Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik probeer Windows te herinstalleren omdat deze enigzins in de war raakte met de systeeminstellingen en immers ook alweer 2 jaar draaide. Ik heb , ter veiligheid van m'n bestanden, maar 1 harde schijf aangesloten. De set-up is nu als volgt:

Intel Q6600 @ 2.4GHz
Gigabyte GA-P35-DS3R
4x 1GB Kingston RAM (weet niet welke specs precies - maar het werkt)
OCZ Vertex2 120GB
Lite-on DVD speler

1 van de videokaarten:
Sapphire ATI HD7850
Sapphire Nvidia 8800GT

De SSD draaide al een lange tijd in IDE mode. Zonder TRIM is dat natuurlijk niks dus dat moest omgezet worden naar AHCI. Daarvoor werd een format nodig, Windows kon met de nieuwe instellingen niet meer opstarten.

Onboard SATA ingesteld naar AHCI mode. De set-up gestart vanaf DVD om een schone installatie op de SSD te zetten. Het beeld gaat op zwart tijdens expanding files, vaak al bij 0% of 2%. De setup loopt dan ook dood.
Omdat ik bewust was dat de displayport functionaliteit niet goed ondersteunt wordt uit native windows heb ik een monitor op DVI aangesloten. Daar bij gebeurde hetzelfde. Ik heb de HD7850 geswapped naar m'n oude 8800GT, en daar bij gebeurd hetzelfde. Ik neem aan dat de videokaart min of meer hierdoor uitgesloten is.

Ik heb wat rond gegoogled met weinig succes.. velen suggeren dat een zwart scherm echt aan de videokaart ligt en zeggen displayports te vermijden, monitoren op andere DVI poort aan te sluiten of een andere kaart te proberen. Ik denk dat het aan de AHCI ligt, maar als ik daarop google kom ik vooral op incompatibiliteiten bij Windows XP uit (wie draait er nou een SSD op een antiek OS?) , of op van die vreemde 'driverlist' sites.
Nu ben ik niet heel bekend met AHCI, SATA drivers e.d. (behalve dat het beter dan IDE is!) Waar zou het probleem hoogstwaarschijnlijk liggen, en hoe moet ik dat rechtbreien met de Windows7 installatie?

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 03-06-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-06 22:46

epic_gram

undercover moderator

AHCI mode is al lang geen probleem meer voor windows, kan je proberen om nog 1 keer windows te installeren met je SSD in oude instellingen? OCZ maakt brakke SSD's namelijk, die snel kapot gaan. Een format zou wellicht net teveel zijn voor je ssd.

Dus als je het nu weer op oude instellingen probeerd kan je kijken of het software is, of je SSD. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het kan soms ook helpen geforceerd de juiste controller driver te laden van USB, ook al wordt deze herkend door de windows 7 installatie dvd. Dat heeft in het verleden mijn installatieproblemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Na verschillende pogingen extra ben ik iets verder gekomen.

Als een installatie crashde gooide ik de partities altijd weer van de schijf af. Vaak kon ik de partitie ook niet opnieuw gebruiken, er stond dan deze een incompatible NTFS format gebruikte.
Soms komt de installatie verder dan de andere keer. Ik kon een keer wel de partitie hergebruiken en heb daar op geinstalleerd. Windows kon wel de bestanden er op kwijt. Reboots liepen altijd vast, dus dat moest manueel gebeuren. Opmerking die ik daar bij kan plaatsen is dat de PC dan 'uitviel' ipv gewoon direct opnieuw de BIOS opstart.

Ik heb nu W7 weer enigzins draaien. Het beeld valt nu ook regelmatig weg. Ik heb dit eerder gehad toen ik deze nieuwe videokaart in bouwde, ik heb toen drivers geupdate en geen last meer van gehad. Vandaar ik ook al gauw naar de Nvidia kaart weer greep. Ik heb net aan de drivers van de ATI kaart erop gekregen, maar wederom loopt het beeld random op zwart. Als ik dan reset, valt de PC wederom weer uit.

Ik zal hem weer op IDE zetten en kijken wat er gebeurd.
Hoe moet je een driver controller laden? Waar kan ik die krijgen? Zoals ik al zei, ik kom dan op veel obscure driversites terrecht die ik voor geen meter vertrouw.

