regelen en een paar dagen later terug komen en dan is de halve auto verbouwd of net gejat en dan zit ik vast aan een verzekering voor een auto die ik niet heb.

De wegenbelasting zal naar mijn idee ook wel goedkomen, de belasting weet je wel te vinden :).

Begrijp me verder niet verkeerd, ik probeer het duidelijk te hebben O-) .

@asfaloth_arwen

Ik heb geen verzekeringsagent (??). Ik heb momenteel een Seat ibiza die verzekerd is via Seat zelf. De 2e hands bak wil ik vervolgens bij een bekende naam (FBTO, OHRA, Achmea, etc) gewoon WA verzekeren.
Moet ik een verzekeringsmaatschappij dan daarvoor benaderen dat ik voornemens ben een auto aan te schaffen zodat het snel geregeld kan zijn?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
BLACKfm schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:39:
@asfaloth_arwen

Ik heb geen verzekeringsagent (??). Ik heb momenteel een Seat ibiza die verzekerd is via Seat zelf. De 2e hands bak wil ik vervolgens bij een bekende naam (FBTO, OHRA, Achmea, etc) gewoon WA verzekeren.
Moet ik een verzekeringsmaatschappij dan daarvoor benaderen dat ik voornemens ben een auto aan te schaffen zodat het snel geregeld kan zijn?
Je kunt een of meerdere verzekeringsmaatschappijen benaderen. Ik wil auto X kopen (of heb gekocht) met kenteken XX-XX-XX en meldcode XXXX en wil deze per XX-XX-XXXX verzekeren, wat gaat dat kosten. Je kunt de auto ophalen zodra je bij een van deze maatschappijen de verzekering geregeld hebt.

Een verzekeringsagent (of tussenpersoon) is gewoon iemand die tussen jou en de verzekeringsmaatschappij staat. Deze heeft contacten met meerdere verzekeringsmaatschappijen en kan e.e.a. voor jou regelen zonder dat jij rechtstreeks contact hoeft te hebben met meerdere partijen.

Zorg i.i.g. dat je bij de verzekeringsmaatschappij hebt aangegeven dat je de auto wilt verzekeren voordat je de auto overschrijft en voordat je erin rijdt. De verzekeringsmaatschappij zal ook een kopie van de kentekendelen willen hebben zodra de auto op jou naam staat.

Anyway, geniet van je nieuwe auto!

[ Voor 13% gewijzigd door asfaloth_arwen op 15-07-2012 02:47 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb onlangs mijn eerste (en ook helaas een 2e) auto gekocht. Wat heb ik gedaan op diezelfde dag.
1) Ik heb via independer een verzekering laten aanmeten na aankoop van de auto. Dat was binnen 15 minuten geregeld.
2) Ik heb de auto op mijn naam laten zetten bij de garage.
3) Happy driving.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 17-04 10:47
BLACKfm schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:39:
Wat doe ik met het puntje 'Rijbewijs'? Ja, die heb ik wel, maar wie heeft daar belang bij?
Jij. Had je niet genoemd, maar moet je wel hebben. Vandaar de ;)
Verzekering? Schut ik nu de hand en hang ik 5 minuten later aan de telefoon om het te regelen?
Ik kan wel akkoord gaan met de deal, thuis vervolgens alles regelen en een paar dagen later terug komen en dan is de halve auto verbouwd of net gejat en dan zit ik vast aan een verzekering voor een auto die ik niet heb.
Daarom stond er "voorlopige dekking". Dat is wat je nodig hebt om gelijk weg te kunnen rijden.
En dat kun je vooraf via independer ofzo inderdaad uitzoeken en regelen.
De wegenbelasting zal naar mijn idee ook wel goedkomen, de belasting weet je wel te vinden :).
Inderdaad ;)
Tot vervelens toe.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:04
Ga je hem van een particulier kopen, of van een professionele handelaar met BOVAG keurmerk en toeters en bellen en zo?

Bij particulier is het waarschijnlijk een kwestie van samen naar het postkantoor om de boel over te laten schrijven (en daarvoor zal je een rijbewijs nodig hebben) en direct het geld te overhandigen. In die situatie zit je beiden met een vertrouwenskwestie: geld vooraf betalen is eng, auto overschrijven en hopen dat de betaling achteraf gedaan wordt is voor de andere partij eng. Daarom liefst gelijk oversteken.

