Toon posts:

Bios flash update, CMOS wil niet opschonen, no boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Moederbord: 760GM-P23 (FX) MSI

Ik moest een bios update uitvoeren omdat mijn pc vaak crashde bij spellen en een blue screen kreeg. Toen ik de bios flash update deed moest ik eerst een backup maken die op mijn usb stick staat en toen kon ik de update doen.

Toen zei de update ROMID mismatch, force flash. Dat heb ik gedaan en sinds dien boot de pc niet meer.

Hij gaat aan, alle fans doen het. Maar me beeldscherm, toetsenbord, muis, zelfs de lampjes op me pc doen niks.

Ik heb een CMOS reset geprobeerd met een battery discharge en een soort van JBAT reset die ook niks doet.

Hoe kan ik me pc resetten en terugmaken naar het oude?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12 16:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bij RomID mismatch is het volgens mij niet de bedoeling dat je force flash doet, volgens mij wil het zeggen dat je nu een verkeerde BIOS op je moederbord hebt geflasht. Ziet er niet goed uit vrees ik. Heeft dat ding dual bios?

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
met CMOS kan je dat clearen, maar dat werkt dus niet, ik krijg ook geen bleep van me hardware

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 13:46
Volgens de MSI site voor jouw mobo zit er iets op genaamd M-Flash waardoor je vanaf een USB stick je Bios kunt laden. Dit is specifiek bedacht voor dit soort gevallen dus als het goed is is dit redelijk eenvoudig op te lossen.
Ik neem aan dat er in de handleiding wel een uitleg staat over hoe dit te gebruiken.

• Diamond_DogG
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-12 19:06
dus op ander pc de goede bios vinden deze op je usb zetten en dan proberen te re-flash`en

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:19:
Beste Tweakers,

Moederbord: 760GM-P23 (FX) MSI

Ik moest een bios update uitvoeren omdat mijn pc vaak crashde bij spellen en een blue screen kreeg.
Het zou verstandiger geweest zijn als je je geheugen met memtest86(+) had getest, maar dat kan nu natuurlijk niet ;)
Toen ik de bios flash update deed moest ik eerst een backup maken die op mijn usb stick staat en toen kon ik de update doen.

Toen zei de update ROMID mismatch, force flash. Dat heb ik gedaan en sinds dien boot de pc niet meer.

Hij gaat aan, alle fans doen het. Maar me beeldscherm, toetsenbord, muis, zelfs de lampjes op me pc doen niks.

Ik heb een CMOS reset geprobeerd met een battery discharge en een soort van JBAT reset die ook niks doet.

Hoe kan ik me pc resetten en terugmaken naar het oude?
Wie heeft je geadviseerd een BIOS-upgrade te doen?
Toch niet een vriend? -> BIOS upate niet gelukt! laptop dood?
'mismatch' betekent "verkeerde combinatie": "http://translate.google.com/#en|nl|mismatch", ik snap niet dat je toch doorgegaan bent :)

Nu de opbouwende kritiek:
Topic: BIOS flashing / BIOS RECOVERY (Read 146370 times)

Dit is een close-up van je board, niet?
Afbeeldingslocatie: http://i116.photobucket.com/albums/o29/HenryW1/Forum%20Album/760GM_P23_BIOS.png

Als je er niet uitkomt heb ik wel een oplossing (M.B.V. een externe programmer). Stuur me maar een DM als je meer wilt weten.

[ Voor 65% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 08-07-2012 17:12 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
morerevs schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:45:
Volgens de MSI site voor jouw mobo zit er iets op genaamd M-Flash waardoor je vanaf een USB stick je Bios kunt laden. Dit is specifiek bedacht voor dit soort gevallen dus als het goed is is dit redelijk eenvoudig op te lossen.
Ik neem aan dat er in de handleiding wel een uitleg staat over hoe dit te gebruiken.
Nou, het punt is.... Hoe doe ik dat als me scherm, muis, toetsenbord en alles het niet doet...
ik weet dat ik M-flash heb, maar ik moet hem kunnen booten of iets. en hij doet niks :S

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Er is genoeg te vinden met de zoektermen "amibios recovery usb"
1) http://www.ami.com/suppor...covery_Whitepaper_v10.pdf zie hoofdstuk 3, "bootblock recovery methods"

2) http://www.biostar.com.tw.../faq_content.php?S_ID=392

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:32:
met CMOS kan je dat clearen, maar dat werkt dus niet, ik krijg ook geen bleep van me hardware
De CMOS cleart dan ook alleen de opgeslagen instelingen en niet de bios zelf.
afgezien van de kritiek hier beneden snap ik aan de ene kant wel dat je door bent gegaan en aan de andere kant niet ik doe het met vga biosen en bij normale biosen continue gaat bijna altijd goed.
Je moet alleen heel goed weten wat je doet ik zal even voor je kijken of je moederbord een tweede bios heeft zoals op de gigabyte moederborden.

