i5 2310 kan opeens geen games aan?

Pagina: 1
Acties:

• micbro777
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-02 13:21
Beste tweakers,

Ik heb hier een ongewoon probleem en na een tijd op internet gezocht te hebben heb ik er niets over gevonden, dus vraag ik het aan jullie:
Mijn i5 2310 lijkt opeens niet goed meer te werken bij het spelen van games...
Mijn specs:
-intel core i5 2310
-engtx 560 van asus
-8GB RAM 1333mhz
-MSI H61M-E33 (moederboard)
-SSD corsaire Corsair CSSD-F60GBGT

Battlefield 3 speelt de eerste 3 minuten met gemak en daarna kan ik opeens niets meer door de hoeveelheid moeite die mijn pc ermee heeft, terwijl de pc het eerst met grootste gemak online op high graphics deed!
Nou is het niet alleen BF 3 die problemen heeft, ook alle andere games redden het niet meer zoals ze het eerst deden..
Natuurlijk zou je dan eerst denken aan de video kaart, maar mij lijkt dat je die dan met meer dingen dan alleen games zou moeten merken..
Ook lijkt het probleem steeds erger te worden. Ik heb al drivers geupdate van de videokaart maar dat hielp ook niets...

Als ik tijdens het spelen van een game de taakbeheer open dan staat er dat de processor voor 100% staat te draaien terwijl dat eerst niet zo was.

Ik sta dus echt voor een raadsel wat er mis kan zijn met de computer.. Vooral omdat ik hem ongeveer 3-4 maanden geleden in elkaar heb gezet en toen alles het met gemak deed. :(

Als jullie nog meer informatie nodig hebben roepen jullie maar, ik kon zo snel niet nog extra dingen bedenken die van belang hiervoor zijn.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
kijk welk proces die 100% neemt, google de naam op en je weet het probleem.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:43
Kijk naar de processen in je taakbeheer. Welke nemen al dat cpu gebruik in? Draait je cpu ook op de hoogste clocksnelheid? Of clocked hij terug omdat hij bv te warm wordt?

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-02 16:46
Doet je koeler het nog wel? Download HW Monitor en kijk even naar alle gegevens. Wellicht is er wat opvallends waar te nemen

Verwijderd

ja lijkt op een downclock wegens oververhitting.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-02 22:10

Flappiewappie

Hier nog meer

Wat xennox zegt. Koeler even controleren.

Hier staat wat

• micbro777
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/vr8rqa.jpg
Hier kun je zien dat mijn processor temp met BF 3 rond de 95 graden zit!
Heel erg bedankt dus!
Nou is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Moet ik dan software matig mijn fan aanpassen zodat ie het wel weer goed doet of moet er dan een nieuwe op zodat ie beter gekoeld word?
De fan is gewoon de stock fan die bij de processor zat en draait wel gewoon ;)

Heel erg bedankt voor de hulp!!

Verwijderd

Zit hij wel goed gemonteerd?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De koeler een keer opnieuw installeren met goede koelpasta is sowieso aan te raden. Of je kunt er altijd nog eenbetere opzetten.

• micbro777
TERW_DAN schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:18:
De koeler een keer opnieuw installeren met goede koelpasta is sowieso aan te raden. Of je kunt er altijd nog eenbetere opzetten.
Ik ben helaas niet heel erg bekent met koelpasta en de processor vervangen, dus heb dat liever niet, aangezien ik geen geld heb voor een nieuwe processor ;)
Met opnieuw installeren neem ik aan dat je bedoelt eraf halen en er weer opzetten? (hardwarematig bedoel ik dan ;) )
Dus dan denk ik dat ik liever voor een betere koeler gaat, al is dat denk ik iets duurder dan koelpasta, maar wel veiliger (lijkt mij )

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

micbro777 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:34:
[...]