Is het een handelaar, dan is het een kwestie van een datum afspreken, contract tekenen en een kopietje rijbewijs afgeven. De handelaar zal de auto klaar maken voor levering; jij zal moeten zorgen dat de handelaar z'n geld kan krijgen op de dag van aflevering: vooraf overmaken (alweer, eng, want hij kan onverwacht failliet gaan), contant (en dan niet nog even de markt overlopen met volle portemonnee) of wellicht pinnen bij de handelaar, als dat daar kan (wel even nagaan of je betaallimiet per pin wel hoog genoeg is).

Wat verzekering betreft is het inderdaad een kwestie van een goede/betaalbare uitzoeken, bellen om af te spreken per wanneer je auto verzekert moet zijn en de schadevrije jaren afstemmen. Wellicht dat het een kwestie is van het doorgeven van je oude verzekeraar en polisnummer (dat de nieuwe verzekering het onderling met de oude regelt), of misschien heb je een officieele verklaring daarvan nodig.
Tip: kijk nu alvast naar een mogelijk goede verzekering en *bel* ze gewoon eens om dat soort dingen te vragen. Krijg je meteen een idee van hun klantvriendelijkheid en bereikbaarheid!

Edit: de belastingdienst hoef je verder niet te informeren (sterker nog, als je dat wel doet zal je misschien juist problemen veroorzaken). Ze worden vanzelf geinformeerd door het overschrijven, en ze weten je te vinden.

Misschien nog wel even bij je huidige verzekeraar informeren of je apart daar je huidige autoverzekering moet opzeggen.
Daarover: hou je tijdelijk twee auto's aan, of gaat je huidige ingeruild worden? Dat eerste kan wellicht wat extra regelwerk opleveren. Nog steeds, bel een verzekeraar en vraag het eens.

[ Voor 13% gewijzigd door vanaalten op 15-07-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Outerspace schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:50:
Ik heb onlangs mijn eerste (en ook helaas een 2e) auto gekocht. Wat heb ik gedaan op diezelfde dag.
1) Ik heb via independer een verzekering laten aanmeten na aankoop van de auto. Dat was binnen 15 minuten geregeld.
2) Ik heb de auto op mijn naam laten zetten bij de garage.
3) Happy driving.
Bij Independer krijg je direct een SMS dat je auto verzekerd is, de meeste online maatschappijen doen dit via de site van Independer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:07
1. De deal maken
2. verzekering bellen/online ( van te voren even op internet kijken wie er het goedkoopst is natuurlijk)
3. Overschrijven op jou naam zoals eerder genoemd rijbewijs voor nodig.
4. have fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Zo ook hier met eerste motor. Ding bezichtigd, proefrit gedaan, vriend met meer ervaring er ook op laten rijden en knoop doorgehakt: dit wordt'm. Vervolgens met verkoper naar postkantoor gegaan, daar de vraagprijd gepinned (oude barrel, prijs viel mee - als je boven je pinlimiet koopt moet je dit allicht anders doen) en tegelijk over laten zetten en betaald. Vervolgens verzekering - die ik van tevoren uitgezocht had - gebeld en gemeld welk kenteken ik gekocht had. Gehoord dat zij akkoord waren. Daan helm op en naar huis gereden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53
Arno90 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 10:26:
1. De deal maken
2. verzekering bellen/online ( van te voren even op internet kijken wie er het goedkoopst is natuurlijk)
3. Overschrijven op jou naam zoals eerder genoemd rijbewijs voor nodig.
4. have fun
Sinds wanneer heb je een rijbewijs nodig om een auto op je naam te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
dion_b schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:38:
Yup. Zo ook hier met eerste motor. Ding bezichtigd, proefrit gedaan, vriend met meer ervaring er ook op laten rijden en knoop doorgehakt: dit wordt'm. Vervolgens met verkoper naar postkantoor gegaan, daar de vraagprijd gepinned (oude barrel, prijs viel mee - als je boven je pinlimiet koopt moet je dit allicht anders doen) en tegelijk over laten zetten en betaald. Vervolgens verzekering - die ik van tevoren uitgezocht had - gebeld en gemeld welk kenteken ik gekocht had. Gehoord dat zij akkoord waren. Daan helm op en naar huis gereden :)
Strikt genomen is het beter om de verzekering van tevoren af te sluiten met de aangegeven ingangsdatum. Dan heb je 1) bewijs van verzekering, en 2) hij is ook verzekerd in de korte tijd dat hij al je eigendom is en je bezig bent de verzekering af te sluiten. Er zal maar eens een gieter tegenaanrijden, de motor omvallen en de gieter levenslang invalide maken!