Ok gevonden:
M-Flash
Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process

Gewoon de manual erbij pakken opzoeken hoe je die usb moet maken dan daarvan opstarten en je bios chip met een goede versie flashen.
http://nl.msi.com/product/mb/760GM-P23--FX-.html#/?div=BIOS

De nieuwste/bovenste alles zou erbij moeten zitten wel je usb stick even fat32 maken uiteraard.

[ Voor 42% gewijzigd door maarten12100 op 08-07-2012 18:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:10:
Er is genoeg te vinden met de zoektermen "amibios recovery usb"
1) http://www.ami.com/suppor...covery_Whitepaper_v10.pdf zie hoofdstuk 3, "bootblock recovery methods"

2) http://www.biostar.com.tw.../faq_content.php?S_ID=392
amiboot.rom werkt niet? en hoe kan ik control home doen als me keyboard het niet doet...
second option the same

of moet die file een andere naam hebben dan dat? Ik ben hier echt niet bekend in. Hoe kan ik mijn flash file automatisch laten runnen bij het opstarten als ik dat usb sticky erin doe.

Of hoe moet dat bestand heten.

Verwijderd

Topicstarter
maarten12100 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:23:
[...]

De CMOS cleart dan ook alleen de opgeslagen instelingen en niet de bios zelf.
afgezien van de kritiek hier beneden snap ik aan de ene kant wel dat je door bent gegaan en aan de andere kant niet ik doe het met vga biosen en bij normale biosen continue gaat bijna altijd goed.
Je moet alleen heel goed weten wat je doet ik zal even voor je kijken of je moederbord een tweede bios heeft zoals op de gigabyte moederborden.
hij heeft m-flash en daarmee probeer ik het te fixen, maar hij moet kunnen booten. of iets, maar hij respond niet.

heb wat gelezen over die amiboot.rom ofzo maar dat werkt niet, moet dat niet anders heten aangezien dit msi is ofzo?

• maarten12100
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:26:
[...]

hij heeft m-flash en daarmee probeer ik het te fixen, maar hij moet kunnen booten. of iets, maar hij respond niet.

heb wat gelezen over die amiboot.rom ofzo maar dat werkt niet, moet dat niet anders heten aangezien dit msi is ofzo?
Ik lees even de manual en dan kijk ik wat je moet gaan doen.

• morerevs
Heb je een PS2 toetsenbord of een USB aangesloten? PS2 reageert sneller dan USB maar of dat voldoende is om hem te laten reageren weet ik niet.
Dit gevonden op het MSI forum i.v.m de filename:

AMD boards with AMIBIOS8 can recover from USB stick.

The way it works on my DKA 790 Platinum, I used BIOS A7550AMT.150 (Winki BIOS) but I managed to kill it because I was altering (as in editting) the BIOS, but it went wrong.

Recovery is simple:

Put an PCI-e videocard in the machine, onboard will probably fail.
Power the machine with CTRL-Home pressed, now be patient, as it will probably tell you what file it expects.
Mine told me A7550AMT.1xx

So I prepared an USB-stick FAT(32) with A7550AMT.150 (original one), nothing else.
I put it in the USB-slot near the Network-connector.
Then Poweron with CTRL-HOME pressed until it starts reading the BIOS.

However it wasn't able to restore the BIOS, but was able to boot Windows! (I pressed F2 to continue)
Now boot into Windows and run AFUWIN version 4.10 or higher, should be a part of LiveUpdate (install it if you don't have it, then run the file from program-files).
This is Windows flashing so be VERY carefull!! Shutdown all programs you can!

Well flash your BIOS with AFUWIN (only for recovery, not for normal flashing), see settings below, what ever you do, do NOT overwrite the bootblock because if that fails you can't recover for sure!

After flashing reboot and go into the BIOS, and set the settings you need.

This worked for me, so I hope it works for you too.

Link: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0

Verwijderd

Topicstarter
morerevs schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:46:
Heb je een PS2 toetsenbord of een USB aangesloten? PS2 reageert sneller dan USB maar of dat voldoende is om hem te laten reageren weet ik niet.
Dit gevonden op het MSI forum i.v.m de filename:

AMD boards with AMIBIOS8 can recover from USB stick.

The way it works on my DKA 790 Platinum, I used BIOS A7550AMT.150 (Winki BIOS) but I managed to kill it because I was altering (as in editting) the BIOS, but it went wrong.