Ik ben helaas niet heel erg bekent met koelpasta en de processor vervangen, dus heb dat liever niet, aangezien ik geen geld heb voor een nieuwe processor ;)
Met opnieuw installeren neem ik aan dat je bedoelt eraf halen en er weer opzetten? (hardwarematig bedoel ik dan ;) )
Dus dan denk ik dat ik liever voor een betere koeler gaat, al is dat denk ik iets duurder dan koelpasta, maar wel veiliger (lijkt mij )
Koelpasta topic
lees je in, en volg wta instructies op internet. het is best makkelijk, je raakt praktisch de processor niet aan.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• micbro777
ik had net eventjes mijn koeler van de processor af gehaald, en schrok een beetje..
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/15ycj2w.jpg
Ik zag dit residu op mijn processor zitten..
Nou weet ik niet of dit normaal is, maar mij lijkt van niet.
Iemand een idee wat dit is en hoe het komt?

Ik zal zo even het koelpasta topic doorlezen, bedankt :)

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 19:04

AzzKickah

06-CENSORED

micbro777 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:01:
ik had net eventjes mijn koeler van de processor af gehaald, en schrok een beetje..
[afbeelding]
Ik zag dit residu op mijn processor zitten..
Nou weet ik niet of dit normaal is, maar mij lijkt van niet.
Iemand een idee wat dit is en hoe het komt?

Ik zal zo even het koelpasta topic doorlezen, bedankt :)
Is dat 'residu' zwart of lijkt dat door de foto?
Als het zwart is, is het aangebakken koelpasta :P Als het wit is, is het niet aangebakken :)

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

AzzKickah schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:06:
[...]

Is dat 'residu' zwart of lijkt dat door de foto?
Als het zwart is, is het aangebakken koelpasta :P Als het wit is, is het niet aangebakken :)
Koelpasta is niet per definitie wit, het gaat van wit over licht grijs tot donker grijs. Echt zwart is misschien niet ideaal ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• micbro777
de kleur is grijs zwart, toen ik er met mijn vinger overheen ging om het een beetje te voelen, kwam er een blauw achtig laagje op mijn vingers ;)
Zal ik nu een nieuwe laag koelpasta moeten aanbrengen voor ik de pc weer kan gebruiken of maakt die niet uit zolang ik niet al te zware processen doe?

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Gezien de vorm in de foto lijkt het op een standaard aangebrachte laag op de heatsink van de koeler.

• Fordox

Fordox

00101010

micbro777 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 18:11:
de kleur is grijs zwart, toen ik er met mijn vinger overheen ging om het een beetje te voelen, kwam er een blauw achtig laagje op mijn vingers ;)
Zal ik nu een nieuwe laag koelpasta moeten aanbrengen voor ik de pc weer kan gebruiken of maakt die niet uit zolang ik niet al te zware processen doe?
eenmaal de koeler eraf, altijd pas terug zetten als je er nieuwe pasta ertussen hebt gesmeert.
wel alles even netjes schoonmaken met wasbenzine.

de koelpasta die erop zat, geeft wel heel veel tekens af dat er heel veel kleine luchtbelletjes tussen zaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 13-07-2012 18:42 ]

• micbro777
enig idee hoe ik makkelijk aan wasbenzine kan komen?
Ben nou niet zo'n doe het zelver :P
En ik ga zeker nog kijken voor nieuwe koelpasta! Als dat het probleem helemaal oplost en als het niet zo moeilijk is, dan zie ik geen reden om het niet te doen.
Al vraag ik me wel af wat er gebeurt als je het niet goed doet, kun je dan je hele processor naar de knoppen werken, of is het alleen zonde van 1 gram koelpasta? :P
En dan nog een beetje standaard vraag: welke koelpasta (merk en type) is een goed genoeg en is niet al te moeilijk aan te brengen? Het hoeft geen ultra goede te zijn, als ie maar goedgenoeg is om van 100graden naar onder de 85 te gaan (dat lijkt mij genoeg om de problemen te verhelpen)

Verwijderd

Wasbenzine? :S
Ik haal het gewoon altijd eraf met een stukje tissue?

Gewoon verwijderen, nieuwe druppel opbrengen, eventueel zelf verdelen over de heatspreader van de processor en dan weer de koeler monteren.

Vergeet alleen niet alle restjes te verwijderen, ook die eventueel aan de onderzijde van de koeler achterblijven.

