Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:15
Afgelopen weekend kwam ik op het impulsieve idee om mijn 19'' inch monitor te vervangen. Want ook al werkt mijn monitor nog goed en ik heb deze monitor al lang. Naast deze 19" monitor gebruik ik een 15" monitor als 2de scherm.

Beide monitoren werken prima, alleen het nadeel van deze opstelling is dat:
  • Het 19" scherm kan maar tot een resolutie van 1280*1024
  • Het 15" scherm kan maar tot een resolutie van 1024*768
  • Het 15" scherm heeft minder warme kleuren dan de 19", komt wat witter over.
  • Mijn huidig 19” heeft een 12ms response tijd, een kleine maar merkbare ghosting.
Een andere niet zo’n relevante reden om tot een aankoop over te gaan:
  • Zo’n 5-3 jaar geleden deed ik nog aardig wat computer reparaties voor familie en wat adresjes. Als ik de computers thuis gerepareerd moesten worden, sloot ik de computer aan op een 19” CRT Monitor (echt een bakbeest!!).

Monitor staat nu in de weg, en wordt alleen gebruikt voor als ik ooit nog iets repareer, want nu ik afgestudeerd ben en full time werk heb ik nog weinig zin om kleine reparaties of opschoning uit te voeren. Mijn lijkt het handig om voor die reparaties die er misschien nog komen het 15” scherm te gebruiken.
Na er over gedacht te hebben (minder impulsief), lijkt het mij een goed idee om over te gaan op een nieuwe monitor. Met de volgende reden/doelen:
  • Films en tv-series in volle HD kwaliteit te bekijken.
  • Mooier en scherper beeld voor Games en Films.
  • Geschikt voor casual gaming (first person shooters)
  • Groter werkveld voor bijvoorbeeld photoshop
Tevens heb ik nagedacht aan de eisen voor de nieuw monitor, namelijk:
  • Zo’n laag mogelijke responsetijd(MS)
  • Geen inputlag
  • Geen ghosting
  • Wame kleuren en helderheid
  • Minimaal 24”
  • Mag max €300 euro kosten
  • Grote kijkhoek
  • Hoge resolutie
Natuurlijk kan een monitor niet aan alle eisen voldoen voor het bedrag dat ik er voor over heb. Zo de TN schermen over het een lage responsetijd maar zijn de kleuren minder warm en helder. Vergeleken met een IPS scherm zijn de kleuren warm en helder maar is de responsetijd weer wat hoger.

Nu heb ik een aantal schermen vergeleken en ben ik aan het kijken welk scherm ik zou kunnen gaan nemen. Zie onderstaand lijstje:

TN-Schermen:
pricewatch: Iiyama ProLite T2451MTS-B1 (deze had mijn voorkeur voor 239 euro, want had als leuke extra touchscreen, maar is inmiddels duurder)
pricewatch: Iiyama ProLite E2472HDD-B1
pricewatch: Iiyama ProLite E2773HDS-B1 27IN

IPS-Schermen:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de eerste 2 schermen. Ik weet persoonlijk nog niet of ik voor 24” moet gaan of naar 27”, momenteel denk ik 24”.

Mijn vraag is of jullie nog een beter scherm weten die zal voldoen aan mijn eisen, zo ja waarom? Want ik heb nu gezocht me de kennis en de info die ik heb op het internet/forum, maar waarschijnlijk zitten hier tweakers met meer scherm kennis.

En misschien is jullie met de ervaring met de boven genoemde schermen slecht en adviseren jullie een andere..

Ik ben benieuwd of jullie mij wat raad kunnen geven. Of zeggen jullie dat ik het beste de huidige monitors kan blijven gebruiken? Ik denk er over om het 19" scherm als 2de montor te gaan gebruiken als ik over ga op een nieuwen.