Irritante alleen is dat er regelmatig om de meldingscode wordt gevraagd door verzekeraars bij het afsluiten wat je typisch niet hebt tot je het voertuig op je naam hebt gezet (of de verkoper moet het eerder aan je doorgeven). Telefonisch kun je vaak echter prima de verzekering afsluiten waarje je later de gegevens verder even doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Gewoon de verkoper van te voren om de meldcode (en kenteken) vragen, vervolgens via internet of je tussenpersoon een verzekering afsluiten op de dag dat je de auto gaat bekijken. Aangezien je dan geen groene kaart hebt gewoon even de emails of briefwisseling meenemen als bewijs dat je verzekering afgesloten hebt (voor het geval je onderweg toevallig aangehouden zou worden, danwel een ongeluk zou krijgen).
Koop je daadwerkelijk de auto en schrijf je hem op jou naam dan ben je verzekerd. Koop je hem niet dan hoef je alleen je verzekering te laten weten dat je de auto niet gekocht hebt.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik weet niet welke auto je op het oog hebt maar hou er rekening mee dat niet alle maatschappijen alle soorten auto`s en bestuurders willen verzekeren.

Ben je 18 en wil je een Porsche verzekeren dan kan je nog wel eens tegen weigeringen aanlopen. Dit zie je niet altijd online maar wel als je belt voor de verzekering zelf af te sluiten. Ik zou dus even van tevoren bellen met je beoogde verzekeraar die dan waarschijnlijk met het kenteken erbij de zaak beoordeeld. Mijn verzekeraar kon mij al van andere verzekeringen dus dat helpt wellicht want ik had het in 5 minuten geregeld. Puntje bij dure auto`s (nieuwprijs >50.000) wil men vaak een alarmcertificaat van een bepaalde klasse hebben (SCM 2/3/4/5 goedgekeurd) om all-risk te accepteren.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je de auto bij een autohandelaar / dealer koopt, is het gebruikelijk dat je hem niet direct koopt, maar dat hij een beurt + apk-keuring krijgt. Dat kost je een paar dagen en in die tijd kun je een verzekering regelen (je weet immers dat je hem gaat kopen). Met het autobedrijf heb je afgesproken dat je hem op dag X komt ophalen en per die datum laat je de verzekering ingaan. Dan weet je:

a. Wat je betaalt qua verzekering
b. Dat je hem verzekerd kunt krijgen

Het is nml extreem lullig als jij op het postkantoor staat en je schrijft de auto over en vervolgens laat de verzekering weten dat je wel wat veel pk's / kg hebt voor een beginnend bestuurder en de maatschappij die je wel wil verzekeren vraagt de hoofdprijs en dat kun/wil je niet betalen.

De auto overschrijven kunnen de meeste autobedrijven ook wel voor je doen, dan hoef je niet eens mee naar het postkantoor, je moet alleen je rijbewijs even afgeven.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
pacificocean schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:50:
[...]

Sinds wanneer heb je een rijbewijs nodig om een auto op je naam te zetten?
Inderdaad, ook een paspoort of identiteitskaart is een geldig legitimatiebewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53
Henk007 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 12:57:
[...]

Inderdaad, ook een paspoort of identiteitskaart is een geldig legitimatiebewijs.
Het zit iets complexer in elkaar:
http://www.rdw.nl/nl/part...en/Pages/Legitimeren.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 10:50
Als je al weet waar je hem wilt verzekeren, is het heel gemakkelijk. Gewoon bellen/mailen op of voor de dag dat je hem ophaalt. meldcode (laatste 4 cijfers chassisnummer) + kenteken bij de hand hebben is voldoende.

