Schakelaar om interne Harddisken uit te schakelen

Pagina: 1
Acties:

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb mogelijk een knullige vraag, maar kan hier niets over terug vinden.
Ik heb 2 interne Harddisken en een SSD schijf,.
Nu wordt er af en toe wat wild gedaan met de pc, en trek ik meestal de 2 niet boot schijven eruit, om er voor te komen dat als ze een keer te wild zijn de schijven sneuvelen. Maar elke keer de zijkant er af vind ik eigenlijk geen oplossing.
Nu zit ik er aan te denken om een simpele schakelaar te maken , waarbij de 12 Volt spanning kan worden onderbroken.
Is dit een optie ? of kan ik dan op een of andere manier problemen krijgen ?

Ik hoor graag jullie reactie..

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 10:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat is een prima bruikbare oplossing. Dat is de normale manier van schijven uit en inschakelen als je de computer op een normale manier afsluit en weer opstart.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hann1BaL schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:37:
Dat is een prima bruikbare oplossing. Dat is de normale manier van schijven uit en inschakelen als je de computer op een normale manier afsluit en weer opstart.
Weet je dat heel zeker? Is er niet een commando ndoig om de koppen te parkeren? Daarnaast moet je dan wel eventuele cache opties voor de betreffende hardeschijfen uitschakelen, anders loop je de kans tegen datacorruptie aan te lopen. Of je moet eerst veilig verwijderen kiezen, mits het S-ATA hardeschijfen zijn met de juiste drivers geinstalleerd voor de controller.

Wat koppen parkeren betreft, schiet mij ook net te binnen dat dit mogelijk gebeurd door het af nemen van het toerental van de platters, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Maar voor de TS, wat doe je eigenlijk met de Pc terwijl deze aan staat? Als je hem gaat verplaatsen is het misschien beter het systeem eerst uit te schakelen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 05-07-2012 22:48 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Parkeren van de koppen gaat automatisch tegenwoordig, gewoon de stroom er vanaf trekken is dan genoeg. De rest gaat automatisch.

Verwijderd

Een hardeschijf mag niet zomaar stroom verliezen. Een ATA storage device hoort bij netjes afsluiten als laatste een STANDBY_IMMEDIATE commando te krijgen. Dat vertelt het apparaat dat het gereed moet zijn om elk moment de stroom te verliezen. Elke keer dat een schijf stroom verliest zonder dat commando als laatst ontvangen te hebben, zal in de SMART terug te vinden zijn onder Power-Off Retract Count of Unexpected Power-Loss.

Bij SSDs is het probleem nog erger, die kunnen corrupt of zelfs onbruikbaar worden als op een ongelukkig moment de stroom verloren wordt. Doorgaans gaat het goed, maar als je zo'n switch wilt maken moet je je SSD ontzien.

Verder is het +12V afkijpen niet voldoende, je schijf slurpt namelijk ook +5V voor de electronica vooral denk ik, omdat bij het opspinnen vooral +12V gebruikt wordt en nauwelijks +5V extra, denk ik dat je grofweg kunt stellen dat de +5V voor de electronica gebruikt wordt en de +12V voor de spinup motor, maar dat is licht speculatief.

Als laatste, dien je dus het 'switchen' alleen te doen als je PC uit staat, dan kun je switchen en de PC opstarten.
TERW_DAN schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:50:
Parkeren van de koppen gaat automatisch tegenwoordig, gewoon de stroom er vanaf trekken is dan genoeg. De rest gaat automatisch.
Dankzij de veer die in de koppen is verwerkt, zal de kop zelf automatisch terugtrekken naar de parkeerpositie. Maar dat betekent niet dat onverwacht stroomverlies ongevaarlijk is. Ik heb hier geen data over, maar het zou prima kunnen zijn dat tijdens seek-operaties of andere mechanische activiteiten het onverwacht verliezen van de stroom potentiëel schade kan opleveren. Ik zou het met mijn schijven niet doen in elk geval.

