SSD op zijn kop / ondersteboven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Hello,

Omwille van een gewring met kabels etc heb ik mijn ssd omgekeerd in de case gestoken. Hij hangt in principe nu dus ondersteboven / op zijn kop.
Is dit een probleem ?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:03
Zou niet uit moeten maken, er zitten geen bewegende onderdelen in, bij een HDD was dit bijvoorbeeld anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Om kort over te zijn : nee, geen probleem.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJasper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 00:13
Dat zou het niet moeten zijn, aangezien er geen bewegende delen in zitten. Een SSD is namelijk eigenlijk gewoon een PCB met wat "spul" er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-08 12:01
Dankje voor de snelle reacties. Ivm dat gewring: is het erg dat stroom / Sata kabels kort tegen de SSD / HDDs liggen?

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

tboheeren schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:28:
Dankje voor de snelle reacties. Ivm dat gewring: is het erg dat stroom / Sata kabels kort tegen de SSD / HDDs liggen?
Als het plastic bescherming nog goed om de kabels heen zit is het niet erg.

In laptops zitten de HDD's en SSD's ook meestal op zijn kop erin, dus dat moet ook helemaal geen probleem zijn.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mijn SSD's zitten aan de eene kant te hangen aan de SATA kabel en stroom kabel en aan de andere kant te leunen tegen de onderkant van de kast : Het kan allemaal :)

Je moet die dingen zien als een SD kaartje in je camera. Kunnen heel wat hebben !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
Helemaal geen probleem... sterker nog, als er alleen een SSD in zit is het nou ook volledig veilig om een draaiende pc te verplaatsen... en als je een keer zin heb om je kast een flinke ram te geven als je game over bent is het ook niet meer zo erg want er zal nergens een draaiende deel gaan stuiteren oid. Al dat soort zorgen bestaan niet voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:06
Ik ga het zeker niet proberen maar zou op de kop monteren met moderne harde schijven eigenlijk problemen geven? Verticaal is in ieder geval al heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:48

D4NG3R

kiwi

:)

nero355 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 17:46:
Mijn SSD's zitten aan de eene kant te hangen aan de SATA kabel en stroom kabel en aan de andere kant te leunen tegen de onderkant van de kast : Het kan allemaal :)

Je moet die dingen zien als een SD kaartje in je camera. Kunnen heel wat hebben !!
Het kan inderdaad allemaal, al hoor ik wel verhalen dat HDD's (Dus niet SSD's) sneller kapot schijnen te gaan als ze onder een hoek van 45" hangen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

MicGlou schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 18:09:
Helemaal geen probleem... sterker nog, als er alleen een SSD in zit is het nou ook volledig veilig om een draaiende pc te verplaatsen..
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De SSD kan dat inderdaad wel hebben, maar sommige goedkope kabels en connectoren zijn van slechte kwaliteit waardoor deze af-en-toe slecht contact maken. Vaak merk je dat niet, maar bij 1 op de 100 keer geeft dat wel een probleem.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
Onbekend schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 20:47:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De SSD kan dat inderdaad wel hebben, maar sommige goedkope kabels en connectoren zijn van slechte kwaliteit waardoor deze af-en-toe slecht contact maken. Vaak merk je dat niet, maar bij 1 op de 100 keer geeft dat wel een probleem.
en pas ook even op als je een dikke/zware koeler gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige SSDs worden gekoeld door middel van een thermische strip die de SSD controller met de metalen behuizing verbindt en zo ook koelt. Als je je SSD langdurig belast (normaliter alleen benchmarks of image restore acties) zou ik mijn SSD veel liever juist geörienteerd hebben, zodat de chip onder zit en de warmte natuurlijk naar boven stijgt, in plaats van dat hij zich naar onder toe moet vechten.

Voor normaal gebruik zit je vrijwel altijd tegen het idle verbruik aan, dus zou dit niet uit mogen maken. Het gaat enkel om langdurig piekbelasting, waarbij het verbruik flink kan oplopen. 2W is een heleboel voor zo'n klein schijfje. De 2,5" velociraptor is 4W en die komt met 3,5" cooling bay. Die gaat stuk van zijn eigen warmte. Veel mensen onderschatten 'die paar watts'; dat kan flink ophopen op een klein oppervlak zonder actieve koeling of goede natuurlijke convectie.

Trillingen en schokken maken voor SSDs niet uit. Je kunt hem prima met tape aan de onderkant van je kast bevestigen. Staat niet zo mooi, maar wel functioneel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 01:17:
zodat de chip onder zit en de warmte natuurlijk naar boven stijgt, in plaats van dat hij zich naar onder toe moet vechten.
op een klein oppervlak zonder actieve koeling of goede natuurlijke convectie.
Ik weet niets van warmteleer maar ik betwijfel sterk of convectie op zo'n 10mm hoogte enige rol van betekenis speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met 10 millimeter hoogte? Een 2,5" hardeschijf of SSD heeft aardig wat oppervlak omdat het een plat en dun ding is; dus ook genoeg contact met de lucht voor natuurlijke convectie.

Serverschijven die veel warmte produceren krijgen ook koelribben, deze zijn gemaakt om de 'oppervlakte' te vergroten, meestal door het maken van inhammen. Zo kan er meer warmte worden afgestaan via natuurlijke convectie.

Een hardeschijf in een slechte laptop met onvoldoende koeling kan vrij snel oververhit raken bij continu belasting. Je hardeschijf wordt dan 70 tot 80 graden warm simpelweg door rond de 1W warmteopbouw. Betere koeling hoeft geen actieve of passieve airflow te betekenen; het kan ook metaal zijn wat warmte wegneemt. Zo gaat een groot deel van de warmte van een hardeschijf via het metalen frame.

Wat je in elk geval niet moet denken is dat 1 of 3 watt niets voorstelt en koeling dus ook onzin is. Maar een SSD die idle draait is bijna onmogelijk om stuk te gaan. Bij continu sequential write, echter, is het verbruik vele malen hoger. Als je een image restore doet of iets in die geest, of langdurige benchmarks, dan zou ik wel willen dat mijn SSD controller afdoende gekoeld wordt, en niet op zijn kop ergens is weggestouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
Ik had mijn antwoord bedoeld in de context van dit topic: wat gebeurt er als je een SSD onderste boven hangt.
De metalen behuizing zal heus wel heet worden maar ik vermoed(!) dat het niet uitmaakt of dat de bovenkant of de onderkant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals gezegd; de behuizing wordt alleen warm door één contactpunt: de thermal pad van de SSD controller. Sommige SSDs hebben ook de NAND voorzien van thermische strips, maar dat is zeldzaam en wellicht onnodig. De controller kan wel 'overgeclockt' zijn en zodoende meer koeling nodig hebben. Dit geldt met name voor Sandforce chips, die op wisselende kloksnelheden worden geconfigureerd en de ene Sandforce SSD dus ook meer stroom verbruikt dan de andere.

Overigens kan het stroomverbruik van een SSD bij normaal gebruik nooit voldoende zijn om echt warm te worden. Maar wel bij benchmarking of langdurig gebruik (sequential write voor een half uur continu). Bij dat laatste kan het wel degelijk uitmaken hoe je je SSD hebt geörienteerd.

Hier een plaatje van zo'n thermal strip:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/review/2012-02-05/inside-2.jpg
Pagina: 1