geen vinger schreef op zondag 08 juli 2012 @ 23:34:
[...]
Nee, want Poppers filosofie is al weerlegd door o.a. Kuhn. Popper was van mening dat wetenschap uiteindelijk de waarheid zou benaderen. Vanuit dit gezichtspunt is het begrijpelijk dat Popper meer waarde hechtte aan instrumenten dan aan zintuigen. Echter weten we nu dat Popper het bij het verkeerde eind had waardoor het argument dat instrumenten dichter bij de werkelijkheid zitten dan zintuigen vervalt.
'weerleggen' is niet echt een woord dat je serieus kan gebruiken in de filosofie. Daarnaast mag je me toch wel eens vertellen waar Kuhn bewijst dat de menselijke waarneming intersubjectief is. Als er één filosoof is die van mening was dat waarneming niet intersubjectief is, en al helemaal niet objectief, dan was het Kuhn wel.
Tevens vind ik het vreemd dat je eerst Popper erbij haalt als iemand die aan jouw kant staat, terwijl je nu plots zegt dat Popper het fout had.
Niks gedraai, ik heb een definitie gegeven: objectiviteit is gedefinieerd als intersubjectieve toetsbaarheid. Prima definitie wat mij betreft.
Maar het gaat niet om definities of wetenschapsfilosofie. Waar het om gaat is om de onzinnige opvatting dat zintuigen onbetrouwbaar zijn (met betrouwbaarheid gedefinieerd als reproduceerbaarheid en niet als overeenkomst met de werkelijkheid).
paar definities die ik zelf gebruik:
1. betrouwbaarheid is gedefinieerd als reproduceerbaarheid
2. objectiviteit is gedefinieerd als intersubjectieve toetsbaarheid waarbij het niet uitmaakt of de toetsing plaatsvindt door middel van een instrument of een zintuig
3. de mens is een organisme die zintuigen heeft om te kunnen overleven en niet om de werkelijkheid op een juiste manier waar te nemen.
Maar ook in deze definitie is de menselijke waarneming niet betrouwbaar. Immers geven instrumenten vaak andere resultaten dan onze waarneming. Sterker nog: doordat we gebruik kunnen maken van andere zintuigen kunnen we zelfs zonder aparte instrumenten aantonen dat een zintuig een fout bevat, bijvoorbeeld in het geval van een oogafwijking.
Je bedoelt de 1e definitie.
En andere meetmethodes moeten in mijn optiek niet perse hetzelfde effect reproduceren. Zo kan een camera bijv. een paarse waas waarnemen, en een instrument kan bijv. foutieve pixels waarnemen. Beiden hebben echter betrekking op hetzelfde en bevestigen elkaar dus.
Ja, de 1e. Excuses.
Zoals ik al zei: de paarse waas en de foutieve sensor zijn niet hetzelfde. Het een is de oorzaak, het ander het gevolg, en het een is een visueel effect en de ander een elektrisch effect. Je maakt hier een categoriefout. Het is hetzelfde als mensen die zeggen dat God bestaat, omdat het concept 'God' bestaat, of mensen die zeggen dat eenhoorns bestaan, omdat de gedachte van een eenhoorn bestaat.
Mijn punt van dit topic is dat zintuigen lang niet zo beroerd zijn als er vaak wordt gezegd. Uiteraard zijn instrumenten nauwkeuriger en gaan ze veel verder dan menselijke zintuigen. Maar instrumenten hebben ook een paar nadelen:
- ze komen net als zintuigen niet overeen met de werkelijkheid omdat ze geconstrueerd zijn vanuit een theorie.
- voor bepaalde dingen zijn er (nog) geen instrumenten, bijv. voor geesten.
Wanneer men zegt dat de zintuigen beroerd zijn, heeft men het wel over een ander criterium, namelijk objectiviteit in de gebruikelijke definitie. Niemand ontkent dat de mensheid de meeste zintuiglijke afwijkingen deelt met elkaar. Maar dat maakt het nog niet intersubjectief: Een slim gekozen meetinstrument of zelfs maar een afwijkend mens haalt opeens je geliefde objectiviteit onderuit. En wat heb je aan je objectiviteit als zijn intersubjectieve staat niet stabiel is? Als het slechts een ongelukje is dat iedereen dezelfde fout bevat?
