Systeem voor Audio-Visueel werk

Pagina: 1
Acties:

• Clamchowder
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-06-2022
Goedemiddag mensen, ik wil binnenkort een nieuwe desktop kopen omdat ik veel met grafische programma's werk en met auditieve software (VSTi en VST) die mijn huidige systeem nauwelijks trekt.

Ik heb ooit de fout begaan een pc bij de Paradigit te kopen met als gevolg dat ik met een computer zit met goedkope componenten; daarom heb ik besloten dit maal zelf een systeem samen te stellen. Dit is de eerste keer dat ik dit ga doen, ik heb zelf al een lijst gemaakt, maar blijf toch met een aantal vragen zitten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Audioproductie en grafisch werk, af en toe een spelletje.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 a 900 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Maudio 2496 en Wacom Bamboo padje

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Merken met een stabiele reputatie

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Energieverbruik maakt me niet zoveel uit; echter wil ik wel een beetje een stil systeem dat zwaar belast kan worden gedurende langere periode. Overmatig geluid leidt me erg af tijdens het werken met het systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Microsoft Digital Media Keyboard 3000€ 18,45€ 18,45
1Sharkoon FireGlider€ 19,-€ 19,-
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 182,95€ 182,95
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 76,-€ 76,-
1Samsung 830 series 128GB€ 99,90€ 99,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Sapphire HD 6850 1GB GDDR5 PCIE€ 119,-€ 119,-
1Asus P8H77-V LE€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 860,67

Daarnaast heb ik een drietal vragen;
- Wordt het huidige systeem zoals ik dit heb samengesteld beperkt door een bottleneck die ik over het hoofd zie?
- Is de koelingpasta die wordt geleverd bij de scythe heatsink voldoende?[/i]

Zijn er zaken die jullie totaal anders zouden aanpakken?

Bij voorbaat heel erg bedankt voor het beantwoorden van al mijn vragen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Clamchowder op 19-06-2012 19:08 ]

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09
Waarom AMD en bv geen Intel Core i5 3550(sneller en veel zuiniger)?
Heb je echt een grafische kaart kaart nodig of red je het ook met de GPU van de processor?

Ik gebruik sinds Win7 geen aparte audiokaart maar gewoon de Realtek onboard audio met de ASIO4ALL driver,bevalt prima.

Misschien nog een SSD toevoegen?

[ Voor 6% gewijzigd door audiojunk op 17-06-2012 15:44 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• Clamchowder
Bedankt voor je reactie audiojunk;

** de keus voor AMD en intel was gemaakt op basis van reviews, heb het net gecheckt en de i5 3550 en 3570 scoren inderdaad veel hoger voor 30 euro meer, dus bij deze is deze aangepast, MOBO aangepast op CPU **

- ik wil het systeem wel echt gaan gebruiken voor videobewerking (after effects ed).
- Mijn ervaring met onboard kaartjes (zoals realtek) is dat de delay dermate hoog wordt dat direct inspelen onmogelijk wordt, daarnaast neem ik dingen op via de inputs wat erg lastig wordt met de onboard kaart (om over de geluidskwaliteit niet te spreken.)

SSD is op dit moment nog een optie voor de toekomst, vind de prijs/kwaliteit verhouding wat te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Clamchowder op 17-06-2012 17:27 ]

• audiojunk
De geluidskwaliteit van de Realtek is zeker niet slecht(ALC 889/ALC 892) en ook de latency is ook redelijk laag laag(3ms input en 3ms output=6ms).
De kwaliteit van de input zal inderdaad wel wat minder zijn dan een M-Audio kaart maar ik doe alles binnen m'n DAW).

Als je niet van plan bent om te overklokken zou je nog kunnen besparen op het moederbord door bv er één met een H77 chipset te nemen ipv een Z77.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Ook kun je besparen op de CPU wanneer je niet wilt overklokken. pricewatch: Intel Core i5 3550 Boxed

De voeding zou ik vervangen door een merk met een goede reputatie op het gebied van degelijkheid. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 (430W is genoeg voor jouw setup) of als je toch 500W wilt pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

Overigens zitten alle kabels al geleverd bij je setup (in ieder geval om aan te sluiten wat je nu in je wishlist hebt staan). En wanneer je veel en intensief met je systeem werkt is een SSD een zeer goede investering, vooral als je nogal eens schakelt tussen programma's. Je hebt al een 128GB SSD voor ~100 euro en een SSD is de beste upgrade die je kan doen om je computer responsief aan te laten voelen.

