Volume DAC naar active monitoren

Pagina: 1
Acties:

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste iedereen,

Een tijdje geleden heb ik een setje actieve studiomonitoren (Behringer Truth B2030A) gekocht bij wijze van audioinstallatie. Toen des tijds had ik het geld niet (over) voor een degelijke set luidsprekers plus versterker, vandaar de keuze.

Recent heb ik een Cambridge Azur Dacmagic (vanweze zijn XLR aansluitingen) aangeschaft om ook mijn Xbox en Apple TV (beide S/PDIF) aan te sluiten. Helaas bieden zowel de Xbox als de Apple TV niet echt degelijke softwarematige volume regeling (behoorlijk suf :F ) waardoor het geluid alleen veel te luid kan. De DAC aansluiten op de TV is niet echt een optie gezien deze geen audio-out heeft.

De enige optie die ik tegen kwam is een passieve volume knop tussen te plaatsen zoals http://www.bhphotovideo.c..._Pilot_Analog_Stereo.html maar 80 euro voor een volume knop vind ik wel wat veel.

Heeft iemand suggesties om dit euvel op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door uruviel359 op 07-07-2012 00:12 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Voor normaal huiskamergebruik kun je die speakers prima aansluiten met een verloopkabel tulp-xlr, volgens mij heeft Behringer ook altijd een tulp ingang waardoor een verloop niet eens nodig is. Beetje onzin om een DAC te kopen (die duurder is dan de speakers zelf) enkel voor de XLR.
Je zou het analoog kunnen aansluiten met een mixer er tussen. Of zo'n decoderstation van Teufel. (Die Cambridge zal betere d/a conversie hebben hoor)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Het is helemaal niet suf dat je op een bron met digital audio out het volume niet (zomaar) aan kunt passen. De Xbox output namelijk waarschijnlijk Dolby Digital. In principe is het volume hiervan niet aan te passen. Nu is het op zich wel mogelijk, maar dat moet dan gebeuren voordat de Xbox het geluid on-the-fly heeft gecodeerd naar DD en dat is verre van ideaal. Het is best begrijpelijk dat dit niet zomaar kan worden aangepast en al helemaal niet on the fly.

Ook de AppleTV zal in veel geval Dolby Digital outputten en dit wordt NIET dynamisch geëncodeerd en is dus al helemaal niet zomaar aan te passen.

Nu zou je kunnen kijken of het op die twee apparaten mogelijk is LPCM eruit te sturen in plaats van DD. Van LPCM kan het volume wel makkelijk worden gewijzigd en aangezien je toch geen surroundopstelling hebt is dat ook geen belemmering. Echter is dit geen garantie, want ook al kan het, het moet wel worden geïmplementeerd in die apparaten.

Kun je je DAC niet inleveren/inruilen voor de Plus-variant? Deze heeft wel volumeregeling.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kijk anders een naar de SM Pro Audio Nano; kost zo'n beetje 50 euro en is passief, dus vervuilt je signaal niet. :)

• uruviel359
ShittyOldMan schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 01:21:
Voor normaal huiskamergebruik kun je die speakers prima aansluiten met een verloopkabel tulp-xlr, volgens mij heeft Behringer ook altijd een tulp ingang waardoor een verloop niet eens nodig is.
Helemaal mee eens, alleen bied zowel de Apple TV als de televisie zelf geen ondersteuning voor analog-out, waardoor er toch D/A conversie nodig is (ofwel S/PDIF ofwel via iets wat het uit HDMI extract).
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 02:51:
Het is helemaal niet suf dat je op een bron met digital audio out het volume niet (zomaar) aan kunt passen. De Xbox output namelijk waarschijnlijk Dolby Digital. In principe is het volume hiervan niet aan te passen.
Dit wist ik niet! Ik snap nog niet helemaal waarom het voor een digitaal stereo-kanaal wel kan en voor DD niet. Het is wel verre van optimaal inderdaad gezien, als ik het goed begrepen heb, je voor de output alle waardes moet gaan clippen/schalen met een FIR-filter waardoor je effectief de resolutie aanpast.

Inruilen van de DAC word een wat kostbaar verhaal gezien ik deze redelijk goedkoop heb kunnen overnemen ;)
TimMer schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 03:12:
Kijk anders een naar de SM Pro Audio Nano; kost zo'n beetje 50 euro en is passief, dus vervuilt je signaal niet. :)
Afgezien van dat het ding niet de schoonheidsprijs zal winnen is het wel een prima optie. Wel even een TRS kabeltje/verloopje nodig dan.

