Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Aangezien ik hier nieuw ben zal ik mezelf even voorstellen:

Ik ben Levi, 17 jaar en mijn hobby is het maken van films.

Twee jaar geleden heb ik een handycam gekocht (de Sony HDR-CX130).
Nu baal ik eigenlijk een beetje van mijn aankoop toentertijd. De filmcamera is op zich goed, alleen alles is scherp en je krijgt dus niet de gewilde ''cinemalook'' (Voorgrond scherp, achtergrond wazig)
Dus ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Een spiegelreflexcamera wel te verstaan.

Nu is mijn oog gevallen op de Canon 650D. Een prachtige camera die net nieuw is! Op internet kwam ik er echter achter dat de Canon 650D niet veel vernieuwing brengt t.o.v. zijn voorganger. Ik ben er dus nog steeds niet helemaal uit! Welke (spiegelreflex)camera raden jullie mij aan voor het maken van film?

Ook weet ik niet of ik mijn geld moet investeren in een body of in een goede lens... Welke lens raden jullie mij aan voor het maken van film? Ik heb van iemand gehoord dat de 35mm f1.4 rokinon erg goed is. Klopt dat? Of zijn er misschien nog betere lenzen?

Budget: 1000 euro, liefst iets minder!

Alvast bedankt voor de moeite!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Canon 600D is meer dan genoeg. Kitlens en de 50mm f/1.8, kijken hoe dat bevalt, en van daar uit verder bepalen welke gear je nodig hebt.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:14
Neem een Canon 600D met kitlens (kost paar tientjes extra ten opzichte van de 600D zonder lens) en een primelens zoals de 50mm f/1.8 inderdaad en je kan voor €650 al heel wat leuks doen.

En dan houd je nog een leuk bedrag over voor alle gear die je daarna wilt gaan kopen, want er zal nog héél veel volgen wat toch ook wel lekker is om te hebben (denk aan externe microfoons, rigs voor stabieler beeld, grips, etc).

The devil is in the details.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:46

ManiacsHouse

Scheisse!

Muthas schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:29:
Canon 600D is meer dan genoeg. Kitlens en de 50mm f/1.8, kijken hoe dat bevalt, en van daar uit verder bepalen welke gear je nodig hebt.
550D Is zelf nog goedkoper te krijgen. Alleen mis je dan de draaibare display. Of de 650D veel meer bied dan de 550D/600D weet ik niet. Maar de laatste 2 met een 50mm ben je voor 500-600 eurie klaar. Kun je nog wat ander fancie spul kopen zoals een goed statief of een viewfinder.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de tip ;) Die extra gear moet ik inderdaad wel in mijn hoofd houden... Met een camera alleen ben je er nog niet!

Jullie zouden wel voor de kitlens gaan?

• Hahn
ManiacsHouse schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:34:
[...]

550D Is zelf nog goedkoper te krijgen. Alleen mis je dan de draaibare display. Of de 650D veel meer bied dan de 550D/600D weet ik niet. Maar de laatste 2 met een 50mm ben je voor 500-600 eurie klaar. Kun je nog wat ander fancie spul kopen zoals een goed statief of een viewfinder.
Het prijsverschil tussen de 550D en 600D is nog maar erg klein (paar tientjes als ik de Pricewatch mag geloven), dat is dat draaibare display wel waard, als je het mij vraagt :) Bij de 650D heb je het gelijk over ruim €200 meer, dat is andere koek.
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 23:37:
Alvast bedankt voor de tip ;) Die extra gear moet ik inderdaad wel in mijn hoofd houden... Met een camera alleen ben je er nog niet!

Jullie zouden wel voor de kitlens gaan?
Voor die paar tientjes wel, en voor filmen kan 'ie ook handig zijn, want als je de goede kit hebt zit er IS (stabilisatie) in. En mocht je upgraden of 'm nooit gebruiken, dan kan je 'm verkopen en ben je geen euro armer geworden :P

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Kitlens is wel goed mee te filmen. Alleen geen automatisch scherpstelling gebruiken. Op handmatig. Anders hoor je continu de focus op je film. Tenzij je een losse mic gebruikt.
Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met M42 prime lenzen met een adapter op mijn 550D. Die zijn soms heel goedkoop 2de hands te krijgen voor prima lenzen.

