Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:30

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik heb onlangs een PC gekocht met prachtige specificaties die allemaal zeer goed werkten. Echter veranderde dit al zeer snel toen ik her en der wat aanpassingen had gedaan qua harde schijf; zo heb ik van 160GB geupgrade naar 1TB. De eerste dag liep dit allemaal soepel, evenals de tweede dag. De derde dag werd voor mij een soort "stress" dag... aangezien mijn PC tijdens het gamen ineens uitviel. Op dat moment speelde ik BF3 op medium voor een goed resultaat, en een vloeiend resultaat.

Tijdens het gamen viel de PC plotseling uit, alsof ik bijvoorbeeld de stekker eruit trok. Ik dacht eerst dat het de updates van Windows zelf waren; was dus niet het geval. Ik startte de PC weer gewoon op, en de PC viel kort daarna gewoon weer uit. Toen was ik een beetje in de stress, omdat het een nieuwe PC is... en dat de PC al direct een kuur heeft mogen ondervinden, alhoewel.

Er zit een enorm koelblok in voor de processor, de temperaturen kwamen door alle casefans niet hoger dan 20c, tijdens het gamen niet hoger dan 50c. Ik speelde keurig op 200 FPS, daar lag het niet aan. In de PC zit een HD 5850, en een i7 processor en maar liefst 6 casefans, (7 met de processor cooler). Ik heb de PC na een korte 10 minuten weer opgestart, maar er verdween geen beeld. Zelfs niet na 5 minuten wachten met de stekker eruit. Heb het maar opgenomen met de camera en geplaatst op youtube zodat ik daar desnoods hulp vandaan kan krijgen.

De PC over het algeheel ruikt niet verbrand, en de processor ziet er nog keurig uit. Ik zou graag de BOOT willen zien, maar die kans krijg ik helaas niet :/ Enkel de fans draaien, en de harde schijf rammelt een beetje. Nu zit ik een beetje met een probleem; Geen GamePC meer. Bah! Daar baal je echt van. Ik heb ongelofelijk veel dingen geprobeerd zoals hieronder:
  • Stekker eruit en dan 5 minuten wachten
  • "Reset" (reboot)
  • PC opnieuw in elkaar gezet
  • CPU en videokaart controleren op verbranding
  • Power SW, RESET & HDD LED pins opnieuw erin geplugt
  • Videokaart schoonblazen met perslucht (evenals het coolblock)
  • Handleiding gelezen*
De handleiding* zegt dat het CPU LED lampje aangeeft dat er een mogelijke fout is, maar ik zou niet weten waar het probleem dan ligt. Vandaar dit topic. Ik heb van alles geprobeerd, maar alles wat ik probeer haalt die irritante CPU lamp niet weg. Iemand ervaring met de LED lamp des dooms?

PS: Moederbord is Asus P7P55D

YouTube: Computer problem (What to do!?)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:11
Geef je volledige specificaties eens, en de link naar het filmpje op youtube.
Hoor je een BIOS piep bij het opstarten?
Reset je BIOS sowieso ook eens via de jumper.

Wat bedoel je ook met het CPU LED lampje? Bij mijn weten is dat het lampje vooraan je case, maar dat wordt normaal gezien niet gebruikt voor debug mogelijkheden.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een PC die plotseling uitvalt doet me denken aan het falen van je voeding. Welke voeding zit er in die PC, en wat zijn de rest van je specs?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Heb je de pc al met alleen voeding, mobo, cpu en ram op proberen te starten? Anders zou het ook nog evt aan de voeding kunnen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
YouTube: Computer problem (What to do!?) is het youtube linkje, vergeten erbij te zetten. Er zit een 600W voeding in en dat lijkt me immers meer dan genoeg.

