Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 08:43
Hallo mensen,

Ik heb het vaagst mogelijke probleem gevonden, en ik weet even niet meer waar ik heen moet.

Het probleem is als volgt: afgelopen Woensdag vraagt een vriend aan mij of ik naar zijn laptop kan kijken, want hij start niet meer op. Klinkt een vreemd, ritmisch geluid uit de laptop te komen. Harde schijf dus naar de filistijnen. Gezegd dat ik er wel een nieuwe harde schijf inzet en Windows herinstalleer.

Het betreft een MSi CX600 laptop. Heb een WD Caviar Blue 500GB schijfje erin gezet en duw een Windows CD erin om te installeren. Niks. Linux Live USB'tje gemaakt en de harde schijf geformatteerd. Setup start weer op, ik selecteer de gewenste partitie en begin de installatie. Maar al snel gaat het mis. Honderden foutmeldingen dat dingen niet gevonden zijn en dat CHKDSK uitgevoerd moet worden. Na een paar pogingen stopt hij weer op 50-57% in de installatie.

Uiteindelijk dacht ik slim te zijn door de harde schijf in de hot-swap van mijn CM 690 II te duwen en te installeren. Dat lukte, geen foutmeldingen, zoals ik de Windows-installatie ken. Dus ik stop de harde schijf weer terug in de laptop. Start op, weliswaar extreem traag, maar het start. Ik kijk naar apparaatbeheer en die de onbekende apparaten langzaam herkend worden. Opgelost dacht ik. Opnieuw opstarten, en daar komen de foutmeldingen weer. Nu alleen steeds dezelfde melding: C:/Windows/Fonts is corrupt. Voer CHKDSK uit. Dus maar een CHKDSK /r uitgevoerd, en vannacht laten lopen.

Wordt vanochtend wakker, wat er uit is gekomen. "bootmgr is missing, ctrl+alt+delete to restart. WAT?!

Zal wel iets mis zitten in het eerste deel van de harde schijf, dus ik schuif de partitie van 100MB - 500GB naar 20GB - 500GB. Maar bij de herinstallatie van Windows weer precies hetzelfde als eerst + 0x80070017

Wat gebeurd er? Ik ga nu eerst maar een memtest doen, maar ik heb het idee dat de SB naar de filistijnen is, aangezien mijn LiLi USB op een gegeven moment ook niet meer werd herkend, en nu weer wel. :?

P.S. De laptop is dus een CX600 met een T4300. Ik dacht misschien nog een beginnersfout te hebben gemaakt om 64 bits Windows op een x86 processor zonder 64-bit ondersteuning te hebben geïnstalleerd, maar dat was het niet. :S

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 20-05-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Je harde schijf zal foutmeldingen geven als het geheugen corrupt is. Draai eens memtest. Anders zou de power supply misschien naar zijn grootje kunnen zijn.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Memtest draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Probeer die harde schijf ook eens volledig te formatteren.
In het verleden heb ik een keer meegemaakt dat ik voor iemand een pc ging bouwen(destijds met XP) en een quick format ging uitvoeren. De volgende dag was de harde schijf opeens leeg. Geen partities niets. Weer reinstall met quick format en de dag daarna weer raak.
Na een full format was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Haal beide schijven eerst eens aan die desktop door de extended test van Data Lifeguard Diagnostics heen. Als die goed zijn ga dan eens kijken hoe stoffig die laptop is en maak die dan schoon als dat nodig blijkt.

Ik heb zelf eens datacorruptie op drie verschillende fysieke harde schijven gehad in een desktop door een falend northbridge koelfannetje. Toen die vervangen was bleek het probleem opgelost.

PS.
Als die oorspronkelijke schijf van een ander merk is dan voor die schijf natuurlijk het desbetreffende tooltje van die fabrikant gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door CaptJackSparrow op 20-05-2012 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
CaptJackSparrow schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:16:
Haal beide schijven eerst eens aan die desktop door de extended test van Data Lifeguard Diagnostics heen. Als die goed zijn ga dan eens kijken hoe stoffig die laptop is en maak die dan schoon als dat nodig blijkt.

