Toon posts:

BIOS upate niet gelukt! laptop dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers!

Ik heb al een tijdje een Toshiba laptop, gisteren wou ik de bios updaten (aangezien mijn laptop raar deed, zei een vriend dat ik de bios moest update) JA JA big mistake! dus ik heb de bios even opgezocht, gedownload en op install geklikt dit deed ik trouwens gewoon op desktop. Ik moest even wachten maar bij laatste stuk liep het vast! En ik moest rebooten. Maar tevergeefs, mijn laptop doet nu helemaal niets meer. Doet helemaal niets, dus start op en de lichten branden ook niet (behalve AC licht).

Ik heb even op internet gezocht en ja waar ik al bang voor was, misschien de moederkaart kapot. Maar na wat meer zoekwerk kwam ik op een forum van 2009 waar ze met de zelfde problemen kampten. Daar hadden ze een oplossing voor gevonden soort recovery van de bios. Ik heb dit geprobeerd maar helaas lukt het niet. Ik moet het FN+B knop en de powerknop inhouden terwijl mij accu uit de laptop is gehaald en mijn usb stick met de benodigde bestanden in mijn laptop zit.
De computer gaat aan, de fans draaien volle toeren maar geen beeld (dit moet ook zo zijn) maar daarna moet mijn laptop het wel doen.. tenminste als de oplossing van de forums kloppen.. maar mijn laptop blijft het niet doen..

De FN+B en de powerknop werk wel, de fans etc draaien wel dat is toch wel een teken dat het moet lukken? Hieronder ‘de oplossing’ die ik bij veel fora’s tegen kwam:

1. Use HP USB Disk Storage Format Tool with MiniDOS files to make your Bootable: Flopy, USB Stick, USB Flopy.
2. Copy all the files from Rescue to your: Flopy, USB Stick, USB Flopy.
3. Rename your BIOS file to bios.wph and copy it to your: Flopy, USB Stick, USB Flopy.
4. Remove the battery, unplug the computer from the power.
5. Hold down: Fn+B or WinKey+B and while holding plug the computer in to power (do not plug the battery) and pres the power button.
6. Now you should hear the flopy drive working, hold the keys for a while and then let go.
7. Leve the computer for at least 10 min. and if the computer does not restart it self turn the power down.

Iemand met een oplossing of een suggestie? ik kan helaas niet naar een pc repair winkel, aangezien het erg ver is. het betreft een TOSHIBA A350D Phoenix BIOS

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14
Laatste redmiddel: http://flashbios.org/

Verwijderd

Topicstarter
100euro voor een bios repair lees ik... geen ander mogelijkheid? is wel absurd duur voor deze laptop vind ik.

iemand nog met een oplossing?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:26:
Beste tweakers!

Ik heb al een tijdje een Toshiba laptop, gisteren wou ik de bios updaten (aangezien mijn laptop raar deed, zei een vriend dat ik de bios moest update) JA JA big mistake! dus ik heb de bios even opgezocht, gedownload en op install geklikt dit deed ik trouwens gewoon op desktop. Ik moest even wachten maar bij laatste stuk liep het vast! En ik moest rebooten. Maar tevergeefs, mijn laptop doet nu helemaal niets meer. Doet helemaal niets, dus start op en de lichten branden ook niet (behalve AC licht).
Dat gedeelte snap ik niet helemaal. Kan je wat verder uitleggen wat je nu precies hebt gedaan?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

hij zal gewoon in windows (neem ik maar aan) een bios flash tool hebben gedraaid ipv vanuit de bios zelf of vanuit dos. ding is hem vastgelopen en hij heeft bij een mislukte flash een reboot gedaan. tja dat ik meestal behoorlijk dodelijk.....
weet je zeker dat je usb stick exact op de juiste manier is opgezet zodat hij hem kan zien voor het flashen ?

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
Ik heb dit ook een keer gehad met een A300D. De A300D kan alleen USB-floppy drives gebruiken en geen sticks.

Ik moest toen ook de phoenix flash tool erop zetten. Een aantal versies zag je het diskette station maar een seconde aanslaan en met een versie leek hij het bestand volledig te lezen. Ik heb hem toen na 4 minuten inactiviteit uitgezet. Daarna was het bootblock zelfs weg en gaf ie geen kick meer op de aan/uit toets. Misschien had ik hem langer aan moeten laten staan of een andere dos tool moeten gebruiken.

Ik kan me ook nog herhinneren dat je de files op een bepaalde volgorde moet wegschrijven omdat de laptop op een vaste entry zoekt op de diskette. Op het moment dat de tool werkt hoor je als het goed is ook een zeer luide beep uit de speakers komen bij elke sector die gelezen wordt.

Heb je laptop ook met windows 7 proberen te flashen? De tool die Toshiba levert werkt namelijk alleen met xp & vista. Dit is ook duidelijk te vinden in de Toshiba forums.