EDIT:

Oh ja en je koeler ontdoen van eventuele stof plukken is ook een aanrader als er stof op de ventilator en / of koelribben zit.
Meeste koelers kun je gemakkelijk ontdoen van de ventilator en reinigen, ik doe het altijd met een compressor.
Vergeet alleen niet de ventilator bladen tegen te houden zodat ze niet hard gaan ronddraaien, het kan de lagers beschadigen heb ik mij laten vertellen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2012 19:51 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

micbro777 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:44:
enig idee hoe ik makkelijk aan wasbenzine kan komen?
Ben nou niet zo'n doe het zelver :P
En ik ga zeker nog kijken voor nieuwe koelpasta! Als dat het probleem helemaal oplost en als het niet zo moeilijk is, dan zie ik geen reden om het niet te doen.
Al vraag ik me wel af wat er gebeurt als je het niet goed doet, kun je dan je hele processor naar de knoppen werken, of is het alleen zonde van 1 gram koelpasta? :P
En dan nog een beetje standaard vraag: welke koelpasta (merk en type) is een goed genoeg en is niet al te moeilijk aan te brengen? Het hoeft geen ultra goede te zijn, als ie maar goedgenoeg is om van 100graden naar onder de 85 te gaan (dat lijkt mij genoeg om de problemen te verhelpen)
2 of 3 euro 1 liter bij de Gamma.

YouTube: How to Remove and Apply Thermal Compound [Updated Tutorial]

Filmpje met info, koelpaste kan je wel halen bij de lokale computer boer en eigenlijk voldoet elke vloeibare koelpasta wel.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:48:
Wasbenzine? :S
Ik haal het gewoon altijd eraf met een stukje tissue?

Gewoon verwijderen, nieuwe druppel opbrengen, eventueel zelf verdelen over de heatspreader van de processor en dan weer de koeler monteren.

Vergeet alleen niet alle restjes te verwijderen, ook die eventueel aan de onderzijde van de koeler achterblijven.

EDIT:

Oh ja en je koeler ontdoen van eventuele stof plukken is ook een aanrader als er stof op de ventilator en / of koelribben zit.
Meeste koelers kun je gemakkelijk ontdoen van de ventilator en reinigen, ik doe het altijd met een compressor.
Vergeet alleen niet de ventilator bladen tegen te houden zodat ze niet hard gaan ronddraaien, het kan de lagers beschadigen heb ik mij laten vertellen.
probeer jij maar eens uit om met een tissue dat schoon te krijgen. ga er dan met een lik wasbenzine erover heen, en je ziet dat er veel meer troep op zit dan je dacht ;)

en je beschadigt de lagers niet met het laten draaien van de ventilatoren, maar je krijgt een terugkerende stroom naar het moederbord toe. als je een motor handmatig draait, functioneert het als een generator.

Verwijderd

Ik heb het altijd met een tissue eraf gekregen :D
Het is wel wat harder duwen om die harde "gunk" eraf te krijgen maar je kan het er zo af duwen, en volgens mij los je het met wasbenzine weer op?
Enfin ik wist niet dat het kon daarmee.

Dus het is niet erg als ik een ventilator met perslucht ontdoe van stof zonder de bladen vast te houden?
Ik weet niet wie het vertelde, maar er werd mij verteld dat het de lagers niet goed zou doen, broodje aap dus? :P

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je moet niet met 12 bar op die bladen spuiten, anders demonteer je de koeler toch even? Bij de stock intel koelers kun je het plastic/fan heel makkelijk van het koel element halen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Stefan1987
Wasbenzine? Tissues? Wat dacht je van isopropanol van >90%. Wasbenzine laat onverdampte troep achter. Niet verwacht dat ik dat hier moest uitleggen (no offense). Vergeet niet dat voor een goed resultaat alles 100% schoon moet zijn. Gewoon bij de kruidvat vragen wat hun sterkste vorm van isopropanol is. Heb je voor 2 euro een mooi busje. Nieuwe pasta haal je bij de lokale pc boer (mycom o.i.d.) euro voor een tube.
De cpu kan je ook doorspuiten met een bus air duster, ook te halen bij de lokale pc boer.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan1987 op 13-07-2012 23:42 ]

