Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:28
Sinds jaar en dag heeft de overheid het beleid dat studenten die bijverdienen boven een bepaalde grens hun studiefinanciering moeten stopzetten of het teveel ontvangen bedrag terugbetalen. Hierbij geldt tevens dat de kosten van de OV-kaart aan de overheid betaald moeten worden.
Hoeveel mag je bijverdienen?
In 2012 is de bijverdiengrens € 13.362,53. Zolang je met je bijverdiensten onder de bijverdiengrens blijft, is er niets aan de hand. In 2010 en 2011 was de bijverdiengrens € 13.215,83.

Welk inkomen telt mee?
We kijken naar je verzamelinkomen. Doe je geen aangifte bij de Belastingdienst? Dan kijken we naar je belastbaar loon. Je kunt inkomen uit loondienst of uitkering of inkomen uit een eigen bedrijf hebben.
Belasting betalen aan de overheid is natuurlijk een nobele bezigheid, maar het terugvorderen van geld door de overheid waarvoor je eerlijk gewerkt hebt is van een andere orde.

Mijn vraag aan jullie is of er slimme (economisch gunstige) constructies zijn om je inkomen te drukken zodat je niets hoeft terug te geven aan de overheid, maar bijvoorbeeld kiest voor:
* Gift aan goed doel
* Groene investering
* etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 22:32
Precies genoeg werken waardoor je onder de grens van €13.362,53 blijft?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Hahn schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:38:
Precies genoeg werken waardoor je onder de grens van €13.362,53 blijft?
Ook als dat betekent dat je vier maanden niets moet gaan zitten doen? Economisch en ook voor je eigen situatie kan dit weinig interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
*knip* het aanzetten tot fraude of anderszins strafbare feiten is al sinds lange tijd niet toegestaan volgens Het algemeen beleid

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 24-06-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:48

Snippertje

Light up your life

Ik weet niet of je zelf je collegegeld betaalt, maar als je dit wel doet mag je dit aftrekken.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Snippertje schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:46:
Ik weet niet of je zelf je collegegeld betaalt, maar als je dit wel doet mag je dit aftrekken.
Niet als je studiefinanciering ontvangt. Deze collegegeld kosten zijn dan niet voldoende om boven de minimale grens uit te komen omdat stufi eerst eraf getrokken dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:43:
[...]

Ook als dat betekent dat je vier maanden niets moet gaan zitten doen? Economisch en ook voor je eigen situatie kan dit weinig interessant zijn.
Waarom stufi als je blijkbaar goed voor jezelf kan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:43:
[...]

Als jij die 13.362 in 8 maanden redt, dan is het toch geen probleem om stufi + OV-kaart voor de overige 4 maanden zelf te betalen (/terug te betalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:32

Matis

Rubber Rocket

Wolly schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:50:
Waarom stufi als je blijkbaar goed voor jezelf kan zorgen?
Terechte vraag. Ik denk dat je niet 4 maanden stil moet zitten om (uiteindelijk) een paar maanden geen stufi te kunnen ontvangen.

Edit; Precies wat hierboven gezegd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Matis op 24-06-2012 11:51 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Matis schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:51:
[...]

Terechte vraag. Ik denk dat je niet 4 maanden stil moet zitten om (uiteindelijk) een paar maanden geen stufi te kunnen ontvangen.

Edit; Precies wat hierboven gezegd wordt.
Waarom zou iemand die hard werk naast zijn studie gekort moeten worden op een algemeen geldende tegemoetkoming in de kosten van studeren?

Waarom zou je vier maanden gaan werken als je weet dat je alles wat je in die maanden verdient terug moet betalen aan DUO?

Als student zijnde kan je alles goed gebruiken, en als je daarvoor wilt werken mag je daar mijns inziens niet buitenproportioneel voor gestraft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:57:
[...]

Waarom zou iemand die hard werk naast zijn studie gekort moeten worden op een algemeen geldende tegemoetkoming in de kosten van studeren?

Waarom zou je vier maanden gaan werken als je weet dat je alles wat je in die maanden verdient terug moet betalen aan DUO?

Als student zijnde kan je alles goed gebruiken, en als je daarvoor wilt werken mag je daar mijns inziens niet buitenproportioneel voor gestraft worden.
Waarom zou de belastingbetaler moeten opdraaien voor jou terwijl je blijkbaar zeer goed in staat bent om je eigen te bedruipen?
De stufi is er voor mensen die dat niet kunnen, daarom stellen ze een grenswaarde.

PS. Je kan de stufi toch stopzetten vanaf de maand-1 dat je teveel verdient?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 24-06-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Wolly schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:03:
[...]

Waarom zou de belastingbetaler moeten opdraaien voor jou terwijl je blijkbaar zeer goed in staat bent om je eigen te bedruipen?
De stufi is er voor mensen die dat niet kunnen, daarom stellen ze een grenswaarde.
Ik zie nergens staan wat jij beweerd, ik kan me wel voorstellen dat dit het doel is van bijstandsuitkeringen. Stufi deel ik niet hieronder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
[...]
Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:05:
[...]

Ik zie nergens staan wat jij beweerd, ik kan me wel voorstellen dat dit het doel is van bijstandsuitkeringen. Stufi deel ik niet hieronder in.
Apart dat je dat zelf niet kan bedenken, maar ik zal je een bron geven 8)7
Studiefinanciering is bedoeld om studeren mogelijk te maken. Als je zelf meer dan een bepaald bedrag bijverdient, gaat de overheid ervan uit dat je geen financiële hulp nodig hebt om een opleiding te volgen. Dat bedrag noemen we de bijverdiengrens.
IB Groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik heb dit probleem ook gehad en heb destijds mijn studiefinanciering twee maanden stopgezet. Het voordeel is dat die 2 maanden studiefinanciering niet "vergaan". Als je langer over je studie doet, kun je ze gebruiken in de periode waarin je normaal gesproken geen studiefinanciering meer zou krijgen.

Daarnaast, kun je het ook beter van tevoren stopzetten, en je OV kaart inleveren. Anders moet je achteraf ook nog eens een boete voor het te lang in bezit zijn van je OV-kaart betalen.

Disclaimer: ik weet niet of dit nog steeds opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Jep, moet ik volgend jaar ook doen om te voorkomen dat ik alles moet terugbetalen.

Vraag me nu wel af hoe ze met mensen omgaan die wel net boven de grens zitten maar te weinig overhouden om de lesgeld termijnen te betalen, zie "Belastbaar Inkomen" in de titel die daar waarschijnlijk naar verwijst. Stel dat ik (of iemand anders) tijdens het studeren op mijzelf kan gaan wonen, dan heb ik zo'n beetje mijn gehele uitkering van het UWV (misschien is het zelfs net te weinig) nodig om de vaste lasten te betalen. Die kan ik dan niet gebruiken om de kosten van school te betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 24-06-2012 12:12 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Wat ik zou raar vind is dat je alles terug moet betalen als je het per ongeluk te laat uitzet. Waarom niet alleen die paar maanden dat je teveel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Snippertje schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:12:
Wat ik zou raar vind is dat je alles terug moet betalen als je het per ongeluk te laat uitzet. Waarom niet alleen die paar maanden dat je teveel verdient.
Dan heeft dat de volgende gevolgen:
Je moet het bedrag terugbetalen dat je boven de grens hebt bijverdiend. Je hoeft nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar in totaal hebt ontvangen aan basisbeurs, eventuele aanvullende beurs en studentenreisproduct. De waarde van het studentenreisproduct is in 2012 € 91,17 voor elke maand waarin je een week- of weekendabonnement of een ov-vergoeding hebt gehad. Voor 2011 was dit € 82,34 en voor 2010 € 83,97.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Snippertje schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:12:
Alleen datgene boven de grens dien je dan terug te betalen met een maximum van de gehele stufi van dat jaar. Het is dus niet zo dat je met 100 euro boven de grens ineens duizenden euro's moet terugbetalen maar slechts 100 euro.

Daarom op tijd stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Maar als ik het goed begrijp snapt niemand dat je door middel van aftrekposten de situatie voor jezelf kan optimaliseren?

Alle niet studenten lijken van mening te zijn dat je stufi moet afstaan als je meer dan 1100 bruto per maand verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:22:
Maar als ik het goed begrijp snapt niemand dat je door middel van aftrekposten de situatie voor jezelf kan optimaliseren?
Je begrijpt het niet goed denk ik. Je kan aftrekposten erbij halen, hier staat een lijstje.
Alle niet studenten lijken van mening te zijn dat je stufi moet afstaan als je meer dan 1100 bruto per maand verdient?
Dat heb je met uitkeringen, waarom zou je mensen in de bijstand wel pakken op bijverdienen en mensen met stufi niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Wolly schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:29:
[...]
Dat heb je met uitkeringen, waarom zou je mensen in de bijstand wel pakken op bijverdienen en mensen met stufi niet?
Bijstand is een sociaal vangnet, studiefinanciering heeft als doel studeren betaalbaar te maken en daarmee te zorgen dat het land uiteindelijk meer netto-betalers van belasting kent.