Nog los van dat punt, als je in Windows je hardeschijf zomaar disconnect kunnen 'dirty buffers' nog niet weggeschreven zijn; NTFS moet dan met journal rollback zijn filesystem weer schijn krijgen zodra de schijven weer gevonden worden. Ook niet zo fijn. Dit probleem geldt ook voor de schijven zelf: deze hebben DRAM buffercache waarin dirty buffers staan. NTFS is wel ontworpen om met verlies van deze buffercache rekening te houden. Maar dan kun je dus wel recent geschreven of gemodificeerde files verliezen.

Als je echter AHCI kiest, kun je met 'veilig verwijderen' in je in de systray (naast je klok) je schijf veilig 'ejecten'. Dat houdt concreet in dat alle dirty buffers worden weggeschreven, het filesystem zijn metadata update en vervolgens de device een STANDBY IMMEDIATE krijgt toegeworpen. Dan kun je dus veilig de stroom eraf halen. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2012 22:57 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan toch hardwarematig uitschakelen netals USB maar daarvoor heb je denk ik wel doscommands nodig of iets van die geest. Je hebt hotswapmogelijkheden dat je zomaar eruit kan trekken. Er zijn apparaten dat je kan laten loskoppelen etc. Er zijn wel mogelijkheden alleen je moet even zoeken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
zet dan de harde schijven in een usb 3.0 casing aan een usb 3.0 poort. misschien niet zo snel als intern maar wel makkelijker en veiliger.

Ryzen cloud9

Verwijderd

En spindown is ook nog een optie, als de schijven spinned down is, is alleen de electronica actief. De schijf verbruikt dan 0,5 watt ofzo en de mechanische componenten zijn in rust. Dus misschien precies wat je wilt bereiken?

• Peter F
  • Niet online
Wat een explosie aan reacties dank daar voor

ik wilde het simpel houden/

schaelaar op aan, pc aan. als ik klaar ben pc uit schakelaar uit.
maar ik twijfelde of het geen probleem geeft als je de 12 Volt via de buitenkant van de kast met een schakelaar regelt.
ik heb het ook wel eens geprobeerd om de schijf in te pluggen terwijl de pc aan staat, en dan hardware te laten scannen. als ik klaar ben, harddisk verwijderen in apparaatbeheer, en stroom eraf, maar dit heeft wel eens tot data verlies geleden. (dwz sommige delen van de schijf waren wel te zien, maar de bestanden zelf zijn dan leeg

Mijn doel was / is simpel.

Permanent de kast dicht, en zelf kiezen wanneer ik de schijven actief maak door 12 Volt er op te zetten..

DAn ga ik zometeen maar de knip tang pakken en een 12 Volt ader doorknippen en er een schakelaar tussen zetten..

.

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52
Op dx heb ik wel eens een schakelkastje hiervoor gezien. Zal eens kijken of ik hem kan vinden

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

dit kan prima werken als je schakelt terwijl de pc volledig uit staat. dus niet 'hot' schakelen. Als je het helemaal netjes wilt doen neem dan een dubbele schakelaar (dus met 2 polen) en schakel zowel de 12 als 5 volt lijn daarmee aan/uit

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb mijn HD gewoon in een dock (kost 20 euro) die in de 3.5 bay zit. Als ik het zat ben dat die schijf is aangesloten, trek ik m er gewoon uit en leg hem op de plank.

• Peter F
  • Niet online
Ja inderdaad, mooi systeem
front cover dicht maken met slot (kan met mijn antec p180) en dan deze plaatsten
4 Schijven is meer dan genoeg..is een hele mooie oplossing.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
http://revosleep.realspooky.de/ zet harde schijven uit.
In de "spin-down" mode.
Hoef je geen hot-swap poorten te hebben.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Nu wordt er af en toe wat wild gedaan met de pc,
Hoe moet dat opgevat? Bedenk dat een schijf die uitstaat nog steeds gevoelig is voor mechanische schokken.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:31
TweakMaster schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:56:
zet dan de harde schijven in een usb 3.0 casing aan een usb 3.0 poort. misschien niet zo snel als intern maar wel makkelijker en veiliger.
Of neem gewoon esata, dan maak je (theoretisch gezien toch) geen verlies!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Simpele goedkope oplossing : Als je moederbord een extra controller heeft gewoon die gebruiken voor de HDD's die je "onzichtbaar" wil hebben. Als je klaar bent met de PC dan kan je voordat je hem afsluit effe snel rebooten en de extra controller in het BIOS uitschakelen = Schijven nergens te zien na reboot :*)
Daarna kan je hem weer uitschakelen en als je weer achter de PC zit gewoon effe gelijk het BIOS in en de controller weer inschakelen, zodat je bij de data kan. Kosten = 0,0 € :Y)

Verder kan een simpele hotswap behuizing altijd nog dan hoef je de HDD's alleen elke keer eruit te halen en weer terug te zetten als je ze nodig hebt.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 21:39

MadMan

What the....