• micbro777
Stefan1987 schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 23:41:
Wasbenzine? Tissues? Wat dacht je van isopropanol van >90%. Wasbenzine laat onverdampte troep achter. Niet verwacht dat ik dat hier moest uitleggen (no offense). Vergeet niet dat voor een goed resultaat alles 100% schoon moet zijn. Gewoon bij de kruidvat vragen wat hun sterkste vorm van isopropanol is. Heb je voor 2 euro een mooi busje. Nieuwe pasta haal je bij de lokale pc boer (mycom o.i.d.) euro voor een tube.
De cpu kan je ook doorspuiten met een bus air duster, ook te halen bij de lokale pc boer.
werkt dat isopropanol dan op dezelfde manier als wasbenzine?
gewoon met een tissue met wat isopropanol erop over de processor en kopere plaatjes wrijven en dan eventjes wachten en koelpasta erop?
Of moet je dan nog iets anders eerst toevoegen of doen?
Ik ben van plan het vandaag nog te regelen ;)
zag bij de yorcom (5 mins van mijn huis vandaan) Koelpasta spuitje Recom TG450 1.5 gram, is dat enig goeds?

• Stefan1987
micbro777 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 08:28:
[...]

werkt dat isopropanol dan op dezelfde manier als wasbenzine?
gewoon met een tissue met wat isopropanol erop over de processor en kopere plaatjes wrijven en dan eventjes wachten en koelpasta erop?
Of moet je dan nog iets anders eerst toevoegen of doen?
Ik ben van plan het vandaag nog te regelen ;)
zag bij de yorcom (5 mins van mijn huis vandaan) Koelpasta spuitje Recom TG450 1.5 gram, is dat enig goeds?
Het is hetzelfde principe, alleen bv 96% isopropanol (alcohol ketonatus, gewoon bij de kruidvat te halen) laat vrijwel geen residu achter. En hoe minder residu, des te schoner je metaal. Gewoon glimmend oppoetsen, zowel je koeler als je cpu, gaat heel makkelijk. Doe ik altijd met stukje keukenrol, dat pluist niet zo. Even laten "drogen", hoewel alcohol zeer snel verdampt.
Als pasta ken ik Recom niet, ik gebruik zelf Cooler Master thermal compound. Een rijstkorrel stip aanbrengen op je cpu en vervolgens je cpu koeler goed vastzetten (de bevestigingspunten kruislingsgewijs aandrukken. Dus eerst linksboven, dan rechtsonder, etc)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan1987 op 14-07-2012 10:51 ]

Verwijderd

Wat een verschrikkelijke onzin met al die middeltjes die worden genoemd om je processor/koeler pasta vrij te maken zeg. Pak gewoon een schone vaste doek die geen pluisjes af geeft en je krijgt alles er prima vanaf. Nieuwe laag aanbrengen en klaar.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik maak de processor altijd schoon met een tissue/stukje keukenrol. Beetje vegen tot het oppervlak schoon is en alle oude koelpasta eraf is, nieuw drupje koelpasta erop, koeler erop, klaar.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Stefan1987
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:57:
Wat een verschrikkelijke onzin met al die middeltjes die worden genoemd om je processor/koeler pasta vrij te maken zeg. Pak gewoon een schone vaste doek die geen pluisjes af geeft en je krijgt alles er prima vanaf. Nieuwe laag aanbrengen en klaar.
Waarom onzin? Feit is dat je metaal veel schoner wordt met >90% isopropanol, en dus beter de warmte kan geleiden. Dit kan al snel een paar graden schelen. Dus als je het doet, doe het dan goed. Lees voor de grap anders eens het overclock gedeelte van deze site.