Edit:
Daarmee wil ik zeggen dat niemand stufi echt nodig heeft, je kan namelijk ook werken. Mocht dat werken niet lukken dan kan in eerder genoemde uitkering een sociaal vangnet gevonden worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Black Sparrow op 24-06-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Wolly schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:29:
[...]
Je begrijpt het niet goed denk ik. Je kan aftrekposten erbij halen, hier staat een lijstje.
Om dit te bediscussieren is het topic gestart :). Eindelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:22:
Tjah.. Als je een voordeel kan pakken, moet je dat zeker doen. Daar zijn die voordeeltjes ook voor natuurlijk. Zoveel mensen die zeggen: "Ahh.. Laat die HRA maar zitten.." zijn er denk ik niet.
Sterker nog...

Ik heb eens zitten kijken in m'n aangifte over 2011. Zelf verdien ik te veel voor huurtoeslag. Maar een vriend van mij verdient net een paar euro te veel. Tientjes werk.

Zijn gegevens eens in zitten vullen in het aangifte programma van 2011.

Je hebt een maximale aftrekpost van 274 bij een gift aan een ANBI-instelling. Een gift van 100 euro, zorgt al voor een verzamelinkomen lager dan de huurtoeslag grens. Hierdoor heeft ie dan wel recht op 12 x 99 euro huurtoeslag. Ook stijgt z'n zorgtoeslag, en krijgt ook nog eens geld terug van de belasting vanwege een lager verzamelinkomen.

Dat is op jaarbasis een netto voordeel van 1200 euro. 1100 euro netto pure winst.

Da's nog eens leuk geld verdienen op die manier. Zal dat zeker eens doorspelen aan hem. Zulke bedragen zijn geen kattepis als je het al niet breedt hebt.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:34:
[...]

Bijstand is een sociaal vangnet, studiefinanciering heeft als doel studeren betaalbaar te maken en daarmee te zorgen dat het land uiteindelijk meer netto-betalers van belasting kent.
En daarmee is het gerechtvaardigd om je niet aan de regels van het spel te houden? Verdien je meer dan zet je je stufi stop, dan ga je niet huilen over buitenproportionele straffen terwijl dat duidelijk in de spelregels vermeld staat waar je mee akkoord bent gegaan.

Maar goed, koop een huis en trek de rente af, sluit een pensioenvoorziening af en stort je pensioengat daarin (al is dat niet erg aantrekkelijk aangezien je later op het moment van uitkering meer belasting betaalt) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Wolly schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:43:
[...]
En daarmee is het gerechtvaardigd om je niet aan de regels van het spel te houden?
Aftrekposten maken onderdeel uit van de spelregels, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:39:
[...]Je hebt een maximale aftrekpost van 274 bij een gift aan een ANBI-instelling. Een gift van 100 euro, zorgt al voor een verzamelinkomen lager dan de huurtoeslag grens. Hierdoor heeft ie dan wel recht op 12 x 99 euro huurtoeslag. Ook stijgt z'n zorgtoeslag, en krijgt ook nog eens geld terug van de belasting vanwege een lager verzamelinkomen.

Dat is op jaarbasis een netto voordeel van 1200 euro. 1100 euro netto pure winst.
Heb je hier wel rekening gehouden met de 1% drempel? Slechts het bedrag wat je boven de drempel schenkt is aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:44:
[...]

Aftrekposten maken onderdeel uit van de spelregels, toch?
Dat wel :*) Maar het gooien met termen als 'buitenproportionele straffen' natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Wolly schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:47:
[...]

Dat wel :*) Maar het gooien met termen als 'buitenproportionele straffen' natuurlijk niet.
Twee maanden stufi stop zetten kan 1200 euro netto schelen (2x 500 (incl aanvulling) + 2x ~95 voor OV). Dat vind ik aardig buitenproportioneel voor het bijverdienen van circa 2500 euro bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40

JaQ

Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 12:49:
Twee maanden stufi stop zetten kan 1200 euro netto schelen (2x 500 (incl aanvulling) + 2x ~95 voor OV). Dat vind ik aardig buitenproportioneel voor het bijverdienen van circa 2500 euro bruto.
Hoezo 500 piek? De prestatiebeurs is toch € 266 ?

Maar als je deze maatregel buitensporig vindt, vind je dan dat studenten ongelimiteerd mogen bijverdienen? Of zie je een andere grens?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:10:
[...]

Hoezo 500 piek? De prestatiebeurs is toch € 266 ?

Maar als je deze maatregel buitensporig vindt, vind je dan dat studenten ongelimiteerd mogen bijverdienen? Of zie je een andere grens?
Met een aanvullende beurs krijg je er nog circa 250 euro bij.

Als je als student zijnde onbeperkt kan bijverdienen, waarom niet? Blijkbaar ben je goed voor je zaak en weet je dat om te zetten in een economisch goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Black Sparrow op 24-06-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:11:
Met een aanvullende beurs krijg je er nog circa 250 euro bij.
Een extra uitkering (want dat is het) van € 250 maakt het totale maandelijkse nettoinkomen ongeveer 1600 piek als ik snel reken (500 stufi + 1100 loon, met die bedragen is bruto ongeveer netto).
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:11:
Als je als student zijnde onbeperkt kan bijverdienen, waarom niet? Blijkbaar ben je goed voor je zaak en weet je dat om te zetten in een economisch goed.
Maar als je dat vind, waarom moet ik als ondernemer dan wel belasting betalen? Ik ben toch ook "goed voor de economie" en "goed voor mijn zaak"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:22:
[...]

Een extra uitkering (want dat is het) van € 250 maakt het totale maandelijkse nettoinkomen ongeveer 1600 piek als ik snel reken (500 stufi + 1100 loon, met die bedragen is bruto ongeveer netto).
Klopt volgens mij helemaal. Maar je punt blijft me onduidelijk.
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:22:
Maar als je dat vind, waarom moet ik als ondernemer dan wel belasting betalen? Ik ben toch ook "goed voor de economie" en "goed voor mijn zaak"?
Zeker, en daarom vind ik ook dat jij gewoon studiefinanciering zou moeten krijgen zonder tegen de grens aan te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 14:45:
Klopt volgens mij helemaal. Maar je punt blijft me onduidelijk.
Aangezien ik nog geen punt had gemaakt, is het niet zo vreemd dat mijn punt je onduidelijk is :)

Ik vind (hier komt mijn punt) dat de maatschappij geen studies hoeft te financieren voor mensen die hun eigen opleiding kunnen financieren. Ik vind het buitensporig om een uitkering te blijven geven aan mensen die meer dan € 1600 netto te besteden hebben (okay, € 1350 als de ouders meer te makken hebben). Ik kan geen enkele reden bedenken waarom er wel uitkeringen aan studenten met dergelijke inkomens uitgekeerd moeten worden en niet aan werklozen, asielzoekers, WIA-ers of WAJONG-ers. Ik stel studenten dus gelijk aan andere Nederlanders en geef ze geen status aparte, het zijn immers net mensen.

De mogelijkheid dat een student in de toekomst wellicht belastingen gaat afdragen vind ik een zeer invalide punt, aangezien hier geen enkele garantie op te geven is. Deze garantie ontbreekt omdat niet te zeggen valt of een student wellicht vroegtijdig overlijd, een opleiding volgt waarmee geen knaak te verdienen valt (en welke opleiding dat is, is op voorhand lastig vast te stellen), emigratie (vanwege het Nederlandse belastingklimaat :X ) of door een andere oorzaak geen belasting gaat afdragen.

Uiteraard mag een student, net zoals iedere andere Nederlandse belastingbetaler, van alle mogelijkheden gebruik maken om het belastbaar inkomen te verlagen door aftrekposten op te voeren. De website van de belastingdienst heeft een aardig lijstje van aftrekposten die je kan gebruiken. Denk aan collegegeld, studieboeken en nog meer.

als ik collegegeld + boeken optel kom ik al snel op een bedrag van € 2500, wat het netto besteedbaar inkomen al op € 1800 cq € 1550 zet voor een uitwonende student, immers ongeveer 208 euro per maand collegegeld + boeken, voordat er gekort wordt op de stufi.
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 14:45:
Zeker, en daarom vind ik ook dat jij gewoon studiefinanciering zou moeten krijgen zonder tegen de grens aan te lopen.
Aangezien ik reeds twaalf jaar geleden afgestudeerd ben (vier jaar stufi gebruikt) en boven de dertig ben, kom ik niet in aanmerking voor studiefinanciering. De opleidingen die ik geniet betaal ik zelf. Deze (significante) kosten zijn voor mij (gedeeltelijk) belasting aftrekbaar, maar dat betekent niet dat ze met overheidsgeld gefinancierd worden.

