Beste tweakers
Gezien ik wat geld op overschot had dacht ik: laat ik even m'n desktop upgraden, en ook maar eens zo'n fancy SSD aanschaffen.
Vandaag heb ik mijn SSD, een OCZ Vertex 4 128GB, ontvangen en meteen aangesloten. Maar zodra ik mijn PC aanzette, slaagde deze er niet meer in om voorbij zijn POST te geraken.
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, maar ik vindt niet veel mensen die hetzelfde probleem hebben (zoeken gaat moeizaam door al de mensen die klagen over trage snelheden omdat ze Windows niet goed hadden ingesteld die in m'n search results terecht komen).
Mijn moederbord is een Gigabyte P55a UD5 met een Marvel 9128 SATA 600 controller.
Bij mijn zoektocht op het internet naar eventuele compatibiliteitsproblemen tussen de bovengenoemde controller en de Indilinx Everest 2 controller heb ik nog niets gevonden.
De volgende zaken heb ik reeds geprobeerd (ongeveer in chronologische volgorde):
Ik weet dat OCZ nogal een slechte reputatie heeft qua betrouwbaarheid van SSD's, maar gezien de SSD wel blijkt te werken op een andere controller, weet ik niet of het deze SSD ook een RMA geval is.
Gezien ik wat geld op overschot had dacht ik: laat ik even m'n desktop upgraden, en ook maar eens zo'n fancy SSD aanschaffen.
Vandaag heb ik mijn SSD, een OCZ Vertex 4 128GB, ontvangen en meteen aangesloten. Maar zodra ik mijn PC aanzette, slaagde deze er niet meer in om voorbij zijn POST te geraken.
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, maar ik vindt niet veel mensen die hetzelfde probleem hebben (zoeken gaat moeizaam door al de mensen die klagen over trage snelheden omdat ze Windows niet goed hadden ingesteld die in m'n search results terecht komen).
Mijn moederbord is een Gigabyte P55a UD5 met een Marvel 9128 SATA 600 controller.
Bij mijn zoektocht op het internet naar eventuele compatibiliteitsproblemen tussen de bovengenoemde controller en de Indilinx Everest 2 controller heb ik nog niets gevonden.
De volgende zaken heb ik reeds geprobeerd (ongeveer in chronologische volgorde):
- De SSD terug ontkoppelen om te kijken of het wel degelijk aan de SSD ligt: PC, start op, het ligt dus wel degelijk aan de SSD (of toch het aankoppelen daarvan)
- De SATA kabel vervangen: Nog steeds geen succesvolle POST, het blijk dus niet aan de kabel te liggen.
- De SSD in een SATA 2 poort steken: dit blijkt te werken, maar ik zou toch liever gebruik maken van SATA 600 snelheden, anders had ik even goed een goedkopere SSD kunnen kopen
- SATA zowel in IDE mode als AHCI mode ingesteld, maakt geen verschil uit.
- Mijn HDD losgekopeld, ik ben zo 1 keer voorbij POST geraakt, maar dan wel eens uit de 10 pogingen -.-
- SSD op de andere SATA 600 poort aangesloten: maakt ook geen verschil uit
- Het bios geupdate naar de nieuwste versie (F13b, een BETA), maakte ook niets uit
- De SSD (in AHCI mode) aangesloten als ik reeds in de bios zat: SSD werd herkend in de raid configuratie van marvel
- De SSD (in IDE mode, anders start Windows niet) aangesloten als Windows reeds opgestart was: SSD werd niet herkend (vermoedelijk te wijten aan ontbreken PnP in IDE mode)
Ik weet dat OCZ nogal een slechte reputatie heeft qua betrouwbaarheid van SSD's, maar gezien de SSD wel blijkt te werken op een andere controller, weet ik niet of het deze SSD ook een RMA geval is.