[WIN7] Is het mogelijk Exact voor Dos te kunnen draaien?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
Beste forummers,

We zijn hier aan het kijken naar een nieuwe pc met Windows 7. Echter, op de oude pc wordt nog gewerkt met Exact voor Dos. De oude pc draait op Windows XP en daar draait Exact voor Dos stabiel. Enkele vragen:

1) Is het mogelijk om dit programma ook onder Windows 7 werkend te krijgen?
2) Zo ja, heb je daarvoor Windows 7 Pro (met de zogenaamde compabiliteitsmode) nodig of kan je ook met de home-versie met aanvullende software (zoals dosmaker) terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Met Windows 7 Pro / Ultimate / Enterprise kan je XP Compatibility mode gebruiken. Daarin kan je je DOS app draaien als op een echte pc ja :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

In een DOSBox?

[ Voor 59% gewijzigd door jelmervos op 28-10-2009 07:29 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DOSbox lijkt me idd de aangewezen manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:37
offtopic:
Je kunt ook een upgrade naar een nieuwere versie van Exact overwegen... bijvoorbeeld Exact Online, een webapp. Kan me bijna niet voorstellen dat je met Exact DOS nog voldoet aan alle wet- en regelgeving, en updates zullen er ook niet meer zoveel zijn gok ik..

DOSbox heb ik zelf ook een keer geprobeerd; het kostte even wat tijd, maar het werkt wel.

[ Voor 18% gewijzigd door AtomicWing op 28-10-2009 07:47 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 07:39:
DOSbox lijkt me idd de aangewezen manier :)
Klopt, daarom heb ik het ook gepost hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Beste forummers,

Inmiddels is de nieuwe pc aangekomen en draaiend. Ik heb zowel Virtual PC als Windows XP-mode geinstalleerd. Na herstart van de pc, heb ik via start - alle programma's - Virtual PC/ Windows XP Mode de zogenoemde XP mode opgestart. Ik krijg een mooi legerig bureaublad. Daarna heb ik een snelkoppeling aangemaakt wijzend naar de map naar C van Windows 7 (je ziet twee Cschijven waarvan 1 van xp/mode en 1 van de Windows 7) zijnde \\tsclient\C\EXACT71\EMENU.EXE

Nu start ik de snelkoppeling op en krijg de volgende melding

bestandenpad ´c:\exact71\dll\' voor programmamodules is niet correct.

Als je dan op enter klikt, wordt het venster van Exact afgesloten. Moet ik ergens nog iets instellen? Achter eigenschappen werkmap b.v. staat niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Blijkbaar probeert Exact dat bestand op de C schijf te zoeken.
Installeer Exact gewoon in de virtuele machine, ipv opstarten vanaf een share. Vooral DOS programma's starten niet altijd via een share.

Is het met DOSBox niet gelukt trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik heb Dosbox geinstalleerd maar wordt niet wijs hoe je daar het programma kan starten.

Kan je daar meteen c:\exact71\emenu.exe invoeren of moet je op een bepaalde manier omschakelen naar c:\ zoals je vroeger onder dos deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Dosbox geinstalleerd?
Dat hoef je niet te installeren, je gaat naar start > uitvoeren > cmd.. tadaa je dosbox.

cd\ en je zit op c:
cd exact en je zit in c:\exact
emenu.exe uitvoeren en het start.

Maar waarom probeer je het niet gewoon in virtual xp, en installeert daar exact.
Desnoods de dosbox onder windows 7 starten.

Onder windows 7 installeren, en dan in de virtual pc starten heeft weinig nut.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 23-11-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik heb de volledig map gekopieerd naar de virtuale c-schijf maar krijg dan de melding '16-bits MS Dos subsysteem emenu.exe kan het videoapparaat niet initialiseren voor een volledig scherm.

De snelkoppeling staat op volledig venster c.q. venster (dus niet op volledig scherm).

>Maar waarom ga je nu niet eerst naar je virtual xp, en installeert daar exact.

Zie de eerste alinea in deze posting.

[ Voor 18% gewijzigd door martwoutnl op 22-11-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
job schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:32:
Dosbox geinstalleerd?
Dat hoef je niet te installeren, je gaat naar start > uitvoeren > cmd.. tadaa je dosbox.
Ik heb geen uitvoeren-link onder start onder Windows 7 pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

martwoutnl schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:33:
>Maar waarom ga je nu niet eerst naar je virtual xp, en installeert daar exact.

Zie de eerste alinea in deze posting.
Met virutal xp heb je als het ware een windows xp in je windows 7.
Als het op de oude pc in xp werkt (wat je in de eerste alinea stelt), zal het ook moeten werken in virtual xp.