• micbro777
Ik ben met de pc naar de yorcom gegaan om de koelpasta te kopen, en meteen even te vragen of ze het konden monteren en gelukkig kon dat :)
Scheelt weer wat geklooi :P
Uiteindelijk ook maar de fan vervangen (zat een standaard intel koeler op...) en nu draait ie een stuk beter.
Na een aantal minuten BF 3 en Far Cry 2 is de max op 45 graden gekomen :)
Heel erg bedankt iedereen voor de hulp :)
Ben alleen vergeten te vragen hoe ze het daar zelf hebben gedaan :S

Enige jammere is dat de fan nogal wat lawaai maakt, ook in idle mode :(

• Stefan1987
micbro777 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:29:
Ik ben met de pc naar de yorcom gegaan om de koelpasta te kopen, en meteen even te vragen of ze het konden monteren en gelukkig kon dat :)
Scheelt weer wat geklooi :P
Uiteindelijk ook maar de fan vervangen (zat een standaard intel koeler op...) en nu draait ie een stuk beter.
Na een aantal minuten BF 3 en Far Cry 2 is de max op 45 graden gekomen :)
Heel erg bedankt iedereen voor de hulp :)
Ben alleen vergeten te vragen hoe ze het daar zelf hebben gedaan :S

Enige jammere is dat de fan nogal wat lawaai maakt, ook in idle mode :(
Welke fan heb je meegekregen dan? Je kan kijken in je bios of je een profiel voor je cpu fan kan instellen.

• Fordox

Fordox

00101010

Stefan1987 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:22:
[...]

Waarom onzin? Feit is dat je metaal veel schoner wordt met >90% isopropanol, en dus beter de warmte kan geleiden. Dit kan al snel een paar graden schelen. Dus als je het doet, doe het dan goed. Lees voor de grap anders eens het overclock gedeelte van deze site.
+1
alleen met wasbenzine heb ik nooit gehad dat er iets achter bleef, je ziet alles mooi verdampen. maar het kan zijn dat je gelijk hebt, ik weet iig wel dat wasbenzine beter werkt dan spiritus (wat ook lekker veel alcohol heeft).

en als je met een vaste doek de processor en koelblok schoonmaakt, is het voor het oog schoon. als je dan nog met wasbenzine oid eroverheen gaat, zie je dat er opeens veel meer troep op zit dan dat je nog gedacht had.

en fans laten draaien met perslucht is nog steeds een no-go. stroom de verkeerde kan op naar het moederbord, en vooral in de voedingen, kan ervoor zorgen dat je een leuk rookwolkje ziet als je je pc weer aan zet.

• PCBaas
  • Laatst online: 17:47
Gewoon pure alcohol/ethanol werkt ook. :)
(wasbenzine verdampt ook, dat duurt alleen wat langer)

Dat zul je vast wel in huis hebben, dat bespaart weer gelijk een paar euro. ;)

[ Voor 224% gewijzigd door PCBaas op 15-07-2012 12:15 ]

5700X | RX 6600

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 20:18
Neem een tissue, spuit er een geurtje met alcohol op, en veeg je processor schoon :P Zo lukte het altijd nog, en nooit problemen :P

• Fordox

Fordox

00101010

bedoel je aftershave? :P zou niet echt handig als je creme gebruikt :P

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:52

H.Boss

Hugo Boss

Ik gebruik gewoon medicinale (die je voor het verschonen van wondjes gebruikt) alcohol. Werkt ook prima. Verdampt zeer snel.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Het hele idee van thermal compound / grease / paste is dat het de lucht vult die ontstaat door oneffenheden van de koelblokken, die in praktijk nooit perfect (vacuum) contact maken.

Zelfs als je de koelblokken vlak maakt en lapped (met heel fijn schuurpapier spiegelglad poetst) zijn er nog microscopische groefjes waarin lucht zit, als je koelblokken tegen elkaar aanzet.

Deze ruimte (veel, door oneffenheden; weinig, door groefjes) wordt het beste gevuld met een materiaal wat warmte geleid (dus zo efficiënt mogelijk door kan geven). Lucht is daarvoor niet een goed voorbeeld.

