Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Naar aanleiding van problemen met mijn oude PC heb ik een nieuw Ivy Bridge systeem aangeschaft; 2x Corsair 8GB 1600MHz geheugen, Intel i5 3570K en een gigabyte GA-Z77X-D3H. In combinatie met een Sapphire ATI HD78650 OC en OCZ Vertex 2 120GB. Op de PC heb ik ook 3 monitoren aangesloten; 1 Dell U2312HM en 2x Samsung 940BF (ja zo'n oudje, onlangs gerepareerd :)). 1 Samsung is aangesloten direct op DVI, 1 met een DisplayPort <> DVI kabel, en de Dell direct met displayport.

Nu heb ik een vreemd probleem tijdens het opstarten wat zich regelmatig herhaalt; als ik de videokaart met 3 monitoren draai (waarvan 2 op displayport) krijg ik regelmatig dat de PC niet doorstart uit de bios. Ik krijg na het moederbord logo "Gigabyte UEFI DUAL BIOS" te zien op een zelfde scherm achtergrond zoals vaak bij bootmenu's enz. wordt getoond. Vervolgens valt het systeem uit, springt deze weer aan, valt weer uit en de cyclus herhaalt zich weer. Ik kan ook niet in de BIOS komen.

Om de cyclus te doorbreken moet ik mijn displayport monitoren loskoppelen, nog een keer door de cyclus heen en vaak start deze wel door.
Ik heb de BIOS al geupdate naar de meeste recente versie F9. Ik heb de onboard Intel videokaart uitgeschakeld.
Het maakt niet uit of ik 2 displayporten gebruik of 1, welke volgorde, welke poort; 1+ displayport in gebruik en het gaat bij het booten regelmatig mis (vreemd genoeg niet altijd dus, maar ik heb nog geen trend kunnen ontdekken - het heeft het hele weekend prima gedraaid, sinds gister weer niet)
Als Windows eenmaal start kan ik de kabels weer terug doen en werkt het perfect (kan met Eyefinity gewoon op 3 schermen gamen, min of meer de reden waarom ik deze setup draai, naast de gigantische werkruimte :+ )
Helaas heb ik geen andere grafische kaart in bezit met DisplayPort; mijn oude Nvidia 8800GT beschikt enkel over 2 DVI poorten.

De vraag klinkt een beetje hetzelfde als deze, ook met hetzelfde moederbord. Enkel lijkt hij last te hebben van een USB apparaat dat het probleem veroorzaakt, terwijl dat bij mij meer de videokaart lijkt. Nou word ik natuurlijk een beetje beu om bij elke reboot achter mijn PC te kruipen om de 2 displayport kabels er uit te halen.. ik had hier graag een oplossing voor gehad.

Op internet heb ik barweinig kunnen vinden. Of mensen die het probleem tegen komen en het er bij laten (die hun monitor dan maar via DVI aansluiten maar in mijn geval is dat geen oplossing i.v.m. 3 monitoren). Wellicht dat jullie nog suggesties hebben wat ik kan proberen?

edit: lijkt dat USB sticks ook enig moeite vormen voor de EUFI BIOS. Zonder deze tijdens het booten werkt het wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 27-06-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Met het verwijderen van de USB stick is het probleem na 2 dagen dus weer teruggekomen. Dit keer werkt alleen het verwijderen van de displayport apparaten weer.

Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor?

edit; Gezien nog meer problemen (BSOD's, standby defect, niet in BIOS kunnen komen) vermoed ik dat dit moederbord 'overleden' is
Edit2: Blijkt BIOS problemen te zijn, die is gewoon onstabiel en is nog niet kinderziektesloos.
Ik heb het moederbord ingeruild voor een vergelijkbaar exemplaar, maar niet meer van Gigabyte.

[ Voor 53% gewijzigd door Hans1990 op 07-07-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

KICK weet iemand of de problemen met de bios inmiddels opgelost zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:01
Ik heb nooit enig probleem met USB en dit bord ondervonden. Ik heb massa's USB apparaten eraan hangen, en 0,0 problemen. Ligt dus niet per defenitie aan het bord/bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Heb je al een andere videokaart geprobeerd

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mveijden
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07 20:48
Hij heeft het moederbord ingeruild, was blijkbaar d.o.a.

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Beetje mosterd na de maaltijd (sorry late reactie, tijdelijk geen internet gehad), maar ik hoor meer problemen met USB op dit moederbord. Ik had gister nog gekeken en zag geen nieuwe BIOS versie uit.
Ik heb ook een oude NVIDIA 8800GT geprobeeerd, zoals eerder aangegeven, maar dat mocht niet baten. Zij het dat deze geen displayport heeft.

Ik heb inmiddels nu een Asus bord en die werkt wel prima met deze opstelling.
Pagina: 1