15 jaar oude software maar in windows 7 proberen te draaien gaat je niet lukken.
Je zult dit gewoon moeten doen in virtual xp. Dus in virtual xp installeren.. en in virtual pc draaien.
Als het een windows installer heeft zal je in je windows 7 startmenu een snelkoppeling terugvinden.
Anders kan je die zelf wel maken.
martwoutnl schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:38:
Ik heb geen uitvoeren-link onder start onder Windows 7 pro.
Nee onder windows 7 niet nee.
Zie je die lege witte regel in je startmenu... daar kan je cmd intoetsen.
Je kan het testen, maar ik verwacht dat dat niet gaat werken. Je moet deze software gewoon onder virtual xp draaien. en dus niet rechtstreeks in windows 7.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 22-11-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Het wordt een probleem als je geen originele diskette meer hebt. De installiebestanden vragen naar een diskette.

Het geintje via cmd werkt niet. Ik krijg de melding dat het niet samen gaat met een 64-bits versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:29
martwoutnl schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:53:
Het wordt een probleem als je geen originele diskette meer hebt. De installiebestanden vragen naar een diskette.

Het geintje via cmd werkt niet. Ik krijg de melding dat het niet samen gaat met een 64-bits versie.
Exact voor DOS is 16 bit. 64bit Windows 7 heeft geen 16bit subsysteem meer. :)

32bit Windows 7 zou gewoon moeten werken die heeft dat nog wel

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

@TS: Download en installeer DOSBox. Daarna kan je op DOSBox Wiki de benodigde instructies vinden om programma's te installeren/kopieren en te gebruiken. DOS kennis is vereist ja, maar ik mag aannemen dat je dat wel hebt als je een DOS programma gebruikt?
Dosbox geinstalleerd?
Ik neem aan dat dit een grapje is? DOS zit niet in NT-besturingssystemen. Wat je daar hebt is gewoon de Windows NT-commandline shell. Er wordt naar DOSBox verwezen, een DOS emulator voor Windows NT besturingssystemen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

martwoutnl schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:01:
Beste forummers,

Inmiddels is de nieuwe pc aangekomen en draaiend. Ik heb zowel Virtual PC als Windows XP-mode geinstalleerd. Na herstart van de pc, heb ik via start - alle programma's - Virtual PC/ Windows XP Mode de zogenoemde XP mode opgestart. Ik krijg een mooi legerig bureaublad. Daarna heb ik een snelkoppeling aangemaakt wijzend naar de map naar C van Windows 7 (je ziet twee Cschijven waarvan 1 van xp/mode en 1 van de Windows 7) zijnde \\tsclient\C\EXACT71\EMENU.EXE

Nu start ik de snelkoppeling op en krijg de volgende melding

Als je dan op enter klikt, wordt het venster van Exact afgesloten. Moet ik ergens nog iets instellen? Achter eigenschappen werkmap b.v. staat niets.
De bedoeling van XP Mode is net als Unity in VMware dat je enkel de applicatie via het aangeboden menu (dus niet zelf snelkoppelingen e.d. aanmaken) opstart.

Wat je als pad aangeeft ( \\tsclient\c\ en verder) geeft te kennen dat je maar wat aan het prutsen bent geslagen om het maar aan het werk te krijgen zonder dat je echt weet waar je mee bezig bent.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
alt-92 schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:07:
[...]

De bedoeling van XP Mode is net als Unity in VMware dat je enkel de applicatie via het aangeboden menu (dus niet zelf snelkoppelingen e.d. aanmaken) opstart.

Wat je als pad aangeeft ( \\tsclient\c\ en verder) geeft te kennen dat je maar wat aan het prutsen bent geslagen om het maar aan het werk te krijgen zonder dat je echt weet waar je mee bezig bent.
Inderdaad.....hij zou dus de hele map van Exact for DOS naar de C schijf van de Windows XP (XP Mode versie) moeten kopieeren om vervoglens een snelkoppeling aan te maken in het all users startmenu. De snelkoppeling verschijnt dan automagisch in je Windows 7 startmenu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Sebazzz schreef op zondag 22 november 2009 @ 15:01:
Ik neem aan dat dit een grapje is? DOS zit niet in NT-besturingssystemen. Wat je daar hebt is gewoon de Windows NT-commandline shell. Er wordt naar DOSBox verwezen, een DOS emulator voor Windows NT besturingssystemen.
Nee geen grapje. Ik heb nog nooit van dosbox gehoord, en ging dus uit van de command shell.
Dat wordt ook wel vaak een dosbox genoemd. Maar dan weet ik dat ook weer. :)

Maar als het onder windows xp kon draaien, dan moet het ook onder virtual xp kunnen draaien.
Het 64bit versie verhaal en dus het missen van 16bit wow klinkt dan wel aannemelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door job op 22-11-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Om heel eerlijk te zijn vraag ik me af waarom er geklooid wordt met virtualisering. Onder een 32-bit W7 zou exact net zou moeten werken als dat het onder XP deed, de 'CMD' tool is identiek: een 1 op 1 kopie van de XP versie. Echter: geen 16-bit subsysteem breekt je op onder de 64 bit windows versie. Je zult dan in feite moeten gaan emuleren, dat kan met DOSBox.

