Hallo,
ik ga eindelijk weer eens een nieuwe desktop PC kopen, dit wordt ook de eerste die ik zelf in elkaar wil gaan zetten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal voornamelijk gaan downloaden/seeden van torrents, internetten en gamen met dit systeem. Ook ga ik deze gebruiken voor mijn studie. Daarnaast wil ik wel eens wat DVDs encoden met x264, op een zo transparant mogelijke manier. Dat heb ik een paar jaar terug veel gedaan en wil ik met een nieuwe processor wel weer oppakken.
Het systeem zal ook als server draaien voor films, tv series en muziek via een Blackberry Pi met XBMC, of direct via HDMI op mijn TV aangesloten zijn. Overklokken lijkt me vooral leuk later, als deze weer wat achter begint te lopen, om dan bijv. een nieuwe koeler te kopen en dan dmv. systeeminstellingen em wat sneller te laten lopen. Heb nog nooit geOC'ed, en wil het ook niet extreem gaan doen, maar als ik de huidige setup eenvoudig wat sneller kan laten lopen dan is dat mooi meegenomen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1300 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb zelf een NuForce uDac-2 (externe geluidskaart) die ik gebruikte icm. mijn laptop en wat duurdere headphones om zo beter geluid te realiseren. Deze kan ik mooi gebruiken om de monitorspeakers die ik wil kopen te kunnen aansturen. Hier heb ik ook al hoge kwaliteit analoge tulpkabels voor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik hiervoor een laptop heb gehad, die ik ga verkopen heb ik o.a. ook een monitor, een speakersetje en invoerapparatuur nodig. Ook alle kabels moet ik nog kopen, behalve de adapterkabel voor de voeding, tulpkabels voor monitorspeakers en HDMI kabel voor TV.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet specifiek. Wel heb ik specifiek voor dit type moederbord gekozen omdat ik had gelezen dat deze geen budget (VIA) geluidschip en ethernet/wifi-chip had, maar Intel en Realtek.
Heb zelf redelijk veel gezeik gehad met ATI drivers voor mijn laptopvideokaart (Radeon HD 3450), maar kan geen betaalbare NVidia kaart vinden in mijn prijsklasse. Dit lijkt me een goede videokaart, en hoop dat die drivers wat beter ermee samenwerken. (Het blijft echter Catalyst, blegh)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Omdat mijn slaapkamer met een open deur is verbonden aan mijn woonkamer en mijn PC dus ook als download/seed-bak blijf gebruiken (en deze dus 24/7 aan blijft staan) is een stille kast wel echt een vereiste. Ook qua uitbreidmogelijkheden (extra HDs) kan ik wel wat ruimte gebruiken. Bovendien moet de kast future-proof zijn, als dat ik de volgende keer geen nieuwe kast meer hoef aan te schaffen. Energieverbruik maakt me op het moment niets uit, ik betaal inclusief. Kan zijn dat dat later (2 a 3 jaar) anders wordt.
Vragen:
p.s. oh en als er nog iemand interesse heeft in een uitstekend onderhouden prachtige Sony Vaio FW11S-laptop, die wil ik gaan verkopen als mijn desktop up and running is
ik ga eindelijk weer eens een nieuwe desktop PC kopen, dit wordt ook de eerste die ik zelf in elkaar wil gaan zetten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal voornamelijk gaan downloaden/seeden van torrents, internetten en gamen met dit systeem. Ook ga ik deze gebruiken voor mijn studie. Daarnaast wil ik wel eens wat DVDs encoden met x264, op een zo transparant mogelijke manier. Dat heb ik een paar jaar terug veel gedaan en wil ik met een nieuwe processor wel weer oppakken.
Het systeem zal ook als server draaien voor films, tv series en muziek via een Blackberry Pi met XBMC, of direct via HDMI op mijn TV aangesloten zijn. Overklokken lijkt me vooral leuk later, als deze weer wat achter begint te lopen, om dan bijv. een nieuwe koeler te kopen en dan dmv. systeeminstellingen em wat sneller te laten lopen. Heb nog nooit geOC'ed, en wil het ook niet extreem gaan doen, maar als ik de huidige setup eenvoudig wat sneller kan laten lopen dan is dat mooi meegenomen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1300 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb zelf een NuForce uDac-2 (externe geluidskaart) die ik gebruikte icm. mijn laptop en wat duurdere headphones om zo beter geluid te realiseren. Deze kan ik mooi gebruiken om de monitorspeakers die ik wil kopen te kunnen aansturen. Hier heb ik ook al hoge kwaliteit analoge tulpkabels voor.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik hiervoor een laptop heb gehad, die ik ga verkopen heb ik o.a. ook een monitor, een speakersetje en invoerapparatuur nodig. Ook alle kabels moet ik nog kopen, behalve de adapterkabel voor de voeding, tulpkabels voor monitorspeakers en HDMI kabel voor TV.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet specifiek. Wel heb ik specifiek voor dit type moederbord gekozen omdat ik had gelezen dat deze geen budget (VIA) geluidschip en ethernet/wifi-chip had, maar Intel en Realtek.
