Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• homer.simpson
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04-2024
Hoi,

Zit met een vraag, ik heb een baan aangeboden gekregen als werkplekbeheerder in Belgie en ik woon in Nederland. Vraag me alleen af hoe het precies werkt met belasting en pensioen opbouw e.d.. Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke situatie ? Moet ik ergens specifiek op letten ?

Thanks!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 00:46

4bit

Onward, to futility!

Belastingen zou ondertussen rechtgetrokken zijn, vroeger kon je op die manier een hele hoop belastingen omzeilen of dubbel betalen, afhankelijk waar je werkte en woonde. Iets met België die belast op de plaats waar je woont, en Nederland belast waar je werkt (of omgekeerd).

http://www.grensarbeid.nl...dex.php?pg=pr&id=22&lg=nl
http://www.grensarbeid.nl...dex.php?pg=pr&id=28&lg=nl

I'll do what I can, but expect very little.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44

Herman

FP ProMod
De wijze van heffing hangt af van heel veel variabelen. Blijf je ook Nederlands inkomen behouden? Heb je een (werkende) partner? Geniet je hypotheekrenteaftrek? Heb je een auto van de zaak? Is het voor bepaalde of onbepaalde tijd? Is je nieuwe werkgever een Nederlands of Belgisch bedrijf? Etc.

Onze belastingdienst heeft een brochure gemaakt over deze situatie:
Wonen in Nederland en werken in België 2011 (PDF)

Zeer waarschijnlijk ben je dubbel belastingplichtig. In België moet je al het loon aangeven wat je in België hebt verdient, en in Nederland moet je het wereldinkomen aangeven. Hier ontstaat dus een dubbele belastingplicht, echter mag je gebruik maken van een aftrek ter voorkoming van een dubbele heffing. Sociale verzekeringen moeten vrijwel altijd afgesloten worden in het land waar je inkomen geniet.

Tot slot nog even wijzen op het belastingverdrag tussen Nederland en België:
Belastingverdrag tussen Nederland en België (pdf - 208kB)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij belastingvragen bellen met het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen:

http://www.rijksoverheid....en-en-ondernemen-gwo.html
Imho competente mensen die hun best doen om je van de juiste info te voorzien. :)

Verder vind ik http://www.grensinfopunt.nl/ een erg handige site.

Vraag ook eens na of je recht hebt op hypotheekrente-aftrek als je een Belgisch inkomen hebt. (Tot voor kort was dat bij Duitse inkomens namelijk niet zo.)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als (ex-)werknemer in België kan ik slechts 1 ding zeggen. Je bent gek als je in België gaat werken.
Je hebt veel meer voordelen om in NL te werken. Daarom dat er veel grensarbeiders in BE zijn die in NL werken.

HRA is beperkt in BE. Reiskostenvergoeding voor de auto is tot 350 euro onbelast, daarna betaal je belastingen erover... etc etc...

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
homer.simpson schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 18:33:
Hoi,

Zit met een vraag, ik heb een baan aangeboden gekregen als werkplekbeheerder in Belgie en ik woon in Nederland. Vraag me alleen af hoe het precies werkt met belasting en pensioen opbouw e.d.. Heeft iemand ervaringen met een soortgelijke situatie ? Moet ik ergens specifiek op letten ?

Thanks!
Ik zou er toch maar eens heel goed over nadenken. Met de directe Nederlandse aanpak, ga je niet ver komen in Vlaanderen, helaas. Je gaat moeten leren "politieken" en "konkelfoezen" en dat valt niet altijd mee.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 10:08

MM99

That is the way I am!

Ik ben het met @Chevy454 en @demichel eens. Het is stuk minder prettig om in België te werken dan in Nederland. Vooral als het in de provincies Antwerpen of (Belgisch) Limburg is. Die mensen zijn niet bepaald verliefd op "Hollanders".

Over de belasting regeling, je kan er paar voordelen uit halen in België die je in Nederland niet hebt. Zoals maaltijd vergoeding.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03

Lordy79

Vastberaden

Ik ben onlangs verhuisd naar België en woon er officieel per 1 juli (nog 4 nachtjes).

In NL had ik een BV en in België heb ik een BVBA opgericht en werk als een soort ZZP-er maar dan dus wel in een eigen vennootschap.

Mijn ervaring tot nu toe is dat het in België veel bureaucratischer is dan in Nederland, dat Antwerpenaren vinden dat alles in België beter is dan in Nederland - en dat graag in je gezicht zeggen - en dat je erg veel zult moeten regelen: sociale verzekeringen, ziektekostenverzekering, pensioen, etc.