[ Voor 10% gewijzigd door PSU_freak op 18-06-2012 20:31 . Reden: Audio beep ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedank jullie voor het snel reageren!!
Ray schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:10:
hij zal gewoon in windows (neem ik maar aan) een bios flash tool hebben gedraaid ipv vanuit de bios zelf of vanuit dos. ding is hem vastgelopen en hij heeft bij een mislukte flash een reboot gedaan. tja dat ik meestal behoorlijk dodelijk.....
weet je zeker dat je usb stick exact op de juiste manier is opgezet zodat hij hem kan zien voor het flashen ?
Helaas is het zo gebeurt ja..
Ja, daar ga ik vanuit iig, eerst usb van 4gb als dos stick gemaakt met HP USB Disk Storage Format Tool, na dat is gedaan de de bios.wph in de usb slepen/kopieren ook de ander 2 bestanden phlash16.exe en autoexec bestanden gekopieerd naar de usb stick.
Misschien toch iets fout? een (andere) idee?
PSU_freak schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:26:
Ik heb dit ook een keer gehad met een A300D. De A300D kan alleen USB-floppy drives gebruiken en geen sticks.

Ik moest toen ook de phoenix flash tool erop zetten. Een aantal versies zag je het diskette station maar een seconde aanslaan en met een versie leek hij het bestand volledig te lezen. Ik heb hem toen na 4 minuten inactiviteit uitgezet. Daarna was het bootblock zelfs weg en gaf ie geen kick meer op de aan/uit toets. Misschien had ik hem langer aan moeten laten staan of een andere dos tool moeten gebruiken.

Ik kan me ook nog herhinneren dat je de files op een bepaalde volgorde moet wegschrijven omdat de laptop op een vaste entry zoekt op de diskette. Op het moment dat de tool werkt hoor je als het goed is ook een zeer luide beep uit de speakers komen bij elke sector die gelezen wordt.

Heb je laptop ook met windows 7 proberen te flashen? De tool die Toshiba levert werkt namelijk alleen met xp & vista. Dit is ook duidelijk te vinden in de Toshiba forums.
Ik weet niet wat je bedoelt met volgorde met wegschijven? ik hoor geen luide beep of iets indie richting. ik heb het gevoel dat de usb stick toch niet wordt gelezen..

Ja, die voor de (dos) tool gebruik ik de HP tool.. dat maakt dan volgens mij niet echt uit aangezien dat ook het zelfde doet?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Fordox

00101010

zoek eens een andere manier om je usb bootable te maken.
ik egbruik zelf de trail versie van http://www.ezbsystems.com/ultraiso/

is een redelijk makkelijke manier om je usb goed bootable te maken en te testen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Ray

Ray

probeer anders een usb floppy station te lenen en probeer het daar mee. Je weet nu niet zeker of jij probeert te lezen (indien mogelijk zou ik zelf een echte floppy station aansluiten en het daarmee proberen)

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op maandag 18 juni 2012 @ 22:37:
zoek eens een andere manier om je usb bootable te maken.
ik egbruik zelf de trail versie van http://www.ezbsystems.com/ultraiso/

is een redelijk makkelijke manier om je usb goed bootable te maken en te testen.
Ik heb het geïnstalleerd, maar heb echt geen idee hoe ik het nu moet doen. kun je het misschien uitleggen (als het niet veel werk is)
Ray schreef op maandag 18 juni 2012 @ 23:08:
probeer anders een usb floppy station te lenen en probeer het daar mee. Je weet nu niet zeker of jij probeert te lezen (indien mogelijk zou ik zelf een echte floppy station aansluiten en het daarmee proberen)
Ik heb het met drie usb sticks geprobeerd en alle drie doen het zelfde, de fans draaien vol, maar verder niets, ik heb een sterke vermoeden dat het toch fout gaat bij het bootable maken van het usb..
helaas heb ik geen echte floppy station.. ook niet iemand die het heeft, allemaal laptops he..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 02:07 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je hebt onderstaande gemist, neem ik dan aan?
PSU_freak schreef op maandag 18 juni 2012 @ 20:26:

[...]
Je hebt ook geen 'echte' diskdrive nodig, maar een USB-diskdrive. Duik even de pricewatch in, die dingen zijn er wel voor max. twee tientjes.

[ Voor 55% gewijzigd door Mad Marty op 19-06-2012 06:18 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 06:15:

[...]

Je hebt ook geen 'echte' diskdrive nodig, maar een USB-diskdrive. Duik even de pricewatch in, die dingen zijn er wel voor max. twee tientjes.
Ja, ik las dat een normaal usb stick ook lukt. (Bij sommige forummers gelukt) dat zou de probleem niet moeten zijn toch aangezien je het usb stick flashed?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-12 14:55

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:44:
[...]

Ja, ik las dat een normaal usb stick ook lukt. (Bij sommige forummers gelukt) dat zou de probleem niet moeten zijn toch aangezien je het usb stick flashed?
Tja, maar als je laptop niet van USB-stick kan/wilt starten, dan heb je er ook weinig aan dat het daar op staat.