- i7 Processor (8xx series) 2.8 Ghz
- AMD 5850 videokaart
- Antec One hunderd behuizing
- 600W voeding
- 160GB Maxtor Diamond Plus 9 => Vervangen door Samsung 5400RPM 1TB
- 4GB Ram

Weet de merken niet, heb de PC klaar staan om naar een ICT'er te brengen, wellicht dat hij een diagnose kan stellen. Met deze tips kan ik sowieso zelf eens wat proberen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
TheThomas schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:09:
Heb je de pc al met alleen voeding, mobo, cpu en ram op proberen te starten? Anders zou het ook nog evt aan de voeding kunnen liggen
Zonder videokaart maakt de PC een "PIEP" geluid, die continu doorblijft gaan. Als teken dat de videokaart er niet in zit.

Om nog even terug te komen op de vragen van Malantur: De CPU LED zit naast de CPU zelf, die begint te branden als er een error is. Deze LED zit op het mobo zelf. Ik hoor tevens nooit een opstartgeluidje als ik 'm aan zet. Komt omdat er geen speaker in de kast zelf zit.

Ik kom zelf ook nog een paar vids tegen met die CPU leds. Echter geen duidelijke oplossing :/

[ Voor 36% gewijzigd door ViezeVis op 02-07-2012 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
ViezeVis schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:12:
[...]
Zonder videokaart maakt de PC een "PIEP" geluid, die continu doorblijft gaan. Als teken dat de videokaart er niet in zit.
Ik hoor tevens nooit een opstartgeluidje als ik 'm aan zet. Komt omdat er geen speaker in de kast zelf zit.
Hier spreek je jezelf toch wel hard tegen hoor :P

600W mag dan wel genoeg zijn, maar als je een brak merk voeding hebt dan is het mogelijk dat de voeding minder als 600W geeft, zijn spanningen niet stabiel kan houden of zijn spanningen buiten ATX specificaties levert.
Het is dus vrij belangrijk om een goed merk voeding te hebben.

Primaire verdachte is voor mij in ieder geval ook de voeding, en alternatief het moederbord.

Edit: ik zie in het filmpje een OCZ 600W StealthXStream. OCZ heeft zijn goede en slechte producten, even kijken in welke categorie deze valt.

[ Voor 8% gewijzigd door Malantur op 02-07-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Als de videokaart er NIET inzit; piept hij continu. Als ik de PC opstart hoor ik verder geen piep, zolang de videokaart er dan wel in zit.

Het lijkt een beetje op deze voeding: http://brain.pan.e-merchant.com/5/6/01443565/g_01443565.jpg
Er staat dan 600W aan de zijkant. Het gekke is dat 'ie t altijd heeft gedaan voor die tijd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De voeding is geproduceerd door FSP, die vrij degelijke voedingen maakt en deze serie blijkt geen uitzondering te zijn.
ViezeVis schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:24:
Het gekke is dat 'ie t altijd heeft gedaan voor die tijd??
Het gekke is dat ze het altijd goed doen tot ze kapot zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Malantur schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:26:
De voeding is geproduceerd door FSP, die vrij degelijke voedingen maakt en deze serie blijkt geen uitzondering te zijn.

[...]

Het gekke is dat ze het altijd goed doen tot ze kapot zijn :+
Thats what she said. 8)7

Het ruikt verder niet verbrand, dus sprake van doorgebrande kabels oid is er niet. Ik kan desnoods de CMOS resetten, als ik weet waar die zit op het moederbord van mij :-)
Beter: Of dit überhaupt wel zin heeft..

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 02-07-2012 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 18:34
Wat. Hoe... Laat maar eigenlijk.

kan je misschien even testen met een vervangende voeding van een vriend/kennis oid? Is een stuk makkelijker uit te sluiten zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ikheetkoen schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:34:
[...]

Wat. Hoe... Laat maar eigenlijk.

kan je misschien even testen met een vervangende voeding van een vriend/kennis oid? Is een stuk makkelijker uit te sluiten zo ;)
Over 15 uurtjes (15:30) brengt de PC een bezoekje aan de ICT'er. Die gaat een diagnose stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
In je youtube filmpje lijkt alles correct aangesloten.

