Vraag: Bestanden terug halen na formatteren!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrny
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-04 22:41
Heren,

Ik zit met een probleem waar ik de heledag mee bezig ben maar ik kom er maar niet uit. Het zit namelijk zo: Ik had dus 3 dagen terug mijn computer geformatteerd omdat het meerdere malen traag reageerde. Ik had voorheen Windows XP en ik zette er weer XP op. Alles verliep goed maar tot mijn schrik kwam ik vanochtend achter dat ik een belangrijke bestand was vergeten over te zetten op mijn USB stick. Namelijk mij werkuren die ik maandelijks moet controleren, maar goed dat doet er nu niet toe.

Ik ben wezen googlen en ik kwam op volgende uit: Programma's als PC Inspector/GetDataBack zouden mij moeten helpen maar ik kwam er geen meter op vooruit. Mijn ervaringen en mijn kennis van hard- software is miniem. Ik weet niet eens wat FAT en NTFS moet voorstellen. Dus vroeg ik me af of er hier mensen zijn met ervaringen en of oplossingen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 21:38

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik geef je minder dan 25% kans dat je het bestand terug kan halen. GDB zou je kunnen hebben gered, maar je hebt 't systeem waarschijnlijk al te lang gebruikt en te veel er op gezet om ook maar iets zinnigs terug valt te halen. De fysieke locatie van het bestand op je schijf is zeer waarschijnlijk al overschreven met andere data, of gedeeltelijk, waardoor een herstel met consumenten software niet mogelijk is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 19:45
GDB is inderdaad een hele goede tool. heeft bij ervoor gezorgd dat ik niet m'n hele profiel werkstuk opnieuw hoefde te maken. heeft ook een keer foto's gered van een SD kaart. punt bij dit soort programma's is wel dat er absoluut niks anders mag gebeuren met de schijven. zodra je XP erop zet heb je eigenlijk al een probleem. als je mazzel hebt zit het benodigde bestand op een deel van de schijf wat nog niet overschreven is. Dan zou het nog kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Idd, doe NIETS meer met de harddisk totdat je hem kunt analyseren!
FAT en NTFS zijn bestandsindelingen, een manier hoe je harddisk data wegschrijft op de platters. Het verstandigste is om een andere pc te nemen, daar GDB op te installeren en de disk waarvan je wilt recoveren er "extern" aan te hangen. (via een SATA of IDE kabel die je even op het moederbord insteekt zodat de disk als station gezien wordt, maar er niet van wordt opgestart)
Ga dan de disk analyseren en tijdens dat proces kun je gaan duimen of er wat herkenbaars tussenzit.
O&O Recovery is ook een handig progje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thematopic: Datarecovery

Maar als het verloren bestand op dezelfde schijf staat waarop je nu werkt, moet je wel heel veel geluk hebben willen die sectoren (waar het ontbrekende bestand staat/stond) nog niet overschreven zijn door nieuwe data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrny
Bedankt heren voor de moeite. Ik hoop dat ik snel geholpen kan worden met GDB. Moet ik nou FAT of NTFS scannen. Met FAT kwam ik op niks uit, er stond gewoon helemaal niks volgens GDB en met NTFS kom ik op bestanden uit die ik zojuist had gedownload (folders/mappen die ik nu heb). Ik denk dat ik dus kansloos ben, jammer. Bye bye 2/10 van mijn salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb ooit eens wat data recovery gedaan maar ik kan even niet op de naam van het programma komen.
Het was iets als 'Forensic data recovery/Forensic toolkit' hiermee kun je eigenlijk 'alles' terug halen indien de schijf niet te erg beschadigd is.

Je kan zelfs 'lege' sectoren uitlezen en data 'restoren', ook 'lege' ruimte die nog informatie bevat.

[ Voor 9% gewijzigd door prutser001 op 23-06-2012 00:30 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:17
Omdat je computer kennis beperkt is en de data vrij belangrijk zou ik aanraden de computer uit te zetten en een expert in te schakelen. De lokale computer zaak zal dit waarschijnlijk voor je kunnen doen voor een redelijk klein bedrag en ik denk dat de kans hoger is als zij het proberen.