Heb zelf redelijk veel gezeik gehad met ATI drivers voor mijn laptopvideokaart (Radeon HD 3450), maar kan geen betaalbare NVidia kaart vinden in mijn prijsklasse. Dit lijkt me een goede videokaart, en hoop dat die drivers wat beter ermee samenwerken. (Het blijft echter Catalyst, blegh)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Omdat mijn slaapkamer met een open deur is verbonden aan mijn woonkamer en mijn PC dus ook als download/seed-bak blijf gebruiken (en deze dus 24/7 aan blijft staan) is een stille kast wel echt een vereiste. Ook qua uitbreidmogelijkheden (extra HDs) kan ik wel wat ruimte gebruiken. Bovendien moet de kast future-proof zijn, als dat ik de volgende keer geen nieuwe kast meer hoef aan te schaffen. Energieverbruik maakt me op het moment niets uit, ik betaal inclusief. Kan zijn dat dat later (2 a 3 jaar) anders wordt.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2412M | € 241,90 | € 241,90 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 14,37 | € 14,37 |
| 1 | Corsair Carbide 500R Black | € 93,95 | € 93,95 |
| 1 | M-Audio Studiophile AV 40 | € 84,70 | € 84,70 |
| 1 | Logitech MK520 Wireless Combo | € 37,90 | € 37,90 |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 205,50 | € 205,50 |
| 1 | Sapphire HD7850 2GB GDDR5 | € 210,- | € 210,- |
| 1 | Corsair Builder CX500 V2 | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | MSI Z77A-GD55 | € 119,99 | € 119,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.300,01 | |
Vragen:
- Ik heb op het moment last van RSI, dit zal helaas ook niet zo snel weggaan. Ik zal daarom gaan gamen met mijn wired Xbox 360-controller die ik via USB aansluit. Bij het kiezen voor een muis heb ik er zoveel mogelijk rekening mee gehouden dat deze zowel links als rechts te gebruiken is, ter afwisseling. Ondersteunen alle nieuwe games zo'n Xbox 360 controller en zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden, qua RSI?
- Qua kast twijfel ik tussen de Corsair Carbide R en de Fractal Design Define R3. Zijn deze kasten wel stil (genoeg), en zoja, zit er veel verschil tussen beiden? De Fractal Design heeft een deur, daardoor is ie misschien iets stiller, maar is zo'n deur juist niet vervelend (en ook stof vasthoudend)? Mijn kamer wil ook snel wat stoffig worden.
- Hoe werkt het precies met die fans van die kasten, zitten die er bij en sluit je die aan op het moederbord? Of moet je die los aanschaffen?
- De M-Audio monitors krijgen erg goede reviews, maar zijn niet zo mooi. Zijn er mooiere monitorspeakers die óók goede reviews krijgen? Wil bewust geen Logitech setje, of 2.1 / 5.1 sets e.d. omdat ik er ook muziek mee zal luisteren.
- Zijn de standaard meegeleverde koelers/fans van de CPU en GPU prima om dit te gaan draaien, of moet ik nu al betere kopen? Kan ik het aanschaffen van betere uitstellen tot na bijv. een jaar, of 2, om met overklokken mijn systeem weer een boost te geven?
- Zijn er nog kabeltjes die ik moet aanschaffen, of zit alles erbij? Denk aan monitorkabel, aansluitingen op moederbord? (tulpkabels voor monitorspeakers heb ik al)
- Verder nog andere tips of dingen die ik over het hoofd zie/kan gaan zien bij het alles volledig nieuw gaan aanschaffen?
p.s. oh en als er nog iemand interesse heeft in een uitstekend onderhouden prachtige Sony Vaio FW11S-laptop, die wil ik gaan verkopen als mijn desktop up and running is