Begrijp me goed: ik ben voor het systeem met studiefinanciering voor diegene die het nodig heeft, waarbij ik de huidige grens best ter discussie wil stellen (aanvullende beurs heb ik het dan over en dan doel ik niet op verlagen). Ik vind vier jaar stufi eigenlijk te kort (studeren gaat m.i. om meer dan enkel een diploma behalen), ook vind ik dat onderwijs laagdrempelig toegankelijk moet zijn (bedrag collegekaart en boeken zo laag mogelijk). Echter ik vind het pertinent onjuist om overheidsgeld te verspillen op plaatsen waar het niet nodig is. Iemand die 1800 piek inkomen weet te genereren heeft m.i. geen overheidssteun nodig. Ik zie liever dat "zijn" stufi naar iemand gaat die het wel nodig heeft. (en dat is nou liberaal gedachtegoed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 12:12
JaQ: je verhaal zit imo toch redelijk krom in elkaar. Er is geen fundamenteel verschil tussen studiekosten die van de belasting aftrekbaar zijn, of het geven van stufi. Beide zijn gewoon een subsidie van de overheid op onderwijs.

Als je er voor bent dat stufi alleen is voor mensen die het nodig hebben dan zou je ook moeten stellen dat studiekosten alleen van de belasting aftrekbaar zijn tot een bepaalde grens (bijv. 1,5x miniumloon); immers boven die grens kan die persoon ook wel zijn eigen studie bekostigen, die heeft ook geen overheidsteun nodig.

Hoewel ik me wel redelijk kan vinden in de stelling 'overheidssteun zou alleen gegeven moeten worden aan mensen die het nodig hebben' denk ik toch dat het mogelijk niet het verstandigste uitgangspunt is. Het is ook een investering in het arbeidskapitaal van het land, en hoewel niet iedereen een opleiding doet waar je evenveel aan hebt kan het prima zijn dat het nog steeds een prima investering is met een netto positief rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Hielko schreef op zondag 24 juni 2012 @ 19:10:
JaQ: je verhaal zit imo toch redelijk krom in elkaar. Er is geen fundamenteel verschil tussen studiekosten die van de belasting aftrekbaar zijn, of het geven van stufi. Beide zijn gewoon een subsidie van de overheid op onderwijs.
Er is juist wel een fundamenteel verschil tussen studiefinanciering en belastingaftrekbare studiekosten. Vanuit overheidsperspectief is stufi een directe uitgave (waar opbrengsten tegenover moeten staan), belastingaftrekbare studiekosten zijn een verlaging van inkomsten (waar geen opbrengsten tegenover hoeven te staan). Je kan dus niet stellen dat het belastingaftrekbaar maken van studiekosten een subsidie is, juist door het genoemde fundamentele verschil: het is een stimuleringsmaatregel.
Als je er voor bent dat stufi alleen is voor mensen die het nodig hebben dan zou je ook moeten stellen dat studiekosten alleen van de belasting aftrekbaar zijn tot een bepaalde grens (bijv. 1,5x miniumloon); immers boven die grens kan die persoon ook wel zijn eigen studie bekostigen, die heeft ook geen overheidsteun nodig.
Het huidige systeem stelt een drempel voordat studiekosten afgetrokken kunnen worden (€ 500 in 2011 voor personen, voor ondernemers met een eenmanszaak of VOF ligt het iets ingewikkelder). Persoonlijk ben ik voor een maximumbedrag aan aftrekbare studiekosten gerelateerd aan het belastbaar inkomen. (als ik een MBA zou gaan volgen van 60k per jaar, dan zou dat wel een serieuze aftrekpost opleveren), echter ik ken geen politieke partij die deze maatregel in haar programma heeft opgenomen (en ik bepaal de regeltjes niet, noch heb ik politieke ambities). Verder ken ik ook geen statistiek achter deze aftrekpost: is het wel zo dat mensen met een hoger inkomen meer studiekosten aftrekken? Ik denk van wel, maar weten doe ik dat niet.
Hoewel ik me wel redelijk kan vinden in de stelling 'overheidssteun zou alleen gegeven moeten worden aan mensen die het nodig hebben' denk ik toch dat het mogelijk niet het verstandigste uitgangspunt is. Het is ook een investering in het arbeidskapitaal van het land, en hoewel niet iedereen een opleiding doet waar je evenveel aan hebt kan het prima zijn dat het nog steeds een prima investering is met een netto positief rendement.
Wacht even, we hebben het niet over afschaffen van stufi. Dat lijkt mij een zeer onzalig idee. Ook het beperken van keuzevrijheid voor studies ben ik absoluut tegen, ik haalde het voorbeeld "onrendabele studies" aan om de generalisatie "studenten leveren uiteindelijk de meeste economische groei op en mogen daarom ongelimiteerd bijverdienen" te ontkrachten.

We hebben het over het beperken van stufi-uitkeringen aan mensen die meer dan (grofweg) 1100 euro per maand bijverdienen. Dat zijn dus studenten die naast hun studiebelasting van 40 uur per week (goed, ik weet ook wel dat dat een illusie is voor veel studenten :) ) het presteren om ongeveer het minimum loon op basis van fulltime bij te verdienen. Je zou kunnen suggereren dat deze mensen geen fulltime student zijn of dat ze een studie onder hun niveau volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Even met je baas babbelen en vragen of hij bv laatste 3 lonen in 1x in december wilt uitbetalen. Dan in december je stufi stopzetten, niks aan het handje dan (behalve dat je dus vaak meer belasting betaald als je een flexibel contract hebt).

Wat je ook kan doen is een ZZP oprichten en je baas factureren:
Als je studiefinanciering ontvangt mag je een bepaald bedrag bijverdienen (zie de actuele bijverdiengrens). Nieuw is dat in het kalenderjaarjaar waarin de student het afsluitend examen behaalt, de winst uit de onderneming van de student (als die bijv. ZZP-er is geworden) niet meer meetelt voor de bijverdiengrens.
Ingangsdatum: met terugwerkende kracht per 1 januari 2011

[ Voor 48% gewijzigd door Megamind op 24-06-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:05

PeaceNlove

Deugleuter

Wat ik indertijd heb gedaan toen ik ook erg dicht in de buurt van de norm kwam is ruim 1,5 jaar mijn vakantiegeld + vakantieuren niet laten uitbetalen. Bij elkaar scheelde dit zo'n 18% aan inkomen dat al wel gereserveerd stond, ieder moment opgenomen kon worden en wat ik pas opgenomen heb toen ik in een nieuw jaar stopte met werken ivm afstuderen plus start MSc-opleiding.
Ik werkte toen via een payrolling-organisatie en zij maakten er geen enkel probleem van dat ik 1,5 jaar dat geld niet opnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik vind het wel een beetje een dubieus verhaal, je krijgt een basisbeurs en daarop een aanvullende beurs omdat je ouders onder een bepaald inkomen zitten. Naast je studie werk je en dan verdien je samen met de stufi meer dan 1100 euro per maand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07 12:12
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:09:
[...]

Er is juist wel een fundamenteel verschil tussen studiefinanciering en belastingaftrekbare studiekosten. Vanuit overheidsperspectief is stufi een directe uitgave (waar opbrengsten tegenover moeten staan), belastingaftrekbare studiekosten zijn een verlaging van inkomsten (waar geen opbrengsten tegenover hoeven te staan). Je kan dus niet stellen dat het belastingaftrekbaar maken van studiekosten een subsidie is, juist door het genoemde fundamentele verschil: het is een stimuleringsmaatregel.
Tja, ik weet niet wat ik moet zeggen om je te overtuigen, maar een euro niet uitgegeven is hetzelfde als een extra euro verdienen. Aan het eind van de dag heb je een euro die je anders niet zou hebben. Overigens is een subsidie per definitie een stimuleringsmaatregel.
brilsmurfffje schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:17:
Ik vind het wel een beetje een dubieus verhaal, je krijgt een basisbeurs en daarop een aanvullende beurs omdat je ouders onder een bepaald inkomen zitten. Naast je studie werk je en dan verdien je samen met de stufi meer dan 1100 euro per maand ?
Zo raar is dat toch niet? Hoeveel zijn ouders verdienen heeft toch niks te maken met hoeveel hij zelf kan verdienen? En genoeg studenten die de bijverdiengrens weten aan te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Hielko schreef op maandag 25 juni 2012 @ 00:59:
[...]
Zo raar is dat toch niet? Hoeveel zijn ouders verdienen heeft toch niks te maken met hoeveel hij zelf kan verdienen? En genoeg studenten die de bijverdiengrens weten aan te tikken.
Precies en aangezien de hoogte van de stufi wordt bepaald o.b.v. het vermogen van de ouders om bij te springen, zou het niet afhankelijk moeten zijn van je eigen inkomen.
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:09:
[...]
We hebben het over het beperken van stufi-uitkeringen aan mensen die meer dan (grofweg) 1100 euro per maand bijverdienen. Dat zijn dus studenten die naast hun studiebelasting van 40 uur per week (goed, ik weet ook wel dat dat een illusie is voor veel studenten :) ) het presteren om ongeveer het minimum loon op basis van fulltime bij te verdienen. Je zou kunnen suggereren dat deze mensen geen fulltime student zijn of dat ze een studie onder hun niveau volgen.
Er bestaat zoiets als een duale opleiding, bijvoorbeeld op HBO niveau. In dit geval krijg je je stage gewoon uitbetaald. Dat wil zeggen dat je iedere week gewoon 32 uur werkt, en daarnaast de volledige studielast van de opleiding nog hebt. Op het moment dat daar onregelmatige diensten bijkomen zit je zo over het minimumloon van 40 uur heen. Dus ja het kan, ook voor studenten die een opleiding op hun eigen niveau volgen.
Megamind schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:10:
Even met je baas babbelen en vragen of hij bv laatste 3 lonen in 1x in december wilt uitbetalen. Dan in december je stufi stopzetten, niks aan het handje dan (behalve dat je dus vaak meer belasting betaald als je een flexibel contract hebt).
Dit is een handige wijze om het 'probleem' te omzeilen. Dank!