Tevens wat verder info over de huidige hardware die ik in gebruik heb:

[ Voor 4% gewijzigd door MuVo op 27-06-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehM1ZZL3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 07:50
Zelf heb ik een 26" scherm van Iiyama (ProLite E2607WS) en een extra 19" scherm van LG (Flatron L1917S). Ik gebruik ze voor Flight Simulator zodat ik op de 19" de navigatie instrumenten e.d. kan zetten en de 26" volledig kan benutten voor de cockpit en de omgeving.

Het werkt perfect waarvoor het bestemt is en het is ook ideaal als ik nu de NOS EK Live stream wil kijken en tegelijkertijd wil internetten. Alleen het grootste nadeel, is het als waar jij last van hebt, de resolutie en ik vind de verhoudingen niet echt mooi.

Aangezien ik nog weet toen ik een scherm had aangeschaft dat hoe groter het scherm hoe minder goede eigenschappen voor het zelfde geld zoals de responsetijd en de kleurconfiguraties zou ik voor twee 24" schermen gaan. Je kan dan voor minder dan 600 euro twee prachtige schermen met full HD resolutie en hoeft geen concessies te doen.

Wat ik anders zou doen is één 27" scherm. Het is namelijk echt veel om twee van zulke beesten van 27" te hebben. Het hangt natuurlijk ook af van hoe groot je bureau en hoe groot de kamer is waar je je pc hebt staan. Een 27" en 24" inch vind ik niet mooi vanwege de verhoudingen.

Een derde optie die je zou kunnen doen is één 27" scherm in het midden zetten en daarnaast twee 24" schermen zetten. Ik weet niet of de verhoudingen dan kloppen qua hoogte, maar dan krijg je een Eyefinity set-up. Aangezien je een GTX 550 Ti hebt zou je dan beter af zijn geweest met een AMD kaart want die hebben meer VRAM wat in je voordeel werkt bij zulke extreme resoluties. Dit is wel de duurste optie, maar ook meteen de mooiste vind ik.

Wat ik in jou geval zou doen is twee van die Dell Ultrasharps kopen (pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M). Want je hebt dan hele goede beeldkwaliteit voor ongeveer 240 euro per stuk. Die Iiyama met touchscreen ziet er leuk uit, maar vraag je zelf af of je daarvoor kwaliteit wilt inleveren van een TN tegenover een betere IPS.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarom neig je naar de eerste twee schermen? De Dell is qua beeldkwaliteit namelijk in elk opzicht, behalve responsetijd wellicht, beter. Ik kan daarnaast uit persoonlijke ervaring zeggen dat responsetijd tegenwoordig niet echt meer een issue is, tenzij je juist een hardcore gamer bent. (Wat je zegt niet te zijn.)

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 27-06-2012 21:01 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volton10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 17:42
Kijk deze thread bijvoorbeeld eens. Ik weet verder niet of je vaker van ebay koopt.

Zelf zit ik aan deze te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08 23:44
Hoe groter, hoe beter, zeker als je ook naar films wil kijken. Zelf heb ik nog geen spijt van mijn 27" Koreaanse monitor.

Nu, zowel een 24" als een 27" zullen een enorme vooruitgang zijn op een 19" dus ik zou sowieso upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Enig lastige is dat gamen op die resolutie wel een videokaart upgrade gaan vereisen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:15
TehM1ZZL3 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:55:
Zelf heb ik een 26" scherm van Iiyama (ProLite E2607WS) en een extra 19" scherm van LG (Flatron L1917S). Ik gebruik ze voor Flight Simulator zodat ik op de 19" de navigatie instrumenten e.d. kan zetten en de 26" volledig kan benutten voor de cockpit en de omgeving.

Het werkt perfect waarvoor het bestemt is en het is ook ideaal als ik nu de NOS EK Live stream wil kijken en tegelijkertijd wil internetten. Alleen het grootste nadeel, is het als waar jij last van hebt, de resolutie en ik vind de verhoudingen niet echt mooi.

Aangezien ik nog weet toen ik een scherm had aangeschaft dat hoe groter het scherm hoe minder goede eigenschappen voor het zelfde geld zoals de responsetijd en de kleurconfiguraties zou ik voor twee 24" schermen gaan. Je kan dan voor minder dan 600 euro twee prachtige schermen met full HD resolutie en hoeft geen concessies te doen.