Dit topic al gelezen overigens?
Het video-dSLR hardware topic

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 05-07-2012 23:44 ]

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

T.o.v. de 550D kan de 600D digitaal zoomen tijdens video (er worden geen pixels bij verzonnen, je maakt alleen een kleinere uitsnede vanaf de sensor), wat zeker met een beperkt arsenaal aan lenzen wel handig kan zijn. Verder is het wireless flitsen wel leuk, mocht je er ook nog foto's mee willen gaan maken. En natuurlijk het kantelbare scherm.

Kortom: de 550D zou ik vanwege het kleine prijsverschil links laten liggen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Naar mijn idee / ervaring krijg je in de 550D, 600D en 60D exact dezelfde film ervaring. De klapbare schermpjes bij de laatste twee zijn mooi meegenomen lijkt mij toch, maar dat is persoonlijk.

Het moment dat je serieus aan het filmen slaat en met een stabilizatie harnas rondloopt is het toch fijn als je nog goed kunt mikken als je een laag standpunt kiest. Maar goed, of dat nou zo belangrijk is.

Ik zou als je voor een zoomlens kiest er één nemen die een duidelijk gescheiden zoom en focus gedeelte heeft. Zo vervelend als je overnieuw moet schieten omdat je per ongeluk hebt gezoomd tijdens je video. (Al filmend zoomen is altijd wat storend, doe het liever zo min mogelijk)

Zorg voor een IS lens als je uit de hand wilt filmen, zeker als je >70mm pakt op crop. Zonder worden veel mensen totaal zeeziek...

De 50 1.8 is inderdaad een aardige lens, maar je focusring is wel erg klein. Mijn ervaring is dat het ding waardeloos autofocust tijdens het filmen, begin daar maar niet aan. Het nadeel is alleen dat je binnenshuis misschien toch een wijdere lens wilt, maar goed ik heb geen idee wat je wilt maken. Post anders eens een paar voorgaande filmpjes of vertel ons wat meer. Nu moeten wij gissen naar wat je wilt. (behalve een lens die aardige bokeh produceerd voor een "cinema" gevoel...)

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 09:45

Twhomp

Stayin' Alive

Ik ben het eens met djunicron: vertel eens wat je er mee wilt bereiken?

Verder, zeker gezien het budget, wat vragen/opmerkingen:

1) Filmen met een dSLR is qua comfort/gebruiksgemak niet te vergelijken met een handicam of semi-pro camera. Vergis je daar niet in. Het is een goede ontwikkeling dat er een betaalbare manier is om met een kleine scherpte-diepte te filmen, maar het spul is nog lang niet volwassen. Neem de AF alleen al. Het zal toch echt een filmende fotocamera zijn.

2) Met alleen een body en kitlens ben je er nog lang niet. Videostatief met vloeistofkop, rig voor handheld, follow focus, videomic, eventueel geluidsmixertje, eventueel videolight, enz. Ga je zeer hoogst waarschijnlijk nodig hebben.

3) Lenzen. Ga je voor primes of een zoomende lens? Je wilt snel glas, dus minstens F2.8 of zelfs lager, want anders heb je die look niet die je wilt. Dure grap. En gebruik je zoomlens als vari-prime (mooie term :P ), want in tegenstelling tot de lens op je handycam is een fotolens totaal voor ongeschikt zoomen.

Conclusie: een "cinemalook" cameraset is heel duur. Persoonlijk (ik heb met beide varianten genoeg ervaring opgedaan) zou ik doorsparen voor een semi-pro. Dan ben je met alleen de camera en statief al klaar.

Maar goed: het belangrijkste is dus wat je wilt. Ga je niet alleen doodstaren op een betaalbare fotocamera.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn uiteindelijke doel is eigenlijk om de filmacademie te halen. Ik ben daar best wel serieus mee bezig! Daarvoor heb je veel ervaring nodig, en daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe camera! Om een verhaal goed te vertellen heb je -vind ik- goed beeld nodig. Beeld met emotie en diepgang! Met mijn beperkte budget is het inderdaad vrij moeilijk om dat te vinden. Maar met de camera die ik nu heb kan ik niet veel meer dan vakantievideo's en familie-uitjes filmen.

Antwoordt op je vragen:

1) Erg veel -no budget- filmmakers gebruiken tegenwoordig DSLR... Ikzelf zou ook veel liever een ''echte'' filmcamera willen maar mijn budget is op dit moment niet toereikend! Een DSLR levert goede kwaliteit en is ook compact (een voordeel voor mij).

2) Ik wil sowieso een microfoon en een statief vanaf het begin er bij hebben. De rest kan ik altijd later nog opsparen.