Ik heb zelf eens datacorruptie op drie verschillende fysieke harde schijven gehad in een desktop door een falend northbridge koelfannetje. Toen die vervangen was bleek het probleem opgelost.

PS.
Als die oorspronkelijke schijf van een ander merk is dan voor die schijf natuurlijk het desbetreffende tooltje van die fabrikant gebruiken.
De eerste schijf wordt niet meer door de BIOS herkent, gaat dus erg lastig worden. Ik zal het eens doen. Bedankt!

Memtest crasht na plusminus drie kwartier... waarschijnlijk door oververhitting. Dat wordt weer openmaken denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Dan denk ik dat daar je probleem ook zit. Als memtest het al niet volhoudt kun je dat ook niet verwachten van enig andere tool.

veel succes in ieder geval met het schoonmaken van de laptop.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
M2M schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:09:
Je harde schijf zal foutmeldingen geven als het geheugen corrupt is. Draai eens memtest. Anders zou de power supply misschien naar zijn grootje kunnen zijn.
Memtest geeft geen fouten.
com2,1ghz schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:26:
Probeer die harde schijf ook eens volledig te formatteren.
In het verleden heb ik een keer meegemaakt dat ik voor iemand een pc ging bouwen(destijds met XP) en een quick format ging uitvoeren. De volgende dag was de harde schijf opeens leeg. Geen partities niets. Weer reinstall met quick format en de dag daarna weer raak.
Na een full format was het probleem opgelost.
Ik heb eerst de harde schijf in mijn eigen computer geduwd, en bij formatteren 'snelformatteren' uitgezet. Standaard instellingen (NTFS, 4096) behouden. Na een uurtje of wat formatteren in de laptop geduwd, welke tijdens de setup de melding gaf dat deze versie van NTFS niet ondersteund is. In de setup geformatteerd, en geprobeerd te installeren, maar helaas.

Ik ga nu dat Data Lifeguard Diagnostic tool gebruiken. Update coming up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb de indruk dat je evt. 'verstoffing' nog niet gecontroleerd hebt. Hou ook altijd in je achterhoofd rekening met... slechte kabels (of iets ruimer geformuleerd: 'elektromechanische verbindingen'). Die kunnen helaas vaker dan je denkt de oorzaak van problemen zijn. Wees dus niet te laat met het testen van die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
CaptJackSparrow schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:51:
Ik heb de indruk dat je evt. 'verstoffing' nog niet gecontroleerd hebt. Hou ook altijd in je achterhoofd rekening met... slechte kabels (of iets ruimer geformuleerd: 'elektromechanische verbindingen'). Die kunnen helaas vaker dan je denkt de oorzaak van problemen zijn. Wees dus niet te laat met het testen van die mogelijkheid.
Je bedoeld kortsluiting?

Ik zit ook te denken, of het niet gewoon vette pech is dat de harde schijf stuk is gegaan, en dat de DVD-schijf inderdaad kapot is, of de kabel daarnaartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nee ik bedoel 'gammele' elektrische verbindingen in vrij ruime zin. Maar dat is dus een relatief simpel 'mechanisch' probleem. Men denkt er niet zo snel aan maar het komt vaker voor dan menigeen denkt.

Simpel gezegd: ook eens andere kabels proberen waar van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
CaptJackSparrow schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:53:
Nee ik bedoel 'gammele' elektrische verbindingen in vrij ruime zin. Maar dat is dus een relatief simpel 'mechanisch' probleem. Men denkt er niet zo snel aan maar het komt vaker voor dan menigeen denkt.