Wat ik anders zou doen is één 27" scherm. Het is namelijk echt veel om twee van zulke beesten van 27" te hebben. Het hangt natuurlijk ook af van hoe groot je bureau en hoe groot de kamer is waar je je pc hebt staan. Een 27" en 24" inch vind ik niet mooi vanwege de verhoudingen.

Een derde optie die je zou kunnen doen is één 27" scherm in het midden zetten en daarnaast twee 24" schermen zetten. Ik weet niet of de verhoudingen dan kloppen qua hoogte, maar dan krijg je een Eyefinity set-up. Aangezien je een GTX 550 Ti hebt zou je dan beter af zijn geweest met een AMD kaart want die hebben meer VRAM wat in je voordeel werkt bij zulke extreme resoluties. Dit is wel de duurste optie, maar ook meteen de mooiste vind ik.

Wat ik in jou geval zou doen is twee van die Dell Ultrasharps kopen (pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M). Want je hebt dan hele goede beeldkwaliteit voor ongeveer 240 euro per stuk. Die Iiyama met touchscreen ziet er leuk uit, maar vraag je zelf af of je daarvoor kwaliteit wilt inleveren van een TN tegenover een betere IPS.

Succes in ieder geval!
Die 24" dell ziet er inderdaad beter uit dan de TN Iiyama. Maar 2 x een 24" scherm vindt ik een beetje overdreven. Misschien is het dan beter om voor een 27" te gaan.

Die opstellingen die jij beschrijft zijn leuk maar momenteel vindt ik het te veel geld om meerder schermen aan te schaffen.

Die GTX 550 Ti heb ik net nieuw omdat mijn MSI 8800GT OC net stuk is gegaan. Kan die niet zo'n hoge resolutie aan? Of alleen in games niet?
--MeAngry-- schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:00:
Waarom neig je naar de eerste twee schermen? De Dell is qua beeldkwaliteit namelijk in elk opzicht, behalve responsetijd wellicht, beter. Ik kan daarnaast uit persoonlijke ervaring zeggen dat responsetijd tegenwoordig niet echt meer een issue is, tenzij je juist een hardcore gamer bent. (Wat je zegt niet te zijn.)
Ik neig naar de eerste 2 schermen omdat de response tijd laag is. Ik weet namelijk niet zeker hoe grote invloed dat tegenwoordig is een het verschil tussen 2 ms of 8 ms. Tevens weet ik ook niet het verschil tussen de kleuren van een IN of een IPS. Ik dacht dat IPS een grotere kijkhoek heeft en de kleuren "voller / warmer" zijn?
4everfun schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 21:13:
Kijk deze thread bijvoorbeeld eens. Ik weet verder niet of je vaker van ebay koopt.

Zelf zit ik aan deze te denken
Ik heb de thread voorbij zien komen en een stuk je gelezen, maar ik dacht dat het niet zo interssant was maar nu jij er naar linkt en ik de prijzen vs specs zie dan is het wel reuzen interessant! Alleen heb ik nooit iets via E-bay gekocht en ik weet ook niet hoe zo de garantie en de dode pixel garatie is geregeld, als die er is.

Ik ga dat topic maar eens volledig doornemen. :Y)

De monitor die je linkt is erg interessant :) , ga je over tot aanschaf?
Carra schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:36:
Hoe groter, hoe beter, zeker als je ook naar films wil kijken. Zelf heb ik nog geen spijt van mijn 27" Koreaanse monitor.

Nu, zowel een 24" als een 27" zullen een enorme vooruitgang zijn op een 19" dus ik zou sowieso upgraden.
Ik ga er nog eens goed over nadenken. :)
Tsurany schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:45:
Enig lastige is dat gamen op die resolutie wel een videokaart upgrade gaan vereisen.
Kan die 550TI niet zo'n hoge resolutie aan? Of alleen in games niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 20:33
MuVo schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:57:
[...]