De belastingdruk in België is denk ik iets hoger of gelijk als in Nederland (als je de sociale premies meetelt) maar er zijn wel wat truukjes om belastingvrij of tegen een laag belastingtarief geld te ontvangen.

Een verschil tussen jou en mij is
- dat ik in België woon en jij niet
- dat ik ook BOX-1 inkomen in Nederland heb en jij denk ik niet
- dat ik een eigen vennootschap heb en daar ook diverse fiscale voordelen uit kan halen.

Ik sluit me uiteindelijk ook bij de 3 voorgangers hierboven aan: als het niet noodzakelijk is zou ik er niet aan beginnen. Maar als je (fors) meer gaat verdienen en/of het is een professionele uitdaging, dan moet je je ook niet laten weerhouden. Maar er moeten wel flinke voordelen aan vast zitten, anders zou ik het niet doen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Bwa ... 't zal er wat van afhangen waar je komt maar naar mijn idee/ervaring is het in nederland vaak toch wat bureaucratischer (veel vergaderingen / regeltjes / vergaderingen over eerdere punten / ... )

Paar kameraden die ook regelmatig/constant in nederland werken hebben hetzelfde beeld.

@Lordy79
Belastingsdruk in belgië zal normaal hoger zijn doordat je:
- veel sneller in de hoogste belastingsschijf terecht komt
- deze schijf ook een hogere belastingsvoet heeft als in nederland.

Correctie: de antwerpenaren vinden dat alles in antwerpen beter is dan in ... (de rest van de wereld) ;)

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
chime schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:46:
Correctie: de antwerpenaren vinden dat alles in antwerpen beter is dan in ... (de rest van de wereld) ;)
Een soort Vlaamse Amsterdammers dus...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik werk voor een Nederlandse BV maar werk zeer regelmatig in de buurt van Antwerpen. Om even in te spelen op het stuk cultuur wat hierboven aangehaald wordt.

We spreken dezelfde taal maar zijn echt twee compleet andere culturen. Vlamingen zijn in mijn ervaring wat minder direct, en dat kan dus soms als achterbaks of een mes in je rug overkomen, vlamingen vinden je dan weer een degoetante nhollander met een dikke nek. Als je jezelf en je collegas zich gewoon een beetje aan elkaar aanpassen, dan hoeft er geen enkel probleem te zijn mijn inziens.

Persoonlijk zou ik meer moeite hebben om in een echt limburgs bedrijf met bijbehorende cultuur te werken, denk ik :p

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 16:12

DarthDavy

Excellent!

chime schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 08:46:

LoL, ik wou net dezelfde verbetering aanbrengen. ;)

Ik ben dit weekeinde met dit feit weer keihard in aanraking gekomen. We zijn in Antwerpen reclame gaan maken voor een lokaal festival in een andere stad dan Antwerpen en je wordt constant met dit feit op de neus gedrukt door de Antwerpenaren: ze hebben een gelijkaardig festival dat toch veel beter is dan het onze (niet waar, maar met dat chauvinistisch, omhooggevallen volk valt niet te discussiëren). Gelukkig lopen er in Antwerpen ook heel veel niet Antwerpenaren rond en daar heb je dat veel minder. Op die manier was het toch geen verloren tijd om daar reclame te gaan maken. In iedere andere stad in Vlaanderen (en voor een stukje ook Wallonië) komen we dit veel minder tegen (om niet te zeggen niet).

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Verwijderd

En nu terug naar jullie erf!

commentaar van een antwerpenaar :)

Ik denk dat jullie ons wat verkeerd begrijpen, als je als nederlander in antwerpen komt werken:

- Wees direct, wij zijn dat ook
- Wees brutaal, wij zijn dat ook
- Denk niet dat je het beter weet, want wij weten het beter
- Hoe het er bij jullie aan toe gaat kan ons gestolen worden, het zal op onze manier gebeuren
- Jij bent een Hollander, wij zijn Antwerpenaren. Dus jij hebt hier niets te zeggen.

Als je je adhv die paar guidelines kan orienteren en aanpassen dan zal het wel loslopen :p

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:26:

Ik denk dat jullie ons wat verkeerd begrijpen, als je als nederlander in antwerpen komt werken:

- Hoe het er bij jullie aan toe gaat kan ons gestolen worden, het zal op onze manier gebeuren
- Jij bent een Hollander, wij zijn Antwerpenaren. Dus jij hebt hier niets te zeggen.