Ik heb alle andere schijven ook weer nieuw opnieuw aangesloten.
Dat zijn:

Western Digital 250GB
Samsung F1 750GB
Seagate Barracuda 5900.12 2TB

Allen aangesloten op de onboard SATA controller. Ik heb in veilige modus nu opgestart, het logboek zegt weinig over fouten. In veilige modus leek het systeem wel stabiel.

Update:
Ik heb SSD tweak utility gerunned (gewoon apply settings en gereboot). De andere schijven voorlopig weer er af gelaten. Het systeem *lijkt* nu stabiel, een zwart scherm was meestal <2minuten sprake van. Ik kan nu maarliefst alweer van 15minuten lang van Windows 'genieten'.
Toch baart het mij enigzins zorgen, ook als ik straks weer de mechanische schijven aansluit.
Ik draai nu overigens nog steeds in AHCI mode.
Update2: te vroeg gejuigd.
Update3:
In IDE wil de windows installatie niet doorstarten. Krijg de prachtige aura achtergrond te zien, maar geen 'go' scherm.
Wil wel windows opstarten (??), maar loopt binnen 2min vast. Zucht.

[ Voor 30% gewijzigd door Hans1990 op 03-06-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb zojuist een PC van vergelijkbare leeftijd kunnen lenen van een huisgenoot. Daar zit een vergelijkbaar systeem in; Asus P5K, een XFX 8800GT, 2x2GB geheugen en ook een Q6600 proccesor. De SSD daar op aangesloten , BIOS stond altijd al op AHCI ingesteld. Windows starte prima op, werden hele boel drivers geinstalleerd en bleef stabiel. Ook na enkele reboots.
Ik heb meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de OCZ Smart Tool en SSD Life tool te runnen. SSD Life gebruikt gewoon de SMART data die het fancy presenteert, maar dit zijn de ruwe data van de OCZ SMART Tool:
KLIK
Hier zie ik niet hele gekke waarden, tenzij ik die niet herken. 95% reserve sectors beschikbaar na 1 jaar + 10 maanden redelijk intensief gebruik zonder TRIM is niet heel verkeerd.. Hoewel, als de schijf op 90% 'versleten' is (kuch, opgepoetse statistieken), dan is dat minder goed ;)

Terug naar mijn systeem; videokaart HD7850 terug geswapped naar Sapphire 8800GT. Zelfde probleem, na korte tijd loopt systeem vast. In beide gevallen valt ook het geluid direct weg.
Het is ook zo dat het systeem niet van te voren hangt. Het is van prima werkend tot in een klap zwart.

Ik verdenk nu het moederbord, proccesor of geheugen. Ik denk dat de proccesor dan het meest voor de hand liggend is. Deze heeft een tijdje heet gedraaid (75C+). Sinds een nieuwe koeler geinstalleerd is heb ik deze toch op een kleine OC weten te krijgen (2.7GHz). Waarschijnlijk heeft het toch een keer zijn tol geeist.

Hoe dat in relatie zou staan met een format C:, ik heb geen flauw idee. Voorheen werkte het systeem prima, behalve dan dat het relatief traag werd voor een SSD. Vandaar ik AHCI fatsoenlijk wil aanzetten voor TRIM support.

Als andere mensen nog andere (doem)scenario's of suggesties hebben hoor ik dat erg graag. Ik neig naar de aanschaf van een nieuw systeem, maar ik had die liever nog uitgesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 03-06-2012 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Ik zou de processor juist niet verdenken. Een processor die echt stuk gaat komt weinig voor. Kapot mobo en RAM daarentegen vaker.

Trek er eens wat RAM modules uit en ga proberen. Om en om totdat je ze allemaal gehad hebt. Levert dit helemaal niks op dan kan het je mobo nog zijn.

Krijg je een live cd wel aan de praat? Zoals Hirens of UBCD?

