Geen beeld na Windows-logo.

Pagina: 1
Acties:

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:58
Mijn oom en tante hebben gevraagd een oude pc van ze te fixen, zodat de kinderen er nog even plezier van zouden kunnen hebben. Vanwege het probleem heb ik het topic hier neergezet, als het ergens anders zou moeten staan, dan merk ik het wel.

Het gaat om een Medion-pc |:( (De Medion 10005364)
Specs:
  • P4, S775LGA @3,4GhZ
  • MS 7091 Moederboard
  • GeForce 7300SE/7200GS, 256MB
  • 1,5 GB DDR @400MhZ
  • 250GB SATA HDD
  • Andere Medion-meuk, die voor het grootste deel vastzit op het mobo.
  • WinXP
Omdat het zo'n oude pc was, en ze niet alle bijbehorende zaken meer in bezit hadden, heb ik toestemming gehad om er een WinXP installatie op te parkeren die ik hier nog over had, als ik het probleem niet kon fixen.

Het probleem was dat na aanzetten de pc begon met opstarten, maar nadat het Windows XP-logo in beeld was, de PC een zwart scherm gaf. HDD en CPU-fan bleven draaien, alleen waar je normaal de muis te zien krijgt en je de WinXP omgeving binnen gaat, blijft het scherm zwart.

Omdat de installatie die erop stond al zo'n 10 jaar gedraaid had, vermoedde ik dat het probleem dan ook in de installatie zou zitten. Een recovery van het systeem lukte niet, dus dan maar een verse installatie.

Bij het installeren van Windows gaat alles goed. Beeld blijft bestaan, dus ik ga vrolijk door met installeren. Alle software die nodig was stond erop, en ik dacht dat de pc in orde was. Een softwareprobleem, iets met de video-drivers. Wanneer mijn oom de pc komt ophalen, wil ik laten zien wat ik gedaan heb. Vanaf dat moment start ie niet meer verder op na het XP-logo: het oude probleem is terug.

Toen heb ik besloten om grovere maatregelen te nemen. Ik heb de hele schijf opnieuw gepartitioneerd en goed geformatteerd. Daarna XP erop knallen en gaan met de banaan. Alles goed en wel, maar zodra ik de drivers van de videokaart installeer, is het probleem weer terug. Soms zelfs al eerder, en soms ook weer later. Maar vroeg of laat is het probleem er weer.

Wanneer je echter in veilige modus opstart, ga je altijd door naar Windows. Leuk, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Veilige modus is voor probleemoplossing, niet een standaard werkomgeving.

De videokaart lijkt niet het probleem: wanneer ik die in een andere pc probeer, gaat alles goed. En wanneer ik een andere videokaart in deze pc probeer, blijft het probleem bestaan. Bovendien is de nieuwe driver die een tijdje terug uitgekomen is, niet een driver waarmee het probleem opgelost wordt.

Wel lijkt het issue in de software te zitten: in veilige modus worden veel drivers niet geladen voor zover ik weet. Dus ook niet het driveronderdeel dat het probleem veroorzaakt. Anderzijds, steeds hetzelfde probleem in de bijna 10 installaties die ik nu gedaan heb lijkt me ook niet zo logisch. Dan is het net zo makkelijk een hardware probleem. Maar niet eentje dat van buiten te zien is: geen bolle elco's.

Maar wat is het wel?

De oplossingen die op google te vinden zijn voor gelijkwaardige problemen, lossen hier het probleem ook niet op.

Voor zover ik geprobeerd heb, werkt het systeem gewoon op zo'n Linux Live-CD. Mocht het echt een oplossing zijn er Linux op te zetten, dan is dat niet anders, maar het liefste zie ik het probleem binnen Windows verdwijnen.

The answer is 42.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Rondje tests:
- Memtest (RAM)
- HDTune (HDD)
- LinX (CPU)
- Furmark (GPU)

Temperaturen in de gaten houden, kijken of er fouten optreden.

Klinkt als defect RAM of HDD.

edit:
Door hardwarefouten uit te sluiten wordt 't probleem onderzoeken makkelijker. Dat een Live-CD werkt betekent niet dat een nieuwe OS-installatie geen problemen geeft, Live-CD wordt maar beperkt opgeslagen in RAM / HDD, bijvoorbeeld.
Uiteindelijk kan je ook proberen Win7 erop te zetten, mochten de hardwaretests allemaal negatief uitvallen; het kan gewoon een (te) nieuwe drivers issue zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Allubz op 04-07-2012 14:18 . Reden: toevoeging + typo ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Zenyatta
Het RAM is niet defect. Dat is er pas nieuw ingezet. HDD zou wellicht kunnen, daar ga ik dan HDTune wel op draaien. Maar toch vreemd dan dat ik gewoon wel beeld heb in veilige modus...

The answer is 42.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:05

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Ook als RAM net nieuw is kan het (misschien wel JUIST) defect zijn ...
Assumption is the mother of ..

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Misschien iets dom; maar probeer eens een scherm dat een grotere resolutie aankan, of juist een kleinere? :)

• Marcloggen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-03-2024
Test of jou pc het doet met IDE of ACHI mode

Kijk in de bios en test het even, om dit uit te sluiten

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:37
Je moest hem 'fixen', dus was er al een probleem?
Je hebt geheugen toegevoegd/vervangen, ga eens terug naar de vorige situatie.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Open deur: wat als je de monitor op de andere videopoort van de PC hangt? XP bootscreen zie je bij twee schermen altijd, maar als je ingelogd bent hoeft het 2e scherm niet aan te staan en blijft het zwarte. Kan zijn dat je op de andere poort wel signaal krijgt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:45
Christijn schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 11:16:
[...]