3) Zoomende lenzen heb ik eigenlijk niet echt nodig. (een kleine zoom is niet erg, juist wel goed! :P)

Ik ben dus een jonge filmmaker, tamelijk onervaren, die zijn talent wil laten zien. In de harde filmwereld heb je daar echter kwaliteit voor nodig. Kwaliteit in verhaal maar ook kwaliteit in beeld. Met mijn budget is het inderdaad moeilijk zoeken... Misschien toch maar een sponsor zoeken :P

• Tovenaar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-01 12:58
Ik heb recentelijk een fotografie cursus gevolgd en de trainer aldaar was zeer gecharmeerd van de Sony DSLR's aangezien die erg goed zouden zijn met filmen. Ik weet zelf niets van filmen met een DSLR maar misschien dat je wat aan de info hebt op http://www.sony-filmacademy.nl/.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Een Canon EOS 600D (zegt de Nikon gek), zou je voor minder dan 600 euro moeten kunnen krijgen, inclusief de kit-lens. Zonder kit lens krijg je de 600D waarschijnlijk zelfs als voor 550 euro. Dan houdt je 400 à 450 euro over voor een of meer lenzen. Vergeet niet dat je gaat filmen en Full HD is zelfs minder dan 2 megapixel. De meeste lenzen die je kunt kopen, kunnen met gemak deze resolutie aan. Dus afhankelijk van wat je wil, heb je dan een aantal keuzes, bijvoorbeeld:
* je zou kunnen gaan voor een zoom-lens zoals de Sigma 17-70mm f/2.8-4.0 DC Macro OS HSM, rond de 400 euro, deze combineert een aardig standaard bereik, met beeld stabilisatie, redelijk groot diafragma wijd (f/2.8) en acceptabel aan in tele (f/4.0) en komt er in de meeste reviews best goed uit. Het is geen prime of Canon L-glas, maar heel goed.
* Je zou ook voor een aantal primes kunnen gaan, begin bijvoorbeeld met een Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM voor rond de 400 euro en breid later uit. Schijnt een hele goede prime te zijn. Je mist wel beeldstabilistatie en een stukje flexibiliteit. Je krijgt daar wel een groter diafragma en een betere beeldkwaliteit voor terug.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Verwijderd

Je zou ook een Panasonic GH2 kunnen overwegen. Een vrij bejubelde camera zeker wanneer het over de videofunctionaliteit gaat.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:23:
Mijn uiteindelijke doel is eigenlijk om de filmacademie te halen. Ik ben daar best wel serieus mee bezig! Daarvoor heb je veel ervaring nodig, en daarom ben ik nu op zoek naar een nieuwe camera! Om een verhaal goed te vertellen heb je -vind ik- goed beeld nodig. Beeld met emotie en diepgang! Met mijn beperkte budget is het inderdaad vrij moeilijk om dat te vinden. Maar met de camera die ik nu heb kan ik niet veel meer dan vakantievideo's en familie-uitjes filmen.
Kijk, dat is leuk :)
Vroeger, heeeel lang geleden, wou ik dat ook, maar toen was eigen spullen onmogelijk en heb ik het niet voor mekaar weten te krijgen om binnen te komen. Grappig hoe ik dan toch met een omweg in het wereldje beland ben :+

Qua ervaring:
- Ik weet niet waar je woont, maar verhuis naar Amsterdam. Klaar. Helaas is er maar één plek in Nederland waar het goede betaalde werk en de klussen te vinden zijn.
- Meld je als gratis runner of grip aan bij leuke projecten; een site zoals http://filmvacatures.nl/ is daar al erg leuk voor. Dat is dan voor een filmmaker ondankbaar werk (je wilt liever films maken ;)), maar je kan heel veel afkijken en met leuk speelgoed spelen. Zeer leerzaam.
- Bouw een netwerk op. Netwerk is heel belangrijk in Nederland: 95% van de klussen die ik doe komen via via naar me toe. Maar staar je niet blind op de eerste paar kennissen: blijf proberen nieuwe mensen te leren kennen.
Antwoordt op je vragen:

1) Erg veel -no budget- filmmakers gebruiken tegenwoordig DSLR... Ikzelf zou ook veel liever een ''echte'' filmcamera willen maar mijn budget is op dit moment niet toereikend! Een DSLR levert goede kwaliteit en is ook compact (een voordeel voor mij).
+
2) Ik wil sowieso een microfoon en een statief vanaf het begin er bij hebben. De rest kan ik altijd later nog opsparen.
Dan wordt het een dSLR + lens/lenzen, statief en dSLR-mic. Moet net te doen zijn voor het budget. Maar begin alvast maar met sparen, want na 1 minuut dat ding in je hand gehad te hebben, heb jij alweer extra wensen ;) :+

