XFX HD 5770 word veel te warm

Pagina: 1
Acties:

• FlowShotz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-01 16:36
Hallo
Mijn 5770 heeft het altijd goed gedaan qua temperatuur en was idle meestal rond de 42 en zwaar gamen max 75 graden celcius. Nu sinds een paar weken is de idle temp rond de 55 graden en tijdens het gamen (The Witcher 2) raakt ie de 93 graden.. er klopt hier iets niet en ik wil niet dat m'n videokaart kapot gaat.
Hebben jullie misschien enig idee hoe dit kan komen?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 00:11
Heb je je grafische driver upgedate, het kan zijn dat er een ander fanspeed profiel word gebruikt waardoor die langzamer draait en warmer word.
Je kan probleren in Catalyst control center de fanspeed op 100% te zetten, als dat niet werkt is er iets met je kaart.

• FlowShotz
Nou ik heb een nieuwe Catalyst control center gedownload, maar momenteel staat de fan al op 80%...
Kan de koelpasta niet opgedroogd zijn of iets dergelijks?

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 00:11
Dat is dan inderdaad de volgende optie, de koelpasta vervangen.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:25
Heb je de kast al eens open gehad en gekeken of er veel stof in zit? Zit er niets voor de fan? Komt er echt hete lucht uit? Klinkt je fan anders of maakt hij vreemde geluiden? Geen dingen veranderd in het systeem waardoor de airflow veranderd is?

Als je, zoals je zelf zegt, goed lomp bent, zou ik niet 'even' de kaart schoonmaken. Kijk eens of er iemand in je buurt is die regelmatig met PC's knutselt, of lees je in. Wel kun je de kast open maken en een kijken en als je veel stof ziet, eens blazen. (tip: oogjes dicht) Doe dit wel als de PC uit staat, anders heb je dik kans dat het losgekomen stof verder in je koeling vliegt. Zet niet de stofzuiger er op, dat overleeft je fan waarschijnlijk niet.
Nog een tip:
Ik weet niet wat voor kast je hebt, maar als het je het zijpaneel er niet met weinig kracht af krijgt nadat je de schroeven er uit gedraaid hebt, kijk dan eens of er ergens een (geveerd) schuifje zit dat als borgpen dient.

[ Voor 58% gewijzigd door Crahsystor op 20-06-2012 23:30 . Reden: reply ]

Addicted to silent computing

• FlowShotz
Ik heb de graka nog nooit schoongemaakt, er is niets veranderd qua airflow. Ik heb achter en aan de zijkant een exhaust fan en aan de voorkant een intake. Ik durf hem eigenlijk niet open te maken aangezien ik nogal lomp ben, en ik heb ook geen koelpasta.. maar jullie advies is dan even de graka goed schoonmaken?

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02-2025
Je kunt vast wel even de side panel eraf halen zodat je kunt zien of er veel stof in je PC zit (Dit zie je echt van een meter afstand al dus je hoeft niets aan te raken). je moet wel heel erg lomp zijn wil je dan wat slopen.
Als dat zo is even een maat bellen en voor wat biertjes je PC laten schoonmaken met wat perslucht en eventueel gelijk de koelpasta op je proc en graka vervangen. (als je dan toch bezig bent doe dan de proccessor ook:P)

I-racing Profile

• FlowShotz
Goeie vriend van mij heeft laatst m'n pc deels schoongemaakt omdat mn processor te warm werd en van wat ik kan zien zit er wel stof op het pcb van de graka, maar dat lijkt meer van dat 'aangekoekte bijna niet wegtekrijgen stof' :P Krijg je dat gewoon weg met perslucht? Dan hop ik even langs m'n buurman die heeft een compressor, misschien dat dat nog tijdelijk even werkt aangezien ik nu blut ben en pas dinsdag weer geld heb om koelpasta te kopen. Aangezien ik nooit koelpasta heb aangebracht maar natuurlijk wel al het een en ander over heb gelezen een paar vraagjes: er moet ongeveer 1 rijstkorrel aan pasta op? niet uitsmeren maar de druk van de heatsink de pasta laten verdelen? Het oude koelpasta, met wat kan ik dat het beste verwijderen?

• mauricedetmers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik kom woensdag wel langs :D :P

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-01 13:43

Fordox

00101010

FlowShotz schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:11:
Goeie vriend van mij heeft laatst m'n pc deels schoongemaakt omdat mn processor te warm werd en van wat ik kan zien zit er wel stof op het pcb van de graka, maar dat lijkt meer van dat 'aangekoekte bijna niet wegtekrijgen stof' :P Krijg je dat gewoon weg met perslucht? Dan hop ik even langs m'n buurman die heeft een compressor, misschien dat dat nog tijdelijk even werkt aangezien ik nu blut ben en pas dinsdag weer geld heb om koelpasta te kopen. Aangezien ik nooit koelpasta heb aangebracht maar natuurlijk wel al het een en ander over heb gelezen een paar vraagjes: er moet ongeveer 1 rijstkorrel aan pasta op? niet uitsmeren maar de druk van de heatsink de pasta laten verdelen? Het oude koelpasta, met wat kan ik dat het beste verwijderen?
met wasbenzine en wat wc papier.
zie ook: Koelpasta topic

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• FlowShotz
Net schoongemaakt met de compressor en jeetje wat een stof kwam eruit... Goed schoongemaakt zonder de cooler eraf te halen en het pcb stofvrij gemaakt. And guess what; idle 38-39 @ 55% fan speed. Dank voor jullie advies! Zouden jullie nog aanraden koelpasta te vervangen? Of zal ik het zo laten?

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik zou het zo laten.
Als je niet handig bent kan je beter geen onnodige risico's nemen.
Koelpasta vervangen is ook niet snel nodig.

• FlowShotz
Nou opzich ben ik wel handig maar ik kan best lomp zijn :P Ik zou het waarschijnlijk door een vriend laten doen, maar dank je voor je advies. Ik laat het denk ik zo. Net The Witcher 2 gespeeld en max 70 graden dus :)
Pagina: 1