• Jouel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2025
Hee,

Ik ben bezig met het samenstellen van een computer hier op tweakers ( PC of Mac voor fotobewerking / grafisch design? ) en had hierbij een paar knelpunten/twijfelgevallen. Een ervan was de gpu. Volgens sommigen was deze zelfs helemaal onnodig en volgens andere moest ik een workstation kaart aanschaffen. Deze laatsten zijn echter enorm prijzig en dat is het me (nog) niet waard.

Nu ben ik zelf eens gaan lezen op het web en heb mijn grote vriend Google raadgepleegd en die vertelden me dat ik het best een kaart met veel geheugen (2GB of meer) kon zoeken.
Zijn er hier wellicht wat mensen die me kunnen adviseren en wellicht zelfs kunnen scholen over wat de specs van een gpu exact betekenen voor de prestaties die hij levert?

Moet ik bijvoorbeeld meer letten op de nominale snelheid, op het geheugen van de kaart, het geheugen snelheid, of juist het geheugen van de bandbreedte, DDR3 of GDDR5? Wellicht zelfs een combinatie van enkele factoren?

Ik heb in principe een budget van 100/120 euro voor een grafische kaart, maar als je mij kan uitleggen dat ik iets per se nodig heb, ben ik bereid te rekken tot 150 euro.

Ik hoop hier wat nieuwe inzichten te krijgen, alvast bedankt!

Jouel

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 06:19
Dit kan toch in het zelfde topic?

• Jouel
Lumics schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:46:
Dit kan toch in het zelfde topic?
Ik had als gedachte dat binnen dit onderdeel van het forum weer andere mensen komen met andere inzichten. Op mijn topic waren plusminus 4/5 mensen die een mening gaven (welke absoluut gewaardeerd werd). Ik was benieuwd naar nieuwe inzichten. Indien dit niet de gewenste gang van zaken is, mijn excuses en zal ik dit bericht als reactie zetten in mijn andere topic.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
in principe kan je alles (behalve gamen) zonder echte grafische kaart. Met een aantal pakketten heb je wel wat dingetjes (bepaalde filters in photoshop bijv.) die door de grafische kaart afgehandeld kunnen worden. Op een processor duurt het dan iets langer.

en idd, een nieuw topic lijkt me overbodig.

[ Voor 8% gewijzigd door haarbal op 02-07-2012 10:55 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:13
Het hangt er echt vanaf wat je ermee gaat doen. "Grafisch werk" kan van alles zijn namelijk :)

Als je veel met Photoshop e.d. doet (Illustrator ook steeds meer geloof ik), dan helpt een snelle(re)/grote(re) videokaart met het renderen van beelden en filters. Dus voor het meeste grafische werk kan een videokaart wel degelijk een groot verschil maken. De grootte van de videokaart (1GB of 2GB) maakt niet altijd even veel uit omdat je afbeeldingen toch in de meeste gevallen niet dusdanig groot worden dat je daar een extr GB voor in je kaart moet hebben.

Ik merk zelf op m'n iMac met een AMD Radeon HD 6970M van 2GB dat m'n Photoshop bestanden e.d. beelden echt een stuk sneller opbouwt. De videokaart zorgt overigens niet alleen voor snellere filter-rendering, maar ook voor andere dingen, zoals het werken onder een hoek (canvas-rotatietool e.d.), en zoomen tot niet-standaard waardes (33,33% bijvoorbeeld). De weergave is wat beter en werkt wat prettiger.

Maar als je veel met Aperture of Lightroom werkt, of met 3D renderprogramma's of audio-programma's, dan zul je ook merken dat de videokaart steeds vaker wordt ingezet voor bepaalde zaken.

Zou je kunnen vertellen wat je precies gaat doen, en met welke programma's? :)

• Jouel
@joramoudenaarde
Jouel schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:55:
Privé maak ik op dit moment veel gebruik van programma's als CS4 Illustrator, Photoshop, Dreamweaver, InDesign. maar ik wil nu ook gebruik gaan maken van 3ds Max, Unity en vrijwel het hele CS5/6 pakket.

Ik heb weinig tot geen interesse om PC games als de nieuwste CoD Modern Warfare etc. te gaan spelen aangezien ik een console gamer ben. Ik wil wel beginnen met het designen van characters, het 3d renderen ervan en het opzetten van een 'eenvoudige' game.

