Een hardeschijf mag niet zomaar stroom verliezen. Een ATA storage device hoort bij netjes afsluiten als laatste een STANDBY_IMMEDIATE commando te krijgen. Dat vertelt het apparaat dat het gereed moet zijn om elk moment de stroom te verliezen. Elke keer dat een schijf stroom verliest zonder dat commando als laatst ontvangen te hebben, zal in de SMART terug te vinden zijn onder Power-Off Retract Count of Unexpected Power-Loss.
Bij SSDs is het probleem nog erger, die kunnen corrupt of zelfs onbruikbaar worden als op een ongelukkig moment de stroom verloren wordt. Doorgaans gaat het goed, maar als je zo'n switch wilt maken moet je je SSD ontzien.
Verder is het +12V afkijpen niet voldoende, je schijf slurpt namelijk ook +5V voor de electronica vooral denk ik, omdat bij het opspinnen vooral +12V gebruikt wordt en nauwelijks +5V extra, denk ik dat je grofweg kunt stellen dat de +5V voor de electronica gebruikt wordt en de +12V voor de spinup motor, maar dat is licht speculatief.
Als laatste, dien je dus het 'switchen' alleen te doen als je PC uit staat, dan kun je switchen en de PC opstarten.
Dankzij de veer die in de koppen is verwerkt, zal de kop zelf automatisch terugtrekken naar de parkeerpositie. Maar dat betekent niet dat onverwacht stroomverlies ongevaarlijk is. Ik heb hier geen data over, maar het zou prima kunnen zijn dat tijdens seek-operaties of andere mechanische activiteiten het onverwacht verliezen van de stroom potentiëel schade kan opleveren. Ik zou het met mijn schijven niet doen in elk geval.
Nog los van dat punt, als je in Windows je hardeschijf zomaar disconnect kunnen 'dirty buffers' nog niet weggeschreven zijn; NTFS moet dan met journal rollback zijn filesystem weer schijn krijgen zodra de schijven weer gevonden worden. Ook niet zo fijn. Dit probleem geldt ook voor de schijven zelf: deze hebben DRAM buffercache waarin dirty buffers staan. NTFS is wel ontworpen om met verlies van deze buffercache rekening te houden. Maar dan kun je dus wel recent geschreven of gemodificeerde files verliezen.
Als je echter AHCI kiest, kun je met 'veilig verwijderen' in je in de systray (naast je klok) je schijf veilig 'ejecten'. Dat houdt concreet in dat alle dirty buffers worden weggeschreven, het filesystem zijn metadata update en vervolgens de device een STANDBY IMMEDIATE krijgt toegeworpen. Dan kun je dus veilig de stroom eraf halen.
[
Voor 41% gewijzigd door
Verwijderd op 05-07-2012 22:57
]