[ Voor 65% gewijzigd door Black Sparrow op 25-06-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Tja, ik weet niet wat ik moet zeggen om je te overtuigen, maar een euro niet uitgegeven is hetzelfde als een extra euro verdienen. Aan het eind van de dag heb je een euro die je anders niet zou hebben.
Nou dit kan je dus zeggen. Ik begrijp dat je op kosten en op opbrengsten kan sturen om een maximaal resultaat (= zo hoog mogelijk kennisniveau) te halen. Belangrijke randvoorwaarde is wel dat je eerst een euro moet hebben om uit te kunnen geven :) (sorry, die is flauw).

Toch vind ik dat mijn verhaal niet krom is. Ik vind het nog steeds een goed uitgangspunt dat je geen extra geld hoeft te geven aan mensen die geen hulp nodig hebben. Ook vind ik dat je je de geldende spelregels mag toepassen om je inkomen te verlagen (los van wat ik van die regels vind) zodat je onder de grens van "niet-hulpbehoevend" blijft.

Ik hoor je argument over investeren in arbeidskapitaal en ben het met je eens dat het verstandig is om te investeren in kennis, maar deze stimulans kan best van 1 euro (stufi) terug naar een bedrag tussen de 33 en 52 cent (aftrekbare studiekosten) zodra het belastbaar inkomen een bepaalde grens heeft bereikt.
Overigens is een subsidie per definitie een stimuleringsmaatregel.
mmm, goed punt.
Black Sparrow schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:04:
Precies en aangezien de hoogte van de stufi wordt bepaald o.b.v. het vermogen van de ouders om bij te springen, zou het niet afhankelijk moeten zijn van je eigen inkomen.
Want dan moet iemand die veel bijverdient met ouders met een "laag" belastbaar inkomen meer terugbetalen. Om de regel gelijk te maken voor iedereen zou de aanvullende beurs niet terugbetaald hoeven te worden. Dat is best een interessant punt.
Er bestaat zoiets als een duale opleiding, bijvoorbeeld op HBO niveau. In dit geval krijg je je stage gewoon uitbetaald. Dat wil zeggen dat je iedere week gewoon 32 uur werkt, en daarnaast de volledige studielast van de opleiding nog hebt. Op het moment dat daar onregelmatige diensten bijkomen zit je zo over het minimumloon van 40 uur heen. Dus ja het kan, ook voor studenten die een opleiding op hun eigen niveau volgen.
Tsja, dan blijft het iemand met een aardig inkomen dat opgeplust wordt met stufi. (dat "zou kunnen suggereren" is niet voor zich voorzichtig uitgedrukt. Ik wil iedereen in zijn waarde laten, ik ken lang niet alle ins en outs).
Dit is een handige wijze om het 'probleem' te omzeilen. Dank!
Let op dat je dan wel aan wat andere regeltjes moet voldoen (maximaal 70% omzet bij 1 opdrachtgever bijvoorbeeld, naast wat belastingdingetjes). Allemaal dingen waar je wel omheen kan zeilen, zeker als je met een aantal ZZP-ers gaat samenwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Los van aftrekposten etc.:

Als je zoveel tijd over hebt dat je voldoende kunt bijverdienen, kan je ook je studie sneller en/of beter afronden. Doe je al een 4-jarige universitaire opleiding in drie jaar met vooral negens en tienen? Zo niet: er is veel ruimte om meer te studeren. En als je een papiertje hebt (en geen pretstudie doet) dan is die 13k per jaar peanuts. De meest slimme economische constructie is sneller afstuderen met betere resultaten ;)

edit:
Post hierboven gemist. Bij duaal wordt het inderdaad al wat begrijpelijker.
Megamind schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:10:
Of het wordt opgemerkt weet ik niet, maar kan Duo daar niet binnen N jaar nog lastig over gaan doen (en alle subsidie terugvorderen), als het een construct is dat duidelijk is opgesteld om de regels te omzeilen?
Wat je ook kan doen is een ZZP oprichten en je baas factureren:
ZZP zal niet samengaan met duaal scholieren lijkt me. En dan nog: let op dat je als ZZP'er veel zaken zelf moet regelen. Ziekte, pensioen, etc etc. Ga niet bruto salaris gelijkstellen aan bruto maandelijkse factuur als ZZP'er.

[ Voor 52% gewijzigd door F_J_K op 25-06-2012 12:19 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:06
Ik zit zelf in de situatie dat ik waarschijnlijk de laatste maand van het jaar (december) de bijverdiengrens ga passeren. Ik heb de bron niet geheel bij de hand, maar er is een mogelijkheid om in 2013 je stufi en ov in maanden van 2012 stop te zetten met terugwerkende kracht.

Dit houd voor mij dus in dat ik in 2013 mijn stufi en ov stop zet vanaf december 2012 en daardoor alleen maar 91 euro ov en 70 euro stufi (het minimum) terug hoef te betalen. Iets wat in mijn geval (ik zou in december iedere schooldag 35 euro moeten aftikken zonder studenten ov) dus voordelig uitkomt.

Nu betaal ik echter alles en lees ik hier ook iets van het aftrekken van studiekosten. Hoe werkt dit precies, aangezien die optie mij misschien volledig onder de grens houd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Hogader schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:53:
Ik zit zelf in de situatie dat ik waarschijnlijk de laatste maand van het jaar (december) de bijverdiengrens ga passeren. Ik heb de bron niet geheel bij de hand, maar er is een mogelijkheid om in 2013 je stufi en ov in maanden van 2012 stop te zetten met terugwerkende kracht.

Dit houd voor mij dus in dat ik in 2013 mijn stufi en ov stop zet vanaf december 2012 en daardoor alleen maar 91 euro ov en 70 euro stufi (het minimum) terug hoef te betalen. Iets wat in mijn geval (ik zou in december iedere schooldag 35 euro moeten aftikken zonder studenten ov) dus voordelig uitkomt.

Nu betaal ik echter alles en lees ik hier ook iets van het aftrekken van studiekosten. Hoe werkt dit precies, aangezien die optie mij misschien volledig onder de grens houd?
Die maar 91 euro ov is wel per 2 weken. Dus 252 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Hogader schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:53:
Als je een studiefinanciering ontvangt kan je geen studiekosten aftrekken onder het ontvangen stufi bedrag. Deze geldt dan namelijk als drempel. Als je later gaat werken en geen stufi ontvangt kan je wel je eventuele latere studies aftrekken van je belastbaar inkomen.

Volgende punt:
In de openingspost heb ik aangegeven dat door het schenken aan goede doelen je zou kunnen zorgen dat je onder de grens blijft. Wat vinden jullie van deze methode, d.w.z. i.p.v. de overheid rijker maken kan je zelf beslissen waar het geld heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

IMHO iets dat inderdaad wat meer naar de witte kant zit van het grijze gebied al blijft het dubieus, geld vragen als je het niet nodig hebt. Je verspilt IMHO wel ieder recht om ooit nog rechts van het midden te stemmen :+

Let dan wel op dat het een geaccepteerd goed doel is. Maar ik zou vooral ook (zwart op wit, niet telefonisch) checken bij de Duo of je dat wel mag aftrekken. Anders is het bij een controle over een paar jaar zo schrikken. Maar "zelfs" als het mag: de bovengrens van giften is voor de bdienst 10% dus veel zal het niet uitmaken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
F_J_K schreef op maandag 25 juni 2012 @ 17:27:
Maar "zelfs" als het mag: de bovengrens van giften is voor de bdienst 10% dus veel zal het niet uitmaken.
Dan is er nog de andere optie:
Periodieke giften zijn volledig aftrekbaar, zonder drempel en plafond. Deze giften moeten wel in een bij de notaris opgemaakte akte zijn vastgelegd voor een periode van ten minste 5 jaar.
Bron

Vaak worden de kosten van de notaris door het goede doel betaald als je meer dan een bepaald bedrag doneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik mag dus ook gaan terugdokken aan IB-Groep dit jaar. Ik vind het wel onterecht. Sommige mensen werken echt heel hard en worden op die manier gestraft. Van 13000 euro per jaar kun je in de randstad iig niet rondkomen, tenzij je ouders meebetalen. Die grens zou terecht zijn als ze de grens per regio bepalen ipv het gehele land. In Twente zou 13000 euro prima zijn, in Amsterdam minstens het dubbele.