Wellicht dat die andere forummers een truck hadden gevonden om de stick met een image van 1.44 MB te beschrijven.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
ik vraag me af hoe jullie denken dat die laptop nog usb-stickjes kan herkennen/lezen als de BIOS er niet (volledig) is en dus niet gestart kan worden

Verwijderd

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:44:
ik vraag me af hoe jullie denken dat die laptop nog usb-stickjes kan herkennen/lezen als de BIOS er niet (volledig) is en dus niet gestart kan worden
het is ook een recovery tool..
Coach4All schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 14:52:
[...]

Tja, maar als je laptop niet van USB-stick kan/wilt starten, dan heb je er ook weinig aan dat het daar op staat.

Wellicht dat die andere forummers een truck hadden gevonden om de stick met een image van 1.44 MB te beschrijven.
Dus daarom iemand die mij misschien kan helpen de USB stick (dos?) bootable te krijgen.. aangezien dit zeker wel mogelijk is.. ik heb 3 verschillende usb sticks om het te proberen btw.

Verwijderd

Is het niet mogelijk om ergens een bioschip vandaan te toveren, en deze door een winkel met de juiste bios klaar te maken.
In pluggen in mobo van je laptop en testen?

Is maar een idee, weet uberhaubt niet of je dat bij laptops wel kan, bij normale mobo's vroeger wel als je er aan kon komen namelijk...

Trouwens, als je al de bios chip los kan halen kan je ook bij een winkel de juiste erop laten zetten...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-12 18:40

Nemesizz

Untouchable

Meeste laptops die ik los gehaald heb hadden de BIOS chip vastgesoldeerd, en is dus niet (simpel) van het moederbord af te halen...laat staan ergens laten flashen.

Onmogelijk zeg ik niet, maar kans dat het lukt, erg klein.

Verwijderd

He jammer, was al zo benieuwd dat ik spontaan begonnen ben om mijn laptop uit elkaar te schroeven :P

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik merk wel dat de TS erg eigenwijs is of niet wil/kan lezen. Er is al verschillende malen gezegd dat de laptop misschien geen usb sticks kan lezen bij de recovery. Let op dat bij een recovery lang niet alles wordt geladen.

Misschien hebben ze bij recovery alleen USB floppy ondersteuning, dan kun je zoveel bootable usb sticks pakken als je wilt, hij zal er dan nooit van opstarten.

Vraag even binnen je kennissengroep of iemand een usb floppydrive heeft met een floppy zodat je dat kunt proberen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Verwijderd

Tja wat wil je dan, registreert net en vraag gelijk raak.
Zegt denk ik al genoeg.... Even een snelle oplossing zoeken > tweakers
Dan hoef ik niet te googlen!

Neemt niet weg dat het klote is, en dat het vast wel opgelost kan worden met alle aanwezige kennis hier op tweakers, maar dan moet er wel gelezen geworden idd!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 18:37 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja kan altijd nog zelf iemand opzoeken met een identiek model, end an de BIOS EEPROM handmatig overflashen. Dan verlies je meestal wel bepaalde ID's (Serienummer, MAC adressen soms ook, UUID bijna altijd) om dat die dan overschreven worden met die van de donor, maar dan werkt het wel weer.

Mestal moet je daar een SPI flasher voor gebruiken, kan dacht ik met een eenvoudige TTL level converter + RS232 <-> USB bridge en een host PC. Maar dan dus wel eerst de BIOS dump (ook via SPI) van iemand anders te pakken krijgen.

bios-mods.com en mydigitallife.info hebben ALLES over dit onderwerp. Tweakers niet. Maar gezien de comments van anderen heb je niet veel zin om er achteraan te gaan... zonde van de laptop.

• Mad Marty

Mad Marty

^^ Ik geloof niet dat TS dáár uit gaat komen ;) :+

Rail Away!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Laptop fout flashen =exit
Jammer maar helaas zit er weinig anders op dan hem op te sturen en hopen dat de rekening niet te hoog is.....

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
ik had een A300D en de TS heeft een A350D. Het kan zijn dat die wel USB-sticks kan lezen.

Er waren vroeger ook sticks op de markt die een diskette station konden nadoen en zich in windows dus aanmelden als drive letter a/b met 1.44M ruimte. Er is dan nog een tweede drive voor de rest van de storage. Dit soort sticks werken waarschijnlijk ook.

Met de volgorde bedoel ik dat ik eerst de exe moest plaatsen en daarna de bios file. Het maakt dus uit in welke volgorde je de files copy-pasted. Dit is niet ongebruikelijk bij embedded systemen en bootloaders.

Verwijderd

Topicstarter
Beetje afwezig geweest, excuses!
Ik zit wel langer op deze forum hoor! alleen geen account aangemaakt, jammer dat sommige gelijk zo denken, want ik heb het juist als eerst gezocht op fora's google etc. dat kun je ook lezen in mijn topic opening neem ik aan.

