Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ervig
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11-2024

Ervig

ervig#2891

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar een goede oplossing om mijn draadloze netwerk thuis te verbeteren (groter bereik en geen snelheidsverlies). Ik heb de verschillende forumposts al bekeken maar kwam er niet helemaal uit.

Huidige setup:
- Internetaansluiting op begane grond met Sitecom 300N x4
- Bereik 1 etage hoger en aan andere kant van huis is slecht

Gewenste situatie
- Geen kabels leggen
- Geen gebruik maken van opties als internet via electriciteitsnet oid
- Sterker draadloos netwerk met behoud van snelheid (liefst zo sterk mogelijk en zo hoog mogelijke snelheid)

Kan ik direct op mijn sitecom router op een korte afstand (met een kabeltje van 1 meter) een Engenius ECB-3500 aansluiten en daarmee het bereik verbeteren? Of zijn er andere mogelijkheden?

Ik vind het overigens geen probleem om mijn huidige router te vervangen door eentje met een sterker signaal indien dat mogelijk is. Naast de engenius vond ik ook een Linksys RE1000 die een hogere snelheid zou hebben maar volgens mij weer een minder bereik.

Een repeater gebruik ik liever niet. Ik heb een Range Extender (Netgear WN2000RPT) geprobeerd maar dit was voor mij echt een miskoop. Ten eerste is de zendkwaliteit matig en ten tweede maakt hij een tweede netwerk aan _ext. Terwijl ik dus niet 2 netwerken wil hebben, maar juist 1 sterker signaal.

Hartelijk dank!

Star Citizen Referral Code (5,000 UEC Free Signup Bonus) | Elite: Dangerous Thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465884

Ik zou het Wireless Range Extender 300N van Sitecom gebruiken.
Apparaten met hetzelfde merk communiceren beter met elkaar.
https://www.sitecom.com/wireless-range-extender-300n/p/714

Je kan het AP waar dan ook neerzetten, zonder utp cable, en Roaming zal prima werken.
Alleen moet je de Operation Mode aanpassen naar Repeater.

hope this helps,
Hydir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij vraagt om "geen snelheidsverlies" en je raadt een repeater aan? :X

Repeaters halveren per definitie je snelheid als je ze perfect goed installeert (exact halverwege qua signaalsterkte tussen bron en bestemming), je verliest nog meer als het niet perfect is.
Gewenste situatie
- Geen kabels leggen
- Geen gebruik maken van opties als internet via electriciteitsnet oid
- Sterker draadloos netwerk met behoud van snelheid (liefst zo sterk mogelijk en zo hoog mogelijke snelheid)
Onmogelijk.

Je probleem is niet signaalsterkte, het is demping door vloeren en muren. Ook al ga je harder of gerichter zenden, het zal hooguit marginaal helpen.

Ofwel je moet genoegen nemen met oplossingen die sterk inhakken qua snelheid (zo'n repeater dus), danwel zul je linksom of rechtsom een signaal door die vloer heen moeten krijgen en dan een tweede access point boven moeten plaatsen.

Idealiter zou ik aanraden om UTP (langs het trapgat als je weigert te boren) naar boven te leiden en daar een AP (bijvoorbeeld die Sitecom Range Extender in AP-mode) te plaatsen, met als tweede keus inderdaad via powerline werken. Bedenk dat je met powerline geen enkele garantie van snelheid hebt. Soms haal je goede snelheden, soms niet, het hangt allemaal af van wat voor apparaten op dezelfde groep zitten. Daarom hou ik er niet van, maar het is nagenoeg altijd beter dan WiFi door beton...

Verder is het geen enkel probleem om twee apparaten hetzelfde SSID te laten uitzenden (en dus als een netwerk te laten werken), als dat voorheen niet lukte zat je het gewoon verkeerd in te stellen. Het is zo simpel als dezelfde SSID maar een ander kanaal te kiezen en klaar is kees.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 10-07-2012 14:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ervig

Ervig

ervig#2891

Topicstarter
Ik heb gisteren nogmaals geprobeerd met mijn netgear range extender maar ook als hij op een ander kanaal met zelfde SSID zit levert dit nauwelijks een vergroting van het netwerkbereik op (signaal van de netgear is zwak helaas).

