As above. Ik gebruik hem voornamelijk als desktopvervanger, maar afentoe even in de zon, balkon, terras, trein of whatnot.
De accu slijt dus veel sneller dan logisch, maar ik ben dan ook wel weer te lui om tel-$#!@-kens met die accu te klooien, dus ik laat 'm gewoon maar zitten. Het liefst had ik er een knopje op, waarmee hij boven de 40% niet verder oplaadt, maar meer moeite dan dat heb ik er niet voor over.
Li-ION batterijen waren juist bedoeld als uitkomst, ze zouden juist geen geheugeneffect hebben, en je kon ze juist in etappe's opladen. Nu blijkt dat allemaal niet te kloppen. Het lijkt
[alles waarvan men zegt dat het goed of slecht voor de gezondheid is] wel, dat blijkt eens in de zoveel tijd ook weer totaal niet te kloppen.
Linux gaat trouwens standaard onder de (geloof ik) 90% pas opladen, en het is handig als Linux je DKMS/BIOS goed ondersteund want dan kan je dat lekker zelf instellen alsof het een knopje is.
Erg hardware-afhankelijk, maar bijvoorbeeld voor desktop gebruik:
code:
1
2
| echo 30 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/start_charge_thresh
echo 60 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/stop_charge_thresh |
en als je met de trein moet, van te voren:
code:
1
2
| echo 90 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/start_charge_thresh
echo 100 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/stop_charge_thresh |
Bijkomend voordeel van onnodige accu: Het functioneert als een UPC. Op mijn werk is al twee keer de stroom uitgevallen waarbij ik als enige kon lachen.
[
Voor 27% gewijzigd door
Sando op 20-06-2012 20:25
]