Als je je adhv die paar guidelines kan orienteren en aanpassen dan zal het wel loslopen :p
@ hierboven, seriously? Nu weet ik weer waarom ik liever dichter bij huis werk en minder verdien, dan met zo'n mentaliteit te maken moeten hebben.

Hier dan maar een gewone BE Limburger, ik hoorde hier ergens dat BE Limburgers het niet op Nederlanders moeten hebben:
Bullshit hoor, vrienden. Voor de meesten onder ons zijn we allemaal mensen en praten we allen gewoon met elkaar. Persoonlijk heb ik een aantal klanten uit NL en ik heb eigenlijk wel graag te doen met IT'ers uit Nederland.

Ik kan weinig inbrengen wat fiscaliteit betreft, maar tref heel vaak Nederlanders aan, in ons avondonderwijs en die mensen kunnen het hier vrij goed vinden.

Verwijderd

MonoKid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:55:
[...]

@ hierboven, seriously? Nu weet ik weer waarom ik liever dichter bij huis werk en minder verdien, dan met zo'n mentaliteit te maken moeten hebben.
Natuurlijk niet 'seriously', ik spring gewoon in op de comments erboven over ons Antwerpenaren :)

Je komt overal mensen tegen die gewoonweg eikels zijn, of vinden dat 1 groep of stad beter is dan een andere, om een of andere reden. En ik denk niet dat er in Antwerpen meer zijn, alleen kom je er misschien meer tegen omdat er veel mensen rondlopen.
En de bedrijven zal het echt niet uitmaken wie er komt, zolang die zijn werk goed doet. Dat is toch mijn ondervinding in het Antwerpse, en in Brussel. Alhoewel ik toch het gevoel heb dat de internationale werknemer het toch makkelijker zal hebben in Brussel, door de grote aanwezigheid van andere internationale werknemers.

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
MonoKid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:55:
[...]

Hier dan maar een gewone BE Limburger, ik hoorde hier ergens dat BE Limburgers het niet op Nederlanders moeten hebben:
Bullshit hoor, vrienden. Voor de meesten onder ons zijn we allemaal mensen en praten we allen gewoon met elkaar. Persoonlijk heb ik een aantal klanten uit NL en ik heb eigenlijk wel graag te doen met IT'ers uit Nederland.

Ik kan weinig inbrengen wat fiscaliteit betreft, maar tref heel vaak Nederlanders aan, in ons avondonderwijs en die mensen kunnen het hier vrij goed vinden.
Ja, spijtig genoeg is dat een stereotyp beeld van Antwerpenaren dat nog voor een groot deel klopt, ook.
Maar dat Limburgers niet moeten weten van Nederlanders, dat zou me verbazen... (Belgische) Limburgers zijn m.i de vriendelijkste en sociaalste Belgen. Maar blijf vooral weg uit Brussel, waardeloze kutstad.

Zoals hier al aangehaald is, tenzij je er echt voordeel uit haalt of je het echt wil doen, laat het dan maar voor wat het is.

En zoals hier ook al gezegd: er is inderdaad een verschil tussen de Nederlandse manier om dingen aan te pakken en de Belgisch/Vlaamse manier van aanpakken. Maar dat merk je snel genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door Tokkes op 23-07-2012 23:39 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• demichel
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:58:
[...]

Natuurlijk niet 'seriously', ik spring gewoon in op de comments erboven over ons Antwerpenaren :)
Blijft natuurlijk wel nog steeds het feit dat voor Antwerpenaren, Antwerpen het centrum van het gekende universum is, uiteraard. 8)

(demichel is geen Antwerpenaar)

[ Voor 10% gewijzigd door demichel op 24-07-2012 09:51 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11 15:36
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:26:

Lol, Antwerpenaren met grootheidswaanzin, het moet niet gekker worden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00

Sick Nick

Drop the top!

Werken in Belgie moet je alleen doen als je er financieel flink op vooruit gaat, met grofweg hetzelfde inkomen ga je gewoon minder netto over houden. En alle administratieve romslomp en regeltjes ga je ook niet vrolijk van worden, niet dat NL zo geweldig is maar BE is een factor 3 erger....

Wel een voordeel, vanaf Brussel heb je directe vluchten naar vrijwel alle bestemmingen met Star Alliance :)

Verwijderd

demichel schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:42:
[...]

Blijft natuurlijk wel nog steeds het feit dat voor Antwerpenaren, Antwerpen het centrum van het gekende universum is, uiteraard. 8)

(demichel is geen Antwerpenaar)
Uiteraard :*)

• demichel
gewist, doet niet ter zake

[ Voor 93% gewijzigd door demichel op 24-07-2012 10:33 ]

Pagina: 1