Ik zou voor een tweedehands goed videostatief gaan. Een goed statief is echt heel belangrijk, zeker met een lichte/kleine camera, onderschat dat alsjeblieft niet.
3) Zoomende lenzen heb ik eigenlijk niet echt nodig. (een kleine zoom is niet erg, juist wel goed! :P)
Lenzen om mee te filmen is praktisch een apart topic waard :o Maar zorg er voor dat je een F1.8 (of minstens F2.8) lens scoort.
Ik ben dus een jonge filmmaker, tamelijk onervaren, die zijn talent wil laten zien. In de harde filmwereld heb je daar echter kwaliteit voor nodig. Kwaliteit in verhaal maar ook kwaliteit in beeld. Met mijn budget is het inderdaad moeilijk zoeken... Misschien toch maar een sponsor zoeken :P
De betaalde filmwereld is keihard. Dat moet ook, want er is heel veel slecht aanbod. Van de 10 "cameramannen" kan er maar 1 echt filmen. Regisseurs struikel je over, maar de kwaliteit is om te janken. Dus daarom is het keihard: het kaf moet van het koren gescheiden worden. Een goede scriptschrijver? Goud waard. En als goede editor kan je goud verdienen (bij 5 dagen per week werken in Amsterdam kan je 450 bruto daggeld krijgen, dus dat is bij 20 dagen per maand werken 9 ruggen bruto. Koekoek).

Aan de andere kant: iedereen heeft passie en ik vind dat fijn. Eigenlijk ben ik nog nooit nare mensen tegen gekomen, iedereen is aardig.

Dus gewoon beginnen :) Weet je al welke kant je op gaat?
Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:33:
Je zou ook een Panasonic GH2 kunnen overwegen. Een vrij bejubelde camera zeker wanneer het over de videofunctionaliteit gaat.
Dat is inderdaad een leuk ding. Alleen duur en klein.

Leuke vergelijking: YouTube: Panasonic Lumix GH2 vs Canon EOS 60D - Which is better?

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29

Bever!

3

http://www.eoshd.com/cont...top-dog-for-video-quality
http://vimeo.com/28454865 (zit tegen prof camera niveau aan, ook schitterende scherpte diepte)
nuff said

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Niks nuff said ;)
Het is topspul, maar alleen een GH2 + die Voigtlander uit het Vietnam-filmpje is 1500 euro bij elkaar. De TS heeft maar 1000. En dan mist ie nog een statief en mic.

Met een F0,95 heb je tenminste wel de "DoF-issue" opgelost ;) (een m4/3 heeft cropfactor 2 dus minder DoF dan een APS-C (1,6), niet veel, maar wel vergeleken met de industrie-standaard-film-dSLR, de 5D)

edit:
Dat Vietnam-filmpje is erg mooi qua beeld, maar bah, wat schokkerig :N

[ Voor 10% gewijzigd door Twhomp op 06-07-2012 11:59 ]

Verwijderd

Twhomp schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:28:
Dat is inderdaad een leuk ding. Alleen duur en klein.
Qua prijs valt het vandaag de dag reuze mee aangezien de opvolger hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar wordt aangekondigd. Het kleinere formaat lijkt mij juist een groot pluspunt, zeker als het dagelijks meegesleept moet worden.
Leuk en vermakelijk filmpje. Maar ik heb meer het idee dat dit echt voor entertainment is.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:00:
Qua prijs valt het vandaag de dag reuze mee aangezien de opvolger hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar wordt aangekondigd. Het kleinere formaat lijkt mij juist een groot pluspunt, zeker als het dagelijks meegesleept moet worden.
Als je op pad gaat, dingen filmen, voor jezelf, dan is portabiliteit top. Maar op een filmset zien ze je al aankomen :+
Leuk en vermakelijk filmpje. Maar ik heb meer het idee dat dit echt voor entertainment is.
Het is een beetje de Topgear voor fotospullen ;)

edit:
Maar om ook eens wat in het voordeel van de GH2 te zeggen:
https://vimeo.com/30751603

Impressive beelden. De techniek van die GH2 zit goed in elkaar. Vraag me alleen af (nou ja, eigenlijk niet, ik weet het antwoord al :+) of het een beetje te gebruiken is in een filmproductie-omgeving.