Mijzelf schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 10:00:
[...]
Hoe moet dat opgevat? Bedenk dat een schijf die uitstaat nog steeds gevoelig is voor mechanische schokken.
Ik vind dit eigenlijk nog de beste. Hoe en vooral ook WAAROM moet er blijkbaar "wild" met een PC kunnen worden omgegaan?

Mechanische schokken en trillingen zijn nooit goed voor PC's of andere electrische apparaten/componenten. Ik denk dus dat je er verstandiger aan doet de oorzaak op te lossen, niet het symptoom.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

De hardeschijf (en DVD/optical) is anders het enige component dat echt gevoelig is voor vibraties en schokken. Voor de rest kun je een computer op een centrifuge monteren; dat gaat prima.
Simpele goedkope oplossing : Als je moederbord een extra controller heeft gewoon die gebruiken voor de HDD's die je "onzichtbaar" wil hebben.
Dan zijn zijn HDDs wel onzichtbaar, maar draaien gewoon nog en zijn dus gevoelig voor mechanische schokken en vibraties. Zijn doel is niet schijven onzichtbaar maken, maar zijn PC weerbaarder maken tegen schokken en vibraties.

De beste oplossing zou natuurlijk zijn om geen mechanische opslag te gebruiken in dat systeem en b.v. HDDs via het netwerk aan te spreken. Met alleen een SSD in dat primaire systeem zou het zeer goed bestand moeten zijn tegen sterke vibraties en schokken. Bijvoorbeeld omgooien/vallen van de kast zou niet betekenen dat je je data kwijt bent, iets wat je wel kunt verwachten met mechanische opslag.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Kastje van DX heb ik ook. Werkt zeer goed.
Voor het opstarten van de pc de hd kiezen die je wilt hebben:

1 hd voor internet bankieren, zeer veilig! Linux natuurlijk.
1 voor bsd testen.
1 voor linux, dagelijks gebruik.
1 voor linux testen.

In linux werkt het aanzetten of uitzetten van je hd's tijdens gebruik zeer goed, in linux werkt het unmounten goed. Windows niet getest.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 07-07-2012 21:15 ]

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:46
Mooi dat er al een topic over geopend is, want ik ben ook al een tijd op zoek naar een mooie oplossing om niet altijd alle schijven 'aan' te hebben in mn pc. Voor ff snel met de pc werken, hoeft alleen de SSD te werken en niet meteen 5 HDD's ingeschakeld te worden.

Ik was ook al bij de spullen van Orico uitgekomen, alleen worden deze artikels niet in Europa Nederland verkocht en kom je idd al snel uit bij DealeXtreme en andere 'ver van mn bed' sites.
Zijn er geen andere fabrikanten / leveranciers die soortgelijke oplossingen aanbieden NL?

Ter info, enige voorbeelden:
Power switch voor 2 HDD's (PCI bracket)
Power switch voor 4 HDD's (3,5" bay)
Power switch voor 6 HDD's (5,25" bay)

Edit:
Mijn voorkeur gaat uit naar een 5,25" bay oplossing, aangezien mijn kast geen floppy bay meer heeft.
In Duitsland te koop via Amazon.de voor € 29,99.
En hier een gebruikerservaring voor diegenen die een woordje over de grens spreken ;)

Btw, Orico heeft ook een Duitse site, met eigen web shop.

[ Voor 23% gewijzigd door Danny the dog op 22-07-2012 15:36 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• jan99999
Indien je geen floppy bay hebt, een 5,25" bay front kopen, hier kun je je floppy sata switch inzetten.
Die vind je ook via dealextremen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

[...]
Maar lang niet zo gevoelig als de kop aan het lezen/schrijven is.

