Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Beste tweakers

Gezien ik wat geld op overschot had dacht ik: laat ik even m'n desktop upgraden, en ook maar eens zo'n fancy SSD aanschaffen.

Vandaag heb ik mijn SSD, een OCZ Vertex 4 128GB, ontvangen en meteen aangesloten. Maar zodra ik mijn PC aanzette, slaagde deze er niet meer in om voorbij zijn POST te geraken.
Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan, maar ik vindt niet veel mensen die hetzelfde probleem hebben (zoeken gaat moeizaam door al de mensen die klagen over trage snelheden omdat ze Windows niet goed hadden ingesteld die in m'n search results terecht komen).

Mijn moederbord is een Gigabyte P55a UD5 met een Marvel 9128 SATA 600 controller.

Bij mijn zoektocht op het internet naar eventuele compatibiliteitsproblemen tussen de bovengenoemde controller en de Indilinx Everest 2 controller heb ik nog niets gevonden.

De volgende zaken heb ik reeds geprobeerd (ongeveer in chronologische volgorde):
  • De SSD terug ontkoppelen om te kijken of het wel degelijk aan de SSD ligt: PC, start op, het ligt dus wel degelijk aan de SSD (of toch het aankoppelen daarvan)
  • De SATA kabel vervangen: Nog steeds geen succesvolle POST, het blijk dus niet aan de kabel te liggen.
  • De SSD in een SATA 2 poort steken: dit blijkt te werken, maar ik zou toch liever gebruik maken van SATA 600 snelheden, anders had ik even goed een goedkopere SSD kunnen kopen
  • SATA zowel in IDE mode als AHCI mode ingesteld, maakt geen verschil uit.
  • Mijn HDD losgekopeld, ik ben zo 1 keer voorbij POST geraakt, maar dan wel eens uit de 10 pogingen -.-
  • SSD op de andere SATA 600 poort aangesloten: maakt ook geen verschil uit
  • Het bios geupdate naar de nieuwste versie (F13b, een BETA), maakte ook niets uit
  • De SSD (in AHCI mode) aangesloten als ik reeds in de bios zat: SSD werd herkend in de raid configuratie van marvel
  • De SSD (in IDE mode, anders start Windows niet) aangesloten als Windows reeds opgestart was: SSD werd niet herkend (vermoedelijk te wijten aan ontbreken PnP in IDE mode)
Heeft er iemand een idee aan wat het falen van de POST zou kunnen liggen en of dit probleem op te lossen valt?

Ik weet dat OCZ nogal een slechte reputatie heeft qua betrouwbaarheid van SSD's, maar gezien de SSD wel blijkt te werken op een andere controller, weet ik niet of het deze SSD ook een RMA geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SSD in een SATA 2 poort steken: dit blijkt te werken, maar ik zou toch liever gebruik maken van SATA 600 snelheden, anders had ik even goed een goedkopere SSD kunnen kopen
Dat is de grap, je SATA/600 controller kan in de praktijk langzamer zijn dan je Intel SATA/300 poorten. Mijn advies: gebruik ALTIJD je chipset poorten en nooit wat anders. Als jouw chipset SATA/300 heeft, is dat het beste wat je kunt bereiken. Die Marvell chip zorgt in de praktijk alleen maar voor een trager opslagmedium.

En wil je de volgende keer iets 'fancy' kopen, check dan even een centraal topic, zoals Het grote SSD topic ~ Deel 9. Waarschijnlijk was je in dat geval voor een Crucial M4 of Samsung 830 gegaan. Maar zolang je regelmatig een backup maakt van je OCZ SSD kun je er ook voor kiezen om het zo te laten. Als je nog de mogelijkheid tot omruilen, bijvoorbeeld omdat je nog in de afkoelingsperiode zit, kun je echter ook overwegen de shop te vragen de SSD om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
De reden dat ik voor en Vertex 4 gegaan ben ipv. voor een Crucial M4, is omdat de random read operations van de Vertex 4 (in theorie) veel sneller zijn (95000 iops is zo'n mooi getal tov. 45000). Ook de seqeuntiele leessnelheid van de Vertex 4 (again, in theorie) zou hoger moeten liggen, en het prijsverschil was vrij klein.

Ik weet dat mij SATA 600 controller maar verbonden is met slechts 1 miezerige PCI ex lane, maar dat zou toch normaal gezien geen probleem mogen zijn gezien daar nog steeds 6Gb/s -> iets meer 600MB/s over gestuurd kan worden. Zolang ik dus slechts 1 SSD aansluit en het gebruik van m'n PCI ex lanes minimaliseer (ik gebruik slechts 1 grafische kaart en gebruik geen USB3 aparaten), zou ik dus mijn volledige 550 MB/s moeten kunnen gebruiken, wat met m'n SATA 300 controllers niet lukt.

Wat het effect op de acces time met de marvell chip tov. de chipset is weet ik niet, misschien heb je op dat vlak wel gelijk. (maar je zult wel een sterk bewijs moeten neerleggen wil je dat ik m'n snelheidswinst van 250 MB/s weggooi).

Ik heb nu de SSD aangesloten na de POST, en ben bezig met de SSD (aangesloten op de Marvell chip) te formateren, eens kijken of dat iets opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verkeerde SSD..

