Crystaldiskmark error + Raid menu "error occured"

Pagina: 1
Acties:

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:00
Naar aanleiding van een waarschuwing in mijn RAID boot menu, vraag ik jullie hulp en mening.

Gisteren heb ik een uitbreiding van Battlefield 3 geïnstalleerd en met het spelen van die uitbreiding merkte ik wat rare zaken.
Of het iets met mijn harde schijven te maken heeft weet ik niet...

Ik heb toen maar besloten om mijn pc opnieuw op te starten en ik zag aan mijn RAID menu dat 1 van mijn 2 schijven geen groene "ok" status had maar "error occured".
Dus toen maakte ik me wel een beetje zorgen.

Mijn Samsung Spinpoint F1 schijven staan in een RAID 0 configuratie via de moederbordcontroller.
Ik maak regelmatig een backup dus dat zit ook wel OK.

Ik had Crystaldiskmark al op mijn pc staan dus dat heb ik ook gelijk maar even bekeken.

Dezelfde schijf als die met de "error occured" in het boot menu heeft in Crystaldiskmark ook een waarschuwing en 2 problemen.
De schijf heeft de meeste bedrijfsuren en inschakelingen van de twee (15198 en 4464.)

De problemen zijn de reallocated sectors count huidig: 100, slechtste 100, drempel 51 en raw waarde 1. en de current pending sectors count huidig: 100, slechtste 100, drempel 18 en raw waarde 9.

Ik heb zelf al wat rondgekeken over die meldingen gelezen dat het niet zo zeer gevaarlijk hoeft te zijn en dat ik eventueel een format en herinstallatie van Windows 7 kan proberen.

Ik kwam ook dit topic tegen: Waarschuwing in CrystalDiskInfo?

Nu is mijn vraag: wat kan ik het beste ondernemen, wat zijn de risico's en gevolgen van het gebruik van deze schijf? En wat moet ik met die RAID error?

Verwijderd

Die RAID error krijg je omdat je hardeschijf onleesbare sectoren heeft. Daar kan onboard RAID niet tegen. Het probleem is niet je Reallocated Sectors, dat zijn passieve omgewisselde sectoren die geen problemen meer kunnen veroorzaken. Het probleem is Current Pending Sector. De raw waarde moet altijd 0 zijn, anders heb je een probleem!

Een schijf met onleesbare sectoren (in jouw geval dus 9 sectoren van 512 bytes) kun je herstellen door die sectoren te overschrijven. De hardeschijf zal dan bepalen of de bad sectors nog gebruikt kunnen worden. Zo niet, worden ze omgewisseld en zal de raw value van Reallocated Sector Count verhoogd worden.

Dus je kunt simpelweg alle problemen oplossen door de schijf lang te formatteren of op een andere manier te overschrijven. Dan worden vanzelf die 9 bad sectors overschreven.

• HugoBoss1985
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 13:35:
Die RAID error krijg je omdat je hardeschijf onleesbare sectoren heeft. Daar kan onboard RAID niet tegen. Het probleem is niet je Reallocated Sectors, dat zijn passieve omgewisselde sectoren die geen problemen meer kunnen veroorzaken. Het probleem is Current Pending Sector. De raw waarde moet altijd 0 zijn, anders heb je een probleem!

Een schijf met onleesbare sectoren (in jouw geval dus 9 sectoren van 512 bytes) kun je herstellen door die sectoren te overschrijven. De hardeschijf zal dan bepalen of de bad sectors nog gebruikt kunnen worden. Zo niet, worden ze omgewisseld en zal de raw value van Reallocated Sector Count verhoogd worden.

Dus je kunt simpelweg alle problemen oplossen door de schijf lang te formatteren of op een andere manier te overschrijven. Dan worden vanzelf die 9 bad sectors overschreven.
Bedankt voor je reactie!

Het betekent dus niet dat de schijf kapot aan het gaan is?

Tenzij dat aantal blijft stijgen, dus ik moet het goed in de gaten houden...

Verwijderd

Je zegt het zelf goed: als je continu hiervan last krijgt zou ik de schijf RMA'en. Maar dit gebeurt steeds meer ook met schijven die nog jarenlang prima functioneren. De helft van mijn schijven hebben wellicht een pending sector gehad in het verleden, zo niet alle. Dus het is vrij normaal tegenwoordig, wat komt door de stijgende datadichtheid.

Na een zero-write is je Current Pending Sector weer 0. Hou die waarde goed in de gaten de komende tijd.

• HugoBoss1985
Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 16:29:
Je zegt het zelf goed: als je continu hiervan last krijgt zou ik de schijf RMA'en. Maar dit gebeurt steeds meer ook met schijven die nog jarenlang prima functioneren. De helft van mijn schijven hebben wellicht een pending sector gehad in het verleden, zo niet alle. Dus het is vrij normaal tegenwoordig, wat komt door de stijgende datadichtheid.

Na een zero-write is je Current Pending Sector weer 0. Hou die waarde goed in de gaten de komende tijd.
Vervelend, maar dan ga ik Windows 7 weer eens opnieuw installeren.

Nogmaals bedankt voor je hulp, hier kan een slotje op!

• HugoBoss1985
Hallo Cipher,

Inmiddels heb ik de raid set losgehaald.

Ik ben overgestapt naar een 256 GB ssd voor mijn windows, programma´s en games, een hele verademing.
Het lijkt wel of ik een hele andere computer heb.

Ik heb in ieder geval de bewuste HDD aan wat tests onderworpen.

Zoals jij tipte, heb ik een zero write gedaan d.m.v. een lange format in Windows 7.
Dit heb ik meerdere keren gedaan.
Na de lange format was de Current Pending Sector Count raw waarde steeds 0.
De volgende dag is de raw waarde dan 3.
Dat gebeurd dus steeds bij een volledige format.

Met de Reallocted Sectors Count is ook wat gebeurd, deze is eerst gedaald naar 69, toen naar 59 en deze staat na de laatste format op 57.
De drempel is ook omlaag, naar 10 en de raw waarde is 76A.

Ik heb Seatools van Seagate gedraaid en daar faalt de bewuste schijf in de Short DST, SMART is OK.
Verder heb ik nog 2 exact dezelfde schijven welke in Crystaldiskinfo geen waarschuwing krijgen en deze werken ook goed volgens Seatools.

Blijf je bij je eerdere verhaal dat ik de schijf kan blijven gebruiken, mits ik de waardes niet zie stijgen?

Ik vraag het je nogmaals omdat veel mensen op internet schrijven dat het falen van de Short DST test een reden is om de schijf af te schrijven.

Alvast bedankt!

Verwijderd

SMART self-tests zijn nutteloos. Ook kijk je naar de genormaliseerde waarden; terwijl eigenlijk alleen de raw value interessant is. Stel crystaldiskmark in op decimale weergave en je ziet geen 76A maar 1898 bad sectors (0x76A = 1898 decimaal).

Dat is enorm veel, en dit is de klap op de vuurpijl:
Na de lange format was de Current Pending Sector Count raw waarde steeds 0.
De volgende dag is de raw waarde dan 3.
Dit betekent dat je schijf continu nieuwe bad sectors aan het ontwikkelen is. Dan is het ook écht afgelopen: deze schijf kun je niet meer gebruiken en moet RMA of in de prullenbak.

• HugoBoss1985
Ok, bedankt voor je reply.

RMA is geen optie omdat het een schijf van 2007 is.
Wat dat betreft heeft hij zijn leven gehad, met 15395 werkuurtjes! :D

Ik ga hem met de moker bewerken en dan gaat hij bij het grof vuil.
Pagina: 1