[ Voor 19% gewijzigd door Twhomp op 06-07-2012 12:06 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29

Bever!

3

Als het alternatief 50.000 kost, lijkt het me een prima keuze toch... beter dan elke dslr in ieder geval.
+ als gh3 er is kan je deze voor een k-prijs meenemen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Bever! op 06-07-2012 12:48 ]

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Bever! schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:47:
Als het alternatief 50.000 kost, lijkt het me een prima keuze toch... beter dan elke dslr in ieder geval.
+ als gh3 er is kan je deze voor een k-prijs meenemen :)
Dus echt niet beter dan een 5D met betrekking tot DoF. Totaal niet te vergelijken.

Qua plaatje: top! Goede ontwikkelingen :Y Geeft een Epic gewoon a run for its money.

En wat is een k-prijs?

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de informatie! Ik heb er erg veel aan gehad. De 600D staat eigenlijk wel vast, een goede camera voor ''weinig'' geld. Ik ben nu nog erg aan het twijfelen over de lens. Heeft iemand ervaring met lenzen die goed zijn voor het maken van film? Concrete voorbeelden zouden erg fijn zijn...

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Ah, lenzen:

Kies sowieso een lens met een zo laag mogelijke F ("snel glas"). En kies dan een lens die op de snelste stand ook nog scherp is.

Kies ook een lens waarbij de focus goed te bedienen is. De 50mm 1.8 van Canon is geen filmlens, dat is echt een autofocus fotolens. Maar voor het geld wel een leuke lens :)

Je gaat een cropcamera kopen (APS-C, dus factor 1,6). Dan komt een lens van 31mm overeen met 50mm als 35mm equivalent. Dus koop in iedereen geval rond die 30mm, want dat is een mooie hoek voor film. Bijvoorbeeld een Canon EF 24-70/2.8L, maar die is veel te duur.

Aangezien je bij filmen geen gebruik kan maken van de auto focus, kan je zelfs voor mooie oude lenzen gaan i.c.m. een adapter. Dat zijk vaak heel degelijk gebouwde metalen lenzen.

Zie dit topic:
Alternatieve objectieven

Moeilijk iemand te adviseren. En weet je: ik zou eerst gewoon de kitlens nemen: De Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II is best aardig. Het bereik is goed voor film, de lichtgevoeligheid minder, maar heeft wel stabilisatie. En dan kan je al filmen en merk je vanzelf op welke mm je veel schiet. En kan je daar primes voor scoren :)

• Hahn
Primes hebben wel als nadeel dat ze vaak geen stabilisatie hebben. Ik zou sowieso de kitlens erbij nemen, maar later zou je bijvoorbeeld naar een Tamron 17-50 VC kunnen kijken, dan heb je voor minder dan €400 f/2.8 en stabilisatie.

Verwijderd

Twhomp schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:52:
Ah, lenzen:

Kies ook een lens waarbij de focus goed te bedienen is. De 50mm 1.8 van Canon is geen filmlens, dat is echt een autofocus fotolens. Maar voor het geld wel een leuke lens :)
Wat gaat er mis bij het filmen met de 50mm?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

De focusring is heel erg klein en draait niet soepel, waardoor je heel lastig manueel kunt focussen. Je kunt daarmee het beste focussen voordat je begint met filmen, en hopen dat je onderwerp niet uit focus raakt halverwege.

[ Voor 38% gewijzigd door AtleX op 14-07-2012 11:54 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:19

SomerenV

It's something!

AtleX schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 11:53:
De focusring is heel erg klein en draait niet soepel, waardoor je heel lastig manueel kunt focussen. Je kunt daarmee het beste focussen voordat je begint met filmen, en hopen dat je onderwerp niet uit focus raakt halverwege.
Onzin. De ring zelf is inderdaad klein en omdat alles plastic is kan het inderdaad soepeler, maar je kunt er wel degelijk mee filmen. Bij het filmen zonder statief heb je echter één probleem en dat is dat de 50mm f/1.8 geen stabilisatie heeft waardoor het héél snel trilt. Maar als je er even mee oefent dan kun je er prachtige shots uithalen, zelfs met focuspull!

De onderstaande video is door mij gefilmd en gemonteerd als deel van een reeks backstage video's bij de lokale omroep van Someren/Asten tijdens een van de grootste evenementen van het jaar (Kennedymars). Een groot deel van deze video is gefilmd met de 550D icm de 50mm f/1.8 en een simpele monopod om alles enigszins stabiel te houden.