Het probleem was dat na aanzetten de pc begon met opstarten, maar nadat het Windows XP-logo in beeld was, de PC een zwart scherm gaf. HDD en CPU-fan bleven draaien, alleen waar je normaal de muis te zien krijgt en je de WinXP omgeving binnen gaat, blijft het scherm zwart.

Omdat de installatie die erop stond al zo'n 10 jaar gedraaid had, vermoedde ik dat het probleem dan ook in de installatie zou zitten. Een recovery van het systeem lukte niet, dus dan maar een verse installatie.

Bij het installeren van Windows gaat alles goed. Beeld blijft bestaan, dus ik ga vrolijk door met installeren. Alle software die nodig was stond erop, en ik dacht dat de pc in orde was. Een softwareprobleem, iets met de video-drivers. Wanneer mijn oom de pc komt ophalen, wil ik laten zien wat ik gedaan heb. Vanaf dat moment start ie niet meer verder op na het XP-logo: het oude probleem is terug.

Toen heb ik besloten om grovere maatregelen te nemen. Ik heb de hele schijf opnieuw gepartitioneerd en goed geformatteerd. Daarna XP erop knallen en gaan met de banaan. Alles goed en wel, maar zodra ik de drivers van de videokaart installeer, is het probleem weer terug. Soms zelfs al eerder, en soms ook weer later. Maar vroeg of laat is het probleem er weer.

Wanneer je echter in veilige modus opstart, ga je altijd door naar Windows. Leuk, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Veilige modus is voor probleemoplossing, niet een standaard werkomgeving.

[...]
Dit probleem had ik min of meer laatst, maar dan met Windows 7, en lijkt het inderdaad na verloop van tijd corrupt te worden. Laptop maakt HDD corrupt?

Windows op een andere computer geïnstalleerd en dat over gezet, alsmaar ge-herinstalleert, niks mocht baten, als laatste kamikazepoging probeerde ik de BIOS te updaten, en dit werkte. Sommige moederborden, en hoeft niet eens low-quality te zijn, zijn erg kieskeurig met de harde schijven en dit kan ook komen van veroudering. De eigenlijke oorzaak weet ik nog steeds niet, maar dat het werkt is een gegeven.

Omdat het een Medion-bord is, ik het misschien niet mogelijk de BIOS up te daten, dus even zoeken op de Medion-website en anders een ander mobo erin (sowieso kan je er wel een Core 2 Duo inzetten als je dat ding weer wilt laten draaien ;) ). Maar check uiteraard ook je RAM en HDD. JUIST omdat het RAM er net in zit, kan het blijken dat dat stuk is. :?

Veel succes in ieder geval, ik zal deze ff bookmarken. :)

[ Voor 26% gewijzigd door naarden 4ever op 05-07-2012 11:25 ]

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:03
Laatste versie van de bios op het moederbord staan?
probeer toch eens een andere videokaart. (indien mogelijk)
probeer de beta drivers eens van de videokaart.

schakel de drivers van de videokaart eens helemaal uit in apparaat beheer. (in veilige modus)

Ik trap even een open deur in: Zet je kabel eens op de andere videoingang

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
The Eagle schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:16:
Open deur: wat als je de monitor op de andere videopoort van de PC hangt? XP bootscreen zie je bij twee schermen altijd, maar als je ingelogd bent hoeft het 2e scherm niet aan te staan en blijft het zwarte. Kan zijn dat je op de andere poort wel signaal krijgt :)
Precies mijn gedachte. Lijkt inderdaad op een tweede output die als primair wordt gezien na het laden van de stuurprogramma's van de videokaart.

• Zenyatta
Bios is volgens mij up to date. Het ram komt nieuw uit de winkel en geeft in een andere pc geen problemen. Ik had het al eens getest, en er zaten geen errors in.

De monitorkabel in de andere uitgang doen kan ik nog wel proberen, dan moet ik even zoeken naar een monitor met een VGA-aansluiting. Maar dat dat het probleem oplost lijkt me sterk: een enkele keer start ie wel gewoon door naar Windows. En tijdens het installeren gaat alles goed. Ook de videodrivers lijken het dan te doen. Als je later een keer opnieuw opstart, scheidt ie ermee uit. Dus: installeren gaat goed. Drivers graka erop gaat goed, dan opnieuw opstarten gaat ook vaak nog goed, daarna beginnen de problemen meestal pas.
De eerste keer dat ik 'm geinstalleerd had, dacht ik ook dat alles in orde was. Toen had ik alles klaar en kwam mijn oom het ding ophalen. Toen pas deed ie niets meer.

Bovendien wil het wel eens helpen als ik systeemherstel doe. Dan start hij daarna wel gewoon op, maar een tijd later komt het probleem gewoon weer terug.

En de PC is inderdaad van Medion, maar het mobo is volgens mij van MSI.

The answer is 42.

• The Eagle
  • Laatst online: 17:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer het anders eens met Windows 7, kijken of dat wel werkt. Die heeft veel meer drivers aan boord dan XP. En dat draait prima op die bak, wel de 32bits pakken ;)
Heb zelf een P4@3Ghz met 3GB ram, en daarvan is met 2 chromes en winamp open nog bijna 2GB van vrij. Dus dat gaat prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zenyatta
Ik zal eens kijken of ik een Win7 kan bemachtigen. Ik zal tussendoor ook nog wel proberen of het helpt Linux te installeren. Misschien dat ik van daaruit nog weer meer kan testen. Ik zal er niet dommer van worden!

The answer is 42.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:37
Christijn schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:28:

Bovendien wil het wel eens helpen als ik systeemherstel doe. Dan start hij daarna wel gewoon op, maar een tijd later komt het probleem gewoon weer terug.
hdd getest? wat zijn de smart waardes?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1