Nee, ik wil dat niet zeggen.
Juist ja, maar jij schuift alle negatieve aspecten van de waarneming, die aantonen dat de waarneming niet objectief is (in beide betekenissen), af op de interpretatie van de waarneming. Om dat hard te maken mag jij me dan toch wel eens een voorbeeld geven van een zuivere waarneming, een interpretatieloze waarneming. Dat is volgens mij namelijk niet mogelijk: je kan slechts kennis hebben van een waarneming omdat je de waarneming interpreteert. En als je geen zuivere waarneming kan benoemen, hoe wil je dan ooit weten of die onkenbare waarneming op zichzelf objectief is? Dan kan je daar toch helemaal niet over spreken?
nee, wat ik zeg is dat "de zon draait om de aarde" een interpretatie is van een waarneming.
De waarneming is: "de zon gaat van de ene kant van de hemel naar de andere kant"
De interpretatie is: "de zon draait om de aarde"
Je ziet nu dus waar de fout zit: die zit in de interpretatie en niet in de waarneming. De gedachte dat de zon om de aarde draait is dus geen fout van de zintuigen, maar van het redeneervermogen van de mens.
Het is bijv. ook zo dat iemand (galileo of copernicus) tot het inzicht kwam dat de aarde wel eens om de zon kon draaien. Ook een zekere aristarchus en seleucus schijnen te hebben beweerd dat de aarde om de zon draait:
Wikipedia: Seleucus van Seleucia
Is dat echt de waarneming? Want die waarneming klinkt nog behoorlijk geïnterpreteerd. Ik kan me wel een situatie voorstellen waarin zelfs die waarneming niet waar is. Sterker nog, zelfs het heliocentrisme is een situatie waarin die waarneming niet waar is: de zon gaat niet van de ene naar de andere kant van de hemel, de ene kant van de horizon draait weg van de zon, en de ander beweegt zich naar de zon toe. Ook zou ik me kunnen voorstellen dat er één of ander atmosferisch schouwspel is waardoor er een lichtbron in de ozonlaag is die er precies zo uitziet als de zon, maar het in feite niet is. Ik zou alsnog waarnemen dat de zon beweegt van kant naar kant.
Je ziet dus dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn op basis van dezelfde waarnemingen. De waarnemingen zijn hetzelfde maar de interpretatie verschilt. Precies het punt van mijn topic: de zintuigen doen hun werk meestal wel goed, maar het redeneervemogen van de mens bevat de fouten.
In ieder geval wordt niet waargenomen dat de zon om de aarde draait. Wat waargenomen wordt is dus dat de zon van de ene kant naar de andere kant gaat.
Nee, je hebt in feite drie keuzes over wat waargenomen wordt:
1) De lichtstralen die je zenuwen prikkelen
2) De prikkelingen van je zenuwen
3) Het mentale visuele beeld dat je hersens opbouwen
1) is niet betrouwbaar, omdat optische afwijkingen het beeld kunnen verstoren (lensafwijking, atmosferische effecten)
2) is niet betrouwbaar, omdat neurologische afwijkingen het beeld kunnen verstoren (blinde vlek, kleurenblindheid)
3) is niet betrouwbaar, omdat psychologische afwijkingen het beeld kunnen verstoren (hallucinaties bv.)
Het grote probleem is dat, indien je alle fouten op de interpretatie afschuift, de invloed van waarneming steeds kleiner wordt. Als je alle drie de mogelijkheden afdoet als interpretatie-afwijkingen, dan is de waarneming gereduceerd tot niets. Iedere kennis van de waarneming is dan geïnterpreteerd, en een objectieve waarneming zou dan nooit mogelijk kunnen zijn omdat de objectiviteit hoe dan ook verpest wordt als je de waarneming wilt inzien.
Het is alsof je zegt dat er een boek is, en dat boek is objectief waar, maar je kan de inhoud alleen maar kennen door het boek te lezen - en dus door het te interpreteren. Die interpretatie is echter feilbaar en daarmee onbetrouwbaar, waardoor je de objectieve inhoud van het boek nooit zal kennen.