Recovery is simple:

Put an PCI-e videocard in the machine, onboard will probably fail.
Power the machine with CTRL-Home pressed, now be patient, as it will probably tell you what file it expects.
Mine told me A7550AMT.1xx

So I prepared an USB-stick FAT(32) with A7550AMT.150 (original one), nothing else.
I put it in the USB-slot near the Network-connector.
Then Poweron with CTRL-HOME pressed until it starts reading the BIOS.

However it wasn't able to restore the BIOS, but was able to boot Windows! (I pressed F2 to continue)
Now boot into Windows and run AFUWIN version 4.10 or higher, should be a part of LiveUpdate (install it if you don't have it, then run the file from program-files).
This is Windows flashing so be VERY carefull!! Shutdown all programs you can!

Well flash your BIOS with AFUWIN (only for recovery, not for normal flashing), see settings below, what ever you do, do NOT overwrite the bootblock because if that fails you can't recover for sure!

After flashing reboot and go into the BIOS, and set the settings you need.

This worked for me, so I hope it works for you too.

Link: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0
heb een usb toetsenbord, maar heb het gevoel dat hij niet reageerd, geen lampjes enzo

en wat is een FAT(32) ?

ik ga opnieuw proberen met original file

• morerevs
Fat 32 is een filesystem om je USB stick mee te formatteren. Zodra je formateren kiest krijg je een menu met wat opties, waaronder het bestands systeem.

• maarten12100
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:49:
[...]

heb een usb toetsenbord, maar heb het gevoel dat hij niet reageerd, geen lampjes enzo

en wat is een FAT(32) ?

ik ga opnieuw proberen met original file
fat32 is een soort formatering het is een indeling voor data net als fat en ntfs fat voldoet ook voor bios flashen maar is langzamer en minder flexibel ntfs werkt daarintegen niet daar is een bios te low profile voor.

Verwijderd

Topicstarter
maarten12100 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:52:
[...]

fat32 is een soort formatering het is een indeling voor data net als fat en ntfs fat voldoet ook voor bios flashen maar is langzamer en minder flexibel ntfs werkt daarintegen niet daar is een bios te low profile voor.
heb het opnieuw geprobeerd met de normale file, werkt ook niet. weer geen reactie.

Maar bij dat fat32, als ik google moet dan je usb stick groter zijn dan 32gb, ik heb alleen 1.8gb...

• morerevs
Er kunnen max partities aangemaakt worden tot 32GB met FAT32. Je kunt zonder problemen je USB stick formateren. O-)

• maarten12100
Verwijderd schreef op zondag 08 juli 2012 @ 18:56:
[...]

heb het opnieuw geprobeerd met de normale file, werkt ook niet. weer geen reactie.

Maar bij dat fat32, als ik google moet dan je usb stick groter zijn dan 32gb, ik heb alleen 1.8gb...
Het is juist zo dat hij niet groter mag zijn dan 32GB lijkt me integensteling tot ntfs heeft fat32 namenlijk een hoop beperkingen zoals dat bestanden niet groter dan 2GB kunnen zijn.
om het even te versimpelen:
1:je steek je usb stick in je computer
2:deze computer rechtsklikken op de usb dan formatteren.
3:dan fat32 instellen en standaard toegewezen volume groote en snelformateren dan ok.
dan heel even wachten klaar

Verwijderd

Topicstarter
maarten12100 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:01:
[...]

Het is juist zo dat hij niet groter mag zijn dan 32GB lijkt me integensteling tot ntfs heeft fat32 namenlijk een hoop beperkingen zoals dat bestanden niet groter dan 2GB kunnen zijn.
om het even te versimpelen:
1:je steek je usb stick in je computer
2:deze computer rechtsklikken op de usb dan formatteren.
3:dan fat32 instellen en standaard toegewezen volume groote en snelformateren dan ok.
dan heel even wachten klaar
ga hem in de pc doen! hopen dat het lukt!

Verwijderd

Topicstarter
En alweer geen succes....., geen scherm, toetsenbord, helemaal niks :(

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Een bootblock-recovery voorbereiden is net zo vervelend als wachten totdat de sterren in de juiste stand staan :P

Volgens mij ben je f&cked want ik zie geen manier om van CD-ROM te herstellen, in het bootblock. Zoals je op MSI's en My Digital Life forum hebt kunnen lezen is een hersteloptie, om USB-hardware te gebruiken voor het opnieuw programmeren van de flash-chip niet altijd ingebouwd.

