Compleet nieuwe mid-high gaming desktop [€1300]

Pagina: 1
Acties:

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-03 23:00
Hallo,

ik ga eindelijk weer eens een nieuwe desktop PC kopen, dit wordt ook de eerste die ik zelf in elkaar wil gaan zetten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal voornamelijk gaan downloaden/seeden van torrents, internetten en gamen met dit systeem. Ook ga ik deze gebruiken voor mijn studie. Daarnaast wil ik wel eens wat DVDs encoden met x264, op een zo transparant mogelijke manier. Dat heb ik een paar jaar terug veel gedaan en wil ik met een nieuwe processor wel weer oppakken.
Het systeem zal ook als server draaien voor films, tv series en muziek via een Blackberry Pi met XBMC, of direct via HDMI op mijn TV aangesloten zijn. Overklokken lijkt me vooral leuk later, als deze weer wat achter begint te lopen, om dan bijv. een nieuwe koeler te kopen en dan dmv. systeeminstellingen em wat sneller te laten lopen. Heb nog nooit geOC'ed, en wil het ook niet extreem gaan doen, maar als ik de huidige setup eenvoudig wat sneller kan laten lopen dan is dat mooi meegenomen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~1300 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb zelf een NuForce uDac-2 (externe geluidskaart) die ik gebruikte icm. mijn laptop en wat duurdere headphones om zo beter geluid te realiseren. Deze kan ik mooi gebruiken om de monitorspeakers die ik wil kopen te kunnen aansturen. Hier heb ik ook al hoge kwaliteit analoge tulpkabels voor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat ik hiervoor een laptop heb gehad, die ik ga verkopen heb ik o.a. ook een monitor, een speakersetje en invoerapparatuur nodig. Ook alle kabels moet ik nog kopen, behalve de adapterkabel voor de voeding, tulpkabels voor monitorspeakers en HDMI kabel voor TV.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet specifiek. Wel heb ik specifiek voor dit type moederbord gekozen omdat ik had gelezen dat deze geen budget (VIA) geluidschip en ethernet/wifi-chip had, maar Intel en Realtek.
Heb zelf redelijk veel gezeik gehad met ATI drivers voor mijn laptopvideokaart (Radeon HD 3450), maar kan geen betaalbare NVidia kaart vinden in mijn prijsklasse. Dit lijkt me een goede videokaart, en hoop dat die drivers wat beter ermee samenwerken. (Het blijft echter Catalyst, blegh)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Omdat mijn slaapkamer met een open deur is verbonden aan mijn woonkamer en mijn PC dus ook als download/seed-bak blijf gebruiken (en deze dus 24/7 aan blijft staan) is een stille kast wel echt een vereiste. Ook qua uitbreidmogelijkheden (extra HDs) kan ik wel wat ruimte gebruiken. Bovendien moet de kast future-proof zijn, als dat ik de volgende keer geen nieuwe kast meer hoef aan te schaffen. Energieverbruik maakt me op het moment niets uit, ik betaal inclusief. Kan zijn dat dat later (2 a 3 jaar) anders wordt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 99,90€ 99,90
1Dell Ultrasharp U2412M€ 241,90€ 241,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,95€ 93,95
1M-Audio Studiophile AV 40€ 84,70€ 84,70
1Logitech MK520 Wireless Combo€ 37,90€ 37,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Samsung 830 series 128GB€ 94,90€ 94,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1MSI Z77A-GD55€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.300,01