Simpel gezegd: ook eens andere kabels proberen waar van toepassing.
Ik heb niet zomaar alle interne kabels van de laptop hier liggen, maar ik zal ze eens nakijken. DLGDIAG is over een halfuurtje klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In een laptop zullen, als er al kabeltjes gebruikt worden, vaak hele korte varianten gebruikt worden. Dat neemt niet weg dat je voor testdoeleinden best even andere desktopvarianten kunt gebruiken met de schijf buiten de laptop.

Maar ik weet natuurlijk niet precies hoe dat ding qua verbindingen in elkaar steekt.

Als het ding wat ouder is en behoorlijk gebruikt is en nooit schoongemaakt is is controleren op stofopbouw en reinigen sowieso nuttig. En als het mee zit heb je daarmee ook gelijk de oorzaak van het probleem (oververhitting) gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
CaptJackSparrow schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:59:
In een laptop zullen, als er al kabeltjes gebruikt worden, vaak hele korte varianten gebruikt worden. Dat neemt niet weg dat je voor testdoeleinden best even andere desktopvarianten kunt gebruiken met de schijf buiten de laptop.

Maar ik weet natuurlijk niet precies hoe dat ding qua verbindingen in elkaar steekt.

Als het ding wat ouder is en behoorlijk gebruikt is en nooit schoongemaakt is is controleren op stofopbouw en reinigen sowieso nuttig. En als het mee zit heb je daarmee ook gelijk de oorzaak van het probleem (oververhitting) gevonden.
Hij is stofvrij, dat heb ik eerder vandaag gedaan. Ondanks die ingreep wordt de laptop erg heet. Heb op dit moment de onderkant van de laptop eraf gehaald om het te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dan is het de vraag of het koelfannetje nog voldoende lucht verplaatst. Dat was bij mij het probleem. Spotgoedkope rotte lagertjes. Kun je evt. ergens het toerental van die fan zien? Ik geloof dat dit bij laptops in de BIOS niet echt gebruikelijk is, als je daar al in komt op het moment. Anders zul je tooltjes binnen een werkend OS nodig hebben. Waarvoor dat eerst moet werken.

Al een Live Linux CDtje geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Dat zou best kunnen. De lucht is best warm, en ik hoor nog geen vliegtuig opstijgen. Ga ik naar kijken. Maar op het moment is dat niet het probleem, want hij raakt nu niet oververhit. Ik ga eens kijken of DLGDIAG iets heeft uitgemaakt over een kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Oké, update.

1. Ik heb De tool van WD gedraaid, Data Lifeguard Diagnostic. Heeft niet mogen baten .
2. Ik heb, wegens het vermoeden dat de DVD-lezer het begeven zou kunnen hebben, een officiële Windows DVD geript en op een USB stick gezet. Faalt weer op het reguliere moment, 0% Expanding Windows Files / Windows Bestanden Uitpakken. Met de officiële DVD (en dan de DVD, niet de ISO daarvan op een USB) kom in zo rond de 60%, om vervolgens de bekende foutmeldingen in ontvangst te mogen nemen.

Na een installatiepoging voelt de harde schijf wel beroerd warm aan. Morgen dus met een ventilator erop, en nog een poging wagen. Maar ik weet niet allemaal niet meer zo goed.

- De oorzaak is niet het RAM, Memtest86 4.0a geeft geen fouten.
- De oorzaak is niet de kapotte DVD-lezer, een USB geeft dezelfde foutmeldingen.
- De harde schijf is niet stuk, de SMART-waarden zijn op zijn best en installatie via een andere PC op de harde schijf gaat goed.

Nog suggesties? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet anders dan dat het lijkt alsof de mobo niet goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 16:33
Denk dat je mobo niet lkkr meer is. Maar een mobo kan geen HDD slopen. Een Power suply wel. Je zou heb kunnen opsturen naar een reparatie bedrijf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Littledevil9 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:50:
Denk dat je mobo niet lkkr meer is. Maar een mobo kan geen HDD slopen. Een Power suply wel. Je zou heb kunnen opsturen naar een reparatie bedrijf..
De harde schijf is ook niet kapot. Dat is gewoon hele vette pech denk ik. Ik zal het navragen of er iets is gevallen de avond ervoor...

Edit:
Oke, heb een smsje gekregen, de laptop zou na het uitzetten zijn blijven lopen, de ventilator bleef in ieder geval hoorbaar. Hij heeft hem dichtgedaan en is vervolgens naar school gegaan. Eenmaal thuis maakte de harde schijf een raar geluid en werd dus niet meer herkend.

[ Voor 26% gewijzigd door naarden 4ever op 21-05-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koelpasta vervangen kan een boel schelen bij laptops die erg heet worden, maar dit klinkt niet als problemen die ontstaan door oververhitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Vergelijkbaar probleem ook ooit gehad met een FUJITSU Siemens Esprimo laptop.

Sterker nog dat ding heeft een gloednieuw schijf gelijk al z'n levensduur verkort!
HD is ook kapot gegaan vermoedelijk door een kapotte drive controller op het moederbord of iets dergelijks... pas dus op met je nieuwe schijf... kan beter stoppen met rommelen....

Zie
http://forum.hddguru.com/...-sector-count-t19076.html

[ Voor 3% gewijzigd door lSltAlKeR op 23-05-2012 00:14 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
lSltAlKeR schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 00:52:
Vergelijkbaar probleem gehad ooit FUJITSU Siemens Esprimo...

Sterker nog dat ding heeft een gloednieuw schijf gelijk al z'n levensduur verkort!
HD is ook kapot gegaan vermoedelijk door een kapotte drive controller op het moederbord of iets dergelijks... pas dus op met je nieuwe schijf... kan beter stoppen met rommelen....

Zie
http://forum.hddguru.com/...-sector-count-t19076.html
En wat dan ermee doen? HD terugsturen en een nieuwe erin zetten of harde schijf eruit en de laptop in de prullenbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

naarden 4ever schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 08:03:
[...]

En wat dan ermee doen? HD terugsturen en een nieuwe erin zetten of harde schijf eruit en de laptop in de prullenbak?
Hardeschijven testen in een correct werkend systeem.
SMART statussen uitlezen met bijvoorkeur http://hddguru.com/software/2005.10.02-MHDD/ of http://hddguru.com/software/2006.01.22-HDDScan/

Vermoedelijk is ook de controller op het moederbord of een gedeelte van het moederbord kapot.
Als dat te vervangen waard is hoeft die niet de prullenbak in :)

edit:

[quote]Littledevil9 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:50:
Maar een mobo kan geen HDD slopen.[/quote]

Dat zou ik niet zo durven stellen. Die nieuwe hd die ik had gekocht en in de Fujitsu had geplaats had in een ander systeem ook gelijk een hogere waarde aan reallocated sector counts in een andere systeem.

Dus een foutief moederbord cq controller kan wel degelijk een HD naar de filistijnen helpen! Correct me if i'm wrong :)

[ Voor 29% gewijzigd door lSltAlKeR op 23-05-2012 00:13 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
Beste mensen, hartstikke bedankt voor alle suggesties. Ik heb in een wanhooppoging de BIOS geüpdate en het heeft zowaar geholpen. De BIOS update moest de uCode fixen, whatever that may be.

Heel erg bedankt voor alle inspanning.

Mocht iemand ooit nog eens op deze problemen stuiten:
1. Probeer elk RAM-reepje uit in elk mogelijk RAM-slot, en draai een memtest om het geheugen uit te sluiten.
2. Check je harde schijf met een Linux Live USB of in een andere PC.
3. Kijk of je enige defecten ziet op het mobo, zoals eerder gesteld kan een kabelbreukje of een beetje vervelende koperbaan al een hoop roet in het eten gooien.
4. Update je BIOS.

En zorg ervoor dat je een werkende CD en CD-speler hebt. :) ANders Windows vanaf een USB installeren moet ook kunnen.
Pagina: 1