Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste tweakers,

Moet je bij een zonnepaneelinstallatie met 3900 Watpiek een exrra groep in de meterkast plaatsen van 25A of volstaat een 16A?

Onderstaande omvormer, de 4300TL wordt gebruikt voor dit systeem van 3900Wp:
http://www.diehl.com/en/d...er/wechselrichter-tl.html

Moet de automaat na een aardlekschakelaar of moet het gelijk op de hoofdgroep (automaat) die voor de aardlekschakelaar zit.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

De installatie zal prima werken op een 16A installatie (een 16A zekering gaat pas door als je er langdurig veel meer dan 16A doorheen gooit, bijvoorbeeld 20 of 25A). Technisch kan het prima. Bovendien zal het extreem zeldzaam zijn dat hij daadwerkelijk de volledige 0.98%3900W output. Hoe gunstig liggen de panelen? Is er een moment in het jaar dat ze perfect recht naar de zon kijken?

Of het reglementair kan weet ik niet, dat is waarschijnlijk de crux.

[ Voor 27% gewijzigd door mux op 13-07-2012 12:47 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mag absoluut niet op een 16A zekering. Die gaat tot 3680W.

Het zal misschien werken, maar als de fik erin gaat ben je NIET verzekerd. Dat moet je niet willen! Elektrische installatie wil je te allen tijde volgens de normen aanleggen. Als er iets gebeurd zal de verzekering direct naar je elektrische installatie gaan kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door Fairy op 13-07-2012 12:59 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ok, dus moet ik in ieder geval een 25A automaat plaatsen.

Nu nog antwoord op de volgende vraag:

Moet deze automaat voor of na de aardlekschakelaar?

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 14:39
Weet je zeker dat je dit zelf gaat doen?

De automaat moet na de aardlek..

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fairy schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:58:
Mag absoluut niet op een 16A zekering. Die gaat tot 3680W.

Het zal misschien werken, maar als de fik erin gaat ben je NIET verzekerd. Dat moet je niet willen! Elektrische installatie wil je te allen tijde volgens de normen aanleggen. Als er iets gebeurd zal de verzekering direct naar je elektrische installatie gaan kijken.
Waarom zou het niet mogen? Bij meer dan 16A invoeding klapt de groep eruit. Precies waarvoor de groep is bedoeld. Het grote nadeel is dat, wanneer de groep eruit klapt, je geen invoeding meer hebt van je PV panelen en je dus je groep moet omzetten.

Maar het is volstrekt legaal en veilig. Of het handig is is een tweede.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mkleinman schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:17:
[...]

Waarom zou het niet mogen? Bij meer dan 16A invoeding klapt de groep eruit. Precies waarvoor de groep is bedoeld. Het grote nadeel is dat, wanneer de groep eruit klapt, je geen invoeding meer hebt van je PV panelen en je dus je groep moet omzetten.

Maar het is volstrekt legaal en veilig. Of het handig is is een tweede.
Naar mijn weten mag je normaal gesproken geen apparatuur plaatsen die bij voorbaat al gespecificeerd is voor hoger verbruik dan toegestaan op de groep. Ik vind het ook vreemd dat deze inverter dat ook zo kan op 1 groep, dan verwacht je toch een 3 fasen aansluiting of ben ik nu kippig?

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Hier staat toch dat de automaat voor de ALS (aardlekschakelaar moet):
http://js-totaalinstallateur.nl/zonnepanelen/

De omvormer zelf zit natuurlijk wel na een ALS, dus als daar kortsluiting in optreedt dan schiet alsnog de ALS eruit.

De stroom die teruggegeven wordt kan dan gelijk gekoppeld worden aan de hoofdzekering van 40A met de 25A automaat.

[ Voor 3% gewijzigd door M. Mulder op 13-07-2012 14:36 ]

• mux

mux

99% efficient!

Fairy schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:37:
[...]

Naar mijn weten mag je normaal gesproken geen apparatuur plaatsen die bij voorbaat al gespecificeerd is voor hoger verbruik dan toegestaan op de groep. Ik vind het ook vreemd dat deze inverter dat ook zo kan op 1 groep, dan verwacht je toch een 3 fasen aansluiting of ben ik nu kippig?
De vraag is überhaupt of die panelen+inverter ooit meer dan 16A kunnen invoeden. Als je panelen een paar graden uit het lood staan zit je al onder de 16A, samen met de gespecificeerde 97.7% efficiëntie.

Net als met computervoedingen: een voeding van 1000W betekent niet dat je 1000W trekt.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mux schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:40:
[...]

De vraag is überhaupt of die panelen+inverter ooit meer dan 16A kunnen invoeden. Als je panelen een paar graden uit het lood staan zit je al onder de 16A, samen met de gespecificeerde 97.7% efficiëntie.

Net als met computervoedingen: een voeding van 1000W betekent niet dat je 1000W trekt.
Snap ik, maar voor de verzekering is het exacte wetenschap. Als de kabel 3680 watt mag hebben, en je koppelt een apparaat aan dat 3681 watt kán leveren, dan ben je 't bokkie, want dan zit je strict genomen over de limiet. Fik er in en je bent erbij!