Ik ben tevens bezig met grafisch design, digitaal tekenen met mijn wacom tablet, webdesign/programming, fotobewerking en wil hier ook app development aan gaan toevoegen. Videobewerken heb ik nu voorlopig nog weinig interesse in.
Ah, dit had ik dus nog niet gehoord in mijn andere topic. Dus een gpu heeft weldegelijk veel nut bij Photoshop/Illustrator... Als je een leuke kaart kan specificeren binnen mijn budget is dat welkom!

• Kapotlood
Hier wat uitleg en nieuwe features die afhankelijk van de videokaart hun werk beter kunnen doen in Adobe Photoshop CS6: http://helpx.adobe.com/ph...hotoshop-cs6-gpu-faq.html

Adobe Premiere heeft trouwens ook GPU-acceleration, en als je programma's zoals 3DS Max en Unity gaat gebruiken dan heb je ook profijt van GPU-acceleration. Dus betere videokaarten zal in dit geval wat tijdswinst en betere weergave(s) kunnen geven.

Ik neem aan dat je een PC wilt hebben? Dan kan ik je niet écht op weg helpen met het precieze type kaart, maar volgens mij is de snelst mogelijke kaart met 1GB aan RAM prima. Je hebt geen gigantisch groot budget (100-120 euro), dus gewoon een snelst-mogelijke kaart met het liefst 1GB, zoals de pricewatch: Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5 zou volgens mij uitstekend moeten werken :)

• Jouel
pricewatch: Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition
Deze kaart had ik zelf al in mijn build zitten, die is volgens jou dus prima? Of heeft Sapphire iets speciaals toegevoegd aan zijn versie van de 7770 wat de Club3D niet heeft?

• Kapotlood
Misschien dat één van deze kaarten wat sneller kan zijn, maar voor grafisch werk zal het miniem zijn. Ik denk niet dat je je videokaart hoeft om te ruilen hoor… tenzij deze kaart helemaal niet ondersteund zou worden voor GPU-acceleratie in al deze programma's, maar dat lijkt me sterk :)

Dan zou ik die 100-120 euro die je nu in je zak steekt eerder investeren in meer geheugen en een snellere CPU :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Jouel schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:17:
pricewatch: Club3D Radeon HD 7770 GHz Edition
Deze kaart had ik zelf al in mijn build zitten, die is volgens jou dus prima? Of heeft Sapphire iets speciaals toegevoegd aan zijn versie van de 7770 wat de Club3D niet heeft?
Wat je nog kan doen is om ipv de HD7770 een Hd6850 te nemen, deze is iets sneller en voor dezelfde prijs verkrijgbaar :P.
Hij zal wel iets minder zuinig zijn.

• Jouel
Is er ook een nVidia voor een vergelijkbare prijs en zijn er grote verschillen tussen nVidia en ATI? (de een meer game gericht of juist niet?) Ik heb namelijk het idee dat nVidia iets hoger zit qua prijs, maar niet direct meer kwaliteit biedt?

..En zouden jullie me bijvoorbeeld een kaart als deze:
pricewatch: Zotac GeForce GT 630 Synergy Edition 4GB
óf deze:
pricewatch: Club3D CGAX-67524I HD6750
..aan- of afraden? En waarom?

• Kapotlood
Mwoah, ik denk niet dat je daar bij heel veel verschil zal merken. In het begin van CS5 schijnt AMD wat beter te hebben gewerkt omdat deze OpenCL ondersteunde en nVidia niet, maar op dit moment (van wat ik zelf heb kunnen uitvinden ten minste) hoef je je daar geen zorgen om te maken. Zeker niet omdat je al een mooi kaartje hebt zou het zonde zijn om weer geld uit te geven aan een kaart die grofweg hetzelfde zal presteren als jouw huidige kaart.

Met games zul je het verschil overigens vast wel merken als je de kaart neemt die Sp3ci3s8472 aangeeft, maar met de grafische werkzaamheden is dat verschil verwaarloosbaar.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
Het verschil is dat nvidia kaarten cuda en opencl ondersteunen, en amd kaarten alleen opencl.

de beter price/peformance zit niet bij een merk, maar verschilt heel erg per type en prijsklasse.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1