Ram geheugen is ook gemakkelijk uit te sluiten door 1 latje te gebruiken en dat in 2 verschillende slots te testen.

Verder ja de voeding is normaal degelijk, maar alles kan kapot gaan dus testen.
Moederbord hetzelfde.
ViezeVis schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:36:
[...]

Over 15 uurtjes (15:30) brengt de PC een bezoekje aan de ICT'er. Die gaat een diagnose stellen.
Waarom vraag je het dan eigenlijk hier nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Met de tips van Tweakers kan ik zelf nog even voor die tijd wat proberen... als t dan niet voor die tijd lukt laat ik het in handen van de ICT'er. RAM geheugen functioneert overigens goed. memOK zegt dat t goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
De MemOK functie stelt een aantal waardes in in de BIOS om te kunnen opstarten.
Echter met een aantal waardes in de BIOS ben je niet veel als je geheugen kapot is.
Testen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dus één bankje RAM testen? Of zie ik dit nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
[muggenzifter]
Een bankje is feitelijk de verkeerde naam, dit is namelijk een deel van een DIMM of module. (Of reepje of latje zoals het vaker genoemd wordt)
[/muggenzifter]

Maar inderdaad: 1 module (of latje, reepje) testen in 2 verschillende sloten van je moederbord.
Als dit niet werkt, nog een tweede module apart testen in 2 verschillende sloten.
En druk ook nog eens een keer op de MemOK knop op je moederbord, zodat er zeker correcte waardes in je BIOS/CMOS staan.
En reset je BIOS/CMOS ook eens als je dit ondertussen nog niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Bedankt!

Heb het even opgeschreven, net zoals alle andere diagnoses die ik even kan proberen. Ik denk inderdaad dat het met de voeding te maken kan hebben: wellicht net niet genoeg power voor die "ene zet". Maar waarom 'ie t daarna niet meer doet...??

We wachten wel af, mochten er nog mogelijkheden zijn: Graag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ICT'er heeft er na gekeken en kan het probleem niet vinden. Zou desnoods een afwijking van de CPU pinnen kunnen zijn, was ook niet zo. Morgen geef ik hem af bij een plaatselijke reparateur die diagnose kan stellen, daarna verhaal halen bij de verkoper waarom het betreffende onderdeel niet werkt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
ViezeVis schreef op maandag 02 juli 2012 @ 22:52:
ICT'er heeft er na gekeken en kan het probleem niet vinden. Zou desnoods een afwijking van de CPU pinnen kunnen zijn, was ook niet zo.
Klinkt als een lading onzin - alsof iemand de kast heeft opengemaakt, geen zin/tijd om serieus de oorzaak te vinden en een mooi klinkend hoogtechnisch verhaal erbij verzonnen heeft.
Morgen geef ik hem af bij een plaatselijke reparateur die diagnose kan stellen
Dat klinkt als een betere aanpak.
Eigenlijk heb je bij dit soort problemen twee mogelijke wegen:
1) Zelf uitzoeken door middel van de "hangen & opstartproblemen troubleshooter";
2) wegbrengen voor reparatie.
... en als je (1) niet doet (en daar lijkt het tot nu toe niet op), dan is (2) wel een goede aanpak. Van wat ik zo lees is een defecte voeding wel waarschijnlijk - en dan is tijdelijk vervangen wel een goede manier om dat vast te stellen. Of gewoon wegbrengen voor reparatie dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagefrequentie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-02 12:37
Ik gok je moederbord. CPU is niet mijn eerste gedachte.

over nieuwe apperatuur: Ik heb dit jaar een gloednieuwe voeding gehad die het ook begaf.

ICT had je probleem moeten kunnen vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door lagefrequentie op 03-07-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Die "ICT'er" waar ik het over had zit niet zo zeer in het vak zelf, maar wanneer de pinnen van de CPU niet goed zitten geeft het moederbord waarschijnlijk de fout aan.