Residu (overgebleven materiaal) zoals oude pasta, stof en dus ook(!) overgebleven materiaal uit 'een geurtje' of additieven van iets als wasbenzine, zullen vaak niet de warmtegeleiders zijn. Vandaar dat het beste schoonmaakmiddel zo weinig mogelijk residu achterlaat, zoals pure alcohol.

Testen wijzen uit dat bijvoorbeeld tandpasta ook een bijzonder goede thermal paste is, maar er zijn genoeg bedrijven die zich erin specializeren (dus niet Recom, Cooler Master, etc.) en zo bijvoorbeeld vloeibaar metaal (CoolLaboratory Liquid Pro / Ultra) aanbieden, wat zich erg goed nestelt in oneffenhededen / groefjes en een bijzonder goede warmtegeleiding heeft.

tl;dr: Voor de beste koelperformance, maak je CPU schoon en gebruik degelijke koelpasta.

[ Voor 3% gewijzigd door Allubz op 15-07-2012 15:31 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Fordox

Fordox

00101010

Allubz schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:29:
Het hele idee van thermal compound / grease / paste is dat het de lucht vult die ontstaat door oneffenheden van de koelblokken, die in praktijk nooit perfect (vacuum) contact maken.

Zelfs als je de koelblokken vlak maakt en lapped (met heel fijn schuurpapier spiegelglad poetst) zijn er nog microscopische groefjes waarin lucht zit, als je koelblokken tegen elkaar aanzet.

Deze ruimte (veel, door oneffenheden; weinig, door groefjes) wordt het beste gevuld met een materiaal wat warmte geleid (dus zo efficiënt mogelijk door kan geven). Lucht is daarvoor niet een goed voorbeeld.

Residu (overgebleven materiaal) zoals oude pasta, stof en dus ook(!) overgebleven materiaal uit 'een geurtje' of additieven van iets als wasbenzine, zullen vaak niet de warmtegeleiders zijn. Vandaar dat het beste schoonmaakmiddel zo weinig mogelijk residu achterlaat, zoals pure alcohol.

Testen wijzen uit dat bijvoorbeeld tandpasta ook een bijzonder goede thermal paste is, maar er zijn genoeg bedrijven die zich erin specializeren (dus niet Recom, Cooler Master, etc.) en zo bijvoorbeeld vloeibaar metaal (CoolLaboratory Liquid Pro / Ultra) aanbieden, wat zich erg goed nestelt in oneffenhededen / groefjes en een bijzonder goede warmtegeleiding heeft.

tl;dr: Voor de beste koelperformance, maak je CPU schoon en gebruik degelijke koelpasta.
Koelpasta topic
daar staat alles ook goed in uitgelegd, en de TS heeft deze al doorgenomen.

edit: toch niet ik pas het topic wel aan :P

edit2: niet specifiek wat hierboven is gegeven, maar over het schoonmaken in het algemeen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 15-07-2012 16:06 ]

• micbro777
Ik heb er nu een Coolermaster Hyper 212 EVO opgezet gekregen.
Ik ga morgen even kijken of ik nog wat kan rommelen in de BIOS en als het dan maar niet wil lukken hem stiller te krijgen en nog steeds wel goed gekoeld, dan laat ik het wel weten :)
Zouden die koelers niet standaard al op automatisch moeten draaien, zodat ie in idle mode veel stiller is?

(sorry voor de late reactie, was even een weekje op vakantie 8-) )

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

MX-4 erop, klaar. Volgens mij was er nog iemand in V&A die MX-2 (ook goed spul) aanbood voor een euro, in een envelopje laten versturen en dan kost het je nog minder. Duurt wel iets langer.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Stefan1987
micbro777 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:46:

Zouden die koelers niet standaard al op automatisch moeten draaien, zodat ie in idle mode veel stiller is?
Ja, je koelers die op je moederbord zijn aangesloten gaan automatisch langzamer draaien als de temperaturen dit toelaten. Althans, dit zijn de standaard instellingen van je bios.
Als je koelers direct op je voeding hebt aangesloten werkt dit uiteraard niet.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Allubz schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:29:
Testen wijzen uit dat bijvoorbeeld tandpasta ook een bijzonder goede thermal paste is
"Bijzonder goed" is overdreven, het werkt.
micbro777 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:46:
Ligt aan je mobo, ik heb een aantal mogelijkheden waarbij hij niet standaard op de stilste stond.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Prima spul, zeker weten. Dat het na een korte periode gebruik totaal nutteloos is, dat is wat anders.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
.