Een voorwaarde is het gebruik van een PS/2-toetsenbord, omdat op het moment dat de BIOS 'rondkijkt' naar een floppydrive USB-poorten hoogstwaarschijnlijk nog niet actief zijn.
Ook kan je geen FAT32 gebruiken omdat (vanwege traditionele oorzaken/redenen) de enige manier om, met behulp van verwisselbare media, te herstellen een floppy is en je dus vast zit aan FAT12 of FAT16: http://www.msi.com/service/bios-note/

De meest betrouwbare manier om je bord weer werkend te krijgen is om een buspirate te lenen/kopen, of om het herstel uit handen te geven aan iemand die er verstand van heeft. zoals ondergetekende

[ Voor 9% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 08-07-2012 19:37 . Reden: Engelse ziekte. ]

• maarten12100
Recovery: Failed flash? Dead mainboard? No worries, with the M-Flash recovery mode users have 98% more chance to recover the BIOS of their dead board. Use a memory USB stick with the BIOS on it, after booting the system will go into recovery mode. It functions just like a dual backup bios, but offers more flexibility.

naar:http://media.msi.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26119

Ik weet niet of je nog garantie hebt anders kan je gewoon vertellen dat m-flash recovery niet werkte als ze je erop wijzen dat flashen niet onder de garantie valt. (dat doet het namenlijk wel in dit geval omdat msi zegt dat het "veilig is" daardoor is het niet jou fout dat het mis ging)
Waarschijnlijk geven ze je gewoon meteen de RMA ze hebben liever geen gezeur.

Verwijderd

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:35:
Een bootblock-recovery voorbereiden is net zo vervelend als wachten totdat de sterren in de juiste stand staan :P

Volgens mij ben je f&cked want ik zie geen manier om van CD-ROM te herstellen, in het bootblock. Zoals je op MSI's en My Digital Life forum hebt kunnen lezen is een hersteloptie, om USB-hardware te gebruiken voor het opnieuw programmeren van de flash-chip niet altijd ingebouwd.

Een voorwaarde is het gebruik van een PS/2-toetsenbord, omdat op het moment dat de BIOS 'rondkijkt' naar een floppydrive USB-poorten hoogstwaarschijnlijk nog niet actief zijn.
Ook kan je geen FAT32 gebruiken omdat (vanwege traditionele oorzaken/redenen) de enige manier om, met behulp van verwisselbare media, te herstellen een floppy is en je dus vast zit aan FAT12 of FAT16: http://www.msi.com/service/bios-note/

De meest betrouwbare manier om je bord weer werkend te krijgen is om een buspirate te lenen/kopen, of om het herstel uit handen te geven aan iemand die er verstand van heeft. zoals ondergetekende
wat is een buspirate?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Google, 1e hit.....

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 08-07-2012 19:55 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
maarten12100 schreef op zondag 08 juli 2012 @ 19:47:
Recovery: Failed flash? Dead mainboard? No worries, with the M-Flash recovery mode users have 98% more chance to recover the BIOS of their dead board. Use a memory USB stick with the BIOS on it, after booting the system will go into recovery mode. It functions just like a dual backup bios, but offers more flexibility.

naar:http://media.msi.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=26119

Ik weet niet of je nog garantie hebt anders kan je gewoon vertellen dat m-flash recovery niet werkte als ze je erop wijzen dat flashen niet onder de garantie valt. (dat doet het namenlijk wel in dit geval omdat msi zegt dat het "veilig is" daardoor is het niet jou fout dat het mis ging)
Waarschijnlijk geven ze je gewoon meteen de RMA ze hebben liever geen gezeur.
Ware het niet dat MSI 7641 een AMD-bord is: http://www.msi.com/service/search/?kw=7641&type=product

• maarten12100
Ze hebben toch bijde de m-flash functionaliteit dus ik snap niet waar je op doelt.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Volgens mij kan je M-Flash alleen gebruiken vanuit het BIOS-menu (zie ook onderstaande video's), daar kan de TS zo te lezen niet bij ;)

YouTube: How to Flash your AMI BIOS with M-Flash (MSI NF980-G65)
YouTube: How to use MSI M-flash

[ Voor 5% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 08-07-2012 22:24 ]

• maarten12100
0xDEADBEEF schreef op zondag 08 juli 2012 @ 22:23:
Volgens mij kan je M-Flash alleen gebruiken vanuit het BIOS-menu (zie ook onderstaande video's), daar kan de TS zo te lezen niet bij ;)

YouTube: How to Flash your AMI BIOS with M-Flash (MSI NF980-G65)
YouTube: How to use MSI M-flash
Heb ik ook in een DM naar hem gestuurd het is wel vaag dat een rescue util die gemaakt is om je bios van een usb te laden of te flashen moet worden geladen vanuit de bios die je wilt herstellen.
Iets willen reden maar je hebt eerst dat iets nodig om het te kunnen reden (safety-cepiton)
Pagina: 1