Ik heb eerder ook via een usb stick windows 7 geinstalleerd, dit aangezien mijn windows 7 cd gekrast en niet echt leesbaar was. dus ik neem aan dat het met een usb wel bootable is? of is het voor een bios bootable maken heel anders? helaas ken ik echt niemand met een floppy, dus dit zou ik eventueel moeten kopen.. maar ik wil toch nog eens met het usb stick proberen..

en niet te vergeten, dank voor het helpen natuurlijk!!
ik ga het nog paar keer mijn usb flashn en als dit niet lukt of usb floppy of geef ik het op.. aangezien mijn laptop scherm kapot is gegaan..
maar iemand met een oplossing om het usb aan het praat te krijgen, hoor ik het graag.

• DutchKel
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:30:
Beetje afwezig geweest, excuses!
Ik zit wel langer op deze forum hoor! alleen geen account aangemaakt, jammer dat sommige gelijk zo denken, want ik heb het juist als eerst gezocht op fora's google etc. dat kun je ook lezen in mijn topic opening neem ik aan.

Ik heb eerder ook via een usb stick windows 7 geinstalleerd, dit aangezien mijn windows 7 cd gekrast en niet echt leesbaar was. dus ik neem aan dat het met een usb wel bootable is? of is het voor een bios bootable maken heel anders? helaas ken ik echt niemand met een floppy, dus dit zou ik eventueel moeten kopen.. maar ik wil toch nog eens met het usb stick proberen..

en niet te vergeten, dank voor het helpen natuurlijk!!
ik ga het nog paar keer mijn usb flashn en als dit niet lukt of usb floppy of geef ik het op.. aangezien mijn laptop scherm kapot is gegaan..
maar iemand met een oplossing om het usb aan het praat te krijgen, hoor ik het graag.
Het is inderdaad zo dat een USB floppy totaal anders is dan een USB stick en daarom kan een USB stick niet werken maar een USB floppy wel. Je kunt een USB stick laten emuleren naar een floppy echter gebeurd dat NA de bios (dat is namelijk een bepaald opstart type voor een OS), dan dient over het algemeen je bios dus wel goed te zijn en geladen te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kfaessen schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 15:55:
[...]

Het is inderdaad zo dat een USB floppy totaal anders is dan een USB stick en daarom kan een USB stick niet werken maar een USB floppy wel. Je kunt een USB stick laten emuleren naar een floppy echter gebeurd dat NA de bios (dat is namelijk een bepaald opstart type voor een OS), dan dient over het algemeen je bios dus wel goed te zijn en geladen te zijn.
Nou mensen, ik heb even de zolder door gesnuffeld, en ja hoor (niet mijn foto btw)
Afbeeldingslocatie: http://www.sip.be/hardware/floppy-drive-kl.jpg

Ik dacht dat we deze allaaang hadden weggegooid.. maar ja vraag is nu hoe moet ik dit nu het bootable make?
hoe moet ik dit aan mijn laptop hangen? want het heeft geen usb stengeltje...

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb in Beverwijk weleens een usb diskette drive op de kop weten te tikken. Wellicht kun je dergelijke markten bezoeken waar ze ook computerspul verkopen?

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 16:23
http://www.conrad.nl/ce/n...WT.mc_id=google&insert=8J

Goedkoper zijn er natuurlijk ook te vinden.
Wet koop op afstand "niet tevreden, terug" binnen 7/8 dagen? Tja, kunnen of niet kunnen, volgens de wet kan dit.

[ Voor 12% gewijzigd door XRayXI op 20-06-2012 20:26 ]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Trommelrem
Precies die heb ik in Beverwijk gekocht voor 5 euro.

• Mad Marty

Mad Marty

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:14:
[...]

Nou mensen, ik heb even de zolder door gesnuffeld, en ja hoor (niet mijn foto btw)
[afbeelding]

Ik dacht dat we deze allaaang hadden weggegooid.. maar ja vraag is nu hoe moet ik dit nu het bootable make?
hoe moet ik dit aan mijn laptop hangen? want het heeft geen usb stengeltje...
|:( 8)7
Mad Marty schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 06:15:

[...]

Zal ik 'm dan ook nog maar linken? pricewatch unsorted: Gembird FLD-USB Nog geen 12 euro.

Kom op, het is toch niet te veel gevraagd om even de replies te lezen en zelf wat uit te zoeken? :?

Rail Away!

• DutchKel
  • Nu online
Een USB diskette station geeft ook geen 100% garantie dat je hem aan het werken kunt krijgen, echter is de kans wel groter dan via een USB stick. Heb je ook nog werkende floppy's? Die uit 1990 werken waarschijnlijk niet meer.

• Trommelrem
kfaessen schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:06:
Een USB diskette station geeft ook geen 100% garantie dat je hem aan het werken kunt krijgen, echter is de kans wel groter dan via een USB stick. Heb je ook nog werkende floppy's? Die uit 1990 werken waarschijnlijk niet meer.
Die van voor 1990 werken waarschijnlijk wel. Het is net alsof ze rond 1990 manufacturer timed failure hebben uitgevonden.

• DutchKel
  • Nu online
Trommelrem schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:23:
[...]