• Clamchowder
@ Audiojunk,

Mijn ervaring is dat de onboard kaart meer van mijn systeem vraagt bij vergelijkbare belasting tov mijn Audiophile, wellicht dat mijn huidige pc te outdated is. Ik heb de Maudio toch nog dus ik denk dat ik deze er gewoon in steek ;)
[b][message=38436429,noline]
Als je niet van plan bent om te overklokken zou je nog kunnen besparen op het moederbord door bv er één met een H77 chipset te nemen ipv een Z77.
Welk MOBO dat vergelijkbaar (qua PCI-e slots etc) zou je dan aanraden?
jaapsander schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:09:
Ook kun je besparen op de CPU wanneer je niet wilt overklokken. pricewatch: Intel Core i5 3550 Boxed

De voeding zou ik vervangen door een merk met een goede reputatie op het gebied van degelijkheid. Bijvoorbeeld:
pricewatch: Corsair Builder CX430 V2 (430W is genoeg voor jouw setup) of als je toch 500W wilt pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

Overigens zitten alle kabels al geleverd bij je setup (in ieder geval om aan te sluiten wat je nu in je wishlist hebt staan). En wanneer je veel en intensief met je systeem werkt is een SSD een zeer goede investering, vooral als je nogal eens schakelt tussen programma's. Je hebt al een 128GB SSD voor ~100 euro en een SSD is de beste upgrade die je kan doen om je computer responsief aan te laten voelen.
Bedankt voor je adviesen Jaapsander;

De CPU laat ik denk ik maar zo, voor die 20 euro maakt het ook weinig uit; of maakt het echt 0 verschil als ik niet aan het OCen ga?

Bedankt voor je antwoord op de vraag over de kabels! 8) , SSD is inderdaad het overwegen waard; dan kan ik mijn samples etc op deze schijf zetten.

De voeding die je aanduidt krijgt een vrij negatieve review, of is dit niet zo; was trouwens in de veronderstelling dat Coolermaster wat PSU betreft goed was?

[ Voor 5% gewijzigd door Clamchowder op 19-06-2012 12:47 ]

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-05 22:24
SSD is op dit moment nog een optie voor de toekomst, vind de prijs/kwaliteit verhouding wat te hoog.
Mag ik aannemen dat je nog niet met een systeem gewerkt hebt met windows op een SSD? Want ik kan niet genoeg benadrukken: DOEN :p

Eenmaal een SSD en je wilt niks anders meer. Ik weet zeker dat je er dan achterkomt dat de huidige prijzen de prestatie dubbel en dwars waard zijn ;)

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Clamchowder schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:42:

Welk MOBO dat vergelijkbaar (qua PCI-e slots etc) zou je dan aanraden?

[...]

Bedankt voor je adviesen Jaapsander;

De CPU laat ik denk ik maar zo, voor die 20 euro maakt het ook weinig uit; of maakt het echt 0 verschil als ik niet aan het OCen ga?

Bedankt voor je antwoord op de vraag over de kabels! 8) , SSD is inderdaad het overwegen waard; dan kan ik mijn samples etc op deze schijf zetten.

De voeding die je aanduidt krijgt een vrij negatieve review, of is dit niet zo; was trouwens in de veronderstelling dat Coolermaster wat PSU betreft goed was?
Als je niet wilt gaan overklokken is het prestatieverschil tussen 3570k en een 3550 maximaal 3% (de eerste is 100 MHz hoger geklokt). In de praktijk is dat 0 verschil. Hiermee kun je wat geld besparen, ook omdat je dan een (goedkoper) H77 moederbord kan nemen (zoals: pricewatch: Gigabyte GA-H77-DS3H of pricewatch: Asus P8H77-V LE met vergelijkbare hoeveelheid uitbreidingssloten volledige lijst: http://tweakers.net/price...nGXwpKt1U0GfBWP7geqeZ5vwE)

Het geld wat je hiermee bespaart zou je kunnen investeren in een SSD, IMO een veel zinnigere upgrade. Neem hiervoor een Samsung 830 of een Crucial M4.

Ben je wel bereid om te gaan overklokken dan heb je zowel een Z77 moederbord als een 3570k CPU nodig. Bij k CPU's is het heel eenvoudig om de kloksnelheid op te voeren. Na een uurtje inlezen kun je al prima met een kleine overklok beginnen (ervanuitgaande dat je je weg weet in het bios). Zorg wel dat je dan een moederbord hebt welke koeling op de vrm's heeft bij de CPU socket (koelblok).

Die Corsair voeding is van prima kwaliteit. Deze wordt vaak aangeraden in het voedingen topic [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 een pricewatch: XFX Pro 450W is overigens ook een prima voeding.

Coolermaster maakt voedingen van variërende kwaliteit. Het ligt er net aan wat voor serie je hebt. Ik ben hier niet genoeg in thuis om te kunnen zeggen welke goed zijn en welke niet. Echter bovenstaande alternatieven zijn zeker prima voedingen.

[ Voor 5% gewijzigd door jaapsander op 19-06-2012 13:31 ]

• Clamchowder
Kayakyak schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 12:49:
[...]

Mag ik aannemen dat je nog niet met een systeem gewerkt hebt met windows op een SSD? Want ik kan niet genoeg benadrukken: DOEN :p

Eenmaal een SSD en je wilt niks anders meer. Ik weet zeker dat je er dan achterkomt dat de huidige prijzen de prestatie dubbel en dwars waard zijn ;)
Ik heb er inderdaad geen ervaring mee, was toevallig net vergelijkingen aan het lezen en kwam hierheen om mijn wishlist aan te passen :*) , ik heb gekozen voor de 128 GB samsung SSD.