Beschouw het echter als een teken dat Exact te oud is. En dat is geen understatement (waar je zelf al achter kwam: het programma is een fan van absolute paden!!!). Hoewel er nieuwe versies zijn, kan ik een pakket als Navision (Microsoft Dynamics) voor het MKB daar eigenlijk boven aanraden, het kan meer, en is wat eenvoudiger. Daarnaast is een gigant als Microsoft natuurlijk een sterke support partner. Als je weinig vertrouwen hebt in MS/Amerikaanse coding: het is een pakket wat ze opgekocht hebben, oorspronkelijk is het Deens. Het mooie is echter dat het onder andere standaard-microsoft onderdelen kan gebruiken, in plaats van de 'classic' database, is MSSQL ook een optie (en dan is de overstap MySQL niet zo moeilijk, of zelfs MS Access), wat je een hoop ontwikkelingsvrijheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Umbrah, Exact Software heeft ook moderne versies van zijn software. Deze kunnen bijvoorbeeld prima met SQL Server 2008 omgaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 22:07
Dosbox geinstalleerd?

cd\ en je zit op c:
cd exact en je zit in c:\exact
emenu.exe uitvoeren en het start.

Maar waarom probeer je het niet gewoon in virtual xp, en installeert daar exact.
Desnoods de dosbox onder windows 7 starten.

Onder windows 7 installeren, en dan in de virtual pc starten heeft weinig nut.
Voordat je dat kunt doen zul je eerst je echte C:schokf aan de virtuele c: schijf in dosbox moeten mounten ;)
Dat doe je met Mount C: C:\
Template: MOUNT [Drive-Letter] [Local-Directory]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Via Dosbox krijg ik nu wel het opstartscherm maar dan verschijnt de melding dat share.exe niet is geladen. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 15:28
Wat is het?
martwoutnl schreef op zondag 22 november 2009 @ 14:01:
Geen oplossing voor je 16-bit probleem. maar als je het alsnog via een netwerk share wil draaien: maak gewoon een netwerkverbinding naar die share (bijv. G:) en daarna emenu.ini aanpassen. Ook zorgen dat de rechten goed staan, anders krijg je eenzelfde error.
Umbrah schreef op zondag 22 november 2009 @ 16:45:
Beschouw het echter als een teken dat Exact te oud is. En dat is geen understatement (waar je zelf al achter kwam: het programma is een fan van absolute paden!!!). Hoewel er nieuwe versies zijn, kan ik een pakket als Navision (Microsoft Dynamics) voor het MKB daar eigenlijk boven aanraden
Da's niet altijd een optie heh. Zeker als je suggestie gevolgd wordt, dan wil je vaak niet de complete data overhevelen naar het nieuwe pakket, maar gewoon het oude pakket er langs draaien. Hier hebben we pas vorig jaar geheel afscheid van kunnen nemen Exact voor Dos (6 jaar gedraaid langs nieuw pakket).

En.. werk je bij MS ofzo? ;) Met huidige versies van Exact (en tig andere pakketten) is ook niks mis mee.

[ Voor 41% gewijzigd door _H_G_ op 24-11-2009 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Eerste hit van Google als ik zoek op share.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Inmiddels is het programma gisteravond met behulp van iemand anders werkend gekregen via de Virtual XP mode (dat is gelukkig weer een stap vooruit). Wat hij deed ging mijn pet te boven maar hij maakte een soort batch-file met daarin een code over share.exe en de vindplaats van het programma (binnen de c-schijf van de virtual pc).

Het enige probleem wat resteert, is dat de printers niet worden gezien (ze werken wel direct onder Windows 7). De ene is via een printerpoort verbonden en staat wel in de lijst van printers als je binnen virtual XP de printer installeert maar reageert dan niet op een testpagina (Oki Microline 395). De ander (Canon MP610) is via USB verbonden maar staat niet in de lijst van mogelijke te installeren printers binnen XP mode. Is het kwestie van driver installeren (moet je dan de XP of Windows 7-driver hebben?) of moet er wat meer gebeuren? Misschien dat anderen met ervaring iets kunnen aangeven.
Pagina: 1