Mijn stufi ontvang ik op dezelfde spaarrekening waar ik mijn ontvangen BTW op bewaar. Tot nu toe heb ik alles kunnen aftrekken waardoor ik zelfs onder de BTW grens bleef zodat ik niets hoefde af te dragen. Maar soms wordt het een beetje te gortig. Ik moet continu kantoorartikelen kopen en continu investeren om onder die grens te blijven.

De OV-kaart heb ik nooit opgehaald. Dan hoef ik die in ieder geval niet terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zou ik toch even aan je uitgavenpatroon gaan werken als je met bijna 1350 euro per maand als student niet rond kan komen. Of je doet een exorbitant dure studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
Ik moet continu kantoorartikelen kopen en continu investeren om onder die grens te blijven.
Ik zie het al helemaal voor me, temidden van je studentenkamer/kantoor staan 60 dozen A4 papier, 3 dozen met 1200 pennen, etc...
F_J_K schreef op maandag 25 juni 2012 @ 17:27:
IMHO iets dat inderdaad wat meer naar de witte kant zit van het grijze gebied al blijft het dubieus, geld vragen als je het niet nodig hebt. Je verspilt IMHO wel ieder recht om ooit nog rechts van het midden te stemmen :+
Is dat zo? Door het besluit van welvaartsverdeling weg te halen bij de overheid, maar zelf (liberaal) te beslissen waar het kapitaal het best ingezet kan worden?

[ Voor 52% gewijzigd door Black Sparrow op 26-06-2012 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
GoldenSample schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:53:
zou ik toch even aan je uitgavenpatroon gaan werken als je met bijna 1350 euro per maand als student niet rond kan komen. Of je doet een exorbitant dure studie.
Zo gek is dat niet.

Huur: 750 euro (sociale woningbouw in de randstad is duur)
GWL: 150 euro
Communicatie: 120 euro
Vervoer: 300 euro (onderhoud, brandstof, MRB, verzekering, etc)

Hoppa, ik zit al op 1220 euro.
Daarbovenop komen nog studiekosten voor mij, studiekosten vriendin, langstudeerkosten vriendin, boodschappen, bijzondere uitgaven. Ik mag blij zijn als ik 100 euro per maand opzij kan zetten voor onvoorziene uitgaven. De stufi en de ontvangen BTW zet ik netjes op een spaarrekening zodat ik met een beetje geluk en goede investeringen niets hoef terug te betalen. Dit jaar gaat dat alleen niet lukken denk ik.
Black Sparrow schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:18:
[...]

Ik zie het al helemaal voor me, temidden van je studentenkamer/kantoor staan 60 dozen A4 papier, 3 dozen met 1200 pennen, etc...
Ik ben inmiddels maar begonnen met allemaal merkmeubilair voor het kantoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vervoer? Je hebt een OV! Daarnaast kun je best met z'n 2en of 3en in een woning zitten.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Janoz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:45:
Vervoer? Je hebt een OV! Daarnaast kun je best met z'n 2en of 3en in een woning zitten.
OV haal ik expres niet op, want ik loop het risico om deze terug te moeten betalen vanwege die inkomensgrens. Bovendien ben ik afhankelijk van de auto omdat sommige klanten nogal afgelegen liggen. En ik woon niet alleen, maar de studie van m'n vriendin is erg zwaar en zij heeft gewoon echt geen tijd om er naast te werken.

Ik vind gewoon dat die inkomensgrens omhoog moet voor de randstad. Want in de randstad is wonen nou eenmaal duurder dan daarbuiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 26-06-2012 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:43

D4NG3R

kiwi

:)

Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:57:
[...]

Omdat je voldoende inkomen hebt om dit zelf te betalen (volgens de overheid dan)
Dan moet je geen Stufi nemen.
Ik ben het verder met je eens hoor, maar als student boven de 13K inkomen zitten is eerder een uitzondering als normaal. Ik ken eigelijk niemand die studeerd die meer als een paar 100 per maand verdiend. Jij verdient blijkbaar meer als 1000 euro per maand. Dit is behoorlijk knap als je een voltijd opleiding doet.
Trommelrem schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:49:
Ik vind gewoon dat die inkomensgrens omhoog moet voor de randstad. Want in de randstad is wonen nou eenmaal duurder dan daarbuiten.
Imho is het probleem dat er een algemene lijn is. Voor heel het land en voor elke opleiding :/ .

Bij een dure opleiding in een dure stad zou je imho best wat meer inkomen mogen hebben voordat je terug moet betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 26-06-2012 10:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

D4NG3R schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:54:
als student boven de 13K inkomen zitten is eerder een uitzondering als normaal. Ik ken eigelijk niemand die studeerd die meer als een paar 100 per maand verdiend. Jij verdient blijkbaar meer als 1000 euro per maand. Dit is behoorlijk knap als je een voltijd opleiding doet.
En toch zijn ze er, zo'n 1 op de 30 lukt het. Maar omdat het knap is, moet je beboet worden?
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 17:21:
Ik vind (hier komt mijn punt) dat de maatschappij geen studies hoeft te financieren voor mensen die hun eigen opleiding kunnen financieren. [...] Begrijp me goed: ik ben voor het systeem met studiefinanciering voor diegene die het nodig heeft [...] Echter ik vind het pertinent onjuist om overheidsgeld te verspillen op plaatsen waar het niet nodig is. Iemand die 1800 piek inkomen weet te genereren heeft m.i. geen overheidssteun nodig. Ik zie liever dat "zijn" stufi naar iemand gaat die het wel nodig heeft.
Je gaat hier enkel in op het 'nodig hebben' en noemt daarbij een arbitraire grens, maar het nare aan de manier waarop de stufi en het terugbetalen daarvan nu berekend wordt is dat 'ie dankzij die grens niet progressief is.

Als je dus € 13.362,53 verdient is er helemaal niets aan het handje; daarboven betaal je echter letterlijk iedere cent die je meer verdient in eerste instantie terug aan DUO, omdat je stufi en OV samen toch al snel zo'n € 400 per maand waard zijn en je dat dus moet terugbetalen. Wil je dus echt meer verdienen, dan zul je meer dan € 400 netto per maand meer moeten gaan verdienen, anders kun je hetgeen je meer verdient linea recta terug naar de DUO brengen.

Dat niet iedereen volledige stufi nodig heeft ben ik helemaal met je eens, maar de manier waarop het bedrag wat je krijgt en eventueel moet terugbetalen nu berekend wordt slaat ook op kaas. Neem dan ook meteen de leners die het niet uitgeven en de "uitwonenden" die bij familie staan ingeschreven maar nog steeds bij pappie en mammie wonen op de korrel.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 26-06-2012 11:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
JaQ schreef op zondag 24 juni 2012 @ 17:21:
[...]

Ik vind (hier komt mijn punt) dat de maatschappij geen studies hoeft te financieren voor mensen die hun eigen opleiding kunnen financieren.
De Koningin krijgt ook AOW. Dat vind je ongetwijfeld ook niet nodig, want zij kan prima haar pensioen financieren.

Iedereen (zelfs Koningin) krijgt AOW, dan hoort ook iedereen recht te hebben op stufi. Als stufi inderdaad een inkomensgrens moet hebben, dan moet de grens per regio verschillen, omdat de kosten om te kunnen leven per regio enorm verschillen. Ik kom namelijk niet rond als ik mij aan de inkomensgrens zou houden. In dat opzicht kan ik mijn opleiding dus niet financieren, dus moet die inkomensgrens omhoog of eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
Trommelrem schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:32:
[...]

Huur: 750 euro (sociale woningbouw in de randstad is duur)
De landelijke grens voor sociale woningbouw is ruim 660 euro per maand. Voor 750 euro per maand huur ik privaat 70m2 in het centrum van Den Haag (inclusief parkeerplek in onderliggende kelder). Voor 750 euro huur je als student dus iets wat best wel wat minder kan.
[...]

OV haal ik expres niet op, want ik loop het risico om deze terug te moeten betalen vanwege die inkomensgrens.
Kwestie van op tijd inleveren, zo risicovol is dat niet.
Volgens mij is het leven voor een student in de randstad niet veel duurder dan het leven van een student in Enschede of Groningen. Een studentenkamer is altijd wel te vinden voor een bedrag tussen de 200 en 300 euro per maand (uitzonderingen daargelaten) en overige kosten zijn niet echt locatieafhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 26-06-2012 11:36 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

OV haal ik expres niet op, want ik loop het risico om deze terug te moeten betalen vanwege die inkomensgrens. Bovendien ben ik afhankelijk van de auto omdat sommige klanten nogal afgelegen liggen. En ik woon niet alleen, maar de studie van m'n vriendin is erg zwaar en zij heeft gewoon echt geen tijd om er naast te werken.

Vervoer is een keuze. Als je op de kosten wilt letten en sporadisch ver weg moet voor klanten kun je natuurlijk ook een zakelijk greenwheels abbonement nemen ;).

Andere wat serieuzere tips is fiscaal partnerschap aangaan met je vriendin waardoor je de mogelijke aftrekposten die zij heeft zelf af kunt trekken (denk aan studiekosten)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:33
CodeCaster schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:02:
[...]