Kan niet wachten om de prestatieverbetering te aanschouwen, bedankt voor je advies!
jaapsander schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:29:
[...]

Als je niet wilt gaan overklokken is het prestatieverschil tussen 3570k en een 3550 maximaal 3% (de eerste is 100 MHz hoger geklokt). In de praktijk is dat 0 verschil. Hiermee kun je wat geld besparen, ook omdat je dan een (goedkoper) H77 moederbord kan nemen (zoals: pricewatch: Gigabyte GA-H77-DS3H of pricewatch: Asus P8H77-V LE met vergelijkbare hoeveelheid uitbreidingssloten volledige lijst: http://tweakers.net/price...nGXwpKt1U0GfBWP7geqeZ5vwE)

Het geld wat je hiermee bespaart zou je kunnen investeren in een SSD, IMO een veel zinnigere upgrade. Neem hiervoor een Samsung 830 of een Crucial M4.

Ben je wel bereid om te gaan overklokken dan heb je zowel een Z77 moederbord als een 3570k CPU nodig. Bij k CPU's is het heel eenvoudig om de kloksnelheid op te voeren. Na een uurtje inlezen kun je al prima met een kleine overklok beginnen (ervanuitgaande dat je je weg weet in het bios). Zorg wel dat je dan een moederbord hebt welke koeling op de vrm's heeft bij de CPU socket (koelblok).

Die Corsair voeding is van prima kwaliteit. Deze wordt vaak aangeraden in het voedingen topic [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 een pricewatch: XFX Pro 450W is overigens ook een prima voeding.

Coolermaster maakt voedingen van variërende kwaliteit. Het ligt er net aan wat voor serie je hebt. Ik ben hier niet genoeg in thuis om te kunnen zeggen welke goed zijn en welke niet. Echter bovenstaande alternatieven zijn zeker prima voedingen.
Ik heb de CPU aangepast, het Mobo is ook veranderd naar een ASUS h77
Daarnaast heb ik dus een 128gb ssd toegevoegd, hierdoor ben in totaal slecht 30 euro meer kwijt 8)

voeding zit ik nog over te twijfelen, ben nu het topic dat je postte aan het doorlezen, bedankt voor de moeite!

** heb zojuist de PSU aangepast naar een corsair TX650w v2 (gebouwd door seasonic),

Na wat research kwam ik via google meerdere malen de bewering tegen dat de CX series goedkopere (chinese) onderdelenhebben, en niet de wattages leveren die op de verpakking staan. De gekozen versie wordt wel weer aanbevolen. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Clamchowder op 19-06-2012 19:10 ]

• audiojunk
Ik denk dat een 650W wel erg zwaar is voor je systeem(zonder videokaart zit je misschien stressed zo rond de 100W en idle circa 30W) en ook is de Corsiar een Bronze voeding dus niet zo efficient,ik zou eerder voor een Gold voeding gaan bv de pricewatch: be quiet! Straight Power E9 500W.
Deze voeding is efficienter dus minder hitte vanuit de voeding,behoorlijk stil(19,2dB bij 100% belasting) en 5 jaar garantie.
Je zou alleen nog moeten achterhalen van je grafische kaart max verbruikt,misschien dat je dan zelfs genoeg hebt aan een 400W voeding.

• Clamchowder
audiojunk schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 00:23:
Ik denk dat een 650W wel erg zwaar is voor je systeem(zonder videokaart zit je misschien stressed zo rond de 100W en idle circa 30W) en ook is de Corsiar een Bronze voeding dus niet zo efficient,ik zou eerder voor een Gold voeding gaan bv de pricewatch: be quiet! Straight Power E9 500W.
Deze voeding is efficienter dus minder hitte vanuit de voeding,behoorlijk stil(19,2dB bij 100% belasting) en 5 jaar garantie.
Je zou alleen nog moeten achterhalen van je grafische kaart max verbruikt,misschien dat je dan zelfs genoeg hebt aan een 400W voeding.
De voeding blijft een beetje een twistpunt voor me, ik heb bewust voor 650 watt gekozen (certificering zit ik niet zo heel erg mee, huur all-in :P )

Wattage is dus bewust hoog met oog op de toekomst en mogelijke uitbreiding van videokaart etc

Verwijderd

Op diverse M-audio fora staan meldingen van problemen op de PCI van het mobo icm de Audiophile.

Ik weet niet of je ProTools gebruikt, maar die is niet zo happig op de aanwezigheid van onboard graphics (ook al gebruik je ze niet).

Misschien toch naar een 2011 socket, ik zit in precies hetzelfde schuitje maar weet nog niet wat ik ga aanschaffen.
Professionele software gebruiken op consumentenboards is vragen om problemen, volgens vele posters op het m-audio forum.
Pagina: 1