Die van voor 1990 werken waarschijnlijk wel. Het is net alsof ze rond 1990 manufacturer timed failure hebben uitgevonden.
Ja en die van 1980 passen meestal niet ;)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een crisis-recovery met behulp van een USB-floppydrive luistert te nauw om bruikbaar te zijn. Daarnaast moet het bootblock intact zijn én de mogelijkheid ingebouwd hebben om daadwerkelijk een crisis-image van zo'n floppydisk uit te lezen.

Ik zou, zoals eerder in dit topic al genoemd is, een herstelpoging wagen waarbij gebruik gemaakt wordt van een arduino [1] (of een buspirate [2] /andere programmer [3] met 3,3V- en SPI-in-en uitgangen). Hiervoor, voor in-system programming is het wel nodig het mainboard uit het chassis te halen.

Link naar een open directory met mogelijk een complete bios: http://www.bios-telecharg...ELLITE%20SERIE%20A/A350D/

Link naar de (gedeeltelijke) schematics waaruit af te leiden is dat het type flash inderdaad SPI en de formfactor waarschijnlijk - wilde gok - soic8 is: http://www.notebookschema.../uploads/toshiba/A210.png

Ergens deze week hoop ik zelf een soic8-clip in de bus te krijgen (zit in hetzelfde schuitje :+ ); als m'n bevindingen daarmee positief zijn laat ik het je in dit topic of per DM wel weten, eventueel zou je (topicstarter) je laptop aan mij kunnen geven (hoe lang kan je 'm missen?) voor een herstelpoging :)

[1] http://flashrom.org/Serprog#Arduino_Uno_flasher_by_GNUtoo
[2] http://flashrom.org/Bus_Pirate
[3] http://flashrom.org/Supported_programmers

[ Voor 3% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 21-06-2012 01:20 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:02:
[...]

Zal ik 'm dan ook nog maar linken? pricewatch unsorted: Gembird FLD-USB Nog geen 12 euro.

Kom op, het is toch niet te veel gevraagd om even de replies te lezen en zelf wat uit te zoeken? :?
Jajaa ik had het gelezen natuurlijk, maar als nog wou/wil ik weten of je de oude ook kunt gebruiken (wellicht met een kabeltje) maar anders wordt het een usb diskette controller bestellen ja..
kfaessen schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:06:
Klopt, daarom wil ik niet al te veel geld uitgeven maar 20e is natuurlijk niets tegen over een (misschien) werkende laptop straks. ik moet nog floppys hebben ja.. ik weet nog dat ik floppys met games had haha maar dat terzijde.. ik heb ze wel..
0xDEADBEEF schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:45:
Een crisis-recovery met behulp van een USB-floppydrive luistert te nauw om bruikbaar te zijn. Daarnaast moet het bootblock intact zijn én de mogelijkheid ingebouwd hebben om daadwerkelijk een crisis-image van zo'n floppydisk uit te lezen.

Ik zou, zoals eerder in dit topic al genoemd is, een herstelpoging wagen waarbij gebruik gemaakt wordt van een arduino \[1] (of een buspirate \[2] /andere programmer \[3] met 3,3V- en SPI-in-en uitgangen). Hiervoor, voor in-system programming is het wel nodig het mainboard uit het chassis te halen.

Link naar een open directory met mogelijk een complete bios: http://www.bios-telecharg...ELLITE%20SERIE%20A/A350D/

Link naar de (gedeeltelijke) schematics waaruit af te leiden is dat het type flash inderdaad SPI en de formfactor waarschijnlijk - wilde gok - soic8 is: http://www.notebookschema.../uploads/toshiba/A210.png

Ergens deze week hoop ik zelf een soic8-clip in de bus te krijgen (zit in hetzelfde schuitje :+ ); als m'n bevindingen daarmee positief zijn laat ik het je in dit topic of per DM wel weten, eventueel zou je (topicstarter) je laptop aan mij kunnen geven (hoe lang kan je 'm missen?) voor een herstelpoging :)

\[1] http://flashrom.org/Serprog#Arduino_Uno_flasher_by_GNUtoo
\[2] http://flashrom.org/Bus_Pirate
\[3] http://flashrom.org/Supported_programmers
Hmm dat lijkt me te lastig allemaal :9 ik ga het toch eerst via een usb floppy disk proberen, heb je dit eigenlijk al geprobeerd? maar ik hoor het wel hoe en wat van je, ik hoop dat het je lukt ;)
als dit niet lukt misschien toch jouw manier proberen, ik kan hm niet echt lang missen maar laten we hopen dat het met een usb floppy wel lukt!

Trouwens bootblock zou moeten werken aangezien ik FN+B toetsen druk daarna de power knop de laptop echt aangaat en (volgens mij) de diskette probeert te lezen, wat niet lukt. of bedoel je toch iets anders?

• Ray

Ray

bestel dan direct een nieuwe floppydisk bij de usb drive. de kans dat een oude floppy nog gaat werken is bijna nihil. Gooi je dadelijk alsnog de flaptop weg 'het lukt ook niet met een usb drive' terwijl het aan de flop ligt van nog geen euro.....