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445482

het laten zien van de installatie kan nog wel even duren na dat je de aura screenshot ziet. ik weet nog dat ik W7 beta wou installeren op mijn AMD dual core systeem een aantal jaar geleden en toen duurde het wel zeker 10 min ;) dit was wel met een gewone HDD.
kom je nog wel in het windows installatie scherm via AHCI? je zou manueel even je schijf kunnen selecteren, helemaal schoon maken en dergelijk, je kan daar een cmd openen. dan volg dit:YouTube: How to Install Windows 7 with 4K alignment
overigens raad ik het je helemaal aan om de volgende guide te volgen bij het installeren van windows 7, zitten goede tweaks bij onder andere het checken van trim en andere dingen voor SSD's: http://www.overclock.net/...ation-guide-for-ssds-hdds
je had ook ahci aan kunnen zetten en trim aan kunnen zetten zonder een format :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb nu 3 RAM modules er uit gehaald en enkel module 1 geinstalleerd. Die laatste is ook lastiger te verwijderen, omdat die onder de Scythe Mugen 2 zit.
Met 2 modules liep het systeem nog vast. Met 3 lijkt het iets beter. Nu kwamen ook de 'Phase LEDs' (in de gelinkte foto branden die ook, boven aan tussen de RAM module slots) aan van het moederbord terwijl ik in Windows zat (normaal enkel bij booten en gaan die uit zodra Windows zelf start). Dat was ook zo toen ik in de vorige posts liet weten het systeem even als stabiel te ervareren.

@Punceh: AHCI was niet de enigereden dat ik Windows verwijderde hoor. Al was het wel mogelijk geweest, wat ik ook hier en daar lees, dan waren enkele andere brakke systeeminstellingen en driver issues wel iets geweest. Onboard LAN hield er ook regelmatig sporadisch mee op (hoewel dat wellicht ook een hardware issue kan zijn). Ik heb het systeem ook een tijd met een uitbreidings LAN kaartje gedraaid, dat probleem is wel eens verholpen toen ik windows er opnieuw opzet.
Misschien dat ik wat ongeduldig ben, maar als ik 5 minuten voor een dood scherm sta te staren zonder DVD of harde schijf activiteit, dan verklaar ik het geheel 'dood' of non-responsief.
Wat is het voordeel van 4K alignment op harde schijven? De 2TB schijf die ik bezit pronkt daar ook mee, het zal vast meer dichtheid op de schijf realiseren. Het kopieren van bestanden naar zo'n schijf slurpt ontzettend veel CPU heb ik gemerkt.

Live CD"s heb ik nog niet geprobeerd. Met de phase LEDs actief heb ik met 1RAM module het systeem even laten draaien en dat hield het 10 minuten stabiel uit (op een schaal van 2min is dat veel). Vervolgens Gigabyte BIOS flash utility gedraaid, waarna bij de reboot de PC zichzelf niet wou 'uitzetten'. Dat kwam al vaker voor.
Ik heb nu weer langzaam opgebouwd naar 4 modules. Tot zover draait het weer, zou sugeren op een brakke BIOS versie.. Ik kan mij niet meer herinneren welke versie ik draaide, dat valt nu natuurlijk niet meer te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-06 17:34

Fordox

00101010

Om even heel flauw te doen: met een simpele windows register aanpassing, kun je de ide veranderen naar ahci en dezelfde install gebruiken als dat je had met ide. Hoefte je windows niet opnieuw te herinstalleren.

Probeer je ssd eens te installeren vanuit een ander systeem. Dan sluit je de ssd ook gelijk uit incl. De hele ahci gebeuren.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Klopt ben ik inmiddels achter, maar ik heb ook andere redenen gehad om Windows er opnieuw op te zetten. Hoewel voor Windows 7 minder noodzakelijk dan b.v. bij XP, vond ik een schone installatie na 2 jaar wel tijd. Met de hoeveelheid driver issues en 'rommel' wat zich na verloop van tijd op de C: heeft verzameld leek mij dit een geschikte oplossing. Ja het zal altijd zonder format C: gekund hebben, maar daar heb ik niets meer aan :)

Echter, het probleem wat zich voordoet (hopelijk deed sinds de RAM stoelendans en BIOS schop) is vreemd. Het lijkt mij niet dat een swap van IDE naar AHCI zulke grote problemen op de nek moet kunnen halen. De hardware situatie is ongewijzigd gebleven, ik verwissel enkel 1 klein ding waar blijkbaar geen herinstallatie voor nodig is geweest. Dan is een systeem wat structureel vastloopt zonder een foutmelding te geven erg merkwaardig..

[ Voor 15% gewijzigd door Hans1990 op 03-06-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445482

een nieuwe windows installatie is sowieso een goed idee af en toe :p
over die 4k alignment, dit is denk ik de beste uitleg die ik zo snel kon vindem. over het CPU gebruik zou ik niet weten:
4096 is the correct allocation size for newer storage devices. Why?
A hard drive or SSD is a chunk of free space (Let's talk in digital terms). So this free space needs to be divided into segments. By setting 1024, 1024 small little chunks can be help within a segment. By setting 4096, you can hold over 3072 more chunks per segment.