Over de voedingen is een slecht voorbeeld. Een 1000W voeding is prima in staat om zelfs meer te trekken, weliswaar voor kortere tijd, maar het kan. Ik heb hier regelmatig 60 watt voedinkjes gezien waarbij de laptop 100 watt eruit trok. Werden ze goed warm van, maar het gebeurd tóch! Eigenlijk verwacht je dat een 1000W voeding is afgezekerd op 1000W, maar vaak hebben ze toch wat headroom. Ze zijn dan ook vaak voor bijv. 1200w gespecificeerd aan de AC zijde.

[ Voor 25% gewijzigd door Fairy op 13-07-2012 14:50 ]

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:46

WouterB

3680 Wp

Waarom ga je dan niet gewoon voor de 3800TL versie? Die is netjes 16A, dus dat gaat prima :)

ietjes onder-dimensioneren kan vaak weinig kwaad, zeker als het je allemaal gezeur in je groepenkast scheelt.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WouterB schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:48:
Waarom ga je dan niet gewoon voor de 3800TL versie? Die is netjes 16A, dus dat gaat prima :)

ietjes onder-dimensioneren kan vaak weinig kwaad, zeker als het je allemaal gezeur in je groepenkast scheelt.
Amen!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Fairy schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:47:
Snap ik, maar voor de verzekering is het exacte wetenschap. Als de kabel 3680 watt mag hebben, en je koppelt een apparaat aan dat 3681 watt kán leveren, dan ben je 't bokkie, want dan zit je strict genomen over de limiet. Fik er in en je bent erbij!
De grap is dat dat apparaat dat dus helemaal niet kan leveren in die situatie.

Maar als de automaat 25A is dan moeten de kabels naar de installatie ook 25A aankunnen! 2,5mm dus. En je stopcontact/aansluitmateriaal bij de omvormers moeten ook 25A aankunnen!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

RvV

En heb je een 1x35A of 3x25A aansluiting? Anders heeft het ook weinig zin om een 25A automaat te plaatsen als je hoofdzekering tegelijk er mee uit vliegt. Heb ik een tijd geleden een hele discussie over gehad. :)

Y'24

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 09:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Fairy schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:47:
[...]
Het gaat niet om de kabel, maar de automaat. 16A is veiliger dan een 25A automaat! Je wilt alleen voorkomen dat je elk uur de automaat weer in moet schakelen. Zoals mux al aangeeft, zal een 16A automaat er niet gelijk uit klappen als je omvormer kortstondig 18A levert.
Als we het toch over de kabel hebben, het is wel verstandig om i.p.v. een 3x2.5mm2 een 3x4mm2 te trekken. Niet heb je hierdoor alleen minder kabelverliezen (warmte), maar ook minder spanningsverliezen. Door het spanningsverlies neemt de spanning bij de omvormer toe (aangezien de omvormer levert ipv afneemt) en bij een te hoge spanning, schakelt de omvormer af.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• mux

mux

99% efficient!

@fairy: Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat verzekeringstechnisch zo werkt. Ik heb op genoeg andere plaatsen al eens gerant over de functie van smeltzekeringen, maar long story short: TS, zoek zelf de reglementen op dit gebied eens op en lees ze goed door.

Dat gezegd hebbende zou ik ook van harte de 3800TL aanbevelen als je veilig wil zitten :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

mux schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:58:
@fairy: Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat verzekeringstechnisch zo werkt. Ik heb op genoeg andere plaatsen al eens gerant over de functie van smeltzekeringen, maar long story short: TS, zoek zelf de reglementen op dit gebied eens op en lees ze goed door.

Dat gezegd hebbende zou ik ook van harte de 3800TL aanbevelen als je veilig wil zitten :)
En toch werkt het zo, als er iets iets niet aan de specs voldoet en het gaat in de fik, dan ben je er bij, als zit er maar 0,00001% boven. Daar zijn die lui op getrained. Die zoeken net zo lang tot ze de oorzaak kunnen aanwijzen op een punt waar de klant steken heeft laten vallen.

Als er ergens een lasdop op zit (die wil je meestal liever niet) en die is niet goed gedraait, dus vliegt in de fik en heb blijkt niet door een electricien te zijn aangelegd danwel goedgekeurd, dan ben je t bokkie.

Een beetje elektricien zal een 4300watt installatie op een 16A nooit installeren noch goedkeuren.

Wat ik zou doen is de kleine inverter pakkken, of als je het echt wilt, de grote, en dan 4mm² en 25A zekering er aan hangen. Heb je minimaal verlies. Je kunt eventueel wel de 16A automaat aanhouden, dan zie je vanzelf of ie snel afschakelt.

De enige uitzondering is volgens mij dat je een Steca500 op een bestaande groep mag aansluiten, omdat de 3680 watt + 500 binnen de grenzen van de bekabeling zou vallen in geval van sluiting. Normale stroomkabels in huis kunnen die extra belasting wel aan, maar of je dat echt moet willen?