Jammer dat jullie denken dat het plaatsen van een engenius oid niet gaat werken. Met een vermogen van max 600w had ik daar op gehoopt. Ik ben bang dat het dan toch een kabel gaat worden. Ze zijn nu bezig met het aanleggen van glaskabel dus wellicht kan ik dat direct laten meenemen (en een kastje boven laten plaatsen, want zenden naar beneden gaat gemakkelijker had ik van iemand begrepen).

Bedankt voor beide reacties!

PS Nog even een korte vraag: wat zou (als vervanger voor mijn huidige router) een goede router zijn die het N netwerk ondersteunt en daarnaast een enorm sterk wifi zendvermogen heeft (600W 800mW / 29 dBm)? Als ik dan toch straks op een andere plek mijn router neer ga zetten kan ik deze net zo goed door een sterkere vervangen. (gevonden: de ECB350 combineert een sterk zendvermogen met snelheid maar weet ik verder niet veel van..en is prijzig helaas)

[ Voor 44% gewijzigd door Ervig op 11-07-2012 15:22 ]

Star Citizen Referral Code (5,000 UEC Free Signup Bonus) | Elite: Dangerous Thread

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 15:01
600 Watt??? Dan kun je je magnetron de deur uit doen, zet je maaltijd er 10 min naast en klaar is Kees. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ervig

Ervig

ervig#2891

Topicstarter
AtRi schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 12:58:
600 Watt??? Dan kun je je magnetron de deur uit doen, zet je maaltijd er 10 min naast en klaar is Kees. ;)
Haha..euh tja, aangepast :)

Waarschijnlijk ga ik het toch proberen met een ECB350 en die gewoon mijn oude router laten vervangen. Dure test, maar als het niet werkt stuur ik hem gewoon terug 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 20:08
dion_b schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 14:51:
Hij vraagt om "geen snelheidsverlies" en je raadt een repeater aan? :X

Repeaters halveren per definitie je snelheid als je ze perfect goed installeert (exact halverwege qua signaalsterkte tussen bron en bestemming), je verliest nog meer als het niet perfect is.

[...]

Onmogelijk.
Ofwel je moet genoegen nemen met oplossingen die sterk inhakken qua snelheid (zo'n repeater dus), danwel zul je linksom of rechtsom een signaal door die vloer heen moeten krijgen en dan een tweede access point boven moeten plaatsen.

Idealiter zou ik aanraden om UTP (langs het trapgat als je weigert te boren) naar boven te leiden en daar een AP (bijvoorbeeld die Sitecom Range Extender in AP-mode) te plaatsen, met als tweede keus inderdaad via powerline werken. Bedenk dat je met powerline geen enkele garantie van snelheid hebt. Soms haal je goede snelheden, soms niet, het hangt allemaal af van wat voor apparaten op dezelfde groep zitten. Daarom hou ik er niet van, maar het is nagenoeg altijd beter dan WiFi door beton...

Verder is het geen enkel probleem om twee apparaten hetzelfde SSID te laten uitzenden (en dus als een netwerk te laten werken), als dat voorheen niet lukte zat je het gewoon verkeerd in te stellen. Het is zo simpel als dezelfde SSID maar een ander kanaal te kiezen en klaar is kees.
Hier even op inhaken:

Wij hebben een utp kabel naar boven lopen met daarop een switch aangesloten. Is het mogelijk om op die switch weer een AP te installeren? Of gaat dat niet goed om een of andere reden? Op dit moment hebben we namelijk geen supersterk draadloos signaal boven en ik zat eerlijk gezegd aan een repeater te denken tot ik jou verhaal las.....

[ Voor 4% gewijzigd door FireSonus op 12-07-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoezo zou je geen AP op een switch kunnen aansluiten? AP is niets anders dan een switch die WiFi praat ipv bedrade ethernet. Allemaal layer 2, zou prima moeten werken dus :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1