Vragen:
  • Ik heb op het moment last van RSI, dit zal helaas ook niet zo snel weggaan. Ik zal daarom gaan gamen met mijn wired Xbox 360-controller die ik via USB aansluit. Bij het kiezen voor een muis heb ik er zoveel mogelijk rekening mee gehouden dat deze zowel links als rechts te gebruiken is, ter afwisseling. Ondersteunen alle nieuwe games zo'n Xbox 360 controller en zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden, qua RSI?
  • Qua kast twijfel ik tussen de Corsair Carbide R en de Fractal Design Define R3. Zijn deze kasten wel stil (genoeg), en zoja, zit er veel verschil tussen beiden? De Fractal Design heeft een deur, daardoor is ie misschien iets stiller, maar is zo'n deur juist niet vervelend (en ook stof vasthoudend)? Mijn kamer wil ook snel wat stoffig worden.
  • Hoe werkt het precies met die fans van die kasten, zitten die er bij en sluit je die aan op het moederbord? Of moet je die los aanschaffen?
  • De M-Audio monitors krijgen erg goede reviews, maar zijn niet zo mooi. Zijn er mooiere monitorspeakers die óók goede reviews krijgen? Wil bewust geen Logitech setje, of 2.1 / 5.1 sets e.d. omdat ik er ook muziek mee zal luisteren.
  • Zijn de standaard meegeleverde koelers/fans van de CPU en GPU prima om dit te gaan draaien, of moet ik nu al betere kopen? Kan ik het aanschaffen van betere uitstellen tot na bijv. een jaar, of 2, om met overklokken mijn systeem weer een boost te geven?
  • Zijn er nog kabeltjes die ik moet aanschaffen, of zit alles erbij? Denk aan monitorkabel, aansluitingen op moederbord? (tulpkabels voor monitorspeakers heb ik al)
  • Verder nog andere tips of dingen die ik over het hoofd zie/kan gaan zien bij het alles volledig nieuw gaan aanschaffen?
Heel erg bedankt voor jullie advies!

p.s. oh en als er nog iemand interesse heeft in een uitstekend onderhouden prachtige Sony Vaio FW11S-laptop, die wil ik gaan verkopen als mijn desktop up and running is ;)

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Dit is een goede kast: pricewatch: Cooler Master Silencio 650

Er zijn gewoon programma's voor waar je de toetsen voor moet aangeven als je bijvoorbeeld op een knop drukt op je controller.

Fans komen meegeleverd, als je ze niet stil genoeg vind, kun je altijd losse kopen en in je kast monteren.

Ik zelf persoonlijk vind een 2.1 set de Z623 van logitech heel mooi klinken met muziek.
Een cpu koeler: pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B is maar 30 euro.
Ik zou kijken hoeveel sata kabels worden meegeleverd, ik was die toen ik hem bouwde ook 1 vergeten erbij te kopen.

Deze 7850 is de snelste 7850: pricewatch: Powercolor PCS+ HD7850 2GB GDDR5

• honmashinsei
Thanks voor je reactie! Ik vind die kast alleen erg plastic (lelijk), en vraag me af of ie echt heel veel stiller is dan die andere?

Over die CPU koeler: zeg je dat ik dat beter nu alvast kan doen? Of kan ik er ook mee wachten tot bij het overklokken? Past die Scythe Mugen trouwens ook icm. de rest van de opstelling? Ik geloof dat een Gigabyte Z77 mobo problemen had met ruimte.

Thanks voor de tip met de videokaart. Maakt het verschil in merk (Powercolor zegt me niets) niet uit in kwaliteit? Die Sapphire is nml. erg populair (daarom koos ik em ook), i.t.t. die Powercolor. Die PowerColor is een overgeklokte 7850 zie ik. Kan ik die Sapphire niet gewoon zelf overklokken naar 1 Ghz? En, is er dan nog wel ruimte voor die PowerColor om nog verder over te klokken?

Deze review is erg positief over de Powercolor: http://hexus.net/tech/rev...09-powercolor-pcs-hd7850/ , ook qua overklokken. Ik zou hier graag nog wat meer meningen over horen!

Over de SATA-kabels, waarbij bijgeleverd? Kast of moederbord? Waar/hoe kan ik dat zien? :)

[ Voor 27% gewijzigd door honmashinsei op 22-06-2012 13:54 ]

• ion
  • Niet online

ion

kthxbye schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:40:
Thanks voor je reactie! Ik vind die kast alleen erg plastic (lelijk), en vraag me af of ie echt heel veel stiller is dan die andere?

Over die CPU koeler: zeg je dat ik dat beter nu alvast kan doen? Of kan ik er ook mee wachten tot bij het overklokken? Past die Scythe Mugen trouwens ook icm. de rest van de opstelling? Ik geloof dat een Gigabyte Z77 mobo problemen had met ruimte.

Thanks voor de tip met de videokaart. Maakt het verschil in merk (Powercolor zegt me niets) niet uit in kwaliteit? Die Sapphire is nml. erg populair (daarom koos ik em ook), i.t.t. die Powercolor. Die PowerColor is een overgeklokte 7850 zie ik. Kan ik die Sapphire niet gewoon zelf overklokken naar 1 Ghz? En, is er dan nog wel ruimte voor die PowerColor om nog verder over te klokken?