Ik denk dat je wel met zekerheid mag zeggen dat een HDD die uit is (= geen spanning) net zo gevoelig is als een schijf die spinned down is en waarvan de kop geparkeerd staat. Ik denk dat je dus beter softwarematig de HDD's kunt laten downspinnen. Hier is vast wel software voor om dat handmatig te kunnen doen.

En anders kun je misschien iets met SATA hotswap. Maar als je dat icm de write cache van de schijf wilt gebruiken moet je wss wel eerst voor het verwijderen bij Windows de schijf 'veilig verwijderen'.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• jan99999
Bovenstaande kastje werk als sata hotswap, en ja je moet je cache leegmaken, in linux geen probleem, windows weet ik niet.

Misschien kan een elektricien dit zelf maken door 4 of 6 schakelaars te maken, die op je 5 1/4 bay kunt zetten.
Stroom verzorging via de oude 4 pin stroom, naar sata stroom maken, hier de schakelaar tussen zetten.
Vraag dit goed na of dit goed kan werken, dit is denk ik de goedkoopste.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:34
Is een NAS niet een betere optie?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Ik heb zelf een 4x 3,5" (in 3x 5,25 bay) hot-swap SATA kastje hierop heb je per hdd een 'power button'.
Dan kan je ook de HDD er gemakkelijk uithalen en 'veilig' opbergen indien nodig.
Online aanzetten kan altijd, disk komt dan gewoon online. Online uitzetten kan ook (zie onder), maar om betere performance te houden heb ik dat niet aangezet en zet ik ze standaard uit nadat mijn pc uit is.

Onder windows stel je bij de drive hardware settings 'optimize for quick removal' in (dat is overigens wel duidelijk merkbaar in performance).
Je kan ook alleen 'removable' aanvinken, dan kan je hem middels het 'safely remove hardware' icoontje in je notification area 'unpluggen' net als een usb/firewire/esata disk.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Ik heb zo'n sata quickport:
pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay
Ze zijn er ook in drievoud:
pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay

Als ik iets engs wil doen op de pc, dan doe ik het deurtje open en de drive stopt.
Even een andere drive aansluiten is ook makkelijk, schijf wisselen, deurtje dicht, klaar.

Het enige nadeel van een quickport is dat je geen ruimte meer hebt om de drive in rubber op te hangen en hij dus niet zo stil is.

• swifty_DK
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 02:55
[...]
wilde natuurfilms neem ik aan :+

• Danny the dog
Ploink schreef op zondag 22 juli 2012 @ 20:08:
Ik heb zo'n sata quickport:
pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay
Ze zijn er ook in drievoud:
pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 3-Bay

Als ik iets engs wil doen op de pc, dan doe ik het deurtje open en de drive stopt.
Even een andere drive aansluiten is ook makkelijk, schijf wisselen, deurtje dicht, klaar.

Het enige nadeel van een quickport is dat je geen ruimte meer hebt om de drive in rubber op te hangen en hij dus niet zo stil is.
Ziet er ook goed uit!
Als ik het goed zie heeft de enkele bay geen aan/uit knop en de 3 voudige wel. Tenminste, ik neem aan dat het 'harde' knoppen zijn, die de drive 'uit' houden totdat je de knop weer indrukt.
Jammer wel van het geluid waar je waarschijnlijk mee geconfronteerd wordt, plus de best hoge prijs.
utbone schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:07:
Is een NAS niet een betere optie?
Een (fatsoenlijke) NAS met 4 bays of meer is vaak een kostbare aangelegenheid.
Daarbij heeft niet iedereen de behoefte om 24/7 bij zijn/haar data te moeten komen. Vandaar ook de wens interne HDD's aan en uit te kunnen zetten. Wanneer je de data erop nodig hebt, zorg je gewoon dat de betroffen schijf voor opstarten ingeschakeld staat. Goedkope en ideale oplossing voor veel mensen.

[ Voor 19% gewijzigd door Danny the dog op 22-07-2012 21:05 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:34
Danny the dog schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:02:
[...]