Zoals meerderen vertelden zou de mobo de boosdoener kunnen zijn, en dat wordt waarschijnlijk uitgezocht bij de reparateur. Kon van hem zelf het moederbord vervangen... scheelt weer arbeidskosten :)

In ieder geval, hij is nu bij de reparateur dus we zien wel. Ook bedankt voor de hulp in zoverre :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 19:20
ViezeVis schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 15:46:
Die "ICT'er" waar ik het over had zit niet zo zeer in het vak zelf, maar wanneer de pinnen van de CPU niet goed zitten geeft het moederbord waarschijnlijk de fout aan.

Zoals meerderen vertelden zou de mobo de boosdoener kunnen zijn, en dat wordt waarschijnlijk uitgezocht bij de reparateur. Kon van hem zelf het moederbord vervangen... scheelt weer arbeidskosten :)

In ieder geval, hij is nu bij de reparateur dus we zien wel. Ook bedankt voor de hulp in zoverre :D
Ja das allemaal leuk en aardig van die pinnen maar je hebt een intel CPU
Intel=PGA=Geen pinnen op CPU.....

pinnetjes zitten in de socket zelf en zijn vrij lasting te verbuigen..

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:48

Nemesizz

Untouchable

blamauci schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 12:02:
[...]

Ja das allemaal leuk en aardig van die pinnen maar je hebt een intel CPU
Intel=PGA=Geen pinnen op CPU.....

pinnetjes zitten in de socket zelf en zijn vrij lasting te verbuigen..
Ook maar even [muggenzifter] modus aan.

PGA staat juist voor Pin Grid Array, moderne (desktop) Intels hebben LGA Land Grid Array, waarbij de pinnen op het moederbord zitten ipv op de processor.
Dus kromme pinnen (op het moederbord) kan wel degelijk voor bepaalde problemen zorgen.
[einde muggenzifter]

(vat het niet verkeerd op, maar je geeft aan dat die ICT'er fout zit, en vervolgens geef je zelf ook een fout antwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 19:20
jup my bad ik bedoelde LGA natuurlijk en die pinnen op het moederbord socket zijn niet heel makkelijk te verbuigen moet je toch best wel je best voor doen.

Dankje nemesizz voor het muggenziften:P

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
volgens het boekje van het moederbord is voor optimale compatibiliteit het aan te raden je geheuge in de licht blauwe slots te doen.

maar met het asus led systeem dat duidelijk aangeeft dat het een cpu probleem is zou ik toch echt je cpu terugsturen.
het kan niet duidelijker worden dan het probleem zit in je cpu.

je kan nog proberen je bios te resetten of opnieuw te flashen als jou bord de usb flashback functie ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
computerjunky schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 20:08:
het kan niet duidelijker worden dan het probleem zit in je cpu.
... tenzij de voeding geen goede 12V voor de CPU maakt, dan kan de CPU niet goed werken en wellicht het ledje laten branden;
... tenzij het moederbord niet goed is, en de CPU daardoor in een storingssituatie brengt;
... en zo kunnen er meer dingen een oorzaak zijn. *Daarom* moet je dus gewoon een voor een onderdelen vervangen tot je de boosdoener gevonden hebt. Of je brengt 'm weg naar een reparatiecentrum - en daar doen ze niet anders om de oorzaak te vinden.

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hij staat nu bij MyCom. Die kunnen nu diagnose stellen. Mijn i7 Socket is verouderd en die sockets worden weinig gemaakt. Mycom raadde me aan als wanneer het moederbord stuk is... ik het best een nieuw moederbord + CPU kan kopen. Dan ben je wel 300/400€ verder.. maar dan heb je sowieso een snellere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Als het alleen je mobo is... bullshit van Mycom:

http://tweakers.net/price...0kSzSiPRR5T53Ox3FUa7bIsHw

Tuurlijk, nieuwer is altijd sneller. Keuze is aan jouw.
Pagina: 1