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 13-07-2012 16:11 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
mux schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 14:40:
[...]

nouw mijn panelen staan op oost en 45 graden.
niet echt ideaal te noemen.
heb 1710Wp.
de hoogste geregistreerde piek is 1947W.

(denk dat 20A niet onverstandig is, 16A is niet onveilig.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

mag ik effe wat feiten en bewijs zien van alle onzin hier tav die verzekering ?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Elke zekering is minstens 6 % overbelastbaar

Wikipedia: Smeltveiligheid

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:02

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 19:56:
mag ik effe wat feiten en bewijs zien van alle onzin hier tav die verzekering ?
In bijna iedere polis staat dat men moet voldoen aan normeringen of geen roekeloze dingen mag doen. Lees je eigen polis maar eens door je zal al snel zien dat men heel veel zaken uitsluit.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Mooi, da's dan duidelijk. Hier wordt geen enkele norm overschreden en van roekeloos gedrag is al helemaal geen sprake.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• mux

mux

99% efficient!

Yep. Feitelijk is hier de situatie dat geen enkele norm wordt overschreven. Het enige probleem dat er eventueel reglementair is, is dat de nameplate capacity van de inverter hoger is dan de zekeringwaarde.

Verwijderd

dat is de capaciteit van was en droog op een switchblok ook,
dan geld hetzelfde, nameplates te hoog, voor gekoppelde groep

ik heb hier goede afspraken met de verzekering over, maar dat was wel veel werk,
om boven tafel te krijgen wat is wat kan wat moet en wat mag
iedereen is clueless op dit vlak, in de verzekeringsbranche

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:28
Exact, verzekeringen kunnen met van alles schermen, maar als ze niet willen uitkeren zullen ZIJ moeten AANTONEN dat je iets hebt gedaan wat het probleem heeft veroorzaakt.

Als het geen verband houdt of niet aantoonbaar is hebben ze geen poot om op te staan
Vervelend is natuurlijk wel dat je daar zeer waarschijnlijk een poos mee bezig bent en de gang naar de rechter wellicht nodig is.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 10:21
Ach ja, met een beetje geluk is de omvormer bij brand dan zodanig aangetast dat ze de "4000TL" indicatie niet meer kunnen lezen. :+

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Tja, Dan ben je dus netjes een nieuwe 3-fase groep (4mm^2) aan het aanleggen voor PV, en vind je op de betonvloer onder de keukenkastjes een kroonsteentje waar de elektrische oven aan blijkt te hangen....
De oven is maar 2kW en als het snoertje wat dikker is en het kroonsteentje iets beter beschermd dan zal het best wel ok zijn, maar de verhoudingen zijn wel een beetje zoek.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

rube schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 21:41:
Exact, verzekeringen kunnen met van alles schermen, maar als ze niet willen uitkeren zullen ZIJ moeten AANTONEN dat je iets hebt gedaan wat het probleem heeft veroorzaakt.

Als het geen verband houdt of niet aantoonbaar is hebben ze geen poot om op te staan
Vervelend is natuurlijk wel dat je daar zeer waarschijnlijk een poos mee bezig bent en de gang naar de rechter wellicht nodig is.
Allemaal mooi, maar het laatste wat je wil is dat je onenigheid met je verzekering krijgt als je huis in de waagschaal wordt gelegd.
Dat gaat een lange weg worden (rechters etc.)

Zo'n risico moet je niet willen met je huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 17-07-2012 16:20 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je mag een 16A automaat niet zomaar vervangen door een 20 of 25A automaat.

Er zit namelijk ook nog een hoofdzekering in de verzegelde hoofdverdeelkast, en die kan best 25A zijn. Dan heb je geen selectiviteit meer, wat zoveel betekent dat als je sluiting maakt, er een gerede kans is dat de hoofdzekering er uit klapt en de groepszekering niet aanspreekt.

Dan kun je je energieleverancier laten komen om de hoofdzekering te vervangen en de kast opnieuw te laten verzegelen.

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:53
joopv schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:30:
Je mag een 16A automaat niet zomaar vervangen door een 20 of 25A automaat.

Er zit namelijk ook nog een hoofdzekering in de verzegelde hoofdverdeelkast, en die kan best 25A zijn. Dan heb je geen selectiviteit meer, wat zoveel betekent dat als je sluiting maakt, er een gerede kans is dat de hoofdzekering er uit klapt en de groepszekering niet aanspreekt.

Dan kun je je energieleverancier laten komen om de hoofdzekering te vervangen en de kast opnieuw te laten verzegelen.
Dat is ook een reden. De voornaamste reden dat dit niet zomaar kan is dat de automaat de bedrading beschermd tegen brand door te hoge kortsluitstromen en belastingen. Een 16A automaat betekend waarschijnlijk dat de bedrading 2,5mm2 is en niet veilig is voor hogere stromen.

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11 06:56
Splitsen en 2 omvormers gebruiken? Die kan je allebei op een lossegroep zetten.

Dat is misschien goedkoper dan de hoofdzekering laten verhogen (als dit nodig is)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

Kan dit topic op slot met een linkje naar het andere topic?

A'dam PVOutput

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.