En toch zijn ze er, zo'n 1 op de 30 lukt het. Maar omdat het knap is, moet je beboet worden?

[...]

Als je dus € 13.362,53 verdient is er helemaal niets aan het handje; daarboven betaal je echter letterlijk iedere cent die je meer verdient in eerste instantie terug aan DUO, omdat je stufi en OV samen toch al snel zo'n € 400 per maand waard zijn en je dat dus moet terugbetalen. Wil je dus echt meer verdienen, dan zul je meer dan € 400 netto per maand meer moeten gaan verdienen, anders kun je hetgeen je meer verdient linea recta terug naar de DUO brengen.
Dat geldt dan alleen voor uitwonende beurzen dan. Met een thuiswonende basisbeurs+aanvullend een beetje bij gemiddeld inkomen kom je lang niet naar die 400 als je voorbij de 200 geraakt mag je al in je handjes knijpen. Zelf krijg ik ook nauwelijks iets. :(

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
argro schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:29:
[...]
De landelijke grens voor sociale woningbouw is ruim 660 euro per maand. Voor 750 euro per maand huur ik privaat 70m2 in het centrum van Den Haag (inclusief parkeerplek in onderliggende kelder). Voor 750 euro huur je als student dus niets wat best wel wat minder kan.
Dat is de grens van huursubsidie. Ik woon sociaal maar dan zonder huursubsidie, want ik zit net boven die grens. Overigens is dat inclusief de verplichte parkeerkelder van 50 euro per maand, maar voor huursubsidie is die ongeveer 15 euro per maand geloof ik.
Kwestie van op tijd inleveren, zo risicovol is dat niet.
Als je een vast inkomen hebt wel. Servicecontracten zorgen voor een vast inkomen, maar er zijn ook vele projecten waarvoor ik projectprijzen afspreek. Als er plotseling twee projecten in een maand zijn, dan is ineens heel m'n inkomenscurve krom en dan kan het ineens zijn dat ik hem te laat heb ingeleverd. Ik neem dat risico dus niet.
Volgens mij is het leven voor een student in de randstad niet veel duurder dan het leven van een student in Enschede of Groningen. Een studentenkamer kost altijd tussen de 200 en 300 euro per maand (uitzonderingen daargelaten) en overige kosten zijn niet echt locatieafhankelijk.
Studentenkamer in Twente: 250 euro per maand ofzoiets?
Studentenkamer in Amsterdam: 500 euro per maand.
Janoz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:31:
[...]

Vervoer is een keuze. Als je op de kosten wilt letten en sporadisch ver weg moet voor klanten kun je natuurlijk ook een zakelijk greenwheels abbonement nemen ;).
Ik heb wel een Greenwheels (via NS Businesscard), maar ik woon helaas niet in de buurt van een autodate.
Andere wat serieuzere tips is fiscaal partnerschap aangaan met je vriendin waardoor je de mogelijke aftrekposten die zij heeft zelf af kunt trekken (denk aan studiekosten)
Is dat niet heel eng? Dan krijg ik het gevoel dat we getrouwd zijn :P

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 26-06-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 22:00
Trommelrem schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:45:
[...]

Als je een vast inkomen hebt wel. Servicecontracten zorgen voor een vast inkomen, maar er zijn ook vele projecten waarvoor ik projectprijzen afspreek. Als er plotseling twee projecten in een maand zijn, dan is ineens heel m'n inkomenscurve krom en dan kan het ineens zijn dat ik hem te laat heb ingeleverd. Ik neem dat risico dus niet.
Kwestie van facturatie e.d. goed plannen.
[...]

Studentenkamer in Twente: 250 euro per maand ofzoiets?
Studentenkamer in Amsterdam: 500 euro per maand.

[...]

Ik heb wel een Greenwheels (via NS Businesscard), maar ik woon helaas niet in de buurt van een autodate.
Dan woon jij dus niet in Amsterdam, dan is er namelijk altijd wel een autodate in de buurt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Trommelrem betaalt ook een stuk van zijn vriendin denk ik? Dan is die inkomensgrens wel wat laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Stomme is dat je in Utrecht niet sociaal kan huren zonder enorm lange wachttijd en of dat ze geen studenten willen. Mijn vriendin en ik wonen samen, maar sociaal huren kan gewoon niet. Daarom dat we nu een apartement hebben voor 1000 inclusief, wel in witte vrouwen.

En dus moet ik veel werken, maar ondertussen er ook op letten dat ik niet boven die grens uit kom. Best krom, want goedkoper is niet/amper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

Herman

FP ProMod
Black Sparrow schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:29:
(...)

Mijn vraag aan jullie is of er slimme (economisch gunstige) constructies zijn om je inkomen te drukken zodat je niets hoeft terug te geven aan de overheid, maar bijvoorbeeld kiest voor:
* Gift aan goed doel
* Groene investering
* etc...
Jawel :) De drempel wordt getoets op het zgn. 'verzamelinkomen'. Er zijn wel methoden om het verzamelinkomen te drukken. Sowieso zou je een goede en gediplomeerde belastingadviseur vragen of hij vrijblijvend kan aangeven of hij/zij iets voor jou kan betekenen.

Maar mijn eigen inschatting is dat de volgende zaken het verzamelinkomen kunnen drukken:
1.Eigenwoning met hypotheek. Als je een hypotheek hebt, kun je de rente aftrekken en minus de eigenwoningforfait heb je een leuke post om het inkomen in box I te drukken :)
2. Stortingen en premies lijfrente. In bepaalde gevallen zijn stortingen en premies van lijfrente aftrekbaar van het verzamelinkomen. (Zie hier voor een uiteenzetting) Doe dit wel met goed advies! (Zie ook art. 3.127 IB e.v.)
3. Persoonsgebonden aftrek. (Zie hoofdstuk 6 wet IB) Persoonsgebonden aftrekposten zijn de:
  • uitgaven voor onderhoudsverplichtingen;
  • uitgaven voor levensonderhoud van kinderen;
  • uitgaven voor specifieke zorgkosten;
  • weekenduitgaven voor gehandicapten;
  • scholingsuitgaven;
  • uitgaven voor monumentenpanden;
  • aftrekbare giften.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Je gaat hier enkel in op het 'nodig hebben' en noemt daarbij een arbitraire grens, maar het nare aan de manier waarop de stufi en het terugbetalen daarvan nu berekend wordt is dat 'ie dankzij die grens niet progressief is.
Misschien is dat wel juist de bedoeling?
Neem dan ook meteen de leners die het niet uitgeven en de "uitwonenden" die bij familie staan ingeschreven maar nog steeds bij pappie en mammie wonen op de korrel.
Helemaal eens.
Trommelrem schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:11:
Iedereen (zelfs Koningin) krijgt AOW, dan hoort ook iedereen recht te hebben op stufi.
AOW krijg je in Nederland enkel als je sociale premies hebt betaald. Als je enige tijd in het buitenland hebt vertoeft en de premies niet hebt afgedragen, dan krijg je geen volledige AOW. Het recht op AOW heb je feitelijk dus gekocht (volkspensioen). Dat ligt voor stufi wel een beetje anders.
Als stufi inderdaad een inkomensgrens moet hebben, dan moet de grens per regio verschillen, omdat de kosten om te kunnen leven per regio enorm verschillen.
Wat een flauwekul. Kamers voor studenten zijn in alle studentensteden duur. De dirk (of lidl) is in de randstad echt niet significant duurder dan daarbuiten. Bovendien is er helemaal niemand die jou verplicht op het allerduurste stukje van de stad waar je studeert te gaan wonen en in de allerduurste appie boodschappen te gaan doen. Je zou ook 20 minuten kunnen gaan fietsen of OV-en (waar je overigens gratis gebruik van kan maken).
Ik kom namelijk niet rond als ik mij aan de inkomensgrens zou houden. In dat opzicht kan ik mijn opleiding dus niet financieren, dus moet die inkomensgrens omhoog of eraf.
Je hebt het over jouw inkomen en je woont samen met je vriendin. Samen jullie 2*13.500 + 2*12*266 aan inkomen maximaal hebben voordat jullie gekort worden. Dat is bijna modaal (dik 33000). En dat enkel door een fiscaal partnerschap aan te gaan met je vriendin. En dat is na aftrekposten. Als jullie daar niet van rond kunnen komen, hoe moet de gemiddelde Nederlander dat dan? Die verdient namelijk hetzelfde (en modaal is niet regio gebonden) oeps, het is slechts 20k na aftrekposten.

Mijn huishoudboekje is overigens lang niet rond met 33k, maar dat is een ander verhaal (ik krijg geen stufi en ik klaag niet :) )
Janoz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:31:
@Trommelrem: precies wat Janoz je aanraad dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door JaQ op 26-06-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
JaQ schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:31:
Je hebt het over jouw inkomen en je woont samen met je vriendin. Samen jullie 2*13.500 + 2*12*266 aan inkomen maximaal hebben voordat jullie gekort worden. Dat is bijna modaal (dik 33000). En dat enkel door een fiscaal partnerschap aan te gaan met je vriendin. En dat is na aftrekposten. Als jullie daar niet van rond kunnen komen, hoe moet de gemiddelde Nederlander dat dan? Die verdient namelijk hetzelfde (en modaal is niet regio gebonden)
[...]
Dit is niet juist, inkomen geldt per verdienend persoon, daarnaast geeft hij aan dat zijn vriendin geen inkomen heeft.