Bedankt voor jullie input. Ik zal de opties even afwegen, andere opties zijn toch een andere TV met wel een zinnige audio-out of de speakers vervangen voor een passief setje en een versterker, beide helaas wel wat prijziger dan een volume regelaar.

• HarmoniousVibe
Dat heeft niet met surround vs stereo te maken, maar met S/PDIF passthrough. Dolby wordt doorgestuurd als bitstream, terwijl (L)PCM een veel directere modulatie is van het analoog signaal.

Zie het als volgt:

Stel je hebt een heel groot Word-document en een heel groot .txt-bestand. Als je het tekstbestand download van de ene naar de andere PC is het vrij makkelijk om 'op de lijn' bijvoorbeeld nog automatische spellingscorrectie of filtering toe te passen (ik zeg maar iets), terwijl dit bij .doc onmogelijk, omdat alleen het programma wat dit bestand kan lezen dit formaat snapt (in dit geval MS Word).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ook als je de XBox of ATV in stereo instelt (lijkt me sowieso handig in een stereo-systeem ;)) en je dus niets te maken hebt met ingewikkelde formaten kan het niet. De digitale output wordt in 99,9% van de gevallen nu eenmaal in een systeem gebruikt waar een volumeregeling in zit dus er is geen reden om dat digitaal ook nog eens te kunnen doen.

De ATV kan in ieder geval wel zachter als je via Airplay muziek streamt, dat regel je dan in je aansturende apparaat.

-
Als je een beetje handig bent kun je zo'n volumeknop ook prima zelf maken trouwens, ziet het er waarschijnlijk niet zo netjes uit maar kost het je nog een stukje minder.

[ Voor 15% gewijzigd door mr.paaJ op 07-07-2012 11:04 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 12:38

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Sterker nog, de DACmagic kan niks met Dolby Digital signalen, het aangeboden signaal zal dus PCM ('gewoon digitaal stereo') moeten zijn.

Life is not about specs, it is about joy!

• TimMer
  • Niet online
uruviel359 schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 10:13:

[...]

Afgezien van dat het ding niet de schoonheidsprijs zal winnen is het wel een prima optie. Wel even een TRS kabeltje/verloopje nodig dan.
Nee, want de Nano Patch+ (die volgens mij alleen nog maar geleverd wordt, heb hem zelf ook voor mijn DJ-installatie) bevat combo jack inputs, dus die pakt ook XLR's. Kijk alleen even goed hoe het allemaal zit met balanced/unbalanced.

• HarmoniousVibe
TRS is niet per definitie unbalanced :)

• TimMer
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:25:
TRS is niet per definitie unbalanced :)
Weet ik, daarom wijs ik hem er ook op. ;)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Input kan wel XLR, maar output alleen 1/4" dus verloopkabel/stukje is wel nodig. ah, dat heeft de Behringer dus gewoon als input...

Afbeeldingslocatie: http://jrrshop.com/catalog/images/images_big/smpronanopatchplus_a.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door mr.paaJ op 08-07-2012 23:49 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• TimMer
  • Niet online
mr.paaJ schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:01:
Input kan wel XLR, maar output alleen 1/4" dus verloopkabel/stukje is wel nodig.

[afbeelding]
Klopt. Maar zoals gezegd: 6,3mm jack kan ook balanced zijn, dus geen probleem daar. :)

Mijn vraag: de B2030A accepteert zowel XLR balanced als jack balanced, dus waarom persé XLR? De looks? Het idee? Want qua geluid maakt het niets uit.

• HarmoniousVibe
Het is wat degelijker, maar ik neem aan dat je niet vaak met de speakers zult gaan leuren :)

• uruviel359
TimMer schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:08:
[...]
Mijn vraag: de B2030A accepteert zowel XLR balanced als jack balanced, dus waarom persé XLR? De looks? Het idee? Want qua geluid maakt het niets uit.
Mjah veel simpeler eigenlijk, ik had de kabeltjes al. Ik heb niet echt een uitgesproken mening verder, het is wel robuust wat ik erg waardeer. Nu ben ik daarin vrij hypocriet eigenlijk, want heb redelijk lang gewoon 2xXLR -> 3,5mm jack (male) direct op mijn telefoon gehad voor muziek.

Gelukkig ondersteunen zowel de Xbox als de AppleTV stereo-output zonder DolbyDigital wat protocol het verhaal makkelijker maakt. Helaas is het geluid via Airplay vanaf de iPad zelfs op zijn zachts nog veel te hard, vanaf mijn PC is het wel goed te doen om het Airplay signaal zacht genoeg te maken.

[ Voor 21% gewijzigd door uruviel359 op 08-07-2012 23:53 ]

Pagina: 1