[ Voor 140% gewijzigd door bambinodekat op 22-07-2012 16:59 ]

• micbro777
Stefan1987 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 22:58:
[...]

Ja, je koelers die op je moederbord zijn aangesloten gaan automatisch langzamer draaien als de temperaturen dit toelaten. Althans, dit zijn de standaard instellingen van je bios.
Als je koelers direct op je voeding hebt aangesloten werkt dit uiteraard niet.
Mijn koeler is volgens mij aangesloten op mijn mobo van msi, dus zal denk ik wel goed komen..
Maar ik heb niet heel erg het idee dat ie standaard zijn profiel aanpast tussen 2 games tegelijk en idle mode..
De herrie is helaas hetzelfde bij games en idle mode :S
We zullen zien wat het word :P, kan het nu ff niet checken vriend van mij is even aant gamen op mijn pc :P

• kjtm
  • Laatst online: 08-02 19:23
Aangezien dit topic steeds meer gaat over het verwijderen van koelpasta kon ik het niet laten om nog een methode toe te voegen... Ik heb laatst een tandenborstel gebruikt om de koelpasta van de cpu te halen. Dit ging perfect zonder met vloeistoffen etc. bij de cpu te hoeven komen :)

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• Cybertek
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-07-2018
Als je het echt heel schoon wilt hebben zul je nagellak-remover moeten gebruiken!

Ik stond versteld van het resultaat - DIT ALS AANVULLING OP HET PASTA-VERHAAL :)

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 00:03
Nu het probleem is opgelost vraag ik me meer af hoe het gekomen is? Heb je je pc vervoerd, of heeft ie een flinke zet gekregen of zo?

Want anders is denk ik je processorkoeler gewoon verkeerd gemonteerd op je cpu toen de PC in elkaar is gezet. Gewetensvraag: Heb je dat zelf gedaan? :P.

En ik heb ook wel vaak genoeg restantjes koelpasta er af gehaald met een simpel stukje keuken papier en heel voorzichtig schoonvegen. Dat werkt best als het spul nog een beetje zacht is. Maar je krijgt beter resultaten als je hetmet geschikt spul schoner-dan-schoon probeert te maken. En zoals het er bij jou uitzag, kan het best zijn dat de restanten goed zitten aangekoekt of zelfs een beetje 'verbrand' goed vast. Dan red je het niet met een papiertje.

Heb laatst mijn cpu koeler even opnieuw er op gezet en een nieuwe laag aangebracht (na bijna 3 jaar dienst), en toen had ik ook een stevig alcohol-spulletje nodig om hem weer glanzend te krijgen.

Verwijderd

Arctic Cooling MX-3 ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-02 22:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tandpasta werkt. Maar ik zou het alleen gebruiken in noodgevallen, als je je PC nodig hebt, maar je geen koelpasta meer hebt liggen.

Voor een paar dagen lang werkt tandpasta namelijk prima, maar langer dan dat gaat het uitdrogen geloof ik.
Stefan1987 schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:50:
[...]

Het is hetzelfde principe, alleen bv 96% isopropanol (alcohol ketonatus, gewoon bij de kruidvat te halen) laat vrijwel geen residu achter.
Onder alcohol ketonatus wordt meestal gedenatureerde ethanol verstaan. Dat is iets anders dan isopropanol.
Isopropanol is inderdaad beter omdat het sneller en schoner verdampt (omdat het zuiverder wordt verkocht).

Maar isopropanol kan ik serieus nergens vinden. Bij de Kruitvat en Trekpleister keken ze me met een raar gezicht aan. "Nog nooit van gehoord!". Bij de apotheek verwezen ze me naar de computerwinkel 8)7

Dus ik gebruik meestal maar gewoon spiritus, da's immers 85% ethanol.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1