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:26:
De computer gaat aan, de fans draaien volle toeren maar geen beeld (dit moet ook zo zijn) maar daarna moet mijn laptop het wel doen.. tenminste als de oplossing van de forums kloppen.. maar mijn laptop blijft het niet doen..
Er wordt (zie een van de bronnen onderaan) ook genoemd dat het makkelijk een minuut of vijf á tien kan duren voordat je laptop weer een teken van leven geeft.
De FN+B en de powerknop werk wel, de fans etc draaien wel dat is toch wel een teken dat het moet lukken? Hieronder ‘de oplossing’ die ik bij veel fora’s tegen kwam:

1. Use HP USB Disk Storage Format Tool with MiniDOS files to make your Bootable: Flopy, USB Stick, USB Flopy.
2. Copy all the files from Rescue to your: Flopy, USB Stick, USB Flopy.
3. Rename your BIOS file to bios.wph and copy it to your: Flopy, USB Stick, USB Flopy.
4. Remove the battery, unplug the computer from the power.
5. Hold down: Fn+B or WinKey+B and while holding plug the computer in to power (do not plug the battery) and pres the power button.
6. Now you should hear the flopy drive working, hold the keys for a while and then let go.
7. Leve the computer for at least 10 min. and if the computer does not restart it self turn the power down.
Waarom je HP-software voor Toshiba-hardware gebruikt begrijp ik niet helemaal :) welke bestanden plaatst die HP-tool op je USB-stick?

Phoenix' tool gebruikt deze bestanden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
>dir /a B1800_crisis_recovery_disk

01-12-2005  09:20         1.051.254 BIOS.WPH
13-09-2004  15:54            32.256 CRISBOOT.BIN
13-09-2004  15:54            18.226 CRISDISK.BAT
13-09-2004  15:53             1.663 EJ3001US.txt
13-09-2004  15:54             9.785 MAKEBOOT.EXE
13-09-2004  15:54             2.656 MINIDOS.SYS
13-09-2004  15:54            75.671 PHLASH16.EXE
13-09-2004  15:54           237.568 WINCRIS.EXE
27-09-2004  22:49             8.628 WINCRIS.GID
13-09-2004  15:54             7.596 WINCRIS.HLP

>dir /a crisdisk

05-08-2003  15:13            32.256 CRISBOOT.BIN
31-07-2001  16:54            18.226 CRISDISK.BAT
30-10-2009  13:32                22 descript.ion
06-03-1995  17:37             9.785 MAKEBOOT.EXE
19-07-2007  13:54             2.832 MINIDOS.SYS
09-07-2008  20:30           143.081 PHLASH16.EXE
24-09-2008  10:05           253.952 WINCRIS.EXE
20-03-2010  11:45             8.628 WINCRIS.GID
21-11-2001  15:04             7.596 WINCRIS.HLP
Iemand met een oplossing of een suggestie? ik kan helaas niet naar een pc repair winkel, aangezien het erg ver is. het betreft een TOSHIBA A350D Phoenix BIOS
Behalve garantie claimen? Nee, helaas. in welke uithoek woon je dan, dat alles zo ver weg is :P

Omdat je voor bootblock-features volledig afhankelijk bent van de fabrikant (HP, de OEM), of de hardware-ontwerper (Compal/Foxconn/overige, de ODM) die samenwerkt met een BIOS-vendor (tegenwoordig (U)EFI) (AMI, Phoenix, Insyde)).
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 02:29:
Hmm dat lijkt me te lastig allemaal :9 ik ga het toch eerst via een usb floppy disk proberen, heb je dit eigenlijk al geprobeerd? maar ik hoor het wel hoe en wat van je, ik hoop dat het je lukt ;)
Zelf heb ik nog nooit een floppy-herstel uit hoeven voeren.

Onderaan deze post staan wat URLs met anekdotisch bewijs dat het, naast een met-crisdisk-geformatteerde-USB-floppydrive, ook met een met-crisdisk-geformatteerde-USB-drive mogelijk is.
Er is ook te lezen dat updaten vanuit Windows 7 voor dit ongewenste neveneffect kan zorgen.

Ik heb een thinkpad waar kennelijk geen recovery-mogelijkheden in 'aangezet' zijn :w
Daarnaast heb ik geen USB-floppydrive en ik ben - momenteel - ook niet van plan er een te kopen.
als dit niet lukt misschien toch jouw manier proberen, ik kan hm niet echt lang missen maar laten we hopen dat het met een usb floppy wel lukt!

Trouwens bootblock zou moeten werken aangezien ik FN+B toetsen druk daarna de power knop de laptop echt aangaat en (volgens mij) de diskette probeert te lezen, wat niet lukt. of bedoel je toch iets anders?
Alle stappen uit de eerder genoemde howto om een floppy aan te maken komen overeen?
Heet het bestand bios.wph of BIOS.WPH?
Klopt de formattering en de grootte van de gebruikte disk?