Ik heb vorige week mijn nieuwe auto opgehaald. 's ochtends om 7:00 even het antwoordapparaat van mijn verzekeringsagent ingesproken en dan is hij gewoon verzekerd. 8:15 reed ik van de garage naar huis in de verzekerde auto.

Ik werd later nog teruggebeld dat de auto al een dag eerder op mijn naam was gezet (klopt ook wel, ik heb de ophaal-afspraak 1 dag verzet) en dat het beter was om de verzekering dus "per gisteren" in te laten gaan. Zelfs dat is geen probleem. Zolang je maar gebeld/gemaild/ingesproken hebt voor je ermee gaat rijden, is het bij elke verzekeraar waar ik tot nu toe mee te maken heb gehad, geregeld.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

idd, gewoon voicemail inspreken bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze is genoeg, als ze later alsnog weigeren om wat voor reden dan ook, was je auto wel gewoon verzekerd tot dat moment. (en dan kan je weer op zoek naar een andere verzekering) oh...

- overigens is verzekering vaak tot 14 dagen na aanschaf kostenloos weer opzegbaar,
- verzekeren de meeste maatschappijen niet als de auto nog niet op je naam staat (dus vantevoren verzekeren lijkt een goed plan, maar werkte iig bij mij niet.)
- en nog wat van dat soort zaken..

dus.. je zoekt gewoon online op welke maatschappij de beste deal heeft, en sluit die via mobiel internet af als je in t postkantoor staat, of je belt ff.. (voicemail danwel verkoopmedewerker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

AlexanderB schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 17:58:
idd, gewoon voicemail inspreken bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze is genoeg, als ze later alsnog weigeren om wat voor reden dan ook, was je auto wel gewoon verzekerd tot dat moment. (en dan kan je weer op zoek naar een andere verzekering)
ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt maar dat is dus echt niet het geval. Er is zeer zeker geen acceptatieplicht of welke vorm van voorlopige dekking dan ook als jij willekeurig ergens naar toe belt (en al helemaal niet als je daar geen klant bent). en daar de vm inspreekt

zou mooi zijn. 'ik ben bert ik ben 18 ik rij nu weg in mijn porsche, bel me morgen de premie maar even door' jaja..................

bij ons gaat het wel op voor bestaande klanten die een normale wijziging via de vm of mail doorgeven maar je moet echt al wel klant zijn (immers hoe weten we anders hoe het zit met mogelijk feiten die acceptatie onmogelijk maken)

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 19-07-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BLACKfm schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:25:
Hallo,

Ik ben al enkele dagen op zoek naar een antwoord op mijn vraag. En met dagen bedoel ik dan niet 24 uur per dag, maar elke keer weer een andere zoekpoging.

Op internet kan ik alles vinden over waar ik op moet letten als ik een 2e hands auto wil kopen en de één verteld het nog mooier dan de andere.

Ik wil echter graag weten wat je te doen staat, of wat je vooraf zou moeten regelen, als je met je dealer/particulier 'de hand hebt geschut' c.q. akkoord gaat met de deal.

Ik neem aan dat de boel overgeschreven moet worden zodat ik de nieuwe eigenaar wordt. So far so good, er van uitgaande dat dit het 'postkantoor' deel is.
Ik hoop er echter ook gelijk weer mee terug naar huis te kunnen rijden, maar daar zal waarschijnlijk een verzekering voor moeten worden afgesloten, hier kan ik echter niet veel... of zeg maar niks over vinden.

Termen als een 'dagverzekering' heb ik wel voorbij zien komen, maar wat mij betreft rij ik zonder na te denken gewoon naar huis toe.

Hoe gaat dit allemaal en waar moet/kan ik dat regelen?

ik hoop geen "LMGTFY" reacties te krijgen, ik ben er al een tijdje naar op zoek en er zullen hier vast wel een paar mensen rondlopen die vaker met dat bijltje hebben gehakt.

Alvast bedankt.
Dat staat allemaal beschreven in de topicstart van \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget ;)

Maargoed, komt er op neer dat als je akkoord gaat, je met de verkopende partij naar het postkantoor gaat om de auto over te schrijven en het geld aan de verkoper overhandigt.