Ik heb de camera nu sinds oktober geloof ik en het is hands down een van m'n beste aankopen ooit! Geen enkele camcorder in die prijsklasse die ook maar in de buurt komt van de mogelijkheden van een DSLR en de kwaliteit van dat beeld. Het enige nadeel dat een dergelijke camera heeft is dat mensen je vaak nogal vreemd aankijken als je zegt dat je ermee filmt, maar dat wantrouwen verdwijnt als sneeuw voor de zon als ze de beelden zien. Wel een tip: koop een ND filter! Niks zo jammer als het moeten aanpassen van de ideale instellingen omdat alles anders overbelicht is ;)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Hahn
Ik weet dat je het filmpje niet laat zien om feedback te vragen, maar tijdens het hele filmpje zat ik in mezelf te roepen "houd die camera nou eens recht" en vroeg ik me ook hard af waarom je 't achtergrondgeluid erin hebt gelaten, als de muziek toch te hard staat om er iets van te kunnen verstaan :P

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hahn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:05:
Ik weet dat je het filmpje niet laat zien om feedback te vragen, maar tijdens het hele filmpje zat ik in mezelf te roepen "houd die camera nou eens recht" en vroeg ik me ook hard af waarom je 't achtergrondgeluid erin hebt gelaten, als de muziek toch te hard staat om er iets van te kunnen verstaan :P
Staat hier inderdaad niet voor de feedback, maar meer om aan te tonen dat een 50mm héél snel bewegingen laat zien door de afwezigheid van de stabilisatie (dus waarschijnlijk bedoel jij ook 'houd die camera nou eens stil'). De achtergrondgeluiden zitten er in omdat het anders zo saai klinkt. Dit draagt (imo) bij aan het sfeertje. Maar goed, een 50mm zónder statief en schouder-mount is onmogelijk stil te houden en dat toont dit filmpje vrij goed denk ik zo :+

• Hahn
Nee, ik bedoelde rechthouden, als in waterpas :P Beetje beweging kan geen kwaad en dat stoorde me niet, maar dat je het fancy probeerde te maken door je camera te kantelen was niet aan mij besteed.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Hahn schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:20:
Nee, ik bedoelde rechthouden, als in waterpas :P Beetje beweging kan geen kwaad en dat stoorde me niet, maar dat je het fancy probeerde te maken door je camera te kantelen was niet aan mij besteed.
Jij kan dat level aan fancyness gewoon niet aan! :F Naah, j/k :+ Ik ben normaal ook niet zo heel kapot van rare schuine shots, maar in sommige gevallen pakt het best leuk uit :) Maar, omdat ik iedereen te vriend wil houden is hier iets dat hartstikke waterpas is gedurende de hele lengte van het filmpje :+

• Hahn
Stuk beter!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

SomerenV schreef op maandag 16 juli 2012 @ 00:27:
[...]

Jij kan dat level aan fancyness gewoon niet aan! :F Naah, j/k :+ Ik ben normaal ook niet zo heel kapot van rare schuine shots, maar in sommige gevallen pakt het best leuk uit :) Maar, omdat ik iedereen te vriend wil houden is hier iets dat hartstikke waterpas is gedurende de hele lengte van het filmpje :+
:F

• Ventieldopje
  • Laatst online: 23:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hahn schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:54:
Primes hebben wel als nadeel dat ze vaak geen stabilisatie hebben. Ik zou sowieso de kitlens erbij nemen, maar later zou je bijvoorbeeld naar een Tamron 17-50 VC kunnen kijken, dan heb je voor minder dan €400 f/2.8 en stabilisatie.
Vergeet niet dat als je met een 5D II filmt en een 35mm of wijder er op hebt zitten dat je ook bijna geen IS nodig hebt, zeker niet als je ook een grip er onder hebt zitten (wel aan te raden als je filmt). Ligt er aan hoe stil je hand is natuurlijk maar door het vrij grote gewicht is dit voor mij in ieder geval prima te doen.

Als je een kleinere lichtere body hebt en dan vooral met lichte lenzen zoals de 50mm f/1.8 is IS bijna wel een must om uit de hand te kunnen schieten ;)

www.maartendeboer.net

• Hahn
Mja, dat is voor iedereen anders. Niet iedereen heeft even stille handen en als het waait bijvoorbeeld heb je ook al meer moeite om je camera stil te houden. En het gaat hier trouwens om een 550D/600D, 5D2 is sowieso een ander verhaal :P

Pagina: 1