Is de disk zelf wel in orde? http://webtools.live2support.com/linux/mbadblocks.php

Nog wat linkjes:
http://www.rechner.org/b1800.html (B1800_crisis_recovery_disk.zip)
http://www.mediafire.com/?1mnzygmizgm (crisdisk.rar)
http://www.theeldergeek.com/forum/index.php?showtopic=44591
http://forum.notebookrevi...ios-recovery-phoenix.html
http://www.toshiba-forum....e-a350d-20k-psalme-2.html

[ Voor 42% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 21-06-2012 12:45 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12 03:07

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik heb even meegelezen met de oplossingen, maar voor zover ik zie gaat niemand in op je opmerking in de startpost dat je laptop "raar" deed; wat deed ie precies "raar" dan?
Lijkt me niet geheel onbelangrijk voor je allerlei toeren uit gaat halen om een toch al verrot moederbord te willen flashen. Dat gaat (duh) nooit werken natuurlijk en scheelt je weer een aanschaf van een floppydrive.

Verwijderd

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:29:
Waarom je HP-software voor Toshiba-hardware gebruikt begrijp ik niet helemaal :) welke bestanden plaatst die HP-tool op je USB-stick?
Het maakt niet echt veel uit aangezien ik het alleen DOS bootable daarmee moest maken. of heb ik het helemaal mis? maar ik gebruikte ook de CRISISDISK
Behalve garantie claimen? Nee, helaas. in welke uithoek woon je dan, dat alles zo ver weg is
tsja garantie ;w ... ja eigenlijk valt het best mee (50min fietsen) (dorpje) maar toch ben ik dan +-100 euro kwijt denk ik..
Zelf heb ik nog nooit een floppy-herstel uit hoeven voeren.

Onderaan deze post staan wat URLs met anekdotisch bewijs dat het, naast een met-crisdisk-geformatteerde-USB-floppydrive, ook met een met-crisdisk-geformatteerde-USB-drive mogelijk is.
Er is ook te lezen dat updaten vanuit Windows 7 voor dit ongewenste neveneffect kan zorgen.

Ik heb een thinkpad waar kennelijk geen recovery-mogelijkheden in 'aangezet' zijn :w
Daarnaast heb ik geen USB-floppydrive en ik ben - momenteel - ook niet van plan er een te kopen.
Oei, jammer van je thinkpad, dus toch naar de computer zaakje? bij mn toshiba moet het wel 'aangezet' zijn als ik alle internet fora's mag geloven.
Ik heb alle linkjes al eerder bekeken, echt waar! haha maar toch wilt het niet lukken, helaas.
Mijn oom is wel handig met computers herinner ik me zo net, dus dat is nog een optie :P
Alle stappen uit de eerder genoemde howto om een floppy aan te maken komen overeen?
Heet het bestand bios.wph of BIOS.WPH?
Klopt de formattering en de grootte van de gebruikte disk?
Ik heb alle stappen 1 voor 1 gedaan, bestand bios.wph heb ik geprobeerd maar ook BIOS.WPH maar maakt dit wel uit? alleen hoofdletters?
de aangeraden usb stick is <2 ik gebruik helaas 4, maar dit zou niet zo een groot probleem zijn, aangezien er ook mensen zijn met een 4 gb usb de recovery succesvol hebben doorgebracht. disk is in orde btw

PS. als ik een usb floppy drive koop, haal ik ook een a twee floppys natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
SuBBaSS schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:41:
Ik heb even meegelezen met de oplossingen, maar voor zover ik zie gaat niemand in op je opmerking in de startpost dat je laptop "raar" deed; wat deed ie precies "raar" dan?
Lijkt me niet geheel onbelangrijk voor je allerlei toeren uit gaat halen om een toch al verrot moederbord te willen flashen. Dat gaat (duh) nooit werken natuurlijk en scheelt je weer een aanschaf van een floppydrive.
Mijn laptop had dus aantal vastlopers, bij het (*edit) windows laad scherm af en toe. maar voor dat ik 'domme actie |:( ' bios wou 'updaten' deed de laptop het wel goed/ok niet echt erge fastlopers maar ik dacht ook met een update zou die het wel beter doen.. en ja een vriend is de oorzaak hehe :/ wat luisterde ik ook naar hem zeg maar ja natuurlijk is het niet zijn fout :P

Trouwens zou het wat uitmaken als ik mijn hdd helemaal leeg maak? aangezien ik toch Windows opnieuw moest installeren..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 21:56 ]

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Je weet dat je in Nederland recht hebt op twee jaar garantie hè ;) heb je het bonnetje nog, welke aankoopdatum staat erop?

De software die een crisis-diskette maakt, verandert *als ik me niet vergis* een (aantal) byte(s) aan het begin van de diskette (op of rond sector 0). Omdat je het bootblock activeert met fn+b moet deze van de diskette kunnen lezen; daarom moet zo'n diskette als geformatteerd als fat12/fat16 zijn.

Die thinkpad ga ik zelf repareren :) het wachten is alleen op de randapparatuur/onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:55:
Je weet dat je in Nederland recht hebt op twee jaar garantie hè ;) heb je het bonnetje nog, welke aankoopdatum staat erop?

De software die een crisis-diskette maakt, verandert *als ik me niet vergis* een (aantal) byte(s) aan het begin van de diskette (op of rond sector 0). Omdat je het bootblock activeert met fn+b moet deze van de diskette kunnen lezen; daarom moet zo'n diskette als geformatteerd als fat12/fat16 zijn.