[ Voor 36% gewijzigd door sjaakwortel op 23-06-2012 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrny
Nja, als de enige oplossing stapje hoger moet zijn geef ik het op. Ik bedoel, ik loop maar aantal tientjes mis. Het is geen epidemie dat ik die bestand heb kwijt geraakt maar wel stressverwekkend. Maar goed, dit is dan wel mijn lesje geweest. Ik zal nog proberen om gebruik te maken van jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:03

ongekend41

Division Brabant

* ongekend41 trapt open deur in
Belangrijke bestanden staan toch sowieso op een (externe) backup? Een bestand met werkuren past makkelijk op een USB stick bijvoorbeeld. Kost bijna niets, scheelt een hoop stress als het fout gaat.
Ik snap dat je daar nu niets aan hebt maar wellicht handig voor later.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrny
Ik nam eigenlijk uren bijhouden nooit echt serieus. Maar nu ik ze kwijt heb snap ik pas hoe belangrijk ze waren. Ik zal je tip onthouden. Nou net even een scan uitgevoerd met GDB FAT en ik kwam uit op 3 mappen genaamd : "050BD", "09752D" en "0CDAF0". En in alle drie mappen zit er een zelfde bestand in genaamd "liQualif.ie". Dit betekent dus dat ik hopeloos ben, of heb ik het nou mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik weet uiteraard niet hoe het exact zit... maar kan je die uren lijst niet gewoon uit geheugen opnieuw opbouwen?

Je moet toch een heel eind kunnen komen lijkt me...

Tip voor de toekomst, ga Dropbox of Google Drive gebruiken :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:03

ongekend41

Division Brabant

Ik vermoed dat je het kan schudden helaas. ik heb zelf ooit wel eens verloren bestanden teruggevonden via een of andere forensics tool( waarvan ik de naam kwijt ben) in BackTrack, maar ik denk dat de meeste recente recovery-tools wat geavanceerder zijn dan de tool die ik destijds gebruikte. De locale PC-boer zou een laatste redding kunnen zijn.

Mijn uren staan op papier, op de server van de baas en thuis als backup. Bijhouden is even wennen maar het kan lonen.

edit: uit geheugen heb ik ook geprobeerd maar in hectische tijden is mijn geheugen minder betrouwbaar dan dat ik zou willen. Minimaal dagelijks noteren is (voor mij) echt nodig.

edit2: Wellicht helpt je dit geen steek verder, maar het programma DataRecovery (mac, OSX) heeft me ook wel eens geholpen. Je hebt dan wel een mac nodig waar je de schijf aan kan hangen (en een ondersteund FS). Voor mij eveneens erg lang geleden dus hoop niet te veel en ga er van uit dat je de data kwijt bent.

Ga ook na hoeveel tijd je kwijt bent aan het (mogelijk) achterhalen van de data. Met 20 uur investeren om 5 uur werktijd te bewijzen schiet je niet heel veel op. Dan kan je beter wat tijd investeren in het voorkomen van het probleem in de toekomst, dan nu koste wat kost de file boven water te krijgen.

[ Voor 47% gewijzigd door ongekend41 op 23-06-2012 03:09 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrny
Nogmaals bedankt heren voor de moeite en de tips. Ik werk bij een Albert Heijn, nog niet zo lang. In het begin vertelde mijn collega's dat er vaak uren worden weggesnipt. Ik ging ervan uit dat ik het beste een text document kon creëren om daarop mijn uren te zetten.

Mijn uren waren altijd random. Soms werkte ik in de ochtend en soms in de middag. Één dag wel, één dag niet. Zeer rommelig maar ik zou ongeveer 43 uur moeten hebben gemaakt dit maand. En het zou wel erg irritant zijn als ik dan niet mijn salaris krijg gebaseerd op 43 uur. Ookal meldt ik dat, ik kan het niet bewijzen.

Maar goed, van fouten leer je. Nogmaals BEDANKT!
Pagina: 1