Zuinige ZFS/Applicatie server

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Wat wil ik met de PC gaan doen?
Het wordt een NAS die ook applicaties zal hosten. Belangrijk is dat hij zuinig is want hij zal 24/7 aan blijven staan. OS wordt waarschijnlijk FreeBSD of FreeNAS.

* ZFS met RAID-Z1
* Streamen van films/muziek en het hosten van backups van mijn laptop.
* MYSQL voor een centrale XBMC Library
* Het hosten van Sabnzbd, Sickbeard, Couchpotato, Headphones.

Budget?

350 euro maximaal. Het liefste rond de 300 euro.

Wat ik in mijn gedachten had?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100€ 101,90€ 101,90
1be quiet! Efficient F1 350W€ 50,10€ 50,10
1OCZ Vertex 2 E SATA II 2.5" SSD 60GB€ 50,80€ 50,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 41,95€ 41,95
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,25

Oude componenten?

Het systeem komt in mijn oude Antec P180B die volledig gekoeld worden door Nexus Fans. De processor zal gekoeld worden een Scythe Mugen 2 Rev. B, hiervoor moet ik nog wel koelpasta aanschaffen (
Arctic Silver Silver 5?).
De storage zal komen op drie Samsung Spinpoint 1TB F3 HD103SJ.

Opmerkingen?

* Het belangrijkste is dat het systeem zuinig is, en lang mee kan gaan.
* De SSD zal als simpele OS schijf dienen.
* De 3x 1TB Samsung schijven kan ik nu vanwege het budget helaas niet vervangen. Deze worden hopelijk binnen een jaar nog vervangen door 2x 3TB.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Voor zuinigheid is het moederbord het grootste punt waar je op moet letten. Intel en MSI moederborden zijn eigenlijk altijd erg zuinig. H67 en H77 borden zijn goed genoeg voor jou. De meeste hiervan hebben 4 Sata poorten, 2 van het 600 type en 2 van het 300 type. Ik weet niet of je nog een optische drive aan wilt sluiten? Het zou wel makkelijk zijn als je die niet nodig had, dan kun je alle F3's en de SSD aansluiten. Als je straks 2x 3TB hebt heb je dat probleem helemaal niet meer.
Een zuinig moederbord wat redelijk binnen jouw budget valt is deze: pricewatch: Intel Desktop Board DH67BL (B3)
Vergelijkbare H77 borden zijn wat duurder. Goed H77 bord is deze: pricewatch: Intel DH77EB

Verder raad ik je met klem aan om voor een betrouwbare SSD te kiezen, dat is die Vertex 2 niet. Deze is wel betrouwbaar, een stuk sneller en marginaal duurder: pricewatch: Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB

Koelpasta zit bij de Mugen 2 geleverd, denk niet dat het echt zin heeft om dan nog Arctic Silver 5 te kopen. Jouw CPU stoot toch weinig warmte uit, en als je in de UEFI regelt dat de CPU wat warmer mag worden, dan zal de fan op de Mugen het grootste deel van de tijd stilstaan.

Wellicht kun je ook nog kijken naar de voeding, je zou even een studie kunnen maken over welke 300-350W voeding goed presteert bij lage vermogens.

Verder is dit topic ook mooi leesvoer voor jou. Daar kun je ook wat meer specifiekere vragen stellen omtrent de dingen die je met de server wilt doen, want daar heb ik weinig verstand van :P

Succes!

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Hartstikke bedankt voor je reactie, je hebt precies de onderdelen benoemd waar ik het meest over twijfelde!

Je veranderingen heb ik doorgevoerd. Verdere optische drives heb ik niet, dus dat is lekker makkelijk.
De Mugen is niet nieuw, dus daarom heb ik nieuwe koelpasta nodig.

Het "Nieuwe Zuinige Server" kende ik al :) daar heb ik al veel informatie uit gehaald voor dit systeem.

Voor de voeding zal ik nog even verder op zoek gaan, die keuze is bij mij ook nog een beetje twijfelachtig.