Deze review is erg positief over de Powercolor: http://hexus.net/tech/rev...09-powercolor-pcs-hd7850/ , ook qua overklokken. Ik zou hier graag nog wat meer meningen over horen!

Over de SATA-kabels, waarbij bijgeleverd? Kast of moederbord? Waar/hoe kan ik dat zien? :)
De kast is gewoon van staal en je moet er maar reviews over gaan lezen. De scyth mugen 2 rev b kun je gelijk kopen als je ook een stillere pc wil hebben en ook gelijk een beetje kan overklokken. http://www.techpowerup.co.../HD_7850_PCS_Plus/31.html

Lees maar eens, deze heeft nog zeker overclock potentie naast die 1GHZ, het voordeel van een hoge overclock is dat je dat garantie hebt dat ie stabiel is, zoniet krijg je een nieuwe, maar als je er zelf 1 overclockt kun je hem beschadigen en ben je de garantie kwijt. En je ziet ook als je de powercolor nog verder OC't is ie even snel als de 7870 ;)

Bij je moederbord, moet je gewoon unboxing video zien ofzo.

• honmashinsei
Die kast zorgt ervoor dat ik mijn budget (zeker icm. die Powercolor) ga overschrijden. Ik wil dus echt kiezen uit één van de twee kasten uit mijn OP.
Ook die Scyth Mugen is toch weer zo'n 35 euro erbovenop. Mijn vraag staat daarom nog open: kan alles ook gewoon prima draaien zo, en is het een goed idee om die Scythe later te kopen, als ik mijn CPU en GPU wil overklokken? (hoef dat dus nog niet meteen te doen).

Goed om te lezen die Powercolor, dan ga ik daarvoor.

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 99,40€ 99,40
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,95€ 93,95
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1Powercolor PCS+ HD7850 2GB GDDR5€ 225,90€ 225,90
1Samsung 830 series 128GB€ 99,-€ 99,-
1MSI Z77A-GD55€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.319,51

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Even een vraagje, wat vind je zo vervelend aan Catalyst?

🠕 This side up

• honmashinsei
Traag, buggy, log.
-edit- als ik zo reviews lees dan is de Fractal Design case de beste optie, omdat die stukken stiller is dan de 500R (dat is meer een gamerscase, toch?). Ga ik alleen geen problemen ondervinden met het eventuele (eenvoudige) overklokken, en met mijn standaard al overklokte videokaart die later nog meer overklokt wordt? Qua hitte, met de Fractal Design kast?

En is het niet zo dat de Carbide R ook gewoon heel stil is als ie gewoon idle (bijna idle), aan het seeden en downloaden is? Het maakt me niet zoveel uit dat ie herrie maakt als ik aan het gamen ben namelijk!

[ Voor 122% gewijzigd door honmashinsei op 22-06-2012 18:10 ]

Verwijderd

Misschien de Hercules XPS 2.0 80 Dj monitor ipv M-audio studiophiles?

pricewatch: Hercules XPS 2.0 80 DJ Monitor

zie Review van de buren:

http://nl.hardware.info/p...onitor#tab:testresultaten

Verwijderd

Wat verwacht je van de monitors? En hoeveel heb je daar voor over?

Tegen RSI kan ik je vooral een goed (Wacom Intuos) tablet aanraden, had er vroeger ook last van maar nu helemaal niet meer!

• honmashinsei
Ik verwacht van de monitors dat ze gewoon goed geluid geven tegen een degelijke prijs. Meer dan €125 heb ik er niet voor over, dan ga ik eigenlijk al over mijn totale budget heen.

Sternling: die Hercules zien er "anders" uit, vind ze ook absoluut niet mooi, en het labeltje "DJ Monitor" staat me niet zo aan. Zijn ze het prijsverschil ook waard? Het is toch wel weer €35,- erbij.

Thanks voor de tip van het tablet. Ik heb zelf idd. ook een Wacom Bamboo tablet, deze hielp wel even met de RSI in mijn hand, maar helaas niet voor de klachten in mijn schouder. Ik ga em maar weer eens aansluiten want ook de hand klachten komen weer terug ;(

[ Voor 11% gewijzigd door honmashinsei op 22-06-2012 20:57 ]

• honmashinsei
Hmm.. volgens dit topic: Scythe Mugen 2 op MSI Z77A-GD65 backplate past de Scythe Mugen 2 niet goed op de MSI Z77A-GD65, een iets betere versie dan die ik op oog heb. Zal die koeler dan ook niet goed op die van mij passen? Wat is nog meer een goed mobo voor dezelfde prijs, het liefst met geen budget audio/ethernet-chip, waar die Mugen 2 op past?