Die 24" dell ziet er inderdaad beter uit dan de TN Iiyama. Maar 2 x een 24" scherm vindt ik een beetje overdreven. Misschien is het dan beter om voor een 27" te gaan.
Bij een gelijkblijvende resolutie van 1920x1200 zou ik voor de 24"gaan. Bij een normale kijkafstand tot een scherm (50-60cm? ik kan mijn 24" niet niet aanraken met gestrekte arm) zou ik geen pixels willen kunnen onderscheiden. 24" inch met die reso is net op het randje daarvoor. Hoe minder groot de pixels zijn, hoe beter, maar dat is mijn mening dus.
Die GTX 550 Ti heb ik net nieuw omdat mijn MSI 8800GT OC net stuk is gegaan. Kan die niet zo'n hoge resolutie aan? Of alleen in games niet?
alleen games niet, al zullen ze op de laagste instellingen wel gewoon draaien.
Ik neig naar de eerste 2 schermen omdat de response tijd laag is. Ik weet namelijk niet zeker hoe grote invloed dat tegenwoordig is een het verschil tussen 2 ms of 8 ms.
weinig als je niet teveel first person actie doet, maar dat is mijn mening.
Kan die 550TI niet zo'n hoge resolutie aan? Of alleen in games niet?
Alleen games dus niet, in ieder geval niet met teveel details ingeschakeld.

edit: Ik zou voor de dell gaan, deze heeft de hoogste resolutie en is tevens IPS. Ik heb nog altijd spijt dat ik voor mijn 2443bw van samsung ben gegaan (wel 1920x1200, maar TN) en niet voor een IPS voor iets meer. De kijkhoek van onder (op mijn luie stoel als ik een film kijk) valt erg tegen...

[ Voor 10% gewijzigd door cantate op 02-07-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
cantate schreef op maandag 02 juli 2012 @ 00:04:
edit: Ik zou voor de dell gaan, deze heeft de hoogste resolutie en is tevens IPS. Ik heb nog altijd spijt dat ik voor mijn 2443bw van samsung ben gegaan (wel 1920x1200, maar TN) en niet voor een IPS voor iets meer. De kijkhoek van onder (op mijn luie stoel als ik een film kijk) valt erg tegen...
Ook altijd spijt gehad van mijn 2443bw, naast de rot kijkhoeken ook een zeer beroerd wit-grijs contrast (slechter dan de oudere 206bw). Nou erg tevreden over mijn 2560x1440 IPS scherm van Hazro waarop ik geen hinder ondervind van ghosting of inputlag.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:35
Ik neig naar de eerste 2 schermen omdat de response tijd laag is. Ik weet namelijk niet zeker hoe grote invloed dat tegenwoordig is een het verschil tussen 2 ms of 8 ms.
Dat maakt geen hol meer uit :P . Ook niet als je hardcore gamer bent. Je zult het verschil niet zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehM1ZZL3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 07:50
Alleen vanwege de hoeveelheid VRAM (1GB van de 550 Ti vs. meestal 2GB van gelijkwaardige AMD's). Des te meer VRAM des te beter de videokaart presteert bij hogere resoluties.

Als je namelijk twee schermen hebt van HD heb je dus 3840 x 1080 resolutie waarbij meer VRAM beter werkt.

Bij gamen maakt het nauwelijks verschil. Behalve bij grote landschappen enzo heeft het enigszins effect, maar ook zeer beperkt. nVidia is over het algemeen beter, maar ik heb zelf toch mooi voor een HD 7850 gekozen vanwege het verschil van €100 met een GTX 670, maar dat even terzijde.. :+

Wat je ook zou kunnen doen is een 32" Full HD TV kopen bijv zoiets pricewatch: LG 32LK430

Kost €290 en is maar ietsjes duurder als een 27" LCD computer scherm. En 5 inch is best fors hoor op de lange termijn krijg je wel spijt van die €40!
Pagina: 1