Wegenbelasting wordt automatisch geregeld op het moment van overschrijven. Je krijgt binnen 2 weken automatisch een brief met het vriendelijke verzoek om ff wat geld op te hoesten richting belastingdienst.
Verkijk je trouwens niet op wat je de eerste keer betaalt. Je betaalt namelijk alleen het bedrag voor de aankoopdatum tot aan de volgende belastingperiode. Reken je niet rijk, want de volgende periode betaal je pas de volle mep.

Daarna komt idd de verzekering. Zorg vantevoren dat je weet waar je wil verzekeren.
Neem een mobieltje mee en zorg dat je het telefoonnummer hebt. Na aankoop bel je op, vraagt om een verzekering met ingangsdatum vandaag, ze stellen nog wat vragen over jou, je auto en de papieren, vertellen je wat het kost en zodra je akkoord gaat is alles geregeld en krijg je vanzelf een verzekeringspolis op de deurmat. Dit gesprek wordt opgenomen bij aanvraag per telefoon (like duhh, mondelinge overeenkomst, juridisch nodig enzo)
Vanaf het moment dat je het opgehangen ben je echter al verzekerd! Je mag dan dus al rijden.
Stel dat je aangehouden wordt, dan kan oom agent gewoon opzoeken dat je inderdaad net je verzekering hebt geregeld en dat de auto inderdaad nog maar net op je naam staat, en mag je weer door rijden.

Online verzekering afsluiten is af te raden, gezien daar meer verwerkingstijd in zit.
Je kan eventueel al wel vantevoren de verzekering afsluiten, maar daar heb je de meldcode voor nodig van de verkoper (staat op kentekenpapieren).
Mocht de koop niet door gaan, dan kan je altijd de verzekeraar opbellen met de melding dat de verzekering weer gecanceled kan worden en de auto nooit in je bezit is geweest. Krijg je gewoon eventueel betaald geld gerestitueerd.

Prijstechnisch is het trouwens mogelijk interessant om te verzekeren bij een maatschappij waar je al verzekeringen hebt, zodat je pakket korting krijgt. Stel dat je zorgverzekeraar ook auto's verzekert, dan is het zeker het overwegen waard om daarheen te bellen.

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 19-07-2012 18:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:13
Gesprek van mij met verzekering was binnen een minuut geregeld, 'heb een auto erbij, kenteken xx en meldcode yy', waarop het antwoord was dat hij verzekerd was...
Meiske wat mn oude auto kocht daarentegen was ongeveer 15 minuten aan het bellen, mede omdat 'het systeem' crashte.

Maar zoals al gezegd, indien een 'snelle auto', check even met je verzekeringsmaatschappij van keuze of je deze kan verzekeren en wat de premie is, weet je het niet zeker, ook even bellen.

Mocht je een (licht) crimineel verleden hebben, ook even bellen, hoeft geen probleem te zijn, maar heb met een auto gehad dat ik deze op een zaterdag wilde verzekeren en dat kon zo snel niet, want de persoon voor de goedkeuring was niet aanwezig... (iets met aanhanger zonder geldig rijbewijs...)

Ga je particulier een auto kijken, zorgen dat je overdag gaat op ma-za. Zeker als je een eind moet rijden en de auto eventueel gelijk mee wil nemen, je wil (en de oude eigenaar ook) dat ding eerst op je eigen naam en dat kan alleen op die dagen en ook maar tot een beperkte tijd (openingstijden loket). Op zondag en in de avonden (ga wel met daglicht) kan je wel kijken, maar vaak niet kopen (natuurlijk wel overeenkomst sluiten).
Ga er ook maar van uit dat de overschrijvingskosten voor eigen rekening zijn, en neem rijbewijs mee, die is nodig. Kosten zijn ongeveer 10 euro.

Ga je bij een bedrijf kijken, dan kan je hem 9-10x niet direct meenemen, hou rekening met (soms debiele) afleveringskosten, dan checken ze hem even, vaak nieuwe apk en klaar, stelt vaak niks voor. Mocht je tijdens een proefrit (altijd doen!) nog puntjes tegenkomen, zeggen dat ze die fixen. Als een bedrijf BOVAG is aangesloten kunnen die ook auto's overschrijven.