Ziet er ook goed uit!
Als ik het goed zie heeft de enkele bay geen aan/uit knop en de 3 voudige wel. Tenminste, ik neem aan dat het 'harde' knoppen zijn, die de drive 'uit' houden totdat je de knop weer indrukt.
Jammer wel van het geluid waar je waarschijnlijk mee geconfronteerd wordt, plus de best hoge prijs.

[...]

Een (fatsoenlijke) NAS met 4 bays of meer is vaak een kostbare aangelegenheid.
Daarbij heeft niet iedereen de behoefte om 24/7 bij zijn/haar data te moeten komen. Vandaar ook de wens interne HDD's aan en uit te kunnen zetten. Wanneer je de data erop nodig hebt, zorg je gewoon dat de betroffen schijf voor opstarten ingeschakeld staat. Goedkope en ideale oplossing voor veel mensen.
Volgens mij heeft hij gewoon kinderen die op de computer aan het spelen zijn.
Dan lijkt mij een NAS 2 bay (zie vraag en aanbod) een beter oplossing voor de toekomst.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Danny the dog
utbone schreef op zondag 22 juli 2012 @ 22:38:
[...]
Volgens mij heeft hij gewoon kinderen die op de computer aan het spelen zijn.
Dan lijkt mij een NAS 2 bay (zie vraag en aanbod) een beter oplossing voor de toekomst.
Mocht je een 2 bay NAS overwegen, kun je met € 50,- al klaar zijn, dat klopt.

Om echter wat meer on-topic te blijven (ook voor het GOT-tend nageslacht ;)) is het het meest interessant hier manieren te bespreken om je interne HDD's naar wens in- en uit te schakelen.

Ben er zelf ook naar op zoek en ik zit dus wél met 5 interne HDD's die ik een groot deel van de tijd niet nodig heb, maar ook niet kan missen.

[Edit:] En om toch in te gaan op de mogelijk reden van TS, maar bij spelende kinderen kun je wellicht ook de pc in een kast wegwerken of in een rek hogerop zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Danny the dog op 22-07-2012 23:29 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Danny the dog schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:02:
[...]

Ziet er ook goed uit!
Nee, er zitten helemaal geen knoppen op. De enkelvoudige heeft een mechanisch slotje en een meegeleverd sleuteltje waarmee je het klepje op slot kan doen. Veilig is dat slotje niet, van alle hardware met dergelijke slotjes zijn alle sleuteltjes gelijk.

Als je de schijf uit wil zetten, dan trek je gewoon het deurtje helemaal open.
Het deurtje heeft een soort grendel als een autodeur om te openen. Een eject mechanisme trekt de drive dan uit de hotplug connector een stukje naar voren. Het deurtje moet ongeveer 30 graden open blijven staan. Sluit je hem verder, dan wordt de drive weer in de connector gedrukt.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:42

Compizfox

Bait for wenchmarks

DukeBox schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:32:
Ik heb zelf een 4x 3,5" (in 3x 5,25 bay) hot-swap SATA kastje hierop heb je per hdd een 'power button'.
Dan kan je ook de HDD er gemakkelijk uithalen en 'veilig' opbergen indien nodig.
Online aanzetten kan altijd, disk komt dan gewoon online. Online uitzetten kan ook (zie onder), maar om betere performance te houden heb ik dat niet aangezet en zet ik ze standaard uit nadat mijn pc uit is.

Onder windows stel je bij de drive hardware settings 'optimize for quick removal' in (dat is overigens wel duidelijk merkbaar in performance).
Je kan ook alleen 'removable' aanvinken, dan kan je hem middels het 'safely remove hardware' icoontje in je notification area 'unpluggen' net als een usb/firewire/esata disk.
^ Dat. Als de write cache gewoon aanlaat (Optimize for quick removal zet de write cache uit, wat voor een vermindere performance zorgt) kun je gewoon met Hardware veilig verwijderen de cache handmatig leegmaken.
En dan kun je jouw knopje omzetten.

Daarvoor moet je trouwens in de BIOS je controller wel op AHCI mode zetten en niet op IDE/Legacy.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Danny the dog
Lian-Li maakt blijkbaar ook dit soort spul, alleen wel tegen een aardig prijsje... :'(
5,25" Bay met knopjes
Inbouwunit voor 3 HDD's met knopjes..

Pagina: 1