Die thinkpad ga ik zelf repareren :) het wachten is alleen op de randapparatuur/onderdelen.
Jammer genoeg laptop nu +- 3 jaar oud.. ja over dat fat16 las ik ook, volgens mij kan mijn usb niet als fat16 geformatteerd worden aangezien het een 4gb usb stick is.
4gb fat16 is mogelijk-> http://superuser.com/ques...sb-flashdisk-to-2gb-fat16

Succes alvast! wel leuk om het zelf te repareren.. moetie het wel doen uiteindelijk :P

Trouwens zou het wat uitmaken als ik mijn hdd helemaal leeg maak? aangezien ik toch Windows opnieuw moest installeren..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 22:04 ]

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
16-bits code (bootblock) kan niet met schijfgroottes van vier gigabyte omgaan.

Welke versie en uitvoering van Windows gebruikte je om die BIOS-update uit te voeren?

Je hebt, ervanuitgaande dat het een BIOS-probleem is en niet dat je laptop toch al kapot aan het gaan was, echt een USB-floppydrive nodig.
Hier is te lezen dat fn+esc, in combinatie met de recovery-media op een bepaalde USB-poort, wel zou werken en dat andere opslag dan USB-floppydisks niet gebruikt kunnen worden als crisis-recovery-medium.

[ Voor 7% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 21-06-2012 22:36 ]

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-12 13:22
totaal offtopic maar wel een geinige remark op die site :

"This is for people who don't listen and interrupt the flashing BIOS for unknown reasons"

Ontopic:

Denk je dat het niet beter is om de laptop gewoon weg tebrengen en kijken voor een prijsopgaaf?

Verwijderd

Topicstarter
0xDEADBEEF schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:35:
16-bits code (bootblock) kan niet met schijfgroottes van vier gigabyte omgaan.

Welke versie en uitvoering van Windows gebruikte je om die BIOS-update uit te voeren?

Je hebt, ervanuitgaande dat het een BIOS-probleem is en niet dat je laptop toch al kapot aan het gaan was, echt een USB-floppydrive nodig.
Hier is te lezen dat fn+esc, in combinatie met de recovery-media op een bepaalde USB-poort, wel zou werken en dat andere opslag dan USB-floppydisks niet gebruikt kunnen worden als crisis-recovery-medium.
Windows 7 prof
ja ik weet het toch het usb floppy drive kopen denk ik..
dat ga ik even nog proberen andere usb poorts, ik heb er 2 geprobeerd maar de linker helemaal vergeten, je weet nooit haha
luxzenburcht schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:18:
[...]

totaal offtopic maar wel een geinige remark op die site :

"This is for people who don't listen and interrupt the flashing BIOS for unknown reasons"

Ontopic:

Denk je dat het niet beter is om de laptop gewoon weg tebrengen en kijken voor een prijsopgaaf?
>:) 8)7

Weetje wat het is, nu de beeldscherm kapot is gegaan, en toch +3jaar oud is weet ik niet of ik 100+-kwijt wil aan deze laptop.. maar ik kijk nog even hoe en wat morgen, mijn oom komt langs, dus kan het wel mee geven denk ik.. hij kan het misschien wel maken..

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2012 00:33 ]

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Klinkt meer alsof 'ie nagenoeg total-loss is, zo zonder USB-floppy, als je het mij vraagt -O-
Misschien krijg je voor alle onderdelen bij elkaar nog een kleine €50 (marktplaats, ebay). Je kan 'm ook bij mij kwijt voor inspectie, stuur maar een DM als je geïntesseerd bent.

[ Voor 4% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 22-06-2012 00:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, mijn laptop is gemaakt! en door mijn oom. ik heb een idee hoe dus sorry daarvoor.
Wat ik denk is dat de bios is vervangen, maar ik heb mijn oom niet gesproken dus dat blijft een raadsel maar toch bedankt allemaal voor jullie hulp!!

Ik dacht laat het even weten.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Nou eh, ik eis verwacht dat je je oom bedankt en, als je 'm toch spreekt/mailt, informeert wat voor ingreep hij heeft gemaakt :)

[ Voor 3% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 25-06-2012 23:24 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:17:
Mensen, mijn laptop is gemaakt! en door mijn oom. ik heb een idee hoe dus sorry daarvoor.
Wat ik denk is dat de bios is vervangen, maar ik heb mijn oom niet gesproken dus dat blijft een raadsel maar toch bedankt allemaal voor jullie hulp!!

Ik dacht laat het even weten.
Sluit het topic AUB af met wat meer info zodat een ander daar ook nog iets aan zou kunnen hebben in de toekomst. Dus vraag je oom even wat hij gedaan heeft en laat het hem anders in een mail even toelichten zodat jij dat hier kan copy/pasten. Ikzelf ben altijd heel erg nieuwsgierig hoe iets is opgelost, men is nooit te oud om te leren.

Testing, one, two ...

Pagina: 1