Belangrijkste, zorg dat je volledig vertrouwen hebt in de auto die je koopt en de verkoper. Als je bang bent dat er iets niet goed is aan een auto, laten staan... je gaat spijt krijgen als er later nog wat mis is en zeker als dat een dure reparatie gaat opleveren. Met wat geluk valt het onder een eventuele garantie, maar particulier heb je vette pech. Ook de verkoper moet je bevallen, heb je daar geen vertrouwen in en is het een op geld beluste gladjakker waarbij het lijkt alsof alles te mooi is om waar te zijn... auto laten staan.
Probeer ook een vader/vriend oid te fixen om mee te kijken die wat kijk heeft op auto's en zoek evt van tevoren wat aandachtspunten op van dat specifieke model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb al meerdere keren de verzekering enkele dagen van tevoren gebeld met de boodschap dat ik een proefrit ging maken op die en die dag, en als de proefrit goed ging, ik op koop over zou gaan. Kreeg vervolgens keurig voorlopige dekking, één keer zelfs zonder het kenteken te weten. De meldcode geef ik dan achteraf door, als ik de motor in bezit heb. En als het niks blijkt te zijn bel ik achteraf dat het niet door is gegaan.

Wel een keertje schade gehad met een voertuig die ik vijf dagen in bezit had, waar ik nog geen papieren van had. Dit heb ik opgelost door te bellen, waarna ik telefonisch mijn polisnummer doorkreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik heb 3 weken geleden mijn eerste auto gekocht van een particulier (Citroen ZX Aura E2 1996). Op de dag dat ik ging kijken wat rond gezocht naar verzekeringen, uitgekomen bij AllSecur. Gebeld, en ff offerte aangevraagd (vanwege lage dagwaarde alleen WA en inzittendenverzekering genomen).

S'avonds de auto wezen bekijken, proefritje gemaakt, aantal van te voren opgezochte punten/zwakke plekken van de ZX onderzocht. Allemaal prima. Helaas was ik net 5 minuten te laat met het bellen van de verzekeraar en het postkantoor zat al dicht.

Volgende dag terug gegaan, geld ter plekke overgemaakt (internetbankieren), autopapieren en auto meegenomen naar het postkantoor, over laten schrijven op mijn naam (was iets van € 15,- ofzo). Vervolgens tijdens het terug lopen naar de auto AllSecur gebeld, offerte nummer doorgegeven, en vanaf dat moment was ik gewoon verzekerd.

Met de auto terug gereden naar de verkoper, vrijwaringsbewijs afgegeven en vertrokken.

Nu al weer bijna 2000km mee gereden :)

Wat betreft APK trouwens, die was 5 uurtjes oud bij de proefrit, dus als er niks kapot gaat kan ik een jaartje zonder gezeur rijden :)

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 20-07-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Komop TS, als je een beetje had gezocht had je o.a \[C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget gevonden, waar dit soort info ook beschreven staat.

Het is inderdaad zo dat je je rijbewijs nodig hebt om de auto op je naam te kunnen laten zetten. De wegenbelasting zal automatisch op je deurmat vallen, de belastingdienst krijgt nml gewoon melding van het feit dat jij een auto op je naam hebt sinds $datum.

Verzekering, doe van te voren wat huiswerk zodat je weet bij welke verzekeraar je wil verzekeren. Als je de auto gekocht hebt bel je voordat je ermee naar huis rijdt, en verzeker je hem via de telefoon. Meestal vragen ze of de auto al op je naam staat en zonee waneer dat dan wel gaat gebeuren. Jij geeft dan gewoon aan dat je hem net op je naam hebt gezet, en dat je er dan nu graag mee naar huis wil rijden. 99% van de gevallen komt je auto in de voorlopige dekking, en kun je er dus gewoon mee naar huis rijden :) (dit had ik maandag nog toen ik mijn Sierra ging verzekeren, voorlopige dekking was binnen 5 minuten geregeld en gisteren had ik de papieren binnen :))

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 26-07-2012 19:04 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Toen ik mijn eerste auto kocht belde ik een dag van te voren met mijn huisbank (ING). Kenteken doorgegeven, en verzekering was geregeld.
Ik kocht mijn auto bij een handelaar die zelf de overschrijving kon regelen, dus hoefde niet langs het postkantoor onderweg naar huis.
Pagina: 1