Zijn verzamelinkomen bepaalt of hij over de bijverdiengrens heen komt. Met aftrekposten valt te schuiven, met inkomen echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Black Sparrow schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:33:
Dit is niet juist, inkomen geldt per verdienend persoon, daarnaast geeft hij aan dat zijn vriendin geen inkomen heeft.

Zijn verzamelinkomen bepaalt of hij over de bijverdiengrens heen komt. Met aftrekposten valt te schuiven, met inkomen echter niet.
je hebt helemaal gelijk, blunder van mij. Ze hebben samen slechts 20k te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Sparrow
JaQ schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:40:
[...]

je hebt helemaal gelijk, blunder van mij. Ze hebben samen slechts 20k te besteden.
Ow dat is interessant. Dus dan hebben ze net zoveel uit te geven als een samenwonend stel in de bijstand. Hiervoor geldt 1336 euro per maand, dit is 16k euro.

Samen hebben ze 20k, hier kunnen ze dan 2x 2k aan collegegeld en boeken afhalen en dan zitten ze met een besteedbaar inkomen gelijk aan de bijstand. Echter met het verschil dat ze niet in aanmerking komen voor een urgentieverklaring voor sociale huur, en dus 1000 euro kwijt zijn aan vaste lasten.

Lijkt me niet heel leuk voor iemand die zijn eigen bedrijf heeft, werkt en studeert.

[ Voor 12% gewijzigd door Black Sparrow op 26-06-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Black Sparrow schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:33:
[...]

Ow jawel hoor, ik zou facturen kunnen verschuiven naar volgend jaar (probleemverschuiving). Uiteindelijk bepaal ik m'n eigen inkomen door simpelweg in de juiste zaken te investeren :P
JaQ schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 19:40:
[...]

En dat is echt niet veel kan ik je verzekeren :P
Black Sparrow schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:08:
[...]

Ow dat is interessant. Dus dan hebben ze net zoveel uit te geven als een samenwonend stel in de bijstand. Hiervoor geldt 1336 euro per maand, dit is 16k euro.

Samen hebben ze 20k, hier kunnen ze dan 2x 2k aan collegegeld en boeken afhalen en dan zitten ze met een besteedbaar inkomen gelijk aan de bijstand. Echter met het verschil dat ze niet in aanmerking komen voor een urgentieverklaring voor sociale huur, en dus 1000 euro kwijt zijn aan vaste lasten.

Lijkt me niet heel leuk voor iemand die zijn eigen bedrijf heeft, werkt en studeert.
Het is best zwaar, en ik verwacht komend jaar ook een kleine studievertraging op te lopen. Bewuste keuze, zodat ik niet overbelast raak. Toch staat het denk ik niet slecht op m'n CV dat ik een bedrijf heb gerund tijdens een voltijd studie, ook als ik een kleine studievertraging op loop.

De maand december is altijd erg boeiend. Dan geef ik geld uit als water om maar genoeg aftrekposten te hebben. Ik heb overigens geen bezwaar tegen het betalen van belastingen, maar ik vind wel dat je altijd de goedkoopste oplossing voor jezelf moet vinden. En daar hoort dus bij dat ik niet hoef terug te betalen aan de IB Groep.

Is het mogelijk om een BV op te richten en om gewoon salaris uit te keren vanuit de BV? Dan kan ik elke maand 1300 euro uitkeren aan mijzelf. Dan hoef ik mij ook geen zorgen te maken als er een keer wat meer geld binnenkomt dan normaal. Wat overblijft in de BV is over 2 a 3 jaar een leuk bedrag om na m'n studie te investeren in mijn bedrijf.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 26-06-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:42
@Trommelrem nou, nee.

Dan kun je beter in je eenmanszaak blijven. Je hebt hier 12% MKB winst vrijstelling, zelfstandigen (+startersaftrek). Wat je Verzamel! inkomen verlaagd en tevens je belastbaar inkomen.
Je moet dan wel aannemelijk maken dat je 1225 uur (aan het urencriterium) voldoet.
Factureren zou je op het begin v/d maand moeten doen, dan beschik je de hele maand (of kwartaal) over de BTW.
Je zou je specifieke situatie bij een fiscalist/accountant kunnen voorleggen.

Bij een B.V. geldt het gebruikelijkloon ad. ~ 42k. Iets meer dan de 13k die jij beoogt.
Er zijn wel wat uitwegen, maar dat is zeer lastig.
Daarnaast betaal je over dat loon meer belasting dan bij jouw eenmanszaak. Omdat je geen 12% MKB winstvrijstelling hebt (en zelfstandigenaftrek eventueel).

Wanneer je bij lange na niet aan het urencriterium voldoet (gaat voldoen) kan het misschien baten:
- je moet met de fiscus afspraken maken over jouw gebruikelijk loon;
- je moet nog even wachten op de flex BV (oktober) anders moet je ergens 18k vandaan toveren.
Wederom je kan jouw specifieke situatie bij een fiscalist/accountant kunnen voorleggen.

----
@Herman Verzamelinkomen naar beneden?
-Hypotheekrente geldt bij 9/10 studenten niet;
-Lijfrenten kun je pas aftrekken als je jaarruimte hebt, dit is er pas vanaf 18k (AOW franchise).
-Giften, specifieke zorgkosten en scholingsuitgaven zouden een uitkomst kunnen bieden.
Let wel op de drempels. Bij scholingsuitgaven is dit bijv. de stufi ad. 5k (uitwonend volledige beurs).

---
@hierboven, is ook al gezegd. Bij het zgn duaal studeren zit je 1 dag op de study en werk je 4 dagen. Dan kom je al snel aan de € 1000,- bruto per maand, met een volledige beurs is dit (1x zo'n € 550) vrij zuur om over december terug te moeten betalen. Het geen boven 13.2k dan, ten max. de ontvangen stufi.
Je kan er voor kiezen om bijv. (november) december onbetaald verlof te nemen? Je kan er voor kiezen om de procedure van de DUO zijn werk te laten doen. De aangifte indienen (met een geoptimaliseerd verzamelinkomen cf. het toelaatbare), volgens mij kijken ze pas 2 jaar later naar je (verzamel)inkomen. Hetgeen 'te veel' verdient betaal je dus 2 jaar later, wanneer je het wellicht wel kunt lijden?

---
Andere tips zijn zeer welkom O-)

[ Voor 0% gewijzigd door Hoowgii op 26-06-2012 21:02 . Reden: @'s toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
eigenlijk zitten jij en je vriendin dus voor 375,- per persoon? (heb het topic maar half gevolgd) dat is niet extreem duur. Ik persoonlijk ben dan ook van mening dat het wel moet lukken om onder de bijverdiengrens te blijven en als "arme" student toch rond te komen. (120,- communicatie?; 150,- GWL, dat is het voorschot neem ik aan?)

Volgende vraag is natuurlijk of het eerlijk is dat studenten moeten terugbetalen als zij teveel bijverdienen.
Zelf vind ik van niet: niet omdat jij toevallig in de "dure" randstad woont (mijn vriendin en ik zitten buiten de randstad voor 800 + 150 voorschot per maand) maar omdat iedere student (i.i.g tijdens de eerste studie) mijns inziens het recht heeft om tijdens de studie bij te lenen. De basisbeurs en eventuele aanvullende beurs genoten gedurende de nominale studieduur worden uiteindelijk kwijt gescholden.

maar aan de andere kant is het natuurlijk niet de bedoeling dat studenten zoveel werken dat ze vertraging oplopen, want dan is iedereen van mening dat het de maatschappij alleen maar geld kost.
(De onderliggende aanname is volgens mij dat een 6e jaars student die het "wat rustiger aan doet" evenveel kosten maakt als de student die alle vakken actief volgt, practica doet en ieder examen maakt. Dit durf ik dus te betwijfelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Davidshadow13 schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 11:44:
[...]

Dat geldt dan alleen voor uitwonende beurzen dan. Met een thuiswonende basisbeurs+aanvullend een beetje bij gemiddeld inkomen kom je lang niet naar die 400 als je voorbij de 200 geraakt mag je al in je handjes knijpen. Zelf krijg ik ook nauwelijks iets. :(
Ik bedoelde dat je, om tegen het verlies van stufi en OV op te werken als je te veel verdient, € 400 netto per maand meer moet verdienen. Een béétje student krijgt wel zo'n € 260 stufi, terwijl je OV eigenlijk € 140 per maand kost, en dat mag je dus terugbetalen (of opzeggen / inleveren) als je te veel verdient.
JaQ schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 15:31:
[...]