So yeah....why is this better?
Firstly we need to look at how information is stored and read on the hard drive. Let’s take a file. It's saved as small chunks that fit into a segment. If you use 1024 allocation size and the file will need 2000 chunks, the file will become split up. So the first 1024 chunks will be stored in the 1st segment whilst the remaining is stored into the next segment. Because the file is divided, it takes longer for the HDD/SSD and/or the OS to read/write the file. The file that requires 2000 chunks of a segment can fit into a 4096 segment. The file and information does not become scattered around. Of course, no matter what you do, chunks will become split up over time as you add and delete things on the computer and gaps in the structure appear and get filled by new files. The new files just become scattered to fill the gaps between the empty chunks that appear from previous files becoming deleted by software or the user.

Why to not use an allocation size higher than 4096?
Because if the units that hold tiny segments become too large of an open space, it will take the OS and the hardware far too long to find and interpret the information. It will also reduce the amount of formatted free space available to the OS and the user.
toon volledige bericht
dat je bios in eens onstabiel wordt is wel een beetje apart :( je had dan wel al eerder wat problemen maar dan nog.. ik denk dat het je moederbord of je ram is, heb je heel toevallig ander ram om te testen? of misschien kan je memtest86+ draaien voor een ~30min om te kijken hoe en wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik zou ander RAM kunnen testen als ik m'n huisgenoot weer lief aan kijk :) Op dat systeem draaide deze Windows installatie wel prima, dus dat zou enkel maar bevestigen dat het ergens op het moederbord, RAM of processor ligt. Ik ga d'r even van uit dat een XFX 8800GT en Sapphire 8800GT hot swappable is (zonder driver issues).
Eerlijk gezegd wil ik Windows alsnog eropnieuw opzetten om te kijken of het probleem nu verholpen is. Een onstabiele BIOS lijkt het nu inderdaad op, maar ik zie niet waroom 1 instelling wijzigen zulke gevolgen kan hebben. Met name ook als Windows dat met een paar hacks blijkbaar kan overkomen.
Ik zal memtest86 inderdaad eens aanzetten. Dat kan morgen overdag of 's avonds wel even, dan zal ik het direct minstens 1 uur laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
pff wat een lappen text.
Om uit te sluiten dat je ssd naar de mallemoeren is (grote kans, is een tenslotte een vertex) start op met een live cd. Dat is in 10 minutjes gepiept en dan weet je dat tenminste zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Sja lappen tekst, ik vertel wat ik constateer. Voor jouw maak ik deze post kort.
Sata mode IDE -> AHCI gezet. Windows opnieuw er op. Enige problemen, installatie ging elke keer op zwart. Uiteindelijk toch gelukt. Ik kan booten naar Windows. Systeem loopt dan binnen paar minuten vast.. geen waarschuwing, plots zwart scherm ,geen geluid. Verschillende videokaarten gebruikt om videoproblemen uit te sluiten.
Op andere systeem de windows installatie getest met SSD. Start op, bleef gewoon netjes draaien.
Ik heb BIOS geupdate en een stoelendans gedaan met de RAM modules. Nu lijkt het weer stabiel.
Enige wijziging in het systeem is de SATA mode van IDE naar AHCI gewijzigd en vervolgens format C:, om verschillende redenen. Dat zou een systeem niet zo onstabiel mogen maken.

Vertex 2's zijn inderdaad *** schijven. Ze hebben genoeg geld gekost om ze niet zomaar bij het vuilnis te zetten. Ik wil heus een Live CD proberen, maar een Ubuntu Live CD laat enkel zo'n mooie Gnome desktop zien. Wil je zien of ik de schijf kan mounten? Dat weet ik nu al, dat lukt. Welke diskchecks kan ik draaien om te checken of de SSD goed is, en wat voegt een live CD daar extra aan toe (ik heb enkel een antieke live CD van ubuntu 6 liggen)?

[ Voor 25% gewijzigd door Hans1990 op 04-06-2012 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1974
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 22:56
Hier wat tools speciaal voor jouw merk en type SSD, waaronder ook bootable Linux based tools 8)

En hier Hirens boot cd met talloze tools, waaronder dus ook Memtest86+.
*Overzicht van tools op Hirens boot cd.