Is deze eigenlijk ook niet gewoon prima? Spaar ik bovendien weer wat uit :)
pricewatch: MSI Z77A-G43, of dan toch voor de pricewatch: MSI Z77A-G45 ?

Pff ik begin door de bomen het bos kwijt te raken. Op het moment lijkt de G45 me prima.

[ Voor 37% gewijzigd door honmashinsei op 22-06-2012 22:12 ]

Verwijderd

kthxbye schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 20:55:
Ik verwacht van de monitors dat ze gewoon goed geluid geven tegen een degelijke prijs. Meer dan €125 heb ik er niet voor over, dan ga ik eigenlijk al over mijn totale budget heen.

Sternling: die Hercules zien er "anders" uit, vind ze ook absoluut niet mooi, en het labeltje "DJ Monitor" staat me niet zo aan. Zijn ze het prijsverschil ook waard? Het is toch wel weer €35,- erbij.

Thanks voor de tip van het tablet. Ik heb zelf idd. ook een Wacom Bamboo tablet, deze hielp wel even met de RSI in mijn hand, maar helaas niet voor de klachten in mijn schouder. Ik ga em maar weer eens aansluiten want ook de hand klachten komen weer terug ;(
Het lijkt mij dat de kwaliteit van het geluid belangrijker is dan hoe ze er uit zien, maar goed...ieder zijn ding... ;)
Als je ze via Bax shop bestelt ben je veel goedkoper uit en geen verzendkosten. De reviews van de Hercules liegen er ook niet om.

• honmashinsei
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:33:
[...]

Het lijkt mij dat de kwaliteit van het geluid belangrijker is dan hoe ze er uit zien, maar goed...ieder zijn ding... ;)
Als je ze via Bax shop bestelt ben je veel goedkoper uit en geen verzendkosten. De reviews van de Hercules liegen er ook niet om.
Zijn die Hercules eigenlijk ook near-field monitors? Dat is wel iets om mee rekening te houden, ze komen bij mij gewoon op mijn bureau te staan, heb geen ruimte om ze perfect neer te zetten en wil ook nog wel eens wat opzetten en niet achter de PC zitten. Geven die Hercules dan ook goed geluid? (die M-Audio niet nml.) En hoe zijn ze qua niet "DJ" muziek, als (indie)rock?

[ Voor 3% gewijzigd door honmashinsei op 22-06-2012 22:48 ]

• honmashinsei
Ok, ik ga niet voor de Fractal Design kast. Het deurtje staat me niet aan en ik vind de Corsair kast veel professioneler, handiger en mooier afgewerkt.
Ook ga ik voor de M-Audio speakers (sorry Sternling!). Vind er louter positieve reviews over, vind ze zelfs iets mooier dan die Hercules, én zijn goedkoper. Bovendien schijnen de Hercules last te hebben van een constante bromtoon.

Als iemand me nou nog een "go" geeft voor de MSI Z77A-G45 (en dat daar de Scythe Mugen 2 op past) dan heb ik bijna alles denkik :)

[ Voor 14% gewijzigd door honmashinsei op 22-06-2012 23:14 ]

Verwijderd

Ik lees toch heel wat anders over de Hercules op Bax...
http://www.bax-shop.nl/dj...details.html#!prettyPhoto

Wat ik wel her en der lees is dat als je de M-Audio Av40 uitzet je een plof hoort en voor electronische muziek niet geschikt is, ik weet niet of je daar mee zit?
Maar goed het is jou keuze. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2012 23:34 ]

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:24
Ik denk dat die discussie over de monitor speakers beter ergens anders gevoerd kan worden. En ten tweede; settle niet voor deze goedkoper prijs per speaker, zéker niet als je monitors wilt. Imo begin je pas over goede monitors te spreken als die prijs, maar dan per stuk...

