Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Exact-voor-DOS en DosBox

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
Op een nieuwe PC voor m'n ouders (Windows 7 home-premium 64-bit) probeer ik op hun verzoek om Exact-voor-DOS 7.20 aan de praat te krijgen.

Het is de windows 7 home-versie, dus de XP Compatibility mode is volgens mij geen optie. Naar aanleiding van dit topic probeer ik het ook via DosBox. Toevoegingen gedaan aan dosbox-0.74.conf:
code:
1
2
3
4
ver set 6 22
mount C C:\
C:\
C:\DOS6.22\share.exe /F:6000 /L:100

Daarmee is in elk geval de share.exe foutmelding opgelost; share.exe heb ik van een DOS 6.22 bootdisk afgehaald.

Echter: start ik dosbox, en dan daarbinnen emenu.exe, dan krijg ik eerst een grafisch opstartscherm, gevolgd door een grijs DOS scherm bovenin "Opstarten Exact 7.20"... en verder gebeurd er niets, reageert niet op toetsen of wat dan ook. Gezien de verbruiksmeter in het stopcontact is de PC wel extra aan het werk, maar ik zie het er op het beeld niet aan af. Geen hints wat er mis is.

Behalve het eerder genoemde GoT topic heb ik nog wel verder gegoogled, maar niets over specifiek dit probleem gevonden. Wel de suggestie om met de "-0" en/of "-q" opties te starten, maar dat maakte voor dit probleem niets uit. Een 'emenu.ini' aangemaakt en daarin diverse paden (correct) gedefinieerd haalde ook niets uit.

Iemand suggesties hoe ik Exact-voor-DOS op deze PC aan het werk kan krijgen? (ouders laten upgraden naar iets nieuws is geen optie...)

Verwijderd

vanaalten schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 22:26:
Het is de windows 7 home-versie, dus de XP Compatibility mode is volgens mij geen optie
VirtualBox is een optie (https://www.virtualbox.org/)
Denk dat dat "beter" werkt als DosBox.

Xp install, Exact erbij, Exact in de startup folder van xp, shortcut maken (vanuit VirtualBox) van de Xp machine, zodat je ouders enkel die hoeven aan te klikken.

Xp start op en daarmee Exact.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2012 23:14 ]

• vanaalten
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 23:11:
VirtualBox is een optie (https://www.virtualbox.org/)
Denk dat dat "beter" werkt als DosBox.

Xp install (...)
En dat is het nadeel: als je het netjes wil doen, dan heb je dus een licentie voor XP nodig. Nou doe ik daar niet heel moeilijk over, maar als het even kan wil ik het in eerste instantie even 'netjes' proberen.

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07

The Zep Man

🏴‍☠️

vanaalten schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 09:30:
[...]

En dat is het nadeel: als je het netjes wil doen, dan heb je dus een licentie voor XP nodig. Nou doe ik daar niet heel moeilijk over, maar als het even kan wil ik het in eerste instantie even 'netjes' proberen.
Waarom draai je niet gewoon DOS in een VM? :| Zet de Microsoft network stack met TCP/IP op, en je kan zelfs je Exact bestanden benaderen via een SMB file share op de host. Dit maakt backuppen een stuk makkelijker wanneer de VM uit staat.

Als je je zorgen maakt over licenties, draai dan FreeDOS. Anders zou ik MS-DOS 5.0 of 6.22 adviseren.

DOSBox zou ik niet aanraden. Het richt zich voornamelijk op spellen (en is daar zeer goed in!) en er wordt weinig tot niets gedaan ter ondersteuning van andere soorten DOS software.

[ Voor 41% gewijzigd door The Zep Man op 07-07-2012 09:45 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Verwijderd

Heb op mijn werk exact voor dos op windows 7 professional draaien (dus zonder dosbox), ben niet helemaal zeker (kan ik maandag nakijken), maar heb volgens mij een snelkoppeling naar exact gemaakt met de parameter -q (dus zonder full screen opstartscherm)

• vanaalten
dan zal je denk ik Windows-7 32-bit draaien. Exact voor dos is een 16-bit programma dat niet onder windows-7 64-bit kan werken.

Maar goed - ik hoop nog op een magische tip voor Exact in Dosbox; anders zal ik inderdaad eens wat virtual machines moeten inzetten.

Verwijderd

Helemaal gelijk (was een van de redenen om voor 32 bits te kiezen)
Pagina: 1