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2012 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bitbored schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:34:

Ik heb nu de SSD aangesloten na de POST, en ben bezig met de SSD (aangesloten op de Marvell chip) te formateren, eens kijken of dat iets opbrengt.
Dat zal dan nu wel klaar zijn, mijn ssd formateerde in iets onder de 1 sekonde.

Kan je uitleggen hoe je die 550 MB/s wil gaan halen? Of heb je 2 SSD's gekocht en ga je data tussen die 2 rondpompen. Dan kan je misschien die 550 MB/s wel gaan halen. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Reepje op 13-07-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar gaan we weer... :+

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/articles/SATA-3G_vs_SATA-6G/HD-Tune_Random_IOPS_Agility-EX_SSD.png

Afbeeldingslocatie: http://benchmarkreviews.com/images/reviews/storage/ST32000641AS/HD-Tune_Bandwidth_Speed_Agility-SSD.png

( bron )

Latency is bij SSDs het toverwoord. Dat is wat jij hebt geleerd als access time; maar dat is wel héél erg vanuit het perspectief van een hardeschijf bekeken omdat daar de access time het overgrote deel van de service time uitmaakt. Dat laatste is het totaal aan latency vanuit het perspectief van de applicatie; het enige wat echt telt!

Een chipset stuurt zijn spul direct naar de CPU of northbridge in jouw geval. Bij die Marvell chips zit er nog een extra PCI-express switch tussen. PCI-express 2.0 x1 = 500MHz = 5GT/s = 500MB/s. Daar gaat af de inefficiency door kleine payloads:

PCI-express payload efficiency

Gevolg is dat je sequentiëel net ietsje sneller bent met reads, maar wel inlevert op random I/O prestaties door de toegenomen latency. Daarnaast ondersteunen de Marvell drivers geen TRIM, al wordt soms anders beweerd (bewijs is welkom! :Y)) dus gebruik gewoon je Intel chipset poorten, die zijn van de hoogste kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Waar komt die PCI-E Efficiëntie grafiek vandaan?

Lijkt me interessant leesvoer, als er een heel artikel bij hoort.

offtopic:
Tsjah, eigenlijk zou de SSD wel gedecteerd moeten worden...
Maar ik zie weer eens een patroon bij OCZ schijven?
Installatie op nieuwe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.plxtech.com/pd...e_Packet_Payload_Size.pdf

En ja, de performanceissues staan los van mogelijke incompatibiliteit. Want dat zou niet mogen als zowel Marvell controller als de SSD zich aan de specs houden. Maar er kan ook wat anders aan de hand zijn. Hoe dan ook, het probleem is het gemakkelijkst opgelost door zijn SSD gewoon op de Intel poorten aan te sluiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Ok, je wint...

Ik besef nu dat ik misschien beter wat meer research had gedaan naar m'n raid chip ipv. me vast te bijten op de betere SSD. Misschien investeer ik nog wel eens in een nieuw moederbord, ook al heb ik de extra performance nu ook niet zo heel hard nodig...

Ik vindt het wel vreemd dat ik niet veel meer dan wat geruchten gehoord heb over de "crappieness" van de toendertijd ongelofelijk hyper moderne SATA 3 chip... Ik heb alleen maar dingen gehoord als; "Het werkt niet samen met een SLI/crossfire systeem" en "De voledige snelheid van SATA 600 kan niet benut worden", maar blijkbaar waren dat nogal understatements.
Hoe dan ook, USB 3 schijnt goed te werken... Al sik binnenkort m'n PC niet opgestart krijg met een USB 3 memorystick kom ik nog wel eens langs op GoT >:)

Denk je dat 4launch.nl de SSD zonder al te veel problemen zou willen omruilen?(ik betwijfel het).
Hoe de zaken nu staan ben ik prijs/kwaliteit inderdaad veel beter af met een Crucial M4 of zelfs een oudere SSD.

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt altijd het recht om je product binnen 7 werkdagen te retourneren, als je het op afstand hebt gekocht. Dat de doos al open is maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Prijs kwaliteit & snelheid zit je op dit moment gebakken met de Samsung 830.

De Crucial M4 is ook een goede keuze, maar de Samsung 830 is net iets goedkoper nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Swordlord schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:57:
Prijs kwaliteit & snelheid zit je op dit moment gebakken met de Samsung 830.

De Crucial M4 is ook een goede keuze, maar de Samsung 830 is net iets goedkoper nog.
Ik heb persoonlijk iets tegen het merk Samsung... En van die crucial m4 heb ik la veel goede dingen gehoord. Ik ge eens een mailtje sturen naar 4launch denk ik.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 22:57:
Je hebt altijd het recht om je product binnen 7 werkdagen te retourneren, als je het op afstand hebt gekocht. Dat de doos al open is maakt niet uit.
En als er data op de SSD staat / als er bewijs is van gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bitbored schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:21:

En als er data op de SSD staat / als er bewijs is van gebruik?
Meestal kan je niet beoordelen of een produkt aan de verwachting voldoet door ernaar te kijken....

oftewel, je kan hem gewoon terugsturen.
Pagina: 1