Hoe 'vast' loopt je systeem eigenlijk tijdens de installatie? Ik las dat je na 5 minuten zwart scherm al opgeeft? Weet je zeker dat hij dan is vastgelopen? Ik zou bijv. eens wat langer wachten. Zie wel vaker ogenschijnlijke 'vastlopers' waarna de show gewoon verder gaat :Y

[ Voor 37% gewijzigd door Sebas1974 op 04-06-2012 04:24 ]

The Truth Is Our There ✨🛸✨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik zal die tools vanavond even draaien, ben nu op afstudeeradres.

Met vast bedoel ik ook echt vast. Ik druk de eerste dialogen door. Bij expanding files gaat het scherm al snel op zwart. Video output valt ook weg (scherm gaat in standby).
Ik heb hem de eerste paar keren ook een tijdje laten staan. Wanneer die vast loopt gaat de DVD speler weer naar idle. Ik zie de HDD LED ook niet veranderen, die gaat niet aan of niet uit (verschilt dus wel eens). Ik heb hem vaak 10 minuten laten staan, maar het blijf d'r toch echt bij.

Zoals ik al zei, ik wil wel een stabiel systeem. Als ik die tools gedraaid heb zal ik het opnieuw proberen; ik denk dat het aan de BIOS/geheugen lag. Vreemd dat het nu zomaar opspeelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 04-06-2012 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:42

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Installeer tijdens de setup je ACHI ssd drivers alvorens je de installatie start

[ Voor 3% gewijzigd door NLKornolio op 04-06-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Nou het even geduurd, gister druk bezig geweest om verplichtingen voor school af te ronden (rot afstudeer verslagen :) )

Anyway, vandaag die Hirens CD even gebrand. Ik heb Victoria 4.4 gedraaid, wat als een utility leek die de health van schijven checkt. Die zei dat de SSD allemaal 'good' health nu is. Ik heb die scan laten draaien,

Daarbij waren er 4 sectoren donkergrijs, 28 groen en alles daarboven 0. Groen wordt nog niet een lognotitie van gemaakt, dus die sectoren lijken mij nog in 'matige conditie' te zijn.

Even voor de duidelijkheid, ik kan gewoon gebruik maken van mijn SSD. Die is dus prima. Ik draai nu de memtest86, en <1 minuut kwam er dus al 1 foutmelding naar boven. Op test 2 @ 0x000DFEEE788 ( 3582.9MB), good 0, bad 1, err-bits 1, count 1. Ik moet hem nog even langer laten draaien, tijdens deze post tikken (8 minuten verder) is er nog geen andere fout naar boven gekomen.

Ik ga er van uit dat het dus module in bank 4 (alle modules zijn 1GB).. Deze zat voorheen in bank 2. Ik vermoed dat het verrote stukje geheugen dan veel eerder wordt beschreven, wat tot een crash tot gevolg heeft. Nu deze in bank 4 zit, zal dat pas gebeuren als ik een spel ga doen ofzo (vele moderne games moeten erg veel swappen) Ik haal deze module er zowiezo uit.

Prima, weet ik waar ik aan toe ben.. deze geheugen module er in ieder geval uit en vervangen (nou vind ik 15 euro / GB erg duur), of naar nieuw systeem upgraden (wellicht betere investering - dit systeem begint moeite te krijgen met meeste spellen, vooral tijdens multitasken).

Heel ironisch dat ik in de beginpost zei dat ik niet weet welke precieze specs m'n geheugen heeft, maar het wel zou werken... 8)7 |:(

Edit1: Na 1 uur 187 errors gevonden, een voor een alle modules verwijderd.. Oke, die laatste module zal het wel zijn! Immers ging het adres ook elke keer 1GB naar beneden De rest er weer ingezet, nog steeds errors.
Of dat is net gebeurd met het herinstalleren, maar in ieder geval is het stuk.
Een hele nieuwe set 4GB geheugen kost 60 euro. Dat geef ik er niet meer aan. Tijd voor een i7.

Overigens, de error vindt met deze 3 overgebleven modules plaats op 3070.9MB. Oke, memtest86 geeft 3069M aan. Wacht? Dus de error ligt nu buiten het geheugenbereik.. Vreemd?
1module minder. Memory: 2045M, failing address: 2046.9MB..
1module over, memory: 1021M, failing address: 1022.9MB

Euhm, dan maar moederbord of processor stuk?
Vreemd, laatste 2 dagen draaide het relatief stabiel.

[ Voor 27% gewijzigd door Hans1990 op 05-06-2012 21:38 ]

Pagina: 1