Batterij Laptop aan lader of niet ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454546

Topicstarter
Vraagje...

Heb me nieuwe laptop besteld maar had een vraagje.

Wat is nou het beste voor een batterij
Accu leeg laten lopen en dan weer aan de lading
Of hele dag aan de lading.

of nja is het erg als je de batterij de hele dag aan de accu laat hangen ?
heb de laptop namelijk de hele dag aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Het beste voor een accu is gewoon gebruiken. Dan heb je er het meeste plezier van.
Li-ion accu's gaan gewoon achteruit. Wen er aan en koop op tijd een nieuwe.

Dingen die je kunt doen om het 'Capacity Fade' effect te verminderen:
- Zorgen dat de accu nooit totaal, absoluut leeg raakt (er zit een chip in je accu die bij 3% roept dat hij leeg is om dit te voorkomen, ontladen naar het 0% punt in Windows kan dus geen kwaad zolang je hem daarna maar weer netjes oplaadt)
- Zorgen dat je hem nooit volledig opgeladen bewaart
- Zorgen dat je hem in een koele, droge ruimte bewaart

Dus: eenmalig opladen tot 40% en samen met een zakje silicagel in een diepvrieszakje in de koelkast leggen.
Bronmateriaal en meer

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

hans_lenze schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:29:
Het beste voor een accu is gewoon gebruiken. Dan heb je er het meeste plezier van.

[..]
- Zorgen dat je hem nooit volledig opgeladen bewaart
Als je hem gewoon lekker bewaart, en tijdens werk- of studiegebruik dus gewoon aan netspanning hebt, dan is de accu toch constant vol?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Sando schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 01:18:
[...]
Als je hem gewoon lekker bewaart, en tijdens werk- of studiegebruik dus gewoon aan netspanning hebt, dan is de accu toch constant vol?
Ja, en daardoor gaat de cathode dus harder achteruit, wat capaciteitsverlies tot gevolg heeft. Minder potentiaal op de polen zorgt voor minder slijtage. Maar volledig leeglopen is nog dodelijker.

Optimum is rond de 40% opgeladen loskoppelen. Daar heb je weinig kans dat de accu volledig leeg raakt door stil te liggen en zo min mogelijk capaciteitsverlies doordat hij te vol zit.

Het is een beetje als met een auto. Hij gaat het langste mee als je hem in een garage zet onder een doek, op blokken en met wat lichte olie in de essentiële systemen. Wil niet zeggen dat het lekker rijdt.

Gebruik je accu gewoon, daar is ie voor. Het is een gebruiksvoorwerp en geen museumstuk. Na twee jaar geef je hem met het chemisch afval mee en haal je een nieuwe.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsg
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-02-2024
hans_lenze schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:47:
[...]
Gebruik je accu gewoon, daar is ie voor. Het is een gebruiksvoorwerp en geen museumstuk. Na twee jaar geef je hem met het chemisch afval mee en haal je een nieuwe.
Met bovenstaande ben ik het nu niet echt eens. Ik heb een laptop die ik voor twee doeleinden gebruik. Ten eerste om tijdens mijn studie een goede computer ter beschikking te hebben en niet een afgeschreven P4. Daarvoor haal ik altijd de accu eruit aangezien ik dagen achter elkaar op dezelfde plek zit te werken. Ten tweede gebruik ik mijn laptop ook tijdens het reizen, of in het zonnetje in de tuin, met de accu.

In dit geval lijkt het mij beter om af en toe de accu op te bergen zodat ie langer mee gaat. Ik vind het gewoon zonde dat een accu verbruikt zou moeten worden terwijl de laptop alleen maar op een tafel naast het stopcontact heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Li-ion accu's gaan gewoon achteruit. Wen er aan en koop op tijd een nieuwe.
Dat zou ik niet doen.

Er zijn genoeg mensen die een laptop als desktop vervanger gebruiken en de laptop daardoor altijd op dezelfde plek aan de stoom hebben hangen. Laat je dan de accu erin zitten is ie naar 2 jaar compleet op zonder ooit echt gebruikt te zijn. Leg je de accu die 2 jaar in de kast werkt ie daarna nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Nibbz

Postmaster General

Thijsg schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:55:
[...]

Met bovenstaande ben ik het nu niet echt eens. Ik heb een laptop die ik voor twee doeleinden gebruik. Ten eerste om tijdens mijn studie een goede computer ter beschikking te hebben en niet een afgeschreven P4. Daarvoor haal ik altijd de accu eruit aangezien ik dagen achter elkaar op dezelfde plek zit te werken. Ten tweede gebruik ik mijn laptop ook tijdens het reizen, of in het zonnetje in de tuin, met de accu.