Misschien is dat wel juist de bedoeling?
Wiens bedoeling kan het zijn om een student die pakweg € 13.000 bruto verdient, netto evenveel te laten overhouden als een die € 13.000 + (12 x 400) = € 15.800 verdient omdat die laatste "geen recht" heeft op stufi en OV en daar van dat geld dus zelf in moet voorzien c.q. het terugbetalen?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 27-06-2012 00:16 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 13:40
CodeCaster schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 00:14:
Wiens bedoeling kan het zijn om een student die pakweg € 13.000 bruto verdient, netto evenveel te laten overhouden als een die € 13.000 + (12 x 400) = € 15.800 verdient omdat die laatste "geen recht" heeft op stufi en OV en daar van dat geld dus zelf in moet voorzien c.q. het terugbetalen?
Iemand die niet wil dat studenten te veel bijverdienen (en daardoor hun studie verwaarlozen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
SD2000 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 00:23:
[...]

Iemand die niet wil dat studenten te veel bijverdienen (en daardoor hun studie verwaarlozen)?
Dat laatste is dus bij mij niet van toepassing. Ik heb eerder een studie gedaan en die is compleet mislukt doordat die colleges zo ver uit elkaar liggen. Daar word je lui van. Nu heb ik een strak schema en ben ik van 9 tot 9 aan het werk en aan de studie. Nu haal ik dus wel m'n punten.

Ik denk dat er veel "luie" studenten zijn die steeds hun studies falen, die wel slagen als ze een wat drukker en strakker schema hebben. Maargoed, dan word je dus gestraft door de IB Groep.

Nu hanteer ik een hoog uurtarief om niet te snel te groeien, maar ik geef ook hoge kortingen om dus weer onder die grens te blijven. Een BV is dus geen oplossing, aangezien de IB Groep dan uit gaat van een standaardsalaris. Wat als mijn vriendin zich inschrijft bij de KvK en ik werkzaamheden kan outsourcen naar haar? Het feitelijke werk hoeft ze niet te doen, maar ze factureert mij wel gewoon. Dan zorg ik er voor dat ook zij onder de IB Groep grens blijft. Zij is dan mijn Personal Assistant ofzoiets. Dat is legaal, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
lijkt mij wel legaal, maar dan moet je even opletten hoeveel je aan werknemersverzekeringen kwijt bent e.d
alhoewel dat ook geen probleem hoeft te zijn: tot iets van 6000 of zo krijgt zij net zoveel van de belasting terug als zij aan de belasting betaalt (algemene loonheffing)

En ik vraag me af of het zin heeft, je moet ook even uitzoeken of "haar" loon niet ook onder jouw brutoloon valt.

Dat je effectiever studeert bij een strakke planning geldt wel voor meer mensen: echter is het over het algemeen moeilijk een voltijdsstudie te combineren met veel werken. DUO heeft nu eenmaal niet voor iedere student een individueel plan klaarstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:05:
Wat als mijn vriendin zich inschrijft bij de KvK en ik werkzaamheden kan outsourcen naar haar? Het feitelijke werk hoeft ze niet te doen, maar ze factureert mij wel gewoon. Dan zorg ik er voor dat ook zij onder de IB Groep grens blijft. Zij is dan mijn Personal Assistant ofzoiets. Dat is legaal, toch?
Daar is weinig legaals aan, facturen sturen voor niet verrichte werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

? Ten eerste pleegt de vriendin fraude door werkzaamheden te factureren die niet zijn verricht (maar misschien is dat geen ramp zolang beide partijen dat zo zwart-wit hebben afgesproken). Ten tweede: hoe is dat geen belastingfraude? Ik zou zeggen: leg het eerst even aan en de belastingdienst en Duo voor, voor je gevangenisstraf riskeert vanwege die paar honderd euro.

Daarnaast: als ze zelfstandige is maar voor maar 1 werkgever werkt, zal je haar inderdaad in dienst moeten nemen. Met alle financiele en administratieve problemen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:42
Waarom zo moeilijk dan?

Kun je toch beter een meewerkovereenkomst maken.
Jouw partner krijgt dan aantal uren x tarief. Dit gaat van jouw winst af (voor fiscale aanpassingen) en bij haar erop. (Dit worden dan inkomsten uit overige werkzaamheden bij haar, bij jouw kosten partner).
Dit moet natuurlijk wel een reëel beeld zijn. Dus een reëel uurtarief en een urenverantwoording. Maar als zij jouw p.a. is kan ze wellicht wel een deel v/d werkzaamheden hebben gedaan, bijv. administratie.
Daarnaast, als zij helemaal niets bijverdient, is de eerste 5~7k (o.i.d.) ook nog eens onbelast bij haar i.v.m. heffingskortingen!

Daarnaast zou je ook een V.O.F. kunnen kiezen, dit is wel veel ingewikkelder en de verdeling moet c.f. het verrichte werk zijn. Dus voor jouw 80% voor haar 20% v/d winst waarschijnlijk.
De eerste optie is dan een betere.

Wanneer jouw bedrijf serieus van de grond komt en je meer dan 200k winst maakt dan zou ik inderdaad een B.V. overwegen. Waar jullie allebei in loondienst kunnen zitten.

n.b. als zij een BV opricht moet zij alsnog dat loon van 42k uitkeren, of zoals je zei de DUO gaat er vanuit dat dit het loon is.

Een accountant of fiscalist, wederom :*) , weet de precieze wegen, natuurlijk cf het toelaatbare maar zo goed mogelijk voor jouw portomonee.

[ Voor 11% gewijzigd door Hoowgii op 27-06-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Black Sparrow schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 20:08:

Het gaat wel om belastbaar inkomen, dat is bij een ondernemer met een eenmanszaak in veel gevallen heel iets anders dan "loon". MKB winstvrijstelling, kilometervergoeding, communicatiekosten (ja die 150 piek communicatie is zakelijk), afschrijving op inventaris, eventueel nog investeringsaftrek en nog meer. Dat mag en kan je niet absoluut vergelijken met bijstand. Maar wel huursubsidie (mits eigen voordeur) en zorgtoeslag. En de persoon die die belastingfomulieren invult voor maximaal resultaat, doet dat ook nog eens met bruto geld (dat zijn zakelijke kosten).
CodeCaster schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 00:14:
Het idee is dat een student studeert ipv werkt. Niet studeren (wat afgemeten wordt aan inkomsten) wordt niet aangemoedigd, o.a. ook door prestatiebeurzen. Een progressief systeem doet hier afbreuk aan.
Trommelrem schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 13:05:
Nu hanteer ik een hoog uurtarief om niet te snel te groeien, maar ik geef ook hoge kortingen om dus weer onder die grens te blijven. Een BV is dus geen oplossing, aangezien de IB Groep dan uit gaat van een standaardsalaris. Wat als mijn vriendin zich inschrijft bij de KvK en ik werkzaamheden kan outsourcen naar haar? Het feitelijke werk hoeft ze niet te doen, maar ze factureert mij wel gewoon. Dan zorg ik er voor dat ook zij onder de IB Groep grens blijft. Zij is dan mijn Personal Assistant ofzoiets. Dat is legaal, toch?
Wat dacht je van deze: je geeft geen (of veel minder) korting en stopt met het aanvragen van stufi. 266 piek per maand (je hebt immers geen OV) kan nooit veel meer dan een paar uurtjes werk zijn (of beter nog: de korting die je nu weg geeft) en volledig 100% legaal. Dan ben je van al het "gezeik" af zonder meer werk :)
Hoowgii schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 18:19:
Waarom zo moeilijk dan?

Kun je toch beter een meewerkovereenkomst maken.
Jouw partner krijgt dan aantal uren x tarief. Dit gaat van jouw winst af (voor fiscale aanpassingen) en bij haar erop. (Dit worden dan inkomsten uit overige werkzaamheden bij haar, bij jouw kosten partner).
Dit moet natuurlijk wel een reëel beeld zijn. Dus een reëel uurtarief en een urenverantwoording. Maar als zij jouw p.a. is kan ze wellicht wel een deel v/d werkzaamheden hebben gedaan, bijv. administratie.
Daarnaast, als zij helemaal niets bijverdient, is de eerste 5~7k (o.i.d.) ook nog eens onbelast bij haar i.v.m. heffingskortingen!

Daarnaast zou je ook een V.O.F. kunnen kiezen, dit is wel veel ingewikkelder en de verdeling moet c.f. het verrichte werk zijn. Dus voor jouw 80% voor haar 20% v/d winst waarschijnlijk.
De eerste optie is dan een betere.

Wanneer jouw bedrijf serieus van de grond komt en je meer dan 200k winst maakt dan zou ik inderdaad een B.V. overwegen. Waar jullie allebei in loondienst kunnen zitten.

n.b. als zij een BV opricht moet zij alsnog dat loon van 42k uitkeren, of zoals je zei de DUO gaat er vanuit dat dit het loon is.

Een accountant of fiscalist, wederom :*) , weet de precieze wegen, natuurlijk cf het toelaatbare maar zo goed mogelijk voor jouw portomonee.
@Trommelrem: Ik ben niet de enige die dit ziet blijkbaar :) (overigens, fiscaal partner bij enkel samenwonenden zonder enige vorm van samenlevingscontract of kids kan volgens mij niet meer).

Pagina: 1