Verwijderd

Tomino schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:40:
Ik denk dat die discussie over de monitor speakers beter ergens anders gevoerd kan worden. En ten tweede; settle niet voor deze goedkoper prijs per speaker, zéker niet als je monitors wilt. Imo begin je pas over goede monitors te spreken als die prijs, maar dan per stuk...
Ben het met je eens. Het is misschien wel een goed idee om beide "Studio Monitoren" een keer naast elkaar te testen, of een hoop budget studio monitoren naast elkaar, want dat is zover ik weet nog nooit gedaan.
Bij deze afgesloten ;)

• honmashinsei
En dan nu nog het moederbord... wie kan me daar iets verder mee helpen?

< 120 euro
ATX, liefst future-proof qua PCI-e 16x poorten
Geen VIA chips
Liefst redelijk wat USB poorten via de achterkant benaderbaar
Scythe Mugen 2 moet er op passen
Redelijk tot goed overklokbaar

• ion
  • Niet online

ion

Asrock Z77 Extreme 4

• honmashinsei
Ik vind die Asrock altijd zo schreeuwerig, goedkoop, Chinees aandoen... Die site alleen al. Bovendien wel een budget netwerkoplossing (broadcom).

• ion
  • Niet online

ion

kthxbye schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 19:27:
Ik vind die Asrock altijd zo schreeuwerig, goedkoop, Chinees aandoen... Die site alleen al. Bovendien wel een budget netwerkoplossing (broadcom).
Dan niet, kun je beter Apple kopen, ziet er high quality uit.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 18:02
Mijn AsRock bordje ziet er anders super strak uit :) maarja die pricewatch: MSI Z77A-G45 ziet er verder ook niet verkeerd uit hoor :)

• honmashinsei
ionn schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 22:38:
[...]

Dan niet, kun je beter Apple kopen, ziet er high quality uit.
Ho, ho, dat wil ik ook weer niet impliceren. Don't judge a book by it's cover, weet ik, maar ASRock is wel een budgetoplossing (budget-Asus toch?). Als ik 1300 euro aan een PC uitgeef wil ik niet echt voor budget gaan. Heb je nog andere tips naast ASrock?

Verwijderd

ASrock is niet meer zo budget als vroeger. Voldoende moederborden met hoge kwaliteit onderdelen er op. Het merk scoort niet voor niets regelmatig erg hoor in reviews.

• honmashinsei
Oke, dat wist ik niet. Dus jij zegt dat de beste bang-for-the-buck, gezien mijn wensen, dan ook die ASRock Z77 Extreme 4 is?

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-04 10:34

H.Boss

Hugo Boss

Asrock is inderdaad prima. Maar mocht je daar toch over twijfelen dan zijn er nog andere merken in die Prijs categorie. MSI? Gigabyte? etc.. etc..

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• honmashinsei
:) ja dan begint het twijfelen weer. Ik had ook de MSI G45 boven genoemd. Wat zeg je daarvan? Gigabyte in die prijscategorie schijnt niet goed te passen met de Scythe Mugen 2, zie boven.

• honmashinsei
Na even rondgezocht te hebben overweeg ik nu de volgende:
pricewatch: Asus P8Z77-V

Krijgt zeer goede reviews, goed overklokbaar, stabiel, degelijk gebouwd. Bovendien Realtek audio en Intel netwerkkaart. Ik vind dat de drie tientjes verschil met de ASRock wel waard!

• honmashinsei
Budget opgehoogd, andere kast (vergelijkbaar met Carbide 500R maar dan stil!), nieuw mobo + grotere SSD (denk dat 128 net te weinig gaat zijn) toegevoegd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 100,03€ 100,03
1Corsair Obsidian 550D€ 114,98€ 114,98
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Powercolor PCS+ HD7850 2GB GDDR5€ 225,90€ 225,90
1Samsung 830 series 256GB€ 159,-€ 159,-
1Asus P8Z77-V€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.435,68

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:57
550D is een goede kast, heb er hier nog 1 over op korte termijn :)

__/`\__/`\__

• honmashinsei
Een nieuwe?

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:57
zgan, 1 maandje oud. Vind hem persoonlijk beter dan de FD R3 vanwege de verwijderbare kapjes en het strakke deurtje

__/`\__/`\__

• honmashinsei
Heb je alle originele accessoires (kabeltjes, fans, etc.) er nog bij? Ik wil hem echt exact als nieuw hebben :) Hoeveel vraag je ervoor?
Pagina: 1