@ Rubucop: Glasvezel voor dummies :-)
Voor Nederweert: Internet en telefonie werken allemaal wel. Daar zit het onderscheid niet. Wat TV betreft: KPN en XS4all leveren alleen TV via IP. De digitale coax televisiesignalen (analoog en DVB-C) die over de tweede vezel je huis zouden kunnen binnenkomen worden niet gebruikt. Dus voor elke TV in huis een eigen decoder, aan te sluiten vanaf de Experiabox met UTP kabels. Bestaande coax bekabeling is niet meer te gebruiken. Dat kan een nadeel zijn.
Daarnaast hebben KPN en XS4all het TV signaal bij de bron gecodeerd en flink gecomprimeerd om geen aparte datastromen te hoeven maken voor hun ADSL TV en hun glasvezel TV. Dat wordt pas bij jou thuis weer gedecodeerd en uitgepakt (upscaling). Veel mensen ervaren dat beeld als minder. Niet zozeer in Mbit per seconde maar in kleur, levendigheid en scherpheid. Maar er zijn ook mensen die het niet zien.. Ik zie het wel en vind het minder mooi. Maar ik ben gewend aan Ziggo (Overijssel) en die hebben gewoon erg goede HD televisie. Beter dan UPC in ieder geval.
Dan Vodafone, Solcon, OBN, Lijbrandt en Concepts: Geen verschil in de diensten onderling, namelijk internet, bellen en TV via IP maar hier wel TV via DVBC (en zelfs ook nog de " oude" analoge zenders). Op het glasvezelmodem zit dan ook een coax aansluiting waar je je huistv's weer op aan kan sluiten. Klein nadeel is wel dat daar maar 40 zenders op zitten en dat zijn niet de Pluspakket zenders maar het meer gebruikelijke basispakket
Daarnaast ook hier TV via IP dus met eigen decoder per televisie die met een UTP kabel wordt aangesloten vanaf het glasvezelmodem.
Al deze providers nemen hetzelfde produkt af bij een tussenleverancier (GlasHartMedia). Dat verpakken ze net iets anders, met iets andere prijskaartjes en soms met gratis routers, meer gratis HD zenders etc. Het verschil moet gemaakt worden met service. Wat dat betreft moet je echt zelf kijken wat er het beste uit komt. Ik zelf zit bij Concepts en ben zeer tevreden over de service. Korte lijnen, normaal helpdesknummer, lange openingstijden etc.
Enige kleine verschil dat nog op te merken is: Alle providers die via Glashart Media diensten afnemen en aan jou leveren hebben hetzelfde zenderpakket, behalve Vodafone. Als wereldwijd bedrijf hebben ze de mogelijkheid om zelf rechten voor zenders te kopen en die in hun pakket op te nemen in plaats van andere zenders. Dat pakket wijkt dus licht af. Voor het meest actuele pakket van Glashart Media TV zenders (dus bij de voornoemde providers): zie
http://www.glashartmedia.nl/Diensten/Zenderlijsten/
En voor de vergelijking de Vodafone zenderlijst:
http://vast-bellen-en-int...rzicht_a4_online_lr-3.pdf
Ik heb de twee kleinzakelijke providers er maar buiten gelaten en het hele WBA, WGDO verhaal etc is op dit moment voor jou niet interessant en verandert niets aan bovenstaand verhaal.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.