In dit geval lijkt het mij beter om af en toe de accu op te bergen zodat ie langer mee gaat. Ik vind het gewoon zonde dat een accu verbruikt zou moeten worden terwijl de laptop alleen maar op een tafel naast het stopcontact heeft gestaan.
Jij vind het dus wel belangrijk om zoveel mogelijk uit je accu te halen. Ik heb hem ook hele dagen aan staan, aan het stroom. Mocht de accu zo triest worden, dan verwissel ik hem wel met een vervangend onderdeel.

Ik heb overigens nog een oude Dell Inspiron 510m liggen (denk ik al wel 6 - 8 jaar oud), elke dag mee naar school genomen, 4 jaar lang. Nu houd de accu het nog 2 uur uit (toen ik hem kocht was het 3).

Dus hoeveel maakt het nu daadwerkelijk uit? Hebben we het niet over een paar extra minuten, na 4 of 5 jaar tijd?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Li-ion batterijen moeten de eerste paar keer een volledige cycle maken (dus helemaal leeg -> vol) om de maximale capaciteit te kunnen benutten. Vervolgens kun je ze tussentijds zoveel bijladen als je wil.

Zorg wel dat je iedere maand een keer een hele cycle doet, zodat de batterij goed gecalibreerd blijft.

Zo doe ik het al jaren met laptops, telefoons en tablets. Die accu`s doen het na jaren nog steeds voor minstens 40-50%.

Laat je hem constant aan het stopcontact, dan is zo`n batterijcel na ongeveer een jaar flink versleten.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 18:49
En als je dan gaat laden, doe dit dan wel in 1 keer. Niet steeds kleine beetjes.

Gebruiken is idd het beste. Eens in de maand een keer, volgens Windows, helemaal ontladen en dan weer in 1x opladen. Dan ga je hopelijk lang plezier hebben van je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb een medion laptop. Ik denk dat deze ongeveer 10 jaar oud is. 2 jaar heb ik deze als laptop gebruikt, soms aan de stroom soms niet (niet echt over nagedacht, dus weet het niet precies). Daarna heeft die als laptop vervanger gewerkt, altijd aan de stroom, met de batterij erin.

Nu ben ik overgestapt op een echte desktop. De 10 jaar oude laptop is eigenlijk te oud, maar het werkt nog steeds goed. Gaat 2 uur op de accu. Nieuw was dat 3 uur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

As above. Ik gebruik hem voornamelijk als desktopvervanger, maar afentoe even in de zon, balkon, terras, trein of whatnot.

De accu slijt dus veel sneller dan logisch, maar ik ben dan ook wel weer te lui om tel-$#!@-kens met die accu te klooien, dus ik laat 'm gewoon maar zitten. Het liefst had ik er een knopje op, waarmee hij boven de 40% niet verder oplaadt, maar meer moeite dan dat heb ik er niet voor over.

Li-ION batterijen waren juist bedoeld als uitkomst, ze zouden juist geen geheugeneffect hebben, en je kon ze juist in etappe's opladen. Nu blijkt dat allemaal niet te kloppen. Het lijkt [alles waarvan men zegt dat het goed of slecht voor de gezondheid is] wel, dat blijkt eens in de zoveel tijd ook weer totaal niet te kloppen.

Linux gaat trouwens standaard onder de (geloof ik) 90% pas opladen, en het is handig als Linux je DKMS/BIOS goed ondersteund want dan kan je dat lekker zelf instellen alsof het een knopje is.

Erg hardware-afhankelijk, maar bijvoorbeeld voor desktop gebruik:
code:
1
2
echo 30 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/start_charge_thresh
echo 60 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/stop_charge_thresh

en als je met de trein moet, van te voren:
code:
1
2
echo 90 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/start_charge_thresh
echo 100 > /sys/devices/platform/smapi/BAT0/stop_charge_thresh

Bijkomend voordeel van onnodige accu: Het functioneert als een UPC. Op mijn werk is al twee keer de stroom uitgevallen waarbij ik als enige kon lachen.

[ Voor 27% gewijzigd door Sando op 20-06-2012 20:25 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 01:50
Michael Knight schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:02:
Laat je hem constant aan het stopcontact, dan is zo`n batterijcel na ongeveer een jaar flink versleten.
Dat doe ik bijna 2 jaar lang met mijn Toshiba en de capaciteit is verminderd van 100% naar 96%, niet echt iets om over na te denken na 2 jaar.
Pagina: 1