Als een boom in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om het te horen, maakt het dan geluid? is een bekend filosofisch raadsel, dat vragen oproept over de waarneming en de kennis van de werkelijkheid.
"Kan iets bestaan zonder dat het waargenomen wordt?" Het voornaamste filosofische onderwerp in dit raadsel gaat over het bestaan van de boom (en het geluid dat hij maakt) dat buiten de menselijke waarneming valt. Als niemand de boom ziet, ruikt of hoort, hoe kan er dan gezegd worden dat hij bestaat? Hoe kunnen we zeggen dat de boom bestaat, wanneer zijn bestaan onbekend is? Als we op exacte wetenschap terugvallen, zeggen we: de boom bestaat en mensen kunnen hem waarnemen.
Hierbij heb ik meerdere bronnen;
"Kan iets bestaan zonder dat het waargenomen wordt?" Het voornaamste filosofische onderwerp in dit raadsel gaat over het bestaan van de boom (en het geluid dat hij maakt) dat buiten de menselijke waarneming valt. Als niemand de boom ziet, ruikt of hoort, hoe kan er dan gezegd worden dat hij bestaat? Hoe kunnen we zeggen dat de boom bestaat, wanneer zijn bestaan onbekend is? Als we op exacte wetenschap terugvallen, zeggen we: de boom bestaat en mensen kunnen hem waarnemen.
Hierbij heb ik meerdere bronnen;
Ik zoek ook nog een stukje waarbij er camera's op een doos staan en de atomen allemaal naar rechts gaan en staan de camera's uit (*dus geen waarneming) dat de helft naar links gaat en de helft naar rechts.Schrödinger stelde zich een doos voor met een kat erin en een fles dodelijk gas. In de doos bevindt zich eveneens een radioactieve bron. Als daarvan een atoom vervalt, breekt een mechaniek de fles met gifgas en sterft de kat.
Volgens de quantumtheorie is het principieel onmogelijk te voorspellen wanneer een atoom zal vervallen, daarvan is alleen een kans aan te geven. Welbeschouwd bestaan er op die manier twee toestanden van het atoom tegelijk, totdat een meting aangeeft of het is vervallen. Tot er in de doos wordt gekeken, is daarom volgens Schrödinger de kat tegelijk levend èn dood.