Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik bemerk deze morgen dat een e-mail van mijn Hotmail adres verstuurd werd naar een tiental personen van mijn contacten. "Gelukkig" stond één van mijn eigen andere e-mail adressen er ook tussen en kreeg ik die ook. Mail heeft geen subject en er staat enkel een URL op naar wat een louche website in Turkije lijkt. Ik klik er uiteraard niet op.

Wat kan hier aan de hand zijn? Eén van de tiental computers waar ik mijn hotmail op gebruik compromised? Uiteraard ga ik niet in op verzoeken van websites om je hotmail adres én paswoord en dergelijke onzin die we vroeger vaak zagen.

Stappen die ik kan ondernemen?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 23:01
Volgensmij is het een kwestie van je wachtwoord wijzigen en het probleem is opgelost.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Binnen 1 minuut heb ik een mail verstuurd "vanaf" jouw email adres. Kijk even naar de email headerse (als dat mogelijk is) wat de server is :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

Mystikal

It never hurts to help!

Gamepie56 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:29:
Volgensmij is het een kwestie van je wachtwoord wijzigen en het probleem is opgelost.
Ik had het vorige week toevallig ook, wachtwoord gewijzigd en geen meldingen meer gehad. Hopelijk lost het dit op.

Basement Bios ---- Exo-S

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mattie112 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:45:
Binnen 1 minuut heb ik een mail verstuurd "vanaf" jouw email adres. Kijk even naar de email headerse (als dat mogelijk is) wat de server is :)
Vanaf zijn adres kan ik me voorstellen, maar naar mensen in zijn adresboek?
Vertel eens, je maakt me nieuwsgierig....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:53
Een soortgelijk iets heb ik een jaar geleden ook meegemaakt met als gevolg dat Hotmail mijn account had geblokkeerd.

Na veel bellen en chatten met support, waarbij ik ieder detail wat ik kon bedenken moest doorgeven (bijv. namen van contacten, aangemaakte mappen, afzenders waarvan ik regelmatig mails krijg) werd het account eindelijk vrijgegeven na 5 dagen.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
Inderdaad, even kijken naar de header van de e-mail zoals Mattie112 al voorstelde.
Daarin staat de mailserver waar de mail vandaan komt. Als dat géén hotmail mailservers zijn, dan is je account niet gehacked.
Volgens mij is dat zoiezo niet het geval omdat dat dan allang bekend zou zijn geworden op de verschillende nieuwssites.
Dat de mail naar enkele van je contactpersonen gemaild is kan wellicht veroorzaakt zijn door een ander. Als jij een mail naar meerdere contacten stuurt en een van die contacten heeft spyware of andere rommel op zijn machine staan, dan kun je al de klos zijn.

• demichel
Bart© schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:21:
Dat de mail naar enkele van je contactpersonen gemaild is kan wellicht veroorzaakt zijn door een ander. Als jij een mail naar meerdere contacten stuurt en een van die contacten heeft spyware of andere rommel op zijn machine staan, dan kun je al de klos zijn.
Maar dan heeft die ander met rommel op zijn machine toch nog mijn Hotmail paswoord niet waardoor hij in mijn naam e-mails kan versturen? Of zie ik dat nu verkeerd?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 07:43
demichel schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:36:
[...]

Maar dan heeft die ander met rommel op zijn machine toch nog mijn Hotmail paswoord niet waardoor hij in mijn naam e-mails kan versturen? Of zie ik dat nu verkeerd?
Dat zie je verkeerd, op het moment dat iemand een mailservertje zelf heeft draaien, kan diegene met enkele simpele commando's een e-mail versturen met als afzender-adres jouw emailadres.
Sterker nog, in Outlook kun je ook een willekeurig afzender-adres invullen.

Daarom moet je ook in de header kijken vanaf welke mailserver de e-mail afkomstig is.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bart© schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:21:
Volgens mij is dat zoiezo niet het geval omdat dat dan allang bekend zou zijn geworden op de verschillende nieuwssites.
Op nu.nl het nieuwsbericht dat het hotmail account van demichel gehacked is? Hoe zie je je dat voor je?

Ik zou zeggen 99% kans dat het wel het geval is. Ik krijg zulk soort mailtjes regelmatig binnen en het is altijd voorbij zodra ze hun wachtwoord wijzigen. Blijkbaar toch een keer ergens ingevuld waar het niet moest, of een gelijk wachtwoord als hotmail wachtwoord voor een niet echt betrouwbare site gebruikt. Een virus zou ook kunnen, en zou voor zekerheid wel je primaire pc(s) scannen.

• demichel
furby-killer schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 09:56:
[...]

Op nu.nl het nieuwsbericht dat het hotmail account van demichel gehacked is? Hoe zie je je dat voor je?

Ik zou zeggen 99% kans dat het wel het geval is. Ik krijg zulk soort mailtjes regelmatig binnen en het is altijd voorbij zodra ze hun wachtwoord wijzigen. Blijkbaar toch een keer ergens ingevuld waar het niet moest, of een gelijk wachtwoord als hotmail wachtwoord voor een niet echt betrouwbare site gebruikt. Een virus zou ook kunnen, en zou voor zekerheid wel je primaire pc(s) scannen.
Nu moet ik wel toegeven dat voor die bepaalde e-mail account ik een belachelijk eenvoudig woordenboekwoord gekozen had (het moest "snel gaan" en ik had geen inspiratie). Dom natuurlijk, als IT-er zou ik beter moeten weten (mijn Oracle admin paswoorden zijn dan weer nét iets sterker, ha)

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

demichel schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 08:28:
...
Stappen die ik kan ondernemen?
In dit geval kan je beter kijken of de dubieuze mailtjes onder verzonden items staan in hotmail. mijn adres was een tijdje geleden gehacked, maar ik was er toen snel bij en had het veranderd naar een goed wachtwoord. De info die Microsoft hierover liet gaan was dat er door een lek toch nog scripts werden uitgevoerd bij het beveiligd openen van bepaalde mailtjes en zo accounts werden overgenomen voor een eenmalige mailing of dat ze simpelweg wachtwoorden d.m.v. bruteforce verkregen.

mochten de dubieuze mailtjes niet onder verzonden items staan dan is er inderdaad een grote kans dat je de header moet bekijken van het ontvangen mailtje en zien of ze het niet gewoonweg hebben overgenomen.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:47

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic pas imo